Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Haradigi op zondag 04 maart 2018, 11:02:04

Er zit een stabilisatie IC tussen (voor 24 servo's) L7805 zonder koelplaat, gaat heel goed.


Ja dat snap ik, die zit ook op de SP04 om van de aangeboden spanning 5V te maken....... Maar lees nou effe wat ik schreef aan Philippe naar aanleiding van zijn vraag. En denk eens na wat het inschakelen van pakkumbeet 50 servo's (zoals ik die toepas op mijn baantje) doet met de te leveren stroom uit een voeding.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat: Tjee Ben, schakel jij 50 servo's tegelijk? Wauw!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat
@citaat
Had ik gelezen Ben.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 04 maart 2018, 12:50:10

@citaat: Tjee Ben, schakel jij 50 servo's tegelijk? Wauw!


Niet uit gewoonte Gerrit. Is dat een antwoord op je vraag? ;)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 :D >:-D Elk antwoord is natuurlijk een antwoord. En ik snap ook wel, dat jij je baan hebt voorzien van wel 50 servo's en deze zelden allemaal tegelijk werken. Jij noemt ook de stroom, die de voeding moet leveren. Ach, ook daar kun je wat van vinden. Praat je dan over piekstromen, continuestromen of bedoel je eigenlijk vermogen? Je leest het al, er is altijd wel wat te (discu-)zeuren over het gebruik van woorden en termen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 04 maart 2018, 14:11:23

Je leest het al, er is altijd wel wat te (discu-)zeuren over het gebruik van woorden en termen.


Inderdaad.....
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik dacht dat mijn probleem opgelost was maar kreeg toch terug servo's die tegen hoge snelheid even moesten schakelen bij het opstarten.
Ik heb de volgende test gedaan. Enkele wissels verzetten op de ecos (dcc). Nadien alles afgezet. Vervolgens de ecos opgestart en nadien de oc32.
Het resultaat was dat er enkele wissels heel even met grote kracht gingen schakelen. Volgens mij kunnen er 2 oorzaken zijn.
1- Mijn vermogen van 12V is te hoog en dit ga ik ook aanpassen door een voeding van 7V te zetten.
2- Ik heb bij een voedingsdraad enkele aftakkingen gemaakt waarop verschillende SPO4 zijn aangesloten  en is eigenlijk strijdig met de handleiding. Daar waar er een rechtstreekse verbinding is naar 1 SP04r heb ik,ook geen problemen.
Bijvraag : moet ik eerst de OC32 opstarten/afsluiten of eerst de ecos opstarten/afsluiten of speelt dit geen rol??
Zou het gebruik van Utp-kabels niet beter zijn ipv de losse treindraden van 14mm² ?

Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: 755philippe op zondag 04 maart 2018, 17:36:09... ipv de losse treindraden van 14mm² ?
14 mm²? Dat is een dikte van 4,2 mm!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo,
Ik bedoelde natuurlijk 0,14mm².
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik stop er effe mee mannen, op geneuzel zit ik niet te wachten en ik merk dat ik in herhaling ga vallen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: 755philippe op zondag 04 maart 2018, 17:36:09Bijvraag : moet ik eerst de OC32 opstarten/afsluiten of eerst de ecos opstarten/afsluiten of speelt dit geen rol??
Dat kun je toch zelf uitzoeken? Gewoon proberen en dan kijken of het wel of niet naar wens verloopt.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,

Ik ben bezig om met de OC32 te stoeien, en kwam uit op jou draadje.

Het is uit 2013  :)

Mijn vraag is: Waar staat de knop "write pin aspects" Ik zie veel knoppen staan, maar deze staat er niet bij...

Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 30 november 2013, 19:27:57
en we schrijven de data naar de decoder middels de knop "write pin aspects". De decoder is nu geconfigureerd. De juiste standen kun je nu eenvoudig testen met de testknop.



Ik probeer de handleiding te snappen. Echter het is heel technisch geschreven.

Ik had al enige tijd 5 servo's in de OC32 staan. Werken prima! Echter 4 van de 5 instellingen zijn weg omdat ik bezig ben geweest met een Viessmann 4014 sein. Blijkbaar de verkeerde knop (Write device?) ingedrukt.  8o

Meine
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Waarschijnlijk een benaming geweest van een oudere software versie.

Op blz 42 bij 10.3 van de handleiding staat het e.e.a. uitgelegd over de knoppen "Read" en "Write".
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo,
Ik ben er uit geraakt mwb servo's die ratelen bij de opstart. Vandaag lang aan het zoeken geweest om dit probleem uiteindelijk op te lossen en ook opgelost gekregen. Mijn nieuwe voeding 6V als externe voeding gebruikt voor mijn servo's. Maar wat ik fout gedaan ?  Ik had namelijk de massa van de externe voeding en de massa van de OC32 met mekaar verbonden. Nu is alles geruisloos bij de opstart van de ecos. Toch bedankt voor de suggesties.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 :thumbup:

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Meine op woensdag 07 maart 2018, 09:37:54Mijn vraag is: Waar staat de knop "write pin aspects" Ik zie veel knoppen staan, maar deze staat er niet bij...
Write All (?)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bij de aspects staat er wel een vakje "write pin".
Ik sla steeds mijn werk op in een file zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan en alles moet herbeginnen.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: 755philippe op vrijdag 09 maart 2018, 12:30:16
Bij de aspects staat er wel een vakje "write pin".

Je bedoelt "Write Single" neem ik aan.

Meine
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat handleiding:

Write All: Hiermee schrijf je de volledige inhoud van het configuratiegeheugen van de
huidige OC32Config sessie naar de geadresseerde OC32. De in de OC32 opgeslagen
configuratie wordt dus volledig overschreven

2.5.3 Het testen van een apparaatdefinitie
Om de definitie daadwerkelijk te kunnen testen moet uiteraard het apparaat ook elektrisch
zijn aangesloten op de OC32. Verder dient de definitie te worden opgeslagen in de OC32.
Voordat je dit doet moet je bovenaan de juiste com-poort hebben geselecteerd en het juiste
module-nummer van je OC32. Klik op de knop ?Write Device? terwijl één van de Pinnen die
behoren bij het apparaat geselecteerd is. Welk van de Pinnen dat is is niet belangrijk. Alles
wat nu hoort bij het apparaat dat bestuurt wordt door de ?Device Pin? wordt nu opgeslagen
in de OC32. Tijdens het schrijven naar de OC32 verschijnt de tekst ?Working ? Please
WAIT?. Terwijl deze tekst in beeld staat moet je even wachten met het klikken op knoppen en
instellingen.
Als het schrijven voltooid is kun je klikken op de knop ?Test?. Als het goed is toont het
betreffende apparaat nu de gewenste stand.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
goedemorgen ik heb u een PB gestuurd met een verzoek.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi, ik heb een mail terug gestuurd :thumbup:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Harry, misschien nog even je eigen voorstellen in het voorstel topic. Wel zo netjes toch :thumbup:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi allemaal,

Een vraagje,
Wil met een OC32 een servo rechtsom laten draaien (en terug) en een andere linksom (en terug)
Heb iets wat op het verlengde van zijn as gemonteerd zit dus niets met beugeltjes.
Kijk er misschien overheen dus waarschijnlijk ergens een vinkje plaatsen maar mij lukt het niet.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De vraag is onduidelijk dus ook de kwaliteit van het antwoord. ;)

Bedoel je dat ze beide op één adres moeten reageren en dan dat de ene links en de andere rechtsom draait op hetzelfde aspect?

DCC = 1, Servo1 pin 0, Servo2 pin 1:



Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi Ben,

Bedankt ik ben er vanmiddag druk mee geweest maar helaas nog niet gelukt.
Per twee worden ze apart aangestuurd t.b.v. loods deuren.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Blijven oefenen dan.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Leg eens goed uit wat je gerealiseerd hebt, eventueel een foto. Heb he 1 of 2 servos per deur of dubbele deur? Hoe wil je he deur in iTrain laten openen?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 28 april 2018, 08:20:26... Servo1 pin 0, Servo2 pin 1:

Bij een aangevinkt "Start numbering at 1" beginnen de pinnummers bij 1 en niet bij 0. Dus: Servo1 pin 1, Servo2 pin 2
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat Maak het nou niet ingewikkelder dan het is s.v.p..

Pin 1 in het config programma is uitgang 0 op de print, pin 32 in het config programma is uitgang 31 op de print.........
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi Martin,

Wat jij en Ben hierboven schrijven is mij helemaal duidelijk.
Is goed aangesloten en de twee servo's reageren, alleen (nog) niet goed.

Het gaat hier om twee loods deuren met iedere deur een eigen servo.
Waarvan de ene linksom- en de andere rechtsom moet draaien.
Beide draaien ze op de as (in het verlengde) van de servo's.

Verder is er nog geen beslissing genomen van welke software ik wil gaan gebruiken.
Waarschijnlijk wordt het Traincontroller.
Misschien vanavond weer verder.

groet
Harald

Foto: testopstelling en leerproject
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat Wil je hulp zul je informatie moeten geven, Barry riep ook al iets soorteglijks. Anders is kletsen in dit topic zinloos en het spaart helpers die plaatjes uploaden tijd......

Waar woon je? Misschien is er een stamtafel in de buurt?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Tja Ben wat moet ik nog meer vertellen.
Het lukt mij gewoon niet om de OC32Config programma goed in te stellen.
Draden aansluiten en in de OC32 pompen is geen probleem.
Zoals je zelf zegt gewoon verder oefenen.

Verder is het Utrecht en zover ik weet niemand op "onze" stamtafel-Utrecht.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Upload de inhoud van de OC32 dat in een dat-bestand staat, zoals je dat kunt opslaan. Dan analiseer ik de inhoud daarvan. Op welke pennummers heb je die servo's aangesloten?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Harald, ik vraag me af of je eigenlijk wel beweging in de servo's krijgt via de schuifbalk en/of via de test knop?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo,
Kabeltje van de servo in de goede richting gezet op sp04r ? Zo ja, moet je de servo even horen bewegen.  En heb je set pin / get pin config gedrukt want anders beweegt je servo niet als je de positiebalk verschuift.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi Barry,

De testknop en de schuifbalk die werken.
Zag je pb, ik neem contact met je op.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat Nou Barry, dan kan dit topic wel dicht als je hier vragen worden gesteld en via de achterdeur de antwoorden worden gegeven. :(
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat
Maak je geen zorgen Ben zal de oplossing of mijn "fouten" hier plaatsen.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Precies!!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Naar aanleiding van dit........

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 04 oktober 2018, 18:33:43

Twee servo's met een korte vertraging op één DCC adres....


... kreeg ik vragen hoe dat moet.



Servo 1 zit fysiek op pin 8 van module 3, DCC adres is 72. P.O. (pin offset) is dus 0 (nul).
Servo 2 zit fysiek 3 pinnen verder, P.O. is dan 3.
Tussen beide instructies is een "wait" toegevoegd van 12 * 0,16 = 1.92 sec (time * base).

Geef je nu wissel 72 vanuit de centrale een opdracht "straight" (rechtdoor) zal servo 1 naar positie -48 draaien, voorts wordt bijna 2 sec. gewacht en zal servo 2 naar positie -56 draaien.
Hetzelfde kunstje doe je uiteraard ook bij aspect 1 "thrown" (gebogen).

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Beste mensen,

Ik heb de Nederlandse seinen en vertrekseinen van www.modelspoorseinen.nl aangesloten op OC32. Om weer eens te testen en de programmering aan te passen. De volgende (Nederlandse) seinbeelden zijn geprogrammeerd door Leon van Perlo van www.vpeb.nl. Deze 8 seinbeelden kun je met een configuratieprogramma op de OC32 zetten.
1. rood
2. groen + vertreksein
3. geel + cijfer + vertreksein
4. geel + vertreksein
5. groen knipper + cijfer + vertreksein
6. groen knipper + vertreksein
7. geel + knipperend cijfer + vertreksein
8. geel knipper
Daarna zie je in het filmpje groen via geel naar rood op het sein. Deze laatste komt volgens mij niet voor op het Nederlandse spoor.
Dat kun je wijzigen door in de OC32 configuratie aspect 0 (Rood) #0 Instruction G-Y-R naar Multibit 4 te wijzigen. Fade=y, P.O.=0, Patt. =1.
Daarmee wisselt groen in één keer naar rood. Zie in het filmpje het sein er naast. Met dank aan Leon en dinamousers forum.

Filmpje:
https://youtu.be/UBjUfy3S8qs


En twee foto's van de oude en nieuwe instellingen.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
hoi,

Citaat van: Ferdi op maandag 27 april 2020, 13:14:23
Daarna zie je in het filmpje groen via geel naar rood op het sein. Deze laatste komt volgens mij niet voor op het Nederlandse spoor.

Lees even dit draadje door: BNLS: Sein via geel aflaten vallen. Het komt voor in Nederland. Een machinist geeft daar uitleg over het het een en ander. :)

Groet Ronald.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat
Je bent me voor  ;)
Komt nog voor met oude schakelkasten, scheelde een relais heb ik me laten uitleggen.
Mooi informatief topic bij de buren  :thumbup:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Wim en Ronald,

Mooi die informatie over P(ermissief)-seinen. Dan kan ik nu zelf kiezen of ik een P-sein of een bediend sein langs de rails zet. Ik zie nu inderdaad ook dat een P-sein ook een P op de seinpaal heeft. Voor station Woerden kan ik de routes checken en kijken welke seinen hierbij passen.
Ik heb zelf nog nooit een sein zien verspringen van groen via geel naar rood, maar nu weet ik waar ik op moet letten. Dank voor jullie bericht.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Je kunt tegenwoordig Met een arduino Stuk goedkoper het zelfde resultaat bereiken om de seinen aan te sturen.

Mvg Johan
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Ferdi op maandag 27 april 2020, 15:47:40
...
Ik heb zelf nog nooit een sein zien verspringen van groen via geel naar rood...
Hier in de polder zie ik het wel (als ik erop let).

Groeten,
Ton.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 27 april 2020, 16:11:28
Je kunt tegenwoordig Met een arduino Stuk goedkoper het zelfde resultaat bereiken om de seinen aan te sturen.

Hallo Johan,
Deze OC32 heb ik al. Dus goedkoper kan niet ;)
Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik denk dat het met LED ook lastiger te zien zal zijn, omdat die niet nagloeit. Op de kop af 9 jaar terug (de 28e) heb ik het bewijs vastgelegd dat een bediend sein geel wel overslaat.

SLT te Uitgeest by Sporingerdam, on Flickr
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Het gaat nog verder... Een bediend sein dat van Rood naar Groen gaat, doet dat over Geel. Althans op het station in Emmen.