Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder problemen?

Gestart door jagerdtp maandag 16 september 2013, 21:07:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder problemen?
jagerdtp
gast

Decoder problemen?
Hoi allemaal
Ik heb twee locs rijden met problemen. Bijde marklin digitaal met originele decoder af fabriek.
1) Een loc stopt steeds spontaan en rijd dan weer een stukje. Dit blijft hij herhalen met zeer korte tussen poses.
2) De andere loc rijd keurig maar is dan na verloop van tijd niet meer te benaderen door zowel de computer besturing als de handmatige besturing. Hij blijft dan net zo lang rijden tot het moment dat ik de rijstroom onderbreek.

Kan iemand mij dit probleem ophelderen?

Groet
John
Re: Decoder problemen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder problemen?
John,

Aangezien er zoveel modellen, met vele verschillende decoder, lijkt het me raadzaam de modelnummers van de betreffende locs te vermelden.
En eventueel met welke centrale je bestuurd en welke rail je gebruikt, al is dat van minder groot belang.
Re: Decoder problemen?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Decoder problemen?
Heb je je rails al eens gereinigd?

grt Piet.
Re: Decoder problemen?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Decoder problemen?
Of zijn de locs vies?
Re: Decoder problemen?
jagerdtp
gast

Re: Decoder problemen?
De situatie:
Ik heb 20 locs, digitaal en aangestuurd door koploper al lange tijd (een jaar of 6) probleemloos rondrijden.
Mijn baan is opgedeeld in 4 (spanning)secties, middels boosters.

Sinds een maand vertonen 2 locs kuren t.w.:

1) Loc 37373 de Starlight express van Marklin met decoder bestelnr. 203599 (dit is het nummer uit de bijgevoegde onderdelen lijst).
In 2 secties rijdt hij een paar cm. en stopt dan. Dit blijft zich herhalen tot hij uit deze secties is. In de twee andere secties rijdt deze loc helemaal perfect en reageert overal op.

2) De krokodil 3756 met een 6090 decoder. Deze rijdt normaal, (dus ook digitaal en aangestuurd door Koploper) en na verloop van tijd reageert hij nergens meer op. Als ik de decoder beweeg en/of met mijn vingers erover wrijft reageert hij weer. Alle bedrading op de decoder heb ik opnieuw vast gesoldeerd.......helpt niet.

Alle rails heb ik grondig gereinigd.
Beide locs totaal gereinigd (wielen, sleper, assen)
Massa draad nagelopen en doorgemeten is OK.

Iemand die een idee heeft wat dit zou kunnen zijn?

Groet
John
Re: Decoder problemen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder problemen?
jagerdt,
je schrijft  bij puntje 2: Als ik de decoder beweeg en/of met mijn vingers erover wrijft reageert hij weer. Alle bedrading op de decoder heb ik opnieuw vast gesoldeerd.......helpt niet. mijn idee is dat niet de draden loszitten, maar er een soldeer verbinding op de decoder zelf heeft losgelaten. ik heb eenzelfde prbleem gehad in het verleden, bij mij was de decoder nog te redden, hopelijk bij jou ook nog.
vriendelijke groet
jan
Re: Decoder problemen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder problemen?
Het kan ook zijn dat de dipswitches geen lekker contact meer maken, waardoor het adres van de decoder wijzigt en niet meer luistert, naar bevelen van de centrale.
Beweeg de dipswitches eens een paar keer heen en weer of spuit ze met contactspray in.
Re: Decoder problemen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoder problemen?
Meet de draad naar de sleper eens door.
Daar wil soms een kabelbreuk in zitten met dit gestotter tot gevolg.

Robin
Re: Decoder problemen?
jagerdtp
gast

Re: Decoder problemen?
Bedankt voor alle suggesties. Uiteindelijk was het dat allemaal niet.

De oorzaak was een versleten anker. Deze zorgde ervoor dat er meer spanning werd afgenomen dan door de decoder toegestaan wordt. De beveiliging van de decoder schakelt dan automatisch in waardoor de loc tot stilstand komt.

Voor een paar euro het anker vervangen.............probleem opgelost.

Groet
John