Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !

Gestart door firstborneagle woensdag 04 december 2013, 17:28:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Ik kreeg vorige week een emmertje leislag van een kennis.
( Leislag wordt gebruikt als beschermlaag voor o.a platte daken. Het is gewoon te koop bij de bouwmarkt (gamma) en kost ongeveer 10 euro voor 4 kilo. (merk "aquaplan")
Ik vond de kleur wel lijken op de kleur van nieuwe ballast bij het grootspoor bedrijf. Thuis ben ik het eerst grof gaan zeven bij een grote zeef uit de keuken (links boven op de foto) De helft viel daar door, deze helft heb ik met een theezeefje nogmaals gezeefd. Hier viel ongeveer 460 gram door. Dit is vergelijkbaar met twee zakjes schotter van Busch ( 1,95 euro per zakje, dus hier zit geen winst ) Wel moet ik opmerken dat mijn emmer niet vol zat. Ik ben begonnen met ongeveer 3 kilo.

Het wordt iets interessanter als je eerst de leislag strooit die niet door de theezeef viel, bijvoorbeeld als ballast langs je rails, als deze vast zit insmeren met verdunde houtlijm een dan een dun laagje fijne leislag.
Of als je een lading grind zoals die door een vrachtwagen gestort wordt eerst opbouwd met koffiedik, dan een laagje grove leislag en dan de fijne....
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, vriendelijke groet Arend.
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Ziet er goed uit.
:thumbup:

groet Winno
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Ik vind het ook aanmerkelijk beter dan verwacht.

Probeer echter bij het vormen van de bedding dit met een wagentje, met een armpje of zo iets, de bedding gelijkmatiger te krijgen, zoals in het grootbedrijf met "borstels / slangen"wordt gedaan. Dan wordt het nog mooier.

Gr. Marcel

Baanonderhoud te Rensburg. (bron Marcel)
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Dag Arend.

Ziet er niet verkeerd uit, die ballast van leislag! :thumbup:
Ik ben zelf ook al eens met leislag bezig geweest (zakje gekregen van de dakdekker),
heb het echter niet als ballast gebruikt, maar na zeven juist de grotere steentjes
toegepast voor een steunmuur:



Het fijne leislag is apart bewaart, dus wellicht nog eens toe te passen als ballast . . .  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Dat muurtje ziet er goed uit.
ook een goed idee trouwens..  :thumbup:

groet Winno
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Zeer goed idee Arend dat ziet er goed uit.

Tony
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Ziet er goed uit allemaal!
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Nou Arend,
leislag, een prima idee, zo te zien
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Dat ziet er zeker allemaal goed uit  :thumbup: op naar de Gamma!!  Gr, Hans
Re: leislag te gebruiken als ballast ?
Arend, ziet er goed uit. Ik gebruik de steentjes van Ikea, zie dit bericht.

De maat van de steentjes is goed, de kleur werk ik sowieso altijd bij (roest, vuil, etc.)
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Ik heb mijn Bw voorzien van leislag......Eerst het grove spul getrooid en vervolgens afgewerkt met het fijne, op deze manier kan ik alles gebruiken!
Daarna even nat gesproeid en ingedruppeld met verdunde houtlijm.  Nu alles vast ligt is het tijd voor een kleurtje.
Op de 1e foto is de originele kleur te zien.
Op foto 2 ben ik bezig geweest met acryl (grijs met zo nu en dan een streepje bruin ) Watergebruik moet wel tot een minimum beperkt worden omdat de kleur rap verdwijnt in het poreuze ballast dek.
Op foto 3 ben ik bezig geweest met olie verf. ( blauw/ bruin en wit mengen tot je grijs hebt) Ook hier gebruik ik zo hier en daar een streepje onverdunde bruin voor de afwisseling.

Wat vinden jullie hiervan?
(p.s. De olie verf is nog niet droog op de foto.)
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Ey Arend,

Ik vind foto 2 het mooist, omdat hier de c-rail mooi opgaat in de bijgevoegde ballast.
Het lijkt het meest een geheel, naar mijn mening.

Gr. Joachim
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Hallo Arend,
ik had ook al het idee gehad om dit een keer te doen, heb ook nog wat leisteen liggen. Ziet er goed uit  :thumbup: vind de 2e foto het beste er uit zien, met olieverf smeer je de boel dicht zo te zien op de 3e foto.
Groet Robert
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Arend, ik vind 2 en 3 er allebei goed uitzien. 3 heeft lekkere vervuiling en 2 sluit fraai aan bij de rails. Afwisseling is erg belangrijk om een natuurgetrouw beeld te creëren. Loop maar eens 87 meter langs een echte spoorbaan en kijk wat een variëteit aan kleuren, structuren en begroeiing. Dat moet je dus vangen in 1 meter h0 baan.....
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Dag Arend,
Nummer twee vind ik het mooist. Inderdaad, omdat het ook mooi aansluit bij de C-Rails. Ik ga het zeker ook toepassen!
Goed idee.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Hallo Arend,

ook ik sluit me aan bij foto nr. 2.

Persoonlijk vind ik die ook het mooist.
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Alle antwoorden zijn goed!
Ik bedoel dat overal wel wat voor te zeggen valt, Ik heb het proefstukje 'olieverf" niet voor niets gedaan bij de olie en diesel tanks.
Vandaag nog wat bezig geweest en ik moet zeggen dat het niet mee valt.
Ik ben nu bezig gegaan met acryl....zwart en wit gemengd tot het een "C-rail"kleur had bereikt, vervolgens verdunt aangebracht. Daarna plaatselijk wat bruin en soms wat zwart aangebracht. Waar de kleur té veel aanwezig was met wat water aan het penceel uitgeborsteld, Vooral bruin moet flink uitgeborsteld worden.

De volgende stap is denk ik zo hier en daar wat (dood en/of dor) gras aanbrengen, over het algemeen staat er niet veel gras e.d. op een Bw.
Graag uw tips en ideeën! Ook foto's van voorbeelden zijn hier welkom!
Groet Arend
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Gelukkig droogt acryl een stuk sneller als olieverf....
Vanavond gelijk eens wat gras geplant, wat vinden jullie er van?
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Hallo Arend ,
Ja leuk. Het gras erdoorheen. Uiteraard niet langs de "hoofdlijnen" . Probeer af en toe iets schakering erin te brengen. Ik denk dat het dan nog "echter" wordt.
Ik heb nog oude metaal rails, o.a. ook noch "modelschienen" Ik denk dat het zo leuk wordt.
Groeten, Diederik
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Arend mijn tip voor jou: gewoon je gevoel volgen en naar het voorbeeld kijken!! Het ziet er allemaal prima uit - doe nog wat hoger groeiende dingetjes in het gras en het is helemaal top. Modelbaan bouw avant la lettre!!
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Dank voor alle mooie tips. Ik ga er snel mee aan de slag om een proefstukje te gaan bouwen.

Wel vraag ik me af of de leislag niet er erg zwaar is in vergelijking met andere materialen?
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Hoi,
Ik ben nieuw hier, nog maar enkele weken aan de slag en ik heb hier eens goed rondgekeken. Vooral heel wat geleerd omtrent het gebruik van leislag. Ik kom dit draadje zéker opnieuw bezoeken om nog meer bij te leren. Zo zie je dat niet alles duur hoeft te zijn om er iets moois van de maken  :thumbup:

Vriendelijke groet,

Roland
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Ha die Arend.
Ziet er allemaal weer bijzonder fraai uit! :thumbup:
Foto 3 heeft mijn voorkeur omdat alles zo lekker een geheel vormt en dit zal na droging en het aanplanten van wat wilde begroeiïng, alleen nog maar fraaier worden.
Ben je trouwens afgestapt van de ballast tussen bielzen?
Op de eerste foto's nog wel maar op de latere foto's niet meer.

Wat het gewicht betreft is leisteen best wel zwaar en het kan ook behoorlijk "stoffen" (de hele fijne deeltjes dan hè)
Maar de bouw ziet er stevig uit en door alle behandelingen (lijmen, verven, airbrush) zul je van het leistof geen last hebben.

Veel succes en plezier met al jouw prachtige baan- en scenery bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Hoi Arend

Meningen verschillen.
Ik vind de eerste foto het meest natuurgetrouwe.
Keep up the good work.
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Foto 3 van je openingspost is naar mijn mening het best gelukt.
Hier ligt het ballast namelijk ook tussen de bielzen. Waarom heb je dit niet verder doorgevoerd?

Voor een moderne Nederlandse baan is die lichte kleur wel erg mooi, helemaal als je het redelijk strak neer legt.
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: leislag te gebruiken als ballast ? + Weatheren !
Ziet er goed uit! lijkt erg op het spul wat ik ga gebruiken, dit staat bekend als veegsplit (om tussen voegen van terrastegels te doen). Dit heb ik helemaal gezeefd en gewassen.

Roy