Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken

Gestart door LibertyCity dinsdag 19 november 2013, 10:28:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik me helemaal suf heb gezocht naar het antwoord op mijn vraag. Het openen van een nieuwe topic is meer een wanhoopsdaad.

Ik ben druk doende met het afbouwen van mijn baan. Bouw heeft lang stil gelegen dus veel kennis is vervlogen. Een korte situatieschets:

Baan in U-vorm, ga digitaal rijden, heb toentertijd blokken gemaakt bestaande uit 3 secties (inrij/ stopsectie [afhankelijk van rijrichting), afremsectie, inrij/ stopsectie [afhankelijk van rijrichting). Ik maak gebruik van massastroomdetectie (heb hiervoor gebruik gemaakt van 7500's van Marklin).

Nu ik weer de draad heb opgepakt heb ik ontdekt dat het raadzaam is om voldoende aansluitrails te maken t.b.v. voeding/ ongestoord digitaal signaal\ voeding.

Een aantal vragen:

1. Ik begrijp dat je de standaard aansluitrails van Marklin K-rails niet kan gebruiken vanwege mijn systeem voor massastroomdetectie. Klopt dit?
2. Hier heb ik me suf naar gezocht: hoe maak ik desgewenst dan zelf een aansluitrails van Marklin K-rails? Er staat mij vaag iets bij dat je de rode draad aan het einde van de rails onder de middengeleider soldeert en de bruine draad op het rail-asje/ koppelstuk van de rails. Klopt dit?

Bij voorbaat dank voor het beantwoorden danwel lezen van mijn vragen  :)

P.S. Volgens de forumregels moet ik me voorstellen. Ik heb echter zo snel geen subforum hiervoor kunnen vinden.

Edit: voorstelhoekje gevonden dankzij introductiemail van het forum


Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
is heel juist.Wel op letten dat je steeds aan dezelfde kant de massa aansluit.Anders kom je mss voor rare situaties te staan op je terugmeldrail.Ik neem steeds de linker rail als massa voor de voeding en onderbreek dan de rechter rail voor de terugmeldsecties.
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Dank voor de hele snelle reactie.
Rood in het midden dus en die aansluiten op mijn Intellibox.

Uit andere topics begreep ik om geen S39 tin te gebruiken maar bijvoorbeeld harskernsoldeer of loodvrije soldeer bij voorkeur met 3% CU voor een lager smeltpunt. Ik ga zo boodschappen doen in de stad :)

Ik zal overigens foto's maken ervan zodat deze wellicht op de Wiki van 3rail gebruikt kan worden.
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Hi  ?,

Als je in de zoekfunctie, hier op het forum, "massadetectie" invult vind je veel leesvoer hierover.
Zelf soldeer ik de massadetectie (bezetmelding) draad gewoon rechtstreeks aan de railstaaf en over de volle lengte van het te detecteren stuk.
Gewoon met harskern-soldeer (60-40 en op loodbasis) en beetje zuurvrij soldeervet.
Met dremeltje klein stukje (2-3mm) rails schoon maken(vijlen)

groet
Harald

Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Ik heb een aantal aansluitrails gemaakt inmiddels. Het solderen was voor mij als varen op onbekende wateren.

Alvorens ze in de volledige baan te plaatsen heb ik eerst een teststukje gemaakt van wat rails en die aangesloten op een analoge trafo. De trein reed perfect.

Aangezien ik echt volledig een n00b ben hieronder twee foto's. Blijkens de testen heb ik ze goed gesoldeerd. Zijn deze dan ook bruikbaar in mijn digitale baan?

Twee foto's van het resultaat. Het ziet er niet allemaal gestroomlijnd uit ;)

Rood voor het digitale signaal van de IB

Untitled on Flickr

En bruin, de massa

Untitled on Flickr
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Hi ?,

Het rode soldeer werk ziet er goed uit.
Bij de oranje draad, strip ik, de draad, zeker 1 cm langer want dan kan je hem makkelijker tussen de bielsen laten doorlopen en kan je hem goed wegwerken. Ook wat beter laten "uitvloeien". Gebruik je soldeervet?
Trek eens aan die draad, zit hij goed vast?

groet
Harald
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Aan de draad ja je trekken zonder dat die los laat. Ik zal de tip van het extra strippen meenemen. Wederom dank voor de reactie.
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Ha LC, ik heb voor mijn stopsecties in het schaduwstation en de massa detectie voor de bezetmelding gewoon oude contactrails op de beurs gekocht en daar de verbinding naar de 2e spoorstaaf weggeknipt, zodat er maar 1 staaf gekoppeld is (zie foto). Moet goed werken lijkt me. Ik kan nu altijd de draad klemmen en er makkelijker wat aan rommelen als er storing is en het schaduwstation moeilijker bereikbaar wordt.
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Thanks voor de reactie. Dat is heel handig. Moet even kijken welk deel van de rails die verbinding is. Zal er vanavond even naar kijken.
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Ik bedoelde natuurlijk "aansluitrails" ipv. contactrails. Contactrails zijn andere dingen. De rode draad klem ik voor de stroomverzorging in de stopsectie en de bruine draad klem ik voor de bezetmelding voor het gehele baanvak.
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluitrail Marklin K-rails zelf maken
Aansluitrails werken goed, echter na controle of er geen "ontstoring" in zit, solderen is vanzelfsprekend "natuurlijker".

Groet, Anne  W