Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, één woord: Wauw

Luc
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allen,

William: weer een post van mij! Gewoon gelijk meebouwen. Er is voor een modelspoorbaan altijd wel iets te doen of uit te proberen. Eerst dromen, maar daarna wel echt wat gaan doen anders gebeurd er niets! ;)

Tom: zaadjes er uitschudden? Hebben de leveranciers ze niet behandeld met zaaddodend middel? Aan de andere kant: gaan mijn zeeschuimbossen zich dan uit zichzelf uitbreiden? Dan kan natuurlijk ook wel makkelijk zijn. :D

Tom en Hero: met de tips van het recht maken van de zeeschuim bomen ga ik zeker eens aan de slag. Bedankt! :thumbup:

Luc: Dank, maar ik had dezelfde reactie bij het resultaat. Dat zegt niet veel over mijn kunsten maar meer over hoe eenvoudig het uiteindelijk gaat. Ik ga er wel vanuit dat de resultaten, hoe meer ik er mee bezig ben, ook nog verbeteren.

Gistermiddag voor het eerst sinds de corona crisis weer eens bij mijn schoonouders geweest. Terwijl ik aan de koffie zat bedacht ik mij in een keer mijn speel/zilverzand dilemma. Mijn schoonvader heeft volières met krijskippen (papegaaien noemt hij ze... 8o ... in mijn beleving kunnen die praten maar zijn kippen kunnen dat niet, die schreeuwen alleen maar) en ik vroeg hem wat hij eigenlijk voor zand gebruikte. Yes, zilverzand. Nou, meteen maar even een zakje gevuld om uit te proberen. 's Avonds gelijk maar even geforceerd gedroogd in de oven en vanmorgen gezeefd. Kan ik daar eens mee stoeien. Ik ben benieuwd.

Na het zeven van het zilverzand de paar boompjes die ik al had gemaakt eens op mijn bergen/gras/struikjes/weggetje oefenstukje gezet om te zien of dat wat lijkt. Ik vind het wel wat. "In het echt" op de baan moeten er nog wel meer dingetjes worden uitgeprobeerd maar het resultaat van dit oefenstukje geven mij genoeg zelfvertrouwen om daar als het zover is mee aan de slag te gaan. De boompjes staan los, net als de struikjes (waar ik de onderkant al wel van heb afgeknipt) zodat ik ze later op de baan kan planten.

Voor mij is dit oefenstukje hierbij afgesloten en heeft het een tijdelijk plekje op de baan voor het "groeneffect".

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 :favorite: mooi oefenstukje,Marcel


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik vind het er goed uit zien, Marcel  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het ziet er allemaal goed verzorgd uit. :) :thumbup: :thumbup:
Zeker bij foto 2020-07-05 (4) komen de details mooi tot zijn recht bij deze prachtig gefotografeerde foto.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ha Marcel,

Je werk ziet er weer top uit! Gewoon lekker knutselen.
Op een van de foto's heb je een SB-Tankstelle staan. Van welk merk is die? Ik ben op zoek naar brandweerkazerne en ik kan niet echt mooi passende vinden voor op mijn baan. Deze is geschikt om om te bouwen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrückep
Mooi oefenstuk Marcel. Dit ben ik ook van plan voor de komende tijd. Je hebt mij in ieder geval goed geïnspireerd! Vooral de kleur van je rotsen en de struikjes vind ik zeer tof geworden! Ben benieuwd hoe je het uiteindelijk op de baan gaat vormgeven. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Het oefenstuk ziet er prachtig uit en heeft zeker goed dienst gedaan.
Dat zilverzand is een gewillig bouwmateriaal voor modelbouwers :thumbup:
Gemengd met zwarte kleurstof en houtlijm heb ik het toegepast als asfalt!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Bedankt voor de bijval!

Bas: daar ben ik het wel mee eens! ;)

Michel2: Dank! Ik maak gewoon een paar foto's met mijn telefoon en wat niet mooi is gooi ik weg. Er zitten inderdaad soms mooie plaatjes tussen en die deel ik dan met jullie! :D

Ruud: Kibri 8704. Volgens mij zit die niet meer in het programma maar is er op het internet nog wel aan te komen. Zoals ik in een ander topic al eens riep: de bouwsels van dit merk vragen soms wat extra inspanningen om het strak te krijgen, maar mijn mooiste gebouwen zijn meestal van dit merk.

Marc en Joeri: de kleuren van de struiken/bomen moet nog meer mee gebeuren maar dan moet ik eerst nog wat bestellingen binnen krijgen. Mijn ideeën voor de landschappelijke invulling zijn er wel maar hoe dat in het echt uitpakt weet ik ook nog niet dus daar ben ik net zo benieuwd naar!

Erik: nu ik weet dat het zilverzand in grote hoeveelheden bij mijn schoonouders ligt staat mij niets in de weg om hier in ruime mate mee te experimenteren. Wie weet ga ik wel een mooie Egyptische modelspoorbaan maken! :D Een heel lang recht stuk rails en de rest wordt zand met zandkleurige bergen!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dank Marcel. Ik ga op zoek. Kibri vind ik in eerste opzicht vaak saai maar als je ze in elkaar hebt is het zeer degelijk en helemaal niet lelijk. Mijn station is ook van Kibri en in het enige gedurende de jaren dat ik het in bakken heb staan niet is verkleurd of iets van af is gebroken.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Het groen ziet er erg goed uit  :thumbup:
Maar nog net iets te "netjes".

Je zou over het middel-groen (lage struiken bijv.) een klein beetje donker poeder kunnen strooien. Met de vingers, of heel voorzichtig met een zeefje.
En over het donker wat lichter groen. Hoef je geen lijm voor te gebruiken, blijft vanzelf zitten.
Ik zoiets ook nog weleens met zwart poeder en dan van relatief grote hoogte en dan op wat grotere vlakken tegelijk.
Brengt wat meer diepte en variatie.

De moeite van het proberen waard  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Tony op maandag 13 juli 2020, 12:43:14
......... klein beetje donker poeder kunnen strooien

Ik gebruik gewone oer hollandse klei.
Tijdens vakantie in Zeeuwsvlaanderen enkele kluiten meegenomen.
Thuis goed drogen en door een fijne zeef en dat strooi ik als iets net gelijmd is erover.
Krijg je mooi effect. Dus ook onder bomen, rails gras struiken ect. ect.

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat In sommige landen is dat illegaal  :P :D

Moeten ze hier ook invoeren, strakjes heb ik geen klei meer onder mijn voeten hahaha  :D :D
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Haradigi

Ik gebruik gewone oer hollandse klei.
Tijdens vakantie in Zeeuwsvlaanderen enkele kluiten meegenomen.

groet
Harald
/quote]

Daar dijen de aardappelen goed in dus zien we in de toekomst op jou modelbaan dat er misschien wel in 1:87 aardappels gerooid worden. :help: :thumbup: :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Ruud: De bouwpakketten van Kibri zitten van oorsprong in "schreeuwerige" blauw-gele dozen en hebben (voor mij) daardoor een uitstraling van goedkope simpele bouwdozen. De tekeningen/bouwbeschrijvingen vragen wat aandacht maar als ze klaar zijn heb je mooie gebouwen voor de baan. Succes met zoeken!

Tony: Scherp gezien en het komt ook bij mij zo over. Het heeft allemaal nog een beetje een parkachtige uitstraling in plaats van wilde natuur. Dat komt door een aantal zaken; het ontbreken van langere wildere grassoorten (heb ik nog niet) en inderdaad een mooie bosbodem. Van dat laatste heb ik in dit oefenstuk bewust afgezien maar dat moet er in het echt wel komen. Ik vind dat je de bodem eerst moet doen en daarna de grassen en struiken. Achteraf werkt dat volgens mij niet zo mooi. Dat moet ik nog wel eens proefondervindelijk ervaren!

Harald: Foei toch, Zeeland afgraven? Straks is dat onze enige provincie die alleen bestaat uit water! Als oud zeevarende vindt ik dat ook mooi maar daar zullen ze lokaal in Zeeland wel anders over denken! B)

Ik ben thuis druk met van alles en nog wat. Allemaal klussen die moeten worden uitgevoerd en morgen wordt de nieuwe keuken geplaatst. De voorbereiding is klaar en ik zit nu in een vacuüm tussen de klussen in. Mijn bestellingen komen maar niet binnen dus moest ik maar wat anders verzinnen. Dat is het beginnen met de zijkantafwerking van de baan geworden. Een beetje 3D denken en daarom doe ik voor de nauwkeurigere metingen de bestelling in twee delen. De eerste platen zitten er op en de landschapscontouren zijn afgetekend evenals de plaatsen waar ze straks worden vastgezet op de onderbouw. Zagen kan ik helaas nog niet. Geen plek, de workmate is bezet en het huis staat vol. Als het goed is kan ik na morgen wat meer doen. Haast heeft het natuurlijk niet.... :-(

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat gaat een mooie strakke afwerking worden aan de voorzijde van de baan.
Je gebruikt er wel behoorlijk zwaar materiaal voor, je bent een persoon die graag degelijk werk wil leveren maar een tikkie minder is ook mogelijk.  ;) :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat2 welk materiaal zou jij aanraden voor de zijkanten,Tom?


ik zit in dezelfde fase als Marcel,alleen ga ik eerst de contouren aftekenen op karton,en dan zagen uit hout;


mvg,
Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mss best gewoon multiplex gebruiken.Lichtgewicht en goedkoop.Stevig genoeg om enkel alles weg te steken.Of een idee : plexi waar je nog wat wil zien
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Prachtige vorderingen laat je ons weer zien. :thumbup:
Het ziet er mooi uit en laat je baan nog meer tot zijn recht komen nu het dicht gemaakt is.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: ramdani op zondag 19 juli 2020, 14:50:48
@citaat2 welk materiaal zou jij aanraden voor de zijkanten,Tom?


ik zit in dezelfde fase als Marcel,alleen ga ik eerst de contouren aftekenen op karton,en dan zagen uit hout;


mvg,
Michel

Ik gebruik meestal 4mm MDF, strak tegen de voorkant verlijmen en dan 2 of 3 keer lakken, super strakke en gladde afwerking en het is minder zwaar en goed te zagen in vormen. Huidige baantje zit 9mm populieren multiplex als voorkant. Geeft minder strakke afwerking of ik zou er de winterschilder op los moeten laten  :) :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zo zwaar is het blijkbaar niet, blijft gewoon hangen met 1 of 2 klemmen, ik zou zeggen lekker gebruiken  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag modelspoorvrienden,

Even een korte tussentijdse update:

Snel jullie ongerustheid wegnemen! De zijkanten worden van gewoon 9 mm multiplex en dat weegt echt niet veel. Watervast multiplex is inderdaad veel zwaarder maar ook veel duurder maar dus onzinnig. Ik ben ooit, 12 jaar geleden of zo..., aan twee uiteinden al begonnen met deze platen en nu moet ik daar natuurlijk ook mee verder. Gewoon multiplex is heel iets zwaarder maar ook harder dan de populieren variant en werkt echt strak af. (zie ook het grijze deel op de foto's) Ik moet in de toekomst vast nog heel vaak onder de baan kruipen en dan is een stevige rand ook wel prettig. (tenzij ik me daar waarschijnlijk helaas nog heel vaak aan ga stoten.... :-()

Door deze rand wordt mijn baanoppervlak wel 485 cm2 groter! Dat ga ik vast niet merken maar toch....  :P

Nog steeds druk met andere zaken dan de baan dus helaas ligt dat even zo goed als stil. Komt straks wel weer.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zo dat ziet er naar een aardig baantje uit. En lijmklemmen heb je ook genoeg  8o

Winterlandschapje aan het bouwen? B)

Maar er mag toch aangenomen worden dat de zijplaten de vorm van het aansluitende landschap gaan krijgen. Deze blokkendozen techniek siert niet echt. Mijn mening slechts dus verder niet belangrijk.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat gaat er mooi uitzien Marcel! Veel succes
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hi Marcel,

Mooi strak allemaal.
Komen er nog "kijk" gaten in die platen ?

groet
Harald
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

Er komt een stadium in je leven dat het haar op je hoofd minder wordt, daarna komt er een stadium dat de hoofdhuid dunner, wordt ik zit in dat stadium en ik stoot mijn hoofd wel eens met "lekkage" als gevolg, tegenwoordig zet ik, ook als het tropisch is op zolder, een ijsmuts op.......

Groet, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op donderdag 23 juli 2020, 15:21:10
Door deze rand wordt mijn baanoppervlak wel 485 cm2 groter! Dat ga ik vast niet merken maar toch....  :P
Size does matter ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allen,

Henk: Het begint er inderdaad al aardig uit te zien. :) Ik wilde de zijkant platen eigenlijk aan de bovenkant afdekken zodat er een grote "blackbox" ontstaat waardoor er een volledige schaduwbaan ontstaat waarin ik alleen op de CSII kan zien wat er eigenlijk gebeurd! Ik ga er echter toch maar voor om de randen de vorm van het landschap te geven. Daarna wordt het winterlandschap nog mooier met Sculptamold. Best lekker op zolder met al die warmte. Overigens; lijmklemmen heb je nooit genoeg.

Marc en Joeri: Dank! :thumbup:

Harald: Het is inderdaad de bedoeling dat het heel strak gaat worden. Er komen in de zijkanten geen kijkgaten. Iemand die de onderkant wil zien moet maar onder de baan kruipen, dat moet ik ook! :D

Anne: Ja, helaas zit ik ook in dat stadium! Al valt het met m'n haar nog wel mee hoor. Een ijsmuts gaat me wat te ver en is ook wel erg warm op zolder. Moet ik op het werk mijn flight deck helmet maar eens opzoeken, misschien scheelt dat! :idea:

Bas: ik ben blij met iedere centimeter.... B)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
 @citaat

Beter iets geks op je hoofd als steeds een gek gat in je hoofd.

Groetjes, Anne W
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Anne W op zaterdag 25 juli 2020, 10:49:56
@citaat

steeds een gek gat in je hoofd.

Groetjes, Anne W

andersom zou ook raar zijn.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En onverwachts toch nog weer even,

Anne en Tom: hier ga ik niet over in discussie, jullie hebben allebei gelijk! O:-D Het is overigens wel erg vreemd dat onze modelspoor leveranciers geen hoofdbescherming in het programma hebben...........

Ik dacht vanochtend, laat ik eens een landschappelijke vorm geven aan de zijkant. Decoupeerzaag overleden! Na 37 jaar trouwe dienst en heel wat zaagkilometers heeft die geen schuld maar het was even een emotioneel moment. :-( Dus op pad naar een waardige vervanger en dat is gelukt. Zelfs met blaasfunctie (hoef ik dat zelf niet meer te doen) een lampje (ook heel handig) een snel bevestigingssysteem voor zaagjes, veel lichter en minder trillingen. Ja, dat is wel even wat anders.

Daarna eens een stukje gezaagd. De afwerking moet nog beter, gaatjes boren moet ook nog, en ook nog eens met schuurpapier aan de gang. Daarvoor moet het weer eerst iets beter worden dan kan dat gewoon lekker buiten. Toch, voor de beeldvorming is het al leuk, en kan ik gedeeltelijk de treinen weer beter voorbij zien komen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Weeral mooie vorderingen, ziet er allemaal weer heel netjes uit, zoals we dat van jou gewoon zijn. :)
Toch een waardig afscheid kunnen nemen van je oude vriend? ( decoupeerzaag)
Want zo na 37 jaar dienst verdient toch een mooie rustplaats >:-D

Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie baan Marcel. Al een tijdje lees ik mee maar nu toch maar eens reageren. Prachtig.

He je nog tips voor mij om de basisconstructie te bouwen? Zie dat jij dezelfde ruimte met schuine kanten hebt als waar ik ga beginnen met mijn nieuwe baan.

Groet,
Mark
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Freddy: Dank! ik doe mijn best om er, in eerste instantie voor mezelf, iets moois van te maken. Sommige dingen gaan misschien wat ver maar ik wil tenminste één keer een baan bouwen en afmaken die echt aan mijn eisen voldoet. Daarnaast is mijn eis dat ik alles op mijn hoogste niveau van kunnen wordt gebouwd. Nadeel is dan natuurlijk dat ik heel veel voor het eerst doe en in veel zaken nog niet veel ervaring heb.

Ik heb de decoupeerzaag in zijn eigen originele doos afgelegd en ligt nu opgebaard in de hoek van een werkkamer. :-( Het wachten is op de uitvaart. (dat wordt dan de container met elektrische apparaten bij de gemeente reiniging B))

Mark: Ook dank! Tips? Het belangrijkste is om te weten wat je wilt. Lange of korte treinen, veel landschap of juist industrie. Uiteindelijk bepaald de beschikbare ruimte wat je allemaal kunt. De hoogte van mijn onderbouw (mijn 0 niveau) ligt op 73 cm. De uiteindelijke hoogte van mijn achtergrond is 144 cm. Voor mijn baan kwam daar dan het oppervlak uit waar ik mijn baan op ben gaan ontwerpen. Mijn onderbouw (een open spantenconstructie) is gebouwd voordat mijn plan klaar was. Dat kan tegen je werken. Dus ga lekker nadenken wat je wilt en pas dan jouw onderbouw op aan op jouw baanontwerp. Bij schuine kanten moet je altijd klusjes aan de onderkant doen dus zorg er voor dat je overal bij blijft kunnen. Ook ik heb veel concessies moeten doen aan tegenstrijdige wensen en ben daarom op mijn huidige ontwerp uitgekomen met eigenlijk drie afzonderlijke banen. De bouw staat helemaal in mijn topic dus je kunt veel nazoeken hoe ik het heb gedaan. Succes!

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Reageer niet veel, maar het wel altijd leuk om je bouw vorderingen te lezen.

Ook goede tips voor me toekomstige baan.
Wel zonde van je goede vriend, misschien helpt het om hier nog een foto te plaatsen voor de verwerking. >:-D

Blijf je trouw volgen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Erwin: Geen foto's, geen bloemen, het afscheid is in kleine kring genomen. De decoupeerzaag zal t.z.t. worden bijgezet in de elektrisch afvalcontainer bij de gemeentereiniging. :-(

Eindelijk de bestellingen binnen met allerlei spulletjes en kon ik toch nog even iets doen voor de baan. Gelukkig wel buiten en niet op zolder, daar is het te warm om bezig te zijn. Dus hierbij de resultaten van de groene blaadjes test. Een soort is niet leverbaar dus er mist er een. Hopelijk komt dat later nog!

Ik kan nu een beetje gaan schuiven met de diverse kleuren om te zien wat mij wel aanstaat. Ik sluit uiteraard niet uit dat er nog andere soorten bijkomen en dat er van de geteste soorten wat gaan afvallen.

1   WLD SC T(13)44 Fine Turf Burnt Grass
2   WLD SC T(13)45 Fine Turf Green Grass
3   Busch 7321 Micro Flocken Mei Groen
4   Busch 7322 Micro Flocken Middel Groen
5   Noch 07142/07152 Loof Licht Groen
6   Noch 07144/07154 Loof Middel Groen
7   Noch 07146 Loof Donker Groen
8   Heki 1620 Loof Groen (niet leverbaar?)
9   Heki 1685 Loof Helder Groen
10 Heki 1686 Loof Middel Groen
11 Heki 1690 Loof Herfst Groen
12 Heki 1691 Loof Herfst Geel
13 Heki 3398 Loof Reben (Druif)

Andere geleverde zaken komen later wel een keer aan bod. Op dit moment weinig zin om wat aan de baan te doen, dus dan kan ik dat ook beter maar niet doen. (dan vallen de resultaten toch altijd tegen) Ik ga vanmiddag maar lekker eens genieten van het mooie weer, al is de zon in het Oosten op dit moment nog niet gesignaleerd. Die moet er wel zijn want het is wel licht. B)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik weet niet of je het zelf in de gaten hebt maar ze worden wel steeds mooier en beter.  :thumbup: :thumbup:
Lekker nu de hobby in de ijskast zetten, blijft het langer goed en genieten van het mooie weer alhoewel het van mij wel een paar graden minder mag.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Dit is nu eens een duidelijk voorbeeld  om aan te tonen welk kleur en type van loof er toegepast wordt
met overeenstemmende kleurnummers.
Daar wordt een mens vrolijk en wijzer van. :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,
Welke lijm gebruik je hiervoor?
Ikzelf heb UHU spuitlijm gebruikt.
Maar eigenlijk droogt het niet goed, waardoor je bij het aanpakken, verbuigen van de takken alles tot een "klont" wordt.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen 3-railers,

Tom: Eeh, nee. Dat was mij nog niet zo opgevallen. Ik probeer de struikjes nu wel wat minder dicht te maken. In de eerste test waren sommige struiken wat te vol en dat is hier al een stuk beter. Bedankt! :thumbup:

Freddy: Graag gedaan, ik doe dit uiteraard voor mezelf want over een jaar weet je soms niet meer wat nu wat was. En bij een test moet je dat daarom ook lekker digitaal vastleggen. Hierdoor kan ik dit ook met jullie delen. Wie er wat aan heeft kan dat dan meenemen. Ik ben blij met een vrolijke Freddy! :D

Jos: Ik gebruik hiervoor bij de struikjes geen lijm maar een spuitbus bruine verf, daar plakken bladeren prima op. Na het drogen fixeer ik dat met matte vernis, ook uit de spuitbus. Bij mijn eerste test met zeeschuim bomen heb ik spuitbuslijm gebruikt van Bison en na het drogen ook gefixeerd met matte vernis. Dat droogt prima op. Er is inderdaad spuitbuslijm die plakkerig blijft, die moet je dus niet hebben. Succes! :thumbup:

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit, Marcel  :thumbup:

Ik zou ze allemaal in productie nemen en gebruiken  :P
Sommige zou je ook nog kunnen voorzien van bloemen.
Lekker kleurtje tippen met een kwastje.

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel, 

Heel leuk leerzaam de update's van jou te kunnen volgen. Beetje ook afwisselend dat maakt het ook elke keer weer spannend. Je hout de scenery en dat de struikjes ja ja schitterend. Hoop dat ik je enkele tips eraan bij kan en mag voegen.

Vindt de diorama schitterend maar zal zeker niet alleen voor zeeschuim gaan wat betrefd de zelfbouw bomen. Zijn wel top.  :thumbup: Wel prijzig maar de bomen van Anita Decor zullen een vast ander beeld geven of eigen bouw van bomen wat er dan op lijkt.

De struikjes vind ik zeker geslaagd en zouden allemaal op Blokje 1 moeten staan.  :thumbup: cabaret cabaret
Tip je zou bij het strooien van de vezels ook een lichtere kleur vezel over de donkere vezels kunnen strooien. Jonge blaadtjes zijn ook licht van kleur.

Succes met de verdere opbouw blijf je volgen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Tony: Dank! Ze komen waarschijnlijk allemaal, in meer of mindere mate, terecht in BDS. Alle kleurtjes passen prima al is de een wat mooier en/of realistischer als de ander. In de "bebouwde" delen van BDS komen vast wel ergens struikjes met "bloemetjes". In het buitengebied waarschijnlijk een stukje minder. Ik ga het zien...

Wim: Ook dank! De afwisseling heeft ook te maken om het voor mezelf leuk te houden. Er zijn zoveel verschillende onderwerpen/klusjes in deze hobby dat dat ook mogelijk is. Houdt het spannend! Ik denk dat een groot deel van mijn wouden gaat bestaan uit zeeschuimbomen! Ook moeten er natuurlijk naaldbomen komen: dennen, sparren, lariksen, enz. Ook dat wordt dan weer een uitdaging. Samen moet dat een lekker afwisselend beeld geven. Ik sluit niet uit dat er bomen komen van Anita Decor of andere topmerken maar dan zal het gaan om alleenstaande bomen die daardoor een blikvanger zijn. Die bomen van AD zijn ook erg prijzig dus om daar hele bossen van aan te leggen gaat wat ver.

Ik ben verder aan het testen met zeeschuimbomen. Ik heb er al een aantal wat rechter proberen te krijgen: circa 10 minuten weken in water en dan lekker hangend laten drogen met wat gewicht er aan. Dat lijkt goed te gaan. De bedoeling is om nu twee berken te maken en twee bomen met andere kleurtjes met vlokken en de middelgroen loof van Noch. Wordt vervolgd.

Een van de nieuwe aanwinsten is een railreinigingswagen 46049 van Märklin. Deze heb ik in een klein sleepje gekoppeld om constant ingezet te zijn op het enkelspoor. De V-60 ontspoort met deze wagen in de sleep regelmatig (ongeveer 1 op de 5 keer) op een wissel in een schaduwstation. Komt dus heuvel op, door een bocht, over een wissel en dan gaat het fout. Het lijkt wel dat door de weerstand van de sleep alles uit de rails wordt getrokken. Hebben meer mensen dit probleem? Ik vindt dit tenenkrommend irritant. Zeker omdat dit in een schaduwstation is. Ik kan er door een afneembaar deel wel redelijk bij maar dit kan de bedoeling niet zijn. :-(

Een andere aanwinst is de loc Märklin 36741. Een instapmodel dus redelijk betaalbaar. Ik heb het vast al meer geroepen maar waarom heeft Märklin niet meer van dit soort goed betaalbare locomotieven? Bij een uitgebreidere baan kunnen niet alle locs van topniveau zijn dat wordt onbetaalbaar. Deze loc heeft nu een sleep donderbussen en rijdt gewoon lekker rustig heel stilletjes haar rondjes. Lijkt heel betrouwbaar dus dat geeft een rustig gevoel bij het dromen! :P

Tussen de bedrijven (en warmte op zolder) door ook nog bezig met de zijkanten al is het daar eigenlijk te warm voor. 8o Beelden komen ooit nog wel.

Ook nog even een fotootje van de teststruikjes bij het BW. Het past gewoon allemaal leuk met deze kleurtjes!


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie plaatjes en een mooie nieuwe loc.
Veel plezier er mee.
Het rechttrekken van zeeschuim gaat zo wel goed komen, misschien een badje glycerine gebruiken i.p.v. water, naar men zegt is dat beter en geeft het een langere houdbaarheidsdatum of inspuiten zag het ook bij de buren KLIK
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat ruist er door het struikgewas een schitterend in gebruik genomen station.   :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Die struiken zien er goed uit, ik ben benieuwd hoe het met de zeeschuimbomen gaat aflopen.
Voor wat betreft de railreinigingwagen, ik heb gelezen dat als je die verzwaard het beter gaat. Dan wel de wagon direct achter de locomotief plaatsen, aangezien de meeste goederenwagons te licht zijn en daardoor nog steeds uit de rails getrokken kunnen worden.
Die groene locomotief is een schatje, ik heb de zwarte DB uitvoering en kan melden dat deze ook geweldig rijdt. Wel wat weinig trekkracht, maar 4 tot 5 korte wagons is totaal geen probleem. Ik ben het er helemaal mee eens dat Märklin wel wat meer mag aanbieden in deze prijscategorie, zo heb ik ook een BR24 lopen, die 200 euro (inclusief geluid en rookgenerator! ) is toch een stuk vriendelijker dat bijvoorbeeld 450 euro voor een P8.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

De donderbussen staan prachtig achter je nieuwste aanwinst en vormen een fraaie sleep zo.
Je gemaakte struiken zien er mooi en verzorgd uit en zullen straks je baan mooi op kleuren.
Bedankt weer voor het kijkplezier van je update.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Donderbussen achter een T12... Heiligschennis ;-). Geintje, zeker een leuk locje!

Groeten,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, je maakt mooie vorderingen.
Met alle gebouwen erbij, de samples van de struiken en de bomen in de maak, wordt het almaar mooier. En je ziet: oefening baart kunst!
En je opmerking over de locomotief deel ik. Märklin zou wat mij betreft alle modellen mogen uitbrengen met een basisdecoder met de optie die (bij aanschaf of later) te vervangen door een met mfx, sound en weet ik wat meer. Het kan zorgen voor een prijsverschil van zeker € 100 tot € 150. Ik hoef al die toeters en bellen niet, uitsluitend deugdelijke rij-eigenschappen.
Maar goed, de marketing mensen zullen het wel beter weten.

Groet,

Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag mede 3-railers en andere meelezers,

Tom: Dank. Het rechttrekken moet nog beter. Misschien combinatie van weken in water en daarna de soldeerbout? Moet ik nog eens proberen. Ik heb ook wel eens iets gehoord over isopropanol. Moet ik me dus ook nog eens in verdiepen.

Wim: er ruist inderdaad iets, nu ook in bomen, Ik heb je ingehaald! Het is nog geen bos maar toch.

Wim: De reinigingswagen hing eerst meteen achter de V60. Ook dat ging niet goed. Door de telexkoppeling van de loc kan de eerste wagon ook in het horizontale vlak bewegen. Daarom verplaatst naar de tweede plek. Ik moet het verzwaren nog uitproberen al is de reinigingswagon ook wel redelijk zwaar voor z'n lengte. Wordt vervolgd.

Michel: Dank! Met een beetje groen begint het meteen meer te leven.

William: Heiligschennis? Dat men dat vroeger nooit heeft gedaan! Zo'n leuke combinatie! Ik ben niet zo van tijdperk- of materiaal correctheid. Als het maar geloofwaardig en leuk overkomt. Ook in de toekomst kun je mij vast wel vaker op dat soort fouten betrappen! :D

Peter: Volgens mij kan Märklin best wel een budgetlijn uitbrengen van modellen die al een eeuwigheid in het programma zitten. Daar is het geld voor de ontwerpkosten wel van binnen. Mfx vindt ik wel handig maar 30 geluiden en/of functies is niet nodig op alle locs en dan heb ik het nog helemaal niet over mfx+, voor mij compleet overbodig. Zomaar mijn mening maar daar is Märklin volgens mij niet van onder de indruk. O:-D

Ondanks of misschien juist door het mooie weer aan het klungelen geweest met zeeschuim, verf, blaadjes, lijm en vlokken. Best wel grappig werk: van een droog takje een boompje maken. Tenminste, mijn brein zet het beeld wat ik zie in mijn hoofd om naar een boom! Heel apart!

Ik heb nu als loof gebruikt gemaakt van Noch 07144 middelgroen blad en Busch 7311 meigroen vlokken voor de twee bomen met een bruine stam. Van de vlokken ben ik er nog niet uit of ik dat wel wat vindt. Misschien is het iets heel erg op de achtergrond of ergens midden in een bos.

Voor de "berken", witte stam met zwarte vlekjes, heb ik loof van Noch 07142 lichtgroen gebruikt. Daar maakt mijn brein dan inderdaad berken van.
Het ziet er wel goed uit al zie ik zeker nog verbeterpunten. Door vaker doen komt het vast wel een keer goed.

Verder ook nog rustig bezig met de zijkantafwerking. Heel erg rustig, in een sauna zweet je op het moment minder dan op mijn zolder!