Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bad Drieberg-Steinbrücke
Pagina's: 1 ... 14 15 [16]   Omlaag

Auteur Topic: Bad Drieberg-Steinbrücke  (gelezen 116144 keer)

RoelMarklin

• Stamgast
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #750 Gepost op: zondag 21 juli 2019, 19:28:02 »

denk dat je een onderdoorgang bedoeld want een tunnel zou raar zijn zo dicht tegen het station :)

Ik bedoel natuurlijk gewoon een ingang naar een perrontunnel  :D
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #751 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 14:46:32 »

- Ik heb Hr. Brandl wel eens een omgekeerde sleper zien gebruiken?
- Wellicht een ontkoppelrail (en die niet als zodanig gebruiken)?
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #752 Gepost op: vrijdag 26 juli 2019, 18:28:43 »

Hallo 3-Railers,

Ik kan heel goed tegen de warmte maar nu is het op zolder toch echt te warm om wat doen. Een stukje rijden gaat prima maar daar blijft het voorlopig maar even bij.

Arnold: zeker nu met deze temperaturen blijft het bij gedachten!

Ben: Ik ken dit stukje over het maken van een overweg. Inderdaad ongeveer dit idee maar dan net anders. Bij dit voorbeeld vindt ik het houten deel heel erg mooi maar de middenraildraad wat minder charmant. Dat moet beter kunnen. (of dat lukt gaan we meemaken)
De wisselaandrijving op de kop inbouwen is inderdaad wat ik ga doen. Daardoor ligt die lager en is dan makkelijker te camoufleren. Onzichtbaar maken gaat natuurlijk alleen met een servo-aandrijving maar die komt er niet. Ik zag dit resultaat het mooist bij RocnetHans en was meteen overtuigd! Ik was ook al eens artikel tegen gekomen met een andere reden om wisselaandrijvingen zo in te bouwen. Zal ik hieronder ook even melden.

Freddy: Ja, Ben is met dit soort problemen en vragen altijd retesnel met informatie! Daar heb je zeker wat aan! (hij lijkt wel de Bennipedia….. :thumbup:)

Johnny: Die Viesmann overgangen ken ik. Het idee is hetzelfde maar ik wil het zelf maken. Is ook nog eens nog goedkoper!

Roel: Mijn station moet een iets groter station in een wat achtergebleven deel van het land voorstellen. Alles is daar net wat knulliger. Om die reden (ook omdat de perrons niet bijzonder breed zijn) moeten de Preisertjes de oversteek gewoon over het spoor maken. Ik begreep jouw opmerking de eerste keer wel hoor..

Michel: Ook voor jouw voorstel zie mijn antwoord aan Roel. Het gaat er in Friedrichshöhe net wat eenvoudiger aan toe dus er komt ook geen “grote stad oversteekbrug”.

William: Dat zijn natuurlijk mogelijkheden maar ik zoek het wat subtieler. Ja, ik maak het mezelf niet altijd even makkelijk. Ach, dat is dan ook weer de charme van je eigen droomwereld!

Er is al heel veel geschreven over wissels en het al dan niet verwijderen van de schakelaartjes. Ik verwijder ze wel. Mijns inziens zijn deze hoofdzakelijk bedoeld om te voorkomen dat, als kindervingertjes te lang op knopjes blijven drukken, een wisselspoel kan doorbranden. In de digitale wereld is het altijd een korte puls dus geen gevaar. Op de kop inbouwen is heel mooi te gebruiken om daarna de wisselspoel te kunnen verstoppen. Tot zover mijn reden…

Een andere reden voor het op de kop inbouwen van K-rail wisselaandrijvingen vond ik in het modelspoorblad Digitale Modellbahn Magazin. Zou best eens kunnen. Hierover zullen de meningen wel verdeeld zijn maar ik vindt het verhaal wel geloofwaardig. Hieronder mijn vertaling van een gedeelte van dit Duitstalige artikel.

Gedeeltelijke vertaling van de oorspronkelijke Duitse tekst van Frank Berster uit het Digitale Modellbahn Magazin  2015-03:

Het probleem zit in het schakelmechanisme binnen in de schakelaandrijving. De plastic schuif, die tussen de spoelen van links naar rechts wordt bewogen, ligt bij de K-rail wisselaandrijving op de kunststof schakelarm die binnen in de wissel de wisseltong omzet. Als nu tijdens bedrijf de wisselaandrijving door schakelbewegingen warm wordt dan wordt de wrijving tussen plastic schuif en de kunststof arm steeds groter. Dat lijdt bij dezelfde toegevoerde kracht onvermijdelijk tot langere schakeltijden waardoor nog meer warmte wordt ontwikkeld.
De kans op het vastzitten van de beide plastic delen kan aanzienlijk worden gereduceerd wanneer de wisselaandrijving met de onderzijde naar boven direct aan de wissel wordt gemonteerd. Hiervoor moet misschien een kleine sleuf in de bodemplaat van de baan worden gemaakt, maar de plastic schuif ligt nu onder de kunststof schakelarm. Hierdoor wordt de wrijving verminderd waardoor de wisseltongen makkelijker kunnen worden omgezet.

Ook nog even een foto in de herhaling van een op de kop gemonteerde, nog niet met ballast verstopte, wisselaandrijving. Onder het wisseltong gedeelte zit een ruimte waar ik ballast kan storten zodat ook daar de ballast zichtbaar is maar de werking niet belemmert. Hier zijn overigens de schakelaars ook verwijderd.

« Laatst bewerkt op: zondag 28 juli 2019, 19:58:57 door narwal »
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #753 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 16:40:18 »

Goedemiddag allen,

Terug van vakantie, nu lekker aan het bijkomen maar ik heb deze week nog wel lekker vrij. Het weer is niet bijzonder dus ik kan ook af en toe even ontsnappen naar zolder.

Voor de spoorovergang in het station Friedrichshöhe heb ik een paar dingen uitgedacht en ook nog iets acceptabels en goed werkend in elkaar gefröbeld. Tussen de railstaven heb ik een kunststof betonblok gemaakt van twee lagen styreenplaatjes van 0.5 mm dik en een middelste plaatje van 1 mm dik. Totaal dus 2 mm dik en dat past mooi. De breedte tussen de railstaven van dit stuk is 13.5 mm. Er moet helaas relatief veel ruimte vrij blijven voor de wielflenzen van de locomotieven en de rijtuigen. Precies in het midden het ik als rijstroomvoeding een stukje van een figuurzaagje gebruikt. Deze is 0,5 mm dik, en steekt net iets uit boven het “betonblok”. Zelfs zonder voedingsaansluiting reden de kleine lokomotiefjes hier probleemloos overheen! Toch nog er ook even een draadje er aan gesoldeerd voor de voeding. Zelfs in een super lage kruipsnelheid werkt dit probleemloos. Nu ligt alles nog los en is nog niet geschilderd maar ik denk dat dit een prima acceptabele oplossing is.

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #754 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 17:04:12 »

Hi Marcel,

Netjes gedaan met die overgang maar is dat draadje niet te steil ?
Er zijn meerdere soorten slepers dus ff goed testen, zelf zou ik dat draadje een puko verder vastzetten.

groet
Harald

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #755 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 17:05:54 »

:idea: Ik zou ook geen ijzerzaag gebruiken, maar iets van messing of koper.
Anders is je sleper misschien zo weg gezaagd  :)

(Ook al zit ie op zijn kop)
Groeten barry

bellejt

• Stamgast
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #756 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 17:34:29 »

gewoon messingdraadje 3 puko's verder laten beginnen of de viessmann 5102.
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #757 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 18:18:59 »

Misschien verdient de middenrail aansluiting nog wat aandacht, maar de rest zit er superstrak in  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 augustus 2019, 09:10:45 door Degeluidsman »

Robert

• Zeer Toffe Gast
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #758 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 23:22:21 »

Netjes!!!!

brund55

• Stamgast
  • BR 103fan forever
« Reactie #759 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 23:30:52 »

Mooie oplossing  :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Dick

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #760 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 10:18:00 »

Als het goed werkt, niks meer aan doen  ;)

Ben benieuwd, hoe het er straks afgewerkt uit zal zien, Marcel.

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
« Reactie #761 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 12:48:45 »

Mooi en strak afgewerkt Marcel. :) :thumbup:

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #762 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 16:34:20 »

Hallo modelspoorvrienden,

Harald: nee hoor de overgang is niet te stijl. Het draadje maakt een hoek van 45̊. Alle locomotiefjes die ik heb gaan hier in slakkengang echt probleemloos overheen.

Barry: waarom geen figuurzaagje? Uiteraard met de tandjes naar beneden is er geen probleem. Is stevig en zwart i.p.v. messing, koper of aluminium kleurig.

Johnny: het is niet nodig op 3 puko’s verder een draadje laten beginnen. Het is juist de bedoeling dat het zo weinig mogelijk opvalt. Helemaal lukt dat natuurlijk nooit, dat is het nadeel van 3-rail.

Peter: de aansluiting lijkt op de foto erger dan het is, Deze valt helemaal onder de bovenkant  van de dwarsligger en komt dus volledig in de ballast te liggen.

Robert, Dick, Tony en Michel: Bedankt! Ik ben ook benieuwd hoe het gaat worden. Soms is een fantasie mooier dan het eindresultaat maar ik probeer er wel in de buurt te komen.

Lekker in een heel langzaam tempo nadenken (ben ik erg goed in..… B)) en proberen iets leuks in elkaar te flansen. Hoe verder je komt hoe beter het is om je iets voor te stellen hoe iets moet of kan worden. Ik denk dat de basis voor de perrons zo het mooiste uitkomt. Voor het idee wat hele oude “preiser”-achtige mensjes op het perron gezet. Dat zijn de mooiste niet maar geeft wel richting waar het heen kan. Verdere perroninrichting heb ik nog niet dus er kan nog van alles. Er moeten nog lantaarnpalen en hekjes komen. Dat zijn leuke zoek dingetjes op een beurs. De uitdaging is nu om het simpel en rustig te houden dus geen overvolle grote stad perrons.

Groeten,

Marcel.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #763 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 17:52:15 »

Het ziet er heel mooi uit, Marcel. Complimenten, hoor.

Ga je die ronde schijfjes onder de poppetjes nog verwijderen? Ik heb dat wel gedaan, met een heel scherp mesje afgesneden en de poppetjes vervolgens op het perron gelijmd. Dat is goed te doen.

Groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

h0_miessie

• Vaste Inboedel
« Reactie #764 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 17:56:48 »

Prachtige sfeer foto's laat je zien van het station Marcel. :) :thumbup:
De ronde voetjes van de preisertjes zou ik persoonlijk laten zitten zo kan je ze nog eens verschuiven als je wilt wat je wel kan doen om het minder op te laten vallen zijn de voetjes schilderen in de kleur van de ondergrond waar ze op staan dan vallen ze ook minder op.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #765 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 18:00:09 »

@citaat
maar je kan ook de Noch "hin und weg" kleber gebruiken.
Het plakken op alleen de voetjes is soms een geduldig zaakje maar smoelt wel beter  :D 
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #766 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 18:13:09 »

Hallo allemaal,

Roel en Michel: we proberen zoveel mogelijk realistisch te bouwen dus dan staan onze kleine modelbaan bewoners natuurlijk ook op eigen benen! Die ronde voetjes zien er eigenlijk best wel slecht uit. :-( Voorlopig staan deze bewoners er maar tijdelijk, gewoon om even te kijken hoe het staat, en om mij een idee te geven waar ik met de perroninrichting heen wil. Ja, zoals ze nu staan kan ik ze makkelijk verplaatsen, dan zijn die voetjes wel handig. Ik denk dat het definitief plaatsen van de inwoners van BDS het allerlaatste is wat ga doen bij deze baan, dus dat duurt waarschijnlijk nog best lang.

Ruud: "hin und weg" kleber van Noch. Nog nooit van gehoord dus maar even opgezocht. Lijkt mij prima spul voor dit soort plak werkzaamheden dus daar ga ik t.z.t. mee aan de slag. Bedankt voor de tip! :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #767 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2019, 11:00:01 »

Dat geeft een mooi en goed beeld van hoe het eruit kan komen te zien, Marcel  :thumbup:

Niks mis mee en de perrons zijn meer dan lang genoeg.
Zo lijkt de rest van je baan ook langer/breder  ;)

Grtz Tony

Die voetplaatjes zijn trouwens best lastig netjes te verwijderen; je zou die mennekes uiteindelijk ook ergens kunnen zetten waar die niet meer zichtbaar zijn.
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #768 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2019, 14:57:56 »

Die voetplaatjes zijn trouwens best lastig netjes te verwijderen; je zou die mennekes uiteindelijk ook ergens kunnen zetten waar die niet meer zichtbaar zijn.

Ik heb diverse poppetjes ontdaan van deze ronde schijven. Wat je nodig hebt is een heel scherp hobbymes, een vergrootglas (afhankelijk van je ogen) en een grote portie geduld. Met het hobbymes snij je langs de schoenen van het poppetje. Eerst voor en achter verwijderen, dan links en rechts per voet en dan de resterende puntjes. De onderkant van de schoenen zijn redelijk vlak en met een goede lijm kun je het poppetje goed om de ondergrond vastlijmen.

groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #769 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 10:24:53 »

@citaat Dat is precies wat ik bedoelde met lastig, Roel  :P

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #770 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 11:14:32 »

Goedemorgen iedereen,

Ja Tony, ook ik krijg steeds meer een beeld van hoe het zou kunnen worden! De perrons lijken mij ook prima in verhouding met het station. Nu is de uitdaging om het mooi af te werken en te voorkomen dat het een al te drukke boel wordt. Het moet tenslotte een slaperig achteraf liggend plaatsje voorstellen waar niet veel is te doen. Dus uitkijken met teveel reizigers en accessoires..... Zolang ik niets vastplak kan ik alle kanten op!

De bewoners met de voetplaatjes lagen al jaren in een doosje te wachten op daglicht. Ze zijn zeker ook niet van de beste kwaliteit. Ze kunnen na wat bijwerken (en van hun voetstuk stoten) misschien best nog wel een plaatsje krijgen maar ik moet zeker nog heel wat bevolking importeren want meer heb ik nog niet. Tegenwoordig zijn de "Homo Sapiens Preiseris" van een beduidend betere kwaliteit dan vroeger zonder dat ze op een voetstukje hoeven te staan. Op dat moment komt dan de tip van Ruud met de "hin und weg" kleber goed van pas.

Helaas zit mijn vakantie er na vandaag echt op en gaat het echte leven van keihard werken en afzien voor de baas weer beginnen! :D

« Laatst bewerkt op: zondag 18 augustus 2019, 11:17:12 door narwal »
Groeten,

Marcel.

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #771 Gepost op: zondag 25 augustus 2019, 15:45:51 »

Ondanks de zinderende hitte (overdrijven is natuurlijk een kunst op zich… O:-D) toch even lekker aan het klungelen geweest om van het perron en oversteekplaats van balsahout, kunststof en schuim van Friedrichshöhe een betonnen gevaarte te maken. Dat is altijd een schilder-, dep en kliederproces waarvan je het eindresultaat nooit helemaal in de hand hebt. Altijd wel hele kleine details waarvan je denkt, nou nou…. Maar toch ben ik er wel tevreden mee. Ook staan er al een paar hekjes op en is de perron inrichting al wat minder geworden in aantallen. Het staat/ligt nog allemaal los want het moet er toch nog weer af. Nu weer lekker verder dromen van hoe nu verder!

Groeten,

Marcel.

ramdani

• Toffe Gast
« Reactie #772 Gepost op: zondag 25 augustus 2019, 15:55:33 »

:favorite: ziet er geweldig uit,
mvg,

Michel
Michel - z21start,c-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

h0_miessie

• Vaste Inboedel
« Reactie #773 Gepost op: zondag 25 augustus 2019, 16:50:19 »

Marcel,

Het  schilder-, dep en kliederproces is je goed af gegaan en het resultaat mag er zijn. :) :thumbup:
De sfeer is er zeker veel mooier en warmer door geworden ook de hekken staan mooi en overheersen niet op het perron want de juiste hek vinden is op zich ook geen makkelijke opgave.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #774 Gepost op: zondag 25 augustus 2019, 18:53:50 »

Mooi resultaat Marcel; de juiste kleur en het goede type hekjes!
De rand van het perron van het station is afgewerkt met bruine stenen; wellicht mooi om dit ook aan te brengen op het aangrenzende perron zodat het "één geheel" wordt.
« Laatst bewerkt op: zondag 25 augustus 2019, 18:55:38 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #775 Gepost op: zondag 25 augustus 2019, 19:36:54 »

Fraai  :thumbup: :thumbup:
Groeten barry

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #776 Gepost op: zaterdag 07 september 2019, 16:32:48 »

Zie het nu pas, Marcel. Ziet er prima uit  :thumbup:
Als daar straks ook nog ballast ligt, wordt het een mooi geheel  :P

Grtz Tony

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #777 Gepost op: zaterdag 07 september 2019, 17:04:07 »

Precies in het midden het ik als rijstroomvoeding een stukje van een figuurzaagje gebruikt. Deze is 0,5 mm dik, en steekt net iets uit boven het “betonblok”.
Prachtig, omgekeerd figuurzaagje, leuk idee voor puko's, en daarom vermeld in het draadje vol alternatieve puko's (draadje in 2014 gestart) 3e rail alternatieven op een rij.
Jan Willem

Brig, Delémont.

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #778 Gepost op: zondag 08 september 2019, 16:38:24 »

Goedemiddag,

Dank U allen voor de bijval. In mijn dromen is de rails al verouderd (verroest) en de ballast gestort en dan lijkt het inderdaad al heel anders. Compleet. Dat zal echter nog wel even duren maar hopelijk wordt het minimaal zo mooi als ik in gedachten heb. Over de bruine stenen had ik ook nagedacht maar besloten dat niet te doen. Geeft in mijn beleving aan dat alles in fases is gebouwd en niet noodzakelijker wijs altijd op elkaar aansluit.

Jan Willem: Ik voel mij heel erg vereerd met het aanvullen van dat draadje! Daar staan dan allerlei opties mooi bij elkaar, voor elk wat wils! :thumbup:

Verder niet veel bijzonders te melden in BDS. Ik heb een paar perronbankjes van een ander kleurtje voorzien maar dat is het eigenlijk wel. Toch maar even een paar fotootjes daarvan. Verder een beetje aan het uitproberen hoe ik het toekomstige landschap vorm moet/kan geven. Niet echt foto waardig. Uiteraard zodra er echt iets is gebeurd dan zien jullie het vanzelf wel!

Groeten,

Marcel.