Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2 rail en 3 rail...

Gestart door Gerontal zondag 04 oktober 2009, 14:11:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 rail en 3 rail...
Gerontal
gast

2 rail en 3 rail...
Hi Collega's,

Waarschijnlijk een technische onmogelijkheid, maar is het mogelijk dat je 3-rails sporen als het ware als 2-rail sporen aansluit?

Idee is twee aansturingen: enerzijds 3-rails wisselstroom en anderzijds 2-rails gelijkstroom. Je zou dan kunnen switchen tussen 2-rail en 3-rail bedrijf... (op de zelfde sporen).

Zal wel onmogelijk zijn of erg moeilijk, maar het laatste spreekt me wel aan... Interessantste vind ik wel de digitale  aansturing in de treinen modelbouw..... :P

Groeten,
Mat.
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Hoi Mat,

Dit is helemaal niet onmogelijk. Het is vrij eenvoudig!

Het kan zelf helemaal automatisch! We zijn op de vereniging (VSZ) van plan om het te gaan gebruiken. Klik hier

Groetjes,
Menno
Re:2 rail en 3 rail...
Gerontal
gast

Re:2 rail en 3 rail...
lachen, zo snel al een reactie... Ik zal zeker kijken... :D
Re:2 rail en 3 rail...
marklinfanaat
gast

Re:2 rail en 3 rail...
Is er al meer bekend over de mogelijkheden van 2 & 3 rail samen? en is zo print makelijk te maken
Re:2 rail en 3 rail...
Joost B.
gast

Re:2 rail en 3 rail...
De 1e prints zijn in productie en komen hopelijk binnenkort binnen.

Gr Joost
Re:2 rail en 3 rail...
Bedankt voor informatie nuttige informatie

Rubenw
Re:2 rail en 3 rail...
marklinfanaat
gast

Re:2 rail en 3 rail...
hoe gaat het met deze print dan in zijn werk? welke railsoort kan/moet je gebruiken? en kan je dan zowel 2 als 3-rail over deze zelfe wissel? dat is voor bijna het enigste punt waar 2 en 3-rail treinen samen komt maar het liefst wel de zelfde rails gebruiken.
Re:2 rail en 3 rail...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Zou dit niet ook kunnen met een relais wat enerzijds de twee spoorstaven met elkaar verbindt (3rail) cq. van elkaar isoleert (2rail) en anderzijds schakelt tussen voeding vanaf de ene en de andere digitale centrale?

Voorwaarde voor overschakelen naar 2rail is dan altijd dat er geen voertuigen (locs of wagens) met niet-geisoleerde assen op het spoor aanwezig zijn. Een lokale kortsluitbeveiliging is dus wel aan te bevelen.

De te gebruiken rails lijkt mij K-rails. Ik heb even wat metingen verricht aan een los slank K-rail wissel en het blijkt dat de spoorstaven netjes van elkaar gescheiden zijn. Sluiting bij 2rail gebruik levert dat dus niet op.
Wat echter ook blijkt is dat de binnenste stukken spoorstaaf in het hart van het wissel (tussen tong en hartstuk) in het geheel niet met één van de doorgaande railstaven verbonden zijn. Dat is een probleem voor 2rail locs, die kunnen daarop blijven hangen.

Aangezien al mijn gewone K-wissels in de baan liggen, kan ik die niet meten, dus ik weet niet of bovenstaand verhaal voor de gewone wissels opgaat. Idem voor kruisingen en Engelse wissels. Wellicht dat iemand daar losse exemplaren van heeft liggen en die even door kan meten?

Een keuzesysteem voor 2rail of 3rail is verder niet te combineren met bezetmelding door massadetectie, in die zin dat deze wel werkend te krijgen is in de 3rail-stand, maar niet in de 2rail-stand. EDIT: Met de hierboven beschreven print is digitale detectie mogelijk. "Echte" analoge massadetectie gaat niet.

Een ander punt vormen de wagens. Als je je wagens zowel in 2rail als 3railconfiguratie wilt kunnen gebruiken, moeten ze allemaal voorzien zijn van geisoleerde assen. Dit helpt echter bezetmeldingen op basis van massadetectie gedeeltelijk om zeep, ook als die in een 3rail-only gebied liggen: alleen de loc zal detectie geven.

Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:2 rail en 3 rail...
CiteerEDIT: Met de hierboven beschreven print is digitale detectie mogelijk. "Echte" analoge massadetectie gaat niet.

Zoiets begreep ik uit de site van A. Krol; maar waarom eigenlijk ?
De printplaat meet toch of er spanning afgenomen wordt op een blok ?
Of meet deze een digitale signaalcode  ?
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Citaat van: Jan22 op donderdag 05 augustus 2010, 00:05:21
CiteerEDIT: Met de hierboven beschreven print is digitale detectie mogelijk. "Echte" analoge massadetectie gaat niet.

Zoiets begreep ik uit de site van A. Krol; maar waarom eigenlijk ?
De printplaat meet toch of er spanning afgenomen wordt op een blok ?
Of meet deze een digitale signaalcode  ?

Wat jij beschrijft is stroomdetectie, geen massadetectie.
Massadetectie kan niet in dit geval, omdat er geen geisoleerde railstaaf meer over is bij het gebruik van de 2-3-rail print (Deze wordt gebruikt door de print zelf).
Er zit wel gewoon een S88 aansluiting op de 2-3-rail print waarmee stroomdetectie mogelijk is.

Ik heb ondertusse trouwens 7 van deze 2-3-rail printen gebouwd en 1 'halve'. Daarmee bedoel ik dat er maar 2 aansluitingen opzitten in plaats van 4.

Bij interesse kan ik foto's plaatsen. Laat maar weten :)

Gr,
Menno
Re:2 rail en 3 rail...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Hoi Menno,

heb jij die prints gewoon op een strokenprint gemaakt, of hebben jullie die prints laten maken?
Ikzelf rij met 3-rail en mijn vriend met 2-rail, maar er is een stuk spoor dat we samen willen gebruiken.

groeten

Wim
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Hoi Wim,

Ik heb zelf een aantal van deze prints gemaakt op een standaard Euro rasterkaart (2,54mm raster) met soldeereilandjes. Je hebt precies 1/3 van zo'n Eurokaart nodig voor één print. Ik heb daarvoor precies het ontwerp aangehouden als op de website van Aswin Krol (al heb ik voor het gemak wat onderdelen vervangen door gelijkwaardige, maar dat hoeft niet perse)
Hou er overigens rekening mee dat de 2-3-rail print een eigen 12VDC voeding nodig heeft die gezamelijke massa heeft met het digitale systeem.

We zijn op de vereniging trouwens bijna zover om de eerste geetste printplaten te gaan voorzien van onderdelen. Ik laat in het 'VSZ brouwsels' topic wel updates zien als het zover is :)

Groetjes,
Menno
Re:2 rail en 3 rail...
Ben benieuwd!

groeten minitreintje/Dylan
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2010

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Het is te doen. Alleen je hebt een probleem bij de wissels. Daar zit nog een klein probleem :) In de Encyclopedie hebben we al heel lang een artikel staan over deze oplossing van Aswin Krol: Hybridebaan tweerail/drierail. Daarnaast ken ik verenigingen die gewoon de complete baan of tweerail of drierail-schakelen.

Groeten Ronald.
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Wissels zijn geen enkel probleem hoor. Je moet dan alleen wel slanke Marklin k-rail wissels  gebruiken. Dit zijn het enige type die zonder aanpassingen direct bruikbaar zijn. Het oude type met bewegend hartstuk heeft verder een dubbele hartstukpolarisatie nodig (niet op de hartstukken gek genoeg :P), en de nieuwe typen met vast hartstuk zijn helemaal zonder enige aanpassing bruikbaar.

Groetjes,
Menno

EDIT: Oja slanke Engelse wissels kunnen ook, maar dat vergt iets meer bedrading :)
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2010

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Kijk... ik weet dat Aswin nog aan het studeren is of je ook een gewone kan gebruiken... maar dat van de slanke wist ik niet.

Groeten Ronald.
Re:2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:2 rail en 3 rail...
Een gewone wissels kan op zich wel, maar de electrische verbindingen die de 'linker' en 'rechter' railstaven verbinden moeten verwijderd worden. Dit is nogal een gedoe. Het halve wissel moet hier volgens mij voor gesloopt worden. Ik heb het in ieder geval nog niet geprobeerd, maar misschien heeft iemand wel een slimme oplossing om dit mogelijk te maken :)

Groetjes,
Menno
Re:2 rail en 3 rail...
Wil Tweeendrie
gast

Re:2 rail en 3 rail...
Dag allemaal,

Waar dachten jullie, waar mijn "nickname" vandaan komt? Ik rij al 10 jaar 2- en 3.

Alle K-wissels en slanke engelse wissels zijn om te bouwen voor 2- en 3-rail, dat heb ik laten zien met mijn testbaan op de laatste gastendag.

Slopen van de hartstukken hoeft niet. Wel op (een) bepaalde plaats(en) het hartstuk los slijpen van de rails en vastlijmen, plus een draad eraan solderen voor de gepoolde stroomtoevoer bij twee-rail. Dat is afhankelijk van hoe het type-wissel is gefabriceerd. Ik heb 3-typen van de standaard-wissels in mijn baan liggen.

Bij de slanke wissels en het engelse wissel op het vaste gedeelte van de wisseltong ook stroom toevoeren. Dat heb ik gedaan door onder de rails een stukje fosforbrons met een draadje te drukken.

Let wel, met 2-rail krijg je maken met alle beperkingen, die dit systeem heeft.
Keerlus, poling van de wisseltongen, kortsluiting bij verkeerde poling baanvakken enz., maar dat is allemaal schakeltechnisch op te lossen, dat doe ik analoog met relais.

Het C-systeem is niet te doen, wel de rails, niet de wissels of engelse wissel. Deze laatste alleen in de boog.  Dat wordt echt slopen.

Op de hoofdbaan schakel ik per blok om, mijn zijlijn en het rangeer-deeltje in het geheel. Het omschakelen gebeurt nu nog met de hand, maar moet in de (nabije) toekomst op de hoofdbaan door de trein gebeuren, zodat 2- en 3-railers door de blokken achter elkaar kunnen rijden.

M. vr. gr.

Wil Tweeendrie
Re: 2 rail en 3 rail...
Hoi hoi,

Zeer interessant nog steeds, dit draadje, echter zijn vele links niet meer zichtbaar. Is er ergens nog meer informatie over deze 2-3 rail prints te vinden? Zijn ze eventueel ergens te bestellen / te laten maken?

Groeten, jake
Re: 2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 rail en 3 rail...
Jake, je bedoelt de digitale prints, voor digitaal rijders?

Ik vraag dat omdat er twee blokgestuurde alternatieven zijn (zelfbouw-analoog versus gekocht dinamo) voor hybride (2+3 rail) rijden. Bij sommige vormen van blokgestuurd rijden kun je analoog+digitaal rijden ook mixen met 2+3 rail rijden.

www.aswinkrol.nl


Voor zover ik weet, berust de aanpak van Aswin op zeer kortstondige kortsluitdetectie.

Hij levert schema, onderdelenlijst, e.d..
Het is zelfbouw, hij verkoopt geen kant-en-klare prints
De website is relatief vaak extreem traag of uit de lucht
Het zou kunnen zijn, dat het niet z'n prioriteit heeft,
of dat geldgebrek een rol speelt.
Het is zelfs mogelijk dat de website staat op een pc bij hem thuis,
en dat die pc alleen s avonds aanstaat.

Als hij de info op mijn site zou zetten, had je dat probleem niet.
Re: 2 rail en 3 rail...
Hoi Jan,

Enkel Digitaal zou prima zijn.
Voor zover ik kan inschatten, zou een print als toevoeging op bijv het dinamo systeem ook wel erg bruikbaar zijn, al wel wat prijzig. Of een stand- alone print die op bijvoorbeeld de Rosoft Xtreme keerlus manier te werk gaat. Detecteren van een trein en dan ompolen zonder kortsluitdetectie. Eventueel waarbij van zowel een Motorola als dcc centrale gebruik kan worden gemaakt. Enige is dat het dan voor beide systemen via stroomdetectie moet gaan werken bij automatische besturing via bijv iTrain of Traincontroller. Het schijnt dat je in iTrain 4 in een blok kunt aangeven of een trein 2- of 3-rail is. Een dergelijke instelling schijnt ook in koploper mogelijk te zijn. Op deze manier zou bijvoorbeeld een print een relais schakeling kunnen uitvoeren, op basis van welke trein zich in het opvolgende blok bevindt. 
Je zit bij een modulebaan met een rangeerterrein al snel aan overloop wissels te denken en dan kom je bij het punt van een keerlus. Probleem is dan wellicht dat bij het Xtreme keerlus principe van Rosoft een containertrein met 40 wagens in de sectie C1 en C2 van de Xtreme keerlus- oplossing secties moet passen. Dat wordt verdeeld over modules dan misschien wat onhandig, maargoed.
Er zijn meerdere clubs die zowel 2- als 3rail over 1 baan (willen) rijden. Ik denk dat een hoofdbaan met niet teveel wissels, Weinert rails met code 83 railstaven van Tillig elite met Weichen walter puco's wel erg mooi kan gaan werken. Zo zie je de puco's nauwelijks en geef je 2- en 3-rail rijders beiden gelegenheid over een mooie modulebaan te laten rijden, en eraan te laten meebouwen.

Vervelend is het dat er zoveel draadjes over zijn, maar nergens concrete oplossingen; tenminste, niet na een paar uur surfen. Mocht iemand wat meer info hebben zeer welkom !

Alvast dank groeten Jake
Re: 2 rail en 3 rail...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 rail en 3 rail...
Er zijn meerdere clubs die met 2+3 rail rijden of gereden hebben. Op het stummiforum kom je die ook tegen. Niemand komt met een pasklare oplossing op een forum (forum gebruik je meestal om vragen te stellen, niet om ze voor te zijn). Je kunt er wel gebruikers vinden (als stummiforum-lid) en die dan rechtstreeks benaderen.

Jij wil alleen digitaal 2+3-rail, maar er zijn ook clubs/clubleden die dat mixen met analoog. Dus analoog+digitaal+2+3 rail.
Uiteraard betekent het dat je detectie en (blok-)relais-schakeling beide moet onderscheppen t.b.v. het digitale systeem. Detectie via S88 of arduino, besturing via b.v. K83, OC32 of arduino, en bestaande digitale oplossingen doen dat dan ook. Betekent ook dat je zulke zaken aanstuurt met monostabiele relais omdat die en minder stroom verbruiken en een pin minder nodig hebben.

Zodra je 2+3 rail digitaal mixt, stap je over op stroomdetectie of op lichtsluis-detectie. Massadetectie kan wel, maar wordt bij 2-rail totaal anders gebruikt (meer zoals reedcontact, hallsensor en de klassieke schakelrail dus voor korte puls in plaats van durend signaal). De aliespress-lichtsluis sensoren zijn tegenwoordig rond een euro, zodat je eerder geneigd zult zijn die te nemen.

Er zijn op dat gebied eigenlijk 2 stromingen: nieuwlichters met lichtsluis of LDR detectie al dan niet middels arduino, en de meer conventionele met stroomdetectie en bestaande PC-besturing.

De enige manier om op korte termijn aan een modulair werkend systeem te komen, is mailcontact met de mensen die het al doen. Het is wat dat betreft jammer dat Aswin Krol meer niet dan wel bereikbaar is.
Maar je hebt ook kans dat zijn schakeling technisch achterhaald is door nieuwe ontwikkelingen.

Zijn methode berust op meten, in ieder blok opnieuw, of er sprake is van digitaal 2-rail of 3-rail.
Koploper en Itrain lenen zich beide voor de copy-paste aanpak waarbij een x-type trein de x-type settings kopieert van het huidige naar het volgende blok.
En dat vereist analoog ofwel een speciaal monostabiel relais (DPDT=Double Pole Double Throw) ofwel een bistabiel relais. Ik gebruik daarvoor 4PDT (monostabiel) op wisselstraten (ten behoeve van polarisatie van slanke wissels) en bistabiele relais in blokken.

Het grote voordeel van kopiëren is dat alles begint vanaf het programmeerspoor. Daarop vertrekt de trein de allereerste keer, en daar voer je de settings in (2-rail of 3-rail, analoog of digitaal), en vanaf het moment van vertrek, geldt de copy-paste aanpak. Digitaal werk je feitelijk net zo.