Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

Wico: Bedankt, en de plannen zijn al in werking gezet! :P

Bert: Je verzint wel steeds nieuwe klussen die je van Witmoos afhouden. Ach, het is bijna winter dan ga je vast wel weer beginnen. Ik ben trouwens al jaren langer aan het bouwen dus is de voorsprong ook wel logisch. (zelfs met mijn lage tempo....) Jouw spoorbaan planning is erg mooi dus ik ben nieuwsgierig wat het gaat worden. :thumbup:

Vandaag lekker aan het kliederen met rotsblokken en sculptamold. Het ziet er meteen anders uit. Volgende week hopelijk verder met een ander deel.

Uiteraard voor nieuwsgierige volgers natuurlijk visuele bijlages.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat begint er aardig op te lijken met zo een mooi winterlandschap. En nu maar hopen dat het niet op korte termijn gaat dooien want dan heb je een zolder vol met water.

Dat onderdoorkijkje van die brug blijft dat zo? Je kijkt recht in je schaduwstation volgens mij.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie update weer Marcel.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel. Zeer goed gelukt.  :) :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goed bezig geweest.
Blijft genieten van je werk.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi om de vorderingen weer te mogen aanschouwen!  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Henk: Ja, het wordt eerst allemaal wat winters. Straks komt over de sculptamold en de rest van het landschap als basislaag ook nog witte verf. Dan wordt het nog witter! Uiteraard wordt de doorkijk onder brug nog dicht gemaakt. Als je de eerste foto bekijkt bij mijn vorige post dan zie je boven de blauwe platen een schaduwstation en onder de blauwe platen zit een wisselstraat van mijn beide dubbelspoor schaduwstations. Beide moet ik bij kunnen komen dus het wordt nog een leuke uitdaging om dat mooi voor elkaar te krijgen. :?

Henk, Martin, Tom en LibertyCity: Dank voor de bijval! :thumbup:

Vandaag weer lekker aan het kliederen geweest met Sculptamold. De brug over het dubbelspoor is nu definitief geplaatst en vastgelijmd dus die kan er zonder schade niet meer uit..... Het grootste deel van de landschapsdelen die ik kan afwerken voordat het deel Bhf Friedrichshöhe er uit gaat is schilderklaar. Daar komen achtereenvolgens witte verf om de zuigende werking op te heffen, daarna de granietkleur en als laatste de donkerbruine lasurverf. Daarna kan ik op het dubbelspoordeel de laatste ballast aanbrengen en ook op het enkelspoor tussen Bhf Güglingen en schaduwstation Güglingen.

Kortom, nog genoeg te doen, ik hoef me voorlopig niet te vervelen! O:-D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 01 oktober 2022, 17:27:27
Kortom, nog genoeg te doen, ik hoef me voorlopig niet te vervelen! O:-D

Marcel,

Ik maakte me al bijna zorgen, maar gelukkig kom jij de winter wel door ;).

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ik sluit mij graag aan bij de andere reacties, wat een heerlijke baan om te volgen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, goed werk zo te zien. Als er nu nog kleur bijkomt wordt het helemaal toppie.

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er weer veelbelovend uit, Marcel  :thumbup:

Wel een dringend advies; geniet van het afwerken  :warning:  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik kan niet wachten op de vervolg updates van je scenery kunsten.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond hobby collegae,

Wico: Je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken hoor! Ik kom de winter zeker door, ik heb naast de modelspoorbaan ook nog andere interesses dus ik vermaak ook wel als ik geen zin heb om te bouwen of te rijden. Ook het werk vreet gigantisch veel van mijn vrije tijd, maar ja, dat is helaas nog noodzakelijk. Nog een paar jaar dan kan ik voltijds mijn vrouw gaan pesten! :D

Peter: Dank! Ik ben trots op volgers zo als jij! :thumbup:

Luc: Ook dank! Er komt natuurlijk wel kleur op maar nu is het eerst nog witter geworden. Daarna wordt het woestijnkleurig (graniet) en daarna de donkerbruine lasurverf van Heki. Als van de hele baan de basis van het landschap klaar is dan gaat het grote begroenen beginnen en dan moet het allemaal veel vriendelijker over komen.  :P

Tony: Bedankt! Ik geniet zeker van het afwerken, of in ieder geval van het eindresultaat. Tijdens sommige klussen denk ik wel eens dat ik het mezelf moelijker maak dan nodig is. Eigen schuld denk ik dan maar weer!  O:-D

Mies: Even weer een vervolg van mijn scenery en later komt er natuurlijk nog meer. Hé, moet je na het lezen weer wachten. >:-D

De "gesculptamolte" delen lekker met verdunde witte acrylverf behandeld. Dit uiteraard om poriën en andere kleine gaten af te dichten zodat de tweede laag er niet teveel intrekt. Dit geeft meteen al een meer afgewerkt idee. Ook even weer treinen laten rijden, dat geeft een mooi contrasterend beeld. Ik baal er bijna van dat ik bij het deel Bhf Güglingen al de graniet en lasur laag op heb zitten. Alles behalve de sporen lekker wit houden inclusief de gebouwen. Dat geeft wel een ander beeld van een baan, dat zou er mijns inziens best strak uitzien!

Toch is het wel de bedoeling dat het een lekker groene baan gaat worden, maar zover is het nog lang niet.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Bijna smetteloos wit zo te zien.
Het zal met de dunne witte verf zeker voldoende verzadigd zijn en de kleine poriën zullen niet of minder opvallen.
Goed werk en als later de andere lagen er overheen komen dan krijgen we zeker een heel ander beeld.  ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie vooruitgang, fijn om jouw draadje te volgen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag eenieder,

Tom: Smetteloos wit, inderdaad. Zag er dan wel strak uit maar het beeld is al weer anders geworden. >:-D

Bert: Het gaat met kleine stapjes maar het gaat vooruit! Altijd leuk als iemand jouw baan volgt. O:-D

Gisteravond alvast begonnen met de granietverf en vanmorgen er mee verder gegaan. Het is eenvoudig schilderen als er al een grondlaag op zit en dan is het net of je meters kunt maken. Het is zichtwerk dus dat valt wel op in tegendeel van de voorbereidende werkzaamheden die veel meer tijd in beslag nemen zonder dat er grote zichtbare vooruitgang is. Dus dit resultaat is wel lekker.

Volgende stap is met lasurverf de basislaag voor het landschap kleur geven. Hopelijk komend weekend maar ik beloof niets.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi hoor, het wordt zeker wel wat.
(Ik zou wel de rails ff beschermen)

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je bent lekker meters aan het maken, Marcel  :thumbup:
Met een kleurtje erop oogt het zaakje meteen realistischer.
Dat belooft een heel fraaie treinspottershoek te worden !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Harald: Het is inderdaad wel de bedoeling dat het wat wordt! Anders is het ook maar sneu voor alle moeite. :? Uiteraard bescherm ik wel wat nodig is dus het komt goed!

Tony: Zeker, ik maak meters maar wel in schaal H0. Het is inderdaad een lekkere spotters hoek: de bedoeling van de brug in de bocht, tussen heuvels door, en "straks" ook nog groene bomen en struiken erbij moet iets spannends geven zodat de treinen op het dubbelsporig paradetraject niet altijd volledig in het zicht zijn. Volgens mij gaat dat helemaal goed komen. O:-D

Vandaag weer aan het kliederen geweest met de donkerbruine Lasur verf. Verdunt er op smeren en na een korte droogtijd voorzichtig afsponsen en deppen. Het is een proces waarvan de uitkomst niet is te voorspellen dus altijd spannend. Het is nu wel een beetje een trieste sombere uitstraling maar dat gaat straks helemaal goed komen. Na het dry-brushen met de granietverf wordt het geheel een stuk lichter. En ook dat gaat ooit verdwijnen onder bodembedekkers, grassen, struiken en bomen. Maar dat ligt nog in de verre toekomst.

Dus: volgende actiepunten: dry-brushen van de donkere delen en daarna ballasten van het dubbelspoor traject afmaken en een deel van het enkelspoor vanaf Bhf Güglingen naar de tunnel van het schaduwstation Güglingen ballasten.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Fraai Marcel. Nog wel een "dooie" bedoening maar er komt leven in :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik weet dat je heel planmatig werkt, maar kriebelt het niet om ergens een stukkie volledig af te werken met groen etc?

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel. Je overstijgt jezelf  :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie progressie Marcel, ziet er al een kaal berglandschap uit.

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooi! écht mooi!
ik kijk naar de begrassing uit. step by step, maar wat-een-progressie! en wat een structuur in je bouwproces.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Super mooi Marcel  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het gaat de goeie kant op, mooi om zo de opbouw van de kleur te volgen.
Je besteed er veel aandacht aan en dat zal later de scenery tengoede komen.
Kijk al weer uit naar de update van het drybrushen.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik vind deze donkere kleur ook wel wat hebben, zeker niet triest of somber, Marcel.
Zo kun je het in het echie ook tegenkomen.
Maar met jouw doel voor ogen snap ik je wel  ;)

Ga je die witte voorkant ooit wél donker maken ?

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Bert: Het is de bedoeling dat het er straks bruist van het wildleven: grassen, struiken, bomen al moet je "straks" niet te letterlijk nemen... :-)

Wico: Klopt, er gebeurd weinig spontaans, nou ja dat gaat eigenlijk ook wat te ver, maar de bouw is grotendeels al in mijn hoofd vastgelegd. Ja, het kriebelt wel maar er moet nog zoveel gebeuren wat ik eerst klaar wil hebben, en dat is dat alles is aangesloten. Gelukkig heb ik wel geduld...... speciaal voor jou een (oude) foto met groen! ;)

Martin: Nou, dank je, maar ik blijf met beide benen op de grond hoor. Ik ga echt niet opstijgen, ik ken veel vliegtuigmonteurs........... 8o

Michel: Dank! Als het goed is wordt het op termijn pas echt prachtig maar dat duurt nog even. B)

Jos: Ik kijk ook uit naar de begrassing maar dat komt pas later. Structuur is voor mij best prettig na de dagelijkse hectiek. Mijn muzieksmaak is ook progressief dus dat is een leuke overeenkomst. >:-D

Peter: Dank, ik doe mijn best! :thumbup:

Tom: Ik besteed er inderdaad aan alles veel aandacht. Hopelijk betaald zich dat straks inderdaad uit! O:-D

Tony: Die donkere kleuren heb ik in het echt inderdaad ook veel gezien maar straks zie je er waarschijnlijk weinig van terug. Het is natuurlijk ondergrond voor de uiteindelijke mooie wilde groene vlaktes. Voor jou een foto van een deel van de zijkant die al op kleur is: achter het BW naast mijn bureau. De rest kan pas als alle delen die er nog af moeten om aan te sluiten er definitief op liggen. :P

Dit weekend maar eens de laatste dingetjes afwerken van het laatst aangebrachte landschap en ballast. Veelal kleine schoonheidsfoutjes verbeteren en hier en daar een kwastje verf. Wordt hopelijk dit weekend vervolgd!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen Modelspoorvrienden,

Nou, ik hierbij verklaar ik het dubbelspoorgedeelte en het deel Bhf Güglingen met het spoor naar het schaduwstation voor klaar! Niet dat alles al af is maar het spoor is voorzien van ballast, alle schroefjes zijn er uit en de bovenleidingsmasten en hekjes op de stenen brug zijn weer geplaatst. Het landschap is klaar om ooit van zand, bodembedekkers, grassen, struiken en bomen te voorzien.

Het dry-brushen van het landschap is zo prima gelukt. Het vreemde is wel dat de Heki granietverf, uit een nieuw potje, een koudere grijze kleur heeft.... 8o De vorige potjes gaf een iets warmere beige kleur. Niet dat je dat later waarschijnlijk terug ziet, maar toch.

Ik heb een nieuw pak XPS platen gehaald en ben alweer bezig met de volgende delen die nog bulten en bergen moeten krijgen en het landschap dicht te maken. Dit alles met in gedachten dat als dat klaar is en ik de laatste delen naast de baan heb aangesloten dat ik daarna alles snel kan terugplaatsen zodat het er dan ook ineens heel anders uitziet.

Uiteraard weer plaatjes van het afgeronde deelproject! O:-D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Wederom een prachtige update waar ik weer met veel plezier naar gekeken heb.
Je baan komt meer en meer tot leven wat het kijkplezier alleen maar verhoogd.
Zeker de laatste geplaatste foto is er één van grote schoonheid waar je ogen te kort komt om alle mooie details te bekijken.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het drybrushen gaat je goed af, misschien even voor jou wennen dat het een iets andere kleurtoon heeft dan de eerste potjes.
Het zal straks met groen e.d. een weelderig geheel gaan worden want met deze ondergrond komt het groenwerk nog beter tot zijn recht.
Goed bezig hoor.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 23 oktober 2022, 11:07:58
Nou, ik hierbij verklaar ik het dubbelspoorgedeelte en het deel Bhf Güglingen met het spoor naar het schaduwstation voor klaar!

Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal Marcel  :thumbup:
Dit resultaat mag er zeker zijn en wanneer naar verwachting de verdere aankleding nét zo secuur als het reeds verrichte werk wordt uitgevoerd, zal het een prachtig eindresultaat opleveren!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi Marcel, doe zo verder zou ik zo zeggen zo .... :D

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Gedegen aanpak en een erg fraai resultaat Marcel. Vooral doorrrrrgaan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De machinistjes zullen tevreden zijn, Marcel !
Dat ziet er prima uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Na een weekje vakantie weer even rustig bijgelezen in je topic en de vorderingen bekeken. Stap voor stap vooruit, en de baan krijgt telkens meer (een eigen) karakter :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
In een woord geweldig Marcel   :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet eruit als een hele mooie basis om mee verder te gaan, complimenten!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig weer Marcel, echt mooi. Het gaat je enorm goed af hoor  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen iedereen,

Bedankt voor de positieve reacties, dat streelt natuurlijk mijn ego! En Mies ik ben het met jou eens: de laatste foto van mijn vorige post is een onverwachte topper. Ik begon er zelfs aan te twijfelen dat ík dat zelf heb gebouwd.........?  :O

Ik ben met de volgende uitdaging begonnen waar ik al jaren tegen op zie. De treinen die vanaf Bhf Güglingen vertrekken naar Bhf Friedrichshöhe en vice versa rijden grotendeels op een verborgen deel. Om in dat deel de rijtijd wat te verlengen heb ik daar een schaduwstation bedacht zodat de treinen daar moeten wachten. Tevens zit er in dat schaduwstation een inhaalspoor voor pendeltreinen tussen beide stations en het BW. Ofwel een drie spoors schaduwstation. Dat is eigenlijk best breed dus wordt het een uitdaging om het landschap een beetje realistisch te vormen. Als extra hindernis moet dit schaduwstation en het daar onderliggende dubbelspoor schaduwstation bereikbaar blijven, dus het worden afneembare delen.

Ik heb al grofstoffelijk XPS platen gesneden om de delen te kunnen vormen. Het is wel een hele stapel al wordt daar natuurlijk nog heel veel vanaf gesneden. De tijd zal uitwijzen of dit allemaal naar mijn zin gaat zijn.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn inderdaad een fikse stapel XPS platen. Snap nu waarom ze hier van de week waren uitverkocht  :-)

Uitneembare delen zijn altijd een uitdaging, je kan de verborgen sporen nog zo goed testen, er gaat altijd wel een keer iets mis.
Gaat weer het nodige denkwerk aan vooraf maar daar ga je zeker weer uitkomen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zeker waar Tom, zeker waar, er gaat altijd wel iets mis. Daarom zorg ik er altijd voor om dergelijke plaatsen altijd van onder af bij te kunnen komen. Dan hoef ik in ieder geval daarvoor mijn landschap niet af te breken.  :|
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zondag 30 oktober 2022, 11:34:20
de laatste foto van mijn vorige post is een onverwachte topper. Ik begon er zelfs aan te twijfelen dat ík dat zelf heb gebouwd.........?  :O
Daar mag je zeker trots op zijn :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Heerlijk zo'n stapel bijna maagdelijke XPS platen. Dat biedt weer volop mogelijkheden. Ik ben benieuwd hoe je ze uitneembaar gaat maken, want ik heb een paar baandelen waar dat ook moet gebeuren.

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig geweest om het schaduwstation op de route tussen Bhf Güglingen en Bhf Friedrichshöhe te verstoppen onder xps bergen. Dit schaduwstation heeft als reden dat een inrijdende trein in dit station stopt en de al wachtende trein op het tweede spoor vertrekt in de richting waar de eerste trein vandaan komt. Door die wisselwerking staan de treinen daar langer stil en krijg je een langer durende tijd dat treinen niet zichtbaar zijn.

Het derde spoor heeft als reden dat een pendeltrein alles stil kan zetten maar zelf niet hoeft te wachten. Ook dit weer met als reden om een afwisselender treinenverloop te hebben. De landschapsdelen voor dit schaduwstation moeten afneembaar zijn omdat de wissels en sporen van dit schaduwstation maar ook de onderliggende wisselstraat van de dubbelspoor schaduwstations bereikbaar moeten blijven.

Dat was het idee hier achter. Ik wist vanaf het begin van mijn planning dat dit een "dingetje" zou zijn maar ik was er van overtuigd dat de oplossing vanzelf zou komen...... :?

Nou, ik ben hiermee aan de slag gegaan maar ik ben alles behalve tevreden. Het worden grote hoge steile bulten die eigenlijk niet mooi staan, veel te massaal. Het schaduwstation is drie sporen breed en daardoor de beschikbare ruimte voor een mooi landschapsverloop veel te smal. De afneembare delen wordt iets wat volgens mij in deze situatie echt niet mooi gaat worden en het is wel een in het oog springend deel van de baan. Ook moeten deze afneembare delen complexe vormen gaan krijgen. Dat is nog een extra probleem.

Ik ga er eens een weekje over nadenken maar ik neig ernaar om dit schaduwstation dan maar te laten vervallen en het gewoon enkelspoor te laten. Het voordeel is dan weer dat het voor het zicht dan mooier (vloeiender) kan worden. Het afneembaar houden blijft gewoon staan, dat is sowieso noodzakelijk. Misschien is het dan wel makkelijker en mooier te realiseren...... :-(

Verdorie. Is ook het formaat van foto's van 1600x1200 nu ook in een keer te groot... terwijl ze nu op het forum om te zien al kleiner zijn dan voorheen. :( Raar, op een andere manier lukte het met 1600x1200 het wel..........



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, ziet er zeer zorgvuldig uit, mijn complimenten!

Ik zou niet te bang zijn voor steile bergen, wellicht geeft het juist weer aanleiding tot een mooie rotspartij of lawinegalerij. Een divers treinverloop is zeker de moeite waard en dat heb je al helemaal uitgedacht. en een weekje een stuk nieuwe baan op je in laten werken is bij mij ook altijd het juiste spoor.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Een lastige worsteling ... Ik weet dat je jouw eigen idee hebt over de landschapsinvulling (en terecht), maar ik ga mijn gedachten met je delen in de hoop dat dat je misschien helpt richting een oplossing. Wat ik zie is dat je de voorgrond direct wilt verbinden met je achtergrond. Je laat de contouren van je xps aansluiten op de bergen op de foto. Dat is denk ik wat jij bedoelt met een beoogd mooi landschapsverloop, maar dat gaat volgens mij (optisch) niet werken. Straks rijdt de trein vlak voor de berg langs, terwijl je achtergrond vele (kilo)meters ver verwijderd is. Persoonlijk zou ik dus voorgrond en achtergrond juist duidelijk scheiden. Daarbij zou ik geen glooiend verloop gebruiken, maar juist kiezen voor een meer steile wand die los komt van de achtergrond. De bovenkant daarvan vul je met groen en bomen waar tussendoor je de bergen in de verte ziet. Zo creëer je ook gelijk veel meer diepte. Zie het als een suggestie waarmee een deel van je vraagstelling kan worden opgelost. Succes met puzzelen, je gaat er vast uitkomen!

En een gratis inspiratiefoto met een steile berghelling ter hoogte van Göschenen :) .

Groeten,
Wico         
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, je denkt een beetje te statisch.
Het schaduwstation heeft 3 sporen, maar het kortste spoor aan de voorzijde hoeft echt niet te worden verscholen onder zo'n hoge wand.
Er is geen bovenleiding, dus als je een minimale hoogte aanhoudt gebaseerd op je stoomlocs (8 cm. ?) aan de voorzijde ter plaatse van de brug over de kloof en dan de achtergrond verder schuin naar boven laat lopen, dan ziet het er al anders uit.
Je kunt dan de hellingen naar links en rechts ook naar boven laten lopen, tot de hoogte die nodig is om aan de rest van je landschap aan te sluiten.
Daardoor wordt er een spannende glooing gecreëerd, die uiteindelijk uitkomt in de waterval naar beneden.
Daartussen door is dan je achtergrond ook te zien en komt beter uit. Dat veranderd niets aan de uitneembaarheid.
Conclusie: maak de hoogte zo laag als minimaal nodig is waar de treinen nog net onderdoor kunnen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Ziet er heel goed en realistisch uit  :thumbup:

groet
Harald