Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns

Gestart door Romar woensdag 04 december 2013, 20:44:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Eerste stap is gezet richting twee Sglps'en in 1:87


Vandaag 4 draaistellen binnen gekregen, alleen zaten er wel veel onnodige onderdelen bij...  O:-D


Roco VAM wagens. by Romar Keijser, on Flickr

En hier de andere hoofdrol speler, een fleischmann Sgns.


De basis, Fleischmann Sgns by Romar Keijser, on Flickr

Mooie wagens trouwens, die nieuwe VAM wagens, ik zou er bijna een stammetje van aanschaffen...


De draaistel donor. by Romar Keijser, on Flickr

Even een draaistel er onder vandaan getrokken, gesloopt en even voor het idee er onder gezet


Het idee. by Romar Keijser, on Flickr

Roco draaistel uit elkaar gehaald, zit met 4 lipjes vast aan het deel met de draaistelzijkanten.
Wel eerst de wielen er uithalen anders maak je het je zelf wel heel moeilijk.  :P


Draaistel uit elkaar gehaald. by Romar Keijser, on Flickr

In het midden een origineel Fleischmann draaistel, rechts een origineel Roco draaistel en links een origineel Romar draaistel.   :D


Draaistellen. by Romar Keijser, on Flickr

Oplossing was eigenlijk heel simpel, pennetje er afgebroken, en de 2 gaatjes die er naast zitten open gemaakt tot een langwerpig gat. Vervolgens heb ik in een stukje styreen een gat geboord van 2mm. Dit heb ik vervolgens opgeruimd met een vijl tot de maximale diameter van de vijl plus een beetje. Geen idee wat de maat nu is, heb ik verder niet opgemeten.   :o)

Ik maak het plaatje styreen van een dusdanig formaat dat het mooi in de uitstulping past, zo past het mooi tussen de 2 lagen van het draaistel in. Ik lijm het plaatje overigens aan het rechter deel, niet aan het linker deel zoals het nu ligt. Ik doe 2 dotjes lijm aan de onderkant van het deel met de draaistel zijkanten, daarna klik ik het geheel, als de lijm nog nat is, weer in elkaar.
Er kan dan eventueel nog wat geschoven worden om het gat mooi in het midden te krijgen.

Als de lijm droog is proef pas ik het even en haal ik er desgewenst nog even de vijl door.


Stukje styreen. by Romar Keijser, on Flickr

Aan de Sgns'en dient er ook iets aangepast te worden, niet veel maar toch.
Het pinnetje wat de oude draaistellen beperkte in de uitslag heb ik weg gehaald omdat dit de nieuwe draaistellen in de weg zit. Zie verschil met boven en onder.


Sgns iets aanpassen. by Romar Keijser, on Flickr

Kudde met aangepaste draaistellen, klaar om onder de nieuwe eigenaren te worden gehangen.


Aangepaste draaistellen. by Romar Keijser, on Flickr

Zo dus.


En gemonteerd. by Romar Keijser, on Flickr



Dat was het voor deze keer, de draaistellen zijn nu klaar.

Volgende stap is denk ik het aanpassen van de zijkanten, hier en daar wat weg halen en hier en daar wat toevoegen. Aan de hand van foto's en eerder gemaakte tekening even kijken wat weg moet en wat niet.


Mvg,


Romar
Re: Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Romar,

Waren 4 losse draaistellen niet goedkoper om aan te schaffen bij Roco als onderdeel? :mrgreen:
Re: Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Geen idee, bij fleischmann kosten ze 10 euro per draaistel...
Ik heb deze wagens voor 10 euro per stuk gekocht...

Als ik de rest van de wagen nog kan verkopen voor een paar euro, zijn ze aanzienlijk goedkoper dan losse draaistellen.


Romar.
Re: Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Tijd voor een update:

Nu de draaistellen past gemaakt zijn kan ik met de rest van de wagen verder.
Om te beginnen eerst de wagen uit elkaar gehaald.


Wagen uit elkaar gehaald. by Romar Keijser, on Flickr

Koppel mechaniek:


Koppel mechanisme. by Romar Keijser, on Flickr

Pas op, die draadjes schieten met een beetje pech in de richting van kwijt...


Koppel mechanisme uit elkaar. by Romar Keijser, on Flickr

Gister was er ook nog een klipje van de draaistel bevestiging gesneuveld...
Heb het gebroken klipje  helemaal weg gesneden en vervolgens uit styreen een nieuwe gesneden en op de wagon gelijmd. Werkt weer als van ouds.  :mrgreen:


Nieuw klipje gemaakt, was gebroken. by Romar Keijser, on Flickr

Beide wagens uit elkaar gehaald, klaar om aan gewerkt te worden.


Klaar om bewerkt te worden by Romar Keijser, on Flickr

Eerst stappen zijn reeds uitgevoerd, zie hier het verschil tussen origineel (onder) en bewerkt (boven). Gaat nog wel iets werk in zitten om het helemaal strak te krijgen overigens.
De opstaande randjes heb ik met een guts (soort beiteltje) weg gehaald, voorzichtig werken en opletten wat je doet is daarbij wel handig.


Vergelijking. by Romar Keijser, on Flickr


En dat gezegd hebbende, is het nu tijd voor een middag slaapje, anders gaat het niet goed met het gutsen van de 3 overige zijdes.  :P



Romar
Re: Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Leuk project! Zijn deze wagens voor je militaire trein?

Groeten Dewey
Re: Sglps bouwen uit een fleischmann Sgns
Jup, de Sglps'en zijn eigendom van DVVO en ik ga er YPR's op laden.

Zie foto:


YPR's by Romar Keijser, on Flickr


Romar