Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Trainduino: Rocrail Command Station

Gestart door minitreintje zaterdag 23 november 2013, 20:27:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Het maakt niet uit hoe het op het schema staat. Alleen de juiste nummer van op het schema moet overeenkomen met het nummertje op de Arduino.
De tekening van de Arduino op het schema is niet 100% gelijkaardig aan de Arduino Pro Micro.

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Daar ben ik inmiddels achter, Dylan. Bedankt.
Hoe zit het met de nummering van de keypads? Is dat van links naar rechts als je er van boven op kijkt? Ik heb ze binnen maar er staat geen enkele aanduiding op de aansluiting.

Ik heb de Arduino aangesloten en één van de voorbeeldprogramma's er op gezet. Tot zover is het dus gelukt.

Bedankt voor je hulp.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Op de headers van de keypads zou een '1' moeten staan ergens. Daar begin je te tellen van de pin nummering.
Staat het er niet op dan volg je de volgorde van de draadjes en kan je de connector altijd 180° draaien moest het niet werken.

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Bedankt voor je hulp , Dylan. Ik wacht nog even op de breadboard en de kabeltjes en dan ga ik het in elkaar zetten. Ik houd je op de hoogte.

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Super! Als er problemen zijn, laat het maar weten :)

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Hoi Dylan,
Ik heb de aansluitpinnen op de Arduino gesoldeerd. Het uploaden van de sketch op de Arduino was zo gepiept.
De keypads werken, ook in Rocrail. In Lubuntu is standaard geen ondersteuning voor een joystick aanwezig dus in eerste instantie gebeurde er helemaal niets. Ik heb een programma jstest-gtk geïnstalleerd en daarmee zie ik ook meteen welke getallen ik in Rocrail in de gamepad settings moet invoeren.

Ik heb de draaiknop voor de loc-selectie ook aangesloten. De draaiknop doet het in jstest wel, maar in Rocrail niet. Als ik de draaiknop indruk gebeurt er zowel in jstest als in Rocrail niets. Heb je een suggestie van wat er aan de hand kan zijn?
De overige aansluitingen volgen later, of is er een verband tussen de niet werkende draaiknop en de ontbrekende onderdelen?

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
De druk toets is bij mij niet aangesloten.
Heb je de laatste versie van Rocrail geinstalleerd?

http://forum.rocrail.net/viewtopic.php?f=50&t=11910

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Hoi Dylan,
Ik heb alles aangesloten. maar ik loop tegen een paar problemen aan:
1) Als ik de knoppen op de pads te snel achter elkaar indruk gebeurt niets. Ik moet echt een paar seconden wachten.
2) De draaiknop werkt niet goed. Ik heb de laatste versie van Rocrail geïnstalleerd (Windows 10). Het duurt vrij lang voordat Rocrail reageert op de draaiknop. En het maakt niet uit welke kant ik de knop op draai, de snelheid gaat altijd omhoog. Dat geldt ook voor het loc selectie venster. In Linux werkt de draaiknop helemaal niet ondanks dat ik een recentere versie heb dan waar je in je link naar verwijst.
3) De LED voor de Shift functie brandt niet. De Shift functie zelf werkt wel.

Ik heb 2 Arduino's gekocht en 2 draaiknoppen. Beide Arduino's hebben dezelfde problemen. Ik heb de aansluitingen diverse malen gecontroleerd en die zitten wel goed.

Ik hoop dat je me nog verder kunt helpen.

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Dag Albert,

Helaas kan ik geen van je problemen vaststellen bij mij.
Zelf werk ik op Linux maar voor Rocrail heb ik Windows 10 LTSB versie draaien.
1 + 2. Test eens de knoppen eens in Windows bij Aparaatbeheer kan je een joystick testprogramma draaien als je bij eigenschappen van de Arduino gaat.
3. Als de LED niet brand moet je de aansluiting eens nakijken. Geen slecht contact of verkeerde pin?

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Hoi Dylan,
Bedankt voor je reactie.
Kan het zijn dat je niet de laatste versie van je sketch op github hebt staan?
Ik heb het probleem met de Fn led opgelost door een regel code toe te voegen:

   pinMode (shiftStatusLED, OUTPUT);

De Fn lamp brandt nu wel als ik deze bijgehorende toets indruk.

Ik heb de shiftStatusLED en de changeLocomotiveLED in de sketch omgedraaid en toen brandde de shiftStatusLED wel en de changeLocomotiveLED niet. Het moest dus m.i. wel in de software zitten.
Ik heb geen kennis van elektronica maar ben niet helemaal onbekend met programmeren. Ik ben me in de code gaan verdiepen en kwam tot deze aanpassing.
Ik ben ondertussen wel een beetje gegrepen door het Arduino virus.

En nog een vraag: welk getal moet ik invullen in Rocrail gamepadsettings bij de V? alle andere getallen heb ik kunnen vinden maar deze niet.



Ik hoor graag van je.

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
V gebruik ik niet :p
Normaal was dat de laatste versie, bij mij werkte die shiftStatusLED wel ondanks ik die regel was vergeten.
Ik heb de sketch op Github geupdated ;)

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Hoi Dylan,
Bedankt voor de update  :thumbup:.
Ik ga hier mee verder en ik neem aan dat het dan wel goed komt.
Het kan even duren aangezien de zon zich eindelijk laat zien.

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Ik heb ook in het begin wat moeten proberen vooraleer het werkte.
Maar bij mij detecteerde Windows alle commands perfect en was Rocrail de boosdoener...

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Ik constateer ook dat er een verschil zit in werking onder Windows en Linux.
Verder vraag ik me af in hoeverre de kwaliteit van de Chinese producten van invloed kan zijn op het slagen van het project.
Kan het feit dat de LED bij jou wel brandt en bij mij niet met dezelfde code veroorzaakt worden door verschillende kwaliteiten van de Arduino?
Als ik daarnaast even google op KY-040 dan kom ik diverse berichten tegen waar uit blijkt dat deze met of zonder weerstanden aan de onderkant geleverd wordt. Die van mij heeft 3 weerstanden aan de onderkant van 10 kOhm. En ik lees nogal wat discussie over wat nu de beste methode is om de regelaar uit te lezen.
Maar al doende leer ik weer bij. Ik vind zelf dat ik al een heel eind gekomen ben en het is een leuke uitdaging om het werkend te krijgen. Bedankt voor je hulp daarbij.

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Die KY-040 is een beetje een ongelukkig ding maar ik had geen andere...
Het LED probleem ligt niet aan de kwaliteit is gewoon geluk hebben dat die van mij het wel doet eerst, normaal zou dat niet mogen.

Die weerstanden zijn pullups, best laten zitten. Die zorgen ervoor dat het signaal clean is als er geen data is. Je kan die KY-040 ook vervangen door een potmeter of een paar drukknoppen.
In dat geval moet de code licht gewijzigd worden.

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Hoi Dylan,
Ik heb een werkende Trainduino, Rocrail Command Station, dat wil zeggen in Windows. Ik heb uiteindelijk een Leonardo gekocht en aangesloten omdat het met de Pro Micro niet ging werken. Ik moest op de Leonardo een paar andere pinnen kiezen voor de 1 x 4 pad en het is me gelukt de sketch daar op aan te passen.
De draaiknop ging pas goed werken nadat ik in Rocrail bij de Gamepad definities de 'Repeat' op 1 heb gezet, die stond op 500.

Op Linux Mint weigert de draaiknop in Rocrail zijn werk te doen hoewel die in het testprogramma wel werkt. Dat is jammer omdat mijn computers voor de treinbaan op Linux Mint draaien. Ik heb wat gezocht met google en ik krijg de indruk dat de joystick ondersteuning in Linux wat extra werk vereist.

De 2 stuks Arduino Pro Micro die ik eerst gebruikte waren toch niet helemaal goed. Ik zal je de details besparen. Uiteindelijk is er 1 overleden nadat ik een 9V adapter er op aangesloten had. Voordeel van de Leonardo is dat ik geen headers hoef te solderen dus daarmee kan ik hem niet vernielen alhoewel ik niet de indruk had dat dat aan de hand was aangezien beide Micro's dezelfde problemen hadden.

Bedankt voor je hulp en succes met verdere ontwikkelingen van de Arduino.

Albert.


Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Ik ben blij dat het werkt :)
Ik heb het enkel getest in Windows, in Linux kan je dit ook aan de praat krijgen door met de config files te spelen van Rocrail.
In de Rocrail wiki staat dit uitgelegd: klik

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Hoi Dylan,
Bedankt voor de tip. De Rocrail instellingen op beide PC's zijn gelijk. Na de vakantie ga ik verder puzzelen.

Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Ja maar het zit hem in de config file van Rocrail niet de settings.
Die file die connect elke toets van het gamepad met een bepaalde functie in Rocrail. Ik denk dat Linux die commands van het gamepad anders 'begrijpt' en daarom die config file moet worden aangepast.

Dylan
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Het blijkt dat Rocrail in Linux alleen 'pad_down' ontvangt, of ik de knop nu linksom of rechtsom draai. Ik kwam er achter toen ik de tracé files van beide pc's met elkaar vergeleek. Nu nog kijken hoe ik dat op kan lossen. Zal even duren want ik ga eerst met vakantie .

Groeten,
Albert.
Re: Trainduino: Rocrail Command Station
Dylan,
Ik heb de C-rails wisselaandrijving laten printen. Nu ben ik op zoek naar de juiste boutjes om deze in het wissel te monteren. Kun je me vertellen welke je gebruikt hebt en waar je die besteld hebt?

Bedankt voor het beschikbaar stellen van de 3D files

(Het Rocrail Command Station heb ik in de ijskast gezet. Het werkt wel, maar alleen op een Windows PC en mijn baan draait op Linux. Ik heb er verder geen tijd meer in gestopt om het werkend te krijgen)

Albert.