Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
OC32 als veelzijdige DCC decoder
De OC32 van Leon van Perlo (http://www.vpeb.nl/) is een veelzijdige decoder. Op mijn 2-rail baan gebruik ik deze om servo's voor wissels aan te sturen, eventueel in combinatie met een relais voor polarisatie, voor NL seintjes en later een AHOB overweg.

De 32 uitgangen kun je min of meer willekeurig programmeren op toepassingen als:
* servo's voor allerlei bewegingen
* seinen van meerdere seinstelsels: o.a. NL, BE, CH.
* complexere zaken als een overwegen met servo's en led knipperlichten
* verkeerslichten
* motoren
* wissel spoelaandrijvingen (met hulpschakeling)
* een veelheid aan licht effecten
* enz.

In dit topic beschrijf ik het aansturen van seinen: hoe de OC32 aan te sluiten, te configureren en hoe de seinen op te nemen in een treinbesturing programma als b.v. Koploper. Alle foto's zijn van mezelf, de plaatjes komen uit de uitgebreide handleiding van Leon.

Voel je vrij om dit topic aan te vullen met jou ervaringen met de OC32.

Aansluitingen van de OC32.

Voor de werking volstaat de DCC ingang aan te sluiten op de centrale net als een "gewone" decoder. En voorts dien je de OC32 te voeden met een gelijkspanning tussen ongeveer 7 - 15V. In mijn geval gebruik ik een goedkope stekkervoeding van 9V DC.

Met het blokje met dipswitches stel je de adresreeks in van je decoder: 1- 32, 33 - 64, enz.

De decoder dien je feitelijk eenmalig te configureren: dit kan op 2 manieren. Met een RS485 interface naar de PC of met een RS232 interface. Meer daarover vind je in de handleiding. Ik gebruik een zelf geknutseld RS232 kabeltje aan één zijde voorzien van een stekkerkroonsteentje en aan de andere kant een USB aansluiting voor de PC of laptop.

De uitgangen van de OC32 zitten rechts op de print via een 37p connector waar je de bedrading aan kunt solderen. Persoonlijk vind ik dat niet zo handig en heb m'n eigen oplossing bedacht met een stukje strokenprint en 4 stuks 8p insteek connectoren. Ook handig als je voorschakelweerstandjes toepast, die steek je gewoon in. Overigens levert van Perlo ook een DS32, soort van docking station met connector strips.



Om "iets" aan te sturen heb je een driver nodig. Standaard wordt de OC32 geleverd met "sink" drivers, 4 IC's, voor elke 8 uitgangen één. Even populair gezegd: met een sink driver kun je hetgeen je aanstuurt aan GND (massa) leggen.

Als voorbeeld een Henckens sein. De led's hebben een gemeenschappelijke anode, zie plaatje, welke aan een voeding komt. In mijn geval weer aan dezelfde stekkervoeding van 9V DC. De 3 kathodes sluit je aan op 3 opeenvolgende uitgangen van de decoder.



Heb je echter seinen met een gemeenschappelijke kathode zoals b.v. van NZH dan heb je niets aan de sink driver. Deze seintjes voed je rechtstreeks vanuit de processor met 5V. Voor de veiligheid wordt op de plaats van de sink driver een weerstandbankje gemonteerd. De kathode komt aan GND (massa), zie plaatje.



Voor een uitgebreide beschrijving van de diverse drivers en weerstandsbankjes zie de handleiding. Tevens is er een uitgebreide site met FAQ en forum: http://www.dinamousers.net/tiki-index.php

Gr, Ben.

Edit: fotolinks gerepareerd.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,

Leuk initiatief.

Wellicht komt het later nog, maar ik denk dat het bij de aansluitingen hoort:

Via de RS485 poort kun je de OC32 aan de computer aansluiten. Deze aansluiting vanaf de PC kun je door lussen naar andere OC32's. Dit maakt het programmeren van de OC32 super eenvoudig. Iedere module heeft een eigen nummer (via de dip switch) en in het configuratie programma selecteer je gewoon de juiste module. Er hoeven geen kabels omgeprikt te worden.
Ook het updaten van de firmware kan op deze wijze naar keuze voor één bepaalde module uitgevoerd worden. Maar daarover later meer (vermoed ik).
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hey Ben,

Je eerste wiki bijdrage???? :twisted: :twisted: >:-D

Walter
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Ben,
Ik heb er net vier op de baan aangesloten met de Nederlandse seinen. Werkt perfect.
Ik volg dit topic met veel belangstelling!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben, hier zat ik net op te wachten!! Heb een partij zelfbouw CH seinen van Schneider liggen die ik via een OC32 wil gaan aansturen dmv iTrain. Had bedacht dat ik met de RS485 aansluiting de OC32 aan de PC wil hangen omdat iTrain die kan herkennen. Ik zie graag het vervolg!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ben,

Leuk dat je wat extra aandacht voor dit geweldig stukje electronica geeft.
Blijf het zeker volgen.

Groeten Sander.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Goed stukje Ben: hier zitten we nou net op te wachten (Leeeke: volg jij dit ook??)

Sander (Seinwezen): komt er nog een workshop OC-32? Succes op voorhand verzekert!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ben,

Super dat jij deze decoder onder de aandacht brengt, op mijn eigen baan maak ik nog gebruik van de voorloper ( OM32 ) en dat werkt super.
Ook bezit ik een OC32 die mijn helikopter ooit eens zal gaan aansturen  8o.

Ik volg graag jou topic want ik denk dat er straks een hoop leuke en leerzame tips gegeven gaan worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: ArjanM op maandag 18 november 2013, 22:02:13

Via de RS485 poort kun je de OC32 aan de computer aansluiten. Deze aansluiting vanaf de PC kun je door lussen naar andere OC32's.


Klopt Arjan. :thumbup:

Een aanvulling dus op wat eerder geschreven is, de OC32 kun je op 3 manieren benaderen en bedienen:

* via een RS232 interface, het genoemde seriële knutselkabeltje
* via een RS485 interface, aan te schaffen bij van Perlo
* via DCC vanaf je centrale

Wat zijn nu de verschillen? Met alle drie de methoden kun je operationele informatie verzenden, b.v. zet een wissel om of  laat een led branden enz.. Met de eerste 2 interfaces is het mogelijk de OC32 te configureren, nodig om de decoder éénmalig te vertellen hoe te handelen bij een bepaald commando (waarover later meer).

Via RS232 kun je alleen maar versturen vanuit PC naar de decoder en niet ontvangen, met de RS485 kun je op en neer praten en deze interface heeft dus tevens de mogelijkheid om de firmware te updaten.

Een voorbeeld uit de handleiding hoe je meerdere decoders in een netwerkje op kunt nemen met één RS485 interface voor de koppeling met de PC:


Bron: VPE.

Het netwerkje bestaat feitelijk uit niet meer dan 2 getwiste draden waarmee je een flinke afstand kunt overbruggen van print naar print. Deze manier van werken is de meest comfortabele maar vraagt de investering van de RS485.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ben,

Er is nog een tussen-oplossing mogelijk, door b.v. de eerste via RS232 of RS485 te sturen en de overigen op TTL-niveau, als ze redelijk dicht bij elkaar zitten. De RS485 heeft natuurlijk het voordeel, dat de afstand erg groot mag zijn.

Groet,
Bert
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Even een pauze ingelast i.v.m. auteursrechten. Alle foto's / filmpjes zijn van mezelf tenzij anders vermeld. De screenprints komen uit de documentatie van Leon van Perlo van wie ik toestemming heb deze te gebruiken.

Als je je hardware aansluitingen hebt gemaakt, de juiste IC's hebt gekozen afhankelijk van wat je aan wilt sturen en een communicatiemodel hebt gekozen van decoder naar PC/laptop kun je beginnen met het configureren van de decoder. Daartoe kun je bij van Perlo de benodigde bestanden en documenten downloaden.

http://www.vpeb.nl/ondersteuning/toolkit-oc32/
http://www.vpeb.nl/ondersteuning/documenten-oc32/

Wat je tenminste nodig het is het OC32 Config 0.0.2.0 Setup programma en OC32 Device Definitions 2011-08-01. Verder is de gebruiksaanwijzing in PDF handig en de PDF file van het NL seinstelsel.

Het Config bestand kun je installeren, de Definitions file zet je in dezelfde directory en als je het programma start krijg je het volgende scherm voor je neus:



Voor je aan slag kunt dien je een aantal zaken in te stellen zoals compoort, het module adres (is gelijk aan de instelling die je gedaan hebt met de dipswitches op je decoder) en indien je een U485 gebruikt het vinkje bij bidirectional communication.

Op het tabblad "General" stel je voor deze module éénmalig de adresreeks in die jij wil toepassen (b.v. 1 -32) en je hardware config, de 4 IC's die je geplaatst hebt. Gebruik je weerstand bankjes doe je niets. Met de knoppen "write settings" schrijf je dit naar je decoder, je ziet dan ook de oranje led flikkeren.

Rechtsboven zie je nog 2 knoppen Save en Load file. Als je klaar bent met configureren kun je het hele bestand saven op je PC disk en later weer ophalen als je iets wilt wijzigen.

Wordt vervolgd.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,

even ter aanvulling en betweterigheid: de NL Seindefenities zijn inderdaad handig als je nederlands rijdt. Voor banen die in een nader land zijn gesitueerd zijn ook andere definities beschikbaar en in dat geval handiger. De definities zijn te downloaden vanaf het Dinamo forum. Hierop krijg je toegang bij aanschaf van één of meer OC32 of ander VPEB hardware.
Nu beschikbaar:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi,

Klopt. Maar ik wilde het nog effe bij een NL seintje houden en het zijn nog experimentele versies.

Maar wat je zegt is correct. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Een NL 3lichtsein werkt op 3 adressen. In OC32 taal heten dat pins. En het sein kent 5 standen, aspects genoemd. Elke sein bezet dus 3 opeenvolgende pins in de OC32 waarbij de 1e pin ook het eerste adres van je sein is in Koploper of iTrain.



In ons geval configureren we het sein met adres 49 in blok 101. Een DCC adres kent echter maar 2 standen: recht en afbuigend. De OC32 zorgt echter voor het juiste beeld door een z.g. re-direct van aspects naar de volgende pinnen 50 en 51.

We nemen de pin aspects over uit bovenstaand plaatje en die vullen we bij de 3 adressen van de eigenschappen van het sein. Daarbij is stand 0 "recht" en stand 1 "afbuigend":



Terug naar de OC32. We kiezen het 3e tabblad "OC32 Device Configuration".

We kiezen het pin nummer wat hoort bij DCC adres 49 (pin 17 van module 2 in dit geval). Voorts via het pull down menu kiezen we voor het juiste sein, klikken op "Load Device" en we schrijven de data naar de decoder middels de knop "write pin aspects". De decoder is nu geconfigureerd. De juiste standen kun je nu eenvoudig testen met de testknop.



Als het allemaal correct is uitgevoerd zou je de seinstanden moeten kunnen maken vanaf je keyboard of via een testprogramma in Koploper of iTrain.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Eenzelfde kunstje kunnen we natuurlijk doen met het Zwitsers seinstelsel in Koploper / iTrain en de OC32.

Daarvoor laden we het Zwitsers definitie file in het configuratie programma en kiezen b.v. voor een hoofdsein met 5 pinnen met de volgende 8 Fahrbegriffe (aspects).

De aspects of Fahrbegriffe dien je weer overeenkomstig in te stellen in Koploper / iTrain.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Duidelijk zover Ben. Een vraag: je zegt: daarvoor laden we het Zwitserse definitie file in het config programma. Is dat laden van een definitie file een standaard optie in het config programma? (de load file button rechts boven?)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Knop Reload DD Kees. Dan kun je een ander definitie file kiezen en in het config programma laden.

De definitie files werden kennelijk zo groot dat Leon van Perlo ze opgeknipt heeft in diverse landen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Ben,
Een tof initiatief van je om het gebruik van de oc32 te verduidelijken alhoewel Leon VP een zeer goede en veelzijdige module op de markt heeft gebracht. Ik heb momenteel 3 modules waarvan 2 met de Belgische seinen en ja ... ik ben Belg. De volgende module is voor het besturen van servo's en verlichting maar er komen nog verschillende modules. Nu had ik toch een vraag voor de installatie. Als mijn pc crashed heb ik steeds problemen om de device definitions in de juiste directory te krijgen. Zou jij het zien zitten om enkele screenshots te plaatsen zodat ik dit dan gemakkelijk kan installeren. Heb dit al enkele malen meegemaakt en dit kost men soms uren voor ik dit weer vind.
Mvg
Philippe
http://forum.3rail.nl/Smileys/default/eek.png
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dag Ben,

Het zwitsers seinbeeld stelsel is een lastige, zeker bij de L-signale.  Raadpleeg voor de seinbeelden http://9mm.bplaced.net/9mm_2_026.htm of http://www.bav.admin.ch/grundlagen/03514/03533/03649/ onderdeel R300.2

Je hebt seinen op de vrije baan, in- en uitrij seinen. Daar zit verschil in. Dat merk je ook in de producties van Koyodo/Lemaco, Schneider, MicroScale en Alphamodell.

Schneider heeft HET grote voordeel dat je met bouwpakketjes (via CONRAD) de diverse lichtbeelden kunt samenstellen. Dat is een uitdaging!

Het N-seinenstelsel is van deze tijd: zeer modern, eenvoudig en vergelijkbaar met die van de NS.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: 755philippe op zaterdag 30 november 2013, 22:13:40

Als mijn pc crashed heb ik steeds problemen om de device definitions in de juiste directory te krijgen. Zou jij het zien zitten om enkele screenshots te plaatsen zodat ik dit dan gemakkelijk kan installeren. Heb dit al enkele malen meegemaakt en dit kost men soms uren voor ik dit weer vind.


Hallo Philippe,

De standaard locatie waar het OC32Config.exe programma is geïnstalleerd is normaliter ?C:Program FilesOC32Config?. Als je daar ook de definitie files zet moet het goed gaan.



Is dat een antwoord op je vraag?

Kijk ook even hier voor meer uitleg: KLIK

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Has-bls op zaterdag 30 november 2013, 22:31:38

Het zwitsers seinbeeld stelsel is een lastige, zeker bij de L-signale.


Hoi Henk,

Ik heb nauwelijks enige kennis van het CH seinstelsel. Maar wil ik iets weten dan is voor mij The Signal Page een kennisbron. Daar vind je diverse links w.o. Signalling system L.

Van Perlo vraagt ook feedback en aanvulling van gebruikers m.b.t. het Zwitsers seinstelsel. Zie ook hier.

Geïmplementeerde seinbeelden zijn heden:



Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Frotter op zaterdag 30 november 2013, 20:53:43
Knop Reload DD Kees. Dan kun je een ander definitie file kiezen en in het config programma laden.
Aanvulling: heb je meerdre definitie files nodig, bv omdat je zowel duitse als zwitserse signalen op de baan hebt, dan kun je beide files laden door Shift in te drukken bij het aanklikken van "Reload DD" (vanaf OC32Config 0.0.2.3d) [edit] Hm, zie nu dat dat ook te lezen is op de link onder de "klik" van Ben hierboven. Excuurs voor het dubbel op [\edit]

Het implementeren van andere signaalbeelden is werkelijk een fluitje van een cent. Ieder lampje is een uitgang. Heb je eenmaal de structuur van de definitie door, dan is die eenvoudig aan te passen. Zo zal ik binnenkort de implementatie van het Simplon InterModaal signaal in de OC32 zetten. Een hoofdsein met één lamp aan of uit. En een voorsein met één lamp knipperend aan of uit. Ik zal de definities hier dan plaatsen (en aan Leon doorgeven ;-) )
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ben en alle overige volgers,
Om de een of andere duistere rede heb ik de afgelopen weken dit topic gemist (sorry Ben  :?)
Heb het nu toch weer gevonden (Bedankt Henk  ;))
Ga dit zeker volgen... een welkome aanvulling op mijn eigen decoders, en onmisbaar voor het MCC Faller Car system....
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: ArjanM op zondag 01 december 2013, 10:27:12

Zo zal ik binnenkort de implementatie van het Simplon InterModaal signaal in de OC32 zetten. Een hoofdsein met één lamp aan of uit. En een voorsein met één lamp knipperend aan of uit. Ik zal de definities hier dan plaatsen (en aan Leon doorgeven ;-) )


Doen. :thumbup:

Doorgeven hoeft niet, Leon weet er van.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Ben,
Kun gje nog wat meer screenshots geven zodat ik weet hoe je aan dat scherm bent gekomen. Heb geprobeerd dit scherm op mijn pc te vinden maar ik vind het niet. Bijkomende info zou me goed helpen.
Mvg
Philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder






Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Frotter op zondag 01 december 2013, 06:48:59
Citaat van: Has-bls op zaterdag 30 november 2013, 22:31:38

Het zwitsers seinbeeld stelsel is een lastige, zeker bij de L-signale.


Hoi Henk,

Van Perlo vraagt ook feedback en aanvulling van gebruikers m.b.t. het Zwitsers seinstelsel. Zie ook hier.

Gr, Ben.

Ben, Ik krijg bij het benaderen van die website een 500 Internal Server Error. Jij ook misschien?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik niet.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Da's dan duidelijk. Vanmiddag kon ik het nog benaderen  :-(
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben, als ik OC32-en (dus meerdere...) wil gebruiken om alleen CH seinen aan te gaan sturen (Schneider zelfbouw) met iTrain, wat moet ik dan bestellen:

OC32;
RS485 connector;
voeding voor OC32 (wat is je advies)
en verder???

bij voorbaat bedankt voor het meedenken!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Ben,
Gewoon geweldig dat je deze screenshots hebt willen doen. Deze ga ik goed bekijken zodat ik voor goed weet hoe het moet. Bedankt alleszins. Ik ga mijn wissels aansturen met servo's maar dit draadje blijf ik volgen. Bedankt.
Philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,

Wat me in dit hele verhaal niet helemaal duidelijk is, is hoe de diverse logische seinbeelden, die in de OC32 apparaat definities worden weergegeven, in een toonbaar seinbeeld worden omgezet.
Of zit er in het sein ook nog e.e.a. aan logische elektronica?
Immers met de eerste pin worden al diverse seinbeelden voorgesteld.
Ik kijk ergens overheen, maar zie niet waar.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ad,

Dat doet de OC32 voor je.

Nu gaat het ingewikkeld worden. :)

In geval van het 3licht sein staat op de 1e pin de 5 standen (aspects) vermeld. Je kunt er echter maar 2 maken in DCC. Wil je "geel knipper" maken (pin 2, aspect 1) dan is er een instructie "jump" die verwijst naar pin 1 (P.O -1 = de huidige pin minus 1) en Asp #7 van diezelfde pin. En dat aspect zegt: "laat de gele led knipperen" met een vrij in te stellen tijdsinterval.

Gelukkig is het allemaal voor gedefinieerd maar feitelijk kun je hier van alles in stellen als de standaard definitie niet toereikend is.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ben,

Wat ik eigenlijk bedoel (of niet begrijp) is het volgende:
Als je PIN (N+0) aansluit op de rode led, hoe kan deze dan seinbeelden (aspects) hebben in geel en groen?
Immers deze pin stuurt alleen maar de rode led aan.
In mijn beleving zou ik dan per PIN alleen die kleurbeelden van die betreffende kleur lamp verwachten.
Waar zit mijn denkfout?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ad,

Laat ik het ook eens proberen:
Ieder lampje is verbonden met een pin.
Een pin heeft een DCC adres en is te vergelijken met een aansluiting van bijvoorbeeld een wissel. Die wissel (of lamp, of motor of servo, of enz.) kent twee standen recht of gebogen (aan of uit, positie 1 of positie 2, enz) Deze standen zijn de aspects.
De OC32 heeft de mogelijkheid om de aspects (tot 12) per pin te beschrijven. En die beschrijving kan ook nog eens uit meerdere instructies bestaan. (ik ga even niet in op de meer dan 2 aspects)

Dus aspect 0 van pin N definieer ik als pin N "aan"; pin N+1 "uit": de rode led gaat aan, de groene uit
Aspect 1 van pin N definieer ik als pin N uit; pin N+1 aan: De rode led gaat uit, de groene gaat aan.
Echter omdat ik de groene led op N+1 heb hangen kan ik het DCC adres N+1 niet meer gebruiken. Zou het adres van het sein 12 zijn, dan is het volgende beschikbare adres 14.
Een OC32 beslaat 32 DCC adressen die je in de praktijk dus niet allemaal (direct) gebruikt.

Ikzelf heb bijvoorbeeld een OC32 waar 15 servo's aan hangen. Op ieder N+16 adres is een het relais voor de polarisatie aangesloten. Adres 1 stuurt dus zowel pin 0 als pin 16 aan. En in de adressen die ik gebruik zit tussen 16 en 33 een gat.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Arjan (en Ben),

Bedankt voor jullie uitleg.
Ik denk dat ik de mist in ben gegaan met de logische term pins, die voor het adres staat en de fysieke pins waarop de leds worden aangesloten.
Werkt de OC32 alleen icm Koploper of ook met iTrain e.d. ?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ad,

Als dcc decoder.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
.... en dus aan elke DCC centrale, zelfs aan die uit G*.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: keeszondag op zondag 01 december 2013, 22:15:19

bij voorbaat bedankt voor het meedenken!


PB vanavond.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Wijbe op maandag 02 december 2013, 11:43:36
Als dcc decoder.
Idd Wijbe, dat was een beetje een overbodige vraag van mij, want het antwoord stond hier al.
Ik moet snel mijn zolder afmaken, zodat ik mijn kan bouwen en ook hiermee kan gaan stoeien. ;)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Het stond zelf in de titel :mrgreen:

Hier thuis ook maar eens beginnen met een kleine verbouwing waarna er ook een nieuwe baan komt, met OC32's als decoder :)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Kleine update. :)

Ben even wat aan het meten geweest i.v.m. gewenste waarden van serieweerstanden bij gebruik van gemeenschappelijke kathode seintjes.

In mijn OC32's zitten 100 ohm weerstand bankjes. De stroom door de led is dan ruim 23mA en het licht eigenlijk te fel. Met nog 100 ohm in serie heb ik een aardig seinbeeld en ongeveer 14mA door het ledje.

Ergo conclusio: als je weerstandbankjes aanschaft pak dan gelijk de 200 ohm versie, je kunt dan de seinen zonder weerstanden aansluiten. En voor servo sturing is de waarde minder van belang.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb een vraag over OC32 in combinatie met koploper.
Het betreft: een 3-kleuren Nederlands sein. Er zijn er nu twee aangesloten en ik wil pas verder als deze het doen.
a. Getest in OC32 werkt goed.
b. Getest in Koploper werkt goed.
Maar... als ik een trein laat rijden is er geen reactie???

Is er iemand met een goede tip voor mij???

Groet,
Ton :?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Sein in Koploper bij "sein eigenschappen" gekoppeld aan het blok?

Gr, Ben.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Geeft aan "Staat in blok 4".
Lijkt mij dus goed???

Groet,
Ton
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Staat er ook aangevinkt naar welk blok?

Groeten Sander.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
OC32 als servo decoder. :)

In de modelbouw vinden we servo's in vele toepassingen. Zo'n beetje alles wat moet bewegen in ons wereldje is wel aan te sturen met een servo. Veel toegepast is de servo als wisselaandrijving, voor h0 is een miniservo geschikt.



Een servomotor is een motor met ingebouwde elektronica die door middel van een digitaal ingangssignaal in een bepaalde stand gezet kan worden. Servo's hebben een aparte voeding nodig om te kunnen werken, doorgaans is dit rond de 5V DC.

Een servo heeft 3 aansluitdraden: GND, V+ en Input. Deze sluit je aan zoals aangegeven waarbij Qx een uitgang van de OC32 is. Merk op dat de min van de voeding doorverbonden moet zijn met de GND van de OC32:



Van Perlo heeft een handig printje, de SP04. Deze zorgt dat de aangeboden voedingspanning wordt teruggebracht naar 5V en je kunt er 4 servo's op prikken:





Overigens: om servo's aan te sturen dient de OC32 voorzien te zijn van weerstand bankjes. De voeding van de SP04 kun je betrekken vanuit de OC32 of van een separate 7 - 15V DC voeding. In het laatste geval ook weer de min doorlussen aan GND.

Volgende bijdrage: configureren van een servo.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Er staat een vinkje richting blok 10 en dat is bij mij het volgende blok.

Groet,
Ton
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dag Ben,

De aansluiting van OC32 is gecontroleerd door VPEB.

Groet,
Ton