Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heerlijk herkenbare bende :D. Ik ben benieuwd hoe jij de steile wanden c.q. rotsen verder vorm gaat geven. Ik kijk graag af bij een ander ;).

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lekker rommelen met de XPS platen Marcel.
Jouw kennende gaat dat helemaal goed komen.
En Wico kijk graag af ik kijk graag toe. ;) :D

Succes met het vervolg.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ja, dat ziet er uit als een puzzel :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik liep even achter marcel, ondanks dat je even geen tijd voor de baan had ga je met grote sprongen vooruit  :thumbup:
De contouren beginnen al vorm te krijgen en dat ziet er mooi uit, ik zou de stukken XPS nummeren dan hoef je straks niet te puzzelen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat is die zwarte lijn door het midden Marcel?
Moet dat de plek van een waterval worden of iets dergelijks?
Zit dan die houten lat niet in de weg?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als je een beetje met de ogen dicht door je wimpers heen kijkt dan zie je waar dit heen gaat.
Komt helemaal goed, weet het zeker.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Wico: ik ben minimaal net zoals jij benieuwd wat het allemaal gaat worden. Zoals gewoonlijk heb ik weer verzwarende omstandigheden bedacht. Afkijken is op dit forum de norm! (ik maak mijzelf daar ook schuldig aan) O:-D

Michel: wat een vertrouwen in mijn kunsten! Zo voelt het bij mij niet maar uiteindelijk moet het wel wat moois worden. (hoop ik)

Bas: dat is het inderdaad. Een modelspoorbaan is één grote puzzel met daarin nog heel veel deelpuzzeltjes! :thumbup:

Peter: het lijkt misschien even snel te gaan maar dat valt nog wel tegen hoor. De losse delen passen maar op één manier maar zijn uiteraard wel genummerd... B)

Martin: de zwarte lijnen (er zijn er meer) geven de buitenste begrenzing aan en de lijn die jij bedoeld is de middenlijn van de vallei. Er komt geen waterval o.i.d. het blijft een droog dal. Die houten lat gaat in het midden wel weg want anders kan ik het dal niet vorm geven, maar wordt aan de zijkanten een soort basis om op te bouwen.

Tom: goede tip, ga ik straks eens proberen!

Straks weer lekker naar zolder om te gaan brainstormen....

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Als ik het goed begrijp dan loopt het dal straks van achteren door naar het viaduct met de drie bogen op de voorgrond. Je hebt het over een droog dal, maar dat viaduct suggereert toch een soort van waterloop (rivier of beek). Voorbeelden die ik zie leveren of een brede rivier (die onder alle drie de bogen doorstroomt) of links en rechts een weg en onder de middelste boog een beek o.i.d. Ik ben dus heel benieuwd wat jouw plannen zijn.

Groeten,
Wico   
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mijn hardschuimen tempexhart gaat sneller slaan bij het zien van deze brokken, Marcel  :P
Heerlijk om te doen; het pas-puzzelen, bewerken en als toetje het afwerken  O:-D
Gaat jou vast lukken !
Ging bij wat al klaar is ook  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En zomaar nog een keer,

Wico: nou, in BDS stromen geen rivieren, nog niet eens een sloot! Ja, de grote stenen brug had ook ergens kunnen staan waar een riviertje lag maar deze is alleen bedoeld om de canyon/ravijn/dal te overbruggen. Als het onverhoopt in BDS toch een keer hard gaat regenen (waar ik absoluut geen voorstander van ben) dan is het een lokaal oud gebruik dat water van boven naar beneden stroomt en dan moet het wel ergens heen kunnen. Vandaar....... >:-D

Tony: ja, het is leuk puzzelen maar voorlopig past er nog weinig. Ik heb er ook wel vertrouwen in hoor, komt ooit zeker wel goed.

Ik heb de rommel XPS brokken weer verwijderd en de als watertoren gecamoufleerde ruïne terug gezet in het BW, en eens goed nagedacht over de vervolgstappen. Hiervoor moet er nog wat hout komen en daarna nog architecten platen. (schuimplaten met aan beide zijden papier) Daarna kan ik gestructureerd aan de slag.

Ook even voor de beeldvorming twee plaatjes erbij van de zichtlijnen van het dal wat van de voorste rand naar boven oploopt en daar steeds smaller wordt. Is mijn idee...... 8)

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, een ravijn is altijd uitgesleten door water (kwestie van miljoenen jaren).
Is dat niet het geval dan stroom er water door, omdat water altijd de makkelijkste weg naar beneden volgt en in dit geval is het een ravijn  ;)
Kun je geen drooggevallen beek maken? Je zegt dat er een burcht boven op de berg komt.
Dan kan er toch ook een beekloop naar beneden met een paar watervalletjes of zie ik het verkeerd?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat
Een ravijn/kloof is uitgesleten door erosie, kan dus ook wind zijn of nog andere invloeden, maar het is inderdaad meestal water.
Maar ik denk dat Marcel niet aan het water wil, dus ik hou het op wind (die hier nu alweer flink tekeer gaat 8))
Marcel, soms heeft een nachtje erover slapen ook nut, de volgende dag geeft weer nieuwe inzichten. O:-D

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Een droge bedding kan natuurlijk ook altijd nog.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allemaal,

Martin: jawel, meer dan 30 tot 40 duizenden jaren geleden is ons landschap al vorm gegeven. Inderdaad door (smeltende) gletsjers, rivieren, afbrokkelend gesteente door bevriezen, wind, regen en andere onaangename zaken. Nu in BDS in TP III zijn er in dit deel geen actieve rivieren en grotere beken meer. In het betreffende deel is het zomers in de beddingen droog, slechts bij echt hevige regenval is er 's zomers enig stromend water te ontdekken. Aangezien ik van mooi weer houd is er dus, helaas voor de vissers en kajakkers, geen water in dit dal. >:-D

DJ: ook na meerdere weken slapen, weliswaar alleen 's nachts, maar toch nog steeds hetzelfde standpunt: geen stromend water. 8)

Tom: U heeft gelijk, een droge bedding, dat wordt het! (Pff, dat is er uit......) :thumbup:

Ik heb het een beetje druk en nog steeds weinig zin aan de bouw van BDS. Ook het volgen van dit forum schiet er vaak bij in, helaas. Maar ja, zoals ik heel goed kan, veel nadenken en dromen, dat gaat dan wel weer goed. Tja, daar schiet het niet van op dus toch maar weer eens actief bezig geweest.

Ik heb toch voorlopig maar ingezet op de landschappelijke invulling tussen de sporen in. Daarvoor moest er nog wel het een en ander aan basis worden gebouwd om de gaten tussen en boven de straks onzichtbare sporen te kunnen invullen. Het was een behoorlijke puzzel want ik moet natuurlijk later ook nog overal bij kunnen komen en er zitten in deze hoek meerdere delen die uit/afneembaar moeten worden. Hopelijk werkt het zoals ik nu heb bedacht maar daar ga ik vanzelf wel achterkomen.

U is allen weer op de hoogte van de laatste stand van zaken en het wordt ooit vanzelf vervolgd als er weer vorderingen zijn te melden!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Een droge of bijna droge bedding is ook prima Marcel. Waarschijnlijk ook nog beter uit te beelden. Dat ga ik ook doen.  ;)
Een waterval maken is gewoon moeilijk en ziet er vaak niet uit.
Mijn beekloop krijgt op enkele plaatsen wat stilstaand water in diepere poeltjes.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond medebouwers,

Martin: Tja, het was misschien gemeen, maar ik had voorinformatie: je had namelijk zelf al eens geroepen dat jij geen water ging maken op jouw baan! Ik kon het dus niet laten........ >:-D

Heel misschien, maar dan ook echt wel heeeeeeeel erg misschien, komt er in mijn droge bedding ooit wel een gigantisch klein plasje water. Maar dan alleen omdat ik waarschijnlijk echt niets anders meer weet om aan mijn baan te kunnen doen! O:-D

Vandaag eens lekker aan het rommelen geweest met papier, schaar, meetlatten en potlood. De houten basis voor de delen waar straks landschap van XPS en Sculptamold moet komen ligt er maar dat moet nog wel dicht worden gemaakt. Daarom vast wat mallen gefröbeld zodat ik die straks (ooit) kan maken van architectenboard. Ik wil ook onder de baan alles een beetje stofvrij houden dus daarom werk ik dat ook iets strakker af. Het hout voor het uitneembare deel onder het café-restaurant is besteld, hopelijk is dat zaagwerk volgende week klaar en kan ik daar ook mee verder.

Ook aan het nadenken geweest over een toekomstige (beton) brug over het dubbelspoor naar het café-restaurant van waar straks ook de wandeling naar de ruïne van "Schloss Friedrichshöhe" kan beginnen en na de wandeling kan daar dan lekker worden genoten van een lekkere pot bier mit pommes und currywurst.  Deze brug wordt nog wat lager en het weggedeelte (dat witte deel) wat smaller maar dit is een beetje het idee.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi om te zien, hoe je dit planmatig aanpakt, Marcel  :thumbup:
De "gaten" zijn zo denkbeeldig makkelijk in te vullen.
En vanuit je centrale heb je een goed uitzicht op twee heel fraaie bolides  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, Ik vind dat je een mooie baan aan het bouwen bent. Daar past zeker de mooie achtergrond bij.
Ik zou proberen om die achtergrond zoveel als mogelijk in het zicht te houden door misschien de berg die je aan het maken bent naar achteren toe weer af te laten lopen waardoor je meer zicht op de achtergrond behoudt en je er tussenin kunt kijken. Jouw berg komt dan daardoor als het ware voor die van de achtergrond te staan in plaats van dat ze in elkaar overlopen. Dat geeft volgens mij meer dieptewerking en is spannender. Het is maar een idee.

groet, Wim
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zoals Wim al aangeeft is het beter de bergen niet bots tegen de achtergrond te laten aanlopen.
Het geeft al een hele verbetering om de laatste 3 cm los te houden of schuin onder b.v. 45 graden af te snijden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 19 maart 2022, 19:25:55
Ook aan het nadenken geweest over een toekomstige (beton) brug over het dubbelspoor naar het café-restaurant van waar straks ook de wandeling naar de ruïne (...)
Kibri 38197 Brauerei-Gaststätte, dat restaurant heeft Hendrik-Marklin ook, en daar wordt niet alleen gewandeld.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je overdenkt alles wel heel goed hoor Marcel. Compliment.  :thumbup:
Dit in tegenstelling tot mij.
Ik werk eigenlijk gewoon ad-hoc....pak wat sculptomold en smeer en kwak links of rechts wat neer.
Later dan weer zien of het was is en anders weer verwijderen.
Alle verwijderde en uitgeharde stukken pruts ik er ergens anders weer tegen aan.  :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Even tussen de dagelijkse hectiek van het moment door een klein update-je.

Tony: Dank! Dat is mijn ding: eerst plannen en daarna héééél erg lang nadenken. Uiteindelijk zie ik dan ook wat ik het beste kan doen om die gaten op te vullen. 8)

Wim: Ook met het werken met een achtergrond ontstaan helaas dilemma's. Maar niet vergeten dat een achtergrond bedoeld is om de illusie te geven dat je naar een compleet landschap staat/zit te kijken. Mijn zichtbare sporenplan heeft de verschillende niveaus op 10, 20 en 30 cm boven het onderbouwniveau. Daar tussendoor, op andere hoogtes liggen onzichtbare sporen en schaduwstations. Dat moet maar allemaal passen. In de hoek waar je op doelt komt dit allemaal bij elkaar. Toch vind ik dat het allemaal modelspoor technisch wel acceptabel uitkomt. De berg in die hoek heeft twee toppen en het deel daartussen moet nog worden uitgesneden zodat je de illusie krijgt dat het dal doorgaat op de achtergrond. Meestal worden delen die ik een tijdje laat liggen in de praktijk vaak lager worden dan dat het er eerst uitziet als ik het definitief ga maken. Toch is er boven de berg nog genoeg zichtbaar van de achtergrond. (vind ik...... O:-D)

Hans: Ja, afstand houden van de baan met de achtergrond, of aflopen naar beneden vlak voor de achtergrond wordt vaak aangegeven. Ik ben daar ook mee aan het stoeien geweest maar dan leek het nergens naar; kieren op de rand, dat was absoluut niet mooi. Als ik kijk naar het deel van Bhf Güglingen dan denk ik dat de overgang van baan naar achtergrond toch prima is gelukt ondanks dat het helemaal tegen de achtergrond aankomt. Bijkomend voordeel: de schaduwstations/sporen van de baan zijn dan volledig stofdicht!  :D

Jan: Inderdaad, Hendrik-marklin is een echte kunstenaar! Wat kan die man mooie dingen bouwen. Helaas heb ik daar geen tijd voor om zover te gaan in details, het bouwen van mijn baan schiet toch al niet op. Toch is het wel jaloersmakend goed! In "mijn" versie van dit etablissement kun je dan toch wel lekker op het terras in het zonnetje zitten genieten, dat dan weer wel! (even een foto erbij uit de oude doos) :P

Martin: Dat is misschien wel mijn grootste handicap: overal lang over nadenken en plannen. Dat zit mijn artistieke deel behoorlijk in de weg (mocht ik dat al hebben.....) en kost veel extra tijd. Zo heeft iedereen zijn eigen manier van werken wat dan weer helemaal niets zegt over het eindresultaat. Daarom komen er op dit forum zoveel mooie banen voorbij! (en zeer zeker ook die van jou! :thumbup:)

De plaatjes voor het uitneembare deel zijn ook al even tijdelijk een beetje neergezet. Dat is de volgende puzzel om daar wat handigs en moois van te fabrieken!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi hoe die berg straks in de achtergrond verdwijnt Marcel  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig die achtergrond.. nog wat bomen op de voorgrond en het lijkt wel echt...
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Heerlijk weer genoten van je update. :thumbup:
Prachtig hoe de berg overgaat in de achtergrond heel knap gedaan.
Ook het terras gedeelte is zeer fraai en straalt een heerlijke gezellige sfeer uit.
Alleen zou ik persoonlijk die 3 vuilnisbakken weghalen ik vindt het niet erg fris staan zeker op een warme zomerse dag kan het best gaan stinken als ze open gedaan worden als het afval weg wordt gedeponeerd.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Peter: Dank; het is inderdaad de bedoeling dat het landschap en de achtergrond mooi in elkaar over gaan vloeien! :thumbup:

Patrick: Ik hoop eigenlijk ook dat als de bruine ondergrond wordt ingezaaid met grassen, struikjes en natuurlijk bomen dat het nóg echter gaat lijken. Ik kan niet wachten....... :O

Mies: Ik zou daar ook graag eens op het terras gaan zitten maar daar moet ik dan maar over dromen! De vuilnisbakken zijn geen probleem: ze staan vast aan de grond en de deksels zijn dichtgelast. Geen enkele onverlaat gaat ze openmaken om de terraslucht te verpesten met stank! En, in tijdperk III, is er nog veel behulpzaam personeel die de rommel achter de kont van minder nette gasten opruimt. O:-D

Vandaag eens gestopt met nadenken over het uitneembare deel en maar eens lekker aan de slag gegaan. Ik maak het mezelf natuurlijk wel weer moeilijker dan strikt noodzakelijk maar ik vind dit ook gewoon leuke klusjes om te doen. Als het straks hopelijk goed werkt ben ik weer apetrots op mezelf! :o)

Het is natuurlijk wel lekker 3D werken en er moeten natuurlijk oplossingen worden bedacht om de optelsom van oudere maatverschillen van de onderbouw een beetje te corrigeren. Uiteindelijk lijkt het nu dat alles goed kan gaan passen. De volgende klus is dan dus ook om alles vast te zetten. Daarna kan worden begonnen om het daadwerkelijk uitneembare deel in dit deel te kunnen laten passen.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik blijf altijd genieten van je updates maar ook zeker van je manier van bouwen. :thumbup:
Alles ziet er altijd zo mooi en verzorgd uit echt een plezier voor mijn ogen. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 09 april 2022, 20:01:44
Hallo iedereen,

Vandaag eens gestopt met nadenken over het uitneembare deel en maar eens lekker aan de slag gegaan. Ik maak het mezelf natuurlijk wel weer moeilijker dan strikt noodzakelijk maar ik vind dit ook gewoon leuke klusjes om te doen. Als het straks hopelijk goed werkt ben ik weer apetrots op mezelf! :o)


Weer met veel genoegen je update gelezen. En zoals we gewend zijn weer strak werk afgeleverd. Belangrijk om tijdens het plannen en bouwen het plezier c.q. de voldoening niet uit het oog te verliezen :thumbup:.

Groeten,
Wico   
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo ik heb met heel veel plezier naar jouw bijdrage gekeken had ze niet eerder gezien.
Dit is modelbouw van de bovenste plank wat een mooie en schone manier van bouwen en werken petje af daar kijk ik vol bewondering naar gr. Harrie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond iedereen,

Ha Mies: Ik ben blij dat je weer lekker kon genieten! :thumbup: Er volgen nu weer nieuwe plaatjes........

Wico: Voldoening is natuurlijk waar we het voor doen. Plezier hebben aan het maken van onze eigen droomwereldjes! Op de foto's lijkt het vaak strakker dan het in het echt is maar ik ben er zelf meestal wel tevreden over, en dat is wat telt. 8)

Harrie: Plezier aan andermans vorderingen en scheppingen doet hopelijk goed volgen en inspireren tot nog grootsere eigen bouwsels! :D

Ik ben de afgelopen tijd lekker bezig geweest met foamboard om de open stukken landschap dicht te maken. Dat werkt lekker: 10 mm dikke platen geven een stevige ondergrond waar ik later, als de uiteindelijk landschapsschil er ook ligt, ook een beetje op kan leunen zonder het risico dat ik meteen door de baan zak!
Het ligt nu allemaal nog los maar het vervolgplan is om de delen die dat kunnen vast te lijmen. Er moeten ook delen afneembaar blijven dus dat wordt nog een uitdaging. Gelijktijdig, om ook een beetje afwisselend werk te doen, kan ik ook met xps platen aan de slag. Ook dat zal nog uitdagingen geven om een enigszins natuurlijk overkomend landschap te fabrieken.

Eigenlijk is de uiteindelijke zichtbare baan, zoals die er nu bijstaat, een beetje zoals het moet gaan worden. Alle schaduwsporen zijn nu verstopt. Het denkbeeldige invullen van het landschap wordt wat zichtbaarder dus nu komt het er op aan of het enigszins gaat lijken op wat ik in gedachten had. Er lijken nog grote hoogteverschillen te zijn maar hopelijk kan ik dat een beetje nuanceren.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Kijk dat is gelijk een heel ander gezicht. Het vraagt nog wel de nodige fantasie om de invulling te zien, maar dat gaat helemaal goed komen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Top Marcel.
:thumbup:
Je praat over foamboard.
Wat moet ik daarbij denken? War haal je dat?
Verder niets dan lof. :P
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 05 mei 2022, 17:53:54
Je praat over foamboard.
Wat moet ik daarbij denken? War haal je dat?
Wat het is (foamboard): schuimplastic met aan twee kanten een laagje karton.
Wat je ermee kunt, snap ik, en waar je het koopt, ook.
B.v. bij Van Beek art supplies of Van Beek Design, of desnoods via Bol.com.

Maar is het wel stevig genoeg om op te leunen?
Of is dat uitsluitend sterk genoeg omdat je er een kaartenhuis constructie mee opbouwt?
Ik bedoel, verkopers waarschuwen ervoor dat het spul zo breekbaar is, dat ze het alleen per doos verkopen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goh, en zo maar nog even.....

Wico: Tja, zonder enige fantasie wordt onze hobby helemaal niets en het is inderdaad de bedoeling dat het helemaal goed gaat komen! 8)

Martin: Uitleg is al gegeven door Jan. Ik koop dit bij Bertus Workel in Enschede. (geweldige winkel, vooral voor de kunstzinnigen onder ons: alles voor de kunst- en artistieke hobby op drie verdiepingen) Daar kun je het ook per plaat kopen in verschillende diktes (3, 5 of 10 mm) en verschillende afmetingen. (niet alleen wit maar ook in zwart) Ik gebruik alle diktes maar voor landschapsgaten invullen de 10 mm. Nee, je kunt er niet met je hele gewicht op leunen maar ik vul het landschap in met xps platen, die verlijm ik uiteraard en na het drogen en afwerken met sculptamold kan het wel wat hebben. (d.w.z. lichtjes leunen gaat prima.) O:-D

Jan: Dank voor de duidelijke uitleg en link. Ja, het is geen watervast multiplex maar het is voor onze modelbouwhobby binnenshuis prima en lekker te gebruiken materiaal. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn mooie grote stappen, Marcel  :thumbup:

Als je ooit van plan bent om een andere job te zoeken, kun je zo bij iedere keukenboer terecht  :D

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Tony: het is inderdaad wel in één keer een heel ander gezicht! Een andere job lijkt soms wel verleidelijk maar bij een keukenboer lijkt mij niet echt wat. Vorig jaar thuis de keuken vervangen en dat heb ik lekker laten doen! (in mijn tempo had het er absoluut nóg beter uitgezien en degelijker gemonteerd maar was het zeer waarschijnlijk nog niet klaar geweest! B))

Verder een beetje op zolder aan het puzzelen geweest met xps in het dal onder de twee bruggen. Een gedeelte is nu een beetje ingevuld maar nog niet helemaal naar mijn zin. Daarom heb ik foto's gemaakt om dit voor mezelf te kunnen laten bezinken. Met die plaatjes er bij vallen vaak zaken op die je op de baan over het hoofd ziet. Dus even tijd nemen voordat ik hiermee verder ga maar dat komt vanzelf. Daarna misschien de boel alvast vastlijmen en boetseren met sculptamold. Het kan echter ook zomaar zijn dat ik m'n peilen weer ergens anders op richt. Net waar ik op dat moment zin aan heb.

Er nog zat te doen dus ik hoef me voorlopig echt niet te vervelen. :D


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Gaat vast weer helemaal uitstekend komen, Marcel  :thumbup:
Dat van die keukenboer kwam een denkcombi van je secure werk en al die witte platen ( leek een keukenkastje )  :P

Grtz Tony

( Die ooit zelf zijn keuken van een showroommodel met extra losse kastjes, deurtjes en platen in elkaar geknutseld heeft. Was inderdaad veel werk ! )
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Bij de eerste twee foto's dacht ik; oei als daar water gaat stromen stroomt het zo over de onderste brug heen.
Maar bij foto 3 en 4 zie je dat er voldoende verval is.  :-)

Schijn bedriegt.

Henk
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo volgers en geïnteresseerden,

Tony: Dank! Het lijkt op de foto's trouwens vaak secuurder dan ik in "het echt" graag had gezien. Toch is het in de praktijk heel acceptabel. (Ik legde de link met witte kastjes niet, onze nieuwe keuken is grijs! >:-D )

Henk: Schijn bedriegt inderdaad vaak, zeker op foto's. Er is achter de brug minder ruimte dan ik graag had gewild maar dat is een concessie waar we in deze hobby heel vaak tegen aanlopen. Ik hoop er wel iets geloofwaardigs uit te slepen, zo niet, meer ruimte is er niet. Water komt er toch niet in het dal, in BDS bestaat alleen de zomerse dag waarin de baan wordt gesitueerd! Mooi weer, zon, groene omgeving, veel mensen aan het genieten van het weer en dus zeker geen regen. Kortom: dit dal staat altijd droog. O:-D

Ik ben aan het prutsen met de toekomstige betonbrug waar straks de toeristen maar ook locals het spoor over moeten steken naar het café-restaurant of voor een bezoekje aan Schloss Friedrichshöhe. Ik heb gelijk voor mezelf weer een handicap bedacht: de brug moet worden gebouwd van restmaterialen die ik al heb, er wordt niets voor gekocht. Er liggen nog zoveel reststukjes dat dat goed moet kunnen.

De brug is nu zover dat die in elkaar kan worden verlijmd en in de grondverf kan worden gezet. Daarna moet de betonverf er op en kan de weg worden gemaakt. De weg wordt nog wat smaller dan op de foto. Het is een weg die na de oversteek ophoudt en dan overgaat in een parkeerplaats.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Komt vast goed en restjes opwerken is altijd een leuke uitdaging, Marcel  ;)
Ben benieuwd hoe het worden gaat  :P

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik heb lang zitten genieten van de derde foto waar een zalige rust van uitstraalt.
Het mooie wit en dan de de twee gekleurde auto's op de brug en het donkere ballast die paar masten met bovenleiding het past allemaal perfect bij elkaar.
Iedere update is genieten maar deze update is toch wel voor mij het creme de la creme. :)

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Gaat er wel erg mooi uitzien met die brug over het spoor.
Ga zo door.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Tony: Tja restjes, daar heb ik best wel wat van, en toch moet je nog goed nadenken hoe je die dan kunt gebruiken zonder afbreuk te doen aan je ideeën. Ook ik ben benieuwd hoe het gaat worden maar het lijkt goed te komen! :thumbup:

Mies: en ik heb dan weer lang zitten denken hoe ik het er eigenlijk precies uit wil laten zien maar dan ben ik blij dat ik jou daardoor weer heb kunnen laten genieten van een foto. Dank! Al dat wit gaat natuurlijk ooit verdwijnen maar dan komt er hopelijk rust gevende natuur voor terug!  :P

Einte: Ik ben er tot nog toe ook wel tevreden over, deze brug voegt wel wat toe. Het verdeelt het dubbelsporige deel van de baan in twee stukken en dat ziet er dan goed uit! Het is zeker de bedoeling dat ik zo door ga. :D

Nou, de brug is weer een stukje verder. Het is nu één geheel en staat nu helemaal in de betonverf dus het restjes hout is nu verstopt! Het past precies op z'n plekje, dat is dan ook wel weer prettig.
Daarna ook het priegelen geweest met de weg, een trottoir en op het deel met het hek. Dat was wel even een gepuzzel met de hoogtes maar het past tot zover goed, al is het nog niet helemaal klaar.

Dus straks weer verder met de weg en daarna moeten er nog vier steunmuren komen bij elke zijkant bij het spoor aan beide zijden van de brug. Ook daar zal weer het nodige denkwerk in gaan zitten! Deze zijn nodig om het steile verloop van het landschap naast de brug enigszins af te vlakken.

PS: ik ben nog op zoek naar van die beschermroosters aan de zijkanten van de brug, boven de bovenleiding. Ik wil "fijn mazige" roosters maar kan die nergens vinden en zou ook niet weten hoe die in het Duits heten. (overigens ook niet in het Nederlands.... B) ) Als iemand iets weet, roep maar......

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

die beschermroosters noemen ze volgens mij in het duits (Fahrdraht) Schutznetze, maar er is weinig over te vinden.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Grappig om te zien dat twee miniatuurauto's gelijk sfeer geven aan een mooi stukje scenery in wording :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 04 juni 2022, 19:27:16

PS: ik ben nog op zoek naar van die beschermroosters aan de zijkanten van de brug, boven de bovenleiding. Ik wil "fijn mazige" roosters maar kan die nergens vinden en zou ook niet weten hoe die in het Duits heten. (overigens ook niet in het Nederlands.... B) ) Als iemand iets weet, roep maar......

Kijk eens bij Weinert Modellbau, die hebben dacht ik fijnmazige roosters.

Je kan ook bij Ikea een antispatdeksel kopen https://www.ikea.com/nl/nl/p/klockren-spatdeksel-40449168/ is ook zeker goed te gebruiken.



Ik heb volgens mij hier nog een stuk daar van staan, zal vanmiddag eens kijken.
Als je dan niet veel nodig hebt kan ik wel wat opsturen maar nu eerst naar de verjaardag van mijn zwager die vandaag 81 is geworden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En anders aluminium horregaas. Is misschien iets grover maar het voldoet ook.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Misschien is dit wat voor je?

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, hierbij nog een optie: Mehbu 21080, Succes met je topbaan.