Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Je test ze via het configuratie programma van de OC32. Daar moet je sowieso de standen per servo in afregelen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
AHOB (nou ja, een halve dan :D) op een OC32:



Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Schitterend Ben,  :thumbup:
Ze heten toch A Halve OB,  :mrgreen:

Gr. Jan
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Heb er nog zo een. :D
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nice Ben !! de OC32 en ahob staan op het verlang lijstje van komend jaar.
Groet Robert
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben, wat is dit nou?!? Die boom hupt niet eens na op het hoogste en laagste punt.
Daar is de OC32 ook toe in staat (maar dat hoef ik jou niet te vertellen). Of heeft dit type half-boom daar geen last van?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
In Nederland gaan de bomen netjes naar beneden zonder na te huppen :D.

Maar ze gaan wel sneller omhoog als naar beneden.
Dit is misschien ook wel in te stellen bij de OC32?

Ook knipperen de lampen op de boom tegelijk met de lampen op de paal.
En dan wel zo dat als op de paal de rechterlamp brandt, deze ook op de boom brandt.
Zie onderstaande link en dan iets naar beneden scrollen naar de AHOB
http://www.marcrpieters.nl/overweg.html

Groeten Sander
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Gedaan Arjan maar is niet mooi, boom is te kort. In het echie wordt ook nauwelijks gehupt. :D



Sander, er komen nog twee lossen palen bij en als de andere boom er in zit stel ik de boel opnieuw af op snelheid en knipperen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Een eerdere post over de AHOB is niet helemaal correct waar het gaat om het aansluiten van het toplicht op de boom. Het schema heb ik verwijderd.

Het toplicht dient niet te knipperen en sluit je aan volgens onderstaand. Als de boom sluit knipperen de 2 uitgangen X0 en X1 om en om. Als je de lijntjes volgt zie je dat de toplicht feitelijk in serie staat met beurtelings een van beide andere led's en dus altijd brandt. Ik heb een BAT54C toegepast maar met 2 dioden 1N4148 werkt het ook prima.



Als eerder gezegd draait de AHOB op één adres met standje open/dicht (aan/uit of rood/groen zo je wilt) en op 6 pinnen van de OC32, 2 pinnen voor de servo's, 2 pinnen voor de alle led's van de palen en 2 pinnen voor de alle knipperende led's van beide bomen. De leds van de palen zijn aangesloten op een gemeenschappelijke GND. De OC32 is voorzien van 220 ohm weerstandsbankje die ongeveer 3V van de 5V wegneemt. Daarmee heb je voor de led's geen serieweerstand meer nodig.



Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Even wat opmerkingen over de OC32 Vanaf HIER Ik probeer de informatie over de OC32 te centraliseren.

vr.gr.
Jurrien
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen wat ik moet aanschaffen? Ik wil met de OC32 de servo's schakelen en in de toekomst seinen en verlichting. De OC32 zal door iTrain via USB aangestuurd worden.

Als ik op de site van PiCommIT kijk dan zie ik diverse variante staan. De OC32, OC32/ETI, OC32/DCC, OC32/FULL, OC32 Plug&Play en de OC32/BASIC.
Voor een leek is dit lekker verwarrend :?. Wat ik al wel begreep is dat ik de U485 nodig heb om de OC32 via USB aan te sluiten.

Wie o wie kan mij helpen om mijn boodschappenlijstje compleet te maken?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Barry,
Kijk eens op de site van de maker, Leon van Perlo. Hier is onder andere in de download sectie de handleiding van de OC32 te vinden.

Ik heb geen kennis of ervaring van het aansturen met iTrain, maar het lijkt erop dat je dan alleen een OC32 een RS485 nodig hebt. Dan stuur je via de USb aan. Verder nog wat weerstandsbankjes voor het aansturen van de servo's. Dat staat in de handleiding.

Succes, het is een mooi apparaat.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Daar heb ik gekeken, maar voor aanschaf moet je bij o.a. PiCommIT zijn. Die weerstandsbankjes was mij ook al bekent.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als je alleen maar USB t.b.v. iTrain gebruikt koop je de versie zonder ETI/DCC. En je hebt dan uiteraard een U485 nodig.

Overigens zou ik dat nooit op die manier doen maar da's een ander verhaal.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik zou de boel gewoon aansturen via DCC. Heb je uiteindelijk meer aan.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dus met andere woorden? :? :help:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Geen U485 toepassen, kun je ook lekker je wisseltjes schakelen zonder eerst je PC en iTrain op te tuigen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Spoorman op maandag 15 december 2014, 19:42:02
Geen U485 toepassen, kun je ook lekker je wisseltjes schakelen zonder eerst je PC en iTrain op te tuigen.

Dus als ik jou goed begrijp dan alleen aansluiten op de DCC aansluiting en die vervolgens op de baanspaning? Als dat zo is dan kun je de OC32 toch niet configureren, want dat kan alleen via USB of seriële aansluiting lees ik?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Je kunt op 2 manieren configureren:

Serieel: je kunt de settings naar je decoder schrijven en het gehele decoderprofiel bewaren op je PC. Wil je later wat wat veranderen laad je eerst het profiel weer, maak veranderingen, schrijf weg naar de decoder en bewaar het nieuwe profiel weer voor later.

U485: je kunt schrijven maar ook lezen. Opslaan van het decoderprofiel is dan niet meer nodig. En met de U485 kun je eventueel firmware updaten.

De OC32 kun je gebruiken als "gewone" DCC decoder die aan je centrale hangt via de DCC ingang. Of via je PC aan in jou geval iTrain maar dan via de U485. Mijn voorkeur heeft het eerste omdat je flexibeler bent.

Dus als je gaat kopen zou ik de DCC versie nemen. U485 en serieel is altijd aanwezig. ETI kan handig zijn als je iets op je baan wilt laten "gebeuren". Het prijsverschil is overigens maar ?8 tussen een kale en een full versie.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nu weet ik niet hoe je de servo's aan je OC32 wil koppelen, maar naast de servo en de databankjes kan je ook nog de DS32 bestellen dan krijg je dus zoiets als op onderstaande foto toegestuurd.



dit is trouwens de complete OC32 decoder met DCC, die ik net in huis heb.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Kan. :thumbup:

Een prutser als ik maakt dat zelf van een stukje strokenprint en wat connectoren.





Gr, Ben.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben zo kan je het ook doen uiteraard, maar we dwalen af volgens mij :)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dit gaat over de OC32 en z'n toepassingen. Jij hebt een toepassing gekocht en ik maak 'm zelf. Ik zie even niet in waarom we afdwalen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: brietdijk op maandag 15 december 2014, 18:01:56
Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen wat ik moet aanschaffen? Ik wil met de OC32 de servo's schakelen en in de toekomst seinen en verlichting. De OC32 zal door iTrain via USB aangestuurd worden.


Ik lees over aanschaffen niet over zelf maken.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben, bedankt voor je uitleg. Mij is het nu helemaal duidelijk.

Nog wel een beetje aan het twijfelen welke aansluiting ik ga gebruiken. Zal voor mezelf nog eens de voor en nadelen naast elkaar leggen.

Ook een mooie oplossing met een strokenprint :thumbup:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Opa-Bullcat op woensdag 17 december 2014, 18:24:05

Ik lees over aanschaffen niet over zelf maken.


De duim: :thumbup:

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
En de duim terug  :thumbup: ;)

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, lees hier waarom.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Demo van Martin Domburg ter vermaeck. :)



Wat je ziet zijn beweging en lichteffecten aangestuurd door een OC32. Voorts 2 analoge en 2 digitale loks die op één en hetzelfde baan pendelen middels Dinamo blokbesturing i.c.m. iTrain.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Leuk spul.  :thumbup:
Wordt er tussen een analoog signaal en digitaal signaal geschakeld door de OC32 ?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nee hoor, de OC32 zorgt alleen voor de effecten.

Met Dinamo kun je met analoge en digitale loks door elkaar heen rijden. Een lokdecoder is niet nodig. Op die manier wordt ook Miniworld R'dam aangestuurd.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Spoorman op dinsdag 23 december 2014, 10:13:49
Met Dinamo kun je met analoge en digitale loks door elkaar heen rijden.
Let wél! Alléén DC! (twee rail). 
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Spoorman op dinsdag 23 december 2014, 10:13:49
Een lokdecoder is niet nodig. Op die manier wordt ook Miniworld R'dam aangestuurd.

Voor digitale loks toch wel, lijkt me?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Een digitale lok zonder decoder is analoog. :)

Ik bedoel eigenlijk dat je voor rijden met Dinamo je lok niet hoeft te digitaliseren.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Helemaal mee eens  :thumbup:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: nobody op dinsdag 23 december 2014, 10:22:27
Citaat van: Spoorman op dinsdag 23 december 2014, 10:13:49
Met Dinamo kun je met analoge en digitale loks door elkaar heen rijden.
Let wél! Alléén DC! (twee rail). 
Dit is de officiële versie, maar op onze club, DigiMRC, rijden we ook met Marklin locomotieven op 3-rail en Dinamo.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik ben zo enthousiast geraakt van dit topic, dat ik zelf ook heb besloten om een OC32 aan te schaffen. Nu heb ik alleen het volgende probleem, waar jullie wellicht een antwoord op hebben.

Ik heb de U485 aangesloten zoals aangegeven in het schema (handleiding), ook heb ik de correcte voedingsspanning aangeleverd (oranje led knippert kort en vervolgens gaat de groene led knipperen). Daarnaast heb ik via de DS32 en SP04R een servo aangesloten, ook volgens het schema in de handleiding van de SP04R. Nu het probleem ...

Bij het configureren van de OC32 (via de PC en dus de U485) geeft hij aan dat er geen communicatie mogelijk is. Ook bij de configuratie kan ik alleen kiezen uit COM1 als poort. Wanneer ik de U485 in de computer steek krijg ik ook een melding vanuit windows dat hij het desbetreffende programma niet kent. Moet ik nog een aanvullende driver op mijn computer installeren (ik werk trouwens op een windows XP computer)?

Ik ben benieuwd naar jullie idee....
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ronald,
De U485 heeft inderdaad een driver nodig. Google maar even op "driver RS485 XP" en je vind wel een download site.

Verder even de draden checken of je juist zijn aangesloten, is de extra draad voor de referentie potentiaal aangesloten en is de terminatie jumper op de OC32 er nog? 
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bedankt Arjan voor de tip. Het bleek inderdaad dat de driver op mijn PC ontbrak. Achteraf stond dit ook wel in de handleiding beschreven, maar ik heb hier kennelijk overheen gelezen. Nogmaals bedankt voor je tip!

Nu ben ik bezig om de servo's voor de wissels te bedienen met de OC32 aan de hand van het voorbeeld dat in dit topic is beschreven. Ik moet eerlijk bekennen dat me dit tot nu toe nog niet is gelukt, maar we geven niet op. Morgen hoop ik wederom een poging te kunnen wagen.

Puur ter achtergrondinfo was ik überhaupt benieuwd waarom ik een midpoint moet aangeven in de parameters (ik rijd op 3 rail en naar mijn idee heb ik de wissel dan ook nooit in het midden staan, hierbij neem ik gemakshalve aan dat deze parameter dus alleen nodig is voor 2 rail rijders om zo een kortsluiting te voorkomen??).
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nee, het heeft niets met 2- of 3-rail te maken. Het midpoint gebruik je voor het inregelen van de servo. In principe is stand recht bv +20 en stand gebogen -20 (of andersom, getallen zijn willekeurig).
Het zorgt ervoor dat beide standen in het bereik van de servo liggen.
Eenmaal in bedrijf staat de servo geschakeld volgens aspect 0 of 1 die ieder aan een kant van het midpoint liggen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Vraagje.. Ik heb inmiddels de oc32 met SP04 binnen. Heb ook communicatie met OC32Config en iTrain.

Ik wil gaan testen met de servo's maar lees ook iets over weerstandsbankjes. Zijn deze weerstandsbankjes perse nodig om de servo's te bedienen?
Ik kom de weerstandsbankjes ook niet tegen op de site van Picommit.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
die heb je zover ik weet nodig inderdaad, en wel 1 bankje per 8 servo's, ik heb zepasbesteld ik zoek even nummer op.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Sneller als ik dacht Barry.

Ik heb voor mijn OC32 waarmee ik dus 32 servo's wil gaan besturen 4 van deze bankjes nodig > even klikken

maar zat er helemaal niets op dan, ik dacht dat er standaard 2 weerstandsbankjes opzaten namelijk.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lees even vanaf HIER En dan met name mijn avonturen met de weerstandbankjes... :D

vr.gr.
Jurrien
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Het is moeilijk voor iemand die nog geen ervaring met de OC32 heeft om de juiste onderdelen te bestellen.
Op de site van Picommit heb je bijv. (ik dacht) al 5 variante OC32 printen. :?

Maar goed ik heb inmiddels de link naar de weerstandsbankjes, waarvoor dank Hans. :thumbup:

Verder nog een vraagje. Ik heb een voeding 5 vdc 2A, deze wil ik gebruiken voor alleen de servo's. Als ik het goed begrijp moet ik een aparte voeding voor de OC32 gebruiken en de power-jumper verwijderen?

Hier nog een plaatje van mijn OC32/DCC:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: brietdijk op dinsdag 30 december 2014, 18:34:00
Verder nog een vraagje. Ik heb een voeding 5 vdc 2A, deze wil ik gebruiken voor alleen de servo's. Als ik het goed begrijp moet ik een aparte voeding voor de OC32 gebruiken en de power-jumper verwijderen?

Klopt  :thumbup:
En die weerstandsbankjes kun je gewoon bij Picommit kopen.

2 en 3 januari hebben ze open dag. Misschien een idee om daar eens langs te gaan en je verder te laten informeren?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo,
er is ook een oc32 cursus bij hip in Werkendam, misschien iets voor jou ??
mvg Robert
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Heb je geen bankjes kun je er ook gewoon losse weerstanden in zetten, waarde ergens tussen de 100 - 220 ohm.

Strikt genomen volstaat een doorverbindingsdraadje ook, de weerstand zit er alleen als veiligheid voor het geval je een defecte servo hebt.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben, waar/hoe zet je die weerstanden dan precies tussen? Weerstanden heb ik genoeg in huis.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
In de acht tegenover elkaar liggende pinnen per bankje. De laatste 2 vrij laten zoals op jouw foto.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dus even voor de zekerheid. Heb geen zin in defecte printen 8)

Zie eerste bank: