Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit is van lang geleden (2015), in een tijd dat ik dit soort narigheid met digitaal starten gewoon niet las.

Jij en ik rijden op k-rails, en gebruiken dus allerlei soorten isolatie-raillasjes, waaronder Flesichmann 6433, lasjes van Peco, Piko en noem maar op (wat er te krijgen is). Dit is het enige draadje waarin ik lees over de mogelijke nadelen van de 6433.
Bij mij braken er de nodige omdat niet alle K-rails spoorstaven even breed bleken te zijn.
Op oudere wissels pasten ze prima, op de nieuwere niet, gek genoeg.

Citaat van: narwal op zaterdag 01 februari 2014, 12:45:14
(...)
Ik heb de diodetruc ook toegepast, en dan direct op het soldeerstrookje waar ik de rail op aansluit.
Dus zo dicht mogelijk bij de railaansluiting.
(...)
De railstaafisolatie voor de terug/bezetmelders heb ik gedaan met Fleischmann profi-rail 6433 kunststof raillasjes. Dit werkt erg goed. Gewoon de metalen raillas verwijderen en vervangen door dit kunststof raillasje. De railstaven kunnen echt niet meer tegen elkaar aankomen.

Als ik je verslag volg, dat had je indertijd een paar niet werkende diodes.
Voordat je die gevonden had, verving je 6433 door 6403, omdat je de isolatie lasjes 6433 toch niet echt vertrouwde.

Citaat van: narwal op zondag 08 februari 2015, 16:07:51
Ik kreeg geen enkele keer het idee van: dààr gaat het fout! Zoek dat maar eens uit. Ik begon behoorlijk aan mezelf te twijfelen: wat had ik in godsnaam over het hoofd gezien?

Toch maar voorzichtig begonnen om bij de railstaaf isolaties iets meer afstand te maken. Ik heb Fleischmann isolatiestukjes gebruikt. (de bronskleurige 6433) Die zijn mooi dun, zie je haast niet. Misschien maakten die toch stiekem contact? Ik heb een gedeelte vervangen voor de oude Fleischmann isolatiestukjes (de witte 6403). Deze zijn minder mooi maar zijn wel dikker en is de isolatie dus zekerder. Het aantal rare meldingen werd minder; dat gaf hoop. Ook is het door de langere trajecten natuurlijk mogelijk dat het een en ander niet meer 100% recht lag en dus daarom contact zou maken? (het ligt er tenslotte al twee jaar en is nog niet vastgezet)
(...)
Er blijken twee diode?s (tussen de massa- en terugmelddraden) defect te zijn. Deze dus verwijderd. Nu gaat het bijna helemaal goed! Er zit nog èèn melder de boel te verzieken. Hier heb ik in de terugmelddraad nu ook een diode gesoldeerd.

Hoe kijk je daar achteraf tegen aan: waren het defecte diodes of de 6433 raillasjes  die de storing toen veroorzaakten?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Michel: ook bij mij is niet alles even mooi afgewerkt. Bij het draadjes opnieuw trekken en aansluiten verdwaalde ook ik in draadjes onder het dubbelsporig gedeelte die ongeleid alle kanten op gaan. Dat is uiteraard een bijkomstigheid van 3D bouwen, je kunt niet overal netjes kabeloogjes/gootjes aanleggen. Wie weet zien we elkaar in Zutphen! (jij bent toch die man met het bordje H0-Miessie om je nek?)

Tony: klopt helemaal, al doende leert men, en wie niet werkt maakt geen fouten. (op mijn werk maak ik nooit fouten..? :D)

Michel: voortschrijdend inzicht zeggen we hier ook. Meestal als reden om het beleid binnen het bedrijf waar ik werk steeds om te gooien van links naar rechts en weer terug????. (zo te zien hou je wel van goede muziek! :thumbup:)

Jan: Na het vervangen van de betreffende diodes was het probleem opgelost. Sindsdien rijdt alles hier zonder die problemen. Inderdaad, de eerste geïsoleerde raillasjes die ik gebruikte waren de witte (oudere) Fleischmann  6403. Die zijn behoorlijk grover dan de bronskleurige nieuwe Fleischmann profi raillasjes 6433. (ik heb een foto proberen te maken, hopelijk is dat duidelijk genoeg)

Om het verschil aan te geven:

6403: dikte van het isoleervlakje tussen de railstaven 1,1mm en de breedte is 1,1mm.
6433: dikte van het isoleervlakje tussen de railstaven 0,3mm en de breedte is 0,8mm.

Wat tevens opvalt is dat deze niet zijn ontworpen voor het profiel van de wat lompere K-railstaaf. Ook hiervan een foto bijgevoegd. Duidelijk is wel dat als je wat onnauwkeuriger werkt dat de railstaven bij scheef monteren elkaar misschien stiekem kunnen raken. Bij de oudere witte railassen is dat haast onmogelijk. Om die reden twijfelde ik toen aan de raillasjes. Voordeel van de nieuwe is ook dat de ruimte bij de raillas aan de andere zijde erg klein blijft, en bij de oude redelijk groot is.

Aanvulling: ik heb geen problemen met deze raillasjes en de wissels. (ik heb alleen nieuwe wissels) Je moet ze inderdaad wel heel voorzichtig monteren, ze zijn erg fragiel.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo geïnteresseerden,

En alweer een aanvulling in BDS! (ik heb iets meer tijd dan normaal gesproken)

Ik ben lekker aan het bouwen geweest op de baan. Ik maak regelmatig foto?s voor mezelf om later, als ik iets niet meer goed kan overzien, toch terug kan kijken hoe het ook alweer zat. Daarom ook even een aanvulling in dit draadje.

Er moet in de hoek tussen de rechterzijde van station Friedrichshöhe en het kleine BW een deel afneembaar worden i.v.m. de bereikbaarheid. Dat is ook een deel waar ik net een kort spant heb verwijderd. Dat wordt nog een puzzel want het uitneembare deel moet natuurlijk wel goed aansluiten op de rest. Hoewel ik redelijk nauwkeurig probeer te werken is het, hoe verder je komt, niet allemaal lekker haaks. Iedere kleine onnauwkeurigheid telt bij de volgende op en zoals gezegd in 3D bouwen maakt het niet makkelijker. Echt maatwerk dus!

Nu even geen zin meer om te bouwen maar het wordt natuurlijk vervolgd!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er toch prima uit?! Ik zou er content mee zijn B)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat

Helemaal mee eens Bas. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er netjes uit hoor 🤗
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
In de grote mensen wereld is ook niets haaks hoor Marcel.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.  ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Bas en Michel: ik ben er ook blij mee hoor!

Wim: Bedankt!

Martin: is de wereld niet haaks? Oei, als mijn autistische brein dat maar aankan!  8o Gekheid, met een zweihaak, winkelhaak, waterpassen een beetje meetgereedschap en een paar bijziende ogen met een fikse correctie gaat het zeker goed komen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik snap je wel hoor: bij modulebanen is het ook altijd jammer wanneer de aansluiting niet perfect is. Bij vaste banen al helemaal! Het kan een obsessie worden...

Uit nieuwsgierigheid: denk je dat, wanneer je de aankleding gaat doen (grassen en zo), dergelijke net-niet-passtukken niet verdoezeld kunnen worden?

Hoe dan ook: bedankt voor alle updates, ik kijk er altijd naar uit!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

William: ja, bij modulebanen is dit risico nog veel groter. Die worden constant opgezet, afgebroken en vervoert. Bij vaste banen is dat probleem er niet. Daarom is het belangrijk om kieren en naden proberen te voorkomen. Mocht er desondanks toch een naad zichtbaar zijn dan hoeft dat natuurlijk niet perse storend te zijn. En natuurlijk is het camoufleren van onvolkomenheden in onze hobby een deel van het werk. Struikjes zijn er niet alleen om natuur na te bootsen?..

Gisteren naar Zutphen geweest. Het was er gezellig druk en heb ook eindelijk eens een aantal 3-rail collegae mogen ontmoeten. Eens leuk bijgepraat met Martin (Tjoekedoris) en zijn collega/kameraad. Dit was een mooi Twents onderonsje en het is leuk om iemand die je alleen kent van dit forum eens ?in het wild? te ontmoeten. Hopelijk gaat Martin zijn kameraad ook zijn bouwkunsten op dit forum tonen! Wordt vervolgd? :thumbup:

Daarna de 3-rail afdeling Almere ontmoet: Michel (H0-Miessie), René (Lokkie) en Erik (Erik01). Ook hier gezellig even bijgepraat, en alvast de nieuwe aanwinsten van Michel mogen bewonderen. Uiteraard was Michel heel vroeg in de ochtend alweer aan het bouwen geweest aan zijn baan. Dat gaat hij vast nog wel delen! Ook heb ik nu beeld bij zijn tweepersoons modelspoorclub! :D

Ook Ron een collega van mijn werk en zijn vrouw ontmoet. Ook hier leuk mee bijgepraat. :thumbup:

Ik had een klein lijstje met kleine dingetjes die ik eigenlijk nu nodig ben voor station Güglingen. Een paar perronlantaarns van hetzelfde soort die ik al heb en een paar lichtmasten (bij voorkeur met een houten paal) met led?s. Helaas niets gevonden wat ik wilde. Wel heb ik nog twee kolenwagons gevonden die mijn kolensleep op het maximale totaal brengt van 14 wagons en met de diesellok een totale lengte geeft van 222 cm. Da?s een best eind! Ook nog een klein rongenwagentje gevonden voor een toekomstig sleepje van drie stuks voor houttransport naar de toekomstige zagerij. Ook nog een gewenst stammetje donderbussen gekocht. Vooral met het bagagerijtuig was ik heel blij. Helaas bleek bij thuiskomst dat de sleper defect is. :-( De verlichting doet het gelukkig wel dus dat gaat wel goed komen. En, om het eens uit te proberen na de enthousiaste reacties van een aantal leden, een zak Sculptamold gekocht. Kan ik eens oefenen hoe dat gaat.

Uiteindelijk wil ik hierbij ook de organisator van deze beurs Theo heel erg bedanken! Het was weer geweldig. Hij geeft zelf aan dat dit zonder alle vrijwilligers uiteraard niet mogelijk is maar hij steekt er naast zijn drukke baan wel heel erg veel tijd in om van de leukste beurs van het Oosten een succes te maken! En daar hebben wij als modelspoorders veel plezier van. :thumbup:


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Is die bagagewagen een 4316 of vergelijkbaar? Daar heb ik nog een zgan. sleper voor! Moet alleen even goed kijken hoe die los moet...  ;-)

PS.: Mooie sleep kolenwagens!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Leuk om je even gesproken te hebben in Zutphen.
En vooral doorgaan met het plaatsen van de mooie updates. B)

Gr.
René
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,
Altijd leuk om de mens achter de baan te leren kennen.
We blijven meegenieten van je voortgang.
Groet,
Erik
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Indrukwekkende sleep  :thumbup:

En wat is er dan defect aan de sleper?, kan toch niet zoveel stuk aan denk ik  :)
Draadje los, of geen massa van het lampje via de wielen?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie sleep indeed  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Leuke aanwinsten zijn er van de leuke beurs is Zutphen mee genomen naar huis toe. :) :thumbup:
De sleep is zeker mooi en lang jammer dat de sleper het niet best doet onder de fraaie bagagerijtuig gelukkig doet de sluitverlichting het wel. :)

Het was zeker leuk om eens de man de bedenker de ontwerper en uitvoerder van Bad Drieberg-Steinbrücke te ontmoeten.
Nu is het totale beeld bij mij compleet. :P
Hopelijk zien we elkaar weer eens ergens op een beurs en nemen we weer lekker een bak koppie / thee en praten we weer verder over de voortgang van onze banen.

Veel rijplezier toegewenst met de fraaie aanwinsten.

Groet Michel

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Erik: Ja, het is inderdaad de 4316. Heel erg bedankt maar dat hoeft niet. Ik koop t.z.t. wel een nieuwe. Welke sleper het is staat overigens niet bij M op de site?.

René en Erik: het genoegen was wederzijds! Het is inderdaad leuk om, meestal anonieme, 3-rail collegae te ontmoeten.

Barry: Je zou inderdaad denken dat er niet veel kapot kan aan een sleper? Het is het ronde kunststof deel met ?zaagsnede? waarmee de sleper onder de wagon in het daarvoor bedoelde gat wordt gemonteerd. (geklikt) Hiervan was een deel afgebroken. (staat in reactie #810 op foto twee) Het is dat kleine stukje kunststof. Ik heb dit proberen op te lossen door dit deel er weer op te lijmen maar dat werkte niet. Daardoor zat de sleper nog steeds niet goed vast maar werkte daarna wel als drijfanker op de sleep wagons. Ik denk dat de vorige eigenaar de sleper heeft proberen te verwijderen zonder deze twee stukjes een beetje samen te knijpen en dat het kunststof, wat door veroudering hard wordt, is afgebroken. Om die reden wil ik gewoon ook een nieuwe.

Barry en Wim: Inderdaad 14 of 12 kolenwagons maakt net een verschil, het lijkt nu veel meer! Ik zie dit al voor me als een verouderde met kolen gevulde sleep, dan wordt het nog indrukwekkender.

Michel: Het was zeker de moeite waard, alleen al door de gezelligheid. Je weet nooit waar je elkaar nog tegen kunt komen. We zien het wel! Meestal is Zutphen de enige beurs waar ik heen ga, dat heeft ook met afstand en tijd te maken. Vanaf volgend jaar is deze beurs nog maar één keer per jaar en wel in december. Dan moet ik wel ziek, zwak of misselijk zijn om daar niet heen te gaan.

Ik ga zo meteen lekker klungelen op zolder en genieten van het slechte weer! Iedereen heel fijne feestdagen en veel spoorplezier gewenst!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond Modelspoorliefhebbers,

Vandaag bezoek gehad van Martin (Tjoekedoris) en zijn kameraad/collega Henk. We hadden elkaar al in Zutphen ontmoet en vandaag waren ze dan op bezoek in Bad Drieberg-Steinbrücke! Het was heel erg gezellig. Bijgepraat over van alles wat ons maar in onze hobby bezig houdt. Uiteraard mocht een bezoek aan de zolder niet ontbreken en hebben zij deze baan ook rijdend kunnen bewonderen. Het ging bijna allemaal goed. (niet alles rijdt al automatisch dus moet je er wel bij blijven???.. ingrijpen ging gelukkig nog op tijd)

Martin en Henk: heel erg bedankt voor de complimenten. Zoiets doet een stille bouwer enorm goed! :D

Ook weer een vordering te melden. Er is een uitneembare module grofstoffelijk klaar. Ik moet deze nog landschap technisch afmaken maar dat komt t.z.t. wel een keer. Misschien als oefenobject voor sculptamold? Ook moet ik nog het zwaartepunt bepalen om ?iets? te fabriceren waarmee deze module rechtstandig naar boven kan worden getild en iets verzinnen voor draadjes voor verlichting van wat straks een soort werkplaats moet worden voor landbouwvoertuigen/machines. (er staat nu nog Tankstelle op maar dat gaat dus nog veranderen)

Hopelijk deze week ook nog even een jaaroverzicht van Bad Drieberg-Steinbrücke zoals het er nu bijstaat.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :favorite: ik vind dat uitneembaar deel heel goed gelukt Marcel;


ik moet er zelf 2 maken voor mijn baan,en ik denk niet dat ik het zo goed zal kunnen doen,


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Hoge school modelbouw laat je ons zien. :) :thumbup:
Ziet er netjes uit het tussenstuk en erg handig om het zo eruit te halen als je eraan wilt werken dan over de baan heen te hangen.
Visite krijgen is altijd leuk en gezellig en als je over de hobby kletst vliegen de uurtjes zo om.
Succes met de verdere bouwactiviteiten.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heel mooi ingepast. Er komt steeds meer "model" in de baan.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het was super leuk Marcel. De werkelijkheid is nog mooier dan de foto's en die zijn al prachtig. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Michel (Ramdani): Bedankt! Maar waarom zou jij dat niet zo kunnen maken? Als ik jouw onderbouw zie kun je dat zeker wel. Gewoon de tijd ervoor nemen en zo nauwkeurig mogelijk werken.

Michel (H0-Miessie): Heb ik tenminste toch nog een opleiding waar je echt iets aan hebt! En inderdaad, iets wat je naast de baan kunt maken is meestal ook makkelijker. Visite krijgen, die je dan ook nog vol steekt met veren, B) is altijd leuk!

Arie: dat gevoel dat er steeds meer model komt in mijn baan is exact wat ik deze week voor het eerst had. Gaten die worden gedicht is altijd een grote stap vooruit!

Martin: Het was inderdaad super leuk, zeker voor herhaling vatbaar! Het grote verschil met foto?s is natuurlijk dat je in het echt iets van alle kanten kunt bekijken. En natuurlijk reden er ook treinen voorbij en op foto?s staan die gewoon stil en dan weet je eigenlijk niet of iets wel kan rijden! :D Gaat Henk zich ook nog aanmelden op dit forum? (zou leuk zijn)

Vandaag voorlopig het laatste XPS gesneden en nu voor het BW. Kan ik daar de komende tijd mooi verder over nadenken. En dan is het voor dit jaar eigenlijk wel klaar. Daarom ook de beloofde overzichtsfoto?s van de huidige stand van zaken.

Het komende project is iets waar ik al lang naar uitkijk. De decoders die ik nodig heb voor het schaduwstation/keerlus Güglingen en voor het stations gedeelte Güglingen zijn binnen. Ik kan dus beginnen met het aansluiten en definitief aanleggen van deze delen. Daarvoor moet van dit station alles van de onderbouw af en kan er tijdelijk eigenlijk niet worden gereden. Daarna kan alles weer terug worden gelegd en gemonteerd. De komende tijd zal het dus waarschijnlijk stil zijn in dit draadje maar op de achtergrond gebeurd er dus wel wat!

Fijne jaarwisseling!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heeel erg mooi  :thumbup: :thumbup:
Hier heb je nog wel een tijdje bouwplezier aan  :)

Fijne jaarwisseling
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Mooie foto's  :thumbup:, die geven een goed overzicht van de gehele modelbaan!
Zeker zeer strak en netjes gebouwd allemaal.
Fijne jaarwisseling.

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie overzichtsfoto's Marcel. :P :thumbup:
Jij ook een fijne jaarwisseling toegewenst.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Mooi overzicht met deze foto's en je constructie zit mooi strak in elkaar.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als ik toch kijk naar al dat strakke zaagwerk, wat ben ik dan een prutser.
Bij mij word het zelf met een decoupeerzaag hakkelig.  :(

Het is maar goed dat ik in een ander vakgebied te recht kwam:
als "praatjesmaker" zoals de toenmalige hoofdredacteur het uitdrukte ...  :-(
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Mooie fotoreportage,
Was even je topic uit het oog verloren, maar ben nu opnieuw beginnen inlezen zodat ik weer helemaal bij ben.
Dus ik blijf het vanaf nu weer volgen , de notificatie maar eens ingesteld dat ik niets meer mis.

Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Jan22 op maandag 30 december 2019, 13:10:26
Het is maar goed dat ik in een ander vakgebied te recht kwam:
als "praatjesmaker" zoals de toenmalige hoofdredacteur het uitdrukte ...  :-(
Zoals Harrie Jekkers dat zo mooi kon zeggen:

"Als lullen pudding was, was Jan Dr. Oetker" >:-D :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel

ziet er allemaal netjes afgewerkt uit.
Mooie baan trouwens met al die verschillende niveaus. Geeft waarschijnlijk spectaculaire plaatjes.

groetjes

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Jan22 op maandag 30 december 2019, 13:10:26
Als ik toch kijk naar al dat strakke zaagwerk, wat ben ik dan een prutser.
Bij mij word het zelf met een decoupeerzaag hakkelig.  :(



het juiste zaagje gebruiken,Jan,dan hoef je zelfs niet te schuren ;)


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond iedereen,

Barry: Ik hoop dat het bouwplezier niet zolang duurt als dat de bouw tot dusver heeft geduurd. Ik hoop toch dat ik dit met een paar jaar klaar heb en dan kan ik lekker stilzitten in mijn eigen baan en genieten van het uitzicht.

Erik: Bedankt, ik doe mijn best. Er staan veel banen op dit forum waar je jarenlang alleen mooie details voorbij ziet maar komen waarbij ik me steeds afvraag waar dat hoort in het geheel. Daarom doe ik een maal per jaar een overzicht. (na goed voorbeeld van Wim de Zee)

Michel: Bedankt, fijn dat je het mooi vindt, geniet ervan!

Harald: Bedankt, hoe strakker hoe beter. Dat wil zeggen: hoe degelijker hoe steviger en stabieler!

Jan: gewoon rustig aan zagen en het lijntje volgen. Met een decoupeerzaag is het altijd moeilijk 100% recht te zagen. Het recht toe recht aan plaatwerk laat ik gewoon op maat zagen bij de plaatselijke Hubo. Je betaalt daar dan alleen voor het afgenomen materiaal en daar zit het zagen bij in! En zoals Michel (Ramdani) zegt: het juiste zaagje gebruiken maar ook op tijd een nieuwe pakken!

Freddy: ook bedankt. Als je iets even uit het oog verliest dan zie je wel grote vorderingen! Uiteindelijk zie je het toch wel dus echt iets missen doe je niet, het blijft wel staan op het forum.

Bas: is het Dr. Jan Willem of Jan Willem Oetker? Mij maakt het niet uit ik hou wel van pudding dus laat maar lullen!

Luc: Ik probeer het zo netjes mogelijk te doen! Uiteindelijk moet het een rustig landschappelijke baan worden waar ik lekker ?in? kan zitten terwijl alles automatisch rijdt!

Geen spectaculaire vorderingen maar voor mij wel belangrijk. Ik heb de nieuwe LDT decoders met mijn CSII kennis laten maken. Nu ze elkaar begrijpen kan ik vast een schaduwstation gaan automatiseren. (het keerlus/schaduwstation dat onder station Friedrichshöhe) Uiteraard wordt dit ook gedocumenteerd in een tekening. Ik moest wel weer goed nadenken hoe het ook al weer zat in de schema?s, ik heb daar tenslotte zeker al twee jaar niet in gezeten en rail-technisch is er wel wat gewijzigd. Toch na even zoeken werd het weer duidelijk. Ik kan beginnen met aansluiten.

Daarna kan ik beginnen aan station Güglingen maar dat wordt pas na oud en nieuw. (anders kan ik nu niet meer rijden??.. :-()

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op maandag 30 december 2019, 17:53:24
Bas: is het Dr. Jan Willem of Jan Willem Oetker? Mij maakt het niet uit ik hou wel van pudding dus laat maar lullen!
Jan, Dr Oetker ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat een Mooie schema's allemaal. Knap hoor!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Knap gedaan hoor!!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Eerst, uiteraard, de allerbeste wensen voor het komende modelspoorjaar! :favorite:

Martin en Wim: Bedankt! De schema?s zijn inderdaad handig maar of het knap is weet ik niet, ik heb het gewoon gemaakt in het ?van de plank? tekenprogramma MS Visio. :)

De eerste twee decoders voor het enkelspoordeel zitten onder de baan en zijn operationeel! Het zijn een schakel- en een wisseldecoder voor het schaduwstation/keerlus Güglingen. Het ligt, misschien verwarrend voor anderen dan ik, onder het stationsemplacement Friedrichshöhe. Dit was rail-technisch al lang geleden aangesloten dus het was even afwachten of het allemaal zou doen wat ik wilde. En jawel, het werkt! (bijna dan?... :?)

Tijdens het proefrijden, wat altijd spannend is, ging een aantal keren het schakelen niet volgens plan. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in veruit mijn mooiste lokje, de T3. Dit kleine lichte lokje heeft één rubberbandje rechtsachter. (dat is in dit geval natuurlijk net de kant van de railstaaf van de terugmelding!) De twee andere wielen moeten zorg dragen voor een goed contact met de railstaaf. Laat nou het middelste wiel niet helemaal in lijn (hoger) te liggen met de andere twee, het scheelt nog geen halve millimeter maar die maakt daarom dus geen goed contact. (dat is op de foto dus de middelste van de bovenste rij wielen)  Nu moet alleen het voorste wieltje dat doen en dat gaat dus niet helemaal goed. Een twijfelcontact en dus een aan/uit reactie van de terugmelder die daar dan wel netjes op reageert en schakelbevelen geeft. Bij achteruit rijden, want dan zijn er drie wielen voor een goed contact, is er niets aan de hand. Dat is dus voorlopig de oplossing, al ben ik niet echt blij mee. Hierdoor gaat het ombouwen van mijn glasskasten voorlopig ook maar niet door want die heeft totaal maar vier wieltjes waarvan een met een rubberbandje.

Verder werkt het prima dus ik kan al gedeeltelijk automatisch rijden op mijn enkelspoorgedeelte! Om dit probleem te onderzoeken moest ik ook via mijn net vergrootte ruimte bij dit schaduwstation. Ik zag nu station Friedrichshöhe eens van een nieuwe kant en dat is best leuk! (foto) Daaronder zit dus het bedoelde schaduwstation.

Mijn vrouw en dochter wilden vandaag ineens naar de afhaal Zweed, of ik mee wilde? Nou, eigenlijk niet maar daarnaast zit ook een grote (Duitse) bouwmarkt met o.a. Proxxon gereedschap. Dus toch maar mee gegaan en de benodigde dingen meegenomen. Dat zo gigantisch veel mensen in hun vrije tijd naar zo?n winkelplein gaan omdat ze dat leuk vinden????? 8o

Het Kerstreces zit er nu echt op. De volgende klus is nu echt het beginnen aan het definitief aansluiten van het stationsgedeelte Güglingen.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik blijf het fantastisch vinden hoe netjes jij werkt. Echt top!

Ik zal nu never nooit niet meer een foto maken van mijn bekabeling onder de tafel. :)

MvG,

Timaximus
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat
Ben blij dat ik niet alleen ben...T , know the feeling 🤗
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik doe ook mijn uiterste best om er wat van te maken, maar mijn ontwerp  op de beschikbare ruimte laat alleen dromen toe.  :D
De werkelijkheid is anders. :-) :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
N.a.v. een Google zoekopdracht over onderbouw van een baan ben ik bij dit topic uitgekomen. Vanwege combinatie werk en deeltijd hbo-opleiding is mijn tijd te beperkt om elk topic van A tot Z te volgen. Tussendoor ook nog eens mijn huis verkocht en een nieuw huis gekocht met een hele grote mooie zolder. Vandaar mijn zoektocht naar informatie over de onderbouw van een baan (en een betere onderbouw dan mijn voormalige treinbaan).

Met zeer veel bewondering heb ik de afgelopen week dit topic stukje voor stukje doorgelezen en bekeken. Ik heb hier ongelooflijk veel inspiratie opgedaan. Ik zal dit topic met veel belangstelling blijven volgen en t.z.t. ook een verslag maken van mijn baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Tim en Wim: het is voor mij een deel van de hobby, het ziet er gewoon leuk uit, al die gebundelde kabeltjes met verschillende kleurtjes. Ook bij mij is niet alles even strak aangelegd maar dat laat ik jullie gewoon niet zien!

Martin: jij hebt zelf nog meer 3D kabel leg probleempjes gecreëerd door een heel uitgebreid schaduwsporennet aan te leggen. Dat heb ik veel minder dus kan ik er gewoon ook beter bij komen. Jouw uitdaging had ik bij mijn dubbelspoortraject ook; daar ligt het dus ook niet allemaal even netjes.

Gerard: Nou, wordt ik me daar even in het zonnetje gezet, ik wordt er verlegen van. :oops: En dat dankzij Google? Via dat zoekprogramma ben ik ook wel eens onverwacht op mijn eigen baan gewezen, vreemde ervaring. Bedankt voor het compliment en ik ga zeker kijken wat jij gaat bouwen. Succes!

Ik dacht dat het achteruitrijden met mijn T3 dé oplossing was om storingsvrij te rijden in mijn keerlus/schaduwstation Güglingen. Ik heb er een paar leuke andere wagonnetjes achter gegooid en dat ziet er zelfs beter uit, in een betere verhouding als met donderbussen zeg maar. Daar had ik net een leuke foto van gemaakt.

Helaas, er speelt blijkbaar meer. Er ging vanmorgen ineens spontaan van alles mis in dit schaduwstation. Ik zal jullie de details en zeker mijn uitlatingen besparen want het ging echt fout. Deels mijn eigen schuld want de stam met de 74 en de donderbussen ?donderden? door onoplettendheid letterlijk op de grond????. >:-D Ik hou mij vandaag dus maar niet met praktische zaken bezig. Lijkt mij beter.

Ik ga maar verder met het aanpassen en completeren van de elektrische schema?s en tabellen. Moet ook gebeuren.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie baan! Je werkt erg clean en systhematisch! Ik ga je (weer) volgen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Jammer om te lezen dat het niet goed ging in het schaduwstation Marcel.
Hopelijk valt de schade mee aan het gevallen materiaal.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het papierwerk hoort er ook bij inderdaad. Loop zelf ook achter met de administratie in Excel voor wat betreft bepaalde gewijzigde digitale adressen van magneetartikelen die ik in WDP nu wel goed heb staan.

Alles onthouden ging vroeger nog prima maar nu niet meer.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hopelijk is de schade beperkt.... Zet jij geen bescherming langs je baan zodat ze er niet af kunnen?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Doevie: Ik "probeer" wel altijd systematisch te werken maar dat lukt ook mij niet altijd.

Michel: de schade valt gelukkig mee. Alleen van de 74 zijn wat onderdelen eraf gesprongen. Dingen die je normaal altijd moeilijk los krijgt gingen nu vanzelf. :O Heb ik ook de ketel eens van binnen gezien... Helaas wel een achterlichtje op de cabine moeten lijmen. Is niet anders.

Tim: Ja, het hoort er inderdaad bij want niemand kan dat allemaal onthouden. Ik kwam er achter dat ik het wel eens eerder bij had mogen werken, ik moet nu nog wel een aantal dingetjes rechtbreien en dan heb je inderdaad zoiets als: hoe heb ik dat ook al weer gedaan? Komt goed.

Wim: Ik heb mijn valbescherming prima voor elkaar. Alles in de onzichtbare delen heeft een rand waar geen locomotief of wagen overheen komt. Als je echter om een reden iets even "ergens" neerzet moet je wel opletten dat een toevallig passerende andere trein niet alles per ongeluk van de baan afduwt. B)

Gisteren, terwijl ik in de schema's zat, alleen het enkelspoor automatisch laten rijden. Uiteraard heb ik het toen wel scherp in de gaten gehouden! Verder geen problemen gehad maar ik vertrouw het nog niet echt. Zo meteen nog even weer kijken hoe het gaat. Er rijden op het enkelspoor nu drie treinen. (meer laat het automatisch rijden nog niet toe) De tijd die zit tussen dat trein 1 het schaduwstation de eerste keer verlaat en de volgende keer dat dezelfde trein weer vertrekt is ruim 20 minuten! Dat is best lang. Alles rijdt wel in een gezapige snelheid zoals dat in dat traject ook niet anders kan. Die rijtijd zal nog langer worden als er op die route stops in stations en andere schaduwstations bijkomen! Dat was dan weer wel een positieve ervaring.

Nu weer verder met het tekening-technisch voorbereiden van het aansluiten van station Güglingen.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik liep even flink achter hier en ik zie dat je behoorlijk productief geweest bent.
En met succes  :thumbup:
Nog een (meestal) mooie lange weg te gaan, maar dan heb je ook wat.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag 3-rail vrienden,

Tony: ik ben altijd wel in meer of mindere mate bezig en als je dan een tijdje niet kijkt lijkt het best wel snel te gaan. Gelukkig is het nog lang niet klaar! :(

Ik heb eigenlijk niet zoveel te melden dus wat doe je dan? Je deelt een foto van een spons??. Ik moest nog een luchtfilter hebben voor mijn auto en daar lag ook nog een spons zoals ik nog zocht voor de reparatie- en onderhoudsafdeling van BDS. Nadat ik bij de verkoper aangaf dat deze gratis was bij een luchtfilter mocht die zomaar mee naar huis. Even een stukje er uit snijden en zo heb je pas echt wat aan een spons. :D

Daarna, als proef, even mijn E-110 er op. Die lag al een tijdje naast de baan omdat de decoder niets meer deed en deze loc op een constante en zeer lage snelheid over de baan kroop en nergens meer naar luisterde. Toch even de loc uit de CSII verwijderd en opnieuw aangemeld. Verrek, hij doet het zomaar weer. 8o Nu ligt ze geduldig met de wieltjes omhoog te wachten tot ze even lekker wordt verwent met een paar druppeltjes olie en dan gaat ze weer hard aan het werk.

Daarna de 37140 op de spons want ook het achteruit rijden was niet de oplossing van de ongewilde meldingen. Deze loc rijdt normaalgesproken geweldig goed. Het probleem kwam pas boven tafel bij het gebruik maken van terugmelding. Na deze loc te hebben aangesloten blijkt er in het middelste wielpaar een behoorlijke slinger te zitten. Deze beweging is zowel zijwaarts als verticaal. Dat verklaart het geven van wisselende terugmelding. Uiteraard moet er in een driewieler op de middelste as wel enige speling zitten anders loopt die vast in de bochten maar ik vindt dit wel erg veel. Deze loc heb ik lang geleden nieuw gekocht en heeft jarenlang in een doos liggen wachten op inzet. Een versleten wiellagerbusje lijkt mij niet waarschijnlijk. Nu is het zover en dan krijg je dit. Is dit probleem, en daarmee hopelijk een oplossing, bij iemand bekend? Ik probeer er een video bij te posten maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Het puzzelen met de elektrische schema?s en tabellen van station Güglingen gaat prima. Ik ben er bijna uit en dan kan de grote verbouwing beginnen! Dan is het een tijdlang niet mogelijk om te rijden. :-(


https://www.youtube.com/watch?v=iVpBdkD8tso&feature=youtu.be



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Gewoon om te kijken hoe het over komt heb ik een paar korte filmpjes gemaakt met de telefoon. De eerste les was: zoek een stevige steun anders krijg je een bibberig beeld. Ik ga hier geen gewoonte van maken maar het is wel het bewijs dat er echt iets rijdt in BDS!

Michel: speciaal voor jou een loc die uit de tunnel komt vanuit het keerlus/schaduwstation Friedrichshöhe!

https://www.youtube.com/watch?v=TTn5uNJrTVY

https://www.youtube.com/watch?v=YYbY72WQ24Y

https://www.youtube.com/watch?v=ppO0RnCn9L4