Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Ik ben nu vooral bezig met afrondingsklusjes van het dubbelspoortraject. Dat zijn altijd de dingetjes die voor het rijden niet direct noodzakelijk zijn maar als je ze niet gelijk doet schiet het er waarschijnlijk bij in. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb de bochten in het toekomstig onzichtbare gedeelte nu vast gezet met een lijmpistool. Dat werkt, na enige oefening, best wel goed en het zit dan ook prima vast. De schaduwstation opstelsporen liggen verder los. Door de vele aansluitkabels (voeding, massa en terugmelders) liggen die rails eigenlijk prima op hen plek: die gaan toch geen kant meer op.

In het zichtbare gedeelte heb ik bij de scheidingen tussen de verschillende terugmeld trajecten de rails tijdelijk vastgezet met railschroefjes. Dit om verschuivingen van rails, en daarmee verkeerde terugmeldingen, te voorkomen. Dat werkt mooi maar dat moet je dus nooit definitief zo doen. Met één schroefje, die maar een paar millimeter in het hout zit, krijg je al merkbaar meer geluid bij het rijden. Na het ballasten (kan nog wel even duren) gaan de schroefjes er zeker weer uit.

Weer een klusje afgevinkt. Nu eerst verder met het uitzetten van de bovenleidingsmasten en tussendoor verder nadenken over de brug. Ook ik ben zeer benieuwd hoe die gaat worden?.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie update Marcel. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Heb even je draadje gelezen, en moet zeggen dat het allemaal er heel prof uitziet bij jou.


Groeten en succes verder;

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Weer een super update, beetje bij beetje kan je de to do's af kruisen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Simpel en doeltreffend, Marcel  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prima oplossing Marcel  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag,

ja, beetje bij beetje werk ik de openstaande punten die ik voor de zomer klaar wil hebben af. Nog maar een paar te gaan! :P

Het vastzetten met een lijmpistool is inderdaad echt een goede oplossing. Het zit goed vast maar is indien nodig ook weer heel makkelijk los te maken zonder dat er iets wordt beschadigd. Ook geeft het geen extra geluid door naar de onderbouw. Dus inderdaad heel snel, simpel en doeltreffend.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

En weer ben ik een paar stapjes verder in de afronding van het dubbelspoortraject. De raillassen, die nog niet waren geschilderd i.v.m. controles van de juiste werking tijdens het automatisch rijden, zijn nu ?verroest?. Dat ziet er gelijk een stuk rustiger en vloeiender uit.

Ook de masten voor de bovenleiding en de rijdraden zijn tijdelijk op hun plekje gemonteerd. De masten en rijdraden gaan er weer af om beschadigingen te voorkomen. Nu zitten echter wel de voetjes al vast op hun definitieve plek. De masten kan ik er dan zo weer uitschuiven en verouderen (mastvoet een beton kleurtje geven en de vervelend glimmende rijdraadhouders antraciet grijs o.i.d. schilderen) en daarna opbergen tot het bovenliggende enkelspoor ook klaar is.

Nog een paar kleine afwerk dingetjes en dan schiet het mooi op.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Heel heel knap gedaan allemaal, gaat super mooi worden als je nu al zo bouwt.

Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie update weer, ziet er zeker mooi uit zo met die bovenleiding. Met name ook de foto van rechtsonder genomen, waardoor je mooi de boog kunt zien, vind ik erg geslaagd. (Al realiseer ik me dat dit in de toekomst natuurlijk niet meer zichtbaar is).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Toch jammer dat de "i-like-it"-knop er niet meer zit. daarom zo:  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ziet er goed uit, hoor keurig zo.
Ik heb alleen een opmerking over dat sein en voor-sein. Aan beide kanten van het spoor.

Een voor-sein wordt geplaatst in Duitsland, als het opvolgende hoofdsein niet te zien is en de rem weg te kort zou worden.
Dus een bocht om de berg heen, dan is het hoofdsein achter de berg niet te zien, dus voor de bocht een voor-sein,
omdat de remweg na de bocht te kort is om te stoppen, als het hoofdsein rood zou zijn.

Als er onder het hoofdsein een voor-sein hangt, dan heeft dat voor-sein betrekking op het volgende hoofdsein.

Het gaat er toch wel gaaf uitzien ook dat stukje waar je bovenleiding al hebt geplaatst.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een mooie schone opgeruimde baan Marcel. :thumbup:
Mooie foto's om naar te kijken. :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel,

Michel bedoelt vooral de laatste foto natuurlijk  >:-D

Als ik naar de plaatjes kijk, zie ik vooral de belofte van een baan in wording, die heel mooi kan worden  :thumbup:
Dat is een hele uitdaging ! En spannend....

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ziet er erg mooi en netjes afgewerkt uit, ben benieuwd naar het vervolg.

Vincent
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Peter(33), Ernst, Michel en Vincent: dank voor de bijval. Ik hoop natuurlijk ook dat het uiteindelijk heel mooi gaat worden. Daar doe ik het voor! Voordat alles af is zal nog wel heel lang gaan duren maar geduld is een schone zaak.

William: Ik vind het vanuit die hoek ook een heel mooi plaatje. Geeft een compleet ander beeld dan zoals ik de baan normaal zie. In de toekomst gaat die fotomogelijkheid inderdaad verdwijnen onder het station Friedrichshöhe.

Tony: geluk voor Michel, maar de Duitse Krokodil is dan ook een geweldige lok om te zien!

Peter(Pedro): Ik weet niet of er in de Duitse praktijk voorschriften o.i.d. zijn wat de echte afstanden tussen voor- en hoofdseinen zou moeten zijn (zou me van die Germanen niet echt verbazen), maar wat dat betreft heb ik ze gewoon geplaatst zoals ik het mooi vind staan. Ik heb bij deze seinen niet echt een mooie mogelijkheid om het voorsein op de mast van het hoofdsein vast te maken, vlak achter elkaar zetten vind ik niet zo mooi, vandaar enige afstand. (2x standaard K-rail lengte) Echter: de voorseinen die vlak voor de hoofdseinen staan horen inderdaad zoals jij aangeeft bij het eerst volgende hoofdsein. Daarom zijn er dus 4 seincombinaties mogelijk.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Supermooie afwerking, daar wordt ik vrolijk van...
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooi heel mooi, vind je seinen mooi heb nog de oude versie liggen. dus voor mij helaas geen nieuwe, wens je verder veel succes.

Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Rail vrienden,

Ik verklaar het dubbelspoortraject voor geopend! :P

De laatste klusjes zijn klaar. Er moesten nog wat diodes definitief worden aangesloten, een paar kabeltjes beter leggen en wat meer van die kleine dingen die er gauw bij inschieten. Het automatisch rijden met de CSII en LDT terugmeld- en schakeldecoders gaat zoals het hoort, de treinen rijden mooi hun rondjes. Nu ?snel? even sparen voor wat meer passagiersrijtuigen, een paar goederenwagons en nog twee locomotieven zodat er eindelijk ook rond rijdt wat ik voor ogen heb.

Uiteraard moet de brug nog worden gemaakt, en de rails moet nog worden geballast maar dat mag de pret niet drukken. Dat zijn dingen die natuurlijk nog wel een keer komen. Zoals eerder gezegd heb ik deze zomer zeer weinig tijd voor de baan. Er moeten genoeg andere dingen in en om het huis gebeuren, en op mijn werk is het dan ook druk.

Een daarvan is een kamertje achter de garage, de voormalige computerkamer/bibliotheek(je) moet worden verbouwd. De computer is al tijden geleden vervangen voor een laptop en de papieren boeken zijn allemaal allang vervangen door e-pubs en verkocht. Nu wordt het kamertje gepromoveerd naar hobbykamer! Kan ik daar in de toekomst mooi alle stoffige klusjes, modules en bomen maken en dergelijke klusjes daar doen zonder dat de baan er smerig van wordt! Een hele luxe!

Daarom als afsluiting van deze fase een paar overzicht foto?s die laten zien hoe de baan er nu bij staat. Komend modelspoor seizoen kan ik dan met volle moed weer aan de slag met de hobby!

Oh ja, Peter: mijn seinen zijn ook al ongeveer 30 jaar oud hoor! De nieuwe seinen zijn inderdaad mooier maar de "oudjes" doen het nog veel te goed!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Knap strak, doe zo verder  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel,

Gefeliciteerd met je dubbelspoor traject  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Leuk om af en toe tussen de andere klussen door, lekker te kunnen rijden.
Ook goed voor de motivatie !

Succes met de voorgenomen werkzaamheden.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Citaat van: narwal op zondag 07 juni 2015, 09:58:16
Ik verklaar het dubbelspoortraject voor geopend! :P
Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Opazwitserland
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi, ongelooflijk mooi geordend.  Ik kan er alleen maar van dromen :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weliswaar nog geen pannenbier, maar wel weer een deel afgerond.
En met succes. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er goed uit ... en gefeliciteerd met de "openstelling".

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Eindelijk weer een teken van leven,

Het is een lange hete, en ook zeer drukke zomer geweest, maar nu valt dan eindelijk het blad van de bomen. De tuin is wat mij betreft weer winterklaar dus daar hoef ik voorlopig ook geen tijd meer in te steken. Er zijn in huis nog een aantal dingen die nog af moeten worden gerond maar alles op z?n tijd. Het is nu weer tijd voor de treinen hobby!

In het laatste bericht heb ik mijn dubbelspoortraject voor geopend verklaard. Ik heb echter nog niet laten zien wat daar zoal rond rijdt, dus bij deze in twee berichten een overzicht. Op beide delen rijden vier treinen. Met de blok beveiliging is vijf stuks mogelijk, maar voorlopig hou ik het bij vier.

Het linksom deel:

BR 03 133 (Piko), met vier beige/blauwe personen rijtuigen en een bagage rijtuig, met een totale lengte van 170 cm.

DB V200 050 (Piko), met vijf blauwe personen rijtuigen en een groen bagagerijtuig, met een totale lengte 190 cm.

BR 24 016 (Märklin), met vijf groene personen rijtuigen, met een totale lengte van 130 cm.

E 94 185 (Roco), met een stam verschillende goederenwagons, daar moeten er nog een aantal bij komen, met een (voorlopige) totale lengte van 130 cm.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het rechtsom deel:

DB 50 1013 (Märklin), met vijf rijtuigen van de Riviera Express, met een totale lengte van 160 cm.

E 110 234-2 (Märklin), met een stam van vijf ?Silberlinge?, met een totale lengte van 160 cm.

DB 86 217 (Märklin), met nog maar vier kolenwagens en voorlopige lengte van 70 cm. Deze oude stoomboot wil ik vervangen voor een diesel locomotief type Lollo en de trein moet dus nog worden uitgebreid met een aantal kolenwagons.

BR 55 555 (Märklin), met een stam van vijf groene personen rijtuigen met een totale lengte van 160 cm.

Er zit dus nog wel enige ruimte in de totale lengte van de treinen maar je moet niet overdrijven. Ik vind het zo heel mooi. Ook na de lange zomerstop reed alles bij het eerste opstarten meteen weer probleemloos z?n rondjes! Altijd wel een geruststellend gevoel.

Zoals eerder gezegd: ik kan verder met de brug, ballasten van het dubbelspoor, het bouwen van een definitieve kast voor de besturingsmodules en zelfs met het bovenliggende enkelspoor traject.

Kortom: genoeg te doen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Prachtig en nog eens prachtig, geweldig mooie baan en je locs zijn ook om te smullen.  :P :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
-Marcel:
Plaatjes om van te genieten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Je bent er weer  :thumbup: :thumbup: :thumbup:! Fijn om zo weer de donkere dagen voor kerst in te gaan. Bedankt voor deze eerste inzet, ik zit er weer klaar voor. Mooi materieel, zeker mooie lange slepen. Zie je ze voldoende op de paradebaan? Ik bedoel, lang genoeg, of zullen ze eigenlijk amper in z'n geheel te zien zijn vanwege de tunnel(s)?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel. tof om weer wat foto's te zien. Het blijft een mooi stukje werk.  :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,
Na al het bouwen is het erg leuk om ook je rollend materieel eens te zien. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Sucsez verder met de bouw.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Bedankt voor het kijkplezier van je mooie foto's. :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

Wat een mooie foto's echt zitten genieten  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel !

Feestelijke opening van het nieuwe seizoen  :thumbup:
De mensen op de tribune zijn er klaar voor  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Prachtige treincombinaties heb je daar staan! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Nou ik ben duidelijk niet de enige die het mooi vindt! Dank voor de bijval. :thumbup: Persoonlijk ben ik er inderdaad erg blij mee dat ik op mijn eigen baan ook eens met lange treinen kan rijden, dat was op mijn ?vroegere? banen nooit mogelijk, dan hield het met drie rijtuigen wel op.

Ondertussen de brug weer van de baan gehaald om eindelijk maar eens te beginnen om deze te gaan bouwen. Ik zit nog in de nadenk fase??..

William: ik zie de treinen lang genoeg hoor! De lengte tussen de tunnels is ongeveer 4,20 meter. Aangezien het een dubbelsporig traject is met tunnels, een brug en een bocht is het ook niet reëel dat de treinen hier met zeer hoge snelheid overheen racen maar met een mooie snelheid die recht doet aan het kijk- en rijgenot. Dat is dus zeer goed mogelijk.

Als het bovendeel (enkelspoor) klaar is, is dat het gedeelte waar de afwisseling plaats vindt met twee stationnetjes een BW en wat kleinschalige los- en laad mogelijkheden. Daar rijden dan in een gezapig tempo de lokale boemeltjes rond. Tegelijkertijd komen dan op het onderliggende dubbelsporig parade traject de mooie lange treinen voorbij denderen.

Snel zal dat allemaal niet gaan, maar het is natuurlijk een hobby dus geduld is een schone zaak. Voor de beeldvorming van het enkelspoor gedeelte even opnieuw het plaatje er bij.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :) Erg mooi ontwerp zo met je parade baanvak op de voorgrond. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: narwal op zaterdag 07 november 2015, 14:18:49
Snel zal dat allemaal niet gaan, maar het is natuurlijk een hobby dus geduld is een schone zaak
Het hoeft ook niet snel, als je maar opschiet, want wij willen het eindresultaat zien. O:-D :D

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hey Marcel,

Goed dat je de draad weer oppakt. En het blijft er allemaal erg strak uit zien. Lekker als je eindelijke eens rustig kunt gaan rijden, of niet? Ik heb dat in ieder geval wel heel sterk, als ik lang aan het bouwen ben. Dan moeten er op enig moment weer wielen op de rails, anders word ik zeer onrustig.  :D

We houden de voortgang scherp in de gaten. Succes verder!

Groet, Bert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Als je in het bovenste station de meest rechter wissel 1 raillengte naar rechts legt, dan worden de stationssporen ook weer iets langer.
Zou hem niet direct na de bocht liggen, omdat he dan een slinger in de baan hebt.

Groeten,
Ton.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Net het hele verslag gelezen .. ik zit hier gewoon van te genieten, maar heb je niet gedacht aan een opstelmogelijkheid in de keerlus onder je draaischijf ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Het is al een tijdje stil in Bad Drieberg-Steinbrücke. Er wordt wel bijna degelijks gereden maar het bouwen staat even op een laag pitje. De zin is even wat minder en ik wacht geduldig af tot ik er weer volle bak tegen aan wil gaan! Dat gaat zeker gebeuren.

Vincent: ik ben zeker heel druk bezig geweest om te proberen een schaduwstation onder de BW (draaischijf) te plannen. Daar kwam ik gewoon niet mee weg. In de huidig geplande keerlus komen de schaduwstationsporen in elkaars verlengde te liggen. Hier gaan maar korte treinen rijden dus dat gaat zeker passen.

Wat ik wel net klaar heb is de lang gewenste ruime overzichtelijke werkplek naast de baan. Deze is klaar en daar ben ik heel erg blij mee. Er moet nog wel een TL bak boven komen maar dat zal niet al te lang gaan duren. Deze werkplek is bedoeld voor het fijne, kleine werk zoals onderhoud/reparatie aan rijdend materieel of andere kleine klusjes. Het grovere, stoffige werk wil ik ergens anders gaan doen om te voorkomen dat het op de baan een stofbende wordt.

Verder ben ik wel langzaam bezig met de brug op het dubbelsporig traject. Als er wat te melden is horen jullie het als eerste!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie werktafel :thumbup: :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Jaloers op. :)

Groet,
Dirk
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zeker mooi gemaakt! Wanneer straks het huis klaar is, heb ik weer een idee voor "mijn" zolder.  :thumbup: Goed om weer van je te horen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, aan de werkplek zal het niet liggen, ziet er prachtig uit. :arrow: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prima werkplek Marcel. Hier heb je aardig de ruimte en het is mooi overzichtelijk.

Groet,

Ronald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Even een brug update,

Het is prutsweer dus er is thuis niemand die vraagt of we nog weg gaan en kan ik ongestoord op zolder met de brug aan het werk!

Het voordeel van een ruime overzichtelijke werkplek bewijst zich meteen maar eens. De werktafel is 140 x 80 cm en het hele oppervlak is volledig te gebruiken omdat ik de kast een stukje boven het werkblad heb gemonteerd. Reuze handig zo?n werkplek, en is inderdaad heel erg aan te raden. Ik had eerst de plaats waar deze werktafel nu staat ook in de planning mee genomen voor de baan maar ik ben blij dat ik daarvan af heb gezien. Een dergelijke werkplek is gewoon een must. (het ziet er nu trouwens een stuk minder schoon en opgeruimd uit dan op de foto?s hierboven?.)

De ruwbouw van de brug was al klaar. Vandaag ben ik bezig geweest om met 6 mm dikke schuimplaten van Faller de brug te bekleden. Voor de gewelfbogen tussen de pijlers valt dat met deze platen nog behoorlijk tegen. De straal van de ronding is voor deze muurplaten eigenlijk te klein zodat het buigen niet iedere keer goed ging. Hierdoor braken er een paar platen doormidden ondanks dat ik ze al in twee delen had gemaakt en het zeer voorzichtig deed. Uiteindelijk is het dan wel gelukt. Daarna de zijmuren op maat gemaakt en hierin de bogen uitgezaagd. De bedoeling is dat er steunberen van gips tussen komen en de bogen moeten ook nog worden gegoten van gips. (zie voorbeeld) Als dat klaar is kan ik verder alles netjes afwerken en daarna volgt nog het schilderen en verweren. De bedoeling is dat de kleur hetzelfde wordt als de twee dubbelsporige tunnelportalen.

Er is dus nog genoeg te doen aan deze brug, ik hoef me voorlopig absoluut niet te vervelen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi man :important: :thumbup: