Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw motorpost Märklin 3389

Gestart door PietG dinsdag 19 november 2013, 20:46:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw motorpost Märklin 3389
Hallo,

Vandaag mijn motorpost mp3020 met Marklin nummer 3389 omgebouwd naar digitaal. Ik heb voor de ombouw een ESU lokpilot basic gebruikt en de hoog vermogen ombouw onderdelen veldmagneet 389000, anker 386820 en motorschild 386940. Moet nog wel de twee led printjes aanpassen omdat in digitaal bedrijf de massa geschakeld wordt in plaats van de plus zoals in analoog bedrijf. Heb al wel de werking van de motor getest en deze loopt keurig.

Hier (Link) is een uitgebreide beschrijving van de ombouw tot nu toe te vinden.

groeten,
Piet
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Hoi Piet, waarom heb je al die losse motor onderdelen los gekocht?
Ik weet niet wat je er in totaal voor betaald hebt, maar volgens mij is de motorset 60941 dan een goedkoper alternatief.
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Hoi Ad,

De onderdelen komen uit de 60760 set ik had ze nog liggen dus vandaar. Heb voor de volledigheid de afzonderlijke onderdeel nummers genoemd heb de onderdelen dus niet los gekocht.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Hallo,

Ook de verlichtingsprintjes zijn aangepast en weer ingebouwd. De verlichting werkt prima moet alleen nog even de motor draden omdraaien in verband met de rijrichting. Verder wil ik nog binnenverlichting maken. Ik heb nog een functie over op de decoder dus kan dat ook geschakeld worden. Hier onder een foto van de beide kop aanzichten van het model.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Hallo,

Heb van een strip perspex een lichtgeleider gemaakt en deze voorzien van twee warm witte leds. Het is de bedoeling om deze te gebruiken als binnen verlichting in de motorpost. Hieronder twee foto's van de geleider bij één van de twee is hij aangesloten op een led tester en loopt er een stroompje van 15mA door de led's
Nu nog inbouwen in de motorpost en aan sluiten op de vrije functie.

groeten,
Piet
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Netjes Piet,

Maar je kan beter enkele led's meer in serie plaatsen. (max 7 st., dan geen weerstand.), en dan zonder lichtgeleider.
Is gelijkmatiger.   
Ik zet ze om de 2,5 cm. 
Voor de prijs hoef je het niet te laten. 
De lichtsterkte kan je bij ESU nog dimmen.

M.v.g. Marcel
Re: Ombouw motorpost Märklin 3389
Hallo,

Ombouw helemaal afgerond en de binnenverlichting aangebracht. Model getest op de rollerbank en alles werkt naar behoren. Hier onder nog een paar foto's en op mijn site staat ook nog een video van de test op de rollerbank heb gelijk de decoder wat beter ingesteld en de maximale snelheid terug gebracht want eerst leek het wel een HSL op volle snelheid  :)

@Marcel, Ik had niet zoveel veel ledjes liggen dus dacht laat ik dit eens proberen. Uiteindelijk ziet het er in het model niet verkeerd uit dus laat ik het voorlopig maar zo zitten.

Groeten,
Piet