Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Welke locdecoder

Gestart door GVersleijen zondag 08 december 2013, 13:19:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke locdecoder
Lid sinds: 2013

offline
Welke locdecoder
Hallo allemaal,

Ik wil gaan beginnen met digitaal rijden op mijn baan.
Nu wil ik graag weten welke decoder ik het best kan gebruiken voor de volgende locs en heb ik verder nog iets nodig.
3168, 3327, 3000, 3090, 3089, 3124, 3768.

Alvast bedankt voor de info.
Gr Guido
Re: Welke locdecoder
nobody
gast

Re: Welke locdecoder
Zie (ondermeer) ===> klik
Re: Welke locdecoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welke locdecoder
Ik zou zeggen neem ESU-decoder type 54610; die zijn prima en je kan zowel Motorola als DCC aansturen.
Je hebt hier bij nog permanente magneten nodig, die zijn ook bij ESU te koop.
Je kan ook de M* ombouwsets nemen en er 5-polige motoren van maken, dat werkt ook prima met die ESU's.

En dan heb je nog een heleboel andere mogelijkheden, goede en slechte, maar te veel om effe op te noemen.
Re: Welke locdecoder
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welke locdecoder
Mijn persoonlijke voorkeur is een M* 5* sterrenmotor 60760 icm met een ESU LokPilot V4 decoder. Dan heb je in mijn ogen het mooiste type motor wat je in de 'oude' M* loks kan plaatsen gecombineerd met de mooiste decoder die er is. De rijeigenschappen van de ESU decoders zijn veel en veel beter (af te regelen) dan die van de decoder die M* in de ombouwsetjes stopt.

Er zijn ook andere mogelijkheden. Je kan het 3 polige anker van de bestaande motor 'hergebruiken' door alleen een magneet van ESU te plaatsen. ESU Magneet alleen kost iets van 10 euro, 60760 kost iets van 30 euro (op de beurs in Houten). en dan nog een ESU decoder erbij. Is dus iets goedkoper dan de eerste optie, maar je hebt dan ook een iets eenvoudiger motor. LoPi V4 decoder kost iets van 25 euro.

Wil je het verschil zelf ervaren? Mijn advies is om dan één lok met de 5* sterrenmotor om te bouwen en een andere lok met een ESU  magneet. Heb ik zelf ook gedaan, met bovenstaand advies als uitkomst.

Het ombouwen van loks is altijd een leuk klusje, veel plezier daarmee gewenst.

Re: Welke locdecoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welke locdecoder
De ombouwset naar 5-polige motoren is voor de grote schijfcollector-motor setje 60944.
De set kan je al uithalen voor 22 Euro (excl. verzenden).
Deze set moet b.v. in de NS 1200.

Je hebt dan ook nog sets voor motoren met kleine schijfcollector en trommelcollector, maar die zijn minder dringend en de ESU-magneten voldoen hier.
Tis natuurlijk allemaal persoonlijk.

Re: Welke locdecoder
Lid sinds: 2013

offline
Re: Welke locdecoder
Hallo allemaal,

Bedankt voor de info.
Ik zal me eens het een en ander aanschaffen en beginnen met knutselen.

Gr Guido
Re: Welke locdecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke locdecoder
Hoi Guido,

Allereerst is de laatst genoemde lok (3768, Br 118) al digitaal, dus die kan zo de digitale baan op.
Hier zit een ouder type decoder in met dipswitches om het adres in te stellen.

Van de andere loks moet de motor naar gelijkstroom worden omgebouwd.
Zoals hier al eerder is vermeld, kan dit met een magneet van ESU, of met een motorombouw set van Marklin.

Lok nummerESU magneetMarklin motorset
31685196060944
33275196260941
30005196160943
30905196160943
30895196060943*
*De 3089 heeft een speciaal motorschild, waar Marklin geen pasklaar motorschild voor heeft, dus deze kun je het best met de ESU magneet ombouwen.
Verder is de 3124 geen schte lok, maar een soort van railbus, in de vorm van een trailer en truck.
Hier zit wss al een gelijkstroom motor is, maar dat weet ik niet.
Je zal deze open moeten maken om te zien wat er voor een motor in zit.
Als decoder kun je een ESU lokpilot micro nemen, die is kleiner en makkelijker weg te werken.

Voor de andere locs kun je dezelfde decoder nemen, bijvoorbeeld de 54610, die Huub al opperde.
Re: Welke locdecoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welke locdecoder
En verder zijn er ook ombouwvoorbeelden te vinden op het forum; hier is er alvast een simpele van mezelf:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36596.msg660139#msg660139