Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

baan ontwerpen, geen inspiratie meer...

Gestart door matty997 maandag 25 november 2013, 19:46:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden dit ontwerp gemaakt en er over nagedacht, ik ben er toch niet helemaal tevreden mee.
Dit niet alleen omdat de maten van de plaat iets anders zijn geworden maar ook omdat het 'm niet was.
Mijn vraag aan jullie is of jullie een idee hebben voor mij. De nieuwe afmetingen worden +/- 330 bij 280.
Ik kan helaas geen schaduwstation maken. Ik ga rijden met c-rails.
Ik heb het ontwerp gescand, sorry dat het niet heel duidelijk te zien is.

Alvast bedankt,
Matthijs
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Hey Matthijs,


Je tekening is inderdaad niet zo heel duidelijk, kijk even of je kan scannen met een hogere resolutie.


Tip: ga werken met een simpel programma zoals SCARM. Want daarin kan je makkelijk veranderen, en hoogte simuleren.
Ik zag namelijk een paar hoogteverschillen in je tekening zitten, die niet mogelijk zijn, omdat dat veel te stijl wordt.
Ook denk ik niet dat je uitkomt met de railgoniometrie. Wanneer je een ontwerpprogramma gebruikt, heb je niet het probleem
achter tegen de onmogelijkheden uit je plan op te lopen.


Succes verder.


Gr Simon
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Hallo,
Simon, bedankt voor je reactie. Ik heb eerst gekeken naar een betere resolutie, maar dat is niet gelukt. Ik heb daarom de tekening wat duidelijker getekend (dikkere lijnen). Ik hoop dat het nu goed te zien is. Het klopt ook dat de railgoniometrie niet klopt, omdat het getekend is voor m-rail en omdat het natuurlijk getekend is. De hoogte verschillen kloppen inderdaad ook niet. Dit is ook de rede dat ik de hulp van jullie heb ingeroepen.
Ik ga vanavond is kijken naar Scarm. Ik zag dat het namelijk voor pc is en ik heb een mac.. Ik ga het dan proberen op de laptop van mijn moeder.

Groet,
Matthijs
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Dag Matthijs,


Dank je, nu kan ik het beter zien.
- tenzij je de middelste sporen omlaag laat lopen, kan je nooit over de andere sporen heen komen. Incl. bovenleiding moet je namelijk minimaal 10cm omhoog, en dat met (officieel) 3/4cm per meter.
Dat zou je dus minimaal 2,5 meter kosten.
- kan je ons vertellen met wat voor materieel je rijdt? stoom, diesel, elektro? alleen passagierstreinen, of vracht, n depot of niet....
  dan kan ik naar mogelijkheden zoeken
- heb je al aan een schaduwstation gedacht?


GR
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Hallo Simon,

Dankje voor je reactie. De baan gaat zo worden gemaakt dat hij tegen het plafond wordt opgetakeld, ik heb dus niet alle hoogte. Omdat er dus een redelijk stijf frame ondermoet, ik kan daardoor dus geen balken weg halen. Hierdoor vervalt de keuze om een schaduwstation te maken. Ik rijd vooral met diesel en elektro, vracht en passagiers door elkaar. En tijdvak van ongeveer 5/6, maar iets ouder kan er soms best tussendoor kunnen komen. Ik wil graag een Nederlands landschap maken.

Groeten,
Matthijs
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baan ontwerpen, geen inspiratie meer...
dan moet je misschien gaan voor een wat kleiner station, en voor een groter rangeer/opstelterrein.
of ongv de helft van je baan 10cm hoger maken, en daaronder een schaduwstation.
heb je al wat in gedachten over het goederenvervoer?
containers bijv?


Als je het tegen plafond takelt, veel succes! zou ik niet zien zitten.