Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik heb de beschrijving van je baan gelezen.
Complimenten.
Ik heb een vraag: mijn oog viel op een klein treintje uit de DRG tijd.
De 2 personenwagons die herken ik, volgens mij zijn dat de bijwagens die in een setje zijn geleverd, volgens mij nr: 43352
Het gaat me nu om de goederenwagon in dezelfde stijl.
Is dit ook uit Göppingen? Met welk nummer?
Voor de duidelijkheid heb ik een foto uit je topic geplukt.

Het gaat dus om de achterste wagon.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Jos: Of die reizigerswagonnetjes ooit als set zijn geleverd weet ik niet. Dankzij jouw vraag kwam ik erachter dat deze wagonnetjes uit tijdperk V komen dus ?vloeken? ze eigenlijk in mijn tijdperk III baan. B) Niet dat ik daar overigens mee zit, het is gewoon een leuk setje. Dit soort wagonnetjes heeft Märklin ook nog in een groene en een volledig rode uitvoering uitgebracht. De bedoelde bagagewagon heeft als nummer 43151. De andere twee zijn nummer 43136.

Het volgende deel ligt klaar om te bouwen: keerlus/schaduwstation Friedrichshöhe. Ik kan met dit mooie weer dus weer lekker op zolder aan de slag!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel is het mogelijk om ons (mij :P ) een foto te laten zien van de onderkant van het deel dat op de laatste foto staat?
Alvast bedankt voor de moeite.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Cees,

Met alle plezier, maar waarom? 8o Er is nog niets aan te zien!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel bedankt :thumbup:
Waarom:
De foto in reactie 438, laat de onderkant van het andere deel zien.
Met name was ik belangstellend naar hoe je de verschillende delen aan elkaar had gemaakt. En dat was goed te zien.
Begrijp ik het goed dat je het nu op een andere manier hebt gedaan? Of is het uit een hele plaat gezaagd?
Daar krijg ik straks ook mee te maken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Aaah..... Duidelijk Cees. ;)

Klopt inderdaad. De keerlus/schaduwstation module Güglingen was uit drie delen, deze heb ik uit een stuk kunnen halen. (is een stuk korter dan de vorige) Het uit een stuk halen kost wat meer plaatmateriaal maar is uiteindelijk veel steviger en dat geeft wat meer ruimte bij buigen. Dit deel is gedeeltelijk vlak, stijgt dan naar het station Friedrichshöhe en wordt daar weer vlak. (het deel zonder valbeveiliging waar de tunnel op komt te staan)

Succes met jouw zaagwerkzaamheden!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 11 november 2017, 16:58:35Goedemiddag allen, Jos: Of die reizigerswagonnetjes ooit als set zijn geleverd weet ik niet. Dankzij jouw vraag kwam ik erachter dat deze wagonnetjes uit tijdperk V komen dus ?vloeken? ze eigenlijk in mijn tijdperk III baan. B)
Nu ik het nummer weet: Het is een setje wat in 2005 is uitgegeven middels MHI. Beide voor de zijlijn, voor speciale gelegenheden zoals de ,, modelbahn Treff ? in Göppingen (2005), waarvan de koersborden op de rijtuigen aangeven ,,Sonderfahrt Nördlingen - Göppingen??.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

Ik volg dit topic al enige tijd als gast, zojuist heb ik mij ingeschreven op het forum. Ik vind dat je netjes werkt en het is goed te volgen. Je inspireert mij enorm om ook op deze manier te werk te gaan!

Ik ben benieuwd naar de scenery, ik blijf het volgen.

Groeten,
Silco
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb de afgelopen twee uur je volledige draadje van begin tot eind zitten lezen...mijn kwijlbakje ga ik nu even leeggooien, man man, wat kun jij mooi en netjes werken. Ik ben super jaloers op je elektrotechnische kennis, evenals de mooie schema's van je elektrische layout.
Wel een vraagje : Rij jij alleen met je CS2 of ga je dadelijk volautomatisch rijden, en zo ja, met welk systeem ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Vandaag is nou zo'n echte Narwel-update-dag. Alle ingredienten zijn aanwezig  :P. Ben benieuwd!!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De dag is nog niet voorbij ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Modelspoorvrienden,

William (en Bas): je had gelijk, het was vorige week de bedoeling om de laatste vorderingen met jullie te delen maar het lukte niet, er gingen een aantal dingen niet zoals ik had voorzien.

Silco en Thom: Bedankt voor de complimenten! Op dit forum laten we ons inderdaad door elkaar inspireren en hierdoor kunnen we ook van elkaar leren. (hoeven we niet allemaal hetzelfde wiel uit te vinden) Onderschat de CS II niet, daarmee is veel meer mogelijk dan je zo zou denken. In eerste instantie wil ik volledig met de CS II automatisch kunnen rijden, zodat ik computer onafhankelijk ben. Daarna, in de toekomst, is het wel de planning om met I-Train te gaan besturen.

Het schaduwstation/keerlus Friedrichshöhe is klaar en ligt op z?n definitieve plek. Alles is aangesloten behalve de wissel- en schakeldecoders, die heb ik nog niet. De terugmelders zijn wel aangesloten.

Bij het testrijden kwam het probleem waar ik al vanaf het begin van de planning al bang voor was toch naar boven. Het stijgingspercentage was toch net te groot om met een kleine locomotief met sleep in een langzaam (realistisch) tempo te kunnen rijden. Dat had ik ooit wel provisorisch uitgeprobeerd en toen ging het wel goed, helaas in het echt niet! Hierdoor heb ik de hoogte afstelling opnieuw moeten doen en toen kwam het gevolg hiervan naar voren: ik moet het BW met draaischijf helaas laten vervallen. De behandelingssporen met slakkenkuil en de bekoling die vanaf Friedrichshöhe komen en de draaischijf zelf zouden allemaal schuin komen te liggen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is helaas echt niet anders op te lossen. Heel erg jammer. Nu moet ik een kleiner BW gaan bedenken die eigenlijk ook beter bij de landelijke uitstraling van Bad Drieberg-Steinbrücke zal passen. Als deze baan ooit klaar is kan ik altijd nog een echt groot BW met alles erop en eraan in modulevorm gaan bouwen. (is toch ook een goed plan?)

Al met al een grote tegenvaller die waarschijnlijk dan toch nog goed uitpakt. Verder gaan met ontwerpen en benodigd materiaal verzamelen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Bedankt voor de update weer en jammer dat de draaischijf dreigt te vervallen. ?Dreigt?, want ik vroeg me af: kan de decoderkeuze/ -instelling hier een rol spelen? Want ik hoor wel eens lastregeling en cruise control hier op het forum, waarmee geleidelijk klimmen én dalen toch te regelen moet zijn? Of zit je ruim boven de 3%?

Mvg,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
Prachtige vorderingen weer aan je mooie baan en spijtig om te lezen dat de draaischijf niet op de baan komt te staan.
En een groot BW in modulevorm is zeker een goed idee. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

William: de draaischijf gaat er nu echt niet komen. Het heeft niets met een decoder of instellingen te maken. Alles, inclusief de draaischijf, komt in een helling te liggen. Dat is niet praktisch, realistisch of mooi. Helaas, het is niet anders.

Michel: ik ben er al wel overheen hoor! Er komt nu gewoon wat anders.

Uiteraard ben ik meteen aan het puzzelen geslagen en denk dat ik er ongeveer uit ben. De sporen van station Friedrichshöhe naar het BW zijn iets langer geworden. De ontslakkingskuil vervalt en de kolenbunker ligt een stuk verder dus is dit verder geen probleem meer. Het wordt een kleinschalig tweesporig BW, een opstelspoor voor een railbus en een opstelspoor voor een hout overslag of iets dergelijks. Als lokloods heb ik nu een tweesporige landelijke loods van Kibri in gedachten. Past volgens mij prima in het totaal plaatje van Bad Drieberg-Steinbrücke.

In een Eisenbahn Journal zag ik een baan met een zagerij die ik wel heel erg mooi vindt. Deze zou ook prima passen in dit nieuwe deel. Ik kan er niet achter komen of dit een bouwdoos is van een bekende fabrikant of dat dit zelfbouw is van de auteur. Kent iemand deze? Zo niet dan wordt het misschien zelf iets proberen te maken wat er op lijkt. (dat kan dus nog wel even duren)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo, nog een keer:

Ik heb via het topic van Wim (dezee) toch nog gevonden waar de zagerij weg komt: MBZ (Modell Bahn Zubehör - Thomas Oswald) Ik vond een aantal van Wim zijn gebouwen heel erg dezelfde stijl hebben. Ik moest even zoeken maar heb het toch gevonden. Wat een geweldig mooie gebouwen staan er in de MBZ catalogus. Die moet ik eens heel goed bekijken. Dat is compleet anders dan de meer bekende leveranciers, dat wordt smullen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi baanontwerp hoor!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op woensdag 20 december 2017, 19:32:10
Hallo, nog een keer:

MBZ (Modell Bahn Zubehör - Thomas Oswald)
Gelijk maar even gegoogeld en de catalogus gedownload. Voor degene die geen zin heeft om te zoeken:
webstek
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

De Faller 120161 vind ik ook wel passen, ik heb de 3 standige, maar die is met gele muren, ik vind de rode muren mooier.

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Nu het nog kan: is een segmentdraaischijf geen optie?

Mvg,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedendag; nog even op de valreep voor kerst,

Anne: die lokloods van Faller is inderdaad heel erg mooi. Ik ga echter toch voor de Kibri met de witte muren. Die is wat kleiner en past beter in mijn beeld van dit deel van Bad Drieberg-Steinbrücke.

William: het kan nu echt niet meer! :D Een segmentdraaischijf is wel als eerste overwogen maar toch verworpen.

Het kleine BW is nu definitief. Ik heb een nieuwe platen gehaald en hiermee ben ik aan de slag gegaan. De toegangssporen van station Friedrichshöhe naar het BW was even opletten bij het uittekenen maar het is prima gelukt. Toen het gedeeltelijke sloopwerk en de nieuwe delen allemaal klaar waren de stukjes rail die ik nog heb liggen uitgelegd en proefgereden. De kleine T3 doet het in slakkengang, ook met sleep, heel erg goed, dus deze sporen zijn absoluut niet te stijl. Eerst moet er nu nog kurk en rails bijkomen dus kan ik hier even niet mee verder. (er wordt toch verwacht dat ik met kerst rechtop klaar ga zitten om te wachten op de diverse uitgebreide maaltijden en tussendoor ook nog ga genieten van wat er dan nog allemaal voorbijkomt: wat een slecht leven hebben we toch?..)

Uiteraard nog een paar foto?s van de laatste vorderingen, ook een sfeerfotootje van de T3 bij de kolenbunker, en nog een plaatje van de pendeltrajecten. Ze starten beide in het BW: de rode is bedoeld voor een railbus, de blauwe voor een goederentreintje. (houttransport is op dit moment de planning?)

Verder: iedereen hele fijne feestdagen toegewenst!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik ben vanaf pagina 1 begonnen met lezen en ik heb er nog een paar te gaan.
Op de een of andere manier ben ik jou bouw uit het oog verloren.
Geweldig hoe je alles aanpakt, alles is strak en daar hou ik van  :)

Het houtwerk is om door een ringetje te halen, heb je een timmerwerkplaats achter de hand?
Waarschijnlijk ben je timmerman  :) ik heb nog niet alles gelezen maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Ik las dat je het baanplan vanuit wintrack geprint had, goede tip daar ga ik eens naar kijken.

De notificatie staat aan, dus vanaf nu mis ik niets meer.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel,

Wat ik zo zie en me probeer voor te stellen, gaat het een mooi geheel worden  :thumbup:
Alleen die 2 witte woonblokken/huizen kan ik niet zo plaatsen.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Peter: ik timmerman? Nee hoor, "vroeger" scheepswerktuigkundige op de koopvaardij en offshore maar tegenwoordig techneut bij het grootste (enige) vliegmachinebedrijf van de staat der Nederlanden. Ik heb professioneel meer met metalen werktuigen waarvan de diverse onderdelen met koperen draadjes met elkaar zijn verbonden en dan diverse soorten technische kunstjes kunnen uitvoeren. Ook ik moet het gewoon doen met een oude workmate en een nog oudere decoupeerzaag. Ik heb wel het geluk dat ik in mijn dorp een kleine bouwmarkt heb waar je nog gewoon zaagwerk kunt laten doen en je alleen de afgenomen vierkante meters betaald. Uiteraard zagen ook die alleen recht toe rechtaan. De rest moet ik echt zelf doen. Uitprinten in schaal 1:1 werkt echt geweldig!

Tony: de witte Tita Tovenaar woontorens komen in de toekomst op een heuvel te staan. Die heuvel gaat straks o.a. vanaf het BW over de tunnel heen achter station Friedrichshöhe uitkomen. Over het spoor dat uit de tunnel komt moet een brug komen met een weg die dan het station met de plaats Friedrichshöhe verbind. (dat ligt helaas net buiten het zichtbare deel van mijn baan) De rij huizen achter het station, links van de tunnelingang, komen dan ook iets hoger te liggen dan zoals ze nu staan. Het is inderdaad de bedoeling dat het deel een samenhangend geheel wordt met een enigzins landelijke uitstraling. Misschien geeft de volgende foto een beter idee.
Ik moest vandaag nog speciaal aan jou denken toen in vanmiddag in Enschede bij Bertus Workel liep: dat is voor jou een snoepwinkel van drie verdiepingen met heel erg veel benodigdheden op schilder, teken en andere kunstzinnige hobby's gebied. :P Mocht je ooit toevallig in de buurt zijn een aanrader!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Leuk dat je aan me dacht, Marcel  ;)

De naam Bertus Workel alleen al ! Die houden we er in  :thumbup:
Dank ook, voor het plaatsen van de foto, zo is het effect van die huizen beter te zien.
Mij lijken ze wat groot voor deze plek en laten ze je baan kleiner lijken straks.
Maar zoiets moet je in het echt ( en met de "berg"erbij ) zien en dan is het ook nog een kwestie van smaak.

Ik denk maar wat mee  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, dit ziet er allemaal puik uit en goed doordacht. Ik blijf het volgen.

Voor een natuurlijker overgang naar de achtergrond gebruikt ik voor de achterste huisjes ook wel N-schaal.
Dit vergroot de dieptewerking en lijken ze wat verder van het baantracé te staan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond,

Nog een klein berichtje op de valreep.

Tony: er moeten nog een paar kleinere huizen bijkomen dus er is nog niets definitief, ook de plaats van de huizen niet. Het wordt niet echt een berg hoor, meer een heuvel.

Hans: is overwogen maar de andere huizen staan te dichtbij om met schaal N aan de slag te gaan, dat gaat volgens mij verkeerd uitpakken, waarschijnlijk een averechts effect.

De geplande sleep van mijn kolentrein is compleet! Een sleep van twaalf (erts)wagens. Er kan er nog wel een bij maar eigenlijk vind ik het zo prima in verhouding om de illusie van een lange trein te wekken.

Verder iedereen de beste wensen voor een nieuw jaar met modelspoorvreugde!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel, leuke opstelling voor de oudejaars fotoshoot.
Voor jouw ook de beste wensen en een goed modelbouwjaar gewenst.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wat een prachtig gezicht die 12 ertswagons op je baan. :)

Ook voor jouw en familie de alle beste wensen voor 2018 toegewenst. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Indrukwekkende kolensleep, met een stoere loc ervoor,  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Altijd leuk een update van je te lezen! Een gelukkig nieuwjaar en veel bouwplezier het komende jaar  :thumbup:!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Iedereen de allerbeste wensen voor het komende modelspoorjaar!

Ook ik vind dit een geweldig mooie combinatie. Als ik ooit een keer zover ben dan moet deze natuurlijk wel worden voorzien van een lading echte kolen en worden verouderd. Dan zou het nog mooier moeten worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Jij ook de beste wensen Marcel.

mooie sleep, dat zal genieten zijn als hij over de paradebaan voorbij komt.
Eerst een laagje schuim of iets dergelijks in je wagon stoppen voordat de kolen erin gaan, scheelt veel gewicht en kolen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie sleep achter die diesel  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Peter: uiteraard doe ik eerst schuim in de kolenwagens. Is het niet voor het gewicht dan is het wel om de hoeveelheid kolen die je anders moet halen! :D

Ik heb toch even moeten wikken en wegen in verband met een ander gevolg van het verhogen van het keerlus/schaduwstation Friedrichshöhe en het nieuwe BW. De toegangssporen van het station naar het BW zijn ook nog eens langer geworden en komen dus ook verder van de rand van de onderbouw af te liggen.

Het dubbelspoortraject begon na de brug te dalen. Dat was nodig omdat ik anders niet de benodigde onderdoor rijhoogte had. Na de eerder genoemde wijzigingen was die daling niet meer noodzakelijk. Ga ik daar nou wat aan doen of niet?
Uiteraard is alles mogelijk maar als je iets wat goed werkt half gaat slopen dan weet je nooit waar (en met hoeveel werk) het eindigt. Toch was ik er van overtuigd dat ik, als ik dit niet zou aanpakken, ik er later spijt van zou hebben. Onder dit dubbelspoortraject lopen natuurlijk alle kabeltjes, aansluitingen en zitten ook de seinrelais daar gemonteerd. Alle kabeltjes hebben wel een klein beetje lengte over maar niet veel. Toch ben ik er maar aan begonnen en is het na enig reparatiewerk aan het elektrische deel toch mooi gelukt. Nu loopt het hele zichtbare deel van het dubbelspoortraject op dezelfde hoogte. Ook het hoogteverschil tussen dit traject en het niveau van station Friedrichshöhe is een stuk minder. Dat is een veel mooier gezicht.

Het grote nadeel van een modelbaan bouwen is dat iedere baan een prototype is en je dus, hoeveel je er ook over nadenkt, altijd tegen dingen aanloopt die je niet had voorzien. (dat overkomt gelukkig alle grote autofabrikanten met een eeuw ervaring in het echt ook) Nu op naar het volgende project!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 06 januari 2018, 18:48:40
Nu op naar het volgende project!

We zijn benieuwd!! :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag iedereen,

Edwin: Ik ben minimaal net zo benieuwd! 8)

Ik kan nog niet veel verder omdat ik nog het een en ander aan rails en gebouwen moet hebben. In zo?n geval ga je vaak dingen uitproberen die je anders zou aannemen dat het wel goed zou komen.

Gelukkig hebben mijn ouders lang geleden de verstandige beslissing genomen om mij naar de kleuterschool te sturen. Daar leer je dan de basis om met papier en lijm te klungelen. Het enige verschil was dat ik nu met een echte schaar en breekmesje mocht spelen! Een hele vooruitgang.

Ik heb de beoogde gebouwen van mijn lijstje globaal nagebouwd. De maten zijn ongeveer de maximale afmetingen die de fabrikant aangeeft. In de praktijk zal dit meestal betekenen dat de gebouwen minder kolossaal zijn dan het nu lijkt. Zo bestaat de lokloods eigenlijk uit twee delen: de daadwerkelijke loods en een kleinere aanbouw aan de achterzijde die ongeveer 25% is van de lengte en minder breed is dan die je nu ziet. Ook bij de andere gebouwen  zal dat zo zijn. Toch geeft dit een aardige indicatie hoe het straks zou kunnen worden. Aan voorspellingen waag ik me nu niet meer, er is de laatste tijd al genoeg gewijzigd!

Ook heb ik een stuk proberen in te vullen tussen het dubbelspoordeel na de tunnel en station Friedrichshöhe. Er zal in elk geval iets komen als een steunmuur met dan verder naar boven een helling van ongeveer 45˚ met gras, lage struiken en een enkele rots. Ik denk dat het straks prima uitkomt in de juiste verhoudingen. (foto?s laten de echte verhoudingen niet goed over komen) Vaak is het zo dat als je zulke testjes een tijdje laat staan dat je dan een steeds concreter idee krijgt hoe je iets definitief wil gaan maken.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuk, om zo inzichtelijk te maken wat je plannen zijn.
Zo heb ik een tijdje terug bij een kennis gezien hoe hij een catalogus "geofferd" heeft om zijn ideeën zichtbaar te maken.
Het was een N-spoorbaan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Herkenbaar hoe je een impressie maakt van wat je wil maken :thumbup:
Met karton zijn gebouwen simpel in de juiste vorm en afmeting te maken.
Het geeft goed weer hoe de indeling zal worden en er kan naar believen
geschoven en gedraaid worden totdat de juiste opstelling gecreëerd is!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Is dat dan toch nog ergens goed voor die kleuterschool...  :O
Dat gebouwtje wordt een goederenloods neem ik aan?

Groet,
Edwin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond mede-hobbyisten,

Inderdaad is het knutselen met papier, karton en plaatjes uit een catalogus een mooie manier om een idee, wat je alleen nog maar in je hoofd heb zitten, goedkoop te realiseren. Zeker als het eventjes blijft staan dan ga je vanzelf een beetje schuiven en uiteindelijk komt er dan altijd iets moois uit en wat goed past in het geheel. Hieruit blijkt ook dat de kleuterschool misschien wel de meest belangrijke opleiding is voor deze hobby!

Edwin: dat gebouw achter de lokloods wordt waarschijnlijk een zagerij maar alle opties staan nog open.

Een pakket met benodigde spulletjes is binnen gekomen uit de bakermat van onze hobby: Germanië. De lokloods, seinhuis, twee woonhuizen en de pijlers voor de stalen vakwerkbrug die ik nog nodig heb om het laatste deel van het enkelspoorgedeelte af te maken. Voor station Friedrichshöhe drie wissels en genoeg railstukken om het op enkelspoor gedeelte volledig rond te kunnen rijden. Daarna moet ik voor Friedrichshöhe nog drie wissels hebben om dat deel rail technisch aan te kunnen leggen. Natuurlijk snel even het een en ander los neergezet om te zien hoe het er ongeveer uit gaat zien.

Ook heb ik alvast wat nieuwe kleurproeven gedaan voor de daken. Bij mijn eerdere in elkaar gezette huizen schilderde ik de rode daken met rode plakkaatverf van Talens, steenrood, nr. 25. (ziegelrot in het Duits) Die verf is blijkbaar niet meer te krijgen. Jammer want dat werkte perfect. Het hoeft niet exact hetzelfde te zijn maar alles bij elkaar moet het een mooi geheel worden dus er wel enigszins bij in de buurt komen. Ik denk dat het wel goed gaat komen.

Voorlopig heb ik dus genoeg te doen! Ik trek me terug in mijn mancave en ben dan voor niemand bereikbaar. Druk druk druk. Uiteraard zal ik af en toe de resultaten bij jullie melden.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er weer heel mooi uit. Welke daken zijn met welke verf gedaan? Ik neem aan de bovenste met jouw oude voorkeursverd?

Goed bezig!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Een fijn bij elkaar passend zootje Kibri's aangeschaft, Marcel  :thumbup:

Het seinhuis is al vele jaren een pareltje in hun assortiment  :P

Gaat vast helemaal goed komen in je mancave !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Jerupke: Klopt, het dak van het gebouwtje wat bij het teststukje staat is het resultaat waar ik ongeveer heen wil.

Ik spuit het te behandelen dak eerst altijd matzwart. Als dat droog is ga ik dry-brushen. Bij de plakaatverf van Pelikan ging dat altijd heel eenvoudig. Waarschijnlijk omdat die verf wat dikker, meer een soort pasta was. Eerst heb ik plakaatverf van de Action gebruikt: rode Kids Creative. Kost niets is ook niets. Het is wat er op staat, voor kids; echte kliederverf. Ook nog acrylverf geprobeerd, maar ook dat gaf geen bevredigend resultaat. Daarna maar kwaliteit plakaatverf in verschillende kleuren van Talens gebruikt en in een geval Vallejo verf.

Van links naar rechts van de foto in reactie 491:

1   Talens 235 Oranje.
2   Talens 334 Scharlaken en daarna Talens 235 Oranje.
3   Vallejo 70.908 Rood en daarna Talens 235 Oranje.
4   Talens 301 Lichtrood en daarna Talens 235 Oranje.

Ik ga waarschijnlijk voor de 3e of 2e optie.

Tony: Ik hoop met dit zootje Kibri?s een evenwichtig ensemble te creëren, en inderdaad het seinhuis is gewoon een hele mooie klassieker! Past veel beter bij deze opstelling dan mijn vorige grote seinhuis van Faller. Alleen nog even ?ont-plasticen? met een paar verfjes!

De ?stalen? vakwerkbrug staat op z?n plaats! Eerst de pijlers van een kleurtje voorzien en daarna de houten steunen op hun plekje geschroefd. Ook de kurk railbedding van dit traject verlijmd en daarna alles op het juiste plekje gemonteerd. Daarna kon de rails er op en even proef gereden. Dat lijkt meteen heel anders.

Hopelijk kan ik binnenkort de laatste wissels voor station Friedrichshöhe bestellen want daarmee kan ik dan het enkelspoordeel zover dicht maken dat ik een volledige ronde kan rijden over het enkelspoortraject. Tot die tijd ligt er nog genoeg te doen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nice  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wederom netjes! Ik wil zelf ook een brug plaatsen, een rechte van 180mm met daarachter een R2 bocht. Jouw foto's kan ik mooi van 'afkijken'.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De stalen brug staat erg mooi op je baan Marcel. :thumbup:
Vooral de pilaren zijn erg mooi gedaan en sluiten netjes aan bij de bovenkant. :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat is een "vakwerk"-brug :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

William, Michel en Bas: Dank, ik ben er zelf ook blij mee hoe deze brug is gelukt. Het was wel een puzzel met de peilers maar het is nu klaar. De volgende uitdaging is om die mooi in het landschap op te nemen.

Silco: Dit is ook het grote afkijkforum. Leer van anderen, pik eruit waar je wat aan hebt en deel jouw tips en uitvindingen met ons!

De laatste wissels voor station Friedrichshöhe zijn binnen! Natuurlijk meteen (tijdelijk) op hun plekje gelegd. Ik kan nu rondjes rijden op het enkelspoorgedeelte! Ik moet natuurlijk nog wel het een en ander aan rails en wissels hebben maar dit is wel een mijlpaal. Gelijk mijn mooiste lokje opgesteld (de T3) en met een paar rijtuigen rondjes laten rijden. Voor een volledige ronde heeft die, in een lekker gezapig tempo, exact 7 minuten nodig. :O Dat vind ik een geweldig mooie tijd. Als alles klaar is komen daar nog 6 stops bij in schaduwstations en 2 in de zichtbare stations. Dat zou dan betekenen dat hij er, als alles klaar is, 20 tot 30 minuten over een volledige ronde zal gaan doen! Een onverwacht mooi resultaat! :P

Daarnaast ben natuurlijk nog steeds aan het nadenken over de verdere inrichting van het nieuwe BW. Het laatste idee is om er ook nog een loods neer te zetten om een railbus, die ik ooit wil hebben, overdekt te kunnen stallen. Aan de voorzijde van die loods zal dan ook nog zoiets moeten komen als een dieselolietank. (ik bedenk mij nu ineens dat ik niet eens weet of die dingen wel op diesel rijden of dat er misschien wel benzinemotoren in liggen!) 8o Maakt niet uit: brandstoftank dan. Kan ik alle kanten op. Moet ik maar eens uitzoeken.

Ook nog diverse potjes kolen van Asoa binnen gekregen. Kan ik ook eens gaan stoeien met de beide kolenbunkers die ik nog van kolen moet voorzien. Ben benieuwd.

Ik hoef mij voorlopig niet te vervelen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 24 februari 2018, 14:21:09
Daarnaast ben natuurlijk nog steeds aan het nadenken over de verdere inrichting van het nieuwe BW. Het laatste idee is om er ook nog een loods neer te zetten om een railbus, die ik ooit wil hebben, overdekt te kunnen stallen. Aan de voorzijde van die loods zal dan ook nog zoiets moeten komen als een dieselolietank. (ik bedenk mij nu ineens dat ik niet eens weet of die dingen wel op diesel rijden of dat er misschien wel benzinemotoren in liggen!) 8o Maakt niet uit: brandstoftank dan. Kan ik alle kanten op. Moet ik maar eens uitzoeken.
Mooie mijlpaal bereikt! Treinstellen met VT xx zijn diesel. Een railbus (VT 95 of VT 98) rijdt op diesel.