Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Strak in t pak zou ik zeggen, 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Helaas ontkom je er soms niet aan om draden elkaar te laten passeren, er loopt te veel van a naar b en anders om  :)

Toch maak jij er een mooi doordacht geheel van, ik kan erg genieten van deze manier van bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Vraag: worden de gaten voorgeboord voor die ringschroeven?

Verder heb ik weer heel veel inspiratie opgedaan voor mijn toekomstige nieuwe baan. Offerte voor dakkapel is gedaan. Ik leer veel in dit topic dus ga daar handig gebruik van maken :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
BerlinerTempo
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik kijk, geniet, waardeer... en krijg er een beetje faalangst van, zo perfect ziet het er allemaal uit. RESPECT voor je vakmanschap!  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het ziet er weer prachtig verzorgd uit zoals we van je gewend zijn. :) :thumbup:
Succes met de bedrading door de oogjes trekken.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er echt super netjes uit, goed bezig. :thumbup:

Gr,
Arnold
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen Modelspoorvrienden,

Nou nou, ik ga bijna naast mijn schoenen lopen! Allen dank voor de complimenten, dat doet mij goed! (al vind ik zelf dat het allemaal nog wel meevalt hoor............ B)) Een baan bouwen bevat voor mij veel meer dan alleen maar treinen laten rijden, het is ook de weg daarnaar toe, dus ook lekker bouwen met hout, plannen uitwerken en op (digitaal) papier zetten, bedraden van de elektro onderdelen. Ik hou niet van werken in een puinhoop dan ben ik steeds alles kwijt. Daarom ruim ik tussendoor veel op en maak ik schoon. Dat laatste ook om stof en vuil op de baan zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Peter: je ontkomt inderdaad niet aan het kruisen van draden, zeker in het 3D bouwen wat wij doen. Geeft niet als het maar niet in de knoop komt!

Libertycity: Ik boor de gaten voor de schroefogen altijd voor met een ouderwets handboortje. Dat gaat eenvoudig en gecontroleerd, ook in de hoekjes waar je met een kleine boormachine moeilijk komt.

Nou de rails ligt er weer op en zit tijdelijk vast met schroefjes zodat ik makkelijk kan werken terwijl de plaat op de zijkant staat en niet alles er weer af sodemietert! Het grote dradentrekken verhaal voor dit deel kan gaan beginnen. Een leuk klusje tijdens de ophokplicht! Ik mag ook al niet meer mee met boodschappen halen. (Goh, wat erg.... :D)

De mooie kleurtjes hangen er al wel maar de volgende update moet het netjes in de oogjes hangen en hopelijk werkt het dan allemaal goed!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dank voor je antwoord! Bescheidenheid siert de mens  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag iedereen,

Ik mag, net als de rest van Nederland, nergens heen: sociaal isolement, ophokplicht. Geweldig, ik heb nog genoeg te doen en kan nu dus meters maken. Meters draad in dit geval.

Als de plaat van station Güglingen er straks weer op ligt dan kan ik niet makkelijk overal meer bij komen. Ik wil dus nu zoveel mogelijk draad trekken en monteren. Uiteindelijk ligt er voor zo'n klein stationnetje behoorlijk wat koper in de grond! Ja, "vroeger" was de slogan: Digitaal, dan heb je veel minder kabeltjes nodig! Ja ja, dat zie ik. >:-D

Toch vind ik het altijd een leuk gezicht, al die gekleurde draadjes onder de baan. Het ligt er nu bijna allemaal, nog een paar kleine stukjes maar dan moet ik eerst nog wat meer materiaal hebben. Wat er nu nog moet kan ook altijd nog achteraf want dat is op een stuk war ik later altijd nog redelijk bij kan.

Eerst maar eens testrijden en daarna nog een keer alles schoonmaken, controleren en de raillassen verroesten en dan kan de plaat er weer op! Daarna is er overigens nog genoeg aansluitwerk aan de wissel/schakeldecoders, voedingsaansluitingen, terugmelders, enz. Kortom, NL mag van mij nog wel even op slot blijven! (al zou het wel heel prettig zijn als alles weer normaal is :()


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat fanatiek Marcel, dat kun je door een ringetje halen ( letterlijk en figuurlijk). Nu snel die plaat plat leggen en lekker bouwen  :D.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Netjes hoor Marcel en door de "ophokplicht" ga je lekker snel nu. :)
Helaas hou ik mij steeds voor om het net zo netjes te doen als jij maar het komt er maar niet van maar mocht ik ooit weer een andere baan gaan bouwen zeg maar Michelstadt 3.0 dan ga ik het toch weer proberen en pak ik je topic erbij als voorbeeld.
Trouwens wat zit er achter die deur met slot je treinen voorraad ?  ;)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel. wat een strak geheel en een discipline om dit zo door te voeren.  :thumbup:

Complimenten, en die kamer ziet er ook zo opgeruimd uit. Het schaamrood stijgt me naar de kaken
als ik bij mij eens om me heen kijk.  8o

Succes verder.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Even een "stiekeme" update tijdens het "thuiswerken". B) (ik ga daar echt serieus mee om maar ik kan het even niet laten) Het werken aan de baan gebeurd na werktijd daar kom ik normaal door de week nooit aan toe, maar de foto's moeten nu toch even worden gedeeld.

Arie: nou, fanatiek? Het is gewoon erg leuk schoon werk. Er zijn wel minder leuke klusjes bij onze hobby. En ja, ringetjes zijn heel makkelijk.

Michel: je moet er gewoon de lol van inzien. Voor de werking doet het er niets aan af, die blijft hetzelfde als dat je de draadjes kris kras onder de baan doortrekt. Een treinenvoorraad achter die deur? Nee, die heb ik helaas niet, al mijn treinen (en dat zijn er niet zoveel) staan op de baan. Die heb je zeker al een keer voorbij zien komen op een of andere foto. Het is de toegang naar de rest van het huis onder de baan. Een slot was ooit heel erg aan te raden tegen overactieve neefjes. :(

Hans: Misschien is discipline gewoon een ander woord voor autisme? Ik maak pas foto's als alles weer is opgeruimd. (ik hou ook niet van troep...) O:-D

Ik denk dat ik nu echt alle elektra aansluitingen voor station Güglingen onder de plaat heb gemonteerd. Inclusief verlichting e.d. De foto's zijn eigenlijk voor eigen archief (naslag) maar ik zal het toch even met jullie delen. Bij de eerste twee foto's kunnen jullie de verschillen zoeken tussen de vorige update en nu. (mochten jullie je vervelen) De andere drie zijn dus details voor als ik het later ooit nodig ben en ik het onder de baan niet zo goed kan zien.

Het volgende is echt, maar dan ook echt, schilderen van de raillassen en terugplaatsen van de plaat.

Eerst voor de baas weer even wat doen! :-(


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
gereedschap is ook mooi geordend in de kast ;)


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zeeer netjes  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, ik heb geen opmerkingen. Je hebt het nu wel aardig onder de knie.  :-) :-) :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond Vrinden,

Michel: het gereedschap hangt daar pas weer na het opruimen! Tijdens het werk slingert dat ook overal en zoek ik me soms rot.

Barry: Dank!

Martin: Het duurde even maar ik begin het nu te begrijpen..... (ik was al nooit zo snel: de leercurve liep bij mij meestal vrij vlak en vaak zelfs naar beneden B))

Nou, het stationsdeel Güglingen ligt er nu definitief op! Wat er ook gebeurd, dit gaat er pas weer af op het moment dat de baan wordt "gedemonteerd".

Het was nog wel een klus om dit allemaal aan te sluiten maar de voorbereiding klopte gelukkig volledig. Het was dus wederom in onhandige houdingen draadjes strippen, solderen, schroeven en vastzetten, maar een heel stuk minder dan ik anders onder de baan zou moeten doen. Zoals gezegd ligt hopelijk alles op z'n plekje zodat er weinig tot geen nieuwe draadjes bij zouden moeten komen.

Het werkend krijgen van de wissels kostte mij een dag! Dat was de bedoeling niet, dat zou een heel eenvoudig aansluitklusje moeten zijn. Van de zeven werkten er drie absoluut niet mee. Uiteindelijk bleek er bij een wisselaandrijving (gloednieuw uit de doos, slechts de schakelarmpjes verwijderd, en ook nog getest) er een blauwe draad bijna vanzelf uit te vallen. Dat was dus een slecht contact. Nieuwe draad er aan en die werkte. Uiteindelijk die aandrijving ook maar onder de baan uitgehaald en rechtstreeks op de wissel gemonteerd. Bij een gewone wissel perfect maar bij de kruiswissel heb ik nog zo mijn vraagtekens. Ik heb de indruk dat niet alle vier wisseltongen altijd even mooi "om" gaan. Die moet ik eens in de gaten houden.

Plaat ligt vast, rails is verouderd en verroest en de speelgoeduitstraling is volledig verdwenen. Wat een transformatie. Ook de "houten" overgangen tussen de rails zit er op. Uiteraard is dit mijn figuurzaagjes methode en ik ben er best trots op. Als je op de foto heeeeel goed kijkt zien jullie misschien de ballast daar ook al zitten. (moet je wel echt goede ogen hebben) Er is best wel wat gedaan en nu ligt er uiteindelijk alleen maar een heel klein stationnetje!

Ik heb nu eerst grote schoonmaak gehouden en ik kan weer fatsoenlijk op zolder komen zonder ergens met m'n kont tegenaan te stoten. Best wel weer prettig, het is op dit moment ook mijn "thuiswerk kantoor". (goh wat erg... O:-D)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wat een mooie update van de geleverde prestaties. Een echt monnikenwerk zo ziet het er althans wel uit hoor al die draadoogjes netjes op een rij.
Zeer professioneel zou ik zeggen.

Je bent goed bezig :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ook deze update is weer een lust voor het oog en een plezier om naar te kijken.
Mocht er ooit Michelstadt 3.0 komen dan ga ik zeker de bedrading op de zelfde wijze doen als jij namelijk door de oogjes heen.
Bedankt weer voor de wijze les.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

hoeveel kilo draadoogjes heb je gebruikt? :-)

Zonder gekheid, je hebt weer een fantastische update neergezet, chapeau.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als ik dit zo zie neemt de jeuk om de hobby weer op te starten in mijn nieuwe "huisje" zeer sterk toe. Eerst maar eens de zolder ongediertewerend maken hier (tips welkom via DM).

Ondertussen blijf ik vol bewondering dit topic volgen en inspiratie opdoen  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Het ziet er nog altijd/ weer fantastisch uit!

Vraagje: waarom draadoogjes en niet bepaalde klemmetjes, of iets dergelijks? Al werkt dit zeker heel mooi  :thumbup:

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De bedrading is om te watertanden  :thumbup:
Goed bezig!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Kijk je daar wel mee uit? Straks heeft Marcel kortsluiting >:-D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zeer geordend gedaan met de bedrading. Wordt er jaloers op. Bij mij is het dan maar een janboel (helaas). Alhoewel alles toch goed blijft werken.  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Freddy: Monnikenwerk? Daarvoor moet je in het klooster, lijkt me niet echt wat of het moet de abdij van Leffe zijn! :D

Chrissie: Dank! :thumbup:

Michel: dat je nog wat van mij kunt leren! Die oogjes werken inderdaad fijn al is het wel veel extra werk. :?

Cees: Nou, ik zou het zo niet weten maar het zal inderdaad wel in de kilo's lopen, het zijn er best wel veel en ik ben nog niet klaar! O:-D

LibertyCity: Fijn dat ik jou kan inspireren! Het is ook leuk dus hup aan het werk op zolder! Gewoon lekker licht maken en eenvoudig schoon te houden. Daarmee kom je een heel eind. Vergeet niet een lekkere werkplek te maken die heb je zeker nodig. Succes! :thumbup:

William: Waarom oogjes? Ooit voor gekozen, ook al op mijn vorige banen, en het bevalt mij prima. Op deze manier kun je wel heel eenvoudig in 3D bedraden, zo van het ene niveau naar de andere. Ik weet, er zijn meer oplossingen, maar ik ga hier lekker mee verder. :idea:

Wim (+ Bas): kijk inderdaad maar uit met dat water dat gaat niet goed samen met al die elektrozaken op en onder de baan! :-(

Adrie: Ik vind het ook altijd wel een leuk gezicht. Ik heb het al eerder gezegd; als de draadjes maar goed zitten dan werkt alles zoals het hoort. Het hoeft voor de werking niet netjes te zitten. >:-D

Zoals gezegd had ik de twee ondervloeraandrijvingen er weer onderuit gehaald. Was absoluut geen succes en dus ook geen aanrader. In eerste instantie gewoon even boven de baan aangesloten om te zien of alles het deed. Nu heb ik ze, net als de andere, op de kop gemonteerd. Hiervoor moest ik eerst plek maken. (kurk verwijderen) Ze zitten er nu in en het werkt. De kruiswissel werkt nu ook zoals het hoort. (zo lijkt het nu...) Een stukje styreen van 1mm onder de aandrijving deed het. Schakelt goed en krachtig om. Bij de gewone wissel was het wel weer even klooien. Alles gemonteerd: schakelt maar naar een kant. Verdo... weer een door Märklin gemonteerd slecht draadje. Is al de zoveelste en omdat ik het probleem ken ben ik er al zo voorzichtig mee! Nou ja, eigen draadjes er aan en nu werkt het.

Als ik zover ben gaan de wisselaandrijvingen op de manier van Hans (RocnetHans) onder de ballast verdwijnen. (is de bedoeling)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi afgewerkt!!!!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

mooi werk. En mooie afwerking met structuur. Dat helpt als er later iets mis zou gaan.

Motor onder de balast? Komen daar geen problemen van?
Ik moet nog keuze maken hoe ik mijn k-wissels gaan aandrijven, Märklin of servomotors?

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo mede-hobbyisten,

Wim: Bedankt!

Luc: Of het ballasten van de wisselaandrijving moeilijkheden kan geven? Ik hoop toch echt van niet. Bij Hans gaat het volgens mij hartstikke goed. (of hij vertelt het ons niet.... :D) Het ziet er op zijn baan in ieder geval heel erg goed uit. Vandaar dat ik het ook zo wil doen.

Link naar Hans (RocnetHans) zijn uitleg: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.msg1192510#msg1192510

Ik krijg wel eens te horen dat ik alles zo doordacht bouw. Nou, hier het bewijs dat ook ik grote steken in de planning kan laten vallen! Ik heb wel een kurkballastbed aangebracht maar had verzuimt om eerst op de multiplexplaat een dunne xps plaat te verlijmen om geluidsoverdracht zoveel mogelijk uit proberen te bannen. Nu doe ik dat dan maar achteraf om nog zoveel mogelijk contactoverdracht te voorkomen na het verlijmen van de ballast. Dus xps plaat tegen de kurk aan en afgekit met acrylaatkit. Misschien werkt dit alleen maar psychisch maar dan heb ik toch nog achteraf het hoogst haalbare geprobeerd. B)

De xps plaat ligt er nu verlijmt op. Daarna het eerste stuk van het enkelspoor geballast! Als ik het landschap ga maken moet de tunnel er zo'n beetje als eerste op en dan kan ik dat niet meer ballasten. Het is nog niet droog dus daar ga ik lekker op zitten wachten voordat ik verder ga....


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Vergeet niet een stukje kurk onder de wissel weg te snijden.
(Waarin verdiept de steentjes worden geplakt)

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
CiteerBij Hans gaat het volgens mij hartstikke goed. (of hij vertelt het ons niet.... :D)

nou Marcel, het gaat wel goed hoor.  :-)
de methode ook bij mijn tentoonstelling baantje "Ligne des Pignes" toegepast en geen problemen gehad.
nog even foto bijgevoegd, en ... prachtig tunnelportaal trouwens.  :thumbup:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Harald
Tx , weeral 😬, voor die tip 🤞🏻
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Harald: die steek had ik gelukkig niet laten vallen. 8) De wissels zijn in het voortraject al voorzien van ballast. Evenals de spoorovergang in station Güglingen. Dat kan allemaal niet achteraf dus je moet er op tijd bij zijn.....

Hans: pak van mijn hart! Ik ging er ook wel vanuit, maar toch. Die foto is inderdaad de reden van het na-apen van deze bouwmethode. Ziet er erg mooi uit! Dat betekent in deze context dat je er dus bijna niets van ziet. :thumbup:

Die tunnel is gemaakt met diverse gietvormen van Spörle. Ik heb een beetje een hekel aan werken met gips. (eigenlijk het gieten van gips; dat geeft altijd zo'n smeerboel) Toch kun je daar dan mooie dingen van maken zoals in dit geval die tunnel.

Ik heb de al eerder gemaakte xps landschapsdelen weer op de plaat gezet in Güglingen. Ze zijn nog niet helemaal naar mijn zin dus er moet nog wel wat worden aangepast. Het lijkt dus wel hard te gaan maar dat klopt dus niet. Vanaf nu wil ik, op een gezapig tempo, bezig gaan met de landschappelijke invulling van dit deel van de baan. Er gaat ook veel tijd zitten met het overdenken van de resultaten. Daar trek ik veel tijd voor uit dus de updates zullen wat minder zijn. Er is hier geen echte zomerstop maar er is nog meer te doen! (helaas....)

Ook nog even een filmpje van een treinwissel in station Güglingen. Het rijdt nu op het enkelspoordeel automatisch met vier treinen. Een schaduwstation en in bovengenoemd station.

https://www.youtube.com/watch?v=ajsKHlBbSlQ


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Nou, mijn eerste experiment uitgevoerd met groen! Ik heb al eerder eens aangegeven meerdere banen te hebben gebouwd. Ik ben nooit verder gekomen dan volledig rijvaardige banen maar niet aan het landschap. Dan moest de baan weer worden afgebroken om uiteenlopende redenen. Kort gezegd: ik dus geen bal ervaring met landschapsvormgeving en alle dingen die daarmee te maken hebben. Ik zie daar dan ook best wel een beetje tegenop.

Ik weet, gewoon doen, uitproberen en op tijd weten wat ik acceptabel vindt en wat niet. (ook wel belangrijk, ik kan moeilijk verwachten om meteen de eerste keer al in de buurt te komen van een "dezee", "dolphin" of "Josef Brandl" landschap.)

Ik heb als proef een stuk weg proberen te maken op een stuk xps plaat. (de maten zijn niet belangrijk) Ook de weg is van schuimplaat. Schilderen van de weg, aan de rand aanbrengen van zand, fine turf, vlokken en wat lage struikjes. En dan alleen maar met materialen die ik nu al heb, gras heb ik nog niet dus dat moet ik t.z.t. eens uitproberen. Ik heb foto's gemaakt voor het confrontatie moment want foto's liegen niet! Toch ben ik met een eerste probeersel wel tevreden. Er waren leermomenten met het uitproberen van diverse lijmen, ook dat valt best tegen maar het zit vast!

De brandweerwagen is de enige auto die ik nu heb maar die geeft de verhouding goed weer. De "bellende" preiser hoort eigenlijk niet thuis in tijdperk III viel me net op. 8o

Oh ja: ik had als extra uitdaging de weg in het midden doorgesneden om het aan elkaar voegen van twee delen te simuleren. De reparatie is niet zichtbaar dus prima gelukt.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prima gelukt, Marcel  :thumbup:

Het (mooie) groen ligt er wel nog erg "braaf" bij.
Beetje schaakbord, als je begrijpt wat ik bedoel.
In de lichte struiken zou je ook nog voorzichtig tussen duim en wijsvinger wat donkerder green turf kunnen strooien/sprenkelen.
Kwestie van proberen en kijken wat je bevalt  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooi gedaan Marcel  :favorite:


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit is precies de goede manier Marcel.

Gewoon wat mini diorama's maken tot het naar je zin is en dan aan het grote werk beginnen. Wat betreft dit werk is "variatie" van groen materiaal de sleutel tot een mooi succes. Ik heb zelf van alles wat verzameld in de loop der jaren (vooral struikmateriaal), maar nooit in grote hoeveelheden. Behalve dan het statisch gras van vriend "Vriend"  :D.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Voor een eerste poging zeker niet slecht! Je zou het wegdek ook nog aan kunnen pakken, het ziet er nu wat braaf uit.
Maar zo te zien krijg je vanzelf de slag te pakken  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Top Marcel. Experimenteer maar mooi....dan kan ik het zo overnemen  :D :-) :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Een prima eerste start Marcel, scenery is weer een hele andere tak van sport  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Helemaal niet verkeerd hoor voor de eerste keer, maagdelijk schoon  :o)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er toch goed uit, leg in het begin voor jezelf de lat niet te hoog, net wat Arie (Dolphin) aangeeft, oefenen met kleine diorama's, dan leer je van je fouten.
En zoals ik altijd blijf zeggen het is geen kwestie van kunnen maar van doen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zoals met alles wat je bouwt, Marcel, het ziet er heel strak uit!
Met groen en alles wat gebruikt wordt, zoals een wegdek, mag het echter ook wel wat rommelig, vlekkerig of een beetje stuk zijn. Beetje morsen mag! Je hebt je gebouwen al heel fraai 'verouderd' en zoiets mag met de weg ook. Als je wilt, tenminste. Want als het vers asfalt is, ziet het er ook in het echt vaak strak uit.

Ga vooral lekker zo door!

Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Ja, ja het is voor mij inderdaad onbekend terrein maar met een beetje oefenen moet het steeds beter kunnen!

Het is zeker allemaal een beetje te strak. Onze "natuur" is tegenwoordig niet bepaald een oerbos maar toch zeker wat minder gecultiveerd dan mijn eerste groene kunststukje. Ja Tony, de afwisseling in de berm is net een schaak- of dambord, dat heeft meer te maken met het testen van diverse lijm soorten. Een donker kleur turf ligt ook al in de ondergrond maar die is "ergens" in het proces overwoekert!

Ik moet inderdaad ooit nog meer groen aanschaffen en dan zeker gras want dat wordt straks het hoofddeel van het landschap. (uiteraard op de bomen na....maar die zijn er ook nog niet) De weg hoeft er niet gelijk vervallen uit te zien maar het mag inderdaad wat minder gelikt. Een paar kleine beschadigingen kunnen dan mooi passen. Ook dat moet ik eens uitproberen. De wegen op BDS waren in tijdperk III natuurlijk wel redelijk nieuw.

Ik moet inderdaad, zeker in het begin, de lat niet te hoog leggen en uitvinden wat ik mooi vindt passen op mijn baan. En dat wordt zeker niet een strakke weg met perkjes zoals in een park (of zelfs begraafplaats) het moet wat rommeliger zonder dat het een puinzooi wordt.

Martin: ik kan deze zomer mooi eens verder klungelen met groen en wie weet kunnen we ooit eens ervaringen uit gaan wisselen!

Allen bedankt voor de morele ondersteuning!  :thumbup:

Voor de lol nog even twee filmpjes: Ik heb de wagons achter twee treinen eens gewisseld en de BR-50 doet nu waar die voor is bedoeld: goederenwagens verplaatsen. (nu met een lengte van maar liefst 2,37 meter! Ook nog een algemeen filmpje van wat acties in BDS. Een actief leven als cameraman zit er voor mij niet in maar het gaat om het idee!

https://www.youtube.com/watch?v=B7T_jieCaBU&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=uWRUFIRYjvg&feature=youtu.be

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Met veel aandacht volg ik je scenery activiteiten zeker ik er nu ook langzaam aan ga beginnen.
Het ziet er zeker voor de eerste keer strak uit in mijn ogen iets waar ik weer vee kan leren. :thumbup:
Wat betreft het groen volgens mij zijn er vele soorten en maten te verkrijgen het zal best moeilijk zijn om de juiste mix te vinden althans voor mij dan. ;)

Helaas als ik de filmpjes aanklik moet ik mij eerst inloggen om ze te bekijken ook zie ik nu een link ipv meteen het filmpje. :(
Ik zie ze nu Marcel. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Sorry Mies,

Mijn schuld, ik deed dat weer eens verkeerd.  8) Klopt: nu werkt het wel!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ach kan gebeuren Marcel. ;)
Ik heb ze ondertussen bekeken en ik moet zeggen ik ben er heel blij door geworden van deze leuke filmpjes. :P
Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heerlijk, zo'n BR 50 met (voornamelijk) bruine goederenwagens, Marcel  :thumbup:
Die zie je op veel banen bijna helemaal niet meer rijden.

Grtz Tony

(0.52 Ontbrekend woordje toegevoegd)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wow, wat een mooi bouwverslag Marcel!
Van deze werkwijze kan ik genieten.

Ik ben heel erg benieuwd naar de scenery op deze baan.

Groetjes Joeri