Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  rail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: rail  (gelezen 1057 keer)

ruudkim

  • Gast
rail
« Gepost op: zaterdag 23 november 2013, 18:45:29 »

Hallo ben beginneling
en nu vroeg ik mij af wat de oude rail met midden geleider wissel of gelijk stroom is
ik vraag dit of je ook andere merken treinen er op kan laten rijden

m.v.g. Ruud
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: rail
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 23 november 2013, 20:24:04 »

Het maakt niks uit of je er wissel- of gelijkspanning op zet.
Het verschil zit 'm in 2- of 3-rail en zo te lezen heb je 3-rail-rails, zoals de meesten op dit forum.

Een heleboel merken maken ook treinen voor 3-rail, je kan dat controleren aan de sleper die onder de lok moet zitten.
Ze worden ook (vreemd genoeg) aangeduid met de term AC.

grv Huub
Gelogd

marklinr63a

  • Gast
Re: rail
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 23 november 2013, 20:47:55 »

Dat ze worden aangeduid met AC is niet zo vreemd.
Märklin heeft altijd wisselspanning (AC) gebruikt en is tevens de bekendste producent van 3-rail

mvg
marklinr63a
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: rail
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 23 november 2013, 21:08:25 »

Het is wel vreemd.

Als je een appel koopt staat er toch ook niet dat het een banaan is.....

Kortom, die fabrikanten maken er een potje van met hun ac en dc. Hierdoor zetten ze ontzettend veel mensen op het verkeerde been.

Henk

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Henk's modelbaan "HenkieTrein"
Re: rail
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 november 2013, 22:18:10 »

Bij analoog verkeer zit in iedere Marklin loc een rijrichtingsrelais om de rijrichting om te schakelen. Dit relais schakelt als je de trafo een puls van een hoge spanning laat geven. De Marklin trafo geeft wisselstroom (AC) af, maar het werkt net zo goed op gelijkstroom. In een analoge Marklin trafo zit geen gelijkrichter.

Bij DC wissel je de rijrichting om door + en - om te wisselen.

Tegenwoordig met digitaal werkt het helemaal anders en is AC/DC het verschil tussen 3-rail of 2-rail ofwel met en zonder sleper.  Officieel moeten AC modellen aangepast zijn voor Marklin rails dus hogere flenzen en afwijkende ruimte tussen de flenzen.

Groetjes
Henk
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: rail
« Reactie #5 Gepost op: zondag 24 november 2013, 12:14:22 »

Yep, allemaal waar wat jullie schrijven  :)

Ik probeerde een gemakkelijke manier te vinden die duidelijk aangeeft of je een lok wel of niet kan gebruiken.
Het duidelijkste kenmerk vind ik de sleper of het sleepcontact; daarmee is onmiddelijk bekend of je er iets mee kan doen of niet.
Je hebt wel puko's of je hebt ze niet.

grv Huub
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.223 seconden met 22 queries.