Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag vrienden,

Robin: alle tips en links zijn welkom!

Ondanks de ?zomerstop? toch nog weer wat aan de baan gedaan. Ik heb het nieuwe kleinere BW van kurk voorzien. Dat is het voordeel van ?modulebouw?: ik kan het meenemen naar beneden (buiten) en dan toch lekker verder zonder op zolder de baan te vervuilen met stof of andere troep. Nu is het dan waarschijnlijk echt de laatste kurkbedding wat ik heb moeten plakken. Uiteraard meteen de vloer met smeerputten van de lokloods geplaatst en ook de bedding van de wissels al zover voorbewerkt dat deze aan de onderkant van ballast te kunnen worden voorzien.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

De zomer is begonnen maar het weer lijkt meer iets voor de herfst. Verdorie, nou ben ik helemaal van slag! Is het modelspoorseizoen nu al weer begonnen?

Daarom lekker aan het klungelen geweest op zolder. Er moest nog een dieselolietank komen om de toekomstige diesellok?s en railbus af te kunnen tanken. Ik heb een klein setje van Faller op de kop getikt en deze naar mijn smaak aangepast. Ik vind het wel geslaagd; niet te groot maar overduidelijk waar dit voor dient. Daarnaast een eenvoudige waterkolom van Artitec gevonden. Ook een leuk klein setje voor mijn kleinschalige BW. Als laatste uit reststukken van bouwdozen en styreenplaten een onderbouw/fundering voor de kolenkraan gemaakt. Ook daar ben ik wel tevreden over. Ik kan nu aan de slag met verf en kwasten om deze drie dingen op kleur te brengen.

Voor de lokloods heb ik in ieder geval al werkbanken en een stellingkast op hun plekje gezet. Ik heb al een aantal stukjes gereedschap en een autogeen branderset en bij het zoeken naar onderdelen voor de dieseltank ook nog een aambeeld gevonden. Voordat ik hier echt mee verder gaan moet ik eerst nog het Preisersetje met handgereedschap en bankschroeven en dergelijke zien te vinden om dat af te kunnen ronden.

Voor de beeldvorming ook weer een overzichtsfoto van het BW zoals het er nu bij staat. Het dak wat over het rechtse spoor ligt moet een enkelspoor lokloods worden voor een railbus. Ik heb al een pakket van Auhagen binnen maar daar moet nog wel het nodige aan worden aangepast plus moet die verlengd worden om de railbus in z?n geheel binnen te kunnen zetten. Ik heb er wel ideeën voor maar hoe ik dat precies ga aanpakken moet ik nog even zien.

Als de zomer niet beter wordt kan ik mooi verder???

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer leuke vorderingen Marcel.  :arrow: :thumbup:

En vwb het "seizoenswerk", het is altijd tijd voor het betere modelspoorwerk.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik kijk altijd uit naar je update's zo ook naar deze wat een leuke vorderingen laat je weer zien.
De dieseltank is heel mooi geworden met je gedane aanpassingen en staat erg mooi op de plek.
De onderdelen in de locloods komen goed tot hun recht waar ze nu staan en geven meteen sfeer aan de locloods.
De waterkraan van schagen zal na je bewerkingen er schitterend uit gaan zien en mede het sfeerbeeld bepalen in je kleine maar gezellige BW.

Kortom ik heb weer genoten van de voortgang van je prachtige baan. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuke aanvullingen, Marcel  :thumbup:

Misschien nog iets zwaars aan het kraantje hangen, zodat de draden strak zijn  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goede suggestie Tony!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De draden van de kraan nat maken met verdunde houtlijm. Laten drogen met een gewicht(je) aan de haak.
De draden zullen altijd mooi strak blijven.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat
Inderdaad die tip had ik ook gekregen van Wim, en ja hoor de draden hangen mooi strak naar beneden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Cees: Eigenlijk zeg je dat het altijd modelspoorseizoen is! Daarmee heb je ook wel een punt. :thumbup:

Michel: Ik ben erg blij met zo?n vaste fan die geniet van mijn hobbywerk! Ik wist niet dat die waterkolom uit Schagen komt. Ik denk ook dat die heel mooi past in mijn kleine BW, en de bedoeling is inderdaad dat deze een ?gemütliche? uitstraling krijgt! Zoiets van dat je jezelf daar wel ziet zitten om de werkzaamheden die daar gebeuren eens rustig te bekijken.

Tony, William: Niet ongerust maken, slap hangende ?staalkabels? zien er niet uit! Het is de bedoeling dat er een korf met kolen onderkomt te hangen zodat alles mooi strak hangt.

Wim: die tip kende ik nog niet; die ga ik dus hier ook toepassen zodat ik hetzelfde resultaat ga halen. :idea: Peter geeft ook toe dat dat goed werkt dus niets houdt mij tegen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Railers en andere geïnteresseerden,

Lekker rustig aan het klungelen geweest met de hoofdonderdelen van mijn kleine BW. Ik heb de kolenbunker voorzien van nieuwe kolen van Asoa. De oude kolen waren veel te grove glimmende zwarte stukjes, het leken wel kleine brokjes glas. Nu ziet het er veel beter uit. Meteen ook wat details aangebracht zoals kolenmanden en wat gereedschap dan begint het meteen meer te leven.

De fundering van de kraan is ook af. Ik kreeg het niet netjes voor elkaar om een kolenmand in de kraan te hangen (de ogen worden wat minder?) dus dat is helaas niet gelukt. Wel de ?staalkabel? recht gehangen met verdunde houtlijm. Dat ziet er meteen veel beter uit.

Als laatste de dieselolietank vervuilt. Die ziet er nu wel heel erg vervuild uit. Dat zal, als het BW landschappelijk is ingevuld met struiken, bomen, zand en gras, wel weer meevallen. (denk ik :D)

Uiteraard weer wat foto?s van de huidige staat en weer een doorkijk richting Friedrichshöhe. Ik vind het nog steeds een heel goede keuze om mijn oude idee met draaischijf, ringlokloods enz. te verruilen voor dit kleinschaliger BW. Het is allemaal veel meer in verhouding.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Met veel plezier weer naar je update gekeken.
Wauw wat ziet de kraanfundering en de dieseltank er mooi uit na je behandeling prachtig gewoon.
Jammer dat het niet lukte om er een kolenmand in de kraan te hangen maar zo misstaat het ook zeker niet.
Ik heb de website van Asoa opgezocht en er staan vele soorten fijne kolen bij hun zal straks als ik kolen in mijn 12 NS zelflossers ga doen ook bij hun bestellen want het ziet er mooi uit hun kolen.

Verder geniet ik altijd van je mooie opgeruimde baan helaas probeer ik het bij mijn baan ook altijd maar vaak is het een rommeltje van allerlei spullen op de baan.
Zeker nu ik bezig ben met de ringleiding aan de bovenbaan maar gelukkig krijg ik er straks een kamer bij waar ik alle treinspullen in op kan bergen en waar een stukje baan komt waar ik de locs een anders kan geven en foto's van de nieuwe aanwinsten kan maken.

Wat staat er nu op je programma om behandeld te worden nu de dieseltank en kolendepot klaar zijn ?

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Michel: heel fijn dat je kan genieten van mijn ?freubel? activiteiten! Over het algemeen kan ik tot zover ook tevreden zijn over het resultaat van het BW. De praktijk gaat soms net wat anders dan planning; net als projecten van de rijksoverheid!

Tja, mijn manier van werken. Ik kan niet werken in rommel dan zoek ik me een slag in de rondte naar gereedschap, potjes enz. Dat wil ik niet. Gewoon een kwestie van opruimen al moet je alles dan wel kwijt kunnen. Daarom begrijp ik heel goed waarom je blij bent met een extra kamer! Veel succes met aanpassen! :thumbup:

Asoa heeft zeker mooie kolen! Ik heb Tenderkolen nr. 1000 gebruikt. Werkt heel mooi in een kolenbunker. Daarnaast ook fijne kolen nr. 1003 en huisbrandkolen nr. 1092 gebruikt. De laatste twee werken in een kolenbunker niet mooi, het is heel erg fijn, na het lijmen net modderig stof. Later kan ik dat prima gebruiken om de omgeving van de kolenbunker te vervuilen daar is het wel prima voor geschikt. Ook ik wil nog wagons voorzien van kolen. Daarvoor zijn tenderkolen 1000 misschien net te fijn en is misschien nr. 1004 of 1008 meer geschikt. Dat weet ik ook nog niet.

De (aanstaande) komende projecten:

?   Het bouwen van twee huizen voor het dorpje Friedrichshöhe.
?   Het (ver)bouwen van een enkelspoor lokloods voor een railbus.
?   Er moeten nog een houthok en bedrijfsstoffenhok komen op het BW.
?   Bouwen/bedenken van een houtzagerij met opslag en laadboom op het achterste spoor van het BW.

Kortom; ik hoef me nog niet te vervelen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond vrienden,

Deel 1 van bovengenoemde projectjes gedeeltelijk afgerond. Huis 1 van het lijstje voor Friedrichshöhe is klaar. Het was wel zweten met deze tropische temperaturen maar het is gelukt. De bouwvak is begonnen dus huis 2 duurt nog even.

Ik vind dat dit huis wel redelijk is gelukt. Alle onderdelen zijn voorzien van een verfje en alleen al daardoor ziet het er realistischer uit. (zie verschil foto 1 en 2) Deze week voor mijn werk in de regio Kaiserslautern geweest en daar de daken van de huizen eens goed bekeken hoe dat er in de praktijk uitziet. Mijn manier van werken benaderd de werkelijkheid gelukkig heel erg goed. Niks meer aan doen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het gebouwde huisje is mooi geworden veel mooier zelfs als het voorbeeld op de doos. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi hoor Marcel, veel realistischer.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gebouwd Marcel, het dak ziet er  :thumbup: uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooi dakje Marcel, ziet er goed uit.

Je hebt in Kaiserslautern zeker niet in de dakgoten gekeken, want deze zien er nog erg maagdelijk uit.  :D
Met een zwarte wash is dit te verhelpen.
verder met een witte drybrush nog wat plaatselijke accenten geven, het dakje gaat dan nog meer "spreken"


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Dank voor de complimenten. Dat geeft moed! :favorite:

Michel: alle kunststof bouwpakketten gaan er veel beter uitzien na wat extra aandacht en natuurlijk een beetje verf.

Hans: dat viel mij in K-Town ook al op, de dakgoten zijn daar zo schoon! :O De laatste kleine verfijningen wil ik pas aanbrengen als ik alles definitief ga plaatsen. Dan kunnen alle stukken scenery die bij elkaar staan in dezelfde stijl en met dezelfde kleurstellingen worden aangepast.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Ik werd door de toekomstige bewoner van huis 2 aangesproken: hoezo de bouwvak is al begonnen. Dit is regio noord, het is pas vanaf vrijdag (dus vanaf vandaag) bouwvak. Daarom afgelopen week nog even alle zeilen bijgezet en met man en macht aan de afwerking begonnen. Het is gelukt! De oplevering is naar alle tevredenheid afgerond, een biertje gedronken, en de sleutels overhandigd.

De eerste foto is van de doos van dit huis. Ik was door de voorkant op het verkeerde been gezet. Het huis in de doos is de kleine foto op de voorkant, niet de grote. Klein teleurstellinkje maar dat mag de pret niet drukken.

Ik denk dat de Bahnhofstrasse Friedrichshöhe een samenhangend geheel wordt. Alles past mooi bij elkaar en in mijn hoofd zie ik het groen en de aankleding er al bij. Hopelijk gaat het later een beetje aan mijn verwachtingspatroon voldoen maar daar ga ik pas later aan beginnen, het lijstje is nog niet af.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat gaat er al heel mooi uit zien. :thumbup:

Ik vind het huisje uit de doos goed passen hoor.

Groeten,

Quinten
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is toch een leuk huisje geworden Marcel, het dak heeft al een realistische look ( voor mij dan  :) )

Nu genieten van de bouwvak.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het straatje met de huisjes ziet er leuk en vrolijk uit.
Daar zullen de bewoners veel plezier gaan beleven als alles klaar is.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is inderdaad een mooi geheel geworden, Marcel  :thumbup:

Ook zonder groen al een plezier om naar te kijken  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Mede 3-railers,

De vakantie zit er al weer op. Lekker bijgekomen in een zonnig Egypte. Helaas te weinig kunnen snorkelen. Er was een Tsjechische duiker opgepeuzeld door een haai en de regering was van mening dat de haaien aan één toerist maar voldoende moesten hebben en hadden daarom een zwem- en snorkelverbod ingesteld. (duiken mocht vreemd genoeg nog wel  :?) Uiteraard toch nog wel een klein beetje van het onderwaterleven mogen genieten.

Gelukkig ben ik niet de enige waarbij  dit straatje in Friedrichshöhe de smaak valt. Bij terugkomst vond ik dat ook nog steeds. Dank voor de bijval!  :thumbup:

Nu ben ik maar vast begonnen om de 2-sporige lokloods van Auhagen aan stukken te snijden om er een enkelsporige loods van te maken. Het moet de oudste loods voorstellen in dit BW die bij de eerste aanleg is neergezet om locomotieven te kunnen laten overnachten. Door de gewijzigde behoefte is er later een dubbelsporige loods naast gebouwd waar ook kleine onderhoudsactiviteiten kunnen plaats vinden. De oude loods moet nu worden gebruikt om er een railbus te kunnen stallen. Uiteraard is die eigenlijk veel te klein, daarom moet er nog een stuk worden aangebouwd. De bedoeling is dat een stuk voor komt met een plat dak. Dit stuk wordt dan, net zoals het in de echte wereld veel gebeurd, iets wat eigenlijk totaal niet bij de rest van het gebouw past: andere (snelbouw)stijl, het mocht blijkbaar niet veel kosten. Nu wordt het mijn uitdaging om dat realistisch uit te beelden!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuk dat je er ook een achtergrondverhaal bij bedenkt over de geschiedenis van het emplacement.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Leuke update weer van je prachtige baan. :) :thumbup:

Is het misschien een idee om de hele railbus loods van een plat dak te voorzien ?
Ik zag de loods met elastiekjes en toen bedacht ik mij dat het is maar een ideetje.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Michel,

Een lange loods met een plat dak was zelfs mijn oorspronkelijke uitgangspunt. Ik ben echter bang dat het dan een grote lange smalle rechthoekige saaie doos gaat worden. Om die reden heb ik voor mijn huidige plan gekozen. Daar ga ik dus eerst mee verder, het idee is er wel, al weet ik nog niet hoe ik de aanbouw precies ga maken. Mocht dat niets of niet helemaal naar mijn zin zijn dan ga ik het plan opnieuw overwegen. Het komt vast wel goed!

Bas: achter elk idee zit een verhaal, al moet je het ter plekke verzinnen!  :-) Geeft wat extra beleving aan de hobby.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Net als vroeger hè. Spelen met auto's, soldaatjes en blokken :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel,

Misschien is het wat, om het achterste (stenen) stuk van de loods wit te pleisteren. Met eventueel vakwerk er in.
Dan wordt het neer een geheel/eenheid met de rest van de bouwsels.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Bas,

Ja! Mooi hé?  :D

Tony: twee zielen, een gedachte! Achterste deel is al wit. Zelfde kleurstelling als de dubbelsporige lokloods, zowel het hout als de muur. Moet er nog wel een structuurtje op aanbrengen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Da's leuk om te lezen, Marcel  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Deel 1 van de ?oude? lokloods van BW Friedrichshöhe is tot zover klaar. Michel: nu blijft de loods dankzij de plaksel staan zonder plakband en elastiekjes. Het enige waarvan ik nog niet weet wat ik daarvan moet vinden is het dak. Ik ben er nog niet uit of het dak volledig is mislukt of dat het een realistische weergave is van een oud dak. De basis verflaag liet tijdens het verouderen op sommige stukjes los. Op de foto?s lijkt het mee te vallen, in het echt ziet het er anders uit. Ik weet het nog niet. Om die reden zijn de dakgoten en regenpijpen nog niet gemonteerd en staan de schoorstenen nog los op het dak. Ik kijk het voorlopig maar even aan. Ik kan het altijd nog opnieuw onderhanden nemen.

Het volgende deel is een ?lelijke? aanbouw verzinnen met een plat dak. Ik ben zelf ook zeer benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Omdat mijn vakantie er nu ook opzit zal het wel weer langer gaan duren voordat er resultaten zijn te melden.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is een leuke loods geworden Marcel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Zo op de foto te zien ziet het dak er niet verkeerd uit.
En wat zegt je gevoel als je met een tikkie lijm wel de dakgoten en regenpijpen erop maakt en eventueel ook van die sneeuw opvangranden (weet niet hoe die dingen in het echt heten) onderaan op het dak maakt ?
Of het is maar een idee het dak net als de andere lokloods rood maakt voelt het dan misschien beter aan ?

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Het resultaat is prachtig als ik af ga op de foto's. Ik vind de kleuren erg mooi en passend bij elkaar. Ik kan mij moeilijk voorstellen hoe een aanbouw met plat er uit gaat zien. Ik ben benieuwd.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Peter, Michel en Henk: Bedankt. Ook ik sta er van te kijken hoe deze loods is verbeterd door de ene helft weg te gooien en de andere helft een beetje te schilderen. De basis voor de rest is er in ieder geval.

Michel: je hebt volgens mij helemaal gelijk. Als er iets meer details op en aan het dak zitten dan camoufleert dat eventuele kleine missertjes. Vooral de sneeuw opvangrekken, roosters of hoe ze inderdaad ook heten zouden dat geweldig doen. Nu nog mooie zien te vinden! Ik heb al gezocht maar ben op het www nog niets tegengekomen.

Henk: ik ben ook benieuwd naar het platte dak deel dus hierbij meteen het idee.

Vanmiddag maar weer eens mijn kleuterschooldiploma recht gedaan door te gaan knutselen met papier, schaar, mes en plakband. Dit is ongeveer zoals ik het in gedachten heb. De muur van de aanbouw moet dan lichtgrijs stucwerk worden en het platte dak moet worden bedekt met grind of teer. Uiteraard een fatsoenlijke dakrand  en wat detail dingetjes moeten het geheel dan af maken. Zoals gewoonlijk laat ik dit even zo staan, op me inwerken, en eventueel aanpassen. Commentaar en ideeën zijn natuurlijk welkom.

Ik heb helaas nog geen railbus, ik weet wel wat de lengte is maar wat is eigenlijk de hoogte van zo?n ding? Ik heb geen flauw idee. Iemand? Foto van het type welke ik bedoel, railbus met een bijwagen, is bijgevoegd.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Mijn railbus (Märklin 39984) heb ik even op de rails (K-rails) gezet. Samen met de rails (en de toeter op het dak) kom ik dan op een hoogte van ongeveer 4,5 cm.

Groet, Marc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Hierbij wat linkjes van sneeuwvangers voor op het dak van de railbusloods.

sneeuwvangers bij alpenspoor

sneeuwvangers bij modelbouw shop nederland

Misschien heb je er wat aan.

Maar ik zat nog eventjes naar de foto van de railbusloods te kijken maar zal het niet mooier staan als je het oude gedeelte vooraan zet en het nieuwe aangebouwde met platte dak achteraan plaatst ?
Dan komt het beter overeen met de andere lokloods wat betreft bouwstijl.

Uiteraard moet je zelf beslissen het is meer een ideetje van mij kant. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er heel goed uit! Ik vind het heel geloofwaardig zo. Nog wat afwerken met dakgoten, schilderen etc. en je hebt een uniek bouwwerkje op je baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Vraag 1 is of de railbus niet gewoon in de loods past zonder de verlenging.
Vraag 2 is wat in werkelijkheid de meest logische zijde zou zijn om te verlengen.
Wellicht de voorkant, daar liggen de rails toch al. Bovendien weet je maar nooit wat er allemaal achterin de loods staat en/of gebouwd is. Kortom, de gekozen zijde lijkt logisch. Maar ben met Michel eens dat deze verlengdoos mooier aan de achterzijde van de loods zou staan.
En met wat kleur zal t waarschijnlijk aan de voorkant ook niet misstaan; mooi van lelijkheid, zeg maar.
Zijn er in het grote voorbeeld ook locloodsen die op deze wijze verlengd zijn?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Verlengen waar al rails ligt, lijkt mij ook het meest logisch en het geeft een niet alledaags resultaat  :P
Weer eens wat anders !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Marc: bedankt! Die maat staat niet in de folder. Het is minder hoog dan ik verwachtte, ruimte genoeg. (al twijfelde ik daar echt niet aan) Het is wel altijd fijn om te weten waar je ongeveer op moet rekenen. :thumbup:

Michel: Bedankt voor de links naar de sneeuwvangers. Die van de Modelbouwshop NL zien er mooi uit. Eens kijken hoe ik die hier op zolder krijg! De achterkant van de loods ziet er nu erg mooi uit, ben ik best trots op. Die ga ik echt niet meer slopen. :O

Henk: Bedankt! Vind ik ook. Iets wat je zelf maakt is altijd uniek. Daar weet jij alles van! :thumbup:

Hans: De lokloods is inwendig 237 mm. Een railbus met bijwagen is, fabrikant afhankelijk, ongeveer 320 mm. Dat past dus helaas niet in de originele loods. Ik kan mij haast niet voorstellen dat er in meer dan twee eeuwen spoorweg geschiedenis nooit eens lokloods op deze manier is verlengd. Ik heb zo geen voorbeelden bij de hand maar voor mij is het geloofwaardig genoeg om het toch zo te doen. (Gelukkig ben ik niet eigenwijs!) B)

Tony: het is zeker niet alledaags, ik ben het tenminste nog nergens in de modelspoorfolders tegen gekomen. Hopelijk wordt het mooi van lelijkheid. :P

Zoals ik al in mijn geschiedenis verhaaltje van dit BW aangaf mocht de aanbouw niets kosten. Inderdaad de rails lag er al, er moest alleen nog een dakje boven komen om de railbus (met bijwagen) binnen te laten logeren. Vandaar de aanbouw aan de voorkant. De aanbouw kan wel heel iets lager worden dan de papieren versie die er nu als voorbeeld staat. De inrijd hoogte zal ruim voldoende worden voor de railbus en nog net voldoende worden voor het kleinere stoomgeweld. De grotere stomers kunnen dan daar niet naar binnen maar die rijden ook niet via Friedrichshöhe dus dat is geen probleem.

Voorlopig heb ik wel wat te doen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Ik ben eens flink naar locloods-verlengingen gaan googelen; eentje gevonden alvast  :P
http://alb-bahn.de/?page_id=76   

En nog eentje ! http://www.museum-asbach.de/BTE___RSE/RSE-Bilder/RSE-Strecken/Hennef/hennef_3.html

Leuk om te doen  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Railers,

Tony: je bent mijn held! Je hebt bewijzen gevonden dat ?mijn? manier van aanbouwen in het echt ook gebeurde. Het was ook wel mooi weer om achter de computer te zitten in plaats van in de tuin. Jouw voorbeelden mochten wel wat meer kosten dan mijn aanbouw maar hopelijk wordt dat dan ook een mooi voorbeeld om als inspiratiebron te dienen.

Door het vochtige weer op zolder maar vast de vloeren gestort voor de aanbouw. Die kunnen nu mooi even drogen. Kan ik gelijk verder denken over de details van de muren en deuren.

De buffers van de rijtuigen in de loods staan op de plek waar de railbus zou staan als die in de (bijna) uiterste stand achter in de loods staat. Er is nog een klein beetje ruimte over maar dat moet zeker passen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond modelspoorvrienden,

De vloer voor de aanbouw was uitgehard dus de bouw kon beginnen. De muren staan nu en de openingen voor de ramen en deuren zitten er in. De volgende stap is het plamuren van kleine kiertjes en daarna kan er kleur op komen!

De stap daarna is het monteren van ramen en deuren. De hoofddeuren wordt nog een uitdaging, hopelijk lukt het zoals ik het heb bedacht. Daar ga ik vanzelf achter komen. Voor het dak heb ik wel een idee hoe ik het wil doen maar eerst maar eens even kijken of wat ik wil materiaal technisch ook te verkrijgen is.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-railers en andere meelezers,

De aanbouw voor de lokloods is klaar! Ik ben er best wel tevreden over, zeker omdat het helemaal zelfbouw is, hierdoor is het uniek. Ik heb de aanbouw toch maar wit gemaakt, grijs werd wel erg grijs. De geplande logé, een railbus, heb ik nog niet maar tot die tijd kunnen natuurlijk ook andere locomotieven  van dit ?hotel? gebruik maken. De hele grote stomers zijn net te hoog maar alles wat wel op dit traject gaat rijden kan hier droog overnachten. Als voorbeeld een 86 die als eerste gebruik maakt van deze mogelijkheid.

Het volgende zijn een drietal hokjes voor het BW: een bedrijfsstoffenschuurtje, een houtopslag en een afdak voor planken/balken opslag voor de zagerij. De laatste ga ik ook vast over nadenken want dat wordt ook eigenbouw.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Hartstikke leuk en mooi gemaakt maar als er (soms) een stoomloc in komt te staan moet er wel een schoorsteen op het dak staan.
Precies op de plek van de schoorsteen van de loc anders vliegt het dak wel direct in de fik.  :-(

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Harald,

Je hebt gelijk, maar het is de bedoeling dat een eventuele stoomlok dan geen vuur meer in de ketel heeft en een deksel op de pijp legt, of dat die zover doorrijdt dat die onder de rookvanger (met schoorsteen) staat die nog in het originele deel hangt.  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wel een leuk geheel zo Marcel, met of zonder schoorsteen is het een uniek gebouwtje op je baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Hierbij een artikel uit de ?Drieberger Zeitung?.

Friedrichshöhe vrijdag 5 Oktober: Ook in Kreis Bad Drieberg-Steinbrücke worden langzamerhand de oudere stoomlocs, helaas voor de stoom liefhebbers, vervangen door dieselmotor aangedreven locomotieven. Het zal niet het einde van een tijdperk zijn maar er gaat wel iets veranderen. Dit zal voorlopig niet ten koste gaan van arbeidsplaatsen, er rijden nog veel stoomloks in onze regio, maar wel de betrouwbaarheid van de dienstregeling ten goede komen.

Vandaag is uit het noorden van het land een V60 diesellocomotief van bouwer MAK uit Kiel in onze streek aangekomen. Ook door stoomliefhebbers moet toch worden geconcludeerd dat dit een wel een bijzonder mooi exemplaar is. Als eerste is er in het Bahnwerk Friedrichshöhe, vanaf nu de standplaats, een uitgebreide inname inspectie uitgevoerd. Deze is prima verlopen er werden geen gebreken geconstateerd al waren er eerst wat aanloop problemen met afstellingen. Daarna is de locomotief voorzien van brandstof en is hij meteen opgenomen in de dienstregeling. Er is meteen begonnen met een volledige ronde met benodigde goederen voor onze streek. Hopelijk zullen wij nog veel plezier hebben aan deze aanwinst en sneller van onze bestellingen worden voorzien!

Voor onze geïnteresseerde bewoners is er voor een eerste kennismaking een fotoreportage van de nieuwe aanwinst bijgevoegd.