Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuk verslag!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Robert,

Nog twee maandjes en dan FLO!  :thumbup: Je blijft dus wel in het wereldje hangen maar dan zonder de militaire bijkomstigheden, ook wel lekker! Je zult dan vast ook regelmatig bij mij in de buurt komen bij de Hengelose vestiging van jouw werkgever.

Ik ben blij met mijn lok waarvan het origineel is gebouwd in jouw woonplaats Kiel. Mijn ervaring met dit bedrijf is meer de nautische kant, de scheepsdiesels. Zeer degelijk en betrouwbaar. Ook het "Kieler Kanal" regelmatig gebruikt, leuke ervaring.

Misschien ken je deze pagina wel, een productief bedrijfje die MaK: www.loks-aus-kiel.de

Jouw DHG 500 is o.a. hier nog terug te vinden: https://www.rangierdiesel.de

Het zijn in ieder geval leuke informatieve pagina's,
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Leuke presentatie inclusief keuring van je nieuwste aanwinst. :) :thumbup:
Deze prachtige loc rijd hier ook op het rangeerterrein in de rondte en zeker met de telexkoppelingen geeft dat extra speelplezier aan de baan.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze prachtige dieselloc. :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@ narwal : ik kom inderdaad regelmatig in Hengelo ( met veel plezier ); dat gaat al terug naar 2003 toe ik hoof bureau radar werd bij de Directie Materieel Koninklijke Marine en in het Platform Nederland Radarland ging participeren.

De nieuwe baan bij Thales Duitsland zal meer in de ?combat systems? en de systeemintegratie hoek liggen en tevens op strategisch niveau portfolio analyse en vernieuwing inhouden.

Kiel is inderdaad de DHG bakermat (Henschel)! De DHG heb ik ooit vor mijn (8e of 9e) verjaardag gekregen (ben begonnen met een startset van Antex). Toen een paar jaar geleden de DHG500 weer in de collectie kwam, was dat natuurlijk een ?must have?; vandaar oog de DHG als logo!

Groeten
Robert
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Michel: Dank en inderdaad de telexkoppelingen zijn een hele leuke extra op deze lok! Ik moet niet vergeten om, als het BW klaar is, ergens een bankje te plaatsen waar een Michel Preisertje in het zonnetje (in Bad Drieberg-Steinbrücke regent het nooit) lekker kan zitten genieten van de bedrijvigheid!

Robert: Van mijn kant hetzelfde. De DHG500 omstreeks dezelfde leeftijd op mijn verjaardag gekregen. Ik heb hem nog steeds maar hij is nooit omgebouwd naar digitaal. Misschien in de toekomst ooit eens.

Jouw baan bij Thales lijkt mij een behoorlijk complexe uitdaging om alle systemen met elkaar te laten communiceren. Succes!

Ik ben van origine meer mechanisch met ook wel een elektro bagage. (scheepswerktuigkundige) Bij de KLu was het onderhouden van de beide MPR?s van het AOCS ooit een deel van mijn werk. (het mechanische deel, de radarantenne zelf) De opvolger staat in het Hengelo al op het dak, dat ziet er wel heel anders uit! Verdere ?radar? ervaring was meer met de diverse luchtverdedigingssystemen van de KLu. Tegenwoordig ben ik meer met het (jacht)vliegbedrijf betrokken als technisch adviseur (AOO) ondersteunende systemen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 07 oktober 2018, 13:04:22
in het zonnetje (in Bad Drieberg-Steinbrücke regent het nooit) lekker kan zitten genieten van de bedrijvigheid!
Als er geen beplanting groeit, maakt dat ook niet uit  :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

De loods is mooi geworden, Marcel  :thumbup:

De V60 is een loc die op dit soort banen zeker niet mag ontbreken.
Past die ook in je loods ?

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 07 oktober 2018, 13:04:22
Michel:Ik moet niet vergeten om, als het BW klaar is, ergens een bankje te plaatsen waar een Michel Preisertje in het zonnetje (in Bad Drieberg-Steinbrücke regent het nooit) lekker kan zitten genieten van de bedrijvigheid!

Marcel, ik maak graag gebruik van dit prachtige aanbod. :) :P
Zal mijn foto toestel vast klaar leggen. ;)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo modelspoorvrienden,

Bas: de toekomstige beplanting in BDS moet zeker tegen mooi weer en droge weersomstandigheden kunnen en toch groen blijven! :D

Tony: mee eens. Een V60 hoort er gewoon bij maar hier zal die helaas wel buiten moeten blijven staan. De uitlaat is net te hoog voor de aanbouw van de locloods. :?

Michel: dat bankje komt er zeker. Het kan nog wel eventjes duren maar dan kan er wel worden genoten van de gezapige bedrijvigheid in het BW van BDS en dan kan dat mooi op de gevoelige plaat worden vastgelegd. :thumbup:

Er zijn weer een paar kleine vorderingen te melden. Ik heb voor het BW en toekomstige houtzagerij een paar kleine gebouwtjes klaar. De overkapping voor de zagerij was zo klaar, een lasercut bouwdoosje. Eenvoudig te maken en ziet er goed uit! De papieren vloer gaat denk ik verdwijnen maar dat zie ik in de toekomst nog wel. Verder een bedrijfsstoffenschuurtje en een houtopslag gefabriceerd van styreen en reststukjes. Dat kost meer tijd dan je zo zou verwachten maar ik ben er best tevreden mee. Zelfbouw geeft veel voldoening. Als laatste heb ik de bakstenen muur van de watertoren gestukt en wit geschilderd. Deze past nu veel beter in het geheel van het BW.

Er moeten nog een paar mooie lichtmastjes komen om het BW ook in het donker te kunnen gebruiken dus dat wordt een leuk speurtochtje op beurzen of anders het internet. Ik wil houten masten met een ledlampje in een klein zwart kapje maar ik heb nog weinig betaalbaars gezien wat mij aanstaat. Geeft niet, heeft geen haast.

Ik weet nog niet wat mijn volgende project zal worden maar daar kom ik vast wel uit.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit dat stucwerk :thumbup: Zelf gedaan of uitbesteedt aan een Pool :D :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er allemaal prachtig uit. En zelfbouw, geknutsel met restmateriaal, het geeft zeker voldoening. Het kost veel meer tijd, maar het kost nauwelijks geld en houdt je van de straat. Wat wil een mens nog meer?
Een aanmoediging? Heb je nauwelijks nodig, maar ik wil toch zeggen dat ik allemaal mooi gemaakt vind en dat het er zeer geloofwaardig uitziet. Keep up the good work!

Alleen nog een vraag: blijft de wisselaandrijving bovengronds? Hij viel mij ineens op.


Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Leuke update van mooie gemaakte gebouwtjes. :) :thumbup:
Vooral het gebouwtje met de brandblusser aan de muur vindt ik erg mooi en staat erg leuk op de baan. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Afdakje en houthokje zijn mooie modellen  :thumbup:
Van wie zijn deze ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Bas: het bedenken van het stucwerk is uit nood geboren. Ik had de muur eerst gewoon wit geschilderd: dat zag er niet mooi uit. (eigenlijk gewoon erg slecht) Daarna de muur met houtlijm ingesmeerd en vervolgens ingestrooid met kwartszand en daarna weer wit geschilderd. Als dit meteen met de eerste keer bouwen was gedaan dan was het strakker geworden maar het resultaat ben ik wel blij mee. De hobby uitbesteden aan Polen? En wat moet ik dan gaan doen? Daarvoor is dit soort werk (meestal) veel te leuk! :O

Peter: Een compliment van een meesterbouwer! Bedankt, het geeft zeker voldoening. Oorspronkelijk wilde ik de wisselaandrijvingen  ondergronds maken maar na de resultaten die ik zag in ?Den Achterhook? van DDW Hans heb ik dat bijgesteld: ze blijven bovengronds. (kan ik er indien nodig ook makkelijker bij) Moet ik natuurlijk wel dezelfde goede resultaten halen als Hans! :thumbup:

Michel: het bedrijfsstoffenschuurtje is simpel en doelmatig en inderdaad mooi gelukt. :)

Barry: van wie zijn die modellen? Van mij! Een groter compliment kun je niet geven. Zelf gemaakt in samenwerking met spulletjes uit de restjesdoos, Evergreen, een beetje Auhagen en diverse lijm- en verfjes leveranciers. :-)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat
CiteerMoet ik natuurlijk wel dezelfde goede resultaten halen als Hans! :thumbup:

Gezien je strakke en nauwkeurige manier van bouwen gaat dat zeker lukken. :thumbup:
bij mij functioneert het in ieder nog prima, nog geen aandrijvingen vervangen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond forumvrienden,

Hans: dat hoop ik wel! Ik zal in ieder geval jouw niveau proberen te evenaren! :P

Niet alles gaat in één keer goed. Zeker als je in de haast om meters te maken gokt op dat iets wel mee zal vallen. In dit geval het ballasten. Ja, ik weet dat er al genoeg is geroepen over het dempen van rijgeluid. Ik heb ook niet voor niets kurk als railbedding gebruikt dus was het minder handig (eigenlijk behoorlijk stom B)) om gewone verdunde houtlijm te gebruiken voor het ballasten van de rails in beide tunnels van het dubbelspoorgedeelte. Het resultaat zag er wel mooi uit, dat dan weer wel, maar wat een geluid! Wat ook niet meehelpt is de klankkast van het tunnelportaal. Het geratel van de wielen op de raillassen galmt lekker door naar de onderbouw. Vandaag dus maar de zijkanten van de railbedding weer ontdaan van de ballast en nu is het al een stuk minder. Toch maakt het nog steeds meer lawaai dan de niet geballaste rails.

Voor ik het opnieuw ga ballasten dus eerst vloeibaar rubber of latex kopen. Ik zit nu te denken aan latex van Weinert.

Moet ik ook nog de ballast tussen de rails verwijderen of is dat niet nodig? Het maakt tenslotte geen direct contact met de onderbouw als ik de zijkanten met latex lijm. Blijft na het ballasten met latex het rijden over de raillassen ook hoorbaar? Wie het weet mag het zeggen!

De foto?s zijn in volgorde, de laatste is zoals het er nu weer bij ligt!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

En het vervolg van het ballast verhaal. Omdat het me nu echt wel duidelijk is dat je moet ballasten met ?iets? dat enigszins geluiddempend werkt heb ik toch maar de rest van de ballast in de tunneldelen verwijderd. Is wel een prutsklusje maar dan weet je zeker dat enig lawaai niet meer aan de houtlijm ligt. Net zoals bij het instrooien hebben deze fijne steentjes ook bij het verwijderen de neiging om weg te springen. Ook is bewezen dat houtlijm echt goed lijmt, zolang je het niet meer nat maakt zit het echt enorm goed vast.

Het was wat werk maar het is verwijderd. Volgende week wat reparatiewerk en dan de rails weer monteren en aansluiten.

Ik heb nu wel een beetje tweedehands ballast in de aanbieding! Slechts één week gebruikt! Is al voorgelijmd: eenvoudig te verdelen tussen de rails, nat maken, even geduld hebben en dat is alles! Zit muurvast en je hoort ook jouw treinen zonder geluidsmodule voorbij rijden. Misschien is daar wel een markt voor! :idea:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

De kurk is nu niet meer te gebruiken, neem ik aan? Is deze ook niet keihard geworden door de lijm? Wellicht ik neopreenband een betere oplossing, of zuigt die zich ook vol?

Mvg,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel. Wat een ben je opgeschoten met je baan. Ik moet nog heel wat gaan terugkijken. Ik verlijm de ballast met vloeibaar rubber. Dit kun je er weer aftrekken en dempt ook meteen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg389680#msg389680

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg393783#msg393783

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Rara vraag maar, Waarom ballast lijmen?
Strooien en laten liggen, gebeurd toch niets mee?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat
Dat is waar totdat er zoveel stof ligt dat je de drang hebt om toch te gaan stofzuigen met weliswaar een fijn filter

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat kan, zelf gelukkig  nog nooit veel last gehad van stof.
Houd de deur gesloten en rolgordijntje dicht als ik niet bezig ben.

Maar dan kan het nog een optie zijn om een scheiding te maken.
Ballast lijmen aan de kurk, aanvullen/op hoogte brengen naast de kurk met een dunne plak piepschuim en daar appart ballast op lijmen.
Je krijgt dan een scheiding, en dan eventueel tussen die 2 delen los strooien?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Maar er is het risico dat de korreltjes die losliggen, tussen de tandwielen van je locs raken! Vastplakken of helemaal weglaten, lijkt mij het devies.

Maar vervelend dat het geluid zo toeneemt. Mijn paradespoor ligt ook op kurk, moet nog geballast worden, maar zit wel geschroefd. Jazeker, met van die kleine K-rail schroefjes. En ik vind dat lang niet erg, qua geluid.
Rails die ligt op opritten en in tunnels levert meer lawaai op door het klankkast-effect. Het isoleren met de blauwe schuimondervloerbedekking werkt wel. Als je het plafond en de wanden van de tunnel ermee bekleedt dempt dat het geluid aanmerkelijk. Zelfs het met blauwe plaat beplakken van de onderkant van de plaat waarop het spoor ligt, werkt dempend.

Misschien schiet je daar iets mee op, Marcel, naast eventueel gebruik van andere lijm dan houtlijm.

Succes,

Peter



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dit is wat ik doe.


C rail leggen, naast de c rail piepschuim leggen tot dezelfde hoogte (strookjes)
HoutLijm op de strookjes piepschuim , ballast erop strooien.

Ondertussen valt er ballast tussen het strookje piepschuim en de crail. (Geen (geluids)contact tussen de 2!!)
Laten drogen.

Stofzuigen, met een pantykous op de stofzuigmond en de stofzuiger op de allerlaagste stand.

Nu blijft er wat niet/geen belast over op sommige plaatsen.
Bijstrooien en voor wie het wil, heel erg veel verdunde houtlijm erussen druppelen.

The End

Dat is mijn gedachte  O:-D O:-D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Barry1972 op maandag 10 december 2018, 17:45:42
@citaat kan, zelf gelukkig  nog nooit veel last gehad van stof.
Houd de deur gesloten en rolgordijntje dicht als ik niet bezig ben.
Dat houdt de stof niet tegen hoor :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: dolphin op zondag 09 december 2018, 21:14:17
Hoi Marcel. Wat een ben je opgeschoten met je baan. Ik moet nog heel wat gaan terugkijken. Ik verlijm de ballast met vloeibaar rubber. Dit kun je er weer aftrekken en dempt ook meteen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg389680#msg389680

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg393783#msg393783

vr gr Arie
Waar heb je dat rubber gekocht?
mvg,Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 11 december 2018, 09:04:03
Citaat van: Barry1972 op maandag 10 december 2018, 17:45:42
@citaat kan, zelf gelukkig  nog nooit veel last gehad van stof.
Houd de deur gesloten en rolgordijntje dicht als ik niet bezig ben.
Dat houdt de stof niet tegen hoor :D

Klopt, maar wel veel. O:-D
Verder zet ik mijn treinen na het uitlaten terug in de (afgesloten) vitrine , en de wagentjes in eeen lade.

Daarom wil ik geen grote baan meer, ik zet op mijn baan waar ik op dat moment mee wil rijden.
Klaar met genieten betekend ook weer opruimen  :idea:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

William: de kurk is er best goed onderuit gekomen, een keer weer schuren en die is weer als nieuw! Neopreen ken ik vanuit mijn werk. Deze is best zacht, zal goed dempen, maar kan op den duur ook wel minder worden. Werkt misschien best goed, niet voor gekozen, nu ligt er overal al kurk.

Barry: los laten liggen van kleine stukjes ballast is vragen om moeilijkheden. Een baan ligt er voor jaren en dan moet je ook schoonmaken. Op den duur zal je echt last krijgen van storingen door rotzooi maar ook stof. Ook dat hou je nooit tegen al werk je nog zo schoon. (ons eigen lijf produceert zelf ook behoorlijk veel stof??.) Jouw oplossing van isoleren kan ook goed werken, er zijn meerdere manieren.

Peter: inderdaad vervelend. Ik had er een heel andere voorstelling van. Nu nog even zoeken om dat te vinden! Als jouw rails verder goed ligt moet je schroefjes eens verwijderen. (de bedrading houdt de rails ook behoorlijk op z?n plek) en je staat denk ik te kijken van het resultaat. Mijn tunnel is van dat blauwe schuim en toch????..

Bas: je hebt gelijk. Ook ik ontkom niet aan stof ook al werk ik nog zo schoon en nauwkeurig.

Arie: Ik wou eigenlijk ballast inlijmen met latex/vloeibaar rubber. Dat had ik inderdaad al in jouw topic en de 3-rail wiki gezien. Pipoos zit helaas niet meer hier in de buurt. Via de internetsite zag ik dat ze ander vloeibaar rubber hebben. Gebruik jij die nu ook? Bij een andere hobbywinkel in mijn regio hebben ze wel een vloeibaar rubber maar die wordt na het drogen beige. (voorbeeldfilm van een gietmal maken) Doet jouw middel van Kars dat ook? Gebruik je nog steeds spiritus om de oppervlakte spanning te verlagen of niet meer? Verder ben ik nog steeds onder de indruk van jouw test met ballast. In bedoel dan de combinatie:

1 Woodland fine ballast GREY      1/2 deel.
2 Woodland fine ballast Brown      1/4 deel.
3 Busch H0 7069 C rail donker grijs   1/4 deel.

In de mengbeker lijkt dat behoorlijk licht van kleur maar als ik het resultaat in reactie 772 zie dan vind ik dat geweldig mooi, dat zou in BDS prima passen! Die wil ik toch nog eens gaan testen. Komt de kleur echt overeen met de foto? Ik bedoel de linkse twee stukken rails op de foto.

Nu nog even latex/vloeibaar rubber zien te vinden. :D


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het is fraai die ballast zo  :thumbup: , en het is ook maar net hoe je het hebben wil  :)
Daarin kan volgens mij bijna alles.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben den Hollander
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat @citaat Het beste is dubbel isoleren zodat ballast niet in contact kan komen met het hout. Zie dit plaatje: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:Ballast.gif

Dat geeft het beste resultaat maar is mogelijk mosterd na de maaltijd gezien je al kurk hebt gelegd.



Gr, Ben.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
[
Citaat van: narwal op dinsdag 11 december 2018, 18:31:47

Arie: Ik wou eigenlijk ballast inlijmen met latex/vloeibaar rubber. Dat had ik inderdaad al in jouw topic en de 3-rail wiki gezien. Pipoos zit helaas niet meer hier in de buurt. Via de internetsite zag ik dat ze ander vloeibaar rubber hebben. Gebruik jij die nu ook? Bij een andere hobbywinkel in mijn regio hebben ze wel een vloeibaar rubber maar die wordt na het drogen beige. (voorbeeldfilm van een gietmal maken) Doet jouw middel van Kars dat ook? Gebruik je nog steeds spiritus om de oppervlakte spanning te verlagen of niet meer? Verder ben ik nog steeds onder de indruk van jouw test met ballast. In bedoel dan de combinatie:

Nu nog even latex/vloeibaar rubber zien te vinden. :D

Hoi Marcel, ik gebruik nog steeds Kars vloeibaar rubber. Het droogt niet wit op, ongeveer als houtlijm. Ik gebruik nu ruitensproeier vloeistof i.p.v. spiritus om de spanning te breken

vr gr Arie

nb als het echt niet lukt te bestellen kan ik wel wat voor je kopen en opsturen. Moet zelf ook weer op een nieuwe fles uit.  ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond iedereen,

Barry: dat is inderdaad allemaal heel erg een persoonlijke smaak. We hebben allemaal een idee in ons hoofd van hoe het er uit moet komen te zien maar er is heel veel mogelijk als ballast en het is bijna nooit fout. (al staat paarse ballast wel heel vreemd :D)

Ben: inderdaad, helaas mosterd na de maaltijd. De oplossing die jij aangeeft lijkt mij wel de enige echte oplossing. Bij het bedenken van mijn baan heb ik een aantal afwegingen gemaakt en oplossingen daarvoor verzonnen of gezocht. Voor de ballast was dat voor mij kurk. Dat zie je ook het meest. Dit is mijn eerste baan met K-rails, hiervoor had ik M-rails. Geluid is dus voor mij een dingetje. Ik hoop dat het met vloeibaar rubber mee gaat vallen. Voor jouw oplossing is het: volgende baan beter. :thumbup:

Arie: bedankt voor het aanbod maar het is denk ik niet nodig. Ik zag ook een voorbeeld met Kars vloeibaar rubber en dat geeft dezelfde verkleuring als van het merk dat ik nu wil gebruiken. Ik kan komend weekend op wereldreis naar de grote stad Enschede en ga bij, de al eens eerder door mij genoemde grootste creatieve winkel van Oost-Nederland, Bertus Workel een fles halen van Vosschemie. (vloeibaar latex/natuurrubber) Ga ik die in dezelfde verhouding testen met 1x1x1. (latex, water, ruitenwisservloeistof) Natuurlijk wel de zomer ruitenwisservloeistof, die is beter tegen beestjes. En als ik dan toch in de grote stad ben kan ik meteen bij Pijp-Lines op zoek naar de Woodland ballast. Kan ik weer aan de bak! Geeft weer goede hoop. :P

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Geslaagde wereldreis naar hartje Enschede. Vloeibaar rubber/latex en de ballast voor de grote test zijn binnen.

Bij Pijp-Lines nog een grote verrassing: deze winkel is nu een officiele Märklin, Trix en LGB dealer! Goed nieuws voor de 3-railers in het uiterste oosten van ons land. Link: https://webshop.pijplines.nl/website/index.php?TreeItem=799101&NewsItem=65200

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op vrijdag 14 december 2018, 19:37:28
Geslaagde wereldreis naar hartje Enschede. Vloeibaar rubber/latex en de ballast voor de grote test zijn binnen.

:?: ben je al aan het testen?
:P ik ben benieuwd naar het resultaat,
mvg;Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond mede 3-railers,

Nou, ik heb de resultaten van de test. De zoon van Arie (Dolphin) noemde het ballasten al werk voor gevangenen en ik moet zeggen dat dat aardig richting de waarheid gaat, het lijkt minimaal op een taakstraf! Je moet gewoon rustig blijven en geen haast hebben. O:-D

Het is moeilijk om de echte kleuren vast te leggen dus het resultaat van de test is wel enigszins anders dan op de foto. Toch hierbij het resultaat in plaatjes.

Foto 1: Woodland grijs medium, Busch 7369 (voor C rail), Woodland bruin medium. (verhouding 1, 1, 1)
Foto 2: Busch 7069 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige. (verhouding 1, 1)
Foto 3: Busch 7069 (voor C rail), Busch 7517 bruin beige, Noch 9367 gneis rood/bruin. (verhouding 1, 1, 1)
Foto 4: Noch 9367 gneis rood/bruin.
Foto 5: Woodland grijs fine, Busch 7369 (voor C rail), Woodland bruin fine. (verhouding 2, 1, 1) Dit was de testmix van Arie; ik vind die voor mijn baan te fijn al is de kleur wel heel goed. Helaas geeft de test met een iets grovere ballast (foto 1) een heel ander resultaat. :O

Heel opvallend is het verschil tussen foto 1 en foto 5. Zelfde fabrikant alleen een iets grovere ballast. Bij foto 1 heb ik na het mengen de verhouding al aangepast omdat daar het grijs teveel overheerste. Mijn grote voorkeur gaat uit naar de mix van foto 2 maar de mix van foto 3 is nog een optie. Dat kijk ik nog even aan. Het vloeibaar rubber werkt prima. De slooptest die Arie heeft gedaan moet ik nog doen.

Als laatste wens ik iedereen hele fijne feestdagen!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
nr 4 lijkt mij het beste;
1 en 5 is voor kanariestokjes  :D ,5 lijkt mij ook te fijn;
prettige feestdagen,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ha ha, een ander woord hiervoor is "monnikenwerk". Kleur van het ballast materiaal is denk ik persoonlijk . Ik heb Woodland grijs fijn gebruikt. Kies gewoon wat je mooi vindt. Hoe bevalt het vloeibare latex van Voschemie??

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo,

Michel: bij foto 5 valt dat in het echt heel erg mee hoor, die is best mooi. Foto 4 is in het echt redelijk donker, net of het geregend heeft. Voor het inlijmen is de kleur veel mooier en het heeft een hele mooie structuur. Mijn voorkeuren passen ook heel goed bij de kleuren van de tunnels en brug, dat speelt ook mee.

Arie: dat is meteen de grote overeenkomst. Zowel monniken als gevangenen zitten hele dagen in de cel dus die hebben heel veel tijd voor dit soort tijdrovende klusjes! Kleur is altijd persoonlijk zeker bij ballast maar het is eigenlijk altijd goed. Ik denk dat de Woodland ballast fine voor C rail inderdaad mooier is dan bij K rail en op jouw baan ziet het er dan ook heel mooi uit. De latex van Vosschemie bevalt prima, als je geen latex van Kars meer kunt vinden kun die je volgens mij prima als vervanger gebruiken. Als ik klaar ben met denken over de ballast ga ik de slooptest nog eens doen om te zien of dat net zo gaat als bij C rail.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik zou 5 wel eens willen zien in de verhouding 2-2-1
Dat lijkt mij fraai
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ben den Hollander
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mijn keuze zou 5 zijn maar dan wat minder aanbrengen. En als het klaar is nog eens met de airbrush wat roestwaas spuiten langs de spoorstaven over de railstoelen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik vind optie 4 erg mooi.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Heb lang naar de foto's van de verschillende soorten ballast bekeken het is natuurlijk belangrijk wat je zelf het beste aanvoelt maar zelf zou ik voor optie 4 gaan omdat ik dat zo op de foto het mooist eruit vindt zien.

Want foto 1 vindt ik te grijs/blauwachtig foto 2 is naar mijn mening te beige foto 3 komt in de buurt foto 4 is goed en foto 5 is te grijs meer voor een aquarium lijkt mij.

Nogmaals jij hebt de moeilijke keuze om te bepalen wat je mooi vindt en neemt als ballast mijn mening is om je meer aan het twijfelen te brengen. :D >:-D

Succes met je keuze.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Barry: helaas, ik ben door zowel de testplankjes als c rail ballast heen. Die zal je zelf even moeten proberen.

Ben: goede keuze maar ik vind die op afstand gezien veel te fijn. Ik heb die overigens heel mooi strak aangebracht maar tijdens het inlijmen had ik verzaakt om even voor te nevelen. B) Het resultaat was dus dat de ballast ging zwemmen en het minder mooi werd. Voor mijn test voldeed dit wel. Ik heb nog geen air brush, ook al had ik die wel dan heb ik daar nog geen ervaring mee, dus ik probeer met alleen ballast een zo mooi mogelijk resultaat te halen.

Peter: nr. 4 is ook mooi maar ?in het echt? ziet het geheel er dan erg donker uit. Dat is zeker bij het dubbelspoorgedeelte heel overheersend. Als ballast heeft die, naar mijn mening, de mooiste structuur. Daarom is nr. 3 voor mij ook nog een optie.

Michel: keuzes maken is altijd persoonlijk en dat is in dit geval inderdaad moeilijk want het bepaald voor een groot deel het eindresultaat van de hele baan. Zie het bovenstaand antwoord over ballast nr. 4. Net nog in de praktijk gekeken en nr. 2 en 3 staan bij mij nog steeds bovenaan. Ik ga nog wel een keer testen met dry-brushen van nr. 4 met granietverf. (de basis van mijn tunnels en brug) Kijken hoe dat er uit komt.

Omdat de close up foto?s niet een echt goed beeld geven heb ik een paar foto?s op afstand op verschillende plaatsen gemaakt. Het geeft wel een realistischer beeld van het geheel al ziet het er in de praktijk toch nog weer net iets anders uit.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het bovenste plankje op je nieuwe serie foto's geeft het mooiste resultaat.
De onderste is me iets te gespikkeld.

Misschien het overwegen waard om een donkere onderlaag te doen en het midden stuk rondom het spoor grijzer/lichter.
Daar zal de verse steenslag tenslotte gestort worden.

Van je twee soorten ballast vind ik die hoekige mooier als die ronde korreltjes.

Het is maar net welke factoren je het belangrijkst vindt.
Ik heb na het maken van mijn test strookjes nog even verder gezocht naar een andere kleur met de vorm van de pikzwarte kleur die ik had.
Die viel echt uit de toon met de rest.

Mvg Robin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik stel mijn voorkeur bij van nummer 4 naar 3  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als je zo gaat vergelijken zie je de verschillen en dan ontstaat er een voorkeur.
Zelf vind ik plankje 3 mooi.
Het hangt ook een beetje van de lichtinval af. En natuurlijke schaduw enz.
En in het echt kom je  natuurlijk ook allerlei kleuren-variaties tegen, denk aan vroeg, donker/vochtig door de dauw, laat/lichter in de zon enz.
Succes met je keus.
Met mijn eigen baan "Feldafing" loop ik ook tegen ballasten aan.
Daarvoor wil ik ook vloeibaar latex gebruiken. Maar hier (in Portugal) moeilijk/niet te koop.
Nu ga ik naar NL volgende week, maar heb alleen handbagage.
En ik denk dat ik niet langs de security kom met zo'n fles?
Dus dat wordt pas van de zomer, als ik weer met de camper naar NL ga.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En nog een keer,

Robin: een keuze maken uit ballast is al moeilijk genoeg en dan kom jij doodleuk met het idee om meerdere kleuren in meerdere lagen te storten! :D Ronde korreltjes zijn inderdaad niet realistisch; de bedoeling van ballast is om het spoor te fixeren en dat lukt niet met knikkers.

Peter: ik blijf mijn voorkeur ook bijstellen. Nu (na het dry brushen) twijfel ik tussen nr.3 en 4.

Jos: De kleur wisselt ook bij het bekijken op de ene kant van de baan en de andere door een andere lichtval. Of je met vloeibaar rubber/latex in het vliegtuig mee mag? Geen flauw idee. Luchtvaartregelgeving (IATA) is gecompliceerd. Misschien denken ze wel dat je onderweg een kneedbom wil maken! Ik denk inderdaad dat je het niet mee mag nemen. Ze doen al moeilijk over een aangebroken flesje water.

Ik heb alle ballast aan een zijde ge-dry-brushed (dit woord lijkt echt nergens op) met Heki granietverf. Pffff. Dat wordt er niet makkelijker op. Nu komt ook nr.4 weer in beeld en valt nr.2 af. Hier moet ik nog eens een paar nachtjes over slapen. :?

Nog even een keer dezelfde foto als in reactie 644 en daaronder de laatste versie met de granietverf. (let op: nu zijn de nummers van rechts naar links)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Sorry maar ik blijf nummertje 4 het mooist vinden. :P
Wat je schrijft lekker er een paar dagen over nadenken en dan ben je er misschien uit wat je wilt neerleggen als ballast.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: joske3 op zondag 23 december 2018, 14:05:31

Nu ga ik naar NL volgende week, maar heb alleen handbagage.
En ik denk dat ik niet langs de security kom met zo'n fles?


Gewoon op sturen naar je adres in Portugal.
Of je handbagage in het ruim laten plaatsen.Daar doe je ze op drukke vluchten een plezier mee.
Dus kan dan gratis.