Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag

Gestart door wissels zondag 24 november 2013, 20:21:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Hallo Allen,

Naar aanleiding van de gastendag van vandaag  24-11-2013

Goed nu de praktijk.
Iets wat de meesten niet weten  of in de praktijk brengen, is dat de Esu 4 decoder hier wat toevoegingen kent om het ontkoppelen makkelijker te maken.
Demo we laten een voorgeprogrammeerde loc. We zien hier een getrokken trein, die komt aanrijden. Doordat de trein er zwaar aan moet trekken staat er kracht op de koppeling waardoor de koppeling niet makkelijk los komt. Je ziet de loc als het ware wat inveren, zodat de koppeling niet meer strak staat en de loc rijdt uit zichzelf net onder de wagon vandaan. Je ziet geen lichtwisseling van de loc.
Oke we gaan dit instellen met de locprogrammer, maar dit kan ook door dit met Cv?s te programmeren.
Het programmeren:

Telex loc instellen met Esu 4 decoder en gescheiden Telex koppeling voor en achter.

Eerst gaan we de decoder vertellen dat deze Telex koppelingen aan moet sturen.
Ga naar informatie, en dan naar funkties:

KOPPELING VOOR AKTIVEREN onder de F1 toets
CV31=1 , CV32=1
CV259= 160 NA AKTIVEREN DRUKKNOP OPTIE onder de F1 toets.
CV260=11

KOPPELING ACHTER AKTIVEREN onder de F2 toets
CV261 =  160 NA AKTIVEREN DRUKKOP OPTIE onder de F2 toets.
CV262 =  11

Daarna gaan we wat opties activeren ten behoeve van automatisch ontkoppelen.
Functie-uitgangen:
CV31 = 16, CV32 = 0
CV275 =  28 voor Aux 1 (1)
Vertraging automatisch uitschakelen Aux 1(1)
CV277 =  12 (=4,92 sec)
CV283 =  28 voor Aux 2 (1)
Vertraging automatisch uitschakelen Aux 2(1)
CV285 =  12 (=4,92 sec)

Functie-instellingen :
Automatisch ontkoppelingen activeren:
CV 246 = 1
Snelheid van wegrijden instellen:
CV 246 wordt 3 voor snelheidsstap 3  (van 128)
Indruktijd van de koppeling de koppeling wordt gedurende 0,59sec. met stap 3 ingedrukt.
CV248 =  36 komt overeen met 0,59 seconde indrukken.
Afrijtijd.
CV247 = 120 komt overeen met 1,92 seconde van de wagons wegrijden.

Functietoewijzing.

F1 en F2 staan standaard aangevinkt vooruit  en achteruit als respectievelijk Aux1(1) en Aux 2(1)


Tot besluit.
Programmering in Software programmatuur.
Deze functie is alleen beschikbaar bij een stilstaande loc.
In diverse software is het inschakelen van een bepaalde functie na een aantal seconden via een Macro mogelijk.  Een macro is een stukje programma die je bv. Aan een terugmelder kan hangen. Je kan deze net ingestelde optie dan simpel gebruiken.
In Koploper kan je nog steeds van de ontkoppelfunctie gebruik maken, echter koploper stuurt de loc aan en de optie werkt niet bij de gebruikte instelling. Echter de functie Kadee doet precies hetzelfde.

Walter Wissels
Demonstratie gastendag 3 rail forum 24 november 2013
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Hoi Walter,
Ik vond de gastendag zeer geslaagd.
Ook jou demo vond ik zeer interessant. Iets waar je zonder op gewezen te worden zeker niet aan zult denken  :thumbup:

Kun jij bij Fred achterhalen wat het M* nummer van de nieuwe telexkopeling is?
Heb op internet gezocht, maar kom alleen een met E nummer tegen (E117993) is dit dezelfde?
Deze is zover ik heb kunnen zien al langer op de markt en kost rond de ?30,- voor 2 stuks bij L* en zo'n 12,- op e*.
Alvast bedankt... Er zullen wel meer gegadigden zijn voor deze telex... Ik ga in ieder geval elke ESU loc ermee uitrusten...
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Hallo Leo,

Ja de koppeling is zeer interessant, omdat veel locs een Nem schacht hebben waar deze zo in geklikt kan worden.

ja dit is dezelfde koppeling, blijkbaar zijn deze onderdelen ook tegen lagere prijzen op bv. een beurs te vinden,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Ok Thanks... :thumbup:
Gaan we onthouden en eens in Houten naar op zoek....
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Walter,

Aardig dat je het lijstje cv.s hier ook neerzet.
Hebben de vroege vertrekkers er ook nog iets aan. :D :thumbup:

De prijs is een stuk beter als de Krois koppelingen dus maar eens een setje proberen.

Mvg Robin
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Hallo Robin, allen,

ik heb inderdaad de wijzigingen in CV's door de locprogrammer steeds laten registreren, en deze naar mijn van oorsprong Word bestandje gekopieerd. Wel zie ik dat hierdoor een aantal dezelfde CV's meerdere malen gewijzigd zijn. Zoals bij CV31 en CV32 echter de laatste wijziging van deze waarden is uiteindelijk de juiste. De uiteindelijke waarden worden dan voor CV31 op 16 instellen en CV32 op 0 instellen.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Ik gebruik toch een lokprogrammer.Dus alleen de eindstand is van belang.
Komt het bestandje ook nog als bijlage bij de openingspost ? (zal je wel een toegestane .extensie erachter moeten toevoegen)

Robin
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Hallo Robin,

het is een Esux bestand, deze wil ik je best toesturen, stuur een mailtje naar onderstaand mailadres, maar ik kan hem hier niet toevoegen, omdat de extensie ook ingepakt geweigerd wordt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Jammer dat de truc niet werkt.
De beveiliging is dus in orde. :D

Je krijgt zo mail.

Robin
Re: Telex koppeling instellen op een Locpilot 4 decoder naar aanleiding gastendag
Walter , het heeft hier door diverse omstandigheden even wat langer geduurd , maar eindelijk tijd gevonden om dit stukje te vinden en uit te printen.
Ik heb me locje klaar voor gebruik , en netjes omgebouwd naar V4 mer 5* motor.
En sta op het punt de decoder aan te gaan sluiten.
En ja hoor , dit stukje gemakkelijk kunnen vinden.
Als is het wat later geworden......hartsikke bedankt voor de goede uitleg toen en nu.... :thumbup:

Het eind resultaat zal binnen kort te zien zijn in mijn topicje....

Walter bedankt.

Mvg: Alex