Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Robin,
Opsturen is een optie.
Maar "handbagage in het ruim" wordt pas bij de gate bepaald. En dan ben je dus al langs de security.
Maar waarschijnlijk krijg ik medio maart bezoek. Kunnen die het meenemen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Jos,

Het is mij een aantal maal al bij het inchecken gevraagd.
Nu komt bijna niemand meer aan die balie.....
Maar ik zou het risico niet nemen.

Mvg Robin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Vandaag toch nog lekker rustig therapeutisch op zolder bezig geweest.

Van de vijf ballast opties zijn er drie afgevallen en zitten er nog twee in de strijd. Eerst maar eens begonnen met de slooptest. Met enig mechanisch geweld met een schroevendraaier zijn de zijkanten van de ballast zo verdwenen. De K-rail loshalen kost in het eerste stukje wat extra kracht maar daarna is ook de hele rail zo los. Het meeste tijd kost dan de stukjes tussen de dwarsliggers uitpeuteren en het verwijderen van de kleine restjes die door de latex lekker zitten vast geplakt. Het grote voordeel van deze latex mix is wel dat dit allemaal is te verwijderen zonder alles nat te maken en los te weken, dus geen geklieder. Verder blijft het bij de K-rail wel even wat werk om alles weer goed schoon te maken. Een ander nadeel van de latex is dat je handen de rest van de dag naar ballonnen (of cond? B)) ruiken.

Daarna de twee testplankjes weer ingestrooid met de kanshebbers in de finale:

?   Busch 7069 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige. (verhouding 1, 1)
?   Busch 7069 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige, Noch 9367 gneis rood/bruin. (verhouding 1, 1, 1)

Michel: helaas ligt jouw voorkeur er uit????. :-(

Ze liggen nu te drogen dus het wordt vervolgt met de definitieve uitslag.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik blijf bij nummer 3


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op dinsdag 25 december 2018, 19:29:47
Michel: helaas ligt jouw voorkeur er uit????. :-(

Jammer maar ik leg mij neer bij je keuze. :P

Citaat van: narwal op dinsdag 25 december 2018, 19:29:47
Ze liggen nu te drogen dus het wordt vervolgt met de definitieve uitslag.

Ben benieuwd wat de definitieve keuze zal zijn.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag 3-Railers en andere geïnteresseerden,

Ik ben er uit! :thumbup:

De twee testplankjes zijn droog en ik heb vanmorgen lekker even alle treinen laten rijden en ondertussen het eindresultaat vergeleken. Ofwel heerlijk op zolder zitten genieten.

Het ging nog tussen nr.2 Busch 7069 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige. (verhouding 1, 1) en nr.3 Busch 7069 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige, Noch 9367 gneis rood/bruin. (verhouding 1, 1, 1) De nummers op de plankjes kloppen nu overigens niet meer.

De ballast waar ik voor ga is nr. 2. (op foto 1 de bovenste/rechtse) De beide soorten ballast vind ik erg mooi dus de keuze was moeilijk. De winnaar is een beetje lichter van kleur en geeft in vogelperspectief, helicopterview of tegenwoordig op het dronebeeld een rustiger en evenwichtiger beeld. Dat is ook het beeld wat wij meestal zien als we ?onze? modelbaan bekijken: van bovenaf. Ik ben bang dat nr.3 dan net te donker is en daardoor teveel gaat overheersen terwijl nr.2 dan wat meer op gaat in het landschap. Dat is tenminste wat ik wil bereiken.

Peter: Helaas. Jouw voorkeur ligt er ook uit. Je kunt die ballastmix natuurlijk ook zelf gaan toepassen! :P

Nu kan ik tenminste weer rustig slapen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, fijn dat eruit bent. Het zal er prachtig uit gaan zien, fijne 2e kerstdag.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Arie: ik zag in jouw topic dat je strafwerk had? :D

Ik zie bij sommige forumleden een jaarlijkse update voorbij komen met de behaalde resultaten en dat vind ik wel een mooie afsluiting van het jaar. Daarom bij deze ook van Bad Drieberg-Steinbrücke het eindresultaat van 2018. Misschien een nieuwe traditie?

De foto?s van dit overzicht kun je vergelijken met de plaatjes uit wintrack die ik in de opening van dit topic heb geplaatst van wat toen mijn idee was hoe mijn baan er uit moest gaan zien. Link eerste stukje BDS  Er zijn in de loop van tijd, door praktische onmogelijkheden, voortschrijdend inzicht of andere ideeën, een aantal wijzigingen gedaan aan het oorspronkelijke plan. Er zitten dus wel verschillen in maar in grote lijnen komt het nog aardig overeen!

Uiteraard ga ik volgend jaar weer lekker verder. Mijn plan is dat ik van station Güglingen de rails en wissels compleet heb en dat dan ook als module ga monteren en aansluiten en daarna definitief kan plaatsen. Verder wil ik de houtzagerij naast het BW gaan bouwen. Ik hoop volgend jaar ook eindelijk eens wat landschap te kunnen realiseren en misschien zelfs wat gaan experimenteren met het zelf maken of verbeteren van gekochte bomen en struiken, dus wat groen op de baan. Ook wil ik wat verder zijn met de automatisering van de baan met de verschillende schakeldecoders en misschien zelfs al met een besturingsprogramma. (I-Train)

Dus tot zover de plannen. Eens kijken waar ik op uit kom.

De beste modelspoorwensen voor 2019!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zo, fijn dat je er uit bent! Maar... is het niet veel natuurlijker om alle -of in ieder geval een groot deel van de- getoonde varianten toe te passen? In het echt zijn er toch ook heel veel varianten in ballast? Ben je niet bang dat t saai wordt met overal dezelfde ballast?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-railers,

Op de valreep van het jaar toch nog even een onverwachts berichtje.

De lampjes van de kerstboom hebben gisteravond de geest gegeven dus mijn vrouw heeft het ding afgebroken en ingepakt. Ik heb maar even geholpen om de dozen weer naar zolder te brengen om op te ruimen.

Daar kwam ik de doos tegen waar mijn oude fotoalbums in liggen en toen schoot mij te binnen dat ik mijn eerste trein op mijn vierde verjaardag heb gekregen, dus dat dit eigenlijk een dubbel jubileumjaar was! 50 jaar Märklin rijder en 25 jaar Insider lid. Nooit meer aan gedacht. Foto opgezocht en jawel een, toen nog lief jongetje, trots aan het rijden met z?n eerste trein. >:-D

Uiteraard meteen de bewuste combinatie opgezocht en even op de baan gezet. De originele doos en oude M-rails maar ook de op een gegeven moment gevaarlijke 10 VA grijze transformator zijn al verdwenen. De locomotief is analoog en niet meer rijvaardig maar het doet het leuk voor het plaatje. Daarna had mijn favoriete locomotief, de T3, de eer om de oude wagonnetjes een rondje door Bad Drieberg-Steinbrücke te trekken. De oude tunnel lag er ook bij dus die mocht ook even op de baan. (heel erg WOSA verantwoord!) Ook het later eens gemonteerde zeer detail getrouwe sluitlicht deed het ook nog goed. :D

Toch een mooie afsluiting van dit jubeljaar!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op vrijdag 14 december 2018, 19:37:28
Hallo iedereen,

Geslaagde wereldreis naar hartje Enschede. Vloeibaar rubber/latex en de ballast voor de grote test zijn binnen.

Bij Pijp-Lines nog een grote verrassing: deze winkel is nu een officiele Märklin, Trix en LGB dealer! Goed nieuws voor de 3-railers in het uiterste oosten van ons land. Link: https://webshop.pijplines.nl/website/index.php?TreeItem=799101&NewsItem=65200

Ik kan Somberg Modelbouw in Almelo aanbevelen! Als dezelfde mensen er nog werken bij Pijplines (toen ze nog geen Märklin dealer waren) hoef ik er niet naar toe.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ach Marcel, wat een nostalgie! Vooral de tunnel... Uit een tijd dat tunnels nog gewoon tunnels waren! Wie heeft er nou bedacht dat er een berg omheen moet?
Ik werd er erg blij van!

En intussen volg ik steeds met groot plezier je vorderingen met je huidige modelbaan. Ik ga mij niet wagen aan latex lijm. De extra herrie ga ik te lijf met het opvullen van klankkasten waar het kan en voor het dubbel isoleren van de ondergrond waar dat nog mogelijk is. Waar het niet meer kan, moet ik er maar mee leren leven.

Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :) geweldige baan heb je reeds;
:?: met wat heb je de latexlijm gemengd?
mvg,Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@citaat @citaat tja de enige reden van een berg is een tunnel en niet omgekeerd natuurlijk >:-D.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Volgens Wosa-normen is een tunnel zonder berg absoluut puntwaardig!
Of vergis ik mij... :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@citaat klopt als een bus :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dank voor de update Marcel en vooral van de nostalgische plaatjes. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Uiteraard eerst iedereen de beste wensen voor het komende modelspoorjaar en dat we maar veel van onze vlijtige werkzaamheden mogen genieten!

Zoeff! (naam?): Ik kom al jaren bij zowel Pijp-Lines als Somberg en bij alle twee naar volle tevredenheid. Jij moet helemaal nergens naar toe, het is helemaal aan jou. Ik vind het wel positief dat we vanaf nu ook voor 3-rail materiaal in Enschede terecht kunnen. :P

Peter: Ik ga ballasten met latex. Of dat echt gaat helpen moet ik nog ondervinden. Positief of negatief: ik moet leven met de uitkomst. Bij het invullen van het landschap zullen er ook klankkasten worden gevuld met XPS platen dus geluiddempend.

Michel: zie reactie 633

Hans en Peter: heb ik ook eens WOSA punten! >:-D

Cees: graag gedaan! :thumbup:

Nou, mijn kerstreces zit er op en vanaf morgen gaat het gewone leven van hard werken, zweten en zwoegen weer beginnen. Helaas is de tijd voor de trein dan een stuk minder dus zullen de vorderingen niet meer zo snel gaan.

Ik kan spoor-technisch niet verder dus maar eens een pakket xps platen gehaald om eens te experimenteren met landschapsbouw. Daar heb ik, ondanks al mijn vorige banen, weinig ervaring mee dus het is allemaal even van alles uitproberen. Het is allemaal nog niet helemaal naar mijn zin maar het ziet er ineens wel heel anders uit. De platen zijn nu ongeveer op maat maar er moet nog wel het een en ander worden weggesneden en geschuurd dus ik heb nog wat uit te puzzelen.

Ook ben ik proberen uit te vinden op welke hoogte het station, trottoirs, wegen en omliggend landschap moet komen ten opzichte van het spoor. Wat gebruiken jullie voor opvulling en ophoging op de multiplex onderbouw plaat? Ik heb 3, 5 en 10 mm dik foamboard liggen maar die hebben als nadeel een gladde witte papieren onder- en bovenkant die niet goed is te verwijderen. Ik zoek nog dunne XPS platen van 3 of 5 mm maar ik heb nog geen adresje gevonden. (behalve hele pakketten voor laminaat ondervloeren en zoveel ben ik niet nodig)

Ik ga verder met dromen???

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Doe-het-zelf perronranden van Auhagen zijn 7 mm, en worden door SBB-rijders vaak gebruikt.
Dat heeft ook iets met Epoche te maken.

Perrons waren vroeger lager, in ieder geval in Zwitserland, Duitsland, Itatië, Oostenrijk, Slovenië en in Groot-Brittannië voor zover ik me herinner uit mijn Interrail-tijd (jaren '70) en Wagons-Lits tijd (jaren '80).
Eind jaren '80, of later, werden perrons overal in Europa hoger, en vaak zie je nog steeds de randen van de oude perrons onder de nieuwe op druk gebruikte stations (waar ze nooit eens lekker tijd hadden om de perronranden volledig te vervangen).
Uit Zwitserland heb ik zo'n foto staan bij Gare Délémont

Perron 4: 2 perron-hoogten (oud en nieuw)


Het grappige in Italië is dat er goederenwagons zijn die zoveel breder zijn dan personenrijtuigen dat sommige perrons niet opgehoogd kunnen worden op lijnen waar deze rijden. Een breed geblokje gele streep op het perron waarschuwt reizigers voor de mate waarin zij uitsteken, en met eigen ogen heb ik kunnen zien dat het waar is. Doodlink.

Trouwens: in het draadje Italië - Como heb ik een foto staan van zo'n dubbele perronrand
(de gele streep op dit perron is geen waarschuwing voor goederenwagons; die passen hier niet) :
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik liep even flink achter hier, zie ik nu en heb aardig wat gemist.
Ook de beste wensen nog, mede namens de WOSA ! ( Punten zijn bijgeschreven  :thumbup: )
Wat een heerlijke zwart/wit foto met brave Marcel en Eerste Trein :P ( Heb ook een tijdje naar de gashaard zitten turen, zit mooi ingebouwd )
Nog geen zorgen over hoe en wat met de scenery of wat dan ook; gewoon lekker rijden en wegdromen  O:-D

Ben benieuwd, wat je dit jaar gaat bakken !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Hans (Hanzi): ik zag dat ik helemaal vergeten was jouw vraag te beantwoorden maar hier bij deze: Je hebt gelijk dat je in de ?echte wereld? op hetzelfde traject meerdere soorten ballast tegen kunt komen. Dat is ook logisch. Mijn doelstelling is om een landschap te krijgen die de gezapige rust van de jaren 60/70 uitstraalt, ofwel die misschien inderdaad een beetje saai aan doet. Een modelspoorbaan is een relatief klein iets wat je in een oogopslag bijna kunt overzien. Ik wil ook nog wel wat andere details dus nee, ik denk niet dat het door een soort ballast saai wordt maar wel dat het daardoor juist een samenhangend rustig geheel wordt.

Jan Willem: Bedankt voor de bijdrage. De perronhoogtes zijn blijkbaar eigenlijk altijd goed. Van instappen vanaf grondniveau tot gelijkvloers, en alles daar tussen in. Ik wil op de stukken naast de rails waar gebouwen of landschap moet komen eerst als basis gaan opvullen met xps ondervloerplaten van 3 mm en daarna zoals het in de plaatselijke situatie nodig is.

Tony: Bedankt voor de punten! Tja, toen was het nog een braaf jongetje. Dat is daarna wel een tijdje anders geweest. Lekker rijden gaat even niet maar dromen kan ik als de beste! (deed ik op school ook altijd: dat was mijn beste vak! B))

Ik heb even het station Güglingen van de baan gehaald om wat voorbereidingen voor het landschap te doen. Wat ondersteuning en afscherming van het spoor achter het station en voor de rest van dit deel. Kan ik lekker verder prutsen. (en uiteraard dromen??)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Respect, wat een details...
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Difranco (naam?): bedankt! Ik doe mijn best.

Hierbij een artikel wat morgen te lezen is in de ?Drieberger Zeitung?.

Friedrichshöhe maandag 4 Februari: Zoals vorig jaar al werd aangegeven wordt het ook in Kreis Bad Drieberg-Steinbrücke steeds moeilijker om de spoorlijnen rendabel te houden. Gevolg hiervan is dat er, net als dat landelijk gebeurt, meer en meer stoomlocomotieven worden vervangen door dieselmotor aangedreven materieel. Vanaf heden wordt er voor de passagiersdienst een railbus met bijwagen ingezet. Deze kan door een man worden bediend en is veel minder arbeidsintensief om rijklaar te maken en te houden.
De stokers dreigden te gaan staken maar door het districtshoofd is aangegeven dat dat onnodig is. Vooralsnog zijn er geen personele consequenties. De meeste stokers hebben hun machinistenpapieren al op zak dus uit deze groep, en de oudere machinisten, wordt personeel geselecteerd om op deze nieuwe railbus dienst te gaan doen.
Aangezien deze landelijk tendens al langer bezig is zijn er toch nog stoomlocomotieven die daardoor worden herverdeelt en worden verplaatst naar onze regio. Morgen zal ook een BR 74 als standplaats Friedrichshöhe krijgen. Naar verwachting zullen er na verloop van tijd nog een aantal stoomlocomotieven, maar ook diesel uitvoeringen, aan onze regio worden toegewezen.

Deze railbus van Piko (52727) is een heel mooi model met heeeeeeeeeeel veel geluiden maar dat is ook heel erg hard, bijna net zo hard als een echte railbus. Dat kan niet de bedoeling zijn, dat moet toch wel bij zijn te stellen? Ik heb echter geen flauw idee hoe dat moet. In de CSII is de geluidsinstelling niet te wijzigen. Is er iemand die daar wel enig idee van heeft? Een ander nadeel wat de kop op stak is dat het geen geweldige klimmer is. Bij nadere inspectie bleek dat er helemaal geen antislip bandjes op liggen! Dit hoeft voor het toekomstige pendeltraject geen probleem te zijn maar toch?..het zou wel handig zijn geweest. Maar het is wel een mooie trein!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En deel twee voor vandaag,

Zoals gezegd komt er een BR 74 (36740) het rijdend materieelbestand van BDS versterken. Dit is een locomotief uit de Märklin ?Start Up? serie dus heel goed betaalbaar, het kunnen niet altijd topmodellen zijn want dat wordt te prijzig. Daar moet Märklin er eens wat meer van hebben in plaats van al die hele dure ?eenmalige? modellen speciaal voor Insider leden. Deze loc rijdt prima, dus voldoet volledig voor BDS. Deze is voorlopig gepland voor de sleep van de drie rood/beige passagierswagens.

Mijn DB 86 (33961 Delta uitvoering) reedt niet al te geweldig. Ik had nog een decoder 60760 en heb die ingebouwd. Daarvoor heb ik ook een hoogvermogenmotor 60944 ingebouwd. Nou, het rijdt. Verder ben ik er eigenlijk niet zo tevreden over. Het piept en kraakt en het rijden is nog steeds niet geweldig. Af en toe een sprongetje harder en dan weer terug vallen. Ja, mechanisch gezien is alles dik in orde. Tandwielen en de rest van de aandrijflijn zijn zo als nieuw, daar ligt het dus niet aan. De kunststof kap werkt hier ook niet echt aan mee, dat is gewoon een klankkast, maar ook zonder dat is het teveel lawaai.

Ik moet hier echt weer mee bezig maar ik heb zo geen oplossing of richting waarin ik moet zoeken. Iemand anders wel?

Jammer, want ik vind het wel een hele mooie locomotief! :-(

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Dat zijn weer mooie kiekjes die je hebt geplaatst.
Wat betreft de railbus daarvan is het gelud in volume in te stellen. Kijk even in het boekje welke CV nummer je moet hebben.
Anders ff een Forum-genoot vragen die bij je in de buurt woont of een keertje naar een van de Stamtafels gaan.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Harald,

Bedankt! In de meegeleverde boekjes en via Piko op het internet kan ik heel erg veel vinden over allerlei instellingen van cv nummers maar helemaal niets over de instellingen van het geluidsniveau. Raar. 8o

Misschien is er iemand die deze railbus of ander Piko materiaal met dezelfde decoder heeft, hetzelfde probleem en een oplossing?

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Er zijn weer twee mooie aanwinsten binnen gereden op je baan. :) :thumbup:
Gelukkig is een staking afgewend onder het personeel ondanks de komst van de mooie railbus.
Helaas kan ik je niet helpen met het volume van deze railbus ik heb namelijk een Märklin railbus maar die staat op de nominatie om verkocht of om geruild te worden voor een Zwitserse loc (MFX).

Ook de stoomloc mag er zeker wezen en staat erg mooi op je baan met de wagons erachter.
Verder geniet ik altijd van je prachtige foto's en van je mooie schone baan helaas is mijn tafel altijd vol met van alles ondanks dat ik het vaak opruim.

Veel rijplezier met de aanwinsten toegewenst.

Groet Michel 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Leuke aanwinsten! De railbus ziet er mooi uit en die Br 74 is inderdaad een leuk locje. Ik heb dit laatste model net deze week een heel klein beetje "gepimpt".
Vreemd dat het geluid van die Piko niet is aan te passen. Dat zou toch op een of andere manier moeten kunnen zou je zeggen.

Groet, Marc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, probeer eens CV63
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Leuke update weer! Wat betreft de BR74 heb je helemaal gelijk. Zou leuk zijn als bijv. Weinert hier een ?super-setje? voor op de markt zou brengen. Fred (IJsengel) heeft dit bij haar Epoche-I zusje gedaan.

Verder is men hier ten huize ook groot fan van de (besneeuwde) railbus  :thumbup:. Blijft altijd een leuk ding en is 1 van de weinige niet-Epoche 1 zaken die mochten blijven ;-).

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Fijn aanwinsten, Marcel  :thumbup:

Ik heb in mijn BR 74 wat lood in het machinistenhuis gelegd om de trekkracht te vergroten.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@Tony:

Waar haal je eigenlijk lood vandaan? Zijn dit platen die je op maat kunt knippen/ snijden?

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Soms gordijnlood of lood voor het dak, maar het kan ook met vislood natuurlijk.
Is met een tuinschaar of stanleymes goed te knippen/snijden.

Dit locje trok eerst maar met moeite 2 korte twee-assers de helling op, nu kunnen er 5 of 6 achter  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb wel eens balanceerlood van een autovelg gebruikt.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat

Toen het nog lood was waarschijnlijk

Nu mag er geen lood meer gebruikt worden voor het balanceren van je wielen :(
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Klopt, tegenwoordig is het zink. Toepassing (balanceren velgen óf treintjes verzwaren) blijft gelijk.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat

Het formaat wordt dan wel groter met zink als verzwaring.
De hengelaars moeten ook over op alternatieven.
Beter een stukje daklood nemen.  :)  Dat is nog niet in de ban.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat Of potlood.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Jammer, dat er geen loodverf meer verkrijgbaar is  :?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag William.

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 06 februari 2019, 09:18:44
Waar haal je eigenlijk lood vandaan? Zijn dit platen die je op maat kunt knippen/ snijden?

Verzwaren van materieel kan ook prima met soldeertin, wat in diverse afmetingen verkrijgbaar is.
Ik heb dit al eens toegepast met een draaddikte van 1mm gerold om de assen van een wagonnetje:
dit resulteerde in een aanzienlijke verbetering van het rijgedrag ervan (Airfix met metalen wielen).
Ook zijn er dikkere staven soldeertin verkrijgbaar voor het solderen van zink.
Dit bestaat doorgaans uit 40% tin en 60% lood en is normaal verkrijgbaar.

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Loodkogels (ballast) ===> klik
Nog meer loden spullen ===> klak
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zelf ben ik een keer naar onze "loodgieter" gegaan (die helemaal niet meer giet) en een stukje daklood gevraagd.
Kreeg zelf geen stukje maar een stuk mee, genoeg voor jaren, wordt weleens een strookje afgesneden.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Ik zie dat er een zware discussie is losgebarsten! :) En dit alles over het vermeende slechte klimmen van mijn BR 74! Deze (M instap) lok rijdt echter geweldig goed, geen enkel probleem met heuveltjes oprijden. Het is mijn Piko railbus die daar problemen mee heeft. (geen rubber bandjes) Gelukkig zit er in haar toekomstige pendeltraject geen stijging die ze niet aankan dus daar maak ik mij niet zo druk over.

Ik ben wel wat minder te spreken over de geluidsterkte van deze railbus en ik weet nog steeds niet hoe ik dat in kan perken. Het is een mfx decoder, ik kan daar met mijn CSII 60214 niets aan veranderen. De geluidsniveau-instelmogelijkheid is grijs. (niet benaderbaar) Alle CV?s die in de Piko boekjes staan zie ik niet terug in de CSII. Blijft raar????

Hans: bedankt voor het meedenken maar dat is helaas niet van toepassing op mijn decoder. Daar staat zelfs bij CV63 ?niet veranderen?. Helaas niet de oplossing.

Marc: Mooie raampjes! Neem ik mee, lijkt een stuk beter!

Verder, om deze zware discussie af te sluiten: Duiklood! In alle kleuren van ons rijdend materiaal te krijgen. Een blok per locomotief of rijtuig en ze gaan nergens meer heen! >:-D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben den Hollander
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op vrijdag 08 februari 2019, 19:53:09

Het is een mfx decoder, ik kan daar met mijn CSII 60214 niets aan veranderen. De geluidsniveau-instelmogelijkheid is grijs. (niet benaderbaar) Alle CV?s die in de Piko boekjes staan zie ik niet terug in de CSII. Blijft raar????


Vraag over MFX: bij Bart Bahn-AG, hij weet er alles van lees ik vaak en hij heeft een CS centrale.

DCC: jouw CV's voor de geluidsterkte zitten in de SuSi reeks Sound and Function Modules CV 896 tot 1024. Maar daar kun je niet bij want je hebt MFX aan.

Gr, Ben.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat

Dus MFX in CS en Lok uitzetten???????? of iets proberen met een centrale die zo wie zo geen MFX spreekt....

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Ben en Anne,

Ik heb nog geen tijd gehad om mij verder in het cv verhaal te verdiepen. Dat is voor mij nog een heel wazige materie wat blijkbaar behoorlijke gevolgen kan hebben als ik iets verkeerd doe dus daar ben ik dan wel voorzichtig mee. Het is wel een feit dat deze railbus automatisch in de mfx modus gaat zonder dat ik daar wat aan kan doen, dus uitzetten van mfx is blijkbaar geen optie. Ik ken helaas niemand met een ander systeem maar dan is het volgens mij nog maar de vraag of dan gewijzigde instellingen in DCC behouden blijven als de railbus weer een mfx signaal ziet op mijn baan.

Zodra ik wat meer tijd heb wil ik daar eigenlijk wel grip op zien te krijgen! Het is verdorie mijn eigen railbus ik moet toch zelf de geluidssterkte aan mogen passen? :D Misschien via Bart Bahn-AG of misschien via Piko.

Met de nieuwe software update van mijn CSII 60214 heb ik nu wel alle geluiden beschikbaar, maar ik kan ze nog steeds niet zachter zetten.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben den Hollander
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat MFX uitzetten in de centrale. Dan kun je uiteindelijk de lok benaderen via het DCC programmeer menu.

Vind je dat lastig of ongewenst: zoek even iemand die DCC kan programmeren.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Ben: Nooit meer aan gedacht dat dat mogelijk was! Heb ik gedaan: de CSII aansturing, tabblad Rail, op DCC gezet. Daarna kijken, en jawel ik kan daar het geluidsniveau zachter zetten, dat wil zeggen, in de CSII. In het echt geeft het geen verschil en blijft het geluidsniveau net zo hard zoals het was. Ggrr?. :? Ik zet dit probleem even op de lange baan of op een zijspoor.

Ook nog de complimenten voor jouw bouwwerkzaamheden op het forum van de buren! Wat een geweldig mooi stukje modelbouw! Ik kan daar niet reageren dus dan maar bij deze! :thumbup:

Aangezien ik nog niet alle wissels heb voor station Güglingen ben ik maar verder gegaan met het voorbereidende werk voor de landschappelijke invulling. Ik merk dat ik daar nog niet zoveel ervaring in heb maar je ziet wel resultaat! De XPS platen geven bij het bewerken niet die irritante korreltjes als bij EPS (piepschuim) maar bij het snijden geeft het wel veel troep! Ook is dat lekker statisch dus het blijft lekker overal plakken. Het is wel schoon dus na het opruimen ben je het ook echt kwijt.

Het was een hele puzzel. Er loopt ook nog een stuk spoor achter en dat moet bereikbaar blijven. Dat kan dus alleen vanboven. Hierdoor wordt de ruimte achter het station wel aardig beperkt. Ik denk dat het zoals ik het nu doe heel goed kan. Ik laat het weer lekker even staan, dan kan ik er goed over nadenken of het echt wat is.
Tussen het station en het dubbelspoor alvast een foamboard geplaatst. Hier moeten ook XPS platen op komen die dan schuin oplopen naar het station toe. Maar dat is voor een volgende keer.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heerlijk strak gebouwd allemaal Marcel, complimenten  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Met veel plezier je update van je bouwvorderingen bekeken mooi gedaan hoor. :) :thumbup:

Groet Michel