Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Je bent goed bezig hoor, en je baan ziet er goed en stevig uit :thumbup:

Maar is het niet mogelijk dat vakwerkseinhuis niet bij je BW te plaatsen?

Ook daar zag je wel dergelijke seinhuizen staan, althans in het verleden toen er nog vele BW's waren.

En zo is je model dan toch niet verbannen, naar een plank in de hoop ooit nog te worden geplaatst ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Dat zier er netjes uit.

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Lekker aan het klungelen met de baan. Om grotere dingen aan te pakken heb ik eerst een aantal nieuwe spullen nodig om verder te kunnen. Tot die tijd hou ik me maar een beetje bezig met kleine dingetjes.

Ik had af en toe, dacht ik, last van spookmeldingen. Als een bepaalde goederentrein het schaduwstation uitreed werd soms, dus niet altijd, de volgende trein ook al vrij gegeven. Vreemd. Dat gebeurde eerst nooit. Ineens kwam ik op het idee dat dit probleem eigenlijk pas opdook na de laatste beurs in Zutphen waar ik vier nieuwe tweedehands goederenwagons had gekocht. Deze vier had ik gewoon achter de al bestaande trein gekoppeld. Het zou toch niet? Maar jawel: drie van deze Märklin wagons hadden gelijkstroom wielen! De wagon na deze drie wagons had weer de originele wisselstroomwielen. Bij het uitrijden zag de terugmelder geen trein meer maar daarna even weer wel! Gevolg: het schakelen bij het inrijden van de bezetmelder gaf de volgende trein vrij. Vervolgens de wielen gewisseld voor wisselstroomwielen en het probleem was opgelost. Deze mooie goederentrein heeft nu de respectabele (maximale) lengte van 1,86 meter!

Verder ook de Kibri vakwerkbrug voor het enkelspoorgedeelte in elkaar gezet. Ik wil nog de bijbehorende pijlers kopen dus nu is het nog even afwachten totdat ik die heb om daarmee verder te kunnen.

Ik kon ook niet wachten om te zien of de draaischijf het eigenlijk nog wel deed! Ik heb die al zeker 15 jaar(!) in de doos liggen om een keer in te bouwen. Na aanschaf heb ik wel gecontroleerd of die het deed maar daarna nooit meer aangesloten. Provisorisch aangesloten en gelukkig doet die het nog. Daar ga ik later pas echt mee verder als het BW aan de beurt is.

Michel: een beetje je best doen en jouw baan wordt zelfs mooier dan die van mij! Ik wil daar alleen mee zeggen dat dat op zich niet moeilijk hoeft te zijn. Het is gewoon afhankelijk van iemands eigen nauwkeurigheid tijdens het bouwen. Je eigen eisen bepalen het uiteindelijke niveau!

Hans: uiteraard is het wel mogelijk om mijn grote seinhuis bij het station en de ingaande sporen van het BW te plaatsen maar voor de totale hoeveelheid wissels en seinen is dit seinhuis gewoon veel te groot. In dat geval lijkt het gewoon absoluut niet realistisch daarom zie ik er van af. Ik wil in de verre toekomst ook een keer een industriële baan bouwen met een groot BW. Daar zou dit seinhuis dan heel goed passen.

Ik ga weer verder met kleine klusjes en met sparen voor de benodigde rails, wissels en decoders voor de volgende trajecten!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel: - Je hebt het of je hebt het niet. Maar jij hebt het wel degelijk: vakkundigheid en precisie. Top  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Staf: ik weet niet of ik ?het? heb maar ik vind het wel leuk om te doen. In ieder geval bedankt voor het compliment!  :thumbup:

Het is lekker druilerig hobbyweer dus kan ik weer lekker op zolder zitten klungelen met diverse projectjes. Ik ben nergens specifiek mee bezig dus het gaat alle kanten op.

Gisteren ben ik als een struikrover een nabij gelegen natuurgebiedje ingetrokken om boomstammen voor mijn baan te oogsten. Hiervoor heb ik een flink aantal ?stammen? van guldenroede geknipt. Ik kreeg zelfs een opmerking van een vrouw die haar hond uitliet dat dit wel een heel goedkoop bosje bloemen was! Tja, mijn antwoord was natuurlijk dat liefde wel mooi is maar dat het wel betaalbaar moet blijven. Haar blik met onbegrip zei al genoeg!  :D Bij thuiskomst de takken ergens neergelegd om te drogen.

Natuurlijk moest ik wel gelijk even kijken hoe realistisch het staat op de baan dus meteen een paar stukjes van ongeveer 3 mm dikte afgesneden en bij een lokloods neergelegd. Dat viel me niet tegen, net echt! Vanmorgen kreeg ik het idee om daar een zaagbok bij te maken dus het doel voor vandaag was bepaald.

Aangezien ik bij de lokloods van station Güglingen ook al bezig ben met een kolenbunker dan moet ik ook maar meteen alles maar aanpakken om een locomotief die daar in de toekomst een nachtje komt logeren volledig te kunnen verzorgen. Hiervoor heb ik al een gelede waterkraan verbouwd tot een wat eenvoudiger model welke beter past bij zo?n klein stationnetje. De kolenbunker is in bewerking, dus moet er daarnaast ook nog worden gezorgd voor aanmaakhout om een locomotief op te stoken. Hieronder de foto?s van de resultaten tot nu. Er moet nog wel wat gebeuren maar het begint al wat te worden.

Met de waterkraan ben ik overgestapt op acrylverf van Vallejo. Dat valt me niet tegen, het schildert lekker weg. De kans is groot dat ik daar meer mee ga doen. Moet dan nog wel behoorlijk wat verfkleuren bijkopen maar dat komt dan wel per project.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Je creaties zijn weer zeer mooi om te bekijken, met een hoog kwijlgehalte.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik heb weer met plezier naar je update gekeken. :)
De brug uit je vorige bijdrage zal straks een mooie blikvanger worden als hij geïnstalleerd is. 
Het zaagbok met de stammen hout geven een mooi rustig stukje scenery weer bij je locloods. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Een hele mooie update de zaagbok is een leuk idee  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Leuke details! :thumbup:
Vraagje: waarom stengels van de Guldenroede? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Ik ben blij dat meer mensen mijn hobby projectjes kunnen waarderen! Dank voor de bijval.

Jørg: misschien eerst even een slabbetje omdoen voordat je verder gaat kijken? :D

Erik: waarom Guldenroede? Ik heb dat ooit eens in een blad zien staan om te gebruiken als stammenlading in wagons. Dat vond ik er best realistisch uitzien, vandaar. Er zijn vast meer soorten goed te gebruiken maar ik moet zeggen dat dit mij wel goed bevalt.

Weer lekker rustig op zolder aan het prutsen geweest met de kolenbunker voor de lokwerkplaats Güglingen. Eerst vrijdag op pad geweest om allerlei styreen profielen te kopen en dus meteen ook maar de benodigde Vallejo verf gekocht en toen aan het werk gegaan.

Het begint er best al een beetje op te lijken. Er moet nog genoeg gebeuren maar ik ben er tot nu stiekem wel trots op. Vooral de kolenkraan is volgens mij wel aardig gelukt. De bedoeling was om een eenvoudige kraan te fabriceren zoals die vroeger ook in het echt kon worden aangetroffen, en die staat er nu. Voor de kolenbunker moet ik nog wat afscheidingsdelen maken met U en H profielen en daarna nog wat planken. Ook moeten er nog wat houtblokken worden gezaagd en gekloofd om onder een nieuw afdakje op te worden gestapeld als aanmaakhout. Kortom: het wordt vervolgd!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuk stukje werk. Mooie gedetailleerde lofloods ook.
Kan me voorstellen dan die werkman met zijn handen in de lucht staat. Hoe kan hij nu zagen zonder zaag  O:-D :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er mooi uit. De gebouwen heb je netjes gemaakt!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Dat heb je weer fijn gefikst,  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Dat belooft weer wat heel moois te worden, Marcel  :thumbup:

Ik volg jouw draadje altijd met veel plezier  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Dat is echt hobby van de bovenste plank ga je draadje eens rustig doorlezen hier.  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag 3-railers en andere fans,

Adrie: deze noeste arbeider heeft vroeger eens aan vechtsporten gedaan en denkt dat hij met z?n blote handen deze stammen ook wel aan stukjes krijgt??.

Martijn, Jørg en Tony: bedankt en ik ben dan weer blij dat jullie er ook veel plezier aan beleven!

Peter: veel leesplezier!

Vanmiddag geprobeerd een mooie stapel aanmaakhout te maken en deze een plaatsje gegeven onder een afdakje bij de lokloods. Ik denk dat dat wel aardig gelukt is. Ooit wil ik dit stukje scenery compleet maken met een hakblok en een preisertje die stukjes hout een kopje kleiner maakt om mooie opstook houtjes te produceren.

Ook nog verdrietig (of topic) nieuws:

Ik kwam er deze week achter dat twee offshore werkschepen waar ik ooit op heb gevaren als 3rd engineer vorig jaar naar de sloop zijn gegaan. Dat zijn twee schepen van McDermott, het kraanschip Derrick Barge 101 en de pijpenlegger Lay Barge 200. Uiteraard waren ze ondertussen wel oud en ligt de offshore op het moment aardig op z?n kont, het blijft jammer. Het was een indrukwekkende ervaring om op deze twee iconen te werken.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

Van de dingen die voorbij gaan: de kustvaarder waar ik in 1968 twee maal mee naar Zuid-Amerika voer ligt als duikobject ergens in de Griekse wateren....

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

De stapel aanmaak hout ziet er prachtig en natuurgetrouw uit. :thumbup:

Het zijn 2 imposante verschijningen de oude offshore werkschepen waar je werkzaam op was. :)
Altijd jammer om te zien waar je al die tijd met ik neem aan met plezier op gewerkt hebt dat dat gesloopt gaat worden gelukkig heb je de herinneringen nog.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heeft die arbeider mooi voor elkaar gekregen die stammetjes zo vlak en op gelijke lengte door te slaan :-)
Weer een leuk stukje werk vooral als het afgewerkt wordt met een figuurtje wat de blokken hout gaat kloven.  :thumbup:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo vrienden,

Het is redelijk mooi weer dus vanmiddag geen zolder maar lekker naar buiten.

Anne: de langere reizen zijn het mooiste, kom je, ondanks de lange drukke werkdagen aan boord door het werkritme (24/7, 12 op 12 af), toch mooi tot rust. Mijn eerste reis op het kraanschip DB-101 was in een slakkengangetje (tijdens de reis een dieselmotor reviseren) vanaf Montevideo naar Rotterdam. Uiteraard gaat alles voorbij. De huidige, nieuwe schepen in dit segment zijn vele malen mooier en beter dan de oudjes, maar toch?. Jij kunt je oude coaster nog een keertje opzoeken: een lekkere duikvakantie? (kun je misschien nog een keer in jouw oude kooi liggen dromen!) :P

Michel en Adrie: inderdaad, de stammetjes liggen er lekker bij. Nu nog een houthakkend preiser arbeidertje (geen ?bos? houthakker) zien te vinden om aanmaakhoutjes te kloven.

Ik vind de kolenbunker af. Er moeten nog wel kolen worden gestort, een haak gevonden voor de kraan, manden om de kolen naar de locomotief te hijsen en kolenbunker preisertjes plaatsen. Dat zijn leuke speurtochtjes op beurzen. (mocht iemand nummers weten van preiser van zulke figuren dan wil ik die wel weten.)

Het werken met Vallejo verf bevalt erg goed. Voor de gladde styreen platen is een primer waarschijnlijk beter, voor de kleinere onderdeeltjes is dat dan weer niet nodig. Voor het schilderen van bouwdozen is een primer volgens mij ook niet nodig maar daar ga ik nog wel een keer achter komen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Dat is mooi gelukt jou kolenbunker, en ik werk ook graag meer en meer met Vallejo verf is leuk kan je lekker doseren en gebruik je niet te veel.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het zijn weer sfeervolle foto's Marcel. :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Al meer dan 120 dagen is het stil in je draadje. Uiteraard worden werkzaamheden aan andere zaken dan de baan ook gerespecteerd. Toch waag ik er eens een berichtje aan hoe de vlag erbij hangt?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo William,

Nou, de vlag hangt niet bij maar ligt vlakbij mijn baan netjes te wachten op Koningsdag.

Het is inderdaad even stil op mijn draadje. Niet dat er helemaal niets gebeurd maar het is voor mij echt een hobby met zomerstop. Rijden gebeurd elke week wel een keer en er zijn wel diverse klusjes geweest die dit topic niet halen. Onderhoud van locomotieven, wielen schoonmaken, en dat soort zaken. Ook geprobeerd het rijgedrag van mijn stomer DR 03 133. (Piko nr. 50411) enigszins te verbeteren. Bij deze loc zit de motor in de getrokken tender maar de voeding- en massa aansluiting op de locomotief zelf. Beiden zijn via een veertje tussen de tender en de loc verbonden; elektrisch gezien niet echt een zekere verbinding. Dat resulteerde in een onbetrouwbaar rijgedrag. Het is iets verbeterd maar houdt nog niet over.

Ook ben ik een beetje aan het nadenken over de manier waarop ik straks met de landschapsbouw ga beginnen. Bepaalde delen moeten afneembaar blijven in verband met bereikbaarheid maar dat heeft dan wel weer het grote voordeel dat die werkzaamheden dan buiten de baan kunnen gebeuren. Hiervoor al een paar proefjes met karton gemaakt en dat geeft al een iets duidelijker beeld. Ook moeten er wegen en een brug worden gemaakt dus daarmee ook even iets geprobeerd.

Verder zijn voor de beide keerlus/schaduwstations, Güglingen en Friedrichshöhe, alle rails en wissels binnen! Dat gaat dus het komende modelspoorseizoen gebeuren!

Dus voorlopig nog even rustig van de ?zomer? genieten maar daarna wel weer vol aan de bak!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Bedankt voor de update en de mooie foto's weer. Toch mooi dat er altijd wel iets is om mee te hobbyen, hoe klein ook  :thumbup:. Hopelijk gaat het met de Piko goed komen!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Wat een prachtige manier van bouwen heb je toch!
Het ziet er allemaal netjes en opgeruimd uit en is lust om naar
te kijken, ondanks dat je midden in de werkzaamheden zit.

De Mock-up van het verloop van de weg ziet er goed uit :thumbup:
Die afneembare delen van de scenery is iets wat zorgvuldig
moet gebeuren, wil het goed functioneel zijn, maar dat is
iets wat gezien jouw werkwijze wel goed gaat komen.

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel

Man wat word het mooi bij jou, je bouwwerkzaamheden zijn echt prachtig.  :P

Alles mooi aan kant, dat werkt het beste en verder veel succes met je loc.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

De vakantie en de eerste werkweek zitten er al weer op. Lekker het mooie weer opgezocht in Egypte. Heerlijk wezen snorkelen en bijna alles wat daar in het wild rondzwemt, inclusief schildpadden en haaien, weer eens gezien. Dat blijft verbazend mooi om te zien. Na een week werken is het net alsof je geen vakantie hebt gehad. Het voordeel is dan wel dat het modelspoorseizoen weer gaat beginnen en de GHB (Grolsch Herfst Bok) binnenkort ook weer in de winkel staat! :P

William: er is inderdaad eigenlijk altijd wel wat te doen en een baan is nooit af. (zeker bij mij nog niet) Na de aanpassing die ik hieronder beschrijf zal het rijgedrag van de Piko, denk ik, niet veel beter worden maar is nu acceptabel. (Prijs/kwaliteit verhouding ook nooit uit het oog verliezen)

Erik en Peter: ik houd van opgeruimd en zorgvuldig werken dat zit nu eenmaal in mijn systeem! Ik denk (hoop) dat dat zich ook uitbetaald in een betrouwbare baan.

Ik maak voor de terugmelding gebruik van 6 stuks LDT?s RM-DEC-88 Opto. Volgens hun is dit een zeer betrouwbare storingsongevoelige terugmelder. Deze heb ik aangesloten met de bekende diodetruc en een ontstoringsdiode in de referentiespanning leiding. Daardoor zou een ontstoringsdiode in elke afzonderlijke terugmeldleiding niet nodig zijn. Dat zal best wel kunnen maar ik had heel af en toe toch last van spookmeldingen. Zeer irritant, meestal gaat het goed maar dan toch????

Direct na de vakantie kwam Murphy weer voorbij en toen was ik het zat. Ik had al eens diodes besteld maar ik had steeds geen zin om onder de baan dit klo? klusje uit te voeren. Toch maar eens alle moed verzameld en aan de slag gegaan. Alles rijdt sindsdien rond zonder spookmeldingen en zelfs de Piko stomer die af en toe bleef staan blijft nu rijden! Had ik dit maar eerder gedaan. Bij het enkelspoor doe ik dit vanzelfsprekend meteen bij de aanleg.

Het bijhouden van alle elektrische zaken van de baan houd ik bij in een schema, dat doe ik in MS Visio. Voor mij is dat deel van de hobby. Nu snel even de diodes in het schema frommelen. Help! Ik ben m?n meest recente schema kwijt en de laatste die ik kan vinden is al meer dan een jaar oud! Gelijk dus de volgende klus: het hele schema weer nalopen en alle wijzigingen van het laatste jaar in het schema tekenen. Kost even wat tijd en alles controleren onder de baan maar ook dat is nu weer in orde. Als een voorbeeld een paar plaatjes van dit schema. Het totale schema van BDS is 40 pagina?s, voor iedere verdeelplaat 1 bladzijde plus een pagina met de hoofdvoeding.

Binnenkort ga ik dan echt beginnen aan het enkelspoorgedeelte!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is al weer een tijd geleden dat ik je draadje gelezen heb. Je bent lekker bezig geweest :thumbup:
Citaat van: narwal op zondag 26 februari 2017, 16:24:41
Erik: waarom Guldenroede? Ik heb dat ooit eens in een blad zien staan om te gebruiken als stammenlading in wagons. Dat vond ik er best realistisch uitzien, vandaar. Er zijn vast meer soorten goed te gebruiken maar ik moet zeggen dat dit mij wel goed bevalt.
Toevallig zat ik gisteren in de digitale versie van het Märklin Superenboek te lezen. Waarschijnlijk bedoel je dat boek?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond modelspoorvrienden,

Hallo Bas: het gebruiken van guldenroede staat inderdaad in het Märklin superenboek beschreven. Ik ben het ook wel in andere boeken tegen gekomen maar waar het kwartje bij mij gevallen is weet ik niet. Het bevalt mij in ieder geval prima en het kost helemaal niets. Ook wel bijzonder bij deze hobby!

Het was vandaag lekker druilerig weer, dus kon ik ongestoord weer wat aan de hobby doen. Er stond al tijden iets op het lijstje wat nog moest worden afgerond: het op kleur brengen van de vier tunnelportalen van het enkelsporig traject. Het lijkt al meteen weer een stuk beter op de baan!

Het is nu echt herfst: vanavond heerlijke zelfgemaakte erwtensoep gegeten en straks komt er een lekkere pot GHB (Grolsch Herfst Bok) op tafel dus eigenlijk is het dan een geweldig mooie dag!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er goed uit :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben den Hollander
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Plaatje van je K-83: waarom voed je die met digitale spanning? Er is immers een aparte voeding aansluiting.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Allen,

Bas: Bedankt!

Ben: De CS2 en alle decoders worden gevoed uit een eigen ringleiding die dus meteen ook alle digitale signalen meestuurt. (en die dus alleen daarvoor wordt gebruikt) Zie ook het tweede schema in een post 428 hierboven. Daarvoor moeten dan wel beide aansluitingen op de decoders met elkaar worden verbonden.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het op kleur brengen van de vier tunnelportalen is je goed af gegaan. :)
De tunnelportalen zien er prachtig uit. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Net voor het eerst je draadje in vogelvlucht doorgenomen , wat een mooie baan word dit  :thumbup:
Bedankt ook voor het delen van het kleuren van de portalen hier was ik nl. naar op zoek.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag mede 3-Railers,

Barry: het is inderdaad de bedoeling dat het een mooie baan gaat worden. Ik heb echter nog weinig ervaring met scenery, dus de tijd zal het leren!

Michel: de enkelspoortunnels zijn inderdaad prima gelukt, dus nu is het tijd om de aan de spoordelen die achter de tunnels liggen te beginnen!

De railbouw van mijn enkelspoorgedeelte gaat beginnen! Ik heb de schaduwstations Güglingen en Friedrichshöhe weer van de baan gehaald om deze naast de baan als module te kunnen bouwen. Is natuurlijk een stuk prettiger dan in vreemde houdingen onder de baan draadjes te trekken en te solderen. De rails en wissels zijn binnen, de benodigde decoders nog niet maar dat komt t.z.t. nog wel.

Eerst is schaduwstation Güglingen aan de beurt. Ik heb de plaatsen waar de kabeltjes bij elkaar komen op plankjes gemonteerd en kon dan mooi gelijk de diodetruc en ontstoringsdiodes op de werktafel solderen. Ook de wisselaandrijvingen zijn verbeterd door de eindafschakeling te verwijderen.

Een kleine aanpassing van het eigenlijke spoorplan is dat een van de doorgaande station sporen is vervangen door een kopstation spoor. De bedoeling is dan om deze later voor een pendeltracé te gebruiken. In de keerlus die dan overblijft komen drie opstelsporen achter elkaar. Hier komen toch alleen maar korte treinen dus dat past allemaal prima.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer super Marcel.   Ik dacht al....ik zie niets meer... het werd weer eens tijd   :-) :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Martin: ook ik heb niet altijd zin of tijd maar de hobby blijft altijd aanwezig. Als de zin of inspiratie ontbreekt kun je het beste even wachten tot die er weer is. (duurt eigenlijk nooit lang  :D) Af en toe kan ik weer eens wat voortgang laten zien dus hier weer een klein vervolg.

De Güglingen schaduwstation/keerlus module is nu klaar wat betreft de voorbereiding van de daadwerkelijke railbouw. Alle aansluitstrips en soldeerstroken zijn aan de onderkant gemonteerd en alvast voorzien van de juiste nummertjes. Ook de schroefogen, waar ik de draadjes doortrek, zijn gemonteerd dus staat er niets meer in de weg om te gaan beginnen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat kan jij netjes werken, Marcel!  :thumbup: :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Idd erg netjes Marcel.  :arrow: :thumbup:
Hier al verschillende zaken gezien die mij van pas zullen komen met de bouw.
Waarvan de start niet al te lang meer op zich zal laten .
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel,

Ook ik ben (allang) onder de indruk van je werkwijze, heel secuur en opgeruimd  :thumbup:
De baan die het oplevert is/wordt erg mooi  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er zeer netjes uit! Dat is nou nog eens secuur werken :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er erg netjes uit, als je ooit een probleem mocht hebben kun je dit makkelijk opzoeken.

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Alles ziet er goed voorbereid en prachtig uit zowel je baan maar ook wat er onder zit is een lust om naar te kijken. :) :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Allen: dank voor de bijval. Als de elektrische bekabeling er netjes bij ligt en duidelijk is genummerd dan ziet dat er inderdaad mooi uit. En in combinatie met het bijhouden van een goed elektrisch schema kun je later in geval van storingen altijd weer terug vinden hoe het ook al weer zat!

Even een hele korte update. Het gaat heel lekker met de Güglingen schaduwstation/keerlus module. Wat is het toch een enorm genot om naast de baan, zonder je in vreemde houdingen te moeten wringen, lekker ontspannen draadjes te kunnen trekken en solderen! Gewoon genieten.  :P

Het is echt herfstweer dus ik ga meteen weer verder met deze klus.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Das idd een goede oplossing om je lichaam wat te sparen.  :thumbup:
Maar eens de keerlus gemonteerd is ga je die dan terug demonteren bij een eventuele storing, of er toch onder kruipen?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Jørg: het is zeker een goede oplossing en het werkt tijdens de bouw ook veel leuker. En nee, nu deze module op zijn definitieve plek is gemonteerd gaat die er ook in geval van storingen niet weer onderuit. Ik heb alle punten waar ik dan bij moet kunnen zo geplaatst dat ik er later altijd weer bij kan.

De schaduwstation/keerlus module Güglingen is klaar en op zijn plekje gemonteerd. Alle delen van het enkelspoor gedeelte zijn gemaakt in zeven losse modules die als een grote puzzel precies in elkaar passen. Dit eerste deel heb ik tijdelijk aangesloten om te kunnen test rijden. Dat verliep allemaal heel erg goed. Alles past precies en doet wat het moet doen. Later ga ik de aansluitingen definitief aansluiten, maar dat doe ik pas als ik ook de schaduwstation/keerlus module Friedrichshöhe ook op zijn plekje heb liggen.

De testtrein was een T3 stoomlocomotiefje met vier goederenwagonnetjes. Dat zijn ook een beetje de soorten treinen die op dit enkelspoorgedeelte gaan rondrijden. Kleine lokaal treinen met twee tot vier wagons of passagiersrijtuigen.

De stationsmodule Friedrichshöhe ligt ook tijdelijk weer even op zijn plekje. Nu zie je van de hele keerlusmodule alleen de tunnelingang nog maar!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Is heel mooi gebouwd Marcel  :thumbup: Ik had wel eens een vraagje, op je laatste foto zie je rechts de tunnelingang, het stijgings- en/of dalingspercentage, hoeveel is dat daar ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie en strak afgewerkte tafel constructie. Top!

MvG,

Timaximus
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond,

Johan: het stijgingspercentage van het dubbelspoordeel wat jij bedoeld ligt op 2,7%. Het beeld is op de foto enig zins vertekend. Het spoor daalt over bijna twee meter vijf centimeter. De rails ligt niet parallel aan de rand maar loopt er bij de tunnel naar toe. Daardoor lijkt het alsof het spoor heel erg snel daalt.

Tim: ik de constructie strak afwerken? En dat zeg jij? Kijk maar eens naar jouw eigen strakke baan in vijftig tinten grijs!  :thumbup: