Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bad Drieberg-Steinbrücke
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 11 12 [13]   Omlaag

Auteur Topic: Bad Drieberg-Steinbrücke  (gelezen 97312 keer)

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #600 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2018, 14:37:52 »

Goedemiddag allen,

Hierbij een artikel uit de “Drieberger Zeitung”.

Friedrichshöhe vrijdag 5 Oktober: Ook in Kreis Bad Drieberg-Steinbrücke worden langzamerhand de oudere stoomlocs, helaas voor de stoom liefhebbers, vervangen door dieselmotor aangedreven locomotieven. Het zal niet het einde van een tijdperk zijn maar er gaat wel iets veranderen. Dit zal voorlopig niet ten koste gaan van arbeidsplaatsen, er rijden nog veel stoomloks in onze regio, maar wel de betrouwbaarheid van de dienstregeling ten goede komen.

Vandaag is uit het noorden van het land een V60 diesellocomotief van bouwer MAK uit Kiel in onze streek aangekomen. Ook door stoomliefhebbers moet toch worden geconcludeerd dat dit een wel een bijzonder mooi exemplaar is. Als eerste is er in het Bahnwerk Friedrichshöhe, vanaf nu de standplaats, een uitgebreide inname inspectie uitgevoerd. Deze is prima verlopen er werden geen gebreken geconstateerd al waren er eerst wat aanloop problemen met afstellingen. Daarna is de locomotief voorzien van brandstof en is hij meteen opgenomen in de dienstregeling. Er is meteen begonnen met een volledige ronde met benodigde goederen voor onze streek. Hopelijk zullen wij nog veel plezier hebben aan deze aanwinst en sneller van onze bestellingen worden voorzien!

Voor onze geïnteresseerde bewoners is er voor een eerste kennismaking een fotoreportage van de nieuwe aanwinst bijgevoegd.

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #601 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2018, 15:05:22 »

Leuk verslag!
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #602 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2018, 19:24:10 »

Ziet er goed uit!
Gelogd

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #603 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2018, 10:52:31 »

Hallo Robert,

Nog twee maandjes en dan FLO!  :thumbup: Je blijft dus wel in het wereldje hangen maar dan zonder de militaire bijkomstigheden, ook wel lekker! Je zult dan vast ook regelmatig bij mij in de buurt komen bij de Hengelose vestiging van jouw werkgever.

Ik ben blij met mijn lok waarvan het origineel is gebouwd in jouw woonplaats Kiel. Mijn ervaring met dit bedrijf is meer de nautische kant, de scheepsdiesels. Zeer degelijk en betrouwbaar. Ook het "Kieler Kanal" regelmatig gebruikt, leuke ervaring.

Misschien ken je deze pagina wel, een productief bedrijfje die MaK: www.loks-aus-kiel.de

Jouw DHG 500 is o.a. hier nog terug te vinden: https://www.rangierdiesel.de

Het zijn in ieder geval leuke informatieve pagina's,
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 oktober 2018, 10:54:25 door narwal »
Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #604 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2018, 11:14:43 »

Marcel,

Leuke presentatie inclusief keuring van je nieuwste aanwinst. :) :thumbup:
Deze prachtige loc rijd hier ook op het rangeerterrein in de rondte en zeker met de telexkoppelingen geeft dat extra speelplezier aan de baan.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze prachtige dieselloc. :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Gelogd

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #605 Gepost op: zaterdag 06 oktober 2018, 11:38:32 »

@ narwal : ik kom inderdaad regelmatig in Hengelo ( met veel plezier ); dat gaat al terug naar 2003 toe ik hoof bureau radar werd bij de Directie Materieel Koninklijke Marine en in het Platform Nederland Radarland ging participeren.

De nieuwe baan bij Thales Duitsland zal meer in de ‘combat systems’ en de systeemintegratie hoek liggen en tevens op strategisch niveau portfolio analyse en vernieuwing inhouden.

Kiel is inderdaad de DHG bakermat (Henschel)! De DHG heb ik ooit vor mijn (8e of 9e) verjaardag gekregen (ben begonnen met een startset van Antex). Toen een paar jaar geleden de DHG500 weer in de collectie kwam, was dat natuurlijk een ‘must have’; vandaar oog de DHG als logo!

Groeten
Robert
Gelogd

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #606 Gepost op: zondag 07 oktober 2018, 13:04:22 »

Goedemiddag allen,

Michel: Dank en inderdaad de telexkoppelingen zijn een hele leuke extra op deze lok! Ik moet niet vergeten om, als het BW klaar is, ergens een bankje te plaatsen waar een Michel Preisertje in het zonnetje (in Bad Drieberg-Steinbrücke regent het nooit) lekker kan zitten genieten van de bedrijvigheid!

Robert: Van mijn kant hetzelfde. De DHG500 omstreeks dezelfde leeftijd op mijn verjaardag gekregen. Ik heb hem nog steeds maar hij is nooit omgebouwd naar digitaal. Misschien in de toekomst ooit eens.

Jouw baan bij Thales lijkt mij een behoorlijk complexe uitdaging om alle systemen met elkaar te laten communiceren. Succes!

Ik ben van origine meer mechanisch met ook wel een elektro bagage. (scheepswerktuigkundige) Bij de KLu was het onderhouden van de beide MPR’s van het AOCS ooit een deel van mijn werk. (het mechanische deel, de radarantenne zelf) De opvolger staat in het Hengelo al op het dak, dat ziet er wel heel anders uit! Verdere “radar” ervaring was meer met de diverse luchtverdedigingssystemen van de KLu. Tegenwoordig ben ik meer met het (jacht)vliegbedrijf betrokken als technisch adviseur (AOO) ondersteunende systemen.

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #607 Gepost op: maandag 08 oktober 2018, 09:16:07 »

in het zonnetje (in Bad Drieberg-Steinbrücke regent het nooit) lekker kan zitten genieten van de bedrijvigheid!
Als er geen beplanting groeit, maakt dat ook niet uit  :D
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #608 Gepost op: maandag 08 oktober 2018, 15:46:29 »


De loods is mooi geworden, Marcel  :thumbup:

De V60 is een loc die op dit soort banen zeker niet mag ontbreken.
Past die ook in je loods ?

Grtz Tony
Gelogd
62 jarige digibeet en dit vind ik ook leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #609 Gepost op: maandag 08 oktober 2018, 16:21:14 »

Michel:Ik moet niet vergeten om, als het BW klaar is, ergens een bankje te plaatsen waar een Michel Preisertje in het zonnetje (in Bad Drieberg-Steinbrücke regent het nooit) lekker kan zitten genieten van de bedrijvigheid!

Marcel, ik maak graag gebruik van dit prachtige aanbod. :) :P
Zal mijn foto toestel vast klaar leggen. ;)

Groet Michel
Gelogd

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #610 Gepost op: maandag 26 november 2018, 11:40:43 »

Hallo modelspoorvrienden,

Bas: de toekomstige beplanting in BDS moet zeker tegen mooi weer en droge weersomstandigheden kunnen en toch groen blijven! :D

Tony: mee eens. Een V60 hoort er gewoon bij maar hier zal die helaas wel buiten moeten blijven staan. De uitlaat is net te hoog voor de aanbouw van de locloods. :?

Michel: dat bankje komt er zeker. Het kan nog wel eventjes duren maar dan kan er wel worden genoten van de gezapige bedrijvigheid in het BW van BDS en dan kan dat mooi op de gevoelige plaat worden vastgelegd. :thumbup:

Er zijn weer een paar kleine vorderingen te melden. Ik heb voor het BW en toekomstige houtzagerij een paar kleine gebouwtjes klaar. De overkapping voor de zagerij was zo klaar, een lasercut bouwdoosje. Eenvoudig te maken en ziet er goed uit! De papieren vloer gaat denk ik verdwijnen maar dat zie ik in de toekomst nog wel. Verder een bedrijfsstoffenschuurtje en een houtopslag gefabriceerd van styreen en reststukjes. Dat kost meer tijd dan je zo zou verwachten maar ik ben er best tevreden mee. Zelfbouw geeft veel voldoening. Als laatste heb ik de bakstenen muur van de watertoren gestukt en wit geschilderd. Deze past nu veel beter in het geheel van het BW.

Er moeten nog een paar mooie lichtmastjes komen om het BW ook in het donker te kunnen gebruiken dus dat wordt een leuk speurtochtje op beurzen of anders het internet. Ik wil houten masten met een ledlampje in een klein zwart kapje maar ik heb nog weinig betaalbaars gezien wat mij aanstaat. Geeft niet, heeft geen haast.

Ik weet nog niet wat mijn volgende project zal worden maar daar kom ik vast wel uit.

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #611 Gepost op: maandag 26 november 2018, 11:46:48 »

Ziet er goed uit dat stucwerk :thumbup: Zelf gedaan of uitbesteedt aan een Pool :D :D
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #612 Gepost op: maandag 26 november 2018, 13:48:34 »

Het ziet er allemaal prachtig uit. En zelfbouw, geknutsel met restmateriaal, het geeft zeker voldoening. Het kost veel meer tijd, maar het kost nauwelijks geld en houdt je van de straat. Wat wil een mens nog meer?
Een aanmoediging? Heb je nauwelijks nodig, maar ik wil toch zeggen dat ik allemaal mooi gemaakt vind en dat het er zeer geloofwaardig uitziet. Keep up the good work!

Alleen nog een vraag: blijft de wisselaandrijving bovengronds? Hij viel mij ineens op.


Groet,

Peter
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #613 Gepost op: maandag 26 november 2018, 17:55:02 »

Marcel,

Leuke update van mooie gemaakte gebouwtjes. :) :thumbup:
Vooral het gebouwtje met de brandblusser aan de muur vindt ik erg mooi en staat erg leuk op de baan. :)

Groet Michel
Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #614 Gepost op: maandag 26 november 2018, 17:57:25 »

Afdakje en houthokje zijn mooie modellen  :thumbup:
Van wie zijn deze ?
Gelogd
Groeten barry

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #615 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 19:33:05 »

Goedenavond allemaal,

Bas: het bedenken van het stucwerk is uit nood geboren. Ik had de muur eerst gewoon wit geschilderd: dat zag er niet mooi uit. (eigenlijk gewoon erg slecht) Daarna de muur met houtlijm ingesmeerd en vervolgens ingestrooid met kwartszand en daarna weer wit geschilderd. Als dit meteen met de eerste keer bouwen was gedaan dan was het strakker geworden maar het resultaat ben ik wel blij mee. De hobby uitbesteden aan Polen? En wat moet ik dan gaan doen? Daarvoor is dit soort werk (meestal) veel te leuk! :O

Peter: Een compliment van een meesterbouwer! Bedankt, het geeft zeker voldoening. Oorspronkelijk wilde ik de wisselaandrijvingen  ondergronds maken maar na de resultaten die ik zag in “Den Achterhook” van DDW Hans heb ik dat bijgesteld: ze blijven bovengronds. (kan ik er indien nodig ook makkelijker bij) Moet ik natuurlijk wel dezelfde goede resultaten halen als Hans! :thumbup:

Michel: het bedrijfsstoffenschuurtje is simpel en doelmatig en inderdaad mooi gelukt. :)

Barry: van wie zijn die modellen? Van mij! Een groter compliment kun je niet geven. Zelf gemaakt in samenwerking met spulletjes uit de restjesdoos, Evergreen, een beetje Auhagen en diverse lijm- en verfjes leveranciers. :-)

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

ddwHans

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Den Achterhook
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #616 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 22:37:58 »

 @citaat
Citaat
Moet ik natuurlijk wel dezelfde goede resultaten halen als Hans! :thumbup:

Gezien je strakke en nauwkeurige manier van bouwen gaat dat zeker lukken. :thumbup:
bij mij functioneert het in ieder nog prima, nog geen aandrijvingen vervangen.
Gelogd
vr. groet, Hans

Modelbaan "Den Achterhook" met k-rail.
Besturing: digitaal, PC met DDW en Koploper/Rocrail
Rosoft WDD, SDD en S88-n
Programmeerspoor met SPROG IIv4
[ https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.0]

[img]http://files.3rail.nl/419.gif[/img

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #617 Gepost op: zaterdag 08 december 2018, 18:01:35 »

Goedenavond forumvrienden,

Hans: dat hoop ik wel! Ik zal in ieder geval jouw niveau proberen te evenaren! :P

Niet alles gaat in één keer goed. Zeker als je in de haast om meters te maken gokt op dat iets wel mee zal vallen. In dit geval het ballasten. Ja, ik weet dat er al genoeg is geroepen over het dempen van rijgeluid. Ik heb ook niet voor niets kurk als railbedding gebruikt dus was het minder handig (eigenlijk behoorlijk stom B)) om gewone verdunde houtlijm te gebruiken voor het ballasten van de rails in beide tunnels van het dubbelspoorgedeelte. Het resultaat zag er wel mooi uit, dat dan weer wel, maar wat een geluid! Wat ook niet meehelpt is de klankkast van het tunnelportaal. Het geratel van de wielen op de raillassen galmt lekker door naar de onderbouw. Vandaag dus maar de zijkanten van de railbedding weer ontdaan van de ballast en nu is het al een stuk minder. Toch maakt het nog steeds meer lawaai dan de niet geballaste rails.

Voor ik het opnieuw ga ballasten dus eerst vloeibaar rubber of latex kopen. Ik zit nu te denken aan latex van Weinert.

Moet ik ook nog de ballast tussen de rails verwijderen of is dat niet nodig? Het maakt tenslotte geen direct contact met de onderbouw als ik de zijkanten met latex lijm. Blijft na het ballasten met latex het rijden over de raillassen ook hoorbaar? Wie het weet mag het zeggen!

De foto’s zijn in volgorde, de laatste is zoals het er nu weer bij ligt!

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #618 Gepost op: zondag 09 december 2018, 16:58:29 »

Hallo allen,

En het vervolg van het ballast verhaal. Omdat het me nu echt wel duidelijk is dat je moet ballasten met “iets” dat enigszins geluiddempend werkt heb ik toch maar de rest van de ballast in de tunneldelen verwijderd. Is wel een prutsklusje maar dan weet je zeker dat enig lawaai niet meer aan de houtlijm ligt. Net zoals bij het instrooien hebben deze fijne steentjes ook bij het verwijderen de neiging om weg te springen. Ook is bewezen dat houtlijm echt goed lijmt, zolang je het niet meer nat maakt zit het echt enorm goed vast.

Het was wat werk maar het is verwijderd. Volgende week wat reparatiewerk en dan de rails weer monteren en aansluiten.

Ik heb nu wel een beetje tweedehands ballast in de aanbieding! Slechts één week gebruikt! Is al voorgelijmd: eenvoudig te verdelen tussen de rails, nat maken, even geduld hebben en dat is alles! Zit muurvast en je hoort ook jouw treinen zonder geluidsmodule voorbij rijden. Misschien is daar wel een markt voor! :idea:

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #619 Gepost op: zondag 09 december 2018, 20:31:11 »

Hoi Marcel,

De kurk is nu niet meer te gebruiken, neem ik aan? Is deze ook niet keihard geworden door de lijm? Wellicht ik neopreenband een betere oplossing, of zuigt die zich ook vol?

Mvg,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

dolphin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Winnaar fotowedstrijd Q1 2010 Stadsbahn epoche 1/2
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #620 Gepost op: zondag 09 december 2018, 21:14:17 »

Hoi Marcel. Wat een ben je opgeschoten met je baan. Ik moet nog heel wat gaan terugkijken. Ik verlijm de ballast met vloeibaar rubber. Dit kun je er weer aftrekken en dempt ook meteen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg389680#msg389680

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg393783#msg393783

vr gr Arie
« Laatst bewerkt op: zondag 09 december 2018, 21:19:30 door dolphin »
Gelogd
Voor het bekijken van mijn modelbaan topic, Klik hier.

Voor de Index van mijn Topic Klik hier.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #621 Gepost op: maandag 10 december 2018, 16:23:42 »

Rara vraag maar, Waarom ballast lijmen?
Strooien en laten liggen, gebeurd toch niets mee?
Gelogd
Groeten barry

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • heb er verdomme geen zin meer in
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #622 Gepost op: maandag 10 december 2018, 17:40:09 »

 @citaat
Dat is waar totdat er zoveel stof ligt dat je de drang hebt om toch te gaan stofzuigen met weliswaar een fijn filter

Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #623 Gepost op: maandag 10 december 2018, 17:45:42 »

 @citaat kan, zelf gelukkig  nog nooit veel last gehad van stof.
Houd de deur gesloten en rolgordijntje dicht als ik niet bezig ben.

Maar dan kan het nog een optie zijn om een scheiding te maken.
Ballast lijmen aan de kurk, aanvullen/op hoogte brengen naast de kurk met een dunne plak piepschuim en daar appart ballast op lijmen.
Je krijgt dan een scheiding, en dan eventueel tussen die 2 delen los strooien?
Gelogd
Groeten barry

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #624 Gepost op: maandag 10 december 2018, 18:01:03 »

Maar er is het risico dat de korreltjes die losliggen, tussen de tandwielen van je locs raken! Vastplakken of helemaal weglaten, lijkt mij het devies.

Maar vervelend dat het geluid zo toeneemt. Mijn paradespoor ligt ook op kurk, moet nog geballast worden, maar zit wel geschroefd. Jazeker, met van die kleine K-rail schroefjes. En ik vind dat lang niet erg, qua geluid.
Rails die ligt op opritten en in tunnels levert meer lawaai op door het klankkast-effect. Het isoleren met de blauwe schuimondervloerbedekking werkt wel. Als je het plafond en de wanden van de tunnel ermee bekleedt dempt dat het geluid aanmerkelijk. Zelfs het met blauwe plaat beplakken van de onderkant van de plaat waarop het spoor ligt, werkt dempend.

Misschien schiet je daar iets mee op, Marcel, naast eventueel gebruik van andere lijm dan houtlijm.

Succes,

Peter



Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #625 Gepost op: maandag 10 december 2018, 19:31:07 »

Dit is wat ik doe.


C rail leggen, naast de c rail piepschuim leggen tot dezelfde hoogte (strookjes)
HoutLijm op de strookjes piepschuim , ballast erop strooien.

Ondertussen valt er ballast tussen het strookje piepschuim en de crail. (Geen (geluids)contact tussen de 2!!)
Laten drogen.

Stofzuigen, met een pantykous op de stofzuigmond en de stofzuiger op de allerlaagste stand.

Nu blijft er wat niet/geen belast over op sommige plaatsen.
Bijstrooien en voor wie het wil, heel erg veel verdunde houtlijm erussen druppelen.

The End

Dat is mijn gedachte  O:-D O:-D
« Laatst bewerkt op: maandag 10 december 2018, 19:32:40 door Barry1972 »
Gelogd
Groeten barry

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #626 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 09:04:03 »

@citaat kan, zelf gelukkig  nog nooit veel last gehad van stof.
Houd de deur gesloten en rolgordijntje dicht als ik niet bezig ben.
Dat houdt de stof niet tegen hoor :D
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

ramdani

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #627 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 17:49:08 »

Hoi Marcel. Wat een ben je opgeschoten met je baan. Ik moet nog heel wat gaan terugkijken. Ik verlijm de ballast met vloeibaar rubber. Dit kun je er weer aftrekken en dempt ook meteen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg389680#msg389680

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg393783#msg393783

vr gr Arie
Waar heb je dat rubber gekocht?
mvg,Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail,digikeijs decoder +terugmelding
iTrain

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #628 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 18:06:13 »

@citaat kan, zelf gelukkig  nog nooit veel last gehad van stof.
Houd de deur gesloten en rolgordijntje dicht als ik niet bezig ben.
Dat houdt de stof niet tegen hoor :D

Klopt, maar wel veel. O:-D
Verder zet ik mijn treinen na het uitlaten terug in de (afgesloten) vitrine , en de wagentjes in eeen lade.

Daarom wil ik geen grote baan meer, ik zet op mijn baan waar ik op dat moment mee wil rijden.
Klaar met genieten betekend ook weer opruimen  :idea:
Gelogd
Groeten barry

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #629 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 18:31:47 »

Hallo allemaal,

William: de kurk is er best goed onderuit gekomen, een keer weer schuren en die is weer als nieuw! Neopreen ken ik vanuit mijn werk. Deze is best zacht, zal goed dempen, maar kan op den duur ook wel minder worden. Werkt misschien best goed, niet voor gekozen, nu ligt er overal al kurk.

Barry: los laten liggen van kleine stukjes ballast is vragen om moeilijkheden. Een baan ligt er voor jaren en dan moet je ook schoonmaken. Op den duur zal je echt last krijgen van storingen door rotzooi maar ook stof. Ook dat hou je nooit tegen al werk je nog zo schoon. (ons eigen lijf produceert zelf ook behoorlijk veel stof…….) Jouw oplossing van isoleren kan ook goed werken, er zijn meerdere manieren.

Peter: inderdaad vervelend. Ik had er een heel andere voorstelling van. Nu nog even zoeken om dat te vinden! Als jouw rails verder goed ligt moet je schroefjes eens verwijderen. (de bedrading houdt de rails ook behoorlijk op z’n plek) en je staat denk ik te kijken van het resultaat. Mijn tunnel is van dat blauwe schuim en toch…………..

Bas: je hebt gelijk. Ook ik ontkom niet aan stof ook al werk ik nog zo schoon en nauwkeurig.

Arie: Ik wou eigenlijk ballast inlijmen met latex/vloeibaar rubber. Dat had ik inderdaad al in jouw topic en de 3-rail wiki gezien. Pipoos zit helaas niet meer hier in de buurt. Via de internetsite zag ik dat ze ander vloeibaar rubber hebben. Gebruik jij die nu ook? Bij een andere hobbywinkel in mijn regio hebben ze wel een vloeibaar rubber maar die wordt na het drogen beige. (voorbeeldfilm van een gietmal maken) Doet jouw middel van Kars dat ook? Gebruik je nog steeds spiritus om de oppervlakte spanning te verlagen of niet meer? Verder ben ik nog steeds onder de indruk van jouw test met ballast. In bedoel dan de combinatie:

1 Woodland fine ballast GREY      1/2 deel.
2 Woodland fine ballast Brown      1/4 deel.
3 Busch H0 7069 C rail donker grijs   1/4 deel.

In de mengbeker lijkt dat behoorlijk licht van kleur maar als ik het resultaat in reactie 772 zie dan vind ik dat geweldig mooi, dat zou in BDS prima passen! Die wil ik toch nog eens gaan testen. Komt de kleur echt overeen met de foto? Ik bedoel de linkse twee stukken rails op de foto.

Nu nog even latex/vloeibaar rubber zien te vinden. :D


Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #630 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 19:19:09 »

Het is fraai die ballast zo  :thumbup: , en het is ook maar net hoe je het hebben wil  :)
Daarin kan volgens mij bijna alles.
Gelogd
Groeten barry

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #631 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 19:52:31 »

 @citaat @citaat Het beste is dubbel isoleren zodat ballast niet in contact kan komen met het hout. Zie dit plaatje: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:Ballast.gif

Dat geeft het beste resultaat maar is mogelijk mosterd na de maaltijd gezien je al kurk hebt gelegd.



Gr, Ben.

dolphin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Winnaar fotowedstrijd Q1 2010 Stadsbahn epoche 1/2
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #632 Gepost op: dinsdag 11 december 2018, 22:43:56 »

[


Arie: Ik wou eigenlijk ballast inlijmen met latex/vloeibaar rubber. Dat had ik inderdaad al in jouw topic en de 3-rail wiki gezien. Pipoos zit helaas niet meer hier in de buurt. Via de internetsite zag ik dat ze ander vloeibaar rubber hebben. Gebruik jij die nu ook? Bij een andere hobbywinkel in mijn regio hebben ze wel een vloeibaar rubber maar die wordt na het drogen beige. (voorbeeldfilm van een gietmal maken) Doet jouw middel van Kars dat ook? Gebruik je nog steeds spiritus om de oppervlakte spanning te verlagen of niet meer? Verder ben ik nog steeds onder de indruk van jouw test met ballast. In bedoel dan de combinatie:

Nu nog even latex/vloeibaar rubber zien te vinden. :D

Hoi Marcel, ik gebruik nog steeds Kars vloeibaar rubber. Het droogt niet wit op, ongeveer als houtlijm. Ik gebruik nu ruitensproeier vloeistof i.p.v. spiritus om de spanning te breken

vr gr Arie

nb als het echt niet lukt te bestellen kan ik wel wat voor je kopen en opsturen. Moet zelf ook weer op een nieuwe fles uit.  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 december 2018, 22:46:18 door dolphin »
Gelogd
Voor het bekijken van mijn modelbaan topic, Klik hier.

Voor de Index van mijn Topic Klik hier.

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #633 Gepost op: woensdag 12 december 2018, 19:04:55 »

Goedenavond iedereen,

Barry: dat is inderdaad allemaal heel erg een persoonlijke smaak. We hebben allemaal een idee in ons hoofd van hoe het er uit moet komen te zien maar er is heel veel mogelijk als ballast en het is bijna nooit fout. (al staat paarse ballast wel heel vreemd :D)

Ben: inderdaad, helaas mosterd na de maaltijd. De oplossing die jij aangeeft lijkt mij wel de enige echte oplossing. Bij het bedenken van mijn baan heb ik een aantal afwegingen gemaakt en oplossingen daarvoor verzonnen of gezocht. Voor de ballast was dat voor mij kurk. Dat zie je ook het meest. Dit is mijn eerste baan met K-rails, hiervoor had ik M-rails. Geluid is dus voor mij een dingetje. Ik hoop dat het met vloeibaar rubber mee gaat vallen. Voor jouw oplossing is het: volgende baan beter. :thumbup:

Arie: bedankt voor het aanbod maar het is denk ik niet nodig. Ik zag ook een voorbeeld met Kars vloeibaar rubber en dat geeft dezelfde verkleuring als van het merk dat ik nu wil gebruiken. Ik kan komend weekend op wereldreis naar de grote stad Enschede en ga bij, de al eens eerder door mij genoemde grootste creatieve winkel van Oost-Nederland, Bertus Workel een fles halen van Vosschemie. (vloeibaar latex/natuurrubber) Ga ik die in dezelfde verhouding testen met 1x1x1. (latex, water, ruitenwisservloeistof) Natuurlijk wel de zomer ruitenwisservloeistof, die is beter tegen beestjes. En als ik dan toch in de grote stad ben kan ik meteen bij Pijp-Lines op zoek naar de Woodland ballast. Kan ik weer aan de bak! Geeft weer goede hoop. :P

« Laatst bewerkt op: woensdag 12 december 2018, 19:38:09 door narwal »
Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

narwal

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #634 Gepost op: vrijdag 14 december 2018, 19:37:28 »

Hallo iedereen,

Geslaagde wereldreis naar hartje Enschede. Vloeibaar rubber/latex en de ballast voor de grote test zijn binnen.

Bij Pijp-Lines nog een grote verrassing: deze winkel is nu een officiele Märklin, Trix en LGB dealer! Goed nieuws voor de 3-railers in het uiterste oosten van ons land. Link: https://webshop.pijplines.nl/website/index.php?TreeItem=799101&NewsItem=65200

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.931 seconden met 35 queries.