Goedemiddag allen,
De vakantie en de eerste werkweek zitten er al weer op. Lekker het mooie weer opgezocht in Egypte. Heerlijk wezen snorkelen en bijna alles wat daar in het wild rondzwemt, inclusief schildpadden en haaien, weer eens gezien. Dat blijft verbazend mooi om te zien. Na een week werken is het net alsof je geen vakantie hebt gehad. Het voordeel is dan wel dat het modelspoorseizoen weer gaat beginnen en de GHB (Grolsch Herfst Bok) binnenkort ook weer in de winkel staat!
William: er is inderdaad eigenlijk altijd wel wat te doen en een baan is nooit af. (zeker bij mij nog niet) Na de aanpassing die ik hieronder beschrijf zal het rijgedrag van de Piko, denk ik, niet veel beter worden maar is nu acceptabel. (Prijs/kwaliteit verhouding ook nooit uit het oog verliezen)
Erik en Peter: ik houd van opgeruimd en zorgvuldig werken dat zit nu eenmaal in mijn systeem! Ik denk (hoop) dat dat zich ook uitbetaald in een betrouwbare baan.
Ik maak voor de terugmelding gebruik van 6 stuks LDT?s RM-DEC-88 Opto. Volgens hun is dit een zeer betrouwbare storingsongevoelige terugmelder. Deze heb ik aangesloten met de bekende diodetruc en een ontstoringsdiode in de referentiespanning leiding. Daardoor zou een ontstoringsdiode in elke afzonderlijke terugmeldleiding niet nodig zijn. Dat zal best wel kunnen maar ik had heel af en toe toch last van spookmeldingen. Zeer irritant, meestal gaat het goed maar dan toch????
Direct na de vakantie kwam Murphy weer voorbij en toen was ik het zat. Ik had al eens diodes besteld maar ik had steeds geen zin om onder de baan dit klo? klusje uit te voeren. Toch maar eens alle moed verzameld en aan de slag gegaan. Alles rijdt sindsdien rond zonder spookmeldingen en zelfs de Piko stomer die af en toe bleef staan blijft nu rijden! Had ik dit maar eerder gedaan. Bij het enkelspoor doe ik dit vanzelfsprekend meteen bij de aanleg.
Het bijhouden van alle elektrische zaken van de baan houd ik bij in een schema, dat doe ik in MS Visio. Voor mij is dat deel van de hobby. Nu snel even de diodes in het schema frommelen. Help! Ik ben m?n meest recente schema kwijt en de laatste die ik kan vinden is al meer dan een jaar oud! Gelijk dus de volgende klus: het hele schema weer nalopen en alle wijzigingen van het laatste jaar in het schema tekenen. Kost even wat tijd en alles controleren onder de baan maar ook dat is nu weer in orde. Als een voorbeeld een paar plaatjes van dit schema. Het totale schema van BDS is 40 pagina?s, voor iedere verdeelplaat 1 bladzijde plus een pagina met de hoofdvoeding.
Binnenkort ga ik dan echt beginnen aan het enkelspoorgedeelte!