Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Mooie brug in wording, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Dat wordt hartstikke mooi.    :thumbup:

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Dat belooft een pareltje te worden, Marcel  :thumbup:

Aan de werkplek zal het niet liggen  :P
Veel plezier met knutselen gewenst !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Dat wordt echt een prachtig mooie brug :thumbup:
Er wordt netjes gewerkt en dat loont zich!
Maak je de toogstenen stuk voor stuk uit de
hand of heb je daarvoor een mal gemaakt?

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Top werk weer Marcel.  :P  :thumbup: Het zal me niet meevallen je voorbeeld te volgen.  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Dat wordt een voorbeeldbrug, kan zo in de boekjes gezet worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen 3-rail vrienden,

Of het een voorbeeldbrug gaat worden? Ik weet het niet, en uiteraard: als ik het kan kunnen jullie het natuurlijk ook. Ik ben in ieder geval, net als jullie, reuze benieuwd naar het eindresultaat. Hopelijk wordt het inderdaad een pareltje, want wie wil nou niet dat z'n baan vol staat met mooi gelukte knutselstukjes!

Erik: ik hoef niet alle boogstenen per stuk te gieten maar het moet wel in gedeeltes. Daarna inderdaad een beetje zagen, schaven en op maat maken want het is wel maatwerk! Ik giet de boogstenen in een mal van Spörle (nr. 6305): tunnelbogen. Deze is ook gebruikt voor mijn dubbelsporige tunnelportalen. (zie foto)

Ik kreeg een paar verzoeken om mijn railplan van Bad Drieberg-Steinbrücke te sturen. Ik heb die ooit al een geplaatst bij "Banenplan Ontwerpen" maar ik kan die niet terug vinden. Hierbij dus nog een keer in de herhaling. (wintrack versie 10)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel.

Strakke uitvoering.Vooral dat met die bogen en aparte stenen ziet er goed uit  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel, die brug ziet er al aardig gelikt uit. :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Railers,

De brug is weer een stukje verder. De muurplaten zijn vastgelijmd. Daarna de boogstenen en steunberen van gips er op gelijmd. Dat was even passen en meten en daarna op maat maken maar ik ben er wel tevreden mee. Ik heb de hele constructie zo gemaakt dat ik het werken aan de brug mooi op mijn werktafel kan doen en niet hoef te prutsen op de baan. Dat werkt wel zo makkelijk. Ik probeer de brug vanmiddag in de grondkleur te zetten. Hopelijk lijkt het dan nog beter. Ik ga het zien?.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Het is zó al een plaatje, Marcel  :thumbup:

Gaat vast nog veel mooier worden  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is een imposante brug geworden, Marcel :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wauw zeggen ze hier in BE, dat heb je heel mooi gemaakt.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Mooi stukje brugbouwen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
dat ziet er al zeer goed uit, ben benieuwd naar de gewheaterde uitvoering. :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen,

De brug is nu twee keer in de (zwaar verdunde) grondverf Heki 7102 graniet gezet. Dit geeft al gelijk veel meer eenheid aan het geheel. De volgende stap is nu natuurlijk het verouderen. Dat is altijd een karweitje waarvan je het eindresultaat niet kunt voorspellen en dus altijd spannend! Hopelijk heb ik daar binnenkort tijd voor.

Even weer foto?s vanuit dezelfde hoek voor het vergelijken van de vooruitgang. Plaatjes zeggen altijd meer dan woorden.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Tot hier toe al zeer geslaagd, kijk uit naar de afwerking,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :) Nou, vakmanschap is meesterschap en dat is wel van toepassing op je brug. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Wat een prachtige brug heb je toch gemaakt! :thumbup:
Komt er nog een bordes voor de bovenleidingmast,
of valt dat samen met een hek op de brug?
Veel succes met het verouderen / verweren ervan!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Schitterende brug Marcel  :thumbup:

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Vanmiddag lekker staan kliederen met de brug. Het is altijd afwachten hoe een werkstuk uit een verouderingsproces rolt maar ik ben er zeer tevreden over. Het is ook gelukt om dezelfde kleurstelling van de twee dubbelspoortunnels te krijgen dus dat geeft eenheid op het traject. Daarom weer foto?s vanuit dezelfde hoek.

Erik: als afwerking komt er over de hele lengte van de brug een balsa-beton afwerkrand. Voorlopig is dit nog een balsa latje maar na schilderen zal deze veranderen in een betonnen afwerkrand. De bovenleidingsmasten vallen binnen de breedte van de brug dus er komt geen bordes. (zie foto)

Op deze rand moet een mooi hekwerk komen. Deze moet ik nog zoeken. Het moet wel een mooi hek worden in de juiste verhoudingen, dus geen leuning van omgerekend 25 cm maar een mooi fijn gedetailleerd hek. Kijken of ik iets kan vinden. Dat heeft geen haast maar als ik die heb kan ik alles afwerken.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hekwerk ===> klik
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Erg goed gelukt Marcel! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel. :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Als het water straks ook zo goed lukt, mag je trots op jezelf zijn, Marcel  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marchel,

Dat is heel mooi gedaan, die kleur is echt schitterend  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, geweldig gedaan :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Op vakantie in Oostenrijk eindelijk weer eens tijd om het Forum door te neuzen, en... jouw meesterwerk te bewonderen. Dat ziet er goed uit man! Altijd als ik foto's van jouw baan zie, komt er telkens weer direct één woord bij mij op: Strak.

Hoe heb je dat verouderen van de brug aangepakt?

Succes verder met de volgende fase.

Groet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Bert: Ik heb daar helemaal beeld bij: lekker in Oostenrijk bij het haardvuur met een goede wijn of speciaal biertje en lekkere snacks bij de hand lekker ontspannen een beetje neuzen op dit forum. Daar kom ik helaas ook te weinig aan toe. Er zijn veel 3-rail forum collegae die geweldige mooie dingen maken waar je dan weer veel van kunt leren of ideeën opdoen.

Het verouderen is echt heel simpel. De boogstenen en steunberen van gips heb ik eerst in de verdunde witte acrylverf gezet. Dit om het gips af te sluiten. Daarna de hele brug twee keer in de verdunde Heki verf graniet (7102) geschilderd. Toen dat goed droog was, steeds kleine gedeeltes, alles in de sterk verdunde Heki lasur verf (7103) geschilderd en dat steeds met een vochtig sponsje met water afgenomen. Nadat ik zo de hele brug heb gedaan, en alles goed droog was, alles weer drybrushen met onverdunde Heki graniet verf totdat het gewenste resultaat is bereikt.

Tony: tja, water. Dat is volgens mij ook nog zo iets! Lijkt zo simpel maar daar heb ik geen ervaring in. Ik hoop dat dat t.z.t. ook lukt.

Het treinverkeer in Bad Drieberg-Steinbrücke heeft dit weekend een dag stil gelegen in verband met spoorwerkzaamheden op de brug. De brug zelf is definitief vastgezet op de onderbouw. Er is een bedding aangelegd van kurk en daarna zijn de rails weer op hun plaatst gelegd. Aan deze rails zijn de voeding- en massadraden gesoldeerd en deze worden in een later stadium nog aangesloten. Dat laatste kan pas worden uitgevoerd als de kabelgoten op de brug zijn geplaatst. Hiervan is de ruwbouw klaar maar ze moeten nog een kleurtje krijgen en dat lukt beter naast dan op de baan.

Wel is er al nagedacht over het hekwerk wat straks geplaatst moet worden op de balsa-betonnen afwerkrand. Er zijn op dit moment voor mij nog twee opties. Een hekwerk van Auhagen: ietwat lomp maar op een brug met een degelijke bouw zoals deze misstaat dat niet. Optie twee is een hek van Faller: veel dunnere constructie dan de eerste waardoor dat op deze brug zelfs wat te iel kan overkomen. De laatste heeft op dit moment wel mijn voorkeur, het is nog niet zover dus ik kan er nog even over nadenken.

Ik hoor vaak dat het bij het bouwen van mijn baan dat het altijd zo opgeruimd en netjes is. Tijdens de klussen waar ik mee bezig ben is dat echt wel anders. Als een klus is afgerond ruim ik het wel gelijk op en maak ik het meteen weer schoon. Dat werkt voor mij wel zo prettig. Daarom ook even een foto van mijn werktafel: zo kan het er bij mij ook wekenlang uitzien, ook op of onder de baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel. Ook ik moet nog uit gaan vinden hoe het water uit te beelden, best lastig. Op mijn bietschtalbrücke ontbreekt het hekwerk, hiervoor wil ik jouw optie 2 van Faller gaan gebruiken, die past bij jouw prachtige brug ook prima.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, je blijft me fascineren.! Ga lekker door zo, dan kan ik veel dingen van je overnemen.  :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even een tussentijdse update,

Hallo Arie: water uitbeelden lijkt mij inderdaad ook lastig! Ik zag jouw probleem hiermee maar ook meteen het bewijs van een ijzersterke plamuur! Alle vertrouwen in dat je er ondanks de tegenslag een geweldige rivier gaat neerleggen. :thumbup:

Martin: wederzijds! Dat is het mooie van dit forum, leren van elkaar! ?Vroeger? zat iedereen op zolder dezelfde dingen uit te vinden en dezelfde fouten te maken. :D

Er moest bij een tunnel nog een stukje muur worden gebouwd met een telefoonhokje. Dat was dus gelijk een mooi stukje om een proef te doen met een hekje wat ook op de brug moet worden gemaakt. Van een 3 mm dik balsahout latje een betonnen rand gemaakt en een hekje met een 90° hoek gefabriceerd van de Faller hekken set die ik nu heb liggen voor de brug. Ik vind het prima gelukt dus daar ga ik inderdaad mee verder. Ik heb gelijk het tunnelportaal ook maar eens voorzien van een subtiele roetvervuiling. Dat staat ook meteen wat doorleefder.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Prachtig gemaakt die muur met dat hekje en telefoonhokje, tunnelingang ziet er ineens veel beter uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mijn gevoel zegt dat dit een heeele mooie baan gaat worden  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
Dit is een heel mooi stukje scenery wat je gemaakt hebt. :thumbup:
Straalt een heerlijke bijna natuurlijke rust vanaf. :) :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gedaan Marcel. :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Dat heb je weer prachtig gedaan!

1 kleine vraagje, welke loc heb je op die laatste foto's staan? (en welk merk is dat dan?)

Ga vooral zo door!!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit, Marcel. :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Ik geef je gelijk hoor: het internet is voor onze hobby een uitwisselportaal van informatie,
waar voorheen enkel de tijdschriften en modelbouwclubs een bron van inspiratie waren.
Anderzijds is het voor veel modelbouwwinkels de doodsteek geworden, het mes snijdt aan
twee kanten zeg maar en is onomkeerbaar ...

De muren en het portaal zien er erg netjes uit en de roetaanslag maakt het compleet, maar
dat is gezien de rest van de bouw van de baan eigenlijk volgens verwachting :wink: :thumbup:
Misschien nog wat (mos-)groen als toevoeging op de muren?

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,


Die tunnel ingang ziet er top uit,  :thumbup: :thumbup: en het telefoonhuisje staat ook netjes op zijn plaats  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit is pas modelbouw  :thumbup:. Neigt naar Brandl-niveau...!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Inderdaad: een klein stukje scenery laat de baan meteen al wat meer leven. Ik kan er dan ook met plezier naar kijken en vind het ook geweldig dat ik ook dat soort dingen toch mooi voor elkaar krijg. Uiteraard is het maar een klein stukje scenery, zonder garantie voor het eindresultaat van de complete baan, maar ook ik hoop dat ik maar enigszins in de buurt kom van de meester van modelbaanbouw Josef Brandl. Hij is in ieder geval een groot voorbeeld. Natuurlijk moet er nog heel veel met groen worden gewerkt: bomen, struiken, gras, mos enz. maar zover ben ik helaas nog lang niet. Daarmee gaat een baan pas echt leven! Eerst maar eens aan de slag met het bovenliggende enkelspoor traject en dan wordt het steeds meer tijd voor mooie scenery. Al met al hoop ik uiteindelijk een baan te bouwen met een rustige zomerse, misschien zelfs wat slaperige sfeer. Meer in de stijl van: doe maar rustig aan, morgen is er weer een dag.

BR221/BR212: De stomer die jij bedoelt is een locomotief van PIKO: nr. 50411, DR 03 133. (zie reactie 152 in dit draadje)

De dubbelspoorbrug is af!

Om de rails op de brug van spanning te voorzien heb ik kabelgoten gelegd die daadwerkelijk ook zo worden gebruikt. Ik moest een manier vinden om de draadjes tot buiten het brug gedeelte te voeren en ik vond dit wel een leuke manier. Na het ballasten van de rails lijkt mij dit gewoon een leuk detail.

De balsa betonnen randen zijn op de brug geplaatst en daarin heb ik het Faller hekwerk gemonteerd. Dat werkt mooi af al zeg ik het zelf. Het hekwerk zit nog gewoon los dus als het t.z.t. nog moet worden verwijderd om beschadigingen tijdens bouwwerkzaamheden aan het enkelspoorgedeelte te voorkomen dan is dat nog makkelijk te doen. De brug in z?n geheel vind ik mooi gelukt. Ik had er zo mijn twijfels over of het wel allemaal zou lukken maar hij ziet er goed uit.

Er is nog genoeg te doen. Ik weet nog niet wat ik het eerst ga aanpakken maar dat zien jullie vanzelf.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Mooie foto's weer van je stuk baan, het is zoals je zelf schreef het komt tot leven als je met scenery begint.


Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Mooie foto's met een mooi stukje scenery er op ziet er schitterend uit   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Foto nummer 3 is al echt een sfeerplaatje :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even ter inspiratie:



http://vikaschander.com/photo-gallery/the-hochschwarzwald-model-railway/

Zo mooi kan modelbouw zijn, en wanneer je maar een beetje in de buurt komt...
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Bedankt voor de links. Wat een prachtige baan en wat een heerlijke foto's & video... :thumbup:
Hoed af voor de kunstenaar(s) :important:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
Fantastisch mooie brug zeg , echt top
Gert Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Top knutselwerkje, de brug is zeer knap, is een eyecatcher op je baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

William: Ik ken deze baan al uit de "papieren" versie die ik hier heb liggen. Inderdaad een geweldig mooie, grote en gedetailleerde baan. In de video, met passende achtergrond geluiden, is het helemaal prachtig. Ik denk dat het voor veel mensen een doel is om hier ook maar enigszins bij in de buurt te komen.

Het is relatief rustig op mijn baan. Ik heb alle bovenleiding weer verwijderd. Wat is dat verschrikkelijk kaal! Het lijkt wel een paar stappen terug in de tijd. Ik ben nu bezig de voetstukken van de masten in betonkleur te schilderen. Rustig de tijd voor nemen dan is het lekker ontspannen klungelen. Als dat klaar is kan ik de onderstukken van de masten definitief terug zetten. De bovenleiding draden zitten weer in de verpakking en gaan in de opslag tot dat het enkelspoor gedeelte klaar is. Dat is dus helaas heel erg lang. :(