Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw geel/grijze 1205

Gestart door PietG donderdag 28 november 2013, 16:52:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2013

offline
Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Ik wil mijn geel/grijze 1205 van Märklin ombouwen naar digitaal. Nu is dit model uitgerust met een A sein en heeft ook twee hoge lampen in de kap. Volgens mij klopt dit niet en zouden er twee rode lampen moeten zitten boven de twee lage lampen van het front sein. Wie weet hoe dit zit want dan kan ik de verlichting ook correct maken zo als het in werkelijkheid behoord te zijn.

Groeten,
Piet.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
De originele 1200 van Marklin heeft een 3 punts omgekeerd L-sein.
Dit was ook zo bij de NS.

In de geel/grijze periode werden ook al midden-frontseinen ingebouwd in nog niet verbouwde loks.
Dit gebeurde zowel bij geel/grijze als blauwe loks.
Je beide buitenste seinen boven werden daarbij niet meer gebruikt als frontsein.

In mijn eigen Marklin model heb ik zelf dit A-sein aangebracht, en daarbij twee extra lichtgeleiders gekocht en deze zodanig bewerkt dat ik ook een verlichte A kreeg.
Of Marklin ook "niet-gemoderniseerde" geel/grijze en blauw loks met A-sein heeft gemaakt is mij niet bekend.
Bij de "wel gemoderniseerde" Marklin versies, zitten de rode sluitseinen beneden en zijn de bovenste sluitseinen vervallen.  De rode sluitseinen toonden volgens mij in die uitvoering geen rood sluitsein.

Bij het nieuwe model (de 37- en 39-series) is de hele constructie opnieuw gedaan en is dit uiteraard niet meer van toepassing.

Hoe het dus echt moet worden ingeregeld hangt dus vooral af van jouw "bron"-type, ofwel heb je een oud model oude uitvoering (3051 en varianten). Een gemoderniseerde 1200 of een "nieuw ontwikkelde" 1200-versie.

John

Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo John,

Gaat mij er niet zo zeer om hoe Marklin de lok heeft uitgebracht, maar juist hoe het in werkelijkheid is geweest bij NS. Mijn lok heeft nu een A sein en twee hoog geplaatste lampen.

Op foto's die ik kan vinden staat of een 1200 met een omgekeerd L sein waarbij de linker bovenste lamp is gedoofd. (volgens mij werden de twee bovenste lampen als sluitsein gebruikt met een kleur film).

Of de 1200 is afgebeeld met een A sein en zitten de twee rode sluitseinen boven de twee laag geplaatste lampen van het A sein en zijn de twee hooggeplaatste lampen weggehaald.

Ik wil dus graag weten of het bovenstaande klopt of zijn er nog andere opties geweest?

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Bij de NS was de eerste variant 2 lage gele lampen en 2 hoge witte of rode lampen. Tussen rood en wit werd gewisseld met een rood glaasje, dat voor de lamp werd gedraaid.

Na 1970 is men het derde hoge frontsein gaan inbouwen. Daarmee hoefden de buitenste hoge lichten niet meer als frontsein gebruikt te worden.
Deze ombouw kon je zowel bij blauwe als geel/grijze loks aantreffen.

Bij de renovatie in de jaren 80 zijn de hoge sluitseinen vervallen en hiervoor in de plaats zijn de twee lage sluitseinen gekomen.

Zoek anders ook eens via google naar afbeeldingen. Op wikipedia staan wel een paar foto's maar niet van alle varianten.

Re: Ombouw geel/grijze 1205
John,

dat betekend dus dat tussen 70 en 80 er locomotieven hebben gereden met een A front sein en twee hoog geplaatste sluitseinen?

groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ja,

onder 2x wit.
linksboven rood (sluitlicht)
rechtsboven rood (sluitlicht) of geel/wit als 3e frontsein.
Later middenboven als 3e frontsein.

Ik ben bezig met printjes hiervoor.

Gr. Marcel
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Bedankt voor de Info en de foto! weet iemand misschien of ook de 1205 nog heeft gereden met een A front sein en twee hoog geplaatste sluitseinen?

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Alhoewel: nu ik goed kijk zie ik geen A sein.  ;) :D

Deze is beter:

http://www.flickr.com/photos/johnmightycat/5726658304/in/pool-1246954@N25

Gr, Ben.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ben,

Bedankt voor je foto kan ik aan de slag met de ombouw! Zal hier de resultaten laten zien.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Citaat van: PietG op donderdag 28 november 2013, 19:20:33
dat betekend dus dat tussen 70 en 80 er locomotieven hebben gereden met een A front sein en twee hoog geplaatste sluitseinen?
Piet, zelfs nog tot in de 80er jaren, zie http://www.flickr.com/photos/loose_grip_99/4757326124/
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

De 1205 eerst maar eens open geschroefd en eens bekeken hoe het model er van binnen uit ziet. Hij is op de bekende Märklin manier opgebouwd met een motorblok op het draaistel. Het is een LFCM of te wel een grote schijfcollector motor. In het midden zit het omschakelrelais. Heb ook even gekeken hoe de verlichting is gerealiseerd en dit is vrij eenvoudig met aan elke zijde een lampje dat afhankelijk van de rijrichting brand. In de kap zit op elke kop een lichtgeleider om het licht naar de lampen in de kap te leiden. Omdat ik ook sluit lichten wil kunnen laten branden moet ik het een en ander wijzigen en de lampjes vervangen door een printje met 3 witte en 2 rode leds. Heb alvast een tekening gemaakt met de juiste maten zie onderstaande foto.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ha Piet,

Het lijkt mijn tekening wel.

Gr. Marcel
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Ben vast veder gegaan met de motor en heb de ombouwset ingebouwd. Om mijn site staat een verslag van de ombouw tot nu toe.

@ Marcel, kloppen de maten een beetje met jou gegevens?

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
D gat midden boven is 1,5 mm
D gat l & r boven is 1,8 mm (1,7?)
D gat onder  is 2.6 mm
gat onder, h.o.h is 18,9 mm (geldt ook voor l & r boven)
gat h.o.h. links / rechts is 12,2 mm
gat h.o.h. middenboven - onder is 14,5 mm

Gr. Marcel
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo Marcel,

Naar aanleiding van de maten die jij opgaf ben ik nog even alles na gaan meten. Ik had in de tekening de maten van de oorspronkelijke licht geleider opgenomen en die zijn net iets dunner dan de gaten groot zin, dus dat klopt allemaal. Wat me alleen opvalt is dat bij jou de gaten l & r boven 1,8 mm zijn en bij mij net zo groot als het dat in het midden boven n.l. 1,5 mm ook de lichtgeleider in het midden boven is even dik als de l & r lamp boven rest van de maten zijn zo goed als gelijk.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Voor wat betreft de verlichting heb ik eerst maar een een schema gemaakt.

Ik wil de front en sluit lichten aan sturen met de F0 functie wit/geel dan is ook de wisseling voor wat betreft de rijrichting geregeld. De bovenste lampen van het A sein kunnen met F1 via twee dioden worden ingeschakeld (rangeersein). Via F5 zou het ook nog mogelijk zijn om de sluitlichten aan beide zijden in te schakelen en als je dan ook F1 inschakelt heb je het gevaar sein.

Onderstaand het schema van de schakeling. Kan dit op deze manier of zie ik misschien iets over het hoofd?

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Het kan, maar dan zijn je rode lampen altijd aan als je gele lichten ook aan staan. De rode lichten staan alleen aan als een loc alleen rijd, of achter oprijd. Hangt een stam achter een loc dan zijn de rode lampen uit. Ik pleit dan altijd ervoor om de rode lichten schakelbaar te maken. Liever dan een rangeersein.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Wijbe,

Je hebt gelijk het is slimmer om de sluitlichten schakelbaar te maken. Ik heb echter nog een functie in de decoder dus heb het schema nog even aangepast. De weerstanden moet ik nog bepalen.

F0 => Front en sluit lichten wisselend met de ririchting
F1 => Schakelt de sluitverlichting uit.
F2 => Schakelt rangeer sein in
F5 en F2 => Gevaar sein; bovenste lantaarn A sein en de sluitverlichting beide zijden (F5 d.m.v. functie mapping zowel wit als geel schakelen)

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ik denk dat de twee (gele) LEDs niet helemaal uit gaan bij aansturen van de paarse draad; er zit n.l. een weerstand naar de diode die het intensiteitsverschil moet opheffen en daarom nagenoeg dezelfde spanning moet krijgen als de 2 LEDs in doorgaande richting.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hoe wil je de sluitseinen uitschakelen? Zolang aux fl of rl aan staat blijven de rode sluitseinen aan. Als je dan aux 1 aandoet gaan ze in mijn ogen niet uit?
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Wijbe,
De  rode LEDs gaan wel uit; ze worden kortgesloten door de functieuitgang actief te maken.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Piet,

Waarom gebruik je mijn schema niet?
Je dient dan alleen nog de diode na de eerste led toe te voegen, om een gevarensein te vormen.
Met F1 schakel je de sluitverlichting aan en F2 gebruik je voor het rangeersein.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Huib,

Het weerstandje in de paarse draad hoeft niet zo groot te zijn. ik denk aan een weerstand in de blauwe draad van 3k9 en aan een weerstandje voor de compensatie van de twee leds van 270 ohm. Moet ik inderdaad even uit proberen de tijd zal het leren, maar ik denk dat het wel meevalt. Als ik er even aan reken dan kom ik bij een spanning van 18V op 4,6 mA door de led. dat betekend dat er over het weerstandje een spanning staat van ongeveer 5,7 mV deze spanning staat dan ook over de twee leds in serie en die zullen dan nooit ontsteken want de drempel spanning van de leds is veel hoger.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ad,

Ik kende jou schema niet en ben dus zelf wat gaan bedenken. Leek me me zo met de vier dioden wel een makkelijke oplossing dus vandaar.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Piet, jouw schema werkt ook, maar in jouw ontwerp moet je de voorschakelweerstanden van de rode leds naar massa schakelen om de sluitlichten te doven.
Dit betekent een "dode" stroom door deze weerstanden en aangezien de sluitlichten meestal uit staan, dus (een gering) stroomverlies.
Mijn schema is daarentegen, met de extra transistor en weerstanden, wel weer iets ingewikkelder om te maken.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ad,

De oplossing van jou is eleganter dan de mijne want dat heb je geen nutteloze stoom lopen ook al is het maar een paar mA. Ik heb een aantal smd transistors besteld om eens te kijken of het mogelijk is alle onderdelen op het led printje te krijgen want dat was eigenlijk mijn bedoeling. Nu dus maar even wachten tot ze binnen zijn.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Wellicht van mijn kant een kleine suggestie.
Bij het grootbedrijf werd meestal een van de lage frontseinen als "rangeersein" gebruikt.
Het hoge witte licht gebruiken is vaak niet zo handig vanwege de zichtbaarheid vanaf spoorhoogte.

(Je ziet het overigens momenteel wel vaak bij de ICM-stellen, maar meer gebruikelijk is een laag geplaatste seinlamp te gebruiken)
(Bij bijv. sprinters, Plan V en Mat 54 (A-sein) maakte het minder uit welke lamp gebruikt werd)

Als je dus toch een rangeersein wilt maken, kies dan een laag geplaatste lamp.
Of dit links of rechts is, maakt niet uit.

John
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Citaat van: PietG op woensdag 11 december 2013, 18:14:05
Huib,

Het weerstandje in de paarse draad hoeft niet zo groot te zijn. ik denk aan een weerstand in de blauwe draad van 3k9 en aan een weerstandje voor de compensatie van de twee leds van 270 ohm. Moet ik inderdaad even uit proberen de tijd zal het leren, maar ik denk dat het wel meevalt. Als ik er even aan reken dan kom ik bij een spanning van 18V op 4,6 mA door de led. dat betekend dat er over het weerstandje een spanning staat van ongeveer 5,7 mV deze spanning staat dan ook over de twee leds in serie en die zullen dan nooit ontsteken want de drempel spanning van de leds is veel hoger.

Groeten,
Piet
Ik ben benieuwd, Piet !
Ik bedoelde dat als de LED's even sterk moeten branden dat dan ook de stroom er door gelijk moet zijn.
Dat zou dan inhouden dat de spanning op de gele of witte LEDs het zelfde moet zijn.

Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Gaat allemaal wat langer duren want vandaag de bestelling binnen gekregen van Conrad maar helaas de rode smd led's ontbraken.  :(  Heb gelijk een mail gestuurd nu maar afwachten of Conrad dit snel gaat corrigeren.

groeten,
Piet

Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Heb de rode leds binnen en deze samen met de warm witte op een printje gesoldeerd. Er is echter in de kap erg weinig ruimte het printje onder te brengen zonder sluiting te maken met het metaal. Omdat ik maar één 1200 ombouw toch maar besloten om de leds afzonderlijk in kap te lijmen met kristal clear. Je soldeert dan twee lakdraden aan elke led en vervolgens lijm je ze direct achter de lensjes. Na 24 uur drogen zit het vast.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Piet, Ad,

om ruimte te sparen op het printje kun je nog twee weerstanden weglaten, en (nog) minder stroom verbruiken : de R1 weerstanden kunnen vervallen als je de basisispanning voor de transistors aftapt van Rv . R2 is dan aangesloten aan de basis van de transistor, en aan de andere kant op het knooppunt van Rv en de gele/witte Led's . Alle beetjes (weglaten) helpt!

m.vr.gr.

RoelofS
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo

Heb een draag print gemaakt voor de decoder en daarop alle weerstanden ondergebracht. Op een smd experimenteer print heb ik de leds aangebracht. Op deze manier moet het denk ik wel lukken. de eerste test met een proefopstelling ging goed zie ook deze video

Op de video schakel ik eerst de front verlichting in, dan wisselt de rijrichting en de sluit verlichting gaat branden, dan op nieuw de frontseinen en vervolgens weer de sluitseinen die met F1 geschakeld worden. met F2 schakelen we het rangeer sein in en tenslotte met F1 en F4 het gevaarsein.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Ziet er goed uit,

maar is rechts onder wat witter?

Mvg. Marcel
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo Marcel,

Klopt deze is wat witter omdat de lens van het ledje iets beschadigde bij het solderen, maar voor de test heb ik dat even zo gelaten. Ik ben nu twee nieuwe printjes aan het maken die in de plaats komen van de oorspronkelijke lamphouders. het is de bedoeling dat de kap hier netje over heen valt en dat de ledjes dan precies voor de lamp lensjes komen. Het kan allemaal net had graag ook de weerstanden op de printjes gehad maar dan moet je daarvoor ook smd exemplaren gebruiken en die heb ik niet op voorraad. Om voor alleen deze lok een heel assortiment smd weerstanden aan te schaffen gaat me iets te ver. Nu heb ik alle weerstanden op een centrale print aangebracht waar ook de decoder op komt want in de lok zelf is een zee van ruimte.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

De printjes voor de verlichting zijn klaar en gemonteerd. Hieronder wat foto's van het resultaat. Heb een uitgebreide beschrijving van het een en ander op mijn site geplaatst met daarop ook nog een video van de test.
Nu moet ik de lichtgeleiders nog in de kap lijmen en de kap terug plaatsen heb al wel even gecontroleerd of de leds goed voor de lamp gaatjes komen en dat klopt allemaal.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Piet,

Mooie printjes. Waarvan heb je die gemaakt? Zelf op maat gemaakt? Was het niet mooier geweest om de weerstanden ook uit te voeren in SMD?
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Netjes gemaakt Piet :thumbup:, ik gebruik deze smd experimenteer printen ook.
Heb je ze op maat gevijld?
Wat een batterij weerstanden zeg, je zou bijna denken dat dit de rijweerstanden zijn, alleen de schakelwals ontbreekt nog. :D
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Printjes zijn inderdaad gemaakt uit een experimenteer print heb de juiste vorm uitgezaagd en op maat gevijld. Had graag smd weerstanden gebruikt maar had deze niet in bezit en een assortiment weerstanden aanschaffen vond ik voor één lok wat te veel kosten. In de lok is voldoende ruimte om het met normale weerstanden te realiseren dus van daar. Is inderdaad een hele batterij aan weerstanden. heb voor hen die dit na willen bouwen ook nog even het schema hieronder met de waarden van de gebruikte componenten.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hoi Piet, keurige ombouw hoor!
Netjes uitgevoerd.
Maar even een opmerking over de 1205, deze had de rode lichten boven de onderste witte lichten zitten en niet boven in de neus, daar zat helemaal niets.
Het A frontsein werd in het midden gecompleteerd met een lamp boven de deur.
http://www.flickr.com/photos/cprail/5942364376/

Wist je dat?

grt Piet.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo naamgenoot,  :)

Kijk maar eens naar onderstaande eerdere post dit is ook de reden dat ik het zo heb uitgevoerd. In mijn 1205 zaten de sluitlichten ook boven

Citaat van: Kappa op donderdag 28 november 2013, 22:39:08
Citaat van: PietG op donderdag 28 november 2013, 19:20:33
dat betekend dus dat tussen 70 en 80 er locomotieven hebben gereden met een A front sein en twee hoog geplaatste sluitseinen?
Piet, zelfs nog tot in de 80er jaren, zie http://www.flickr.com/photos/loose_grip_99/4757326124/

Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Na de revisie is de oude L-code geheel vervallen en heeft definitief plaats gemaakt voor de A-code met dubbele lichten onder.
Er zijn dus eigenlijk 2 uitvoeringen geweest bij Märklin.

A) de L-code,
(in het grootbedrijf werd linksboven van rood sluitlicht voorzien)
B.) de Aangepaste L-code, waarbij de witte verlichting rechtsboven naar midden-boven ging, zodat een A-code werd verkregen.
(in het grootbedrijf werd naast linksboven, ook rechtsboven van rood sluitlicht voorzien)
C) de definitiefe A-code na revisie, met sluitlichten onder.
(gelijk aan het grootbedrijf.)

Gr. Marcel
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Citaat van: PietG op dinsdag 14 januari 2014, 13:52:11
Kijk maar eens naar onderstaande eerdere post dit is ook de reden dat ik het zo heb uitgevoerd. In mijn 1205 zaten de sluitlichten ook boven
Ik heb zelf 2 1200'en een blauwe(3051) en een geelgrijze(3055), maar die hebben beide geen rode sluitlichten.
En wel een omgekeerd L frontsein, dus ik dacht waar heeft die Piet dat nou vandaan?

grt Piet.
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Ben (Frotter) stuurde ook nog deze foto link dus toen wist ik dat mijn 1205 van M verlichting had die in werkelijkheid ook had gereden. Alleen M leverde de loc uit met alleen front verlichting de sluit verlichting werkte niet maar het was natuurlijk een analoog model.

Noch even wachten ik heb net de lenzen in de kap gelijmd met kristalclear moet drogen tot morgen dan is hij af en zal ik een video plaatsen van het eind resultaat.

Groeten,
Piet

Re: Ombouw geel/grijze 1205
Hallo,

Onderstaand de beloofde video van het eind resultaat. Hier staat ook de uitgebreide ombouw beschrijving.



Groeten,
Piet
Re: Ombouw geel/grijze 1205
Vakwerk,

Ik heb zelf ook deze loc omgebouwd met sluitverlichting maar heb een andere werkwijze gehad, voor wat betreft de verlichting, namelijk gewoon rijverlichting geel, aangesloten op sluitverlichting rood, deze lampjes heb ik in de loc kap aangebracht dor het gat uit te boren enz enz. Dus verder geen electronica gebruikt.

Prachtig verslag op je site, Top