Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Weer lekker rustig op zolder verder geklungeld aan dingetjes die nog af moesten worden gemaakt.

Ik heb de plastic voetstukken van de bovenleidingsmasten veranderd in verouderde betonnen voetstukken en de glimmende metalen houders waar de bovenleiding aan moet worden gemonteerd voorzien van een grafiet kleurig verfje. Ik vind het al een hele verbetering. Ik zag net op de foto dat uitgerekend de mastvoet waar ik een foto van heb gemaakt de enige beschadigde mast is die ik heb, er ontbreekt een stukje. Die moet ik nog even wisselen. De masten kunnen er zo weer af indien nodig. De onderstukken waar de mast in moet worden geschoven zit wel definitief vast.

Ook heb ik nu een soort fundering gemaakt voor de voor- en hoofdseinen van het dubbelspoortraject. Dat zijn in totaal acht funderingen. Dat was even puzzelen hoe ik dat eigenlijk wou doen maar ook dat is volgens mij prima gelukt. Ze passen ook in het totaal plaatje van dit traject. Een groot deel van de fundering zal straks wel verdwijnen in het landschap maar er zal altijd een stukje van zijn te zien en dan vind ik het wel geloofwaardig overkomen als de seinen niet uit een stukje gras maar uit een stukje bouwwerk steken. In het echt zal het best anders zijn maar ik vind het wel mooi.

Nu eens kijken wat ik nou eens ga doen, er moet nog zoveel gebeuren???.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Tja Marcel, "al die kleine *klusjes" is nog best veel (hobby)werk.
De funderingen zien er in ieder geval goed uit. :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,


Dat is heel mooi gedaan die betonnen fundering  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag 3-rail vrienden,

De laatste update is al weer even geleden, niet dat er helemaal niets gebeurd maar het staat wel op een laag pitje. Tussendoor worden er nog wel kleine dingen gedaan die even zijn blijven liggen. (het is tenslotte toch geen weer om buiten veel te doen)

Een van die dingen was van een aantal wissels het aanpassen van de aandrijving. Deze wissels hadden een wisselaandrijving met een ander type eindschakelaartjes. Ongeveer hetzelfde idee als van de oude universeel/sein relais. Een koperen schakellip die door een kunststof schuif het contact moet verbreken. Wederom een gammel systeem. Meestal werkt het wel goed maar ook deze schakelaartjes kunnen de boel aardig verzieken. Aangezien je dat zeker niet wilt in een schaduwstation moest het er toch maar een keer van komen.

Om dit te doen moesten de wisselaandrijvingen wel worden uitgebouwd. Dat was meteen een goede reden om deze wissels beter bereikbaar te maken door de vangrail ter plaatse van de wissels zo te maken dat er daar een stuk vangrail eenvoudig kan worden verwijderd. Dat is dus nu ook overal klaar.

Voor mensen die dit soort wisselaandrijvingen ook willen aanpassen zet ik er even een paar foto?s bij. Om dit klusjes netjes te kunnen doen moet je wel de hele aandrijving uit elkaar halen. Daarna heb ik de koperen schakellipjes er af geknipt en van de kunststofschuif heb ik de delen die de schakellipjes bedienen er ook afgeknipt. Uiteraard wel alles glad vijlen want braampjes kunnen ook voor problemen zorgen. Daarna de contacten met tin aan elkaar gesoldeerd. Vervolgens alles weer netjes gemonteerd. Dekseltje er weer op en daarna de wissels weer ingebouwd. Alles werkt nu weer zoals het hoort en heb ik daar weer een beter gevoel bij.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nog een keer goedemiddag,

Het regent toch, dus ook maar even deel 2 van vandaag er achter aan.

Ik ben ook begonnen met het maken van tunnelportalen voor het enkelsporige deel. Ik heb de twee portalen voor het deel Güglingen klaar om te schilderen. Het portaal met de schuine muren komt bij dit station en bij die tunnel begint de (onzichtbare) route naar station Friedrichshöhe. Het langwerpige tunneldeel komt aan het andere deel van station Güglingen, na een brug, en daar begint dan het traject naar de keerlus/schaduwstation.

Het voordeel van slecht weer is voor onze hobby dat we gewoon rustig verder kunnen, dus wie weet hoe snel het deze ?zomer? gaat!

Ik heb de verschillende delen van het enkelsporig traject al in schaal 1:1 uitgeprint. Ik kan nu bekijken hoe groot de diverse multiplex platen moeten worden voor dit gedeelte. De planning is om dit de komende zomer (?) te zagen zodat ik aan het eind van het jaar aan de slag kan om de diverse delen als modules te bouwen. Hoe precies, dat moet ik nog bekijken.

Wie weet kan ik daar de komende update al iets van laten zien. Kan ik me voor mijzelf daar ook een beter beeld van vormen welke kant het opgaat.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn hele mooie tunnelingangen geworden Marcel. Slim om even rustig te bekijken hoe verder te bouwen met de 1 op 1 prints.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Mooie tunnelingangen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo,

Arie en Jørg, bedankt! De tunnels staan nu te drogen van de tweede laag (zeer verdunde) granietverf. Als dat goed droog is weer smeren met lasurverf en een vochtig sponsje. :(

Verder ben ik lekker rustig bezig om de maten te bepalen voor de diverse stukken multiplex platen van het bovenste deel. Als het meezit volgende week aan het zagen en proefpassen. Dat zal er vast anders uitzien.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Draad doorgenomen en wat je daar creëert is zeer mooi  :thumbup: Echter toch eens een vraagje, waarom twee gescheiden banen ? Ik begrijp dat je dit doet omwille van als er een probleem met de ene is, je nog kan rijden met de andere, maar aan de andere kant, je kan dan niet je zijbaantje laten stoppen op een spoor in je hoofdstation. Of ga je op het dubbel spoor geen station voorzien ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Johan, bedankt! Het zijn niet twee maar drie gescheiden banen! Het dubbelspoor gedeelte bestaat uit twee delen die elkaar niet raken, en inderdaad, daar komt geen station in voor. Dit is slechts een deel waar alleen de langere treinen rijden. Op het bovenste niveau (baandeel 3) rijden de kleinere treinen, daar komen twee stations en een BW. Hier gebeurd het spelende/afwisselende deel. Dit is allemaal niet om door te kunnen rijden als er iets kapot is maar ingegeven door de beschikbare ruimte. Zie voor verdere details en uitleg pagina 1 van dit topic.

Nou, er liggen tijdelijk een paar delen van het enkelspoor gedeelte! In dit geval station Güglingen en het, straks onzichtbare, traject richting station Friedrichshöhe. Voor mijn eigen beeldvorming even de gebouwen er op gezet en dat ziet er meteen anders uit. Om de exacte plaats vast te stellen moet ik eerst het schaduwstation/keerlus Güglingen (tijdelijk) plaatsen. Dat tijdelijke is omdat ik eigenlijk al de afzonderlijke delen van het enkelspoordeel zoveel mogelijk als module wil bouwen. De trajecten zijn afgetekend op de 12mm multiplex platen. Die staan dus klaar om uit te zagen, al heb ik daar verder de hele zomer nog voor.

Vandaag eerst even verder genieten van het mooie weer!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Zo met wat gebouwen erbij, krijg je meteen een heel andere indruk.
Kan het dromen weer beginnen  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Zo met de gebouwen erbij geplaatst ziet het er meteen een stuk levendiger uit. :)
Je tunnelportalen zijn ook niet verkeerd en zijn mooi en stevig afgewerkt. :thumbup: :thumbup:
Blijft altijd een plezier om je update(s) te lezen en te bekijken. :)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Ziet er allemaal heel gelikt uit, op mijn baan zijn het ook twee aparte banen die elkaar nergens raken vandaar de naam "NERGENSLAND".
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond modelspoor vrienden,

Tony, Michel Jørg: ik kan nu inderdaad lekker even wegdromen en proberen een landschappelijke invulling te geven aan mijn baan. Een paar gebouwen en tunnels geven wat meer houvast bij een wat vastomlijndere planning. Ik heb uiteraard wel een flink aantal ideeën, die al vanaf de begin planning meespelen, maar dat die kan ik nu beter inpassen in de praktijk. Er kan natuurlijk nog veel veranderen. Eerst maar eens verder met het plaatwerk voor het enkelspoorniveau, daar zit nog genoeg werk in.

In de boekenwinkel lag een nieuw blad van Eisenbahn Journal: Josef Brandls Traumanlagen die gaat over de eerder in dit topic aangehaalde Hoch Schwarzwaldbahn met een link naar een YouTube filmpje. Een geweldige baan en dit blad is daar weer een vervolg op, Genietend lezen en plaatjes kijken, Een echte aanrader.

Er is weer een sterke diesellok van PIKO binnen gekomen. Deze keer een V180. Een bakbeest van een lok voor een geweldig acceptabele prijs. Deze rijdt prima. Jammer dat Märklin zoiets niet voor zo?n prijs kan leveren. Deze lok moet een lange kolentrein gaan trekken. Uiteraard hier ook foto's van plus een foto van een lok van het grote voorbeeld.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Was het maar zo'n feest met Marklin met de prijzen. Maar gelukkig is daar Piko. Mooie aanwinst heb je erbij.
Zelf heb ik er ook een paar van Piko (o.a. een V200 met geluid) en die doen het prima.

Sucsez met schuiven en puzzelen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wat een mooie robuuste aanwinst heb je er bij gekregen. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze mooie loc die net zo mooi is als zijn grote broer. :) :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Leuk leesvoer heb je daar over de Josef Brandls Traumanlage de Hoch Schwarzwaldbahn.
Had je dit draadje gezien ?

-Op bezoek bij de Hochschwartzwald Bahn van dhr. Dieter Bertelsmann.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,


Je hebt weer een mooie loc bij gekocht, ziet er top uit op je baan wens je er veel plezier mee.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Prachtige aanwinst, das idd een echt bakbeest om het zo te zeggen, daar ga je vele uren plezier aan beleven,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Er komt  al meteen een droom voorbij rijden hiero   :P

Mooi ding, Marcel  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

De vakantie zit er helaas weer op. We hebben het mooie weer deze keer maar eens opgezocht in het Caribische Nederland dus daarover geen klagen! Lekker bijgekomen en ons prima vermaakt.

Harald: ik ken dat draadje inderdaad. Het blijft een geweldige baan, hé? :thumbup:

De nieuwe diesel rijdt inderdaad ook heel mooi, dus dat is genieten! Ik had ook al een V200 van PIKO. Ik moet nog even kijken in welke van de twee in de toekomst een geluidsmodule komt.

Na thuiskomst wat aan het passen, meten, schuiven en zagen geweest met de tracés voor het enkelspoortraject. Ik heb slechts één aanpassinkje moeten doen wat, steeds tot mijn verbazing, weer aangeeft dat de planning in Wintrack zeer nauwkeurig werkt. De aanpassing had er mee te maken dat ik de dikte van de vangrail (maar 6 mm) niet mee had genomen in het ontwerp. 8o De tracés van station Güglingen, keerlus/schaduwstation Güglingen en het tracé van Güglingen (met schaduwstation) naar station Friedrichshöhe liggen nu ongeveer op hun plek en hoogte. Nu nog de ondersteuning er onder monteren.

Ook de derde tunnel van het enkelspoortraject is, op het op kleur brengen na, klaar en staat tijdelijk op z?n toekomstige plekje.

Zoals gezegd wil ik zoveel mogelijk als module naast de baan gaan bouwen dus alles moet nog even demontabel blijven. Voor ik daar aan begin wil ik eerst nog de platen voor station Friedrichshöhe, keerlus/schaduwstation Friedrichshöhe en het BW op maat maken dan heb ik een compleet overzicht, en dus beeld, van de complete baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Één aanpassinkje aan de tracés voor het enkelspoortraject is netjes en scheelt een hoop tijd zo. ;)
Je foto's zien er altijd mooi en strak uit net als je mooie baan. :thumbup:
De tunnelingangen zien er mooi en vakkundig gemaakt uit en ben benieuwd hoe die straks in de berg er uit gaat zien. :) :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, deze update geeft een prima idee hoe het er straks uit komt te zien. :arrow: :thumbup:
Brdankt voor het plaatsen
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een gave baan! zit echt te genieten en te watertanden van je updates! Daarnaast natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wow Marcel, ziet er zeker weer goed uit! Het begint zo steeds meer te leven. En, jarig? Ook gefeliciteerd namens mij dan!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel.

Dat ziet er al mooi uit. Leuk de hoger gelegen trace's. Goed plan in modules af te bouwen, maar we lastig te bouwen ? Maar zal best wel goed komen bij jou  ;)

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Dank voor de felicitaties voor wie aan mijn verjaardag hebben gedacht! Weer een jaartje ouder en wat minder soepel????.. :D

Een beetje zichtwerk kan inderdaad geen kwaad om er een beter beeld van te krijgen. Hoe de tunnels straks in het landschap passen? Daar ben ik zelf ook zeer nieuwsgierig naar, maar dat duurt nog wel even. In modules bouwen lastig? Weet ik ook nog niet, maar dat lijkt mij beter dan dubbelgevouwen onder de baan liggen te solderen. De praktijk zal het vanzelf uitwijzen.

Ik wilde bij mijn lokale bouwmarkt nog het een en ander laten zagen, o.a. steunen voor de tracés die er nu liggen, maar helaas is dat door de vakantie niet mogelijk. Geen probleem, al kan ik nu niet doen wat ik van plan was. Deze bouwmarkt, een kleintje vergeleken met de enorme zaken die er bestaan, leveren altijd perfect gratis zaagwerk. Uiteindelijk betaal ik alleen de vierkante meter prijs van het plaatwerk wat ik af neem. Dan moet ik maar even geduld hebben.

Ondertussen dan maar het station Friedrichshöhe en de keerlus/schaduwstation maar in schaal 1:1 op papier geprint en dit uitgelegd. Natuurlijk niet op de juiste hoogte en de plaats is ook maar bij benadering maar het geeft mij al weer een paar betere ideeën om het landschap straks in te richten en vorm te kunnen geven.

Ook even een foto van een deel van de baan zoals ik het normaal niet zie. Geeft altijd een heel ander beeld.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Heb ik ook gedaan dat uitprinten op 1:1 en dan aaneen getaped en uitgelegd, krijg je een heel duidelijk beeld,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Waarom ontdek ik dit topic nu pas 8o??? Met veel plezier helemaal doorgebladerd, gelezen, bekeken en genoten :thumbup:!
Zier ter allemaal supernetjes en doordacht uit, complimenten daarvoor! Ik verheug me nu al op het vervolg ;)!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wederom met plezier naar je update gekeken. :thumbup:
Dat 1 op 1 uitprinten zal ik ook maar gaan doen bij mijn nieuwe baan net wat Jørg schrijft dat je dan een duidelijk beeld krijgt van je baan. :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En tóch vraag ik me af of je er achteraf geen spijt van krijgt dat de 3 tracé's niet met elkaar verbonden zijn. Indien nog mogelijk zou ik toch proberen om verbindingen te leggen tussen het bovenspoor en beide schaduwstations. Er zijn geen ingenieuze helixen nodig, die bovendien te veel ruimte innemen; ik denk dat je aan de achterzijde ruimte hebt voor een lange op- en afrit. Je hoeft ze niet te gebruiken, maar het kan wel en dat geeft -verwacht- ik toch een hoop extra mogelijkheden en rijplezier, als is het maar omdat je wat treinen van je onderbaan naar boven kunt brengen en omgekeerd.
Maar goed, dit is natuurlijk mijn mening en het is jouw baan, en ook zonder doorvoering van mijn idee wordt het een erg mooie baan verwacht ik!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat is een hele mooie ruimte die je daar hebt. Leuk sporenplan. Ben benieuwd hoe je de scenery gaat doen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allen,

Inderdaad geeft een uitgeprint sporenplan een duidelijker beeld. Er is voor mij nu weer iets naar voren gekomen om eens goed over na te denken en dat is om in Friedrichshöhe (het station dat er nu ligt als papieren versie) het "dorpje" te creëren. Ik had daar wel ideeën voor maar dat moet ik nog beter uitwerken of wijzigen. Dat is dan tevens een nadeel van een sporenplan uitprinten: plannen die al jaren bestaan komen niet zo goed uit de verf als gedacht. Voordeel: het is nog niet gebouwd dus het kan nog alle kanten op.

Ik ben nu inderdaad druk bezig met denken (of beter: dromen) hoe de scenery moet worden. Ik ben zelf net zo benieuwd!

Hans: bedankt! Ik ben al jaren aan het plannen en denken geweest. Het is echt niet mogelijk om de diverse tracés te koppelen en dan ook nog al mijn wensen te kunnen realiseren. Bovendien past een trein van een kleine 2 meter niet in een station met sporen van ongeveer 70 centimeter. Een van mijn start uitgangspunten was inderdaad om alles te koppelen maar dat heb ik laten vallen om een landelijke baan te kunnen maken én lange treinen te kunnen laten rijden. Bovendien valt het met de beschikbare ruimte nog wel tegen hoor! Daarom op het enkelspoor tracé de kleine boemeltjes en op het dubbelspoor de grote stomers, dieselgeweld en elektrische locomotieven met lange slepen. Concessies, concessies..... :?

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Oké, er is in ieder geval goed over nagedacht :thumbup: en wat niet gaat, dat gaat niet ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Modellbahn bauen
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik heb je draadje helemaal door gelezen, maar volgens mij heb ik een plan gezien van een forummer die er niet meer bij is,
die een perfecte koppeling tussen de trajecten had ge tekend en waar je ook gewoon de ruimte voor de scenery hield,
maar waarom je daar verder niet op inging kon ik niet helemaal duidelijk terug vinden. Maar die koppeling had makkelijk gekund.
Maar goed het is jouw baan natuurlijk.

Succes met de verder opbouw.

Gegroet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-rail vrienden,

Peter: het stukje waar een andere Peter (Pedro) een verbinding tussen de twee dubbelspoortrajecten en het enkelspoor heeft getekend is in het draadje Banenplannen ontwerpen. Daar heb ik aangegeven waarom ik daar niet mee verder aan de slag ga. Ik heb echt minder ruimte dan sommigen denken. Het is weliswaar een middelgrote baan maar ook dan is niet alles mogelijk. Kijk hieronder maar bij de foto?s: hoe moet ik zulke lange treinen in de kleine stations kwijt. Bijkomend punt is dat ik op het enkelspoor gedeelte industriecirkel bochten moest gebruiken in verband met de beschikbare ruimte. Daar rijden de langere treinen niet lekker en realistisch doorheen. Door mijn plan kan ik het enkelspoorgedeelte voor een groot gedeelte een landelijke scenery geven, en dat vind ik heel belangrijk.

Verder ben ik een beetje aan het puzzelen met de gebouwen voor het dorpje Friedrichshöhe. Valt nog niet mee maar ik denk dat het wel mooi mogelijk is. Niet alle huizen staan op een definitieve plaats maar het gaat om het idee. Er moet nog wel wat bij komen. Ik droom verder??.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Friedrichshohe is een mooie compositie geworden, Marcel  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel. Wat een mogelijkheden om een fantastische scenery te gaan maken. Prima bedacht om de sporen zo te maken en dan ook met langere treinen te kunnen rijden.

Groet,

Ronald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Je droom is wel een mooie droom. :thumbup:
Wat er tot nu toe staat dat staat niet verkeerd moet ik zeggen. :)
Succes met schuiven maar dat komt wel goed denk ik. ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,


Je hebt een prachtige baan  :thumbup: :thumbup: en lekker alles naar je zin zetten van huisjes zal ook wel lukken bij jou  ;)




Groeten


Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heerlijk Marcel, dat uitproberen. Het komt er al knap uit te zien. :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Gewoon je eigen plan vasthouden Marcel, zeker als je zelf meer van scennery houd i.p.v. kilometers rails  ;). vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

Heel mooi, maar ik heb wat moeite met je voor- en hoofdseinen, ze staan veel te dicht bij elkaar, de afstand tussen een voorsein en een hoofdsein moet de afstand zijn die de trein nodig heeft om van de baanvak snelheid ter plaatse terug te gaan naar stilstand, iets wat wij modelspoorders nooit kunnen halen natuurlijk.

In jouw geval zou ik de hoofdseinen vlak voor de tunnelingang en voor de bocht zetten en een herhalingsvoorsein (een voorsein met een aparte lamp, Viessmann heeft ze) vlak na de tunnel en na de bocht, of helemaal weglaten ("less is more")

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Ik heb er, door op deze manier te schuiven met huisjes in schaal 1:1, wel vertrouwen in dat ik een geloofwaardige illusie kan wekken van een klein dorpje. Er moeten dan nog wel wat huizen bijkomen dus ik ga eens bij de bekende huisjesmelker-firma's op het internet kijken of die iets hebben wat hier bij past. Zolang ik het een beetje in dezelfde kleurstelling schilder wordt het vast wel een samenhangend geheel. Aangezien dit dorpje pas in een veel later bouwstadium kan worden opgeleverd heeft dit totaal geen haast. Mooi klungelklusje tussendoor.

De stapel plankjes voor de tunnel moet trouwens een brug worden.

Anne: de voorseinen die bij de hoofdseinen staan horen pas bij het eerstvolgende hoofdsein, dus de machinist wordt heel erg op tijd geïnformeerd over de stand van het volgende hoofdsein en is er dus ruimte genoeg om van te voren al snelheid terug te nemen en op tijd te remmen. Zie ook deze reactie. Niet ieder fysiek hoofdsein heeft een fysiek voorsein en niet ieder fysiek voorsein heeft een fysiek hoofdsein. 8o
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

O.k., ik heb het natuurlijk in het verleden wel gezien, maar ben het weer "vergeten", ik snap je overwegingen en belemmeringen, maar ik had het voorsein dan wel veel dichter bij het hoofdsein gezet of erachter.

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat ...of een hoofdsein met voorsein op dezelfde mast?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Vroeger lagen de stations vaak aan de rand van het dorp, dus teveel is ook niet realistisch. Tipje van mijn kant.

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen,

Anne: je kunt nooit alles onthouden wat je op dit forum leest, daarvoor is het gewoon te veel. Ik vind de plaatsing van de voorseinen zo wel mooi. Ik heb ze eerst ook dicht bij elkaar gezet maar dan moet het voorsein eigenlijk op dezelfde mast zitten en dat is bij deze oude seinen niet mooi te doen. Vandaar deze opstelling. Ik heb wel ergens begrepen dat ?in het echt? de voorseinen voor het eerstvolgende hoofdsein meestal voor het hoofdsein staan waar je op dat moment bent. Mocht ik dat fout hebben, dat vind ik geen probleem. Het is een modelbaan en ik bouw niet alles conform realiteit. (dat is het mooie aan het bouwen van je eigen werkelijkheid)

Simon: zie hierboven. Dat is inderdaad mooier maar ik heb deze seinen gewoon liggen en ik kan niet alles nieuw gaan kopen.

William: goede tip, je hebt helemaal gelijk. Ik moet mezelf soms ook afremmen om niet teveel te willen. Minder is inderdaad heel vaak meer.

Ik ben wat aan het rondkijken geweest op het internet en ik denk dat ik er wel zo?n beetje uit ben. Ik denk dat ik met een aantal huisjes erbij een redelijke suggestie kan wekken van een dorpje (ergens net buiten de baan die je ziet) zonder te veel te willen. De twee dubbele hogere huizen rechts van de tunnel liggen dan aan een weg die verder het dorp ingaat. (buiten het zicht van de baan) Deze twee blokken kijken uit over het BW, die dan vanaf de afslag voor deze huizen met auto?s kan worden bereikt. Vanaf de andere kant van de brug moet dan de straat verder gaan, langs het station en het café, richting een losplaats met magazijn en dan via een tunnel weer verder Friedrichshöhe uit. De huizen boven de tunnel staan dan aan een doodlopend straatje.

Al met al is dat nu het idee. Zover ben ik nog lang niet maar het is bouwtechnisch mogelijk. Kan ik me nu eerst op andere bouwwerkzaamheden richten. (vandaag natuurlijk niet: veel te mooi weer)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi hoor Marcel...erg mooi.  :thumbup: Mijn waardering dat je het allemaal zo duidelijk in beeld brengt. Zo hebben we er allemaal wat aan. Ik kwijl..... :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Indrukwekkende modelbaan! Mijn complimenten.