Het lijkt me leuk om-parallel aan het topic "onze klassiekertjes"-een onderwerp te starten rondom het verzamelen van Märklin items.
De inhoud wil ik zo ruim mogelijk laten zijn, zodat niemand zich terughoudend voelt rondom dit onderwerp iets te posten.
Zelf denk ik aan onderwerpen zoals; prijsontwikkeling, veilingen, object kenmerken, restauratie, miskleunen, vervalsingen, relevante adressen, verzekeringen, etc.etc.
Het is eigenlijk de bedoeling te komen tot een gezamenlijke kennisbank rondom onze, veelal gekoesterde, verzamelitems.
Ik doel expliciet niet alléén op al het oudere materiaal, hoewel daar veel verzamelwaardige objecten bijzitten, maar evengoed op het moderne spul omdat daar net zo goed zeldzame en/of verzamelwaardige zaken aan te treffen zijn.
Het hoofddoel is eigenlijk een mooie verzamelshowcase te maken met daarin onze wetenswaardigheden. Zodat we van elkaar leren en elkaar op de hoogte kunnen brengen van eventuele valkuilen.
Laat ik een beginnetje maken.
Omdat ik al heel wat beurzen heb afgestruind en geld heb uitgegeven aan verzamelobjecten dacht ik het zo langzamerhand een beetje in mijn vingers te krijgen. Niets is minder waar.
Voor mijn Hollandse 3013 was ik al enige tijd op zoek naar een zusje in de vorm van een Franse 3012.Op beurzen, marktplaats, e-bay en veilingen was ik voortdurend op zoek naar een betaalbaar maar netjes en schoon exemplaar.
De prijzen waren hoog dat leed géén twijfel. 350 euro, 395 euro.425 euro. Uiteraard wél met doos. Verzamelaars-waaronder ik-zijn kritisch. Ieder krasje telt. Het behoeft géén betoog dat hoe schadevrijer het model hoe hoger de vraagprijs.
Maar er speelt nog meer mee! Wat speelt er nog meer mee?
Hoe zeldzamer het model des te groter de kans op vervalsingen.Vervalsingen die door een kenner linea-recta worden gezien maar door een verzamelaar van de tweede rang niet. Maar hoe wordt je nou een kenner? Er zijn richtlijnen zoals Koll, Mikado, allerlei brochure's en folders maar dat is slechts de basis. Je wordt pas een kenner door er heel erg lang mee bezig te zijn, een groot netwerk van andere kenners te hebben en heel veel verzamelobjecten door je handen te hebben gehad.
En bij mijn volgende jacht op een object neem ik mijn zak-Koll gewoon mee. Arrogantie van mijn zijde meldde mij dat ik die zak-Koll wel gewoon thuis kon laten. Doek niet meer.
Wat is het geval? Op Eurospoor ontwaarde ik een zeer behoorlijke 3012, of liever gezegd een SEF 800,want zo heetten ze in het begin. Dan wordt het al gelijk een beetje schimmig omdat Märklin in de tweede helft van de vijftiger jaren overschakelde van het Letters-800 systeem op het 3000 systeem. In die overgangsperiode kwamen nét de blauwe SEH 800 en de Groene SEF 800 op het toneel. Voor de goede orde ik praat hier niet over de SEW(lichter groen,skislepers,imitatie frontseinen) of over de SEW H(turquoise).Want die waren er al sinds 1951 en 1952.
In de overgangsperiode kwamen zeer in mondjesmaat de beide gezusters in een bruin-ruitendoosje met het opschrift SEF 800 of SEH 800.Vrij spoedig kwam er op de bruine ruitendoosjes 3012 en 3013 te staan.
Wat zijn nou de hoofdkenmerken van deze machientjes?
1.Beide zéér beperkt uitgegeven als feitelijke SEF-800 (3012) en SEH-800(3013) .In 1955 gingen ze al vrij spoedig 3012 en 3013 heten.
2.Een gelijkvormige kap van dezelfde mal met dezelfde opdrukken. 1101 gestanst op het ene front en SEH-800 gestanst op het andere front.
3.Een onderscheidt in daken:
3013.
In 1955 een grijsgrauw dak met aan de flanken een donkerder tint.
Van 1956 t/m 1957 een grijsgrauw dak zónder getinte flanken.
Vanaf 1958 tot einde productie een zilverkleurig dak.
3012
Van 1955 t/m 1957 een grijsgrauw dak.
Vanaf 1958 tot einde productie een zilverkleurig dak.
4.Voor beiden geldt: vanaf 1955 t/m 1957 róde omschakelaartjes aan de zijkant en vanaf 1958 tot einde produktie zwarte omschakelaartjes aan de zijkant.
5.Voor beiden geldt: vanaf 1961 een kunststof tussentandwiel.
Omdat de prijzen tussen oudere types en nieuwere types behoorlijk uit één lopen( 175-250 voor nieuwere types en 250-450 voor oudere types)wordt hier ook nogal eens mee gerommeld.
En het valt niet altijd mee om in de euforie van een schappelijke aankoop het hoofd koel te houden en scherp op te letten.
Omdat ik bij de Duitser op eurospoor een bruin-ruiten doosje ontwaarde met daarop een groene SEF-800.vond ik de staat van het model in aanmerking genomen de prijs van 250 euro schappelijk. Toen de Duitser bereid bleek te zakken tot 235,was de koop gesloten.Ik dacht nu in het bezit te zijn van een originele SEF-800 met een origineel doosje met een waarde van tussen de 325 en de 425 euro.
Thuis gekomen ging ik het object nader bekijken. Tot mijn teleurstelling bleek het géén originele maar een samengestelde SEF-800.Want:
De oudere kap (grijsgrauw dak) met het jongere onderstel (kunststof tandwiel en zwarte schakelaartjes) en weer het oudere doosje(dat dan weer wel)
Niet dat ik nou een miskoop had hier aan, want de loc is netjes, technisch puik en het geld zeker waard maar ik dacht als "kenner" voor een goed bedrag een mooie originele Loc gekocht te hebben. Die vlieger ging helaas niet op.
Edit.Doelstelling aangepast.