Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vollmer 4600

Gestart door cor p zaterdag 11 oktober 2014, 13:51:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vollmer 4600
Lid sinds: 2010

offline
Vollmer 4600
Beste forumleden,
Ik heb een Vollmer 4600 met motor, die als ik hem gebruik met wat fijn grind dat het bandje niet draait.
Het bandje slipt niet, maar in het motortje kan je voelen dat hij hem inwendig niet pakt. Hij heeft het ook als het bandje leeg is.
Mijn vraag is, heeft iemand er ervaring mee en heeft daarvoor een oplossing gevonden?
Ik hoor het graag van jullie.

gr Cor. 
Re: Vollmer 4600
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vollmer 4600
Dag Cor.
Van Vollmer heb ik maar een enkel gemotoriseerd artikel maar van Faller des te meer.
Het motortje doet het vrijwel altijd en is vrijwel onverwoestbaar maar de overbrenging geeft wel vaak problemen, tandwieltjes versleten of iets verdraaid t.o.v. elkaar en dan komt er weinig beweging in! 8o
Heeft het motortje een tandwiel overbrenging dan moet je daar toch eerst zoeken en indien het motortje inwendig wel draait maar er toch geen beweging in komt, even zonder laten draaien.

Mijn ervaring is wel dat deze motortjes te repareren zijn maar gaan weer lastih in elkaar, dus vervanging hiervan is wel wat makkelijker! :idea:
(hoewel de motortjes van Vollmer weinig te koop zijn)

Veel succes en hopelijk kan deze weer snel grind transporteren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vollmer 4600
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vollmer 4600
Hallo AlbertJan,
Bedankt voor je snelle reactie, maar er zit al een Faller motor in en die heb ook hetzelfde.
Re: Vollmer 4600
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vollmer 4600
Hoi Cor.
Kun je het motortje los laten draaien?
Dus zonder dat deze iets aandrijft.

Draait het motortje helemaal niet dan kun je deze rustig (en voorzichtig) demonteren.
Je haalt de beide metalen strips los terwijl je het motortje bij elkaar houdt, dan voorzichtig uit elkaar halen en goed opletten dat de aandrijving blijft zitten! :warning:
Daarna voorzichtig aandrijving iets draaien om te zien of dit makkelijk gaat, zo niet dan met ietsje vet soepel laten draaien.

Hopelijk gaat dit lukken want anders wordt het een nieuwe motor 180628 of 180629 (ongeveer ?20,-)
Succes! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Vollmer 4600
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vollmer 4600
Hallo AlbertJan,
De motor zit wel gelijmd in de pen van de transsportband.
Ik heb hem ook al eens laten draaien zonder iets op de band te doen, en de ene keer draait hij wel en een andere keer kan je aan de motor voelen dat hij iets over slaat

gr Cor..