Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133

Gestart door albertrein zondag 24 november 2013, 20:02:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste forumleden
Bouw loc om met hoogvermogenmotor van marklin 60944 ,wil ik de omgebouwde motor testen met de hand draaide hij heel slecht, sluit ik hem aan op marklin transfo de+rode aan derechterkant, de_ bruine aan de linkerkant van de motor waar de koolborstels zich bevinden draai ik de volumeknop open wil hij beginnen te lopen of heel traag. Zou dit set een gelijkstroom motor zijn?Nu wil ik de sound decorder  60966 van marklin inbouwen mag ik dit volgens  het boekje aansluiten of moet er ergens een glijkrichter  tussen  geplaatst worden?Wie kan mij helpen?
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133

Hallo (heet je Albert?),

Wanneer het motortje met de hand slecht draait, kijk dan eerst of je alles mechanisch goed in elkaar gezet hebt. Zit er ergens wat tussen? Zit er wat scheef?

Wacht nog even met de decoder want voor je het weet zegt dat ding plof!

Harry
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Hallo Albert,

natuurlijk is de motor een gelijkstroommotor. Je hebt toch ook de permanente magneet geplaatst?
een wisselstroommotor kan je zo al helemaal niet testen.

Misschien moet je eerst maar eens in de gebruiksaanwijzing kijken, daar is alles te vinden.

Jammer, dat ik verder niet weet met wie ik te maken heb.(leeftijd, plaats bijvoorbeeld)

M.v.g. Marcel
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste vrienden wat een vlugge reactie. Bedankt hiervoor.
Ik zal de handleiding eens rustig doornemen.Voorts heb ik ontdekt als ik een gelijkrichter tussen de + en - van de transfo zet
hij heel goed draait .Maar is die gelijkrichter in de decorder verwerkt?
Groeten Albert uit Overpelt 68jaar
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Citaat van: albertrein op zondag 24 november 2013, 20:02:51
Beste forumleden
sluit ik hem aan op marklin transfo de + rode aan de rechterkant, de - bruine aan de linkerkant van de motor waar de koolborstels zich bevinden draai ik de volumeknop open wil hij beginnen te lopen of heel traag. Zou dit set een gelijkstroom motor zijn?
Hoi Albert,

Uit je Märklin trafo, komt geen gelijkspanning, maar een wisselspanning aan secundaire zijde.
Dus een plus of een min zal je er niet op aantreffen.

Met andere woorden:

Je hebt een gelijkspanningsmotor, op een wisselspanning getest, en dan vindt ik het niet vreemd, dat je motor langzaam loopt.

Check gewoon met de hand of je beweging in je motor krijgt, dus via het draaien van de wielen.
Dit kan alleen bij motoren die geen wormwiel :warning: hebben, en ook daar heeft jouw motor geen last van.

En zeker geen andere zaken dan je decoder inbouwen, dus laat a.u.b. die gelijkrichter achterwege, want die heb je absoluut niet nodig daarvoor.

Wees gewoon wat voorzichtiger hiermee, en zo te lezen (met alle respect) hebt u geen ervaring met deze ombouw  :?

Tja soms roept men weleens dat het inbouwen een eitje is, en dat is het ook, als je weet hoe het moet.
Vergeet ook niet dat men dat alleen kan roepen, als men er al een ombouw of tig erop heeft zitten.

Ook de handleiding van deze decoder eens inzien, kan vele fouten voorkomen ;)

M.v.g.

Hans V200.0








Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste Albert, uit je eerste pogingen maak ik op dat je nog niet echt bent ingewerkt in het digitaal-gebeuren, daarom even een paar vragen. Welk regelapparaat ga je gebruiken (mobile station, central station ofzo), om welk type lok gaat het? Om een lok digitaal te laten rijden is nl. allereerst een regelapparaat nodig, daarnaast moet de lok voorzien zijn van een decoder en een gelijkstroommotor. Je hebt de motor inmiddels ingebouwd en je geeft aan dat hij niet soepel loopt. Dat probleem eerst oplossen. Schroefjes van de kunststof motorplaat niet te vast draaien en dan testen zonder borstels. Pas als dat soepel loopt borstels erin en even laten draaien op een gelijkspanning. Je kunt daar wel een Märklin trafo voor gebruiken, maar dan moet er inderdaad een gelijkrichter achter, zodat er gelijkspanning uit komt. Denk eraan dat je de motor alleen de andere kant op kunt laten draaien door het omwisselen van de motordraden, gebruik in geen geval de schakelpuls van de trafo, want dan jaag je ruim 30 Volt door je motortje. Beter is een 9Volts blokbatterijtje, maar die zijn helaas niet altijd in de buurt. Als dat allemaal goed loopt komt de decoder aan de beurt. Lees de inbouwaanwijzingen zorgvuldig en zoek anders hier op het forum naar meer informatie; het zou jammer zijn om een dure decoder in rook te zien op gaan en die kans is erg groot als je op deze manier verder gaat. Misschien heb ik een aantal open deuren ingetrapt, maar bij het lezen van je eerste post sloeg de schrik me om het hart.....
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Hoi Albert,

Weet je ook hoe je die gelijkrichter moet inzetten dan?

Want je kan inderdaad uit een Märklin trafo gelijkspanning krijgen, door de gelijkrichter in te zetten.

Maar je kan ook een gelijkspannings trafo pakken van bijvoorbeeld Fleischmann, en dan wel de gele bussen ervan gebruiken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste Albert, ik zie dat je de 3133 aan het ombouwen bent. Een mogelijke oorzaak voor het moeilijk draaien van de motor is dat je niet het juiste anker hebt gemonteerd. In de grote schijfcollectormotoren (mooi scrabble-woord) kan een 7-tands, maar ook een 8-tands anker zitten. De set bevat van allebei een exemplaar, maar je moet dus wel de juiste kiezen. Succes weer!
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Een decoder heeft inderdaad in gelijkrichter aan boord.
Dat is wel een snelle uitvoering want die moet fatsoenlijk werken op hoge frequenties.
De standaard brugcellen zijn alleen geschikt voor 50 Herz, zoals ons lichtnet afgeeft.

De omgebouwde motor kan je alleen testen met een gelijkspanning.
Dat komt bijvoorbeeld uit een 9 Volt batterij.
Een gewone gelijkrichter aan de trafo zoals je al deed, kan ook.

grv Huub
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste vrienden
de motor heb ik kunnen testen hij draait goed , nu de decorder 60966 nog aansluiten hopelijk lukt het.Zijn er misschien tekeningen hoe je dit moet aansluiten want mijn oude loc heeft alleen zwarte draden
Groeten Albert
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Dan is het meest simpele advies, koop een setje decoderdraden in verschillende kleuren.

Voor een Marklin decoder sluit je dan blauw en groen aan op de omgebouwde motor (met Hamo magneet).
Grijs en wit zijn voor de verlichting voor en achter
Rood en Zwart is voor de sleper en massa naar de rails/wielen.

Wat je dan over hebt zijn functiedraden die op zg Aux poorten aangesloten zijn.
In de meeste handleidingen van Marklin (en google en onze wiki) vind je deze kleurcode ook.

Wil je volgens de NEM/NMRA-norm aansluiten dan moet je even verder zoeken.
Bijv. op de ESU-website

John
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Hallo Albert, mooi dat de motor nu in orde is. Wat was het probleem? Dan over de decoder: ik heb het boekje er even bij gepakt en helaas zit er - uitgerekend in de Nederlandse tekst - een fout in het plaatje van de bedrading. Als het goed is heeft de decoder elf draadjes en op het Nederlandse plaatje staan er maar tien. De ontbrekende draad is oranje van kleur en hij zit tussen rood en bruin in. Als jouw decoder keurig elf aangesoldeerde draadjes heeft, dan heb je verder geen probleem. Pas op dat je de blauwe draad NIET aansluit. Deze is bedoeld als stroomtoevoer wanneer de lampjes (of andere gebruikers) NIET aan één kant aan de massa van het lokframe zitten. Dat is bij jouw lok wel het geval, dus niet gebruiken, die blauwe! Succes verder!
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Hoi Albert,

Kijk anders even hierna: Klikje doen

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste vrienden
nu wil ik de luidsprekers aansluiten die hebben een rode en zwarte draad , welke kleurdraden van de decorder moet ik aan de rode draad aansluiten en welke aan de zwarte van de luidspreker? Moet ik alle twee de luidsprekers gebruiken.Ik heb nog de     2 bruine draden, 1 paars, 1 groen, 1 blauw over. Bedankt voor de vele hulp.
groeten Albert
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Albert, zie ook http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60966_Decoder
De twee bruine draden dus. ;)
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Beste forumleden

Dank aan jullie allemaal voor de reacties , ombouw is prima gelukt.

groetjes Albert
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen Marklin dieselloc NMBS 3067/3133
Hoi Albert,

Durf het haast niet te vragen...............maar heb je een foto van je lok? :D

M.v.g.

Hans V200.0