Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verzamelaars perikelen.

Gestart door Har woensdag 20 november 2013, 14:14:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Verzamelaars perikelen.
Het lijkt me leuk om-parallel aan het topic "onze klassiekertjes"-een onderwerp te starten rondom het verzamelen van Märklin items.

De inhoud wil ik zo ruim mogelijk laten zijn, zodat niemand zich terughoudend voelt rondom dit onderwerp iets te posten.
Zelf denk ik aan onderwerpen zoals; prijsontwikkeling, veilingen, object kenmerken, restauratie, miskleunen, vervalsingen, relevante adressen, verzekeringen, etc.etc.

Het is eigenlijk de bedoeling te komen tot een gezamenlijke kennisbank rondom onze, veelal gekoesterde, verzamelitems.
Ik doel expliciet niet alléén op al het oudere materiaal, hoewel daar veel verzamelwaardige objecten bijzitten, maar evengoed op het moderne spul omdat daar net zo goed zeldzame en/of verzamelwaardige zaken  aan te treffen zijn.

Het hoofddoel is eigenlijk een mooie verzamelshowcase te maken met daarin onze wetenswaardigheden. Zodat we van elkaar leren en elkaar op de hoogte kunnen brengen van eventuele valkuilen.     

Laat ik een beginnetje maken.


Omdat ik al heel wat beurzen heb afgestruind en geld heb uitgegeven aan verzamelobjecten dacht ik het zo langzamerhand een beetje in mijn vingers te krijgen. Niets is minder waar.

Voor mijn Hollandse 3013 was ik al enige tijd op zoek naar een zusje in de vorm van een Franse 3012.Op beurzen, marktplaats, e-bay en veilingen was ik voortdurend op zoek naar een betaalbaar maar netjes en schoon exemplaar.

De prijzen waren hoog dat leed géén twijfel.  350 euro, 395 euro.425 euro. Uiteraard wél met doos. Verzamelaars-waaronder ik-zijn kritisch. Ieder krasje telt. Het behoeft géén betoog dat hoe schadevrijer het model hoe hoger de vraagprijs.
Maar er speelt nog meer mee! Wat speelt er nog meer mee?

Hoe zeldzamer het model des te groter de kans op vervalsingen.Vervalsingen die door een kenner linea-recta worden gezien maar door een verzamelaar van de tweede rang niet. Maar hoe wordt je nou een kenner? Er zijn richtlijnen zoals Koll, Mikado, allerlei brochure's en folders maar dat is slechts de basis. Je wordt pas een kenner door er heel erg lang mee bezig te zijn, een groot netwerk van andere kenners te hebben en heel veel verzamelobjecten door je handen te hebben gehad.

En bij mijn volgende jacht op een object neem ik mijn zak-Koll gewoon mee. Arrogantie van mijn zijde meldde mij dat ik die zak-Koll wel gewoon thuis kon laten. Doek niet meer.

Wat is het geval? Op Eurospoor ontwaarde ik een zeer behoorlijke 3012, of liever gezegd een SEF 800,want zo heetten ze in het begin. Dan wordt het al gelijk een beetje schimmig omdat Märklin in de tweede helft van de vijftiger jaren overschakelde van het Letters-800 systeem op het 3000 systeem. In die overgangsperiode kwamen nét de blauwe SEH 800 en de Groene SEF 800 op het toneel. Voor de goede orde ik praat hier niet over de SEW(lichter groen,skislepers,imitatie frontseinen) of over de SEW H(turquoise).Want die waren er al sinds 1951 en 1952.

In de overgangsperiode kwamen zeer in mondjesmaat de beide gezusters in een bruin-ruitendoosje met het opschrift SEF 800 of SEH 800.Vrij spoedig kwam er op de bruine ruitendoosjes 3012 en 3013 te staan.
 
Wat zijn nou de hoofdkenmerken van deze machientjes?

1.Beide zéér beperkt uitgegeven als feitelijke SEF-800 (3012) en SEH-800(3013) .In 1955 gingen ze al vrij spoedig 3012 en 3013 heten.
2.Een gelijkvormige kap van dezelfde mal met dezelfde opdrukken. 1101 gestanst op het ene front en SEH-800 gestanst op het andere front.
3.Een onderscheidt in daken:

3013.

In 1955 een grijsgrauw dak met aan de flanken een donkerder tint.
Van 1956 t/m 1957 een grijsgrauw dak zónder getinte flanken.
Vanaf 1958 tot einde productie een zilverkleurig dak.

3012

Van 1955 t/m 1957 een grijsgrauw dak.
Vanaf 1958 tot einde productie een zilverkleurig dak.

4.Voor beiden geldt:  vanaf 1955 t/m 1957 róde omschakelaartjes aan de zijkant en vanaf 1958 tot einde produktie zwarte omschakelaartjes aan de zijkant.

5.Voor beiden geldt: vanaf 1961 een kunststof tussentandwiel.

Omdat de prijzen tussen oudere types en nieuwere types behoorlijk uit één lopen( 175-250 voor nieuwere types en 250-450 voor oudere  types)wordt hier ook nogal eens mee gerommeld.
En het valt niet altijd mee om in de euforie van een schappelijke aankoop het hoofd koel te houden en scherp op te letten.

Omdat ik bij de Duitser op eurospoor een bruin-ruiten doosje ontwaarde met daarop een groene SEF-800.vond ik de staat van het model in aanmerking genomen de prijs van 250 euro schappelijk. Toen de Duitser bereid bleek te zakken tot 235,was de koop gesloten.Ik dacht nu in het bezit te zijn van een originele SEF-800 met een origineel doosje met een waarde van tussen de 325 en de 425 euro.

Thuis gekomen ging ik het object nader bekijken. Tot mijn teleurstelling bleek het géén originele maar een samengestelde SEF-800.Want:

De oudere kap (grijsgrauw dak) met het jongere onderstel (kunststof tandwiel en zwarte schakelaartjes) en weer het oudere doosje(dat dan weer wel)

Niet dat ik nou een miskoop had hier aan, want de loc is netjes, technisch puik en het geld zeker waard maar ik dacht als "kenner" voor een goed bedrag een mooie originele Loc gekocht te hebben. Die vlieger ging helaas niet op.

  Edit.Doelstelling aangepast. 
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Hoi Har,

Enige kanttekening, die ik zou geloven als het internet er nog niet was.

CiteerHoe zeldzamer het model des te groter de kans op vervalsingen.Vervalsingen die door een kenner linea-recta worden gezien maar door een verzamelaar van de tweede rang niet. Maar hoe wordt je nou een kenner? Er zijn richtlijnen zoals Koll, Mikado, allerlei brochure's en folders maar dat is slechts de basis. Je wordt pas een kenner door er heel erg lang mee bezig te zijn, een groot netwerk van andere kenners te hebben en heel veel verzamelobjecten door je handen te hebben gehad.

Een smartphone en hoe te weten hoe en snel kunt googlen voldoet in 99% van de gevallen zelfs al op een beurs. Verder een scherp oog om op de details te letten.
Re: Verzamelaars perikelen.
Citaat van: Har op woensdag 20 november 2013, 14:14:54

Het is eigenlijk de bedoeling te komen tot een gezamenlijke kennisbank rondom onze, veelal gekoesterde, verzamelmodellen.


Soort 3rail Wiki dus? Goed plan. :thumbup: :D

Gr, Ben.
Re: Verzamelaars perikelen.
Ja ik ken dat dilemma, ik houd het boekje ook vaker thuis!
Houd er rekening mee dat ook de dozen vervalst kunnen zijn!
Als je al over vervalsingen spreekt, ik heb er al heel veel gezien, ik koop daarom liever op ebay.de dan in
ons eigen land!
Maar dat is puur een kwestie van ervaring, als je de advertenties doorleest, ook op deze site,
schrik je een ongeluk wat mensen voor reguliere oude spullen nog durven vragen!!
  wibi
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Géén 3 rail-wiki. 3-rail-wiki beoogd mi. een kennisbank te zijn in algemene zin. Weliswaar compleet, maar meer in de breedte.



Het juist de bedoeling dat het meer in de diepte wordt gevoed door verzamelaars met hun wetenswaardigheden, hun successen, hun miskleunen, hun tips en trucks, maar most of all met hun liefhebberij. 

Anders had ik dit topic wel "3 rail-perikelen" genoemd.
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Ja Wibi ,dozen kunnen zeker vervalst zijn. Replica's zijn tamelijk eenvoudig van originele doosjes te onderscheiden.

Misschien wil je een paar voorbeelden geven van de vervalsingen die je bent tegen gekomen.

Harry 
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Ja Wijbe, internet ter plaatse helpt zeker. Maar er zijn ook tal van zaken die op internet niet makkelijk terug te vinden zijn.

Bijvoorbeeld het volgende:

Märklin heeft in het verleden bouwpakketjes van locs uitgebracht. Hierbij werd het catalogusnummer veranderd van 30xx in 39xx.Maar wist je dat van die bouwpakketjes de wielflenzen een ander verloop hebben? Die flenzen zijn iets "boller".   
Wanneer nou in een voorkomend geval iemand het chassis van een bouwpakketje heeft gebruikt om samen met een originele kap tot een "origineel" te komen dan is er dus geprutst en dat kan je aan de wielflenzen zien. Er is echter ter plaatse wel vergelijkingsmateriaal nodig anders zie het verschil echt niet.

Neem maar van mij aan dat een veilingmeester hier naar zal kijken wanneer het om een duur object gaat.
Re: Verzamelaars perikelen.
Hoi

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zie ik op de foto's zilverkleurige daken en geen beige-grijze daken.

Dus een 3012 en 3013 met correct onderstel.

SEF800 heeft een beigegrijs kleurig dak. Randen kunnen 'schaduw' hebben, maar meestal niet.
SEH heeft een beigegrijs dak met schaduw.
Zilverkleurig (3012 vanaf 1957) of zilverkleurig met schaduw (3013 vanaf 1957, vanaf 1958 zonder schaduw).

De onderdeelsets hebben geen handschakelaar.

Bart
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Geen animo verder?
Re: Verzamelaars perikelen.
Tuurlijk wel! Er zijn zat mensen met ervaringen hier, alhoewel, ik denk dat de meesten hier op  dit forum
rijders zijn en geen verzamelaar.
Ik heb nu dus geen baan, ik ben dus....
Dat doe ik al meer dan 35 jaar, ik heb 18 jaar in Duitsland gewoond, en daar mijn eerste lok ooit gekocht.
3356, mijn schatje van toen heeft eens gereden op een m-rail baantje en deed het fijn.
Daarna veel spul gekocht, veelal op beurzen toentertijd.
Sinds internet ben ik daar aan het rondkijken, al zijn sommige prijzen echt een droom!
Ik blijf ook dit draadje wel volgen, ben echt benieuwd naar volgende reacties!
Re: Verzamelaars perikelen.
Citaat van: Har op woensdag 20 november 2013, 18:00:14

Märklin heeft in het verleden bouwpakketjes van locs uitgebracht. Hierbij werd het catalogusnummer veranderd van 30xx in 39xx. Maar wist je dat van die bouwpakketjes de wielflenzen een ander verloop hebben? Die flenzen zijn iets "boller".


Ik wist het niet (ik weet veel dingen niet).

Maar ik vraag me in alle rede af wat de zin is van dit te willen weten in het gevalletje wat je beschrijft? Maken die iets bollere flenzen wat uit?

Gr, Ben.
Re: Verzamelaars perikelen.
Hoi

In het verzamelwereldje is de vorm van een flens, koppeling, sleper etc. inderdaad van belang.

Ook de kleur van een dak.

Bij deze dus de dakkleur van een SEF/H 800.




En ja. er wordt ontzettend veel vervals, samengesteld etc.
Hoe ik dit weet? Ik heb heel fanatiek verzameld, gerestaureerd en vervalst. 8o
Op een zodanig goede manier dat zelfs echte kenners met UV lampen etc niet konden zien of het origineel was of niet. Ik maak hierbij wel de kanttekening dat ik altijd heb aangegeven of iets vervals c.q. gerestaureerd was, of niet.

Nu beperk ik me alleen nog tot het "modernere" spul.
De "märklin 800" markt stort langzaamaan in. De vraag wordt steeds kleiner en het aanbod steeds groter.
De moderne klassiekers zijn tot nu toe steeds ondergewaardeerd, maar juist flink in opkomst.
Ik heb jaren naar een in nieuwstaat verkerende 3043.1 gezocht en pasgeleden ook gevonden.  :thumbup:
Dat zijn de objekten van de toekomst (voor zover je hiervan nog kan spreken). Een CCS, SK, RE etc zijn wat dat betreft veel gemakkelijker te vinden.

Bart

Bart
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Dank Bart voor je reactie.

Inderdaad is de 800 markt afnemend en de 3000-serie markt opkomend. Voor zover ik de term opkomend kan gebruiken want eigenlijk geldt het volgende:

Wanneer wij in Houten rondlopen of op een willekeurige andere grote modelspoor manifestatie dan lijken er heel veel modelspoorliefhebbers in Nederland te zijn. In werkelijkheid is die markt echter een hele smalle markt die voortdurend treintjes aan het rondpompen is. Dat rondpompen gebeurt door mannen van middelbare leeftijd die altijd op dit soort manifestaties zijn oververtegenwoordigd. Zodra die mannen er niet meer zijn wordt de markt kritiek omdat de generaties daarna een te smal draagvlak vormen. Wat is het risico?.. treintjes in de kliko!

Ik ben van mening dat heel die treintjeskoperij voor het merendeel  zijn wortels vindt in jeugdsentimenten.
Onze generatie heeft géén binding meer met bijvoorbeeld vooroorlogs treinenmateriaal. Is het nog wat waard? Slechts een handjevol puriteinse verzamelaars pompt het spul misschien nog rond.

De 800-serie valt langzaam terug. Oorzaak?. Veel aanbod(idd. Bart) en weinig vraag (géén bindingen meer want allen die daar van jeugdheidswege binding mee hadden, verdwijnen langzaam onder de grond.)

3000-serie? booming! How come?...juist ja..het jeugdsentiment van onze generatie.

Maar goed. Ik praat misschien een beetje te somber over onze hobby. Dat moet ik maar niet doen. Zo lang we er nog zijn hebben we er nog plezier van. Crisis of géén crisis. Echter treintjes hebben géén eeuwigheidswaarde. Dat staat voor mij vast. 

mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
In mijn opening heb ik het over Märklin modellen. Kennelijk roept dat misverstanden op.

Laten we daarom houden op Märklin Items.(wanneer iemand hier een goed Nederlands woord voor weet dan hoor ik het graag)

Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
'Märklin producten' klinkt Nederlands  ;)

Groeten,
Ton.
Re: Verzamelaars perikelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Ik heb het topic verschoond van irrelevante bijdragen.
Graag alleen regeren als je ook daadwerkelijk interesse hebt in, verstand hebt van, of vragen hebt over het verzamelen van Marklin producten.
Re: Verzamelaars perikelen.
Hierboven wordt geopperd dat treintjes geen eeuwigheidswaarde zouden hebben. Ik denk echter dat dit wel meevalt. Waar je in eerste instantie naar gaat kijken, zijn de locs en wagons waar je vroeger bij wegdroomde. Dit kan bijv. de 800 of 3000 serie zijn.

Wanneer je je er echter verder in gaat verdiepen, leer je dat er simpelweg modellen zijn die een stuk exclusiever zijn als de modellen waar jij vroeger over droomde. Je beseft dat die modellen nu ineens ook voor jou bereikbaar zijn, leert dat ze een bepaalde waarde vertegenwoordigen en je houdt vervolgens toch maar in de gaten of je ze niet ergens voor een spreekwoordelijke habbekrats kunt vinden. Hoe meer tijd hier overheen gaat, hoe sterker de zweem van exclusiviteit in mijn ogen wordt. En zo houdt dus ook de nieuwe generatie de waarde van de klassiekers relatief hoog.

Wat niet meewerkt voor verzamelaars is denk ik de heruitgave van sommige klassiekers. Waarom kwam M in des hemelsnaam met een nieuwe "Capitole" op de proppen? Zat daar echt iemand op te wachten, of was dat meer omdat dit model bij de verzamelaars zo geliefd was? Dat laatste was in mijn ogen puur vanwege de schaarste en de exclusiviteit van het oude model, niet omdat het een briljant mooie loc is met waanzinnige details etc. Je ziet dat nu de schaarste er niet meer lijkt te zijn, ook de waarde van de originelen achteruit gaat...

Groet,
William

Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Dank voor je bijdrage William.Het nuanceert.

Heruitgaven zijn wel mooi maar het is ook zonde voor verzamelaars vam ouwetjes idd.

mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Hoi Har,

Graag gedaan, dat was het doel ook  :thumbup:.

Groet,
William
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2009

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Goedemorgen.

Hier toch nog even mijn bescheiden bijdrage. Met veel van het hierboven ben ik het best wel eens, echter ik heb de stellige mening dat ook modelspoor zal blijven bestaan. OK, ik behoor ondertussen ook tot de overbekende middelbare groep, en ik herken dit ook als ik op een beurs rondloop. Maar dit gebeurt niet alleen in de wereld van het modelspoor. Denk maar aan andere verzamelobjecten. Vul zelf maar een willekeurig onderwerp in.

Ik heb zelf twee jong volwassen zoons die ogenschijnlijk geen interesse hebben in modelspoor. Dit is alleen aan de oppervlakte. Ze hebben op dit moment simpelweg niet de tijd om zich ermee bezig te houden. Ze zijn druk bezig met het "inrichten" van hun eigen leven, en dat is ook heel goed in mijn ogen. Als ik met de modellen bezig ben, staan ze echter op de meest onverwachte momenten achter me, en ik kan merken dat ze het verdomd leuk vinden. Stukje bij beetje komt er steeds meer interesse naar boven. Ik krijg iedere keer meer vragen.
Ik ben er dan ook voor 100% van overtuigd dat als de tijd daar is, mijn collectie in de familie zal blijven, wellicht in twee stukken verdeeld.

Er wordt gesproken over het "rondpompen van treintjes".  Ik kan dit niet beamen, maar ook niet tegenspreken. Echter ik zie het niet gebeuren als zodanig. Ik zie het meer als een soort marktwerking, net zoals de ontwikkeling van prijzen.
Ik ben het er zeker mee eens dat de heruitgave van oude modellen in een nieuw jasje de "waarde" van de oudjes onderdrukt.

Op verschillende plaatsen zie ik nieuw gebouwde vijftiger jaren banen ontstaan, met materiaal uit die tijd. Naast de moderne digitale baan, wordt er toch ook nog steeds met de oude modellen gereden. En dit met uitermate veel plezier.

En is dat het nu juist niet waar het om gaat. Gewoon plezier in je hobby. Niet meer, niet minder.

Tot slot vind ik het een goed idee om een soort digitale informatiezuil te creëren, waar zoveel mogelijk info over de oude modellen zal komen. Wat het oudere spul betreft ben ik wat details betreft een leek, en dus aangewezen op dit soort bronnen. Dus hoe meer hoe liever, en graag met foto's en detailopnamen.

Nog een prettige zondag allemaal

Vic
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Dank je wel Vic voor je zinvolle bijdrage.

Ik citeer je even:

En is dat het nu juist niet waar het om gaat. Gewoon plezier in je hobby. Niet meer, niet minder.


Deze uitspraak van je onderschrijf ik voor de volle 100%

Ook je laatste opmerking over de ''digitale informatiezuil" zie ik als zinvol. Gezamenlijk kennis vergaren hierover is leuk, leerzaam en interactief. Het geeft de hobby extra kleur. Het hoeft zich niet te beperken tot het oudere spul, ook bij het nieuwere zitten heus wel  verzamelwaardige objecten. Hoewel Märklin wel veel bezig is geweest met het rondstrooien van allerlei éénmalige uitgaven, beperkte oplagen, MHI en insidermodellen. Maar dat terzijde.

Tot  slot nog even een aanscherping van het doel: Niet alleen rijdend materieel maar ook toebehoren, lectuur (oude brochures bijv.) Mogen wat mij betreft mee doen.

Ik citeer mezelf even uit het begin:

De inhoud wil ik zo ruim mogelijk laten zijn, zodat niemand zich terughoudend voelt rondom dit onderwerp iets te posten.

mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Een kleine impressie van Veilinghuis Selzer. Gewoon ter illustratie en voor de fun.





mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Leuke impressie.
Wel een pijnlijk momentje als de tandradbaanloc bijna van tafel valt.

Groeten,
Ton.
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Misschien interessant voor liefhebbers. Op 8 december as. een online veiling bij het Zweedse veilinghuis I Solna, van ruim 500 mooie Märklin/Hag kavels.

Zie link:

klik
Re: Verzamelaars perikelen.
Citaat van: Har op woensdag 20 november 2013, 17:45:49
Ja Wibi ,dozen kunnen zeker vervalst zijn. Replica's zijn tamelijk eenvoudig van originele doosjes te onderscheiden.

Misschien wil je een paar voorbeelden geven van de vervalsingen die je bent tegen gekomen.

Harry


LS

Hier kun je alles lezen over Dozen van Marklin ed 

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29563.0


gr Koos
Re: Verzamelaars perikelen.
LS

ik verzamel Marklin uit nostalgische overwegingen en vind het ook heerlijk om te knutselen aan de modellen en ik ben het met sommige hier wel eens dat er genoeg mensen zijn die uitsluitend rijden.
Wist je dat sommige mensen hun loks "verminken" dan wel een ander kleur geven, terwijl ze zelf niet weten wat de verzamelwaarde is (ik was een keer bij iemand die een rode Capitole had onthoofd dwz de pantografen eraf omdat de lok dan op een diesellok leek en dat vond hij leuker)
Ik ben van mening dat treinenverzamelen een onderdeel is van de hobby . Net zoals er mensen zijn die in een bepaalde tijd willen rijden en dan ook alles op alles zetten dit uit te beelden.
Weer andere vinden het geweldig om samen met hun kleinkind naar de schuifbewegingen te kijken van een stoomlok en als het kan zelfs met rook uit de schoorsteen.
Ook zijn sommige bezig met het digitaal maken van hun rijdend bezit en met geluid enz de werkelijkheid zo goed mogelijk willen nabootsen.
Ik kan nog wel even doorgaan maar er zijn legio motieven waarom iemand met het modelspoor bezig is.

Uiteindelijk is het de trein die ons de vooruitgang heeft gebracht en die gebieden ontsloot waar men vroeger niet of met veel moeite kon komen. (kijk maar eens naar een aflevering van Railaway ) De trein heeft door de jaren heen altijd een grote rol gespeeld in de samenleving
en als inspiratiebron gediend voor vele films . De trein is niet meer uit de samenleving weg te denken en daarom zal de modelspoorbaan nooit verdwijnen. (De treinen gaan hoogstens steeds meer op elkaar lijken net als de auto's en dat is saai)

Maar is het ook niet de droom van elke man (sorry dames)om een keer zelf zo'n stalen monster in bedwang te houden? Nou dan  ;)


gr Koos



Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Dank voor je bijdrage Koos.

Inderdaad zijn er 1001en1 motieven waarom iemand met modelspoor bezig is. En verzamelen is daar simpelweg één van.
Het verzamelen en bezig zijn met "treintjes" heeft bij mij exact hetzelfde motief als bij jou. Ik ben trouwens helemaal een speelgoed-freak. Het nostalgische dan wel te verstaan.

Wanneer ik roep: Dinky Toys, Corgi-Toys Matchbox, Stoommachientjes, Lego, Scalectrix, Faller-AMS etc. etc..
Dan zal dat zéér bekend voorkomen.

Houden van speelgoed seniel?..(tja..eh..uhm eh..)..laat ik het houden op de spelende mens=homo ludens. En het houdt me van de straat. Anders ga ik daar misschien allemaal vervelende dingen doen.

Over de straat gesproken. Gisteravond heb ik in mijn vak als machinist een winderig avondje meegemaakt. Het was veelal niet verantwoord harder dan 80 km/per uur te rijden.

mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
...Overigens dit item maakt deel uit
van de door mij hierboven aangehaalde veiling.

De verwachte opbrengst is tussen de 800 en 1200 Zweedse kronen.(is tussen de 90 en 130 euro).Julie weten vast wel wat deze loc in deze conditie in Nederland waard is.

mvg Harry

tis maar een tip.
Re: Verzamelaars perikelen.
Inderdaad,hier ook een verzamelaar met geen ruimte om te rijden.
Dus gewoon soms even wegzwijmelen voor mn vitrine (die ik gelukkig nog wel kwijt kan in m'n kleine flatje) bij die gele Hondekop 2 waar ik vroeger altijd mee naar school ging,1200 loc waar ik altijd vol bewondering bij Halfweg op stond te wachten,en tsja,die 3737 met groene blokkendozen,daar heb ik nog met mn vader mee meegereden bij de VSM (in 2001 meen ik) toen hij nog leefde.
Op 1 plank staat tevens een NZH bus van HB models,een Daf-Den Oudsten MB200 streekbus,daar heb ik wat uren in gezeten.
Meer als met foto's hou ik met mijn modellen de herinneringen aan mooie tijden levend.
Re: Verzamelaars perikelen.
Citaat van: Har op vrijdag 06 december 2013, 12:07:39
...Overigens dit item maakt deel uit
van de door mij hierboven aangehaalde veiling.

De verwachte opbrengst is tussen de 800 en 1200 Zweedse kronen.(is tussen de 90 en 130 euro).Julie weten vast wel wat deze loc in deze conditie in Nederland waard is.

mvg Harry

tis maar een tip.

Hoi Harry , als jij de trein bestuurt dan zet ik de wissels richting Sverige wel goed , Skoll !!!  ;)
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Jaha..Asconahobbyist (wat een lange naam trouwens) jij geeft ook al aan dat het verzamelen wordt gedreven door herinneringen.

Dat is bij mij ook zo.

Omdat ik nu nog volop in het vak zit, komt het niet bij me op om de materieelsoorten waar ik nu op rij, in model te kopen.
Ze spreken mij (nog)niet tot verbeelding. Hoewel het toch  verstandig zou zijn om nu al vast wat Nederlands materieel te gaan verzamelen. Voor later. Maar  ja, misschien is er helemaal geen later.... 

Zet een leuk fotootje van je vitrine hier neer joh.

mvg Harry 
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Ja Koos, ook weer zo'n Hoofdstuk. Er zijn plenty mensen die alléén Zweeds materiaal verzamelen.
In heel Scandinavie ben ik trouwens nog nooit geweest. Dat wordt wel eens tijd. Dus als jij de wissels goed legt..

mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Aliebengalie
gast

Re: Verzamelaars perikelen.
Ach ja Koos , heb net het stukje gelezen over verzamel waarden.
Ik geloof daar niet zo in , maar dat is heel erg persoonlijk.
Immers beleefd gelukkig een ieder dit anders , heb vitrines om de locs kwijt te kunnen , en hou me ook niet bij een merk.
Ik zit daar niet zo mee , ik ben een rijder , en baal ook wel is als er een bij is die jammer genoeg is overleden.
Maar ik slaap er niet minder om hoor (slaap zoiezo al slecht.... :D).

Verzamelen is leuk , zonder meer.
Maar of het ooit de waarde hoger cq behoud , staat toch te bezien.
Immers ben ik er dan ook niet meer , dus wat er later mee gebeurd slaap ik geen minuut minder om.
Of je moet alles zonder te openen in een vitrine zetten , maar zo zit ik in ieder geval niet in elkaar.
Gaan moet het ..... :D
Maar vitrine's zijn mooi , zonder meer....ben wel is bij iemand geweest in Rotterdam die had zijn halve kamer vol met vitrine's en een piep klein baantje , ......voor hem geweldig , voor mij totaal niet te snappen......maar wel respect voor die man.
Immers , iedereen beleefd zijn/haar hobby immers weer anders.
En als je er maar plezier mee hebt toch!

Veel suc6.
Mvg: Alex
Re: Verzamelaars perikelen.
@Alex

was dat toevallig bij ene "Herman" ?.

Mvg Gert
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

..Oef de 3045 is weg gegaan voor 5800 kronen (650 euro )Toch meer dan ik dacht...

  klik
Re: Verzamelaars perikelen.
Daar was dus nog een gek ! :D

Mvg Gert


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.

Om een indruk te geven van de waarde van (sommige) doosjes bij een Märklin verzameling, plaats ik hieronder een link van een veiling mbt. Märklin doosjes. Zo als je kunt zien zit daar een onogelijk kartonnen doosje bij, bestemd voor een E-loc HS 700, dat is verkocht voor 900 euro! Excessief natuurlijk maar ik wil er mee aangeven dat doosjes-hoe onbelangrijk ook voor sommigen-wel degelijk meetellen voor de waarde van een verzameling.

Wanneer een nietsvermoedende zolderopruimer het boven bedoelde doosje was tegen gekomen was het linea-recta in een grijze vuilniszak beland.

klik


mvg Harry
Re: Verzamelaars perikelen.
Aliebengalie
gast

Re: Verzamelaars perikelen.
Sorry Gert , en andere verzamelaars.... :D , lees nu pas je stukje over verzamelwaarde op 07-12.
Dat zou best is kunnen dat hij Herman hete.

Ik weet ongeveer nog waar ik geweest ben....volgens mij in de St Agathastraat bij het Bergweg plantsoen.

Een giga grote kamer , met tov de trap een schitterend mooie grote vitrine.
Ik had een baantje opgekocht met een mooie stoomloc (dat zijn niet helemaal mijn dingen ) ben niet zo van het stoom tijdperk.
En hij wou hem heel graag hebben.
De mijne voor 2 van zijn locs die ik mocht uitzoeken....dat was feest Gert.
Ik denk dat ik rond de 20 was destijds dus zo'n 40 jaar gelee alweer.
Hele aardige man.
En later gingen we volgens mij naar zolder , of achterkamertje dat benk ff kwijt , en daar was mijnheer met toch wel een leuke baan met 2 verdiepingen aan het bouwen.
Je kon je kont er niet meer keren , zo krab was het volgens mij wat er nog aan loop ruimte overbleef.
Heb nog enkele malen contact gehad , maar het interpret was nog niet zo als tegenwoordig.
Dus verwaterde dat snel.

Maar dat heeft allemaal zo'n inpact op mij gemaakt bij iemand met zo'n vitrine (had zo iets nog nimmer gezien bij een particulier) zoiets vergeet je nooit meer.
In mijn ogen stonden er nog meer modellen die ik nog nimmer in de toen ik nog een kind was (en nu nog) wel heel erge bekende winkel van Meijer en Blessing toen nog gevestigd op de lijnbaan.
Waar ik heerlijk kon genieten van al het moois in de kelder destijds.

Mvg: Alex
Re: Verzamelaars perikelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Hoi Alex,

Dat gevoel wat jij in het laatste deel van je bericht schrijft is wat veel verzamelaars hebben, als ze weer z'n mooie ouderwets Marklin loc zien. ;)
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Beste forum leden,
Een zekere Gudrun Geiblinger schildert / allerlei grote locs. Mooi voor de verzamel hobby. ,Mooi voor de modeltrein markt Het is maar wat je leuk vindt. Alleen maar goederen, e-locs etc verzamelen. Persoonlijk ben ik geïnteresseerd ook in Franse modellen. Dus ook andere merken. Daar ik als kind een Marklin trein kreeg met modelschienen bleef ik aan het 3 rail systeem.
Wat verzamel ik dan modeltreinen uit de 3de periode,
Groet Diederik
Re: Verzamelaars perikelen.
Aliebengalie
gast

Re: Verzamelaars perikelen.
Zo zie je maar dat een ieder gelukkig anders is , en zich met andere items bezig houd.

Voor iedereen een schitterende hobby , waar iedereen zijn ei in kwijt kan.

Mvg: Alex
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
...Een modelspoorfilmpje met materiaal uit vervlogen dagen en stemmige duitstalige muziekjes:

klik
Re: Verzamelaars perikelen.
Erg leuk :important:
Bedankt voor het plaatsen van de link. :thumbup:
Re: Verzamelaars perikelen.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Ik weet ook wel het nodige van bepaalde type loc.
Maar die kennis krijg je pas na jaren verzamelen.
Maar als je denkt dat je alles weet, duikt er net weer iets op waarvan je niet op de hoogte was.

Mijn aandacht gaat meer uit naar bepaalde series. En dan ook electrisch en diesel.
Bv. Br 101, 103, 151, 152, en de Nohabs en Rc's

Dus daar kan ik wel mijn steentje in bijdragen.

Gr. Marcel
Re: Verzamelaars perikelen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verzamelaars perikelen.
Ik heb ook zulke interesses. Allereerst ÖBB, dan Taurus, E94 en vergelijkbare modellen en tot slot de Hercules diesel. Basis is Märklin, is er budget over, dan ook andere merken (zoals Roco Railjet en de fraai beschilderde Taurus locs).

Tik van de molen zullen we maar zeggen.