Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bad Drieberg-Steinbrücke
Pagina's: 1 ... 12 13 [14]   Omlaag

Auteur Topic: Bad Drieberg-Steinbrücke  (gelezen 99980 keer)

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #650 Gepost op: zondag 23 december 2018, 16:39:20 »

Nu ga ik naar NL volgende week, maar heb alleen handbagage.
En ik denk dat ik niet langs de security kom met zo'n fles?

Gewoon op sturen naar je adres in Portugal.
Of je handbagage in het ruim laten plaatsen.Daar doe je ze op drukke vluchten een plezier mee.
Dus kan dan gratis.

joske3

• Toffe Gast
« Reactie #651 Gepost op: zondag 23 december 2018, 20:06:14 »

Robin,
Opsturen is een optie.
Maar "handbagage in het ruim" wordt pas bij de gate bepaald. En dan ben je dus al langs de security.
Maar waarschijnlijk krijg ik medio maart bezoek. Kunnen die het meenemen.
Groeten uit Portimão, Portugal
Jos
Ben begonnen met een modelbaan met Raptor besturing.

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #652 Gepost op: maandag 24 december 2018, 19:01:50 »

Jos,

Het is mij een aantal maal al bij het inchecken gevraagd.
Nu komt bijna niemand meer aan die balie.....
Maar ik zou het risico niet nemen.

Mvg Robin

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #653 Gepost op: dinsdag 25 december 2018, 19:29:47 »

Hallo iedereen,

Vandaag toch nog lekker rustig therapeutisch op zolder bezig geweest.

Van de vijf ballast opties zijn er drie afgevallen en zitten er nog twee in de strijd. Eerst maar eens begonnen met de slooptest. Met enig mechanisch geweld met een schroevendraaier zijn de zijkanten van de ballast zo verdwenen. De K-rail loshalen kost in het eerste stukje wat extra kracht maar daarna is ook de hele rail zo los. Het meeste tijd kost dan de stukjes tussen de dwarsliggers uitpeuteren en het verwijderen van de kleine restjes die door de latex lekker zitten vast geplakt. Het grote voordeel van deze latex mix is wel dat dit allemaal is te verwijderen zonder alles nat te maken en los te weken, dus geen geklieder. Verder blijft het bij de K-rail wel even wat werk om alles weer goed schoon te maken. Een ander nadeel van de latex is dat je handen de rest van de dag naar ballonnen (of cond… B)) ruiken.

Daarna de twee testplankjes weer ingestrooid met de kanshebbers in de finale:

•   Busch 7369 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige. (verhouding 1, 1)
•   Busch 7369 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige, Noch 9367 gneis rood/bruin. (verhouding 1, 1, 1)

Michel: helaas ligt jouw voorkeur er uit…………. :-(

Ze liggen nu te drogen dus het wordt vervolgt met de definitieve uitslag.

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #654 Gepost op: dinsdag 25 december 2018, 20:06:57 »

Ik blijf bij nummer 3

Mvg,

Peter Degeluidsman

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Märklin what else ?
« Reactie #655 Gepost op: dinsdag 25 december 2018, 20:10:25 »

Michel: helaas ligt jouw voorkeur er uit…………. :-(

Jammer maar ik leg mij neer bij je keuze. :P

Ze liggen nu te drogen dus het wordt vervolgt met de definitieve uitslag.

Ben benieuwd wat de definitieve keuze zal zijn.

Groet Michel

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #656 Gepost op: woensdag 26 december 2018, 14:21:47 »

Goedemiddag 3-Railers en andere geïnteresseerden,

Ik ben er uit! :thumbup:

De twee testplankjes zijn droog en ik heb vanmorgen lekker even alle treinen laten rijden en ondertussen het eindresultaat vergeleken. Ofwel heerlijk op zolder zitten genieten.

Het ging nog tussen nr.2 Busch 7369 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige. (verhouding 1, 1) en nr.3 Busch 7369 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige, Noch 9367 gneis rood/bruin. (verhouding 1, 1, 1) De nummers op de plankjes kloppen nu overigens niet meer.

De ballast waar ik voor ga is nr. 2. (op foto 1 de bovenste/rechtse) De beide soorten ballast vind ik erg mooi dus de keuze was moeilijk. De winnaar is een beetje lichter van kleur en geeft in vogelperspectief, helicopterview of tegenwoordig op het dronebeeld een rustiger en evenwichtiger beeld. Dat is ook het beeld wat wij meestal zien als we “onze” modelbaan bekijken: van bovenaf. Ik ben bang dat nr.3 dan net te donker is en daardoor teveel gaat overheersen terwijl nr.2 dan wat meer op gaat in het landschap. Dat is tenminste wat ik wil bereiken.

Peter: Helaas. Jouw voorkeur ligt er ook uit. Je kunt die ballastmix natuurlijk ook zelf gaan toepassen! :P

Nu kan ik tenminste weer rustig slapen!

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

dolphin

• Stamgast
  • Winnaar fotowedstrijd Q1 2010 Stadsbahn epoche 1/2
« Reactie #657 Gepost op: woensdag 26 december 2018, 15:03:19 »

Hoi Marcel, fijn dat eruit bent. Het zal er prachtig uit gaan zien, fijne 2e kerstdag.

vr gr Arie
Voor het bekijken van mijn modelbaan topic, Klik hier.

Voor de Index van mijn Topic Klik hier.

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #658 Gepost op: woensdag 26 december 2018, 18:30:54 »

Goedenavond allen,

Arie: ik zag in jouw topic dat je strafwerk had? :D

Ik zie bij sommige forumleden een jaarlijkse update voorbij komen met de behaalde resultaten en dat vind ik wel een mooie afsluiting van het jaar. Daarom bij deze ook van Bad Drieberg-Steinbrücke het eindresultaat van 2018. Misschien een nieuwe traditie?

De foto’s van dit overzicht kun je vergelijken met de plaatjes uit wintrack die ik in de opening van dit topic heb geplaatst van wat toen mijn idee was hoe mijn baan er uit moest gaan zien. Link eerste stukje BDS  Er zijn in de loop van tijd, door praktische onmogelijkheden, voortschrijdend inzicht of andere ideeën, een aantal wijzigingen gedaan aan het oorspronkelijke plan. Er zitten dus wel verschillen in maar in grote lijnen komt het nog aardig overeen!

Uiteraard ga ik volgend jaar weer lekker verder. Mijn plan is dat ik van station Güglingen de rails en wissels compleet heb en dat dan ook als module ga monteren en aansluiten en daarna definitief kan plaatsen. Verder wil ik de houtzagerij naast het BW gaan bouwen. Ik hoop volgend jaar ook eindelijk eens wat landschap te kunnen realiseren en misschien zelfs wat gaan experimenteren met het zelf maken of verbeteren van gekochte bomen en struiken, dus wat groen op de baan. Ook wil ik wat verder zijn met de automatisering van de baan met de verschillende schakeldecoders en misschien zelfs al met een besturingsprogramma. (I-Train)

Dus tot zover de plannen. Eens kijken waar ik op uit kom.

De beste modelspoorwensen voor 2019!

Groeten,

Marcel.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #659 Gepost op: woensdag 26 december 2018, 19:32:52 »

Zo, fijn dat je er uit bent! Maar... is het niet veel natuurlijker om alle -of in ieder geval een groot deel van de- getoonde varianten toe te passen? In het echt zijn er toch ook heel veel varianten in ballast? Ben je niet bang dat t saai wordt met overal dezelfde ballast?
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 december 2018, 19:34:29 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #660 Gepost op: donderdag 27 december 2018, 16:15:43 »

Hallo 3-railers,

Op de valreep van het jaar toch nog even een onverwachts berichtje.

De lampjes van de kerstboom hebben gisteravond de geest gegeven dus mijn vrouw heeft het ding afgebroken en ingepakt. Ik heb maar even geholpen om de dozen weer naar zolder te brengen om op te ruimen.

Daar kwam ik de doos tegen waar mijn oude fotoalbums in liggen en toen schoot mij te binnen dat ik mijn eerste trein op mijn vierde verjaardag heb gekregen, dus dat dit eigenlijk een dubbel jubileumjaar was! 50 jaar Märklin rijder en 25 jaar Insider lid. Nooit meer aan gedacht. Foto opgezocht en jawel een, toen nog lief jongetje, trots aan het rijden met z’n eerste trein. >:-D

Uiteraard meteen de bewuste combinatie opgezocht en even op de baan gezet. De originele doos en oude M-rails maar ook de op een gegeven moment gevaarlijke 10 VA grijze transformator zijn al verdwenen. De locomotief is analoog en niet meer rijvaardig maar het doet het leuk voor het plaatje. Daarna had mijn favoriete locomotief, de T3, de eer om de oude wagonnetjes een rondje door Bad Drieberg-Steinbrücke te trekken. De oude tunnel lag er ook bij dus die mocht ook even op de baan. (heel erg WOSA verantwoord!) Ook het later eens gemonteerde zeer detail getrouwe sluitlicht deed het ook nog goed. :D

Toch een mooie afsluiting van dit jubeljaar!

« Laatst bewerkt op: zondag 30 december 2018, 13:37:33 door narwal »
Groeten,

Marcel.

Zoeff!

• Nieuwe Gast
  • Service to many leads to greatness
« Reactie #661 Gepost op: donderdag 27 december 2018, 16:16:35 »

Hallo iedereen,

Geslaagde wereldreis naar hartje Enschede. Vloeibaar rubber/latex en de ballast voor de grote test zijn binnen.

Bij Pijp-Lines nog een grote verrassing: deze winkel is nu een officiele Märklin, Trix en LGB dealer! Goed nieuws voor de 3-railers in het uiterste oosten van ons land. Link: https://webshop.pijplines.nl/website/index.php?TreeItem=799101&NewsItem=65200

Ik kan Somberg Modelbouw in Almelo aanbevelen! Als dezelfde mensen er nog werken bij Pijplines (toen ze nog geen Märklin dealer waren) hoef ik er niet naar toe.
Märklin M en C-rails. DCC. Lenz LZ100-LV100-LI100. Koploper. LDT RS-8, RS-16-O, TAMS B-2

BlikkenTinus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #662 Gepost op: donderdag 27 december 2018, 16:40:10 »

Ach Marcel, wat een nostalgie! Vooral de tunnel... Uit een tijd dat tunnels nog gewoon tunnels waren! Wie heeft er nou bedacht dat er een berg omheen moet?
Ik werd er erg blij van!

En intussen volg ik steeds met groot plezier je vorderingen met je huidige modelbaan. Ik ga mij niet wagen aan latex lijm. De extra herrie ga ik te lijf met het opvullen van klankkasten waar het kan en voor het dubbel isoleren van de ondergrond waar dat nog mogelijk is. Waar het niet meer kan, moet ik er maar mee leren leven.

Groet,

Peter

ramdani

• Toffe Gast
« Reactie #663 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 17:34:56 »

:) geweldige baan heb je reeds;
 :?: met wat heb je de latexlijm gemengd?
mvg,Michel
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 december 2018, 17:55:20 door ramdani »
Michel - z21start,c-rail,digikeijs decoder +terugmelding
iTrain

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #664 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 17:40:59 »

@citaat @citaat tja de enige reden van een berg is een tunnel en niet omgekeerd natuurlijk >:-D.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

BlikkenTinus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #665 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 22:14:34 »

@citaat Volgens Wosa-normen is een tunnel zonder berg absoluut puntwaardig!
Of vergis ik mij... :D

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #666 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 22:38:26 »

@citaat klopt als een bus :thumbup:
Groetjes, Hans.

ceess

• Stamgast
  • Railbusfan
« Reactie #667 Gepost op: vrijdag 28 december 2018, 23:31:24 »

Dank voor de update Marcel en vooral van de nostalgische plaatjes. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #668 Gepost op: zondag 06 januari 2019, 16:09:55 »

Goedemiddag allemaal,

Uiteraard eerst iedereen de beste wensen voor het komende modelspoorjaar en dat we maar veel van onze vlijtige werkzaamheden mogen genieten!

Zoeff! (naam?): Ik kom al jaren bij zowel Pijp-Lines als Somberg en bij alle twee naar volle tevredenheid. Jij moet helemaal nergens naar toe, het is helemaal aan jou. Ik vind het wel positief dat we vanaf nu ook voor 3-rail materiaal in Enschede terecht kunnen. :P

Peter: Ik ga ballasten met latex. Of dat echt gaat helpen moet ik nog ondervinden. Positief of negatief: ik moet leven met de uitkomst. Bij het invullen van het landschap zullen er ook klankkasten worden gevuld met XPS platen dus geluiddempend.

Michel: zie reactie 633

Hans en Peter: heb ik ook eens WOSA punten! >:-D

Cees: graag gedaan! :thumbup:

Nou, mijn kerstreces zit er op en vanaf morgen gaat het gewone leven van hard werken, zweten en zwoegen weer beginnen. Helaas is de tijd voor de trein dan een stuk minder dus zullen de vorderingen niet meer zo snel gaan.

Ik kan spoor-technisch niet verder dus maar eens een pakket xps platen gehaald om eens te experimenteren met landschapsbouw. Daar heb ik, ondanks al mijn vorige banen, weinig ervaring mee dus het is allemaal even van alles uitproberen. Het is allemaal nog niet helemaal naar mijn zin maar het ziet er ineens wel heel anders uit. De platen zijn nu ongeveer op maat maar er moet nog wel het een en ander worden weggesneden en geschuurd dus ik heb nog wat uit te puzzelen.

Ook ben ik proberen uit te vinden op welke hoogte het station, trottoirs, wegen en omliggend landschap moet komen ten opzichte van het spoor. Wat gebruiken jullie voor opvulling en ophoging op de multiplex onderbouw plaat? Ik heb 3, 5 en 10 mm dik foamboard liggen maar die hebben als nadeel een gladde witte papieren onder- en bovenkant die niet goed is te verwijderen. Ik zoek nog dunne XPS platen van 3 of 5 mm maar ik heb nog geen adresje gevonden. (behalve hele pakketten voor laminaat ondervloeren en zoveel ben ik niet nodig)

Ik ga verder met dromen………

Groeten,

Marcel.

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #669 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019, 13:28:12 »

Doe-het-zelf perronranden van Auhagen zijn 7 mm, en worden door SBB-rijders vaak gebruikt.
Dat heeft ook iets met Epoche te maken.

Perrons waren vroeger lager, in ieder geval in Zwitserland, Duitsland, Itatië, Oostenrijk, Slovenië en in Groot-Brittannië voor zover ik me herinner uit mijn Interrail-tijd (jaren '70) en Wagons-Lits tijd (jaren '80).
Eind jaren '80, of later, werden perrons overal in Europa hoger, en vaak zie je nog steeds de randen van de oude perrons onder de nieuwe op druk gebruikte stations (waar ze nooit eens lekker tijd hadden om de perronranden volledig te vervangen).
Uit Zwitserland heb ik zo'n foto staan bij Gare Délémont

Perron 4: 2 perron-hoogten (oud en nieuw)

Het grappige in Italië is dat er goederenwagons zijn die zoveel breder zijn dan personenrijtuigen dat sommige perrons niet opgehoogd kunnen worden op lijnen waar deze rijden. Een breed geblokje gele streep op het perron waarschuwt reizigers voor de mate waarin zij uitsteken, en met eigen ogen heb ik kunnen zien dat het waar is. Doodlink.

Trouwens: in het draadje Italië - Como heb ik een foto staan van zo'n dubbele perronrand
(de gele streep op dit perron is geen waarschuwing voor goederenwagons; die passen hier niet) :
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 januari 2019, 00:27:57 door Jan22 »
Jan Willem

64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #670 Gepost op: zondag 13 januari 2019, 10:39:44 »

Hoi Marcel,

Ik liep even flink achter hier, zie ik nu en heb aardig wat gemist.
Ook de beste wensen nog, mede namens de WOSA ! ( Punten zijn bijgeschreven  :thumbup: )
Wat een heerlijke zwart/wit foto met brave Marcel en Eerste Trein :P ( Heb ook een tijdje naar de gashaard zitten turen, zit mooi ingebouwd )
Nog geen zorgen over hoe en wat met de scenery of wat dan ook; gewoon lekker rijden en wegdromen  O:-D

Ben benieuwd, wat je dit jaar gaat bakken !

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte