Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Barry's baanplan L-vorm

Gestart door brietdijk woensdag 20 november 2013, 19:05:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Barry's baanplan L-vorm
Ik ben nu al een half jaar aan het teken. Iedere keer verdwijnt de tekening in de prullenbak omdat ik dan weer denk "dit kan anders of beter".
Nu heb ik eindelijk een plan wat mij een goed gevoel geeft. Er zullen nog wel wat aanpassingen hier en daar komen, maar de basis lijkt mij oké.

De ruimte is niet heel erg groot, maar wil toch graag wat niveau verschillen. Te veel spoor wil ik ook niet, omdat ik ook heel graag genoeg scenery ruimte wil hebben. Schaduwstation volgt nog.

Hier iig mijn baanplan en hoor graag jullie reacties.

Overzicht:


Niveau 0:


Niveau 1:


Niveau 2:
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi barry,

ziet erg mooi uit.
is het de bedoeling dat ander stukje tafel ook nog vol komt.
ik ben benieuw naar de foto's als je gaat bouwen.
su6  :thumbup:

gr
gert-jan
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Dat rechter stukje tafel zal een werktafel worden. Moet toch ergens kunnen knutselen ;).

De start ban de bouw zal in het nieuwe jaar gaan beginnen.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Is er niemand met commentaar? Lijkt me sterk ;)
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,
Zeker is er wel commentaar  :P alleen soms duurt dat even  :D

- Hoe zit je overal met je steigingspercentages? Is dit niet te groot?
- Gebruik je voor je spiraal R1 en R2? (24130 en 24230) Let dan goed op de hoogte, als je met uitstaande pantografen wil rijden wordt dit lastig. In ieder geval zou ik op de binnenste ring dalen en op de buitenste stijgen. Als je de ruimte hebt (en zo te zien wel) zou ik een ovaal maken van je spiraal, dit scheelt enorm in percentages...
- Ik zou bij je rangeerstation op niveau 2 de bocht linksboven 2 richtingsverkeer maken. Nu kun je met een lange stam er alleen maar uit door gebruik te maken van je linkerrangeerstuk.
Verder zo op het eerste gezicht geen gekke dingen te vinden... Pas wel op met Wintrack, maten en railzen kloppen niet 100%....
Heb mijn plan ook handmatig aan moeten passen omdat ik het niet meer netjes kreeg.... Ligt mijn plan goed krijg ik het niet hetzelfde in Wintrack  :(
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Leo,

Moet jij niet werken ;)?

Misschien was ik een beetje ongeduldig haha. De reacties zullen zeker komen.

Wtb de spiraal, deze moet ik nog tekenen. Wel ga ik idd een ovaal maken met min. 1 24188 ertussen. Moet nog effen kijken naar de maten. Ik denk wel dat ik ivm ruimte r1 en r2 ga gebruiken en ik ga rechts rijden en dus via r1 dalen. Tijdens het rijden naar mijn volgende klant zat ik denken aan de spiraal. Nou kwam ik op het idee om de spiraal misschien onder mijn werktafel te maken (rechts). Dat levert toch weer wat bruikbare ruimte :).

Alleen de stijgingspercentage van niv1 naar niv2 is misschien iets te groot. Moet nog effe kijken of ik deze kan verminderen door meer lengte te creëerden in de toerit naar niv2. Dit kan misschien ook weer goed komen als de spiraal onder de werktafel komt. Op die manier krijg ik iets meer ruimte naar het station toe.

Je hebt gelijk wbt het rangeerstation. Lange treinstellen kunnen er niet uit zonder de buitenste ring bezet te houden. Ook nog maar eens een blik op werpen. De rijrichting op beide richtingen zetten zal het zeker worden. Het wordt daar industriegebied, dus moeten ze maar wachten op elkaar haha.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hei Barry,

ziet er een leuk plan uit, veel speelmogelijkheden.
Je moet alleen zien dat je je tafel niet te diep maakt, dat je overal aan kan.

Misschien op het leeg stuk (werktafel) een aansluitspoor naar je tafel maken.
Waar je ook kan programmeren.

Voor de rest een goede start, doe zo verder ;-)

Wim
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Wim,

Ik heb achter de bovenkant nog 30cm over tussen muur en tafel, dus daar kan ik bij. Tenzij ik 20 Kg aankom  :D :P

Op de werktafel komt een los stukje (programmeer)spoor. Heb een schakeling bedacht zodat ik met 1 druk op een knop kan switchen tussen hoofdbaan en programmeerspoor.


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,
Moet idd wel eens werken, maar heb tegenwoordig andere lunchpauzes  :D
Spiraal onder je knutseltafel is wel een idee, dat creeert heel veel extra ruimte voor een uitgebreider schaduwstation oid
Je begin is in ieder geval erg goed....  :thumbup:
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hier heb ik de spiraal verplaatst onder de werktafel. Dit zou een goede optie kunnen zijn.

Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2007

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hee Barry,

Leuk plan, lijkt veel op de mijne. Ik hou ook niet van te veel rails.
Ik werk met C in de buiten bocht en M binnen. heb geen bovenleiding en vooral amerikaans rijden.
De bedoeling is om rondom overal bij te kunnen.
Suc6

Robin

EDIT:
Ik zie dat mijn schaduwbaan niet erg zichtbaar is. schop.
In Oranje is mijn 2e schaduwbaan te zien of te wel toekomstig baan; te weinig rails op dit moment.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Robin,

Ook een leuk plan, maar heb je een speciale reden voor de c en m bochten?
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2007

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Barry,

Ik heb eenvoudig weg geen materiaal meer in huis.

Robin
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,

Leuk plan, mooie ruimte ook, merk bij mijzelf, dat een lange smalle kamer erg onhandig is.

Was wel benieuwd met wat voor materieel/tijdperk jij gaat rijden. Het station lijkt mij wel aan de korte kant, maar dat komt misschien ook wel door mijn eigen voorkeur :)

Gr
Anton
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,

Hou je er wel rekening mee, dat als je een spiraal onder je werktafel maakt je dan niet meer met je benen onder de tafel kan zitten!
Dan kom je wel erg ver van je werkblad af te zitten en dat werkt niet fijn.

Ik vind je baanplan wel leuk in elkaar zitten.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Anton: ik ga tijdperk III-IV en Duits rijden. Ga nog ff kijken of ik een langer station kan creëren. Dus als iemand ideeën heeft? 😄

Peter: daar heb ik wel aan gedacht, maar ben er nog niet over uit. Het scheelt wel veel ruimte voor de rest van de baan. Helaas is de kamer niet groter. 😞
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Ook heb ik besloten om voor het zichtbare spoor K-rails te gaan gebruiken. Dus er volgt nog een aanpassing.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Ben benieuwd....
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Nadat we gisteren over je baanplan gesproken hebben vanavond maar gelijk je topic opgezocht. Ziet er prima uit Barry. Je hebt een mooie ruimte. Wordt nog een hele klus vooral die klimspriraal maar dat maakt het wel leuk. Goed idee C-rail in het schaduwstation en K-rail op de zichtbaan.
Ben benieuwd hoe het er straks uit gaat zien als je gaat bouwen.

Bedankt voor je bezoek gisterenavond, was gezellig. Kom zeker bij je kijken als je begonnen bent met de bouw.

Groet, Ronald
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Ronald,

Jij ook bedankt voor de gastvrijheid, het was gezellig. Leuk om wat mensen in de omgeving te leren kennen.

Als de bouw van start gaat zal ik daar een nieuw topic van maken en ben je ook van harte welkom. Van het weekeind ga ik het plan aanpassen met k rail en een tekening van de spiraal maken.
Met de draadeindes kan ik wel ff vooruit, bedankt!
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Vanwege de keuze om in de zichtdelen K-rail te gebruiken hier het aangepaste baanplan. Het is wel ff wennen de geometrie van K-rails.  :D

Heb alleen nog geen ervaring met het isoleren van de railstaven voor de terugmeldingen, maar dat kan nooit moeilijk zijn lijkt mij  :P

Ik ben benieuwd naar de reacties!! Niet te streng zijn hé  :D

Schaduwstation (nog niet definitief)


Niveau 0: Extra keerlus


Niveau 1: Station


Niveau 2: Industrie

Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,
Ziet er goed uit! Wel erg ambitieus  :D Maar dat is bij mij ook....
Lange rijlengtes. 2 opmerkingen:
- Kijk uit met de passtukjes in Wintrack... Bij mij paste het ook niet.
- Je schaduwstation vind ik persoonlijk aan de kleine kant.. Als je van een doorgaand spoor uitgaat heb je maar 3 opstelsporen...
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Ambitieus moet jij zeggen haha :P

Het schaduwstation ben ik ook niet tevreden over, daar ga ik nog wat aan doen. Ik wil min. 5 opstelsporen hebben en een doorgaande spoor. Qua ruimte kom ik te kort lijkt mij. Misschien dat ik niveau 0 achterwegen ga laten. Het is alleen maar een extra keerlus. Misschien dat ik ergens anders nog een lus kan maken.

Het teken is niet echt mijn ding, maar zonder plan gaat ook niet werken. Als het niet uitkomt met de passtukken dan gaat er gewoon de zaag erin  ;).

Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Barry mooi plan. Lijkt wel of je in het huidige plan er minimaal één extra opstelspoor bij kan leggen.
Wellicht als het schaduwstation iets opschuift naar het midden een zesde spoor.

Groet, Ronald
Re: Barry's baanplan L-vorm
keeszondag
gast

Re: Barry's baanplan L-vorm
Barry, leuk plan. Een paar vragen:
Als je niveau 0 weghaalt, mis je enorm veel rijlengte, zou ik niet doen.
Is de raillengte om te stijgen van 1 naar 2 niet te kort?
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Keesz daar heb jij weer een punt!! :thumbup: Vannacht nog ff verder brainstormen.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Heb mijn schaduwstation aangepast zoals hij hoogstwaarschijnlijk gaat worden. Misschien dat er nog wat opstelsporen bij komen.

Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,

Wat vind je van deze aanpassingen? (oranje)
Hierdoor worden je opstelsporen langer.
mmm, eventueel nog aangevuld met de groene sporen. Omdat je het had over misschien een aantal extra opstelsporen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Peter,

Bedankt voor je genomen moeite. Ik ga hiermee aan de slag, dus een goed idee van je. :thumbup:
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,
Je bent weer lekker bezig geweest  :thumbup:
Als je nog wat kleinere opstelsporen zoekt (niet alle treinstellen zijn 2 a 3 meter), zou ik rechts je schaduwstation nog een beetje uitbreiden (of in ieder geval voorbereiden voor). Als je bovenin de bocht begint kun je er best nog wel een aantal kwijt
Wat voor hoogteverschil krijg je tussen niveau Schaduw en het niveau erboven?
Ik heb zelf bewuste gekozen voor een cm of 45, zodat ik gemakkelijk bij mijn Schaduwstation kom en ook de boel goed kan volgen. Op deze manier zou je 2 wissels kunnen leggen en deze voorlopig niet gebruiken...
Beide zaken een beetje zoals in mijn schaduwstation.
Succes!
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Leo,

Zo veel locs en wagons heb ik nog niet hoor  :D. Maar kan het nu beter wel voorbereiden voorals er meer bijkomen in de toekomst.

Misschien is deze opzet al beter in de richting? Kan nu ook nog eventueel vanaf de meest rechtse opstelspoor nog uitbreiden naar doodlopende sporen.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Maar gelijk even aangepast.  :P

Op deze manier kan ik ook zonder het ander verkeer te hinderen achteruit eruit rijden.

De hoogtes worden waarschijnlijk:
Schaduw: 50cm
Niv0: 70cm
Niv1: 85cm
Niv2: 110cm

Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Ziet er goed uit!!!
Een opmerking nog, ik ga ervan uit dat je binnenste cirkel van je spiraal omlaag is.
Je moet dan tegen het verkeer in je opstelsporen uit en vervolgens weer terug.
Zou je deze niet omdraaien?
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Citaat van: Leeeke op maandag 09 december 2013, 20:13:15
Ziet er goed uit!!!
Een opmerking nog, ik ga ervan uit dat je binnenste cirkel van je spiraal omlaag is.
Je moet dan tegen het verkeer in je opstelsporen uit en vervolgens weer terug.
Zou je deze niet omdraaien?

Ik denk dat Barry dat gedaan heeft vanwege die doodlopende sporen. (Zie ik dat goed Leo?)

Er zijn wel mooie lange opstelsporen ontstaan en hij heeft zo voor de toekomst ruimte zat. Eventuele nieuwe treinen kunnen nu mooi plaats vinden in het schaduwstation.

Groet, Ronald
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Leo & Ronald: Wat de doodlopende sporen betreft weet ik niet wat gebruikelijk is, met het verkeer mee erin rijden of achteruit erin rijden.
Binnenste ring is idd het dalende spoor.
Re: Barry's baanplan L-vorm
keeszondag
gast

Re: Barry's baanplan L-vorm
Leo heeft wel een punt. Binnenrijden gaat meestal op een uithaalspoor, waarna achteruit gereden wordt de opstelsporen op (of loc eraf en rangeerlocje die dat doet). Dat is dus iets wat je in het zicht wilt laten gebeuren. Zoals het nu ontworpen is kun je op die sporen prima treinstellen of treinen met stuurstand plaatsen.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Barry,

Het meest linker spoor van je schaduwstation kan nog wat langer worden, als je de wissels omdraait. Dus al in de bocht beginnen.
Het spoor aan de rechterkant is nu eigenlijk nutteloos geworden om als opstel spoor te fungeren.
Ik zou het iets anders doen. (Zie plaatje).
Op deze manier kan een treinstel het station uitrijden terwijl er een andere trein ongehinderd binnen kan rijden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hallo,

Ik denk dat ik het zo ga laten. Ik snap het idee van Peter waarvoor dank. Maar op deze manier is de rechter spoor idd niet als opstelspoor te gebruiken, maar ik kan nu wel voorruit erin rijden en achteruit weer uit rijden zonder het overige verkeer te hinderen. Ook aangezien ik niet met een rangeerloc ga werken, omdat dat niet in het zicht gebeurt. Uitbreiden zou in de toekomst toch nog mogelijk blijven.

Ook heb ik nog even mijn twijfels of het mogelijk is qua ruimte om het plan van Peter toe te passen. Ik heb het dan over het oranje gedeelte. Het groene gedeelte gaat wel passen.

Zal vanavond als mijn storingdienst het toelaat nog even achter de tekentafel gaan zitten. Wil wel ff kijken of Peter zijn idee toepasbaar is ;)
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Ik neem aan dat je je baan niet in 1x bouwt maar in fase's zoals ik  :D
Heeft behalve een financieel voordeel ook het voordeel dat je uitgebreid kunt testen.
Dan ga je ook vanzelf merken of dit voor jou goed functioneerd of niet....
Ik ben met mijn spiraal bezig, die voorzien gaat worden van een keerlus on top.
Mochten er problemen of wijzigingen zijn dan is dat vrij eenvoudig te realiseren omdat niveau 1 er dan nog niet op ligt.
Ik leg de spiraal al wel vast, de rest pas als ik zeker ben dat het 100% werkt, en daarna uiteraard weer testen  :D
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Uiteraard ga ik precies hetzelfde doen als jij. Als het fout gaat dan kan ik jou de schuld geven haha :P.
Als ik zover ben met spiraal en een lus, dan ga ik mijn schaduwstation goed testen op diverse rij mogelijkheden en dan kan ik alsnog wijzigingen aanbrengen.

Moet ook nog een berekening maken voor de spiraal. Zit nu weer te twijfelen over de hoogte tussen schaduwstation en het niveau erboven. Ik zat aan 20 cm te denken, maar dat moet ook weer met het aantal omwentelingen uitkomen natuurlijk.

Heb trouwens het eerste deel van de ondertafel al klaar. Deze is 122x210, komend weekeind nog effe verder knutselen. Ik denk dat ik nu wel een topic kan gaan aanmaken onder "baanbouw".
Re: Barry's baanplan L-vorm
keeszondag
gast

Re: Barry's baanplan L-vorm
Mooi zo, laat het "geweld" maar komen!
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Hoi Kees,

Geweld is een beetje een groot woord haha. Ik zou willen dat de bouw sneller ging, helaas ontbreekt het een beetje aan tijd en het is een dure maand december.

Vraaje, waar kom jij eigenlijk vandaan? Ik zie dat jij hetzelfde systeem gebruikt als Leo en ik.
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Klopt, ik heb Kees ook besmet :D
Misschien leuk om af te spreken op de nieuwjaarsreceptie van HIP op 4 januari...
Eventueel kun je wel meerijden, ik ga sowieso...
Re: Barry's baanplan L-vorm
Wil je de richting ook even aangeven in het plan? Ik zit me namelijk nu af te vragen welke richting je oprijdt.

Pim
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Citaat van: pim op dinsdag 10 december 2013, 18:18:26
Wil je de richting ook even aangeven in het plan? Ik zit me namelijk nu af te vragen welke richting je oprijdt.

Pim
Pim ik ga rechts rijden. Zal later nog even de rijrichtingen in het plan tekenen.

Citaat van: Leeeke op dinsdag 10 december 2013, 18:11:51
Klopt, ik heb Kees ook besmet :D
Misschien leuk om af te spreken op de nieuwjaarsreceptie van HIP op 4 januari...
Eventueel kun je wel meerijden, ik ga sowieso...
Leuk Leo, ga straks de agenda ff raadplegen (de vrouw)  :P

Hier ook de link naar mijn baanbouw topic die ik vandaag aangemaakt heb.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47546.0
Re: Barry's baanplan L-vorm
keeszondag
gast

Re: Barry's baanplan L-vorm
Barry, niet helemaal hetzelfde systeem, ik ben ook voor de terugmelders en wisseldecoders van CDB gegaan. 4 Januari moet ik ff bekijken in mijn agenda (inderdaad vrouw!!  :D)
Re: Barry's baanplan L-vorm
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Barry's baanplan L-vorm
Ik ben 4 januari van de partij, gezellig!!