Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bad Drieberg-Steinbrücke
Pagina's: 1 ... 20 21 [22]   Omlaag

Auteur Topic: Bad Drieberg-Steinbrücke  (gelezen 146781 keer)

iTom

• Vaste Inboedel
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
« Reactie #1050 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:03:03 »

Met zeeschuim is het ook prima werken, zoveel mogelijk de zaadjes er uit schudden, kan je die weer planten voor een volgende oogst.
Anders heb je kans dat ze vanzelf aan de boom gaan ontspruiten en dat wil je niet mee maken.

Recht maken lukt soms wel door de takken eerst in het water te dompelen en daarna ondersteboven ophangen om te laten drogen, dan wel aan de onderkant een contra gewichtje hangen om de boel recht te trekken en daar komen vast nog wel meer tips over binnen.
Met vriendelijke groet Tom
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

hier gaat het over onze hobby en hebben we respect voor elkaar.

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #1051 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:34:26 »

Die natte takjes drogen door de soldeerbout er op te drukken.
Dan kun je ze weer recht , of naar wens uitlijnen.

lucdiels

• Vaste Gast
« Reactie #1052 Gepost op: zaterdag 04 juli 2020, 14:02:37 »

Marcel, één woord: Wauw

Luc
Omne paulo difficile ante facile est

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1053 Gepost op: zondag 05 juli 2020, 13:42:24 »

Goedemiddag allen,

William: weer een post van mij! Gewoon gelijk meebouwen. Er is voor een modelspoorbaan altijd wel iets te doen of uit te proberen. Eerst dromen, maar daarna wel echt wat gaan doen anders gebeurd er niets! ;)

Tom: zaadjes er uitschudden? Hebben de leveranciers ze niet behandeld met zaaddodend middel? Aan de andere kant: gaan mijn zeeschuimbossen zich dan uit zichzelf uitbreiden? Dan kan natuurlijk ook wel makkelijk zijn. :D

Tom en Hero: met de tips van het recht maken van de zeeschuim bomen ga ik zeker eens aan de slag. Bedankt! :thumbup:

Luc: Dank, maar ik had dezelfde reactie bij het resultaat. Dat zegt niet veel over mijn kunsten maar meer over hoe eenvoudig het uiteindelijk gaat. Ik ga er wel vanuit dat de resultaten, hoe meer ik er mee bezig ben, ook nog verbeteren.

Gistermiddag voor het eerst sinds de corona crisis weer eens bij mijn schoonouders geweest. Terwijl ik aan de koffie zat bedacht ik mij in een keer mijn speel/zilverzand dilemma. Mijn schoonvader heeft volières met krijskippen (papegaaien noemt hij ze… 8o ... in mijn beleving kunnen die praten maar zijn kippen kunnen dat niet, die schreeuwen alleen maar) en ik vroeg hem wat hij eigenlijk voor zand gebruikte. Yes, zilverzand. Nou, meteen maar even een zakje gevuld om uit te proberen. ’s Avonds gelijk maar even geforceerd gedroogd in de oven en vanmorgen gezeefd. Kan ik daar eens mee stoeien. Ik ben benieuwd.

Na het zeven van het zilverzand de paar boompjes die ik al had gemaakt eens op mijn bergen/gras/struikjes/weggetje oefenstukje gezet om te zien of dat wat lijkt. Ik vind het wel wat. “In het echt” op de baan moeten er nog wel meer dingetjes worden uitgeprobeerd maar het resultaat van dit oefenstukje geven mij genoeg zelfvertrouwen om daar als het zover is mee aan de slag te gaan. De boompjes staan los, net als de struikjes (waar ik de onderkant al wel van heb afgeknipt) zodat ik ze later op de baan kan planten.

Voor mij is dit oefenstukje hierbij afgesloten en heeft het een tijdelijk plekje op de baan voor het “groeneffect”.

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

ramdani

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1054 Gepost op: zondag 05 juli 2020, 13:47:01 »

:favorite: mooi oefenstukje,Marcel

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #1055 Gepost op: zondag 05 juli 2020, 18:01:04 »

Ik vind het er goed uit zien, Marcel  :thumbup:
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #1056 Gepost op: zondag 05 juli 2020, 18:06:21 »

Marcel,

Het ziet er allemaal goed verzorgd uit. :) :thumbup: :thumbup:
Zeker bij foto 2020-07-05 (4) komen de details mooi tot zijn recht bij deze prachtig gefotografeerde foto.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Ruured

• Nieuwe Gast
« Reactie #1057 Gepost op: zondag 05 juli 2020, 22:16:51 »

Ha Marcel,

Je werk ziet er weer top uit! Gewoon lekker knutselen.
Op een van de foto's heb je een SB-Tankstelle staan. Van welk merk is die? Ik ben op zoek naar brandweerkazerne en ik kan niet echt mooi passende vinden voor op mijn baan. Deze is geschikt om om te bouwen.

Marc en Joeri

• Nieuwe Gast
Re: Bad Drieberg-Steinbrückep
« Reactie #1058 Gepost op: zondag 05 juli 2020, 22:32:26 »

Mooi oefenstuk Marcel. Dit ben ik ook van plan voor de komende tijd. Je hebt mij in ieder geval goed geïnspireerd! Vooral de kleur van je rotsen en de struikjes vind ik zeer tof geworden! Ben benieuwd hoe je het uiteindelijk op de baan gaat vormgeven. :thumbup:
Volg de bouw van onze baan -> Modelbaan Marc & Joeri

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
« Reactie #1059 Gepost op: maandag 06 juli 2020, 08:03:03 »

Dag Marcel.

Het oefenstuk ziet er prachtig uit en heeft zeker goed dienst gedaan.
Dat zilverzand is een gewillig bouwmateriaal voor modelbouwers :thumbup:
Gemengd met zwarte kleurstof en houtlijm heb ik het toegepast als asfalt!

Groeten,

Erik.

Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1060 Gepost op: maandag 06 juli 2020, 13:29:13 »

Goedemiddag allemaal,

Bedankt voor de bijval!

Bas: daar ben ik het wel mee eens! ;)

Michel2: Dank! Ik maak gewoon een paar foto's met mijn telefoon en wat niet mooi is gooi ik weg. Er zitten inderdaad soms mooie plaatjes tussen en die deel ik dan met jullie! :D

Ruud: Kibri 8704. Volgens mij zit die niet meer in het programma maar is er op het internet nog wel aan te komen. Zoals ik in een ander topic al eens riep: de bouwsels van dit merk vragen soms wat extra inspanningen om het strak te krijgen, maar mijn mooiste gebouwen zijn meestal van dit merk.

Marc en Joeri: de kleuren van de struiken/bomen moet nog meer mee gebeuren maar dan moet ik eerst nog wat bestellingen binnen krijgen. Mijn ideeën voor de landschappelijke invulling zijn er wel maar hoe dat in het echt uitpakt weet ik ook nog niet dus daar ben ik net zo benieuwd naar!

Erik: nu ik weet dat het zilverzand in grote hoeveelheden bij mijn schoonouders ligt staat mij niets in de weg om hier in ruime mate mee te experimenteren. Wie weet ga ik wel een mooie Egyptische modelspoorbaan maken! :D Een heel lang recht stuk rails en de rest wordt zand met zandkleurige bergen!

« Laatst bewerkt op: maandag 06 juli 2020, 16:14:12 door narwal »
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Ruured

• Nieuwe Gast
« Reactie #1061 Gepost op: maandag 06 juli 2020, 22:24:57 »

Dank Marcel. Ik ga op zoek. Kibri vind ik in eerste opzicht vaak saai maar als je ze in elkaar hebt is het zeer degelijk en helemaal niet lelijk. Mijn station is ook van Kibri en in het enige gedurende de jaren dat ik het in bakken heb staan niet is verkleurd of iets van af is gebroken.

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #1062 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 12:43:14 »

Hoi Marcel,

Het groen ziet er erg goed uit  :thumbup:
Maar nog net iets te "netjes".

Je zou over het middel-groen (lage struiken bijv.) een klein beetje donker poeder kunnen strooien. Met de vingers, of heel voorzichtig met een zeefje.
En over het donker wat lichter groen. Hoef je geen lijm voor te gebruiken, blijft vanzelf zitten.
Ik zoiets ook nog weleens met zwart poeder en dan van relatief grote hoogte en dan op wat grotere vlakken tegelijk.
Brengt wat meer diepte en variatie.

De moeite van het proberen waard  ;)

Grtz Tony
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #1063 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 14:52:50 »

......... klein beetje donker poeder kunnen strooien

Ik gebruik gewone oer hollandse klei.
Tijdens vakantie in Zeeuwsvlaanderen enkele kluiten meegenomen.
Thuis goed drogen en door een fijne zeef en dat strooi ik als iets net gelijmd is erover.
Krijg je mooi effect. Dus ook onder bomen, rails gras struiken ect. ect.

groet
Harald

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #1064 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 17:42:50 »

@citaat In sommige landen is dat illegaal  :P :D

Moeten ze hier ook invoeren, strakjes heb ik geen klei meer onder mijn voeten hahaha  :D :D
Groeten barry

Wim H0

• Toffe Gast
  • Onder het genot van een Hertog Jan
« Reactie #1065 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 20:44:55 »

Citaat van: Haradigi

Ik gebruik gewone oer hollandse klei.
Tijdens vakantie in Zeeuwsvlaanderen enkele kluiten meegenomen.

groet
Harald
[/quote

Daar dijen de aardappelen goed in dus zien we in de toekomst op jou modelbaan dat er misschien wel in 1:87 aardappels gerooid worden. :help: :thumbup: :)
Met vriendelijke treingroetjes Wim.

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1066 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 13:21:46 »

Goedemiddag allemaal,

Ruud: De bouwpakketten van Kibri zitten van oorsprong in “schreeuwerige” blauw-gele dozen en hebben (voor mij) daardoor een uitstraling van goedkope simpele bouwdozen. De tekeningen/bouwbeschrijvingen vragen wat aandacht maar als ze klaar zijn heb je mooie gebouwen voor de baan. Succes met zoeken!

Tony: Scherp gezien en het komt ook bij mij zo over. Het heeft allemaal nog een beetje een parkachtige uitstraling in plaats van wilde natuur. Dat komt door een aantal zaken; het ontbreken van langere wildere grassoorten (heb ik nog niet) en inderdaad een mooie bosbodem. Van dat laatste heb ik in dit oefenstuk bewust afgezien maar dat moet er in het echt wel komen. Ik vind dat je de bodem eerst moet doen en daarna de grassen en struiken. Achteraf werkt dat volgens mij niet zo mooi. Dat moet ik nog wel eens proefondervindelijk ervaren!

Harald: Foei toch, Zeeland afgraven? Straks is dat onze enige provincie die alleen bestaat uit water! Als oud zeevarende vindt ik dat ook mooi maar daar zullen ze lokaal in Zeeland wel anders over denken! B)

Ik ben thuis druk met van alles en nog wat. Allemaal klussen die moeten worden uitgevoerd en morgen wordt de nieuwe keuken geplaatst. De voorbereiding is klaar en ik zit nu in een vacuüm tussen de klussen in. Mijn bestellingen komen maar niet binnen dus moest ik maar wat anders verzinnen. Dat is het beginnen met de zijkantafwerking van de baan geworden. Een beetje 3D denken en daarom doe ik voor de nauwkeurigere metingen de bestelling in twee delen. De eerste platen zitten er op en de landschapscontouren zijn afgetekend evenals de plaatsen waar ze straks worden vastgezet op de onderbouw. Zagen kan ik helaas nog niet. Geen plek, de workmate is bezet en het huis staat vol. Als het goed is kan ik na morgen wat meer doen. Haast heeft het natuurlijk niet…. :-(

Groeten,

Marcel.

iTom

• Vaste Inboedel
« Reactie #1067 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 13:57:13 »

Dat gaat een mooie strakke afwerking worden aan de voorzijde van de baan.
Je gebruikt er wel behoorlijk zwaar materiaal voor, je bent een persoon die graag degelijk werk wil leveren maar een tikkie minder is ook mogelijk.  ;) :)

ramdani

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1068 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 14:50:48 »

@citaat2 welk materiaal zou jij aanraden voor de zijkanten,Tom?

ik zit in dezelfde fase als Marcel,alleen ga ik eerst de contouren aftekenen op karton,en dan zagen uit hout;

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

bellejt

• Stamgast
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #1069 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 14:56:13 »

mss best gewoon multiplex gebruiken.Lichtgewicht en goedkoop.Stevig genoeg om enkel alles weg te steken.Of een idee : plexi waar je nog wat wil zien
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #1070 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 15:00:56 »

Marcel,

Prachtige vorderingen laat je ons weer zien. :thumbup:
Het ziet er mooi uit en laat je baan nog meer tot zijn recht komen nu het dicht gemaakt is.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

iTom

• Vaste Inboedel
« Reactie #1071 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 17:31:50 »

@citaat2 welk materiaal zou jij aanraden voor de zijkanten,Tom?

ik zit in dezelfde fase als Marcel,alleen ga ik eerst de contouren aftekenen op karton,en dan zagen uit hout;

mvg,
Michel

Ik gebruik meestal 4mm MDF, strak tegen de voorkant verlijmen en dan 2 of 3 keer lakken, super strakke en gladde afwerking en het is minder zwaar en goed te zagen in vormen. Huidige baantje zit 9mm populieren multiplex als voorkant. Geeft minder strakke afwerking of ik zou er de winterschilder op los moeten laten  :) :)

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #1072 Gepost op: zondag 19 juli 2020, 17:43:33 »

Zo zwaar is het blijkbaar niet, blijft gewoon hangen met 1 of 2 klemmen, ik zou zeggen lekker gebruiken  :)
Groeten barry

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1073 Gepost op: donderdag 23 juli 2020, 15:21:10 »

Goedemiddag modelspoorvrienden,

Even een korte tussentijdse update:

Snel jullie ongerustheid wegnemen! De zijkanten worden van gewoon 9 mm multiplex en dat weegt echt niet veel. Watervast multiplex is inderdaad veel zwaarder maar ook veel duurder maar dus onzinnig. Ik ben ooit, 12 jaar geleden of zo…, aan twee uiteinden al begonnen met deze platen en nu moet ik daar natuurlijk ook mee verder. Gewoon multiplex is heel iets zwaarder maar ook harder dan de populieren variant en werkt echt strak af. (zie ook het grijze deel op de foto’s) Ik moet in de toekomst vast nog heel vaak onder de baan kruipen en dan is een stevige rand ook wel prettig. (tenzij ik me daar waarschijnlijk helaas nog heel vaak aan ga stoten…. :-()

Door deze rand wordt mijn baanoppervlak wel 485 cm2 groter! Dat ga ik vast niet merken maar toch….  :P

Nog steeds druk met andere zaken dan de baan dus helaas ligt dat even zo goed als stil. Komt straks wel weer.

Groeten,

Marcel.

Lobomotion69

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1074 Gepost op: donderdag 23 juli 2020, 16:52:53 »

Zo dat ziet er naar een aardig baantje uit. En lijmklemmen heb je ook genoeg  8o

Winterlandschapje aan het bouwen? B)

Maar er mag toch aangenomen worden dat de zijplaten de vorm van het aansluitende landschap gaan krijgen. Deze blokkendozen techniek siert niet echt. Mijn mening slechts dus verder niet belangrijk.
Vriendelijke groet, Henk

Marc en Joeri

• Nieuwe Gast
« Reactie #1075 Gepost op: donderdag 23 juli 2020, 17:08:30 »

Dat gaat er mooi uitzien Marcel! Veel succes
Volg de bouw van onze baan -> Modelbaan Marc & Joeri

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #1076 Gepost op: donderdag 23 juli 2020, 19:06:43 »

Hi Marcel,

Mooi strak allemaal.
Komen er nog "kijk" gaten in die platen ?

groet
Harald

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #1077 Gepost op: donderdag 23 juli 2020, 22:27:18 »

Beste Marcel,

Er komt een stadium in je leven dat het haar op je hoofd minder wordt, daarna komt er een stadium dat de hoofdhuid dunner, wordt ik zit in dat stadium en ik stoot mijn hoofd wel eens met "lekkage" als gevolg, tegenwoordig zet ik, ook als het tropisch is op zolder, een ijsmuts op.......

Groet, Anne W
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 juli 2020, 16:35:02 door Anne W »
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #1078 Gepost op: vrijdag 24 juli 2020, 16:37:14 »

Door deze rand wordt mijn baanoppervlak wel 485 cm2 groter! Dat ga ik vast niet merken maar toch….  :P
Size does matter ;)
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1079 Gepost op: zaterdag 25 juli 2020, 10:13:02 »

Goedemorgen allen,

Henk: Het begint er inderdaad al aardig uit te zien. :) Ik wilde de zijkant platen eigenlijk aan de bovenkant afdekken zodat er een grote “blackbox” ontstaat waardoor er een volledige schaduwbaan ontstaat waarin ik alleen op de CSII kan zien wat er eigenlijk gebeurd! Ik ga er echter toch maar voor om de randen de vorm van het landschap te geven. Daarna wordt het winterlandschap nog mooier met Sculptamold. Best lekker op zolder met al die warmte. Overigens; lijmklemmen heb je nooit genoeg.

Marc en Joeri: Dank! :thumbup:

Harald: Het is inderdaad de bedoeling dat het heel strak gaat worden. Er komen in de zijkanten geen kijkgaten. Iemand die de onderkant wil zien moet maar onder de baan kruipen, dat moet ik ook! :D

Anne: Ja, helaas zit ik ook in dat stadium! Al valt het met m’n haar nog wel mee hoor. Een ijsmuts gaat me wat te ver en is ook wel erg warm op zolder. Moet ik op het werk mijn flight deck helmet maar eens opzoeken, misschien scheelt dat! :idea:

Bas: ik ben blij met iedere centimeter…. B)

Groeten,

Marcel.

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #1080 Gepost op: zaterdag 25 juli 2020, 10:49:56 »

@citaat

Beter iets geks op je hoofd als steeds een gek gat in je hoofd.

Groetjes, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

iTom

• Vaste Inboedel
« Reactie #1081 Gepost op: zaterdag 25 juli 2020, 10:53:43 »

@citaat

steeds een gek gat in je hoofd.

Groetjes, Anne W

andersom zou ook raar zijn.

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1082 Gepost op: zaterdag 25 juli 2020, 17:33:22 »

En onverwachts toch nog weer even,

Anne en Tom: hier ga ik niet over in discussie, jullie hebben allebei gelijk! O:-D Het is overigens wel erg vreemd dat onze modelspoor leveranciers geen hoofdbescherming in het programma hebben………..

Ik dacht vanochtend, laat ik eens een landschappelijke vorm geven aan de zijkant. Decoupeerzaag overleden! Na 37 jaar trouwe dienst en heel wat zaagkilometers heeft die geen schuld maar het was even een emotioneel moment. :-( Dus op pad naar een waardige vervanger en dat is gelukt. Zelfs met blaasfunctie (hoef ik dat zelf niet meer te doen) een lampje (ook heel handig) een snel bevestigingssysteem voor zaagjes, veel lichter en minder trillingen. Ja, dat is wel even wat anders.

Daarna eens een stukje gezaagd. De afwerking moet nog beter, gaatjes boren moet ook nog, en ook nog eens met schuurpapier aan de gang. Daarvoor moet het weer eerst iets beter worden dan kan dat gewoon lekker buiten. Toch, voor de beeldvorming is het al leuk, en kan ik gedeeltelijk de treinen weer beter voorbij zien komen.

Groeten,

Marcel.

Kelderspoorder

• Stamgast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #1083 Gepost op: zondag 26 juli 2020, 09:47:56 »

Marcel,

Weeral mooie vorderingen, ziet er allemaal weer heel netjes uit, zoals we dat van jou gewoon zijn. :)
Toch een waardig afscheid kunnen nemen van je oude vriend? ( decoupeerzaag)
Want zo na 37 jaar dienst verdient toch een mooie rustplaats >:-D

Grts Freddy
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Markieboom

• Toffe Gast
  • Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd
« Reactie #1084 Gepost op: zondag 26 juli 2020, 12:04:30 »

Mooie baan Marcel. Al een tijdje lees ik mee maar nu toch maar eens reageren. Prachtig.

He je nog tips voor mij om de basisconstructie te bouwen? Zie dat jij dezelfde ruimte met schuine kanten hebt als waar ik ga beginnen met mijn nieuwe baan.

Groet,
Mark
Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd.
Op zoek naar goede tips!

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1085 Gepost op: zondag 26 juli 2020, 13:27:55 »

Goedemiddag allemaal,

Freddy: Dank! ik doe mijn best om er, in eerste instantie voor mezelf, iets moois van te maken. Sommige dingen gaan misschien wat ver maar ik wil tenminste één keer een baan bouwen en afmaken die echt aan mijn eisen voldoet. Daarnaast is mijn eis dat ik alles op mijn hoogste niveau van kunnen wordt gebouwd. Nadeel is dan natuurlijk dat ik heel veel voor het eerst doe en in veel zaken nog niet veel ervaring heb.

Ik heb de decoupeerzaag in zijn eigen originele doos afgelegd en ligt nu opgebaard in de hoek van een werkkamer. :-( Het wachten is op de uitvaart. (dat wordt dan de container met elektrische apparaten bij de gemeente reiniging B))

Mark: Ook dank! Tips? Het belangrijkste is om te weten wat je wilt. Lange of korte treinen, veel landschap of juist industrie. Uiteindelijk bepaald de beschikbare ruimte wat je allemaal kunt. De hoogte van mijn onderbouw (mijn 0 niveau) ligt op 73 cm. De uiteindelijke hoogte van mijn achtergrond is 144 cm. Voor mijn baan kwam daar dan het oppervlak uit waar ik mijn baan op ben gaan ontwerpen. Mijn onderbouw (een open spantenconstructie) is gebouwd voordat mijn plan klaar was. Dat kan tegen je werken. Dus ga lekker nadenken wat je wilt en pas dan jouw onderbouw op aan op jouw baanontwerp. Bij schuine kanten moet je altijd klusjes aan de onderkant doen dus zorg er voor dat je overal bij blijft kunnen. Ook ik heb veel concessies moeten doen aan tegenstrijdige wensen en ben daarom op mijn huidige ontwerp uitgekomen met eigenlijk drie afzonderlijke banen. De bouw staat helemaal in mijn topic dus je kunt veel nazoeken hoe ik het heb gedaan. Succes!

Groeten,

Marcel.

ikke650

• Stamgast
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
« Reactie #1086 Gepost op: zondag 26 juli 2020, 13:58:38 »

Hallo Marcel,

Reageer niet veel, maar het wel altijd leuk om je bouw vorderingen te lezen.

Ook goede tips voor me toekomstige baan.
Wel zonde van je goede vriend, misschien helpt het om hier nog een foto te plaatsen voor de verwerking. >:-D

Blijf je trouw volgen.

M.vr.gr. Erwin

Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie