Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 37127 - NS1203

Gestart door PeterBezemer maandag 29 december 2014, 00:40:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Marklin 37127 - NS1203
En ook deze loc verdient een eigen topic...

de 1203:




familiefoto: (1203 1206 1207 1215)


- De 1203 heeft, in tegenstelling to de eerder uitgebrachte blauwe 1200's, een antenne op het dak van de cabine.
- Ook de kleur blauw is net een beetje anders.
- De binnenkant is natuurlijk helemaal nieuw, t.o.v. de 1215
- interieur heeft andere kleur

klik hier voor de 1201 (37124)

klik hier voor de 1252 (37128)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Hoi Peter,

Fraai in beeld gebracht.
Is de hele familie ook van Märklin?

Groeten,
Ton.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Mooie lineup Peter. :thumbup:
Het lijkt wel of de bies van de 1203 dunner is dan bij de oudere uitvoeringen.
Ik dacht dat de 37126 en de 37127 pas volgend jaar zouden worden uitgeleverd.
Maar blijkbaar heeft marklin de 37127 nog dit jaar de deur uit gekregen.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Peter,

Gefeliciteerd met je hele mooie nieuwe aanwinst.

Vindt persoonlijk de 1200 serie ook erg mooi. Ben vroeger zelf in mijn Lima tijd in het bezit geweest van de 1220 (welke tegenwoordig vrolijk zijn rondjes rijdt bij het zoontje van een collega van mij).

En kan zelf genieten van de Märklin 1205. Beide dus de geel/grijze uitvoering.

Rijden ze trouwens ook op je baan? Of staan ze in de vitrine.

Groeten,

Jan
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
CiteerIs de hele familie ook van Märklin?
ja, heb de oude serie ook min of meer compleet


CiteerMaar blijkbaar heeft marklin de 37127 nog dit jaar de deur uit gekregen.
ja, nog net

CiteerRijden ze trouwens ook op je baan? Of staan ze in de vitrine.
Zo af en toe doen ze een conditieritje, heb (nog) geen vitrine. Maar ik heb ze niet gekocht om in een vitrine weg te roesten  ;)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Peter, wat vind je van de rijeigenschappen van de 1203(met de nieuwe aandrijving)?
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
@kappa
geen idee, nog niet geprobeerd, maar mijn 1252 (37128) rijdt als een zonnetje :)

(zie topic 37128)

Als de 1222 binnen is komt er een mega-familiefoto :-)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Mooie line-up Peter.

Mooie kleur dat Pruisisch blauw :thumbup:
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Citaat van: basjuh1981 op maandag 29 december 2014, 13:55:05
Mooie kleur dat Pruisisch blauw :thumbup:
Inderdaad, maar ACTS-blauw bevalt opzich ook wel...

Re: Marklin 37127 - NS1203
Dat is ook niet slecht, maar dat Pruisisch Blauw vind ik mooier. :)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Gaaf!!! De uitvoering die ik eigenlijk hebben wil!....
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
hoe is het geluid?
Andre
Re: Marklin 37127 - NS1203
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Citaat van: basjuh1981 op maandag 29 december 2014, 13:55:05
Mooie kleur dat Pruisisch blauw :thumbup:
Nooit geweten dat Pruisisch Blauw en Berlijns blauw hetzelfde zijn. ;)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Berlijns/Pruisisch blauw ===> klik
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Berlijn ligt in Pruisen...
de 1200 in het donkerste blauw vind ik wel de mooiste... ;)

de 1254 is meer paars/blauw, acts versie dus he
Re: Marklin 37127 - NS1203
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Citaat van: nobody op maandag 29 december 2014, 16:59:18
Berlijns/Pruisisch blauw ===> klik
Dat weet ik Wim, nadat ik, voordat ik mijn reactie plaatste, hier had gekeken. ;)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Retestrak, die 1203! Ik word er wel enthousiast van.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
G'dag!

Het stuk talud dat ik gisteren heb aangebracht op mijn baan is mooi opgedroogd. Vanmiddag is het daar voldoende licht om te schilderen, ik zie graag wat ik doe. Geeft mij even de tijd om wat te schrijven over mijn 1203.

Tijd van leveren
De leverancier vertelde mij een paar weken geleden dat hij levering tussen kerst en jaarwisseling verwachtte. Op de 24e even voor enen kreeg ik de levermail. Dat zag ik begin van de avond echter. Vond ik prima zo, geen gehaast en het gaf mij de gelegenheid om de kerstdagen nog eens door de boeken te neuzen naar wat foto's van 1200s. Zaterdagochtend ben ik door de sneeuw naar Rotterdam getogen om de 1203 op te halen. De winkelmeneer vroeg zich wel af waarom die levering uren voor de kerst nog zonodig moest maar had er verder geen probleem mee.

Verpakking
Voor het testritje op de winkelbaan moest de doos open. De huls van de binnenverpakking zat er vreselijk strak om en de winkelmeneer had grote moeite om deze te lossen. Voor het vervoer naar huis heb ik de binnendooshuls los meegenomen. Voor het locomotievenvervoer had ik mijn werktas meegenomen. De doos van een 1200 past daar precies in en krijgt voldoende bescherming. 

Het model
Groot, dat was mijn eerste indruk van het model en dat is ook de indruk passend bij een 1200. De handgrepen op de neus waren mij  in het echt nooit zo opgevallen en ik heb toch de nodige kilometers achter een 1200 doorgebracht. Deze uitvoering van zo rond 1970 was precies wat ik passend vind voor mijn tijdperk IV baan die ik nu opzet. Een mooie overgangsperiode waarin het oude materiaal de laatste ritten maakt en de eerste nieuwelingen zich al aandienen. Zonder de (model)werkelijkheid al te veel geweld aan te doen kan er een grote verscheidenheid aan combinaties door de 1203 getrokken worden. Hij begon met een stam plan E (4049s en 4117) en dat zag er al mooi uit, vond mijn vrouw ook al. Uit mijn boekengeneus met de kerst kreeg ik nog mee dat er zelfs in 1982 nog een korte periode niet gehuisstijlde 1200s voor de gloednieuwe ICRs konden worden aangetroffen. Nu staan er 8 Esso ketelwagens achter (4650), wit met een rode band. Met deze olietrein ziet een blauwe 1200 er ook goed uit. Beter dan met een groene 151 ervoor want daarmee is het kleur- en glanscontrast te groot, geeft mij pijn aan de oogjes. Een blauwe 1200 kan dat wel hebben.

Het geluid
Mijn baan wordt gestuurd door een MS1. Dit houdt in dat ik compressor en ventilatorgeluiden mis, geen tweede tyfoon heb en een rangeersnelheid. Het zij zo. Er rijden een paar andere machines met het nodige geluid rond en om met oordoppen aan de baan te moeten zitten gaat mij wat ver. Het rijgeluid doet mij wel aan een 1200 denken zoals die mij naar Maastricht bracht. Het 'aan en aflopen' van het geluid gaat sneller dan bijvoorbeeld mijn 141 (39413). Als die met z'n silberlingen aankomt en 'uit' moet gaan is er nog een halve minuut geluid en compressie voor het afsluitende afblazen. De 1203 doet dat iets vlotter.
Gebruikers van MS2, CS en zo nodig ik uit om dit stukje aan te vullen met de ervaringen van de voor mij niet bereikbare geluiden.

Het licht
De winkelmeneer wees mij er met zichtbaar plezier op, een L-frontsein. Achteraan twee sluitlichten, hoog. Pas na de renovatie kreeg de 1200 de grotere lichtbakken. De 1203 heeft ook de mogelijkheid om de Duitse dubbel-A (ok, dubbel-L) te voeren. Tja, het is een Nederlandse machine en geen Duitser dus ik weet niet hoe vaak een 1200 deze lichtvoering heeft gehad, als dat al kon. Nu heeft M* voor enkele Zwitserse machines wel een mogelijkheid om met een wit sluitsein te rijden (meen ik, correct me please). Zou het dan niet mooier zijn om voor Nederlandse machines met het toplicht van de A als rangeerlichtvoering te kunnen  rijden. Voor de 1203 weet ik niet wat het rangeerlicht is, het top L of een van de 'grote' frontlichten. In de loop van de jaren zag ik bij NS spul wel vaker een ander licht aan ipv het top A bij deze gelegenheden. Graag hoor ik van de deskundigen in dit forum wat voor licht deze 1203 zou voeren.

Rijeigenschappen
Daarover kan ik kort zijn, passend bij zo'n zware loc. Doet het prima.

Groeten

Fokko
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Je hebt er een heel verslag van gemaakt Fokko! Ik moest wel lachen omdat je de manier van vervoer naar huis zelfs beschrijft.

Citaat van: FokkoKPD op vrijdag 02 januari 2015, 11:29:18
Zonder de (model)werkelijkheid al te veel geweld aan te doen kan er een grote verscheidenheid aan combinaties door de 1203 getrokken worden. Hij begon met een stam plan E (4049s en 4117) en dat zag er al mooi uit, vond mijn vrouw ook al. Uit mijn boekengeneus met de kerst kreeg ik nog mee dat er zelfs in 1982 nog een korte periode niet gehuisstijlde 1200s voor de gloednieuwe ICRs konden worden aangetroffen.

Inderdaad hebben er blauwe 1200's voor de nieuwe ICR's gereden. Die waren wel aangepast tov van het Märklin-model: A-frontsein ipv omgekeerd L, doorlopende luchtroosters en zo nog een paar details.
Dit model is inderdaad perfect in de periode van de Märklin 4049 (met NS-vignet dan) en 4117, alleen is de detaillering natuurlijk van een heel ander niveau. Wat dat betreft zouden de Plan E's van Artitec beter in aanmerking komen. Die rijden alleen niet op M-rails of in te krappe bochten en daar hebben de Märklin-exemplaren geen enkele moeite mee. Die gaan zelfs door de industriestraal 5120.

Ik vind de 1203 een echt juweeltje. Märklin doet echt zijn best de nieuwe concurrent bij te houden. Dat valt niet mee als je model alweer 10 jaar op de markt is. Toch is het vrij aardig gelukt denk ik. De nieuwe aandrijving is werkelijk geweldig. Jammer dat die niet van het begin af aan is toegepast. Het model loopt soepel. Ook fijn dat het volume van de sounddecoder regelbaar is. Bij de "koffiemolenmotor" zou dat overigens een zinloze optie zijn geweest  ;)
Compatibiliteit met M-rails is niet overal even prettig. Op sommige wissels blijft het nieuwe model sleper hangen. Zelfs vol gas komt de sleper niet los. Enige optie is achteruit rijden en het met een aanloopje nogmaals proberen.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Citaat van: FokkoKPD op vrijdag 02 januari 2015, 11:29:18
De 1203 heeft ook de mogelijkheid om de Duitse dubbel-A (ok, dubbel-L) te voeren. Tja, het is een Nederlandse machine en geen Duitser dus ik weet niet hoe vaak een 1200 deze lichtvoering heeft gehad, als dat al kon.
Een dubbel L kon wel maar werd niet gevoerd omdat het NL rangeersein 1 witte lamp aan voor en achterzijde is.
Citaat van: FokkoKPD op vrijdag 02 januari 2015, 11:29:18Zou het dan niet mooier zijn om voor Nederlandse machines met het toplicht van de A als rangeerlichtvoering te kunnen  rijden. Voor de 1203 weet ik niet wat het rangeerlicht is, het top L of een van de 'grote' frontlichten. In de loop van de jaren zag ik bij NS spul wel vaker een ander licht aan ipv het top A bij deze gelegenheden. Graag hoor ik van de deskundigen in dit forum wat voor licht deze 1203 zou voeren.
Zoals gezegd is het rangeersein 1 witte lamp en het maakt daarbij niet uit welke, kan dus een frontsein ('groot frontlicht') of een wit hoeksein ('top L')zijn.
Beide hoekseinen konden zowel rood als wit zijn, rood ontstaat door er handmatig een rood glaasje voor te draaien.
De seinen konden onafhankelijk van elkaar worden ingeschakeld.

Bij de gerenoveerde versie werden de front- en sluitseinen d.m.v. een wisselschakelaar geschakeld waardoor of het frontsein of het sluitsein is ingeschakeld, links en rechts met een eigen schakelaar.
Het middenfrontsein ('toplicht') heeft een eigen schakelaar.
Voor het rangeersein kan dus elk van de drie seinen worden gebruikt.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Frits Osterthun
gast

Re: Marklin 37127 - NS1203

Märklin 37124 © Frits Osterthun
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
@Frits Osterthun
ehm, dit topic gaat over de 1203, voor de 1201 moet je hier zijn
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Inderdaad prachtig model die 1203 en voor mij dan ook de reden om deze vorige week op de beurs in Houten aan te schaffen. Thuis gekomen natuurlijk direct op de baan gezet en aan het rijden geslagen maar ik kreeg al gelijk de indruk dat het geluid wat deze loc maakte niet helemaal klopte. Ik heb het nu een week aangekeken maar volgens mij klopt het niet, met name bij het langzaam rijden, maar aangezien ik nog maar net begonnen ben met deze geweldige hobby weet ik het ook weer niet heel zeker.
ik heb een filmpje (met geluid natuurlijk  :)) gemaakt, hebben jullie een idee of dit erbij hoort? Met name goed te horen rond de 20sec en rond de 50sec.

https://www.youtube.com/edit?video_id=IPmLrCRAZFM&video_referrer=watch

Alvast bedankt,
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Helaas. Om dat filmpje te kunnen zien moet men een Google account aanmaken...
En dat doe ik maar even niet. Ik kan je niet helpen.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 16 januari 2015, 14:06:18
Helaas. Om dat filmpje te kunnen zien moet men een Google account aanmaken...

nee, de link is gewoon fout...
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
O ja, nu zie ik het ook. Anywayz, het resultaat is hetzelfde...
Re: Marklin 37127 - NS1203
Ik krijg "Er zijn geen video's gevonden"
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Sorry, had niet door dat de link niet goed werkte, bedankt Peter.
Is ook met m'n telefoon gefilmd, kwaliteit laat een beetje te wensen over. En let aub niet te veel op de geplaatste 'scenery', is een creatie van m'n kinderen  :)
Re: Marklin 37127 - NS1203
Deze lok hoort zijdezacht te rijden. Terug naar de winkel dus.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Eens met Ben. Deze geluiden hoort 'ie absoluut niet te maken, zelfs niet als je op allerlei vernuftige knopjes op je (digitale) centrale drukt. Een heel zachte zoem is normaal.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Dank voor het meekijken. Ik heb inmiddels de winkel gebeld (Kuijpers) en geen probleem natuurlijk. Kan 'm dit weekend op de modelspoordagen in Rijswijk afgeven en dan kijken ze 'm na. Hoop m daarna snel weer terug te hebben om te horen hoe deze echt moet klinken.

Gr. Alex
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Als ze 'm niet ter plekke kunnen herstellen, dan lijkt het mij heel redelijk om een ander exemplaar te krijgen hoor...
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Ga 't proberen, zou wellicht minder zijn als ik straks een gerepareerde terug krijg terwijl ik een nieuwe aangeschaft heb.
Zal morgen laten weten of het gelukt is.

Gr. Alex
Re: Marklin 37127 - NS1203
Net die van mij voor het eerst op de baan gezet en natuurlijk gelijk even getest. Zowel voor als achteruit in een paar snelheden over de bocht en wissel laten gaan, maar dat geluid maakt hij echt niet bij mij. Dus inderdaad teruggaan.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
De loc is zonder problemen omgeruild, prima service. Ook in de winkel voor de zekerheid de nieuwe loc even laten rijden. Dat was wel even een wereld van verschil met wat er thuis voor geluid allemaal uit de loc kwam.  :thumbup:
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
goed om te horen, ben benieuwd wat precies het probleem was
Re: Marklin 37127 - NS1203
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Sorry, geen idee. Ze hebben 'm teruggestuurd naar M* al gaf de winkelier aan dat ze zelf het geluid niet hadden kunnen ontdekken.
Ik ben in ieder geval blij dat dit voor mij opgelost is. Zit nu alleen met een net nieuwe rocky rail 6400 die ook niet helemaal zuiver klinkt  :-( maar dat is weer een ander topic...
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Ik heb even nagezocht in welke periode deze 1203 inzetbaar zou kunnen zijn. Dat NS-vignet is er in 1969 opgekomen. De Klima-roosters ("onderverdeeld") die het model heeft zijn bij de 1203 vermoedelijk al in feb. 1970 vervangen tijdens een H3-revisie door K&L-roosters (uit één stuk). Dat maakt de inzetbaarheid dus eigenlijk maar 1 jaar: 1969 (en jan./feb. 1970). Daarbij is mijn aanname dat het vervangen van de roosters inderdaad ook tijdens een H3 gebeurde en niet op een ander moment. De constructiewijziging die de vervanging van de Klima-roosters betrof was CW.68206, al in 1968 afgegeven, maar per 1969 geleidelijkaan doorgevoerd.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Bedankt voor dit stukje geschiedenis. :thumbup:
Mag ik vragen hoe je aan deze info over o.a.CW.68206 komt?
Lijkt mij interessant om hier meer over te weten.
Re: Marklin 37127 - NS1203
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Marklin 37127 - NS1203
Tuurlijk, mijn info komt uit de Henk Bouman-bijbel: "Electrische locomotieven NS-serie 1200", uitgegeven door Uquilair in 1998, ISBN 90-71513-29-7. Het wordt soms wel eens aangeboden tweedehands, maar vaak tegen debiele prijzen. De uitgeverij zou een heruitgave moeten overwegen denk ik, want de vraag is er nog wel en er kan een hoofdstuk worden toegevoegd (ACTS/EETC/musea).

De info over aanbrengen van het vignet staat op blz 91 (fotobijschrift) en over de CW op pag.92.

Mocht je het boek niet hebben of kunnen aanschaffen, dan even samengevat.
De Klima-filters waren eigenlijk te goed. Ze namen zoveel stof op dat ze vrij snel verstopt raakten. Schoonmaken was een langdurig klusje. Er werden proeven genomen met alternatieven: gaasruitjesfilters (proefkonijnen 1204, 1210, 1214, 1221, 1223, 1225) en "Krapf & Lex"-filters (1222). Die laatste oplossing werd ook door DB gebruikt. Het bleek ook de beste oplossing. CW68206 werd opgesteld. Alle zijwandfilters moesten worden vervangen door K&L-filters, waarbij de proefkonijnen met de gaasruitjesfilters vòòr de winter van 1969-'70 vervangen moesten zijn. Achter de K&L-filters werden bovendien metaalfilters aangebracht, met een paar cm tussenruimte.

Meestal werden constructiewijzigingen doorgevoerd zodra een loc werd binnengenomen, afhankelijk van de tijd die zoiets kostte. Kleine constructiewijzigingen (minder dan een dag werk) werden direct uitgevoerd en grotere tijdens de revisiebeurten. Loc 1203 kreeg zijn H3-revisiebeurt in 2-'70 volgens de tabel op blz 184. Aangezien H3 een grote revisiebeurt betreft ben ik er vrij zeker van dat toen ook die roosters zullen zijn aangepakt. Alleen staat het er niet letterlijk, dus zeker weten doe ik het niet. Ik heb ook geen foto's van de 1203 van rond die tijd gevonden die het zouden kunnen aantonen.