Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ondanks, dat je nog niet zo veel ervaring hebt met landschap indeling, is het resultaat prachtig. Deze kun je rustig weer opnemen in je CV.  ;)
vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat gaat helemaal goed komen, Marcel  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo modelspoorvienden,

Peter en Michel: Bedankt! Ik ben blij dat jullie er net als ik van genieten. :thumbup:

Arie: Ik zal het opnemen in mijn CV. Hopelijk gaat het daarmee beter dan met de CV?s van mijn railbus geluiden! :D

Tony: Het is inderdaad de bedoeling dat het helemaal goed gaat komen. Ik zal niet meteen kunnen tippen aan de scenerykunstenaars op dit forum maar ik ga wel serieus proberen om die te evenaren! B)

Afgelopen vrijdag was zo?n dag, het had wel de 13e kunnen zijn. Lekker even rijden en dromen werd storing zoeken en puzzelen. Murphy was er ook bij zodat de problemen in ieder geval niet alleen kwamen. Een aanrijding omdat twee treinen tegelijk een wisselstraat inreden, een ratelende wagon op het andere spoorvak en een locomotief die het ineens helemaal niet meer deed. En dat alles in 1 minuut tijd. Geweldig. :(

Een voordeel was dat bleek dat ik onder het dichtgemaakte deel van station Güglingen genoeg ruimte had om de twee treinen die tegelijkertijd de wisselstraat inreden te verwijderen en op hun juiste plekje kon duwen. Na wat zoekwerk bleek een wisselaandrijving muurvast te zitten. Hierdoor ontspoorde een locomotief, gaf sluiting maar vlak daarvoor een spookmelding waardoor locomotief twee ging rijden. De eindschakelaars waren al verwijderd, de wisselaandrijving stond vast in een eindstand. Nu doet die het weer goed, blijft dus een aandachtspunt.
Het ratelende passagiersrijtuig bleek last te hebben van een verloren antislipbandje van een locomotief. Die bleek van mijn Piko V180 te komen. Overigens een vreemd bandje, leek meer een slappe rubber onderlegring. Bij nader onderzoek bleek die loc er nog een te missen. Die moet ik nog opzoeken. Ik zal eens kijken of er niet gewoon Märklin bandjes op passen. Dat zijn tenminste gewone bandjes.
De locomotief die niets meer deed helemaal nagekeken, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Na terugzetten deed die gewoon weer wat de bedoeling was: rijden. Wat er was? Geen idee.

Gisteren lekker naar Zutphen geweest. Het was niet bijzonder druk. Ook was het aanbod van flink gebruikte locomotieven en wagons/rijtuigen in verhouding heel erg groot. Mijns inziens kon driekwart gewoon in de afvalcontainer, dat is een waardiger einde voor zulk materiaal dan het uit een soort van leedvermaak tentoon te stellen aan modelspoorliefhebbers!

Toch heb ik wel een aantal benodigde spulletjes kunnen scoren. Het meeste gewoon praktische zaken zoals koolborsteltjes, bandjes, ballast enz. Toch ook twee donderbussen gevonden voor de toekomstige sleep voor mijn T3. Nu nog een bagagerijtuig en dan is die compleet.

Ook nieuwe rails gekocht voor het brugtracé van het enkelspoor. Het huidige loopt, vind ik, te dicht bij het dubbelspoor. Door het hoogteverschil komt dat niet lekker over. Door het iets anders te leggen geeft het volgens mij een evenwichtiger beeld. Hopelijk de laatste verandering in het sporenplan want dat is alleen maar dubbel werk. Geeft wel aan dat je achter de computer alles leuk kunt plannen maar dat de praktijk pas laat zien hoe het werkelijk wordt.

Ik kan weer verder!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 17 maart 2019, 13:33:54
en een locomotief die het ineens helemaal niet meer deed.
De locomotief die niets meer deed helemaal nagekeken, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Na terugzetten deed die gewoon weer wat de bedoeling was: rijden. Wat er was? Geen idee.

Leuke update weer Marcel. :) :thumbup:

Dat met een loc die in eens stil staat heb ik hier ook wel eens gehad wilde totaal niet meer rijden uit het blok gehaald maar de loc wilde ook handmatig niet meer voor of achteruit rijden dus de loc van de baan gehaald en in een ander blok op de baan gezet aangemeld in koploper en rijden maar weer inderdaad vreemd heel vreemd het is alweer een tijdje geleden dat ik het gehad heb dus afkloppen maar dat het niet meer gebeurt. ;)

Wilde ook naar Zutphen maar was gisteren druk en vandaag was ik zo lekker aan het rijden op zolder dat ik eigenlijk niet meer de deur uitwilde gaan. :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Iedereen,

Michel: je kunt ook niet alle beurzen aflopen, dan blijft er helemaal geen tijd over om te bouwen! Zelf ga ik zo weinig dat àls ik ga dat het dan het ook echt leuk is. Komt ook bij dat de meeste beurzen voor mij zover weg zijn dat het anders kapitalen zou gaan kosten die ik beter kan besteden aan mijn baan.

Van de lok (mijn E-110) die er al eens eerder mee stopte is nu volgens mij de decoder overleden. Ineens is die langzamer gaan rijden en reageert nu helemaal nergens meer op. Niet meer om te schakelen van rijrichting, snelheid, enz. Blijft gewoon constant op een heel langzame snelheid vooruit rijden. Ik heb maar een reservelok voor de stam zilverlingen gegooid dan rijdt dat tenminste weer. Later maar eens induiken.

Een kleine foto update zonder veel verhaal. Tussen de bedrijven door lekker aan het snijden met XPS. Er gaat stiekem veel plaatmateriaal inzitten. De baan wordt wel steeds meer opgevuld, dat is al een heel ander gezicht. Ik stel me voor dat het nu bijna winterse landschap eens een mooie Brandl of Welberg uitstraling gaat krijgen. (dan moet ik nog wel eerst eens een cursus bij laatstgenoemde gaan volgen anders kom ik niet eens in de buurt!)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Welke gietmallen gebruik je voor de muren en de lage boogbruggen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Prachtige vorderingen zijn er gedaan aan je (witte :D) baan. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Barry1972 op zondag 07 april 2019, 18:13:45
Welke gietmallen gebruik je voor de muren en de lage boogbruggen.
Volgens mij zijn ze van Spörle.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Op de laatste foto's zie ik dit stuk baan al helemaal voor me  :thumbup:
Dat kan niet meer mis gaan  ;)

Het mooiste karweitje kan gaan beginnen !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Met al dat "schuim" ziet het er al indrukwekkend uit.
Ben benieuwd wat er allemaal gaat groeien. 

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond Modelspoorvrienden,

Barry: Bas heeft gelijk, het zijn mallen van Spörle; Dekstenen (6026), Tunnelportaal (6306), Muur (6009), Tunnelwand (6302), Pijlers (6020), Portaalbogen (6305)

Start beschrijving tunnels vanaf reactie 53: Tunnelbouw

Start beschrijving brug vanaf reactie 94: Brugbouw

Michel: Dank! Ik heb er ook plezier aan, geeft een heel ander beeld.

Tony: Ik kan één ding heel erg goed en dat is dromen?. O:-D... ook ik zie het al helemaal voor me. Uiteraard kunnen er natuurlijk nog wel dingen mis gaan maar dan doe ik het gewoon over. Als je met het mooiste karweitje het werken aan het landschap bedoeld dan moet ik je nog even teleurstellen. Alles ligt nog los en moet nog van de baan af als ik de rails van station Güglingen ga aansluiten. Als dat klaar is én goed werkt dan kan ik wel heel snel alles definitief terug plaatsen. Daarna kan het hard gaan???..

Harald: Je hebt gelijk, en ik ben ook benieuwd wat er allemaal gaat groeien. Ik heb nog geen groene modelspoorvingers dus dat wordt experimenteren.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er allemaal goed uit Marcel.  :thumbup:

Je gaat zeer systematisch te werk zie ik, zelfs de lagen XPS worden genummerd.  :D
Misschien nog een aandachtspunt:
de achterste rij XPS-lagen zijn behoorlijk vlak, de achtergrond gaat straks met de begroeiing erop nogal verloren.
wellicht hier een paar diepe insnijdingen aanbrengen voor meer dieptewerking.

succes verder.  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat @citaat bedankt voor de info  :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Barry: graag gedaan. Daar is dit forum toch voor bedoeld?

Hans: Ja, inderdaad, de zijn platen genummerd vóór het verlijmen. Dan zijn ze nog niet bewerkt en zijn de verschillen minimaal en kun je je zomaar vergissen. Zekerheid voor alles! B)
Tijdens het ontwerp had ik in mijn hoofd meer ruimte achter het station Güglingen dan nu in de praktijk. Ik wil daar geen super steile rotswand maar meer iets glooiends. Was best puzzelen maar ik denk dat het zoals het nu is het beste alternatief is. Ik had het ook liever lager gehad maar er loopt wel een spoorverbinding naar station Friedrichshöhe achterlangs en die moet zowel onzichtbaar als bereikbaar blijven. Ik moet er straks inderdaad geen gigantische bomen gaan planten. Dat zie ik t.z.t. dan wel. Een inkeping was ook mijn oorspronkelijke idee maar daar is helaas geen ruimte voor. Hierbij een foto van de ruimte tussen locomotief en ?dak? van dit stuk schaduwspoor.

Ik moest nog nieuw modelgips hebben voor wat gietwerk. Er lagen ook weer XPS platen dus daar ook maar meteen een pak van meegenomen. Kan ik verder als ik daar zin aan heb en kom ik er niet per ongeluk op zondagmorgen achter dat ik door de platen heen ben.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Allemaal heel goed doordacht hoor Marcel  ;) Puik stukje werk.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op vrijdag 12 april 2019, 13:09:11
Ik moest nog nieuw modelgips hebben voor wat gietwerk. Er lagen ook weer XPS platen dus daar ook maar meteen een pak van meegenomen. Kan ik verder als ik daar zin aan heb en kom ik er niet per ongeluk op zondagmorgen achter dat ik door de platen heen ben.
Bij jou is de bouwmarkt niet open op zondag? :D

Maar mooie vorderingen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allen,

Martin: het lijkt soms inderdaad dat alles heel doordacht is, daar verbaas ik mezelf ook over!  :O Maar ook ik moet achteraf vaak toch weer dingen veranderen en aanpassen omdat het niet mooi uit de verf komt of gewoon niet past binnen mijn ideeën. Geeft niet, dat is de hobby en houdt je bezig!

Bas: ook hier in Twente zijn de landelijke ketens op zondag gewoon open. Ik heb er dan eigenlijk gewoon geen zin in om daar op zondag heen te gaan terwijl ik dan gewoon op zolder wil klungelen. Het weekend moet optimaal worden benut! :D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat is wel herkenbaar :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

En alweer een vordering te melden: toch maar even doorgepakt en de ?stalen? brug tussen station Güglingen en het keerlus/schaduwstation iets verder naar achteren verplaatst.

Uiteraard is dat altijd weer meer werk dan het zo even lijkt. Nieuw tracé uitzagen, steunen aanpassen, in het luchtledige proberen alles weer goed uit te lijnen en dan ook nog waterpas uit te komen, maar het is gelukt. De afstand tussen het dubbelspoor is met maar liefst 12 cm toegenomen!  8o (Aanpassing: de laatste zin klopt natuurlijk voor geen kant: de afstand tussen het dubbelspoor is natuurlijk niet veranderd, het is de afstand tussen het dubbel- en het enkelspoor die met 12 cm is toegenomen.) Dat komt straks dan hopelijk veel natuurgetrouwer over dan in de oude situatie. Ook is door deze verplaatsing de verdeling van het spoor in het landschap straks ook beter verdeeld. Het hoogteverschil is maar 10 cm, op de foto?s lijkt dat meer maar het valt dus heel erg mee.

Natuurlijk is er ook een minpunt: de ruimte achter de brug is nu wel kleiner geworden. Dat vraagt met de landschapsbouw van het ravijn, het doel van deze twee bruggen is om deze over te steken, wat meer aanpassingen maar dat gaat zeker goed komen. Concessies.......

Volgens mij zoeken modelspoorbouwers altijd de uiterste grenzen op met hun baan. Al hebben we een volledige sportzaal voor onze baan ter beschikking, we weten altijd situaties te bedenken waardoor we ruimte tekort hebben! O:-D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat is zeker waar Marcel en ik spreek uit ervaring  ;). Zoals je te werk gaat zal het ravijn ook lukken en een aanwinst zijn op je baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Citaat van: narwal op vrijdag 12 april 2019, 13:09:11
Tijdens het ontwerp had ik in mijn hoofd meer ruimte achter het station Güglingen dan nu in de praktijk.

Een zeer herkenbaar fenomeen, het is mij menigmaal overkomen!
Een mock-up vooraf ter plaatse of een maquette op schaal van het geheel kunnen dit voorkomen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zomaar even een stukje onzin,

Martin: ik hoop dat je gelijk krijgt. Het ravijn moet in ieder geval nut geven aan de twee spoorbruggen en een landschappelijk grens zijn tussen de twee stations. Hopelijk wordt dat mooi.

Erik: Ooit over gedacht om inderdaad mijn baanplan op schaal 1:10 na te maken. Zou achteraf niet veel hebben uitgemaakt er is naderhand toch al veel veranderd. Komt bij dat dan moeilijk is uit te maken of ik er voor het station Güglingen wijzer op was geworden. Op schaal praat je dan over 1 of 2 cm ruimte. Daarmee kan ik dan moeilijk inschatten wat dan wel of niet kan. Ook is het eigenlijk wel leuk om ter plekke oplossingen te bedenken voor iets waar je tegen aanloopt. Het blijven toch concessies.

Michel: ik twijfel nog steeds (weer) over de ballast. Nu ben ik tijdens het laten rijden van de treinen weer op jouw keuze, de donkere ballast, uitgekomen (foto 3) in plaats van mijn eerdere keus voor de lichtere ballast. (foto 4) Zolang er nog niets is aan gebracht kan ik lekker verder dromen!

Ik heb mijn mooie Piko diesellok V-180 maar eens voorzien van ?normale? Märklin rubber bandjes in plaats van de originele Piko rubber schijfjes. Hij was dit schijfje alweer verloren. Het andere bandje was ook al verdwenen. Hele baan afgezocht maar nooit meer gevonden. Hopelijk gaat het nu beter.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, het is wellicht een tip om je ballast als graniet uit te voeren. Je hebt immers ook gekozen voor graniet voor je muurtjes en tunnelportalen.
In de bergen waar een spoor doorheen loopt is dat materiaal tijdens de bouw natuurlijk ruim voorhanden.
Neem niet de kleur van krijt, kalk, gneis of weet ik wat voor gesteente, als het traject door een granieten omgeving loopt.
Ik zou het daar op afstemmen, dat is het meest logische.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Martin: ik heb de ballast echt afgestemd op de omgeving. Je hebt gelijk dat men tijdens het bouwen van een stuk spoor de ballast het liefst uit de eigen omgeving haalt. Dat scheelt een hele berg geld in transportkosten. De mix die ik ga gebruiken komt wat kleur betreft heel erg in de buurt van de tunnelportalen en de brug. Voor mij is dit geloofwaardig genoeg. Ik heb inderdaad ook gezocht naar graniet ballast. De kleur van de meeste soorten komt niet eens in de buurt van mijn kunstwerken. Aan de steentjes kan ik toch niet zien wat voor soort steen het is. Mijn granieten muren zijn overigens ook maar van gips! :D

Vandaag eens de delen die achter de tunnels zitten van stationsdeel Güglingen zwart geschilderd. Dit natuurlijk om te zorgen dat als je de tunnels inkijkt dat het dan een diep donker zwart gat is. Weer een heel klein stapje verder.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wauw wat een prachtige tunnelportaal heb je gemaakt zeg. :) :favorite:
Mijn complimenten voor dit schitterende bouwwerk. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Michel: de tunnel is al een paar jaar oud. (ik ben vergeten een jaartal boven de tunnel aan te brengen) Toch bedankt voor het compliment. Door de nu diep zwarte achtergrond springt de tunnel er natuurlijk wel heel erg uit! :) Maar je hebt wel gelijk het blijft een mooie tunnel, ik ben er zelf nog steeds trots op. Hierdoor lijkt het wel alsof ik echt handig ben! 8)

Ik heb net de bovendelen van het XPS landschap weer aangebracht en wat een verschil met voorheen! De tunnelbuis is 30 cm lang maar halverwege zie je een stoomlok al niet meer, echt een zwart gat. Een inrijdende trein zie je echt in de tunnel verdwijnen en als een trein de tunnel uit komt zie je alleen een paar lichten aankomen en pas bij de uitgang zie je welke trein het is! Het zwart schilderen is dus echt zinvol geweest.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op vrijdag 10 mei 2019, 19:45:35
(ik ben vergeten een jaartal boven de tunnel aan te brengen)

Kan je niet alsnog met een bijvoorbeeld een bronzen plaat met het jaartal ophangen net onder de rand ?
Is maar een idee natuurlijk zou de tunnel nog mooier maken denk ik. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Michel,

Dat is een heel goed idee voor het moment dat ik denk dat de baan klaar is. Op dat moment kan ik me dan richten op de details die het echt af maken! :thumbup:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Het is veel te mooi weer om op zolder met de baan bezig te zijn maar tussen de bedrijven door zijn er wel kleine vorderingetjes te melden.

De steunmuur bij de dubbelspoortunnel bij Güglingen is op kleur gebracht. Dat ziet er al meteen heel anders uit. Het spoor in deze tunnel heb ik definitief voorzien van ballast. Eerst heb ik 2 mm schuim aangebracht waar de ballast moet komen, dit om te voorkomen dat de ballast contact maakt met het portaal. Dit om zoveel mogelijk geluid te dempen. Helemaal lukt dat niet er zijn wel degelijk rijgeluiden hoorbaar; ook het kataklop, kataklop van de wielen op de raillassen. Dat klinkt dan net echt, dat dan weer wel.

Verder ben ik in een heel rustig tempo het dubbelspoor van ballast aan het voorzien. Niet teveel in één keer willen doen, het is nogal priegelwerk om dit netjes te doen. Op de foto?s is de ballast buiten de tunnel nog niet verlijmd en wordt dus later nog iets donkerder van kleur. Ik vind het al een samenhangend geheel worden. De zijkanten ben ik van plan om te ballasten nadat de eerste landschapslaag is aangebracht. Dit om vervuiling door gips of sculptamold te voorkomen.

Nu verder genieten van het mooie weer!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Netjes en Mooie kleuren  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb t al wel vaker gezegd, maar nogmaals: wat bouw jij toch akelig netjes. Alles strak en geordend :thumbup:!
De tunnelingang en de ballast zien er ook weer goed uit; kleuren matchen goed met elkaar!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wederom met heel veel plezier naar je update gekeken en het ziet er geweldig uit je tunnelportaal. :) :thumbup:
Alles klopt in dit totaal plaatje niks meer aan veranderen.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo,

Dit gat heel langzaam, maar met hoge precisie en netheid.
Ziet er heel strak uit zo, ga zo door., mooie kleuren.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Barry, Hans, Michel en Einte: Ik ben blij dat jullie er van hebben kunnen genieten! Daar kan ik mij volledig bij aansluiten. En inderdaad, het gaat mij soms ook te langzaam, dat heeft ook te maken met de beschikbare tijd! Daarnaast stel ik ook (misschien tè) hoge eisen aan een nauwkeurige manier van werken. Vaak voldoet het niet aan het niveau wat ik graag zou zien maar dan is het nog steeds zeer acceptabel. Ook daardoor ligt het tempo wat lager. Dat geeft allemaal niets, het is tenslotte een hobby, niets moet en er zijn geen deadlines!

Ik heb een deel van het dubbelspoor geballast. Het is even prutsen om de steentjes netjes tussen de rails te frommelen maar het ligt er. Daarna alles ingelijmd en nu ligt het dan vast! Ik ben best tevreden over het resultaat, het ziet er prima uit. (ik hou niet echt van zijn muziek maar ik moest wel vaak denken aan Bruce Springsteen?)

Nog wat opmerkingen over rijgeluid:

Alleen kurk als railbedding rechtstreeks op hout is niet de beste oplossing. Anderen gaven het al aan: eerst een (bijvoorbeeld 3 mm hardschuim) basis gebruiken en daarop kurk of iets anders. Geen houtlijm maar een flexibeler lijm gebruiken voor de ballast, dat maakt echt verschil. Misschien maakt het ook uit of je ballast kiest op kurkbasis of echte steentjes. Gevoelsmatig moet dat wat uitmaken maar de verkrijgbaarheid van realistische ballast werkt dat een beetje tegen.

De ondervloer heb ik ook niet. Voor het dubbelspoor heb ik dat proberen op te lossen door 2 mm xps tussen de twee sporen aan te brengen en daarna de overgang af te kitten met acrylaatkit. Bij de zijkanten heb ik ook eerst kit aangebracht om toch nog enigszins een dempende laag tussen de ballast en de houten basis te krijgen. Of het de beste manier is weet ik niet. Het is het maximale wat ik mijn situatie nog kon doen.

En dan het rijgeluid in de praktijk:

Het is zeer acceptabel. Ja, je hoort de treinen rijden maar het geluid is wel het realistische van een echte trein. De brug en tunnel werken helaas als klankkast, daar kan ik niets meer aan doen, ook dit blijft aanvaardbaar. Er zit wel veel geluidsverschil in de rijeigenschappen van de verschillende locomotieven. De een is lekker rustig en de ander dreunt wat meer. Hier is ook de sleper debet aan! Daar is bij 3-rail dus niets aan te doen. Passagiersrijtuigen maken minder lawaai dan goederenwagens. De laatste zijn natuurlijk klankkastjes en in een lange trein heb je dan natuurlijk ook meer wielen. Daarvoor heb ik als mogelijke oplossing om schuim aan te brengen in de goederenwagons. Nog niet getest, dat komt ooit wel eens?

Een heel verhaal deze keer. De foto?s zijn ook een test met mijn telefoon en in het nu toegestane grotere formaat van 1600x1200.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 15 juni 2019, 16:05:47

Misschien maakt het ook uit of je ballast kiest op kurkbasis of echte steentjes. Gevoelsmatig moet dat wat uitmaken maar de verkrijgbaarheid van realistische ballast werkt dat een beetje tegen.


Hallo Marcel,

Ik gebruik echte ballast van Jeweha. JEWEHA BALLAST.
Dat is redelijk verkrijgbaar bij handelaren en modelbouwwinkels, eventueel ook rechtstreeks te bestellen. Je hebt een ruime keuze in materiaal.

groeten,
Roel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Ik weet niet of je nog wat aan deze info hebt maar Harald en ik hebben veel met neopreenband gewerkt mbt geluidsisilatie. Ideaal spul.

Hierbij een link naar het draadje van Harald (Haradigi): https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

Sucsez verder, deze mooie baan (in wording) blijf ik volgen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Die ballast ziet er hartstikke mooi uit en over het geluid kan ik kort zijn; dat hoort bij treinen  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat is dat mooi gedaan zeg, net echt dat  ballast.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi inderdaad die ballast, wat mij dan weer opvalt is het verfwerk van de railstoelen en railschroeven. Die en de bielzen zijn helaas voor mij storend mee geverfd. Beetje te snel gewerkt wellicht. Ik doe het niet dat verven in bruin of roestbruin. Ieder zijn eigen, mij viel het verfwerk gewoon op en ik heb zeg ik alvast maar niet het hele draadje teruggekeken of al meer is gezegd over het verven van rails.
Verder veel succes met het bouwen, k´blijf het draadje volgen...
Dirk   
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Railstoelen en -schroeven roesten gezellig mee, hoor!  Naarmate de rails er langer liggen, worden ook de bielzen overdekt door roestbruin stof. Het geldt zowel oude houten biels als de moderne betonnen biels. Ik vind het juist realistisch de hele boel flink met verf of poeders te raken, tenzij het spoor er nog maar net ligt in een keurig onderhouden station.

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-rail collegae,

Roel: Ik bedoelde aan te geven dat, om het rijgeluid meer te kunnen dempen, ballast van kurk misschien beter zou zijn maar dat meer realistische ballast eigenlijk altijd steentjes zijn. Jeweha is mij bekend, mijn kurk railbedding is ook van die fabrikant. Mijn keuze voor het soort ballast is gemaakt en omdat ik al ben begonnen blijft dat ook zo.

Cees: neopreenband op een xps bodem is misschien inderdaad beter, Harald gaf dat ook al aan. Mijn railbedding is klaar dus daar ga ik niets meer aan veranderen. Misschien iets voor de verre toekomst met een nieuw project.

Tony: Bedankt! En ja, treinen maken geluid en dat hoort ook zo. Het klinkt dan soms ook net echt!

Dirk Jan: Bedankt. Dat is ook de bedoeling. Als onze fantasie dit kan omzetten naar een realistisch plaatje dan is de opzet geslaagd!

Dirk: Rails hebben in de praktijk de rottige eigenschap om te roesten, en ook de metalen railstoelen en schroeven doen dat. Het liefst willen we altijd alles als nieuw houden maar helaas gaat dat niet. De glimmende RVS kleurige rails van de K-rail is voor mij dus zonder bewerking niet erg realistisch. (en te snel schilderen van rails gaat al helemaal niet?) Het is dus niet per ongeluk maar bewust meegeschilderd.  Gelukkig zijn smaken verschillend dus zien we alle manieren van werken op dit forum voorbij komen!

Peter: zie bovenstaand antwoord. Ik ga daar helemaal in mee, al moeten we wel een goede balans vinden tussen realistisch verouderen en overdreven vervuilen. Soms tijdens het werken best moeilijk, wanneer is het genoeg? Als ik wat verder ben komen de poedertjes denk ik ook wel voorzichtig aan de beurt.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Af en toe is het op zolder te warm of zijn er andere dingen die de aandacht vragen maar soms gebeuren er nog wel kleine dingetjes. Ook als ik in het weekend lekker aan het genieten ben van het mooie weer gaan de gedachten toch vaak weer naar de baan en hoe ik sommige dingen ga aanpakken. Op zo?n moment dus weer naar boven en even puzzelen!

Zo ben ik bezig gegaan met het perron voor station Friedrichshöhe. Maten vastgesteld en daarmee aan de slag gegaan. Uiteindelijk is de perronhoogte 8 mm geworden ten opzichte van de kurk basis waar ook de rails op ligt. Als afstand tussen perron en de rail is 3 mm een goede afstand gebleken. Dit perron moet straks een betonlook krijgen. Natuurlijk moet er nog verlichting op, een paar bankjes en andere zaken zoals informatieborden en hekjes. Ook aan de stations kant moet er nog een perronverlenging naast het stationsgebouw komen, uiteraard in dezelfde stijl.

De toekomstige reizigers moeten natuurlijk ook via een vast oversteekpunt op het perron kunnen komen anders wordt het ook zo?n puinhoop op het spoor. Ook dit moet straks een betonlook krijgen. Het enige wat nu nog de nodige aandacht en een goede oplossing verdient is het 3-rail probleem met de puko?s. Hoe ga ik dit galant oplossen? Op de foto?s is het deel tussen de rails het dichtst bij het station de ideale oplossing, dat wil zeggen voor 2-railers. Daar heb ik dus niets aan. Het andere deel tussen de rails, dus het dichtst bij het perron, heeft een 3 mm brede mogelijkheid om bijvoorbeeld een koper of messing strip in te verlijmen en aan te sluiten op de voeding. Of dat goed werkt weet ik nog niet daar moet ik nog mee aan de slag. Ideeën zijn welkom!

Een ander punt waar ik nog niet helemaal uit ben is het dicht maken van de rechtse hoek tussen station Friedrichshöhe en het BW. Dit moet gedeeltelijk afneembaar worden. In de hoek links van de tunnelingang lijkt mij al aardig de goede kant op te gaan al moet er nog wel meer vorm aan worden gegeven.

Er is nog genoeg te doen dus wordt vervolgd!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat word mooi, en ja, de gedachten gaan inderdaad vaak naar de baan van wat kan je veranderen.

Gr,
Arnold
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben den Hollander
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat @citaat
den Ben heeft ook voor alles wel een oplossing bij de hand, onvoorstelbaar waar hij het toch altijd vandaan haalt
ja op het www, maar altijd zo snel... :thumbup: :thumbup:
grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
of je neemt viesmann 5102 of 5106.Spotgoedkoop en heel netjes om een overgang te verbergen voor 3 rail. De wisselspoel werkt niet altijd goed in omgekeerde toestand.Daar heb ik ze vervangen door ondervloer aandrijvingen van hoffman.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En als je op de kop van het perron een tunnelingang bouwt? Dan heb je geen overpad nodig.

Groeten,
Roel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
denk dat je een onderdoorgang bedoeld want een tunnel zou raar zijn zo dicht tegen het station :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik heb weer genoten van je update en heb zitten na denken over het spoorovergang voor de preisertjes maar is een voetgangersbrug geen oplossing ?
Ik heb even een pijl getekend in een foto van je station waar je eventueel een oude sfeervolle niet te grote voetgangersbrug kan laten beginnen.
Het is maar een ideetje misschien heb je er wat aan.
En wat betreft de rechtse hoek tussen station Friedrichshöhe en het BW daar heb ik niet 1-2-3 een idee voor maar misschien kunnen andere forumleden je prachtige ideeën geven.

Groet Michel

Edit: foto vergeten te plaatsen
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: bellejt op zondag 21 juli 2019, 18:24:32
denk dat je een onderdoorgang bedoeld want een tunnel zou raar zijn zo dicht tegen het station :)

Ik bedoel natuurlijk gewoon een ingang naar een perrontunnel  :D