Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je bomen zien er fantastisch uit! Helaas heb ik een berkenallergie.......
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie aanwinst die T12, Marcel  :thumbup:
Ik heb er een in het zwart en ben het helemaal met je eens wat betreft die goedkopere modellen.
Voor meer trekkracht van de loc kun je wat lood in het machinistenhuis leggen. Scheelt een paar wagonnen of een wat steilere helling.

De bomen lukken ook goed, de stammetjes/takken kun je hier en daar met wat grijsbruine verf accentueren. Kleine moeite groot effect.
Ik knip zeeschuim ook wel eens voor het strooien bij en soms steek ik kleine stukjes in de wat kalere stukken van zo'n boom.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Gefeliciteerd met de prachtige bomen en struiken, deze zijn erg mooi geworden.
Zo in de kale scenery geplaatst geeft het gelijk een goed beeld van de sfeer.
@citaat Ik vind dat de kale plekken de boom juist een natuurlijk uiterlijk geven  ;)

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zijn fraaie bomen Marcel. Je kan ze m.i. niet mooier kopen in de handel.

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag iedereen,

Wim: Dank! Aangezien mijn topic voor iedereen moet zijn te bezoeken heb ik anti-allergene berken geplaatst. :D

Tony: de T-12 is prima loc! Ik heb absoluut geen problemen met de trekkracht. De hellingen zijn niet zo steil en de lengte van de treinen op het enkelspoor gedeelte is maximaal drie wagons/rijtuigen. Verzwaren is in BDS dus niet noodzakelijk. De zwarte variant, een DB-74, rijdt hier ook tot volle tevredenheid rond.

Erik: Ook dank! Het is leuk werk en het geeft meteen een heel ander beeld. Zo op de kale vlakte kun ze inderdaad goed zien zonder dat je wordt afgeleid door de omgeving. Er zijn voor mij nog genoeg verbeterpunten; noem dat maar ervaring opdoen. 8)

Luc: Teveel eer! De bomen zijn inderdaad niet slecht maar er zijn vast mooiere exemplaren te koop. Echter, het zelf maken van bomen is heel leuk, je kan zelf de kleuren en vorm bepalen, het is goedkoper maar het geeft vooral veel meer voldoening! O:-D

Ik kan mijn draai niet goed vinden, op zolder is het nog steeds te warm, maar ik wil wel steeds iets doen voor de baan. Gevolg is dat ik met (te) veel dingen tegelijk bezig ben. Voordeel is dan natuurlijk wel dat er dan straks stiekem toch een paar dingen in eens klaar zijn.

Toch dus maar bezig gegaan met de zijkanten. Is wel een hele puzzel. Het lijkt alsof je er zo een paar platen tegenaan kunt schroeven, maar helaas. Ik heb de onderbouw uiteraard zo strak mogelijk maar wel in delen gebouwd. Overal waar ik het controleer is het wel waterpas maar dat is met mijn 40 cm lange waterpas. Over de hele baan genomen zit er wel verschil in. Dat geeft niet, dat zie je ook niet en je merkt het verder nergens aan. Maar aangezien de zijkanten in de hele binnenkant van de U-vorm (en dan praat je over een aantal meters en vier hoeken) moeten komen en de twee uiterste punten wat hoogte betreft vaststaan moet het natuurlijk wel mooi passen. Dat is de uitdaging maar dat komt zeker goed.

Er zijn door een paar mede 3-railers al eens tips gegeven over het voorzien van "bloemen" in struiken door middel van verf. Daar ben ik mee bekend, dat heb ik (ongeveer >10?) jaren geleden al toegepast op struikjes bij mijn café-restaurant. Hierbij het bewijs, dat werkt inderdaad echt goed!

Ook nog geprobeerd om snel even een stukje "bosgrond" te creëren. Ik heb daarbij wel een paar volgorde foutjes gemaakt maar het is dus wel te doen, het ziet er wel aardig uit. Kan ik ook nog eens verder mee klungelen voordat ik het in het echt "op de baan" moet doen.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heb een tijdje niets meer gevolgd en kom nu dit tegen.
Marcel, wat moet ik zeggen....ppfff.  Ik heb weer een uitdaging. :-)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi hoor Marcel. Ik maak zelf eigenlijk weinig foto van erg dichtbij. De details gaan nl bijna altijd roet in het eten gooien. De Preisertjes zijn bv niet mooi op deze afstand. (Vind ik) gietnaden of te dikke onderdelen vallen dan snel op. Overige foto's laten mooie kleuren zien waarmee je jouw gebouwen verbeterd hebt. 👌
Ik blijf je volgen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Wat een prachtige aanwinsten zijn er weer binnen gereden bij jou  :thumbup: :thumbup:
Ook je scenery is om te smullen, de ene foto nog mooier dan de andere  :thumbup: :thumbup:

Ja de temperatuur op de zolders is gelukkig wel aan het zakken, die staan nu twee ventilatoren frisse lucht naar binnen te blazen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
waarom steken de zijkanten nog een stuk langs onderen uit?lijkt mij nogal gevaarlijk om je hoofd aan te stoten als je nog is onder de baan moet zijn >:-D ;


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig en sfeervol stukje scenery op het terras Marcel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

Martin: Tja, het gaat hier in meer of mindere mate eigenlijk altijd wel door behalve als ik echt geen zin heb of dat mijn vrouw andere plannen heeft voor de indeling van mijn vrije tijd! :? Als je een tijdje niet gekeken hebt ie het net of er veel is gebeurd, maar er zit ook veel zichtwerk in, dan kun je meters maken.

Maarten: Als je de "Preisertjes" of H0 bewoners met een andere etniciteit van dichtbij bekijkt dan zijn ze natuurlijk niet perfect. Bij mijn voorbeeld valt het nog mee (al gaat het op die foto's om de bloemetjes) dus ik stoor mij daar niet zo aan. Het kan vast beter maar dan wordt het vast duurder per persoon! ;)

Peter: Dank! Hier is de temperatuur op zolder nu ook lekker aan het zakken, al is het nog steeds warm. En dat zonder ventilatoren!

Michel: Aan de onderkant van de onderbouw steken er nog een aantal multiplex platen en bouten uit waarmee ik de poten er onder heb gemonteerd. Dat wil ik ook niet zien, dus wordt dat verstopt. Vanaf het begin is er overigens ook rekening gehouden met het eventueel plaatsen van gordijnen onder de rand. Het kan natuurlijk wel maar of die er nog komen weet ik nog niet. Is een idee van 14(?) jaar terug en ik vind het zo ook wel prima. Denk ik nu.....

Michel: Gezellig terrasje hé? Ik zou er ook wel graag zitten voor ein riesen Schnitzel mit Bier! :favorite:


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er allemaal weer goed uit, Marcel  :thumbup:
Succes met het passend krijgen van de platen !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Tony: Dank! Zoals je hieronder straks kunt zien zitten de platen er op!

Het was een hele puzzel. Het lijkt simpel: een paar platen multiplex een beetje in vorm brengen en daarna op de onderbouw bevestigen. Juist. Tot zover de theorie...  B)

Zoals eerder gezegd is de onderbouw waterpas gemaakt maar daar zitten als gevolg van het gebruik van een eigenlijk te korte waterpas over de hele lengte stiekem toch een paar onnauwkeurigheden in. Geeft niet, dat ziet geen mens, en de railtracés liggen wel precies goed. Daarnaast zitten er vier hoeken in en daar zit ook nog een probleempje: de vier kleine, ongeveer 45̊ hoeken, staan in het verticale vlak niet precies waterpas. Dit is natuurlijk niet onoverkomelijk maar het vergt wel wat aanpassingen. Uiteindelijk is het natuurlijk wel gelukt. Daarna een beetje plamuren, de randjes afwerken en alles twee maal in de witte grondverf gezet. Uiteindelijk wordt de zijkant donkergrijs zoals op de twee uiterste zijden al is te zien. Dat kan pas als het BW definitief op de plek ligt en vast kan worden gezet.

De bedoeling is dat ik de grotere onderbouwzaken voor de winter klaar heb, is nu het plan. Dat betekent de afwerking van de opstelplaats voor de CSII, achter de CSII een afneembaar deel met het café-restaurant en nog een paar kleinere dingetjes. Daarna zou ik verder kunnen met het landschap en omgeving van station Güglingen, en van daaruit verder werken richting de kloof waarom de twee bruggen in het plan zijn opgenomen. Als alles een beetje lekker gaat kom ik zelfs misschien wel verder! :P

Aangezien er thuis ook nog steeds een aantal klussen moeten gebeuren en ik ondanks het thuiswerken ook op ongeregelde tijden op het werk moet komen opdraven, niet echt een lekker ritme heb, kan ik niets beloven. Ook heb ik binnen mijn bedrijf net een andere functie waarvoor alles nog opnieuw moet worden uitgedacht en opgezet. Lekker. Dan weet je precies waar je aan toe bent............. :-( Maar het komt vast goed, gelukkig hebben wij wel een leuke hobby als afleiding dus kunnen we ook leuke dingen doen!

Wordt vervolgd!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Het ziet er nu al strak uit, wel zijn het grote dichte vlakken.
Misschien een idee om hier en daar een kijkgat te maken naar een ondergrondse grot of iets dergelijks, het is wel een beetje mosterd na de maaltijd maar voor het aflakken zou dat nog wel mogelijk zijn.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
strak afgewerkt,zoals we van jou gewend zijn Marcel  :P ,


mvg,
Michel


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lastige klus met succes geklaard  :thumbup:
Dat thuis werken gaat je goed af  :D

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ongelooflijk mooi en strak afgewerkt.

Wel zit ik me af te vragen hoe je er nu bij kunt komen.

En ik dacht daarbij aan een ander bouwdraadje op dit forum.
Daarin waren de voorkant platen vastgezet met magneten in plaats van schroeven.
Zodoende is elk voorkant paneel uit-/af- neembaar.
Van wie het draadje was ben ik vergeten, maar de aanpak zelf niet.

Ahh, draadje terug gevonden: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Met o.a. deze foto van dezee (hij noemt die voorfrontjes "luiken"):

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Tom: aangezien de zijkant hét onderwerp is van de foto's staan ze er ook prominent op! In feite valt de grootte nog wel mee hoor. Ik heb inderdaad ook wel aan zoiets als een grot gedacht maar heb daar bewust van afgezien. Ik vind dat er dan bovengronds ook een verbinding mee moet zijn en daar heb ik geen mooie plek voor. (niet fysiek maar bijvoorbeeld een ingang, een parkeerplaatsje, een veiligheidsploeg voor de speleologen, enz...... )

Michel en Tony: Dank voor het schouderklopje!  :P

Jan: Inderdaad, de baan van deZee is een heel erg mooi voorbeeld. Ik hoop dat ik met mijn landschappelijke invulling daar maar enigszins bij in de buurt kom! Aan de voorkant van mijn baan zit er achter de meeste stukken geen rails. Op de plekken die daar wel in de buurt liggen kan ik vanaf de onderkant heel makkelijk bij. Alle zichtbare sporen kan ik sowieso altijd wel bij en de schaduwstations van mijn dubbelspoortraject kan ik vanaf de achterkant, onder de baan, redelijk makkelijk bij. Kortom, er is geen enkele reden om afneembare luiken te monteren.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, ik volg je draadje al een poosje, en wat zie t het er allemaal super mooi en realistisch uit! :thumbup: :thumbup:
Ga zo door, zou ik zeggen :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Schitterend  :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag mede-hobbyisten,

Chrissie: Dankjewel! Als je er met je neus boven op staat kun je echt wel goed zien dat het niet echt is hoor! Ik probeer het, binnen mijn mogelijkheden, wel zo mooi en realistisch mogelijk te maken. Ik heb ook niet echt ervaring in landschappelijke klusjes maar ik sta er net zo van te kijken hoe sommige dingen al best goed lukken. Daarna is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van vaak doen en er dan handig in worden. Uiteraard ga ik gewoon door! :D

Barry: Dank! Ik geniet er stiekem ook wel van. Het zou ook wel vreemd zijn met een hobby bezig te zijn die je niet leuk vindt! 8o

Ik heb de eerste doos zeeschuim op. Tenminste de bomen want er zijn nog genoeg stukjes over voor struikjes. Dat komt ooit nog wel maar pas op het moment dat ze na het fabriceren meteen op de baan kunnen anders gaan ze waarschijnlijk toch kapot.

De hele voorraad eens op een stuk XPS gezet met aan de voorkant de sisal struikjes van de eerdere test. De laatste kunnen nog in realistischer stukjes worden gesnoeid en dat is waarschijnlijk ook mooier, het zijn nu beste struiken. Zo met allerlei verschillende loofsoorten door elkaar heen lijkt het best wel een aardig bos. Dit geeft moed om hiermee verder te gaan. Nu niet want ik moet eerst nog andere dingen in huis doen. Komt vanzelf een vervolg! (waarmee weet ik nog niet)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Als je zo door gaat wordt Staatsbosbeheer nog jaloers :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Zie tussen de bomen het bos uhm modelbaan niet meer.  :-( :thumbup: :) :) cabaret cabaret
Ziet er strak uit hoe je de zijwanden dicht gemaakt hebt, geeft gelijk een ander gezicht.
Je bomen en struikjes ook komen straks zeker tot zijn recht, veel succes met het plaatsen ervan.
Ziet de update met foto's wel voorbij komen.  :thumbup:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Fraai hoor, al dat groen.
En het is mooi hoe goed het uitpakt. Je zegt zelf, Marcel, dat het je wat verrast en ik kan alleen maar zeggen dat ik dat herken. Als je alle tips die je her en der vinden kunt, opvolgt kun je inderdaad heel veel bereiken. Met wat handigheid en talent.

Succes verder!

Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Bas: Staatsbosbeheer jaloers? Als alle parken dan in H0 schaal worden houdt die jaloezie wel snel op! 8)

Wim: die zijkanten geven het een strakker uiterlijk. Daar kun je veel achter verstoppen maar daar weet jij alles van: een schaduwstation voor rijdend materiaal in doosjes bijvoorbeeld. :P

Peter: Inderdaad kun je tegenwoordig overal informatie over van alles en nog wat vinden inclusief tips over aanpak en materialen. Je moet het alleen nog wel zelf ondervinden en dan is de praktijk nog wel eens anders. Dus vaker doen helpt ook! :thumbup:

Het is een tijdje stil geweest in BDS. Er waren (en eigenlijk nog steeds een beetje) klussen in huis die veel tijd en energie kostten en natuurlijk ook belangrijker zijn. Er zit nu wel een eind aan te komen dus langzamerhand weer tijd voor andere zaken. Tussendoor, met een zeer lage intensiteit nog wel dingetjes gedaan maar niets wat het vertellen waard was. Nu ook even weer de zin in de hobby terugvinden want die is op het moment nog niet zo sterk aanwezig. Komt vast wel weer.

Op het 3-Rail Forum zijn de afgelopen maanden ook wel heel veel mooie dingen gebeurd, zag ik de afgelopen dagen. Zelfs daar had ik helaas te weinig tijd voor. Snel even wat scannen en dat was het wel.

Toch zijn er nu eindelijk weer resultaten van werkzaamheden te vermelden. Het deel van station Güglingen is nu allemaal vast op de onderbouw aangebracht. Dat ging op zich wel makkelijk want het waren allemaal kant en klare delen die alleen maar moesten worden verlijmd. Wel spannend want dan zit het dus echt definitief op z'n plek en is niet meer zonder te slopen te verwijderen. Daarna lekker aan het kliederen geweest met Sculptamold, de definitieve landschappelijke laag aanbrengen. Even weer wennen maar het is leuk werk en trekt de XPS delen mooi samen tot een geheel. BDS heeft nu dus een deel met een winters landschap lijkt het wel, dat wordt wel anders want ik vind een zomers landschap wel mooier.

De twee afneembare delen tegen de achterwand aan moeten nog worden gedaan maar dan moet er eerst weer verse Sculptamold komen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En deel twee voor vandaag,

Twee nieuwe wagons binnen gekomen in BDS waar ik al lang mijn zinnen op had gezet: een "silberling" stuurstandrijtuig met sluitverlichting die afhankelijk van de rijrichting wisselt van 3x wit naar 2x rood. Dat wordt geregeld door een ingenieus schakelaartje op de achterste as. De sleper maakt wel veel lawaai daar moet ik nog eens mee stoeien.

De andere is een langere rongenwagen voor mijn houttransport zoals ik in gedachten heb. In de toekomst nog verouderen en voorzien van lading. Weer een projectje voor "later".

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 B) Indrukwekkend stukje baanbouw heb je daar verricht. :thumbup:
Ga je de witte onderlaag eerst nog bruin maken voordat je met het groen begint?
In verband met het eventuele doorschijnen van het wit door het groen heen.

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie foto's, vooral van die Silberlinge. Is trouwens de eerste keer dat ik er zoveel in een trein zie. Kwam dat in het echt vaak voor?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig Marcel.  ;)
Ik heb inmiddels ook een paar zakken sculptamold aangeschaft en liggen klaar om gebruikt te gaan worden.
Eerst op een regenachtige vrije dag mijn brug hiermee aansmeren en structuur aanbrengen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Daar is flink gesmeerd met Sculptamold. In Apeldoorn ligt genoeg voorraad tegen een leuke prijs.
Nu even flink laten indrogen en dan met een sterk verdunde Acryl paar mooie natuurlijke kleuren aanbrengen.
De verdunde Acryl zal mooi in de Sculptamold trekken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 07 november 2020, 16:06:33
Mooie foto's, vooral van die Silberlinge. Is trouwens de eerste keer dat ik er zoveel in een trein zie. Kwam dat in het echt vaak voor?
Goeie vraag, ook in mijn beleving waren t meestal korte lokale treinen. Ik weet niet waar ik dat op baseer dus wellicht heb ik t helemaal mis!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 07 november 2020, 16:06:33
Mooie foto's, vooral van die Silberlinge. Is trouwens de eerste keer dat ik er zoveel in een trein zie. Kwam dat in het echt vaak voor?
Blijkbaar wel:

Citaat van: Tapatalk groups
Jan 22, 2011#6

E1897 Munchen - Kufstein - Worgl - Kitsbuhel OBB 1962:

Zugbildung  Munchen - Kufstein (Locomotive pushing):

BD4uf Driving trailer Silberlinge Roco 45482
B4nb 2 Klasse Silberlinge Roco 45481
B4nb 2 Klasse Silberlinge Roco 45481
AB4nb 1/2 Klasse Silberlinge Roco 45480
AB4nb 1/2 Klasse Silberlinge Roco 45480
B4nb 2 Klasse Silberlinge Roco 45481
B4nb 2 Klasse Silberlinge Roco 45481

DB E41 (Roco)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
In de spits zijn regionale treinen ook langer, dan is een 6 wagentrein niet extreem lang... ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik heb weer met veel plezier naar je updates en foto's gekeken.
Man man man wat kan jij mooi en schoon bouwen zeg alles tot in de puntjes verzorgd mijn complimenten hoor.
Ook de nieuwste aanwinst de "silberling" stuurstandrijtuig is prachtig en maakt de sleep helemaal af.
Ben benieuwd naar de houtlading die op de wagon komt maar dat zien we later wel als je er aan gaat  beginnen.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooie update weer Marcel  :favorite:


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo iedereen,

Even een paar korte reacties vanuit Twente,

Dirk-Jan: Mijn idee is om de bodem van het landschap op BDS net zo te kleuren als bij mijn teststuk van begin dit jaar: Bergen Teststuk BDS

CiteerMooie foto's, vooral van die Silberlinge. Is trouwens de eerste keer dat ik er zoveel in een trein zie. Kwam dat in het echt vaak voor?

Rob: geen flauw idee, bij mij wel. :D Je kunt mij trouwens vast wel vaker betrappen op "vormfouten". Maar ik vind dit wel een hele mooie sleep. Ik ben niet echt bezig om alles tot in detail in de juiste tijd en setting te bouwen. Slechts tijdperk III in grote lijnen, maar als ik er iets leuks bij vindt passen dan geneer ik mij niet en ga ik er gewoon voor! B)

Verder iedereen dank voor de bijval. Is altijd leuk om te horen. :thumbup:

Tot de volgende keer!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
@citaat
Wat mij betreft mag iedereen helemaal zelf beslissen hoe hij de hobby beleeft en wat 'ie met z'n baan doet. En ondertussen maak je mij (en anderen) blij met jouw foto's, da's mooi meegenomen.

Ik ben zelf ook geen purist. Bij mij rijden ongetwijfeld ook treinen rond die nooit hebben bestaan, ik ben al tevreden als ik denk dat het wel min of meer zou kunnen kloppen. En mijn baan is al helemáál niet realistisch.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: nobody op zaterdag 07 november 2020, 17:31:09
In de spits zijn regionale treinen ook langer, dan is een 6 wagentrein niet extreem lang... ;)
Dat is dan ook wel weer zo.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De rij silberlingen is indrukwekkend  :D :D, die zie je niet veel inderdaad.

Daar zitten wel een paar zakken sculptamold in verwerkt zo te zien, het ziet er goed uit! De laatste keer dat ik met sculptamold bezig was duurde het 8 dagen voor alles echt droog was, het nadeel was dat er op een gegeven moment rood/roze vlekken ontstonden. Heb jij daar inmiddels ook last van?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Silco, op welke ondergrond heb je die sculptamold aangebracht?
Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat je, wanneer dit direct op hout gebeurt, je daar last van kan hebben.
Mogelijk moet je eerst een laag primer gebruiken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Nou Marcel, je baan is fijn winterklaar geworden  :thumbup:
Goed voor elkaar  :thumbup:
Kan je lekker wat gaan rijden en dan in de lente er weer flink tegenaan  :D

Mocht het groeiseizoen eerder beginnen bij jou; ik zit er helemaal klaar voor !

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 09 november 2020, 22:41:08
Hallo Silco, op welke ondergrond heb je die sculptamold aangebracht?
Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat je, wanneer dit direct op hout gebeurt, je daar last van kan hebben.
Mogelijk moet je eerst een laag primer gebruiken.

Op XPS...
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

CiteerDe rij silberlingen is indrukwekkend  :D :D, die zie je niet veel inderdaad.

Nou Silco, hier komt dat, zeker in de spits, regelmatig voorbij!  :D Zelfs de meest doorgewinterde treinspotter in BDS kijkt er niet meer van op! In het hele deel van station Güglingen en een proefstuk wat ik al eerder heb gemaakt zit in totaal nog (net) geen zak Sculptamold. Het verbruik valt mij dus heel hard mee. Ook ik gebruik XPS als ondergrond dus in feite komt er maar een relatief dunne laag Sculptamold op. Alleen om mooie vloeiende aansluitingen te krijgen met de platen gaat daar wat meer in zitten. Drogen duurt ook hier ongeveer een weekje maar dat is geen probleem maar zelfs wel fijn; geeft tijd voor aanpassingen. Gewoon geduld hebben. Verkleuringen heb ik absoluut geen last van. Misschien heb je toch wat vervuiling, of iets afgetekend met een stift? Ik dacht eerst hetzelfde als Martin aan hout, mdf of een anders soort ondergrond. Iets moet toch de reden zijn....

Tony: of er deze winter nog gras komt denk ik niet. Waarschijnlijk ga ik eerst alles voorzien van een verfje, zoals eerder gezegd net zoals bij mijn proefstukje, en daarna eerst verder met de rest van de baan. (denk ik nu.... O:-D) Maar durf niets te beloven! Hooguit ga ik wat verder experimenteren met de ondergrond.

Tom: ik heb een bestelling gedaan om vanuit Apeldoorn een paar zakken Sculptamold richting Twente te laten sturen. Ik ben dus in blijde verwachting! >:-D

Als er vorderingen zijn te melden dan gaan jullie dat natuurlijk zeker weer zien!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Het is lekker "klungelen op zolder" weer. Fijn rustig bedenken hoe ik sommige zaken nu eigenlijk precies ga aanpakken. Ik kan eindelijk definitief met het deel station Güglingen aan de gang. Al jaren heb ik in mijn hoofd al de indeling zitten maar op sommige zaken kun je niet vooruitlopen, zeker niet wat betreft de werkelijke manier van bouwen. Dat kun je pas echt bedenken als je er mee bezig bent, en dat is nu...

De weg naar het station, achter het station, en een afslag naar een klein laad- en losgedeelte met een goederenloods. Deze weg maak ik van een 3 mm schuimplaat. Ooit al eens een test mee gedaan en dat beviel goed. Het was een leuke meet en snij puzzel maar ik denk dat het zo mooi uitkomt. De foto's heb ik eigenlijk alleen gemaakt om te zien of het ook is zoals ik denk. Foto's liegen niet en laten soms dingen zien die normaal niet opvallen.

Aangezien ik ze nu toch heb deel ik dat ook met jullie. Misschien heeft iemand daar wat aan of ziet iets wat mij niet opvalt.

Ik laat ook een perron vervallen, daarmee werd het allemaal erg druk (overvol) in het station. Echt nut had dat perron ook niet dus weg er mee. Misschien komt die ergens anders nog van pas en anders kan die in de ton. Er moest dus ook weer een stukje overweg in het station komen om de Preisertjes naar het achterste perron te laten wandelen. Deze overgang is natuurlijk van hout, net als de rest.

Ik moet nog wat egaliseren en daarna kan ik gaan plakken!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoe hoog is bij jou het perron Marcel?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie vorderingen Marcel. :thumbup:
Goed idee om een perron te verwijderen omdat het anders te druk oogt / wordt.
De goederenloods met kraam is van grote schoonheid en ondanks dat het een goederenloods is waar het best druk kan zijn oogt het zeer rustgevend knap gedaan hoor.
Ook de kraan ziet er prachtig uit en vormt een mooi geheel met de omgeving.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En onverwachts nog een deel 2 voor vandaag,

Martin: ik ben druk bezig met wachten tot de muurvuller voor ondergrond van de weg droog is en ik zag jouw vraag dus heb ik meteen weer wat te doen! :thumbup:

Mijn perrons zijn 8 mm hoog en de ruimte tussen de bielsen en het perron is 2 mm. Ooit nagezocht wat de perronhoogtes zouden moeten zijn. Antwoord hierop is eigenlijk: alles is goed. Daarom ben ik zelf maar aan het bedenken geweest wat ik mooi vond en kwam hier op uit. De instap is erg realistisch en de wagons staan ook mooi, zonder teveel ruimte, naast het perron. Voorwaarde is wel een nauwkeurig plaatsen, zeker na een bocht of wissel. Op een recht stuk past het perfect.

Foto's: ik gaf het al aan! Confronterend, ik moet nodig wagons afstoffen! O:-D

Michel: Dank! Het moet enigszins een sloom stationnetje in een ietwat afgelegen stuk gaan voorstellen. Als ik jou zo hoor dan is dat nu al gelukt! Hopelijk blijft dat na de rest van de aankleding ook zo. :D

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Waarschijnlijk is het te laat om het nog aan te passen, maar zo niet, heb je er aan gedacht om de sporen waar toch geen perron tussen hoeft dichter bij elkaar te leggen? En eventueel het perron nog wat breder te maken?

Er zijn diverse manieren om dat te bereiken. Hieronder zie je een voorbeeld met een paar slanke en een paar gewone wissels. De 'truc', als je het zo mag noemen, zit hem in het gebruiken van korte bochtjes, in dit geval 2235. Daarmee kun je de twee achterste sporen vlak langs elkaar krijgen terwijl de bochten mooi vloeiend lopen. De korte rechte (2293) dient om ruimte te maken voor een iets breder perron tussen de twee voorste sporen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heb je een bepaalde hellinghoek gebruikt voor de weg waar op de foto's een rode tang op ligt?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zelf ben ik niet zo fan van de sporen zo dicht tegen elkaar leggen, ik heb eens een tp3 wagon gehad beladen met een vliegtuig, deze stak best wel uit en had een behoorlijke breedte.

Maar dat is uiteraard een keuze. Je kunt of je spoor of je materiaal aanpassen aan elkaar 😊

Complimenten Marcel, en inderdaad soms is less more 👍🏻😀 ik vind het er zo heel fraai uitzien.