Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
- Ik heb Hr. Brandl wel eens een omgekeerde sleper zien gebruiken?
- Wellicht een ontkoppelrail (en die niet als zodanig gebruiken)?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Railers,

Ik kan heel goed tegen de warmte maar nu is het op zolder toch echt te warm om wat doen. Een stukje rijden gaat prima maar daar blijft het voorlopig maar even bij.

Arnold: zeker nu met deze temperaturen blijft het bij gedachten!

Ben: Ik ken dit stukje over het maken van een overweg. Inderdaad ongeveer dit idee maar dan net anders. Bij dit voorbeeld vindt ik het houten deel heel erg mooi maar de middenraildraad wat minder charmant. Dat moet beter kunnen. (of dat lukt gaan we meemaken)
De wisselaandrijving op de kop inbouwen is inderdaad wat ik ga doen. Daardoor ligt die lager en is dan makkelijker te camoufleren. Onzichtbaar maken gaat natuurlijk alleen met een servo-aandrijving maar die komt er niet. Ik zag dit resultaat het mooist bij RocnetHans en was meteen overtuigd! Ik was ook al eens artikel tegen gekomen met een andere reden om wisselaandrijvingen zo in te bouwen. Zal ik hieronder ook even melden.

Freddy: Ja, Ben is met dit soort problemen en vragen altijd retesnel met informatie! Daar heb je zeker wat aan! (hij lijkt wel de Bennipedia?.. :thumbup:)

Johnny: Die Viesmann overgangen ken ik. Het idee is hetzelfde maar ik wil het zelf maken. Is ook nog eens nog goedkoper!

Roel: Mijn station moet een iets groter station in een wat achtergebleven deel van het land voorstellen. Alles is daar net wat knulliger. Om die reden (ook omdat de perrons niet bijzonder breed zijn) moeten de Preisertjes de oversteek gewoon over het spoor maken. Ik begreep jouw opmerking de eerste keer wel hoor..

Michel: Ook voor jouw voorstel zie mijn antwoord aan Roel. Het gaat er in Friedrichshöhe net wat eenvoudiger aan toe dus er komt ook geen ?grote stad oversteekbrug?.

William: Dat zijn natuurlijk mogelijkheden maar ik zoek het wat subtieler. Ja, ik maak het mezelf niet altijd even makkelijk. Ach, dat is dan ook weer de charme van je eigen droomwereld!

Er is al heel veel geschreven over wissels en het al dan niet verwijderen van de schakelaartjes. Ik verwijder ze wel. Mijns inziens zijn deze hoofdzakelijk bedoeld om te voorkomen dat, als kindervingertjes te lang op knopjes blijven drukken, een wisselspoel kan doorbranden. In de digitale wereld is het altijd een korte puls dus geen gevaar. Op de kop inbouwen is heel mooi te gebruiken om daarna de wisselspoel te kunnen verstoppen. Tot zover mijn reden?

Een andere reden voor het op de kop inbouwen van K-rail wisselaandrijvingen vond ik in het modelspoorblad Digitale Modellbahn Magazin. Zou best eens kunnen. Hierover zullen de meningen wel verdeeld zijn maar ik vindt het verhaal wel geloofwaardig. Hieronder mijn vertaling van een gedeelte van dit Duitstalige artikel.

Gedeeltelijke vertaling van de oorspronkelijke Duitse tekst van Frank Berster uit het Digitale Modellbahn Magazin  2015-03:

Het probleem zit in het schakelmechanisme binnen in de schakelaandrijving. De plastic schuif, die tussen de spoelen van links naar rechts wordt bewogen, ligt bij de K-rail wisselaandrijving op de kunststof schakelarm die binnen in de wissel de wisseltong omzet. Als nu tijdens bedrijf de wisselaandrijving door schakelbewegingen warm wordt dan wordt de wrijving tussen plastic schuif en de kunststof arm steeds groter. Dat lijdt bij dezelfde toegevoerde kracht onvermijdelijk tot langere schakeltijden waardoor nog meer warmte wordt ontwikkeld.
De kans op het vastzitten van de beide plastic delen kan aanzienlijk worden gereduceerd wanneer de wisselaandrijving met de onderzijde naar boven direct aan de wissel wordt gemonteerd. Hiervoor moet misschien een kleine sleuf in de bodemplaat van de baan worden gemaakt, maar de plastic schuif ligt nu onder de kunststof schakelarm. Hierdoor wordt de wrijving verminderd waardoor de wisseltongen makkelijker kunnen worden omgezet.

Ook nog even een foto in de herhaling van een op de kop gemonteerde, nog niet met ballast verstopte, wisselaandrijving. Onder het wisseltong gedeelte zit een ruimte waar ik ballast kan storten zodat ook daar de ballast zichtbaar is maar de werking niet belemmert. Hier zijn overigens de schakelaars ook verwijderd.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Terug van vakantie, nu lekker aan het bijkomen maar ik heb deze week nog wel lekker vrij. Het weer is niet bijzonder dus ik kan ook af en toe even ontsnappen naar zolder.

Voor de spoorovergang in het station Friedrichshöhe heb ik een paar dingen uitgedacht en ook nog iets acceptabels en goed werkend in elkaar gefröbeld. Tussen de railstaven heb ik een kunststof betonblok gemaakt van twee lagen styreenplaatjes van 0.5 mm dik en een middelste plaatje van 1 mm dik. Totaal dus 2 mm dik en dat past mooi. De breedte tussen de railstaven van dit stuk is 13.5 mm. Er moet helaas relatief veel ruimte vrij blijven voor de wielflenzen van de locomotieven en de rijtuigen. Precies in het midden het ik als rijstroomvoeding een stukje van een figuurzaagje gebruikt. Deze is 0,5 mm dik, en steekt net iets uit boven het ?betonblok?. Zelfs zonder voedingsaansluiting reden de kleine lokomotiefjes hier probleemloos overheen! Toch nog er ook even een draadje er aan gesoldeerd voor de voeding. Zelfs in een super lage kruipsnelheid werkt dit probleemloos. Nu ligt alles nog los en is nog niet geschilderd maar ik denk dat dit een prima acceptabele oplossing is.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Netjes gedaan met die overgang maar is dat draadje niet te steil ?
Er zijn meerdere soorten slepers dus ff goed testen, zelf zou ik dat draadje een puko verder vastzetten.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :idea: Ik zou ook geen ijzerzaag gebruiken, maar iets van messing of koper.
Anders is je sleper misschien zo weg gezaagd  :)

(Ook al zit ie op zijn kop)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
gewoon messingdraadje 3 puko's verder laten beginnen of de viessmann 5102.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Misschien verdient de middenrail aansluiting nog wat aandacht, maar de rest zit er superstrak in  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Netjes!!!!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie oplossing  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als het goed werkt, niks meer aan doen  ;)

Ben benieuwd, hoe het er straks afgewerkt uit zal zien, Marcel.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi en strak afgewerkt Marcel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo modelspoorvrienden,

Harald: nee hoor de overgang is niet te stijl. Het draadje maakt een hoek van 45̊. Alle locomotiefjes die ik heb gaan hier in slakkengang echt probleemloos overheen.

Barry: waarom geen figuurzaagje? Uiteraard met de tandjes naar beneden is er geen probleem. Is stevig en zwart i.p.v. messing, koper of aluminium kleurig.

Johnny: het is niet nodig op 3 puko?s verder een draadje laten beginnen. Het is juist de bedoeling dat het zo weinig mogelijk opvalt. Helemaal lukt dat natuurlijk nooit, dat is het nadeel van 3-rail.

Peter: de aansluiting lijkt op de foto erger dan het is, Deze valt helemaal onder de bovenkant  van de dwarsligger en komt dus volledig in de ballast te liggen.

Robert, Dick, Tony en Michel: Bedankt! Ik ben ook benieuwd hoe het gaat worden. Soms is een fantasie mooier dan het eindresultaat maar ik probeer er wel in de buurt te komen.

Lekker in een heel langzaam tempo nadenken (ben ik erg goed in..? B)) en proberen iets leuks in elkaar te flansen. Hoe verder je komt hoe beter het is om je iets voor te stellen hoe iets moet of kan worden. Ik denk dat de basis voor de perrons zo het mooiste uitkomt. Voor het idee wat hele oude ?preiser?-achtige mensjes op het perron gezet. Dat zijn de mooiste niet maar geeft wel richting waar het heen kan. Verdere perroninrichting heb ik nog niet dus er kan nog van alles. Er moeten nog lantaarnpalen en hekjes komen. Dat zijn leuke zoek dingetjes op een beurs. De uitdaging is nu om het simpel en rustig te houden dus geen overvolle grote stad perrons.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er heel mooi uit, Marcel. Complimenten, hoor.

Ga je die ronde schijfjes onder de poppetjes nog verwijderen? Ik heb dat wel gedaan, met een heel scherp mesje afgesneden en de poppetjes vervolgens op het perron gelijmd. Dat is goed te doen.

Groeten,
Roel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtige sfeer foto's laat je zien van het station Marcel. :) :thumbup:
De ronde voetjes van de preisertjes zou ik persoonlijk laten zitten zo kan je ze nog eens verschuiven als je wilt wat je wel kan doen om het minder op te laten vallen zijn de voetjes schilderen in de kleur van de ondergrond waar ze op staan dan vallen ze ook minder op.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat
maar je kan ook de Noch "hin und weg" kleber gebruiken.
Het plakken op alleen de voetjes is soms een geduldig zaakje maar smoelt wel beter  :D 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Roel en Michel: we proberen zoveel mogelijk realistisch te bouwen dus dan staan onze kleine modelbaan bewoners natuurlijk ook op eigen benen! Die ronde voetjes zien er eigenlijk best wel slecht uit. :-( Voorlopig staan deze bewoners er maar tijdelijk, gewoon om even te kijken hoe het staat, en om mij een idee te geven waar ik met de perroninrichting heen wil. Ja, zoals ze nu staan kan ik ze makkelijk verplaatsen, dan zijn die voetjes wel handig. Ik denk dat het definitief plaatsen van de inwoners van BDS het allerlaatste is wat ga doen bij deze baan, dus dat duurt waarschijnlijk nog best lang.

Ruud: "hin und weg" kleber van Noch. Nog nooit van gehoord dus maar even opgezocht. Lijkt mij prima spul voor dit soort plak werkzaamheden dus daar ga ik t.z.t. mee aan de slag. Bedankt voor de tip! :thumbup:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat geeft een mooi en goed beeld van hoe het eruit kan komen te zien, Marcel  :thumbup:

Niks mis mee en de perrons zijn meer dan lang genoeg.
Zo lijkt de rest van je baan ook langer/breder  ;)

Grtz Tony

Die voetplaatjes zijn trouwens best lastig netjes te verwijderen; je zou die mennekes uiteindelijk ook ergens kunnen zetten waar die niet meer zichtbaar zijn.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Tony op zaterdag 17 augustus 2019, 11:00:01
Die voetplaatjes zijn trouwens best lastig netjes te verwijderen; je zou die mennekes uiteindelijk ook ergens kunnen zetten waar die niet meer zichtbaar zijn.

Ik heb diverse poppetjes ontdaan van deze ronde schijven. Wat je nodig hebt is een heel scherp hobbymes, een vergrootglas (afhankelijk van je ogen) en een grote portie geduld. Met het hobbymes snij je langs de schoenen van het poppetje. Eerst voor en achter verwijderen, dan links en rechts per voet en dan de resterende puntjes. De onderkant van de schoenen zijn redelijk vlak en met een goede lijm kun je het poppetje goed om de ondergrond vastlijmen.

groeten,
Roel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Dat is precies wat ik bedoelde met lastig, Roel  :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen iedereen,

Ja Tony, ook ik krijg steeds meer een beeld van hoe het zou kunnen worden! De perrons lijken mij ook prima in verhouding met het station. Nu is de uitdaging om het mooi af te werken en te voorkomen dat het een al te drukke boel wordt. Het moet tenslotte een slaperig achteraf liggend plaatsje voorstellen waar niet veel is te doen. Dus uitkijken met teveel reizigers en accessoires..... Zolang ik niets vastplak kan ik alle kanten op!

De bewoners met de voetplaatjes lagen al jaren in een doosje te wachten op daglicht. Ze zijn zeker ook niet van de beste kwaliteit. Ze kunnen na wat bijwerken (en van hun voetstuk stoten) misschien best nog wel een plaatsje krijgen maar ik moet zeker nog heel wat bevolking importeren want meer heb ik nog niet. Tegenwoordig zijn de "Homo Sapiens Preiseris" van een beduidend betere kwaliteit dan vroeger zonder dat ze op een voetstukje hoeven te staan. Op dat moment komt dan de tip van Ruud met de "hin und weg" kleber goed van pas.

Helaas zit mijn vakantie er na vandaag echt op en gaat het echte leven van keihard werken en afzien voor de baas weer beginnen! :D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ondanks de zinderende hitte (overdrijven is natuurlijk een kunst op zich? O:-D) toch even lekker aan het klungelen geweest om van het perron en oversteekplaats van balsahout, kunststof en schuim van Friedrichshöhe een betonnen gevaarte te maken. Dat is altijd een schilder-, dep en kliederproces waarvan je het eindresultaat nooit helemaal in de hand hebt. Altijd wel hele kleine details waarvan je denkt, nou nou?. Maar toch ben ik er wel tevreden mee. Ook staan er al een paar hekjes op en is de perron inrichting al wat minder geworden in aantallen. Het staat/ligt nog allemaal los want het moet er toch nog weer af. Nu weer lekker verder dromen van hoe nu verder!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :favorite: ziet er geweldig uit,
mvg,


Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het  schilder-, dep en kliederproces is je goed af gegaan en het resultaat mag er zijn. :) :thumbup:
De sfeer is er zeker veel mooier en warmer door geworden ook de hekken staan mooi en overheersen niet op het perron want de juiste hek vinden is op zich ook geen makkelijke opgave.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi resultaat Marcel; de juiste kleur en het goede type hekjes!
De rand van het perron van het station is afgewerkt met bruine stenen; wellicht mooi om dit ook aan te brengen op het aangrenzende perron zodat het "één geheel" wordt.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Fraai  :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zie het nu pas, Marcel. Ziet er prima uit  :thumbup:
Als daar straks ook nog ballast ligt, wordt het een mooi geheel  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op dinsdag 13 augustus 2019, 16:40:18
Precies in het midden het ik als rijstroomvoeding een stukje van een figuurzaagje gebruikt. Deze is 0,5 mm dik, en steekt net iets uit boven het ?betonblok?.
Prachtig, omgekeerd figuurzaagje, leuk idee voor puko's, en daarom vermeld in het draadje vol alternatieve puko's (draadje in 2014 gestart) 3e rail alternatieven op een rij.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag,

Dank U allen voor de bijval. In mijn dromen is de rails al verouderd (verroest) en de ballast gestort en dan lijkt het inderdaad al heel anders. Compleet. Dat zal echter nog wel even duren maar hopelijk wordt het minimaal zo mooi als ik in gedachten heb. Over de bruine stenen had ik ook nagedacht maar besloten dat niet te doen. Geeft in mijn beleving aan dat alles in fases is gebouwd en niet noodzakelijkerwijs altijd op elkaar aansluit.

Jan Willem: Ik voel mij heel erg vereerd met het aanvullen van dat draadje! Daar staan dan allerlei opties mooi bij elkaar, voor elk wat wils! :thumbup:

Verder niet veel bijzonders te melden in BDS. Ik heb een paar perronbankjes van een ander kleurtje voorzien maar dat is het eigenlijk wel. Toch maar even een paar fotootjes daarvan. Verder een beetje aan het uitproberen hoe ik het toekomstige landschap vorm moet/kan geven. Niet echt foto waardig. Uiteraard zodra er echt iets is gebeurd dan zien jullie het vanzelf wel!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Even een kort berichtje met een paar kleine vorderingen om jullie te laten weten dat ik niet in een winterslaap ben gevallen!

Ik ben op dit moment met allerlei verschillende dingetjes door elkaar heen bezig. Er zit weinig lijn in, gewoon lekker klungelen waarmee ik op dat moment bezig wil zijn. Lijkt weinig constructief maar op een gegeven moment zijn er toch zaken die dan in één keer toch ergens op gaan lijken. Er zit ook veel tijd in nadenken (dromen) hoe ik sommige dingen zal gaan aanpakken terwijl de treinen hun rondjes rijden. Ofwel uiteindelijk heel nuttig besteedde tijd!

Een van de dingetjes waar ik wel ideeën over heb maar nog niet weet hoe ik dat exact moet doen zijn de bergen waartussen station Friedrichshöhe ligt. Er zijn twee tunnels en die moeten uiteraard nut hebben in het landschap. Hiervoor heb ik een opzet gemaakt die goed werkbaar lijkt. Mijn oplossing is dan altijd: even rustig laten liggen, laten bezinken en dan komt het inzicht hoe het verder moet vanzelf. :idea:

De rails en wissels voor station Güglingen liggen los op hun plekje dus kon ik bezig om de perrons te maken. Die basis ligt er nu en zijn er ook al wat details gefabriceerd. Hier kan ik dus voorlopig ook lekker mee verder. Er moeten nog een aantal spullen bijkomen voor dit station en als dat er is kan ik dat definitief gaan aansluiten.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Vele kleintjes maken ook één groot.... verschil  ;) :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Herkenbaar, soms kom je op een stukje bij je baan van wat ga ik hier mee doen  :help:

Rustig wachten tot het juiste idee komt en zeker niet forceren  :)
De treintjes rijden zonder voorkeur van landschap  :P :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er "logisch en natuurlijk" uit, Marcel  :thumbup:

Als het groen op de bergen/heuvels staat, krijg je waarschijnlijk een mooie overgang/aansluiting met de achtergrond.
Ben benieuwd  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het tunnelportaal op de tweede foto ziet er mooi en sfeervol uit zal een mooi gezicht zijn als er straks daar een trein in of uit komt rijden. :)
Op de vierde foto vindt ik maar dat is mijn mening het stukje bij de locloods wat rommelig / druk in vergelijking met de rest van de foto maar misschien als de berg aangekleed is dat het dan rustgevender overkomt dan nu.
De perrons zien er mooi en strak uit en wat betreft het neerleggen of neerzetten van spullen dan lekker laten rusten en later er weer naar kijken of het nog bevalt is een goede tip wat ik zeker ook ga toepassen hier bedankt voor de tip.
Voor de rest zien de foto's en je baan er weer prachtig uit zoals altijd. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Johan: je hebt gelijk, nu ben ik zomaar weer een stukje verder!

Barry: dat is het leuke, Het landschap is puur voor jezelf, niet alleen de treintjes maar ook de Preisertjes hebben geen flauw idee waar ze zijn!

Tony: dat hoop ik ook. Het is zeker de bedoeling dat het een beetje leuk aansluit op de achtergrond. Dat geeft dan meteen meer diepte aan de baan. Zover is het helaas nog niet. Komt (bijna) vanzelf.

Michel: Het is inderdaad een mooi gezicht als er een trein uit die tunnels tevoorschijn komt. Het ?rommeltje? bij de lokloods van Güglingen valt wel mee hoor. (vind ik) Ik denk dat het beeld vertekend doordat op de foto de hele lengte van het station en aan het einde de lokloods staat. Daardoor lijkt alles heel dicht op elkaar te staan. Dat moet uiteraard nog beter worden als het landschap wordt ingevuld. Daarmee hoop ik dan een mooi samenhangend geheel te creëren. (voor zover dat mogelijk is op een modelspoorbaan)

Ik ben weer een stapje verder. Het dubbelsporig gedeelte en de tunnel onder station Friedrichshöhe is eindelijk ook voorzien van ballast. Hiermee is dat voorlopig klaar. De buitenste randen worden pas geballast als de basis van het landschap er ook is. (i.v.m. mogelijk vervuiling van de ballast)

De perrons van station Güglingen zijn op kleur. Was weer een race tegen het te snel drogen van de verf. Zoals eerder al gezegd: de uitkomst is altijd weer een verrassing. Toch is het weer gelukt. Ook dit wordt pas echt mooi als de rest ook is ingevuld: ballast, verroeste rails, en alle verdere toebehoren maar ook het landschap. De overgangen naar de perrons voor de reizigers zijn ook zo goed als klaar. Nu heb ik gekozen voor hout. Ziet er, vind ik zelf, wel leuk uit. Er is in het midden al een uitsparing voor de figuurzaagjes methode. Bij het proefpassen viel die bijna niet op.

Nu weer lekker genieten tijdens het rijden????.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 16 november 2019, 19:31:35
Nu weer lekker genieten tijdens het rijden????.

Dat wil ik best geloven dat je geniet onder het rijden als de treinen stoppen in het gezellige stationnetje. :)
Je update is weer om van te smullen en de vorderingen zijn weer mooi. :thumbup:
De perrons hebben een mooie grijze kleur en de oversteekplaatsen zijn zeer mooi geworden met het hout erop wat het meteen zeer sfeervol maakt.
Ook het ballast ziet er strak en verzorgd uit.
Geniet lekker van het rijden van de rijdende treinen dan komen vanzelf de ideetjes weer naar boven borrelen. ;)

Groet Michel 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goh Marcel. Dat lijkt wel ergens op  :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie update
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag 3-rail fans en andere meelezers,

En weer een kleine vordering. Het gaat niet snel maar als het zo door gaat begint het wel ergens op te lijken.

Het is weer een stukje zelfbouw, deze keer het laad- en losperron voor station Güglingen. Lekker rustig klungelwerk aan mijn werktafel op zolder. Ik vind het wel gelukt en zo wordt het station steeds completer. De bedoeling is dat hier straks een of twee tractoren worden gelost. Güglingen ligt wat verder verstopt in het achterland en de inwoners zijn erg afhankelijk van de spoorverbinding dus op dit station komen dan ook meeste goederen binnen.

Komende tijd moet ik wat meer aandacht geven aan het binnenhalen van de laatste benodigde zaken voor dit station. Zodra dat allemaal binnen is gaat alles wat er nu staat er af en kan het worden aangesloten. Pas als dat klaar is kan ik beginnen aan de definitieve invulling van het landschap van dit deel. Eindelijk?????


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lekker fröbelen. Dat heb ik vandaag ook gedaan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Netjes  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi Marcel.  :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nette spoorovergangen.  :thumbup:

Net als de rest van je baan!

Je zou ook nog een STRAIL variant kunnen plaatsen.  ;)

MvG,

Timaximus.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Perron is zeer zeker gelukt, Marcel  :thumbup:

En precies zo groot, als je zelf wilde  :D

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het perron ziet er super goed uit. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Bas: het is inderdaad fröbelweer. Iedereen vindt dat slecht behalve iemand met onze hobby!

Barry en Martin: Dank! Uw steun doet mij goed.

Tim: een strail?? Ik moest het wel even opzoeken, nog nooit van gehoord. Niet helemaal mijn tijdperk maar ik moet nog een overgang maken dus wie weet!

Tony: Dank! Dat is het voordeel van zelfbouw, dan maak je zelf wel uit hoe groot of klein iets wordt!

Michel: ga jij ook nog laad- en losperrons bouwen! Goed voorbeeld doet goed volgen?

Gisteren ben ik toch maar begonnen om een klusje waar ik al tijden over nadenk toch maar eens te gaan doen. (zolang je er niet over nadenkt dan bestaat het probleem niet?) In beide hoeken van de U (vorm van de onderbouw) van mijn baan is de afstand van de voorkant naar achteren te groot. Uiteraard wist ik dat wel maar ik had mijn lenigheid 10 jaar geleden te hoog ingeschat. De ruimte tussen de spanten is niet enorm groot. Ook de bereikbaarheid van de hoeken en station Friedrichshöhe was niet erg optimaal. De vorm van het landschap was bij het begin nog moeilijk in te schatten maar dat is nu zo goed als duidelijk. Voor de beeldvorming wel zo prettig.

Nu heb ik dus twee spanten verwijderd. Bij een ging dat relatief makkelijk. Daar is de ruimte niet enorm groot maar daar kan ik nu prima overal bij. Bij de andere lag dat anders. Het spant wat er tussenuit moest was uiteraard gebruikt om kabeltjes overheen te leiden. Dat moest dus allemaal worden omgeleid en dat was een behoorlijk (k?)klusje. Lekker prutsen in ongemakkelijke houdingen met slecht licht en dan ook nog precisie dingetjes doen. :-(

Maar het is gelukt. Zit dat me ook niet meer dwars en kan ik verder met bijvoorbeeld een lijstje maken voor Zutphen. Hopelijk kan ik daar wat dringende zaken aankopen, er is nog genoeg te doen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ha, ha, Marcel....ik kan me herinneren dat ik je daar in het begin op had gewezen.  :-) :-)
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald en beter laat dan nooit.
Goed dat je het hebt gedaan. :thumbup:
Kun je later blij van worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Tja Martin,

Deels heb je gelijk. B)  De spanten die ik nu weg heb gehaald beperkten mij inderdaad behoorlijk. Ik geef nederig toe dat je mij in den beginne al hebt gewaarschuwd......

Langs de hele achterzijde van de baan heb ik wel redelijk ruimte om bij de schaduwstations te komen. Ook daar is het niet een geweldig ruime werkplek maar eigenlijk hoop ik daar helemaal geen rare fratsen uit te halen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wederom genoten ja genoten van je update.
Alles ziet er strak en mooi afgewerkt uit mijn complimenten.
Ik wou dat ik alles zo mooi kon afwerken maar ik ben al tevreden als de treinen rijden dan maakt een los hangend draadje mij niet zoveel uit. ;)

Misschien komen we elkaar tegen in Zutphen leuke beurs waar het gezellig vertoeven is. :P

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Een collega van mij zei altijd; "al doende leert men af"  :D

Maarre, een heel herkenbaar probleem, Marcel en mooi dat het gelukt is om het op te lossen  :thumbup:

Grtz en goede vangst in Zutphen,

Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
'voortschrijdend inzicht' noemt men dat in België;


jouw baan is wel heel strak afgewerkt,ben ik wel jaloers op >:-D


mvg,
Michel