Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

smd verlichting inbouwen

Gestart door willem van deursen maandag 02 december 2013, 07:43:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
smd verlichting inbouwen
willem van deursen
gast

smd verlichting inbouwen
Hallo mensen

Mijn naam is Willem en ben net een half jaar geleden ( hobby vanuit mijn jeugd )begonnen met een treinbaan.
Ik ben nu bezig met het inbouwen van smd verlichtingin wagons.
Ik had de topic geledzen van treinsmurf uit 2008 ( 27 december, zelf wagonverlichting bouwen )en ben dat gaan doen.
Alle spullen bij Conrad gekocht en de lampjes ergens anders.
En daar zit nu het probleem, want ik denk toch dat ik met de lampjes niet uitkom.
Deze lampjes zijn 3 tot 3,2 volt volgens de leverancier.
dus 6 lampjes zal dan niet lukken, maar 5 wel.
Mijn vraag is dan ook kan ik deze onderdelen dan gewoon gebruiken

SMD LED 1206 Warm Wit (via een forumlid)          :   0,14 p/st    .
406155    SMD-chipweerstand 0805 150Ohm           :   0,08 p/st   
501174    GELIJKRICHTER 80/800                                  :    0,97 p/st
468355    Subminiatuur elco 35V 470µF                        :      0,58 p/st   

Is de weerstand waarde dan nog wel goed
Graag hoor ik een antwoord op deze vragen

willem
Re: smd verlichting inbouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: smd verlichting inbouwen
Hoi Willem,

Ik wil wel proberen je te helpen.

Het is uit te rekenen als je alle gegevens van de lampjes hebt.
Welke spanning/volt (V) en stroomsterkte (mA) gegevens staat er op de lampjes of verpakking?

Als je daar niets van terug kunt vinden moet je gaan meten, maar probeer eerst zoveel mogelijk data
te verzamelen.

Stuur maar een pb.

mvg Frans
Re: smd verlichting inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: smd verlichting inbouwen
Willem,

De waarde van de voorschakelweerstand wordt bepaald door het aantal leds dat in serie staan en de voedingsspanning, die na de gelijkrichter beschikbaar is.
Nominaal kun je voor de voedingsspanning 18 volt nemen, maar je kunt dit ook met een multimeter even nameten.
Het berekenen van de weerstand kun je op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html doen.
Neem dan voor witte leds een spanning van 3,3 Volt en een stroom van 20mA.
Voor 4 leds in serie kom je op een weerstand van 240 en dit wordt dan een weerstand van 270 Ohms weerstand in de e12 reeks.
Voor 5 leds in serie kom je dan op een weerstand van 75 Ohm en dit wordt dan een 82 Ohm.
Ik zou echter niet meer dan 4 leds in serie zetten, om nog enige reserve over te houden.
Bij 5 leds heb je namelijk nog maar 1,5 Volt over de weerstand en als de voedingspanning iets zakt, dan is het effect op de leds veel groter dan bij 4 leds in serie.
Per wagon kun je dan meerdere groepen, van 4 leds met een 270 ohm weerstand, parallel schakelen.
Je kunt dan in plaats van de 270 Ohm weerstand, twee weerstanden van 150 ohm in serie opnemen met 4 leds.
Dat de weerstand dan iets hoger is, zal je niet tot nauwelijks merken in de helderheid van de leds.
En mochten de leds nog te fel branden, dan kun je een extra weerstand in serie schakelen.
Houd wel rekening met de vermogens dissipatie van de weerstanden.
Bij 4 leds en 18 Volt is de dissipatie ongeveer 0,1 Watt en dat is met twee weerstanden van 150 ohm, maar 0,05 Watt per weerstand, wat voor een 0805 smd weerstand prima is.
Re: smd verlichting inbouwen
willem van deursen
gast

Re: smd verlichting inbouwen
He Kappa

bedankt voor je uitleg
Ik ga hier eerst mee aan de slag

Willem