G'dag!
Het stuk talud dat ik gisteren heb aangebracht op mijn baan is mooi opgedroogd. Vanmiddag is het daar voldoende licht om te schilderen, ik zie graag wat ik doe. Geeft mij even de tijd om wat te schrijven over mijn 1203.
Tijd van leveren
De leverancier vertelde mij een paar weken geleden dat hij levering tussen kerst en jaarwisseling verwachtte. Op de 24e even voor enen kreeg ik de levermail. Dat zag ik begin van de avond echter. Vond ik prima zo, geen gehaast en het gaf mij de gelegenheid om de kerstdagen nog eens door de boeken te neuzen naar wat foto's van 1200s. Zaterdagochtend ben ik door de sneeuw naar Rotterdam getogen om de 1203 op te halen. De winkelmeneer vroeg zich wel af waarom die levering uren voor de kerst nog zonodig moest maar had er verder geen probleem mee.
Verpakking
Voor het testritje op de winkelbaan moest de doos open. De huls van de binnenverpakking zat er vreselijk strak om en de winkelmeneer had grote moeite om deze te lossen. Voor het vervoer naar huis heb ik de binnendooshuls los meegenomen. Voor het locomotievenvervoer had ik mijn werktas meegenomen. De doos van een 1200 past daar precies in en krijgt voldoende bescherming.
Het model
Groot, dat was mijn eerste indruk van het model en dat is ook de indruk passend bij een 1200. De handgrepen op de neus waren mij in het echt nooit zo opgevallen en ik heb toch de nodige kilometers achter een 1200 doorgebracht. Deze uitvoering van zo rond 1970 was precies wat ik passend vind voor mijn tijdperk IV baan die ik nu opzet. Een mooie overgangsperiode waarin het oude materiaal de laatste ritten maakt en de eerste nieuwelingen zich al aandienen. Zonder de (model)werkelijkheid al te veel geweld aan te doen kan er een grote verscheidenheid aan combinaties door de 1203 getrokken worden. Hij begon met een stam plan E (4049s en 4117) en dat zag er al mooi uit, vond mijn vrouw ook al. Uit mijn boekengeneus met de kerst kreeg ik nog mee dat er zelfs in 1982 nog een korte periode niet gehuisstijlde 1200s voor de gloednieuwe ICRs konden worden aangetroffen. Nu staan er 8 Esso ketelwagens achter (4650), wit met een rode band. Met deze olietrein ziet een blauwe 1200 er ook goed uit. Beter dan met een groene 151 ervoor want daarmee is het kleur- en glanscontrast te groot, geeft mij pijn aan de oogjes. Een blauwe 1200 kan dat wel hebben.
Het geluid
Mijn baan wordt gestuurd door een MS1. Dit houdt in dat ik compressor en ventilatorgeluiden mis, geen tweede tyfoon heb en een rangeersnelheid. Het zij zo. Er rijden een paar andere machines met het nodige geluid rond en om met oordoppen aan de baan te moeten zitten gaat mij wat ver. Het rijgeluid doet mij wel aan een 1200 denken zoals die mij naar Maastricht bracht. Het 'aan en aflopen' van het geluid gaat sneller dan bijvoorbeeld mijn 141 (39413). Als die met z'n silberlingen aankomt en 'uit' moet gaan is er nog een halve minuut geluid en compressie voor het afsluitende afblazen. De 1203 doet dat iets vlotter.
Gebruikers van MS2, CS en zo nodig ik uit om dit stukje aan te vullen met de ervaringen van de voor mij niet bereikbare geluiden.
Het licht
De winkelmeneer wees mij er met zichtbaar plezier op, een L-frontsein. Achteraan twee sluitlichten, hoog. Pas na de renovatie kreeg de 1200 de grotere lichtbakken. De 1203 heeft ook de mogelijkheid om de Duitse dubbel-A (ok, dubbel-L) te voeren. Tja, het is een Nederlandse machine en geen Duitser dus ik weet niet hoe vaak een 1200 deze lichtvoering heeft gehad, als dat al kon. Nu heeft M* voor enkele Zwitserse machines wel een mogelijkheid om met een wit sluitsein te rijden (meen ik, correct me please). Zou het dan niet mooier zijn om voor Nederlandse machines met het toplicht van de A als rangeerlichtvoering te kunnen rijden. Voor de 1203 weet ik niet wat het rangeerlicht is, het top L of een van de 'grote' frontlichten. In de loop van de jaren zag ik bij NS spul wel vaker een ander licht aan ipv het top A bij deze gelegenheden. Graag hoor ik van de deskundigen in dit forum wat voor licht deze 1203 zou voeren.
Rijeigenschappen
Daarover kan ik kort zijn, passend bij zo'n zware loc. Doet het prima.
Groeten
Fokko