Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Krimpkous

Gestart door Mark147 dinsdag 24 juli 2007, 17:38:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krimpkous
Lid sinds: 2007

offline
Krimpkous
Hallo,

Bijna overal lees ik dat het heel handig is om krimpkousjes te gebruiken om de las in 2 draden te isoleren. De theorie snap ik.
Voor de gewone Märklinbedrading, welke maat krimpkous moet ik dan hebben. (bestellen bv via Conrad) en kan ik die verwerken met een föhn of moet dat met iets heters?

Groetjes

Mark
Re: Krimpkous
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Krimpkous
Mark,

Een veelgebruikte maat hiervoor is 3 tot 5mm. Krimpkous kan ongeveer de helft krimpen dus dit zou voldoende moeten zijn. Zelf zou ik eerst een assortiment aanschaffen en daarna de veelgebruikte gewoon aanvullen zo heb je van alles wat.
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2007

offline
Re: Krimpkous
En met een föhn de zaak doen krimpen?

gr
Mark
Re: Krimpkous
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Krimpkous
CiteerEen veelgebruikte maat hiervoor is 3 tot 5mm. Krimpkous kan ongeveer de helft krimpen dus dit zou voldoende moeten zijn.
Da's niet mijn ervaring... Vijf mm??

Ik had bij Conrad krimpkous "3/1" gekocht die van 3 mm kan krimpen tot 1 mm. Zelfs dat bleek te ruim te zijn, ik kreeg de kous niet strak om een las in een Märklindraadje heen.

Ik heb daarop andere besteld, van 1,6 mm, en dat ziet er veel beter uit, al moet ik bekennen dat ik het nog niet geprobeerd heb.

Krimpen doe ik overigens gewoon met een aansteker. Maar wel voorzichtig! ;-)

Grote maat: Conrad 532525
Kleine maat: Conrad 531243

Martijn

P.S. Via Conrad ben ik er ook achter gekomen wat het Duitse woord voor krimpkous is.... Schrumpfschlauch! :-P
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2007

offline
Re: Krimpkous
Hahahaha vertalingen zijn soms best grappig.
Bedankt in ieder geval voor de tips en ik zal proberen de zaak niet in de fik te steken!!!

Groetjes

Mark
Re: Krimpkous
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Krimpkous
Schrumpfschlauch brandt niet maar smelt als je het te heet maakt ;-)
Re: Krimpkous
Blausee-Mitholz
gast

Re: Krimpkous
Citaat van: Acido op dinsdag 24 juli 2007, 19:25:24
Schrumpfschlauch brandt niet maar smelt als je het te heet maakt ;-)

Martin schrijft niet voor niets wrijven langs :wink: :mrgreen:
Ook mijn methode Martin  :P :!:

Mvg, Johan
Re: Krimpkous
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Krimpkous
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 24 juli 2007, 19:30:12
Citaat van: Acido op dinsdag 24 juli 2007, 19:25:24
Schrumpfschlauch brandt niet maar smelt als je het te heet maakt ;-)

Martin schrijft niet voor niets wrijven langs :wink: :mrgreen:
Ook mijn methode Martin  :P :!:

Mvg, Johan

:lol: Hahaha... hij was ook meer bedoeld voor Mark! :-P
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2007

offline
Re: Krimpkous
Hahahaha, ik begrijp de bedoeling jongens, gaat allemaal goedkomen. Ik snap ook wel dat als je een soldeerbout er tegenaan stilhoudt dat dat niet de goeie manier is  :shock:

Groetjes

Mark
Re: Krimpkous
^Rook
gast

Re: Krimpkous
Citaat van: martin op dinsdag 24 juli 2007, 20:41:55
Als niet-roker heb ik ook nooit een aansteker bij de hand, vandaar dat ik het met de soldeerbout doe (krimpkousjes krimpen dus)

Als kettingroker heb ik tientallen aanstekers bij de hand :| Doe het echter ook met de soldeerbout, bij voorkeur de dikke schacht en niet de punt. Nadeel is wel dat krimpkousjes kunnen verkleuren, mogelijk is dit weer te wijten aan mijn onkunde maar geef het toch ff mee :oops:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Krimpkous
obicham
gast

Re: Krimpkous
bij de automaterialen hebben ze ook krimpkous, neem maar de kleinste maat :-)
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2006

offline
Re: Krimpkous
Met een fohn kripmen gaat ook goed. (ligt er wel aan welke fohn)

Er zijn heteluchtpistolen met speciale opzetstukken voor krinpkous.
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Krimpkous
Hallo Laurens en andere lezers.

Ik gebruik regelmatig krimpkous en dan heb ik moeite met het krimpen. Ik doe het maar met de soldeerbout, maar dat gaat niet altijd vlekkeloos. Ook heb ik het met een aansteker geprobeerd. Ook niet jovol! Ik denk er nu over om er een speciale föhn voor aan te schaffen. Waar kan ik die kopen en wat zijn de prijzen. Moet ik dan even een ijzerhandel inlopen, kan ik het vragen bij mijn treinendealer of moet ik het ergens bij een webwinkel bestellen? Ik ben helemaal blanco.

Groet, Jasper
Re: Krimpkous
nobody
gast

Re: Krimpkous
Ik doe 't met een aanstekervlammetje. Met beleid... Afstand houden. Verwarmen, niet in de fik steken... ;) :idea:
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krimpkous
Hete fohn om te krimpen is een verfstripper.
Bij elke DHZ zaak te koop.
De goedkoopste voldoet hier al jaren prima.

Robin
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Krimpkous
De punt van de soldeerbout er (bijna) tegenaan drukken is veel handiger.
En dan niet het deel met tin, maar dat deel met corrosie.

Gr. Mars
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krimpkous
Als je er bij kan is dat sneller.
Wil je mooi egaal rondom krimpen dan is de föhn het snelst.
Ik krimp meestal aan het eind alle draden in een keer.
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2010

online
Re: Krimpkous
Je kunt ook zo'n klein brandertje (creme brulée brander)gebruiken.
Voor een paar euro bij de ac*tion.
Niet te hoog zetten, kleine vlam is al voldoende.

Dirk Jan
Re: Krimpkous
Wim N
gast

Re: Krimpkous
Hallo,

Ik heb de afgelopen jaar een hele voorraad verschillende diktes krimpkouw gekocht bij www.mecktronics.nl staan ook op Houten, deze kun je met behulp van een aansteker langzaam dicht branden werkt perfect.

Succes, groet Wim.
Re: Krimpkous
Wil Tweeendrie
gast

Re: Krimpkous
Hallo jongens,

Weer een heerlijke discussie, met allemaal tips. :thumbup:
Maar de beste manier is de föhn oftewel de verfafbrander (Aldi 10 ?), meestal hebben die 2 standen. Deze werkt het egaalst en kan er niets smelten.
Dan komt voor mij, (als ik te lui ben om op te staan en de föhn te pakken) de soldeerbout met het corrosie gedeelte er langs wrijven aan minimaal 2 zijden.
En als laatste het vlammetje, heel voorzichtig verwarmen anders kan je draad buiten de krimpkous smelten.
En koop inderdaad eerst een assortiment, ik gebruik van de kleinste tot 50 mm.

groeten

Wil Tweeendrie
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Krimpkous
En mocht je in de buurt van Waalwijk wonen, daar zit een elektronica winkel, ?????????, met een heel assortiment aan krimpkous in alle kleuren en maten.

Groet, Anne W


EDIT Fred: Vraagtekens geplaatst. Forumregel C4 met handen en voeten getreden.
Re: Krimpkous
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Krimpkous
Ik gebruik ook al jaren een aansteker, even kort de vlam eronder en klaar.
Is nog nooit fout gegaan. Snel en makkelijk.

Dirk-Jan
Re: Krimpkous
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krimpkous
De allermooiste manier is m.i. hete lucht van 100-125 graden C.
Kost wat meer tijd dan langs een soldeerbout halen of boven een aansteker houden maar het kous krimpt dan zonder brandplekken en de soldering eronder wordt niet aangetast.

Moest wel even lachen toen ik dit topic las, en er kwam er een herinnering boven bij me. Dat was een paar jaar geleden op een beurs, alwaar een bezoeker aan een standhouder vroeg hoe het beste te krimpen is. De standhouder zei langs de bout halen of aansteker eronder, maakt niet uit want krimpkous verbrand toch niet. De koper heb ik een gangpad verder maar even op de hoogte gesteld dat krimpkous wel brandbaar is, dus uitkijken met de aansteker eronder houden. (Niet dat het direct in de brand vliegt, maar niet de krimpkous vlak bij/in de vlam houden.)
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Krimpkous
Ik gebruik al jaren een hetelucht verfstripper.

Werkt prima, 4-5 seconden is voldoende om netjes te krimpen.
En ik heb die stripper toch liggen.

grt Piet.
Re: Krimpkous
Wil Tweeendrie
gast

Re: Krimpkous
Die bedoelde ik nu, ooit zo'n ding gekocht voor ? 10.
Werkt het beste om te krimpen.
Gewoon de reclamefolders na speuren en dan een keer toe slaan.

Groeten

Wil Tweeendrie
Re: Krimpkous
Jørg
gast

Re: Krimpkous
Ik gebruik al jaren een temperatuur regelbare verfstripper, zeer goede methode, altijd oppassen met een open vlam onder je baan voor brandgevaar, met de aanwezigheid van hout en plastiek, voor het weet moet je de brandweer bellen.
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Krimpkous
Gebruik altijd een aansteker wat met beleid altijd goed gaat. Voor ?10,- heb je veel aanstekers :P.
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Krimpkous
Of de soldeerbout met het deel waar de soldeerstift in gaat. Zeer simpel effectief en je hoeft er niets extra voor aan te schaffen.

Groet,

Ronald
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Krimpkous
Gebruik altijd de soldeerbout. Het gedeelte van de punt waar corrosie opzit.
Re: Krimpkous
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Krimpkous
Ik vraag me af hoe lang sommige mensen denken dat een krimpkous warm moet worden met een aansteker. Volgens mij is het een kweste van krimpkous max. 2 seconde in het vuur snel ronddraaien en hij zit perfect om je draad. Draad niet beschadigd, krimpkous ook niet. Ja, tuurlijk kan een krimpkous branden maar met een föhn om de verf eraf te krabben krijg je een krimpkous ook in de fik als je wilt.

Groeten,
Herman
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Krimpkous
Herman laat dat maar aan Barry over. Als service monteur weet hij wel hiermee om te gaan :thumbup:

Groet,

Ronald
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Krimpkous
Haha, zoals ik al vermelde doe je dit met beleid. Natuurlijk ook niet lang vol in de vlam houden. (Alles brand op den duur  :D). Ik hou de krimpkous 3 á 4 cm boven boven de vlam en met een draaiende beweging de vlam naar links en rechts bewegen. Klaar is Kees B)

Zelfs mijn isolatoren voor de c rails zijn van krimpkous gemaakt. Werkt al twee jaar zonder problemen.
Re: Krimpkous
nobody
gast

Re: Krimpkous
Ik houd de krimpkous vlak náást het aanstekervlammetje.
Re: Krimpkous
Wil Tweeendrie
gast

Re: Krimpkous
Leuk hoor, al dat geleuter met een vlammetje.
Er werd gevraagd hoe die dat moest verwerken en dan is er maar 1 veilige methode.

Want hoe dachten jullie dan hier op een draad een aftakking te maken zonder de rest weg te branden?

Geef mij maar een föhn, dat is tenminste veilig!

groet

Wil Tweeendrie
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krimpkous
Dat is wel een zoekplaatje, Wil. Het ziet eruit als een weefgetouw.
Ik zou hier nooit aftakking op een draad willen maken ....
Kun je dat niet beter met een lasoogje aan zo'n pinnetje doen?
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Krimpkous
Gelukkig ziet mijn baan qua bedrading er niet zo uit, maar gewoon netjes weg gewerkt. Een aftakking maak je niet ergens halverwege in een draad, maar die pak je van het dichtst bijzijnde aansluitpunt. Ben het wel eens dat een aansteker niet bedoeld is om een krimpkous te laten krimpen, maar het werkt stiekem wel makkelijk en snel :P.

Verder zal het voor de topicstarter wel duidelijk zijn, maar het is ook leuk om te lezen hoe de werkwijze van andere mensen zijn.
Re: Krimpkous
Wil Tweeendrie
gast

Re: Krimpkous
Dag Jan Willem en Barry,

Jullie zien hier de verbindingen tussen de verschillende printplaten en dit is de "soldeer"stand van dit printrek.
Normaal zit dit chassis 30 cm naar achteren vastgeschroefd en gaan de draden gebundeld verder.

De meeste bedrading loopt bij mij in K25 bedradingsgoten naar de diverse connectoren.
Nood gedwongen moet ik hier op de kabeltjes aftakkingen maken, voor normale soldeerogen is te weinig ruimte en oppassen, want die printconnectoren breken snel af.
Hier werkte ik aan een uitbreiding, de kabels links op de voorgrond moeten nog verder verwerkt worden.

Alle draden zijn vastgelegd in documentatie, zodat alle bedrading over alle tien de segmenten gevolgd en terug gevonden kan worden.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Krimpkous
Om nog ff terug op de discussie te komen :P :D. Heb even gekeken naar de specs van de krimpkous die ik gebruik.
De krimptemperatuur zit tussen de 90-200 graden. Smelt niet, vlamwerend en zelfdovend.
Verder geven ze aan om te verhitten met föhn, brander of aansteker.
http://youtu.be/iyFXRszAVCM
Re: Krimpkous
nobody
gast

Re: Krimpkous
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Krimpkous
Moest toevallig vandaag op het werk wat solderen dus dacht effe filmpje maken :P :D
Re: Krimpkous
ribliek
gast

Re: Krimpkous
Kijk eens op deze site voor het op een veilige manier werken met krimpkous.

http://www.rewatronik.de/produkte.html

Ruud
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Krimpkous
Leuk spul, maar het kan gewoon eenvoudig zoals verschillende al beschreven hebben. Zelfs de aansteker is geen probleem. Als er krimpkous van een bekend merk gebruikt wordt kan er niets fout gaan. Steek de krimpkous dan maar eens in de brand en haal de aansteker vlam weg. Je zult zien dat deze materialen zelfdovend zijn.

Op de gastendag in Den Bosch afgelopen jaar is er tijdens de demo decoders monteren laten zien dat het simpel en veilig gaat gebruik makende van gewoon de soldeerbout.

Let maar op het komende filmpje van Barry.

Groet,

Ronald
Re: Krimpkous
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Krimpkous
Misschien doe ik het dus wel niet goed...  8o

...maar je bent al bezig met de soldeerbout en dus houdt ik die er vlak bij (ik raak de kous net niet) en je ziet de boel zo dichttrekken...  8)

dus geen brander  >:-D of föhn  :help: of open vuur... :warning: