Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vraag over koploper

Gestart door Michael vrijdag 22 november 2013, 13:56:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over koploper
Michael
gast

Vraag over koploper
Ik ben opnieuw begonnen met een baan en probeer met koploper de besturing te doen.
Ik heb eerst de basis baan uitgelegd en deze geprogrammeerd en werkt prima met koploper.
Later heb ik de baan uitgebreid en nieuwe blokken toegevoegd. Vanuit deze nieuwe blokken lukt het niet om de trein automatisch te laten rijden. Dit lukt wel vanuit de eerste blokken , de basis baan, en rijdt dan gewoon door op het nieuw gedeelte en functioneert zoals het hoort. Alleen als ik een trein stop en automatisch rijden uitschakeling in de nieuwe blokken kan ik heb niet weer starten. ik moet hem dan handmatig naar een "basis blok" rijden en daar weer starten. Wat kan dit zijn?

vr gr Michael
Re: Vraag over koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vraag over koploper
Hoi Michael,

Misschien is het handig om een back up van je baan bij te voegen.
Vaak zit het bij koploper in kleine dingetjes zoals een vinkje wat net verkeerd staat.


Groeten Niels
Re: Vraag over koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraag over koploper
heb je de relaties naar je nieuwe blokken vastgelegd ? Als het automatisch driehoekje niet verschijnt in het rijwindow dan betekend dit dat hij meestal naar verschillende rijwegen kan gaan.En dan moet je inderdaad slepen.
Re: Vraag over koploper
Hallo Niels hoe voeg je een back up toe aan je bericht. ik heb ze namelijk wel.

vr gr Michael
Re: Vraag over koploper
Maakt het uit dat de nieuwe blokken enkelspoor zijn dat in twee richtingen bereden wordt en de basis baan is dubbelspoor en wordt in 1 richting bereden.

vr gr Michael
Re: Vraag over koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Vraag over koploper
Citaat van: Michael op vrijdag 22 november 2013, 15:47:21
Maakt het uit dat de nieuwe blokken enkelspoor zijn dat in twee richtingen bereden wordt en de basis baan is dubbelspoor en wordt in 1 richting bereden.
Neen, dat hoeft niet.

Citaat van: Michael op vrijdag 22 november 2013, 15:46:04
hoe voeg je een back up toe aan je bericht. ik heb ze namelijk wel.
Als je een bericht schrijft zie je Bijlagen en andere Opties
Als je daar op klikt kun je met de blader knop een bestand toevoegen.

grt Piet.
Re: Vraag over koploper
Seinwezen
gast

Re: Vraag over koploper
In het rijwindow op het vakje bij volgend blok klikken.
De linkermuis toets ingedrukt houden en slepen naar het blok waar die heen moet/kan.

Dan veranderd linksonderin de tekst handmatig in automatisch.
Dan starten met rijden en hij moet mee doen.

Groeten Sander
Re: Vraag over koploper
Citaat van: bossie op vrijdag 22 november 2013, 16:31:50

Citaat van: Michael op vrijdag 22 november 2013, 15:47:21

Maakt het uit dat de nieuwe blokken enkelspoor zijn dat in twee richtingen bereden wordt en de basis baan is dubbelspoor en wordt in 1 richting bereden.


Neen, dat hoeft niet.


Ja dat hoeft wel. ;)

Het antwoord is al gegeven trouwens.

Gr, Ben.
Re: Vraag over koploper
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga maandag weer verder proberen.  Lukt het niet dan meldt ik me weer.

Vr gr Michael
Re: Vraag over koploper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vraag over koploper
Bijlagen en andere opties aanklikken bij het reageren  ;)
Re: Vraag over koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Vraag over koploper
Citaat van: Frotter op vrijdag 22 november 2013, 17:35:36
Citaat van: bossie op vrijdag 22 november 2013, 16:31:50
Neen, dat hoeft niet.
Ja dat hoeft wel. ;)
Ligt helemaal een je instellingen Ben,
Bij "onderhoud blokken" of je daar het enkelspoor voor twee richtingen hebt ingesteld.

grt Piet.
Re: Vraag over koploper
marklinr63a
gast

Re: Vraag over koploper
Enkele mogelijke oorzaken voor je probleem:

Kan het zijn dat met automatisch rijden een 'beperking' is opgelegd, kortom zijn er bij 'automatisch rijden' blokken aangevinkt die de trein niet mag inrijden?

Verder zijn je nieuwe blokken met de oude blokken gekoppeld?
(vergeet natuurlijk niet dat de instellingen van de oude blokken gewijzigd moet worden, anders rijden de treinen de nieuwe blokken niet in)

Hopelijk heb je hier wat aan

marklinr63a
Re: Vraag over koploper
De nieuwe blokken doen gewoon mee met automatisch rijden. Alle bepekkingen doen het prima.  Alleen als ik een trein laat stoppen kan hij alleen weer starten met automatisch rijden als ik hem handmarig eerst naar een oud blok rijdt.
Re: Vraag over koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vraag over koploper
zonder backup blijft het gewoon gokken hoor.Kan verschillende oorzaken hebben.Zelfs verkeerde benaming van het blok maw inritblok ,normaal blok,blok in volle baan enz.Ook vinkjes gezet in onderhoud blokken ?
Re: Vraag over koploper
Beste Michael,

Waarom stel je deze vragen nu niet op het forum wat er speciaal voor in het leven is geroepen,
Daar vind je overigens ook vele antwoorden en oplossingen die relatie hebben met jouw situatie.
http://www.koploperforum.nl/

Groetjes
Re: Vraag over koploper
Bedankt voor de tip. Het probleem is opgelost.  Door in het rijwindow het volgende blok aantegeven start de loc met automatisch rijden. De tweede keer verscheen gewoon het blauwe driehoekje. Bedankt voor jullie reacties