Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nee maar er is een tussen versie met DCC aan boord: OC32NG/DCC.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoe kom ik bij de nieuwste firmware en bootloader om mijn OC32 up te daten.
Toegang gevraag bij Dynamo users en verkregen maar zodra ik de bootloader of firmware 3.01 wil downloaden wordt de toegang ontzegd?

Wim
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Wim,

Dat kan niet zo maar, je dient de status "Customer" te hebben: een geregistreerde gebruiker die ook daadwerkelijk een gebruiker van een of meerdere producten van VPEB is.

Stuur daartoe een mail naar Leon van Perlo, als je daar niet op kan wachten geef me dan even je mailadres via PB dan stuur ik je de bestanden naar je mailbox.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Even wat anders. Jammer dat de meeste afbeeldingen van oa Ben verdwenen zijn.
Ik heb een aantal forumleden op de achtergrond geholpen om de oc32 werkend te krijgen.
De verdwenen afbeelding waren zeer bruikbaar om gebruikers naartoe te verwijzen.

@Ben, is het mogelijk om deze afbeeldingen te herstellen? :)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat Dat gaat niet lukken, ik kan de bijdragen van "Spoorman" niet editen. Maar wie een vraag heeft stel deze gerust.

Wim is inmiddels voorzien van bestanden via mail.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 07 januari 2018, 09:25:45
@citaat Dat gaat niet lukken, ik kan de bijdragen van "Spoorman" niet editen.

Probleem verholpen. bijdragen van Spoorman zijn gekoppeld aan het account van Ben.
vr.gr.
Jurrien
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat Da's wel wat rigoureus gelijk maar 13500 berichten koppelen. :D

Edit 5/2: zo veel als mogelijk plaatjes gerepareerd.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Voor de gevorderden geeft Leon van Perlo een workshop op 10 maart in Houten bij de HCCm.

Opgeven via HCCm.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Heb je even een linkje? Ik heb op hun site gekeken, maar kon niets vinden.

vr.gr.
Jurrien
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
iemand een idee hoe je een marklin 3-wegwissel die ik heb omgebouwd en voorzien heb van 2 servo's programmeer in de oc32. Ik krijg niet de juiste standen.
Ik gebruik hiervoor 2 pinnen met elk 2 aspects maar de juiste standen kloppen nog niet volledig.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik was eigenlijk vergeten te zeggen dat ik niet de juiste standen krijg in de ecos. Op de ecos heb je het symbool van de 3-wegwissel. Ik stuur de oc32 aan met dcc op de ecos. Op pin 15 zet ik op aspekt 0 op rechtdoor en 1 op afbuigend voor servo 1. Op pin 16 aspekt 0 op rechtdoor en 1 afbuigend voor servo 2. Ik heb alle mogelijke kombinaties al eens omgekeerd maar 1 stand wil steeds niet kloppen.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
1 servo doet linksaf en rechtdoor, de andere alleen rechtsaf. Beide servo's in standje links en rechtsaf is niet correct. Op die manier moet je de aspects zetten en eventueel wisselen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als ik het goed begrijp moet het ongeveer zoiets worden:

servo 1 : aspect 0 = vb rechtdoor (pin 15)
              aspect 1 = vb links        (pin 15)
servo 2 : aspect 0 = vb rechtdoor (pin 16)
              aspect 1 = vb rechts      (pin 16)

Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Mocht het vandaag niet lukken dan kan ik het morgen bij mij wel eens testen. Heb net de zooi afgesloten :D.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb zelf geen 3weg wissel dus weet niet hoe hij mechanisch in elkaar zit. Als het mogenlijk is om 1 servo te gebruiken dan staat er op de site Dinamousers en beschrijving. klik hier De servo krijgt dan simpel gezegd 3 geprogrammeerde standen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,
Volgens mij klopt er iets niet met servo 2 want dan blijft deze steeds in stand rechts staan wat problemen geeft als je naar links wilt. (zie 362)

1 servo in verschillende standen laten gaan werkt niet omdat de K-rail van Marklin 2 wisseltongen heeft die elk afzonderlijk moeten bediend worden om  de juiste standen te kunnen bekomen.
Ga vandaag alles nog eens uitproberen.

Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo allemaal,
Het probleem is opgelost. Ik had de snelheid van de servo nog niet aangepast waardoor de servo hard draaide met als gevolg dat een stang aan een zijde der wisseltongen blokkeerde. Snelheid aangepast en het werkt. Je moet wel de stand rechtdoor zowel op servo1 als servo 2 instellen. Nu werkt alles zoals het hoort en met servo's ipv de haperende marklin-aandrijvingen. Ik heb reaktie 362 aangepast.
Aan iedereen toch bedankt voor het meedenken.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Mooi dat het werkt! Heb het mechanisme van de wissel nu gezien en snap nu waarom met twee servos.

Als je de mogenlijkheid hebt kun je screenshots per pin van de instellingen hier plaatsen en misschien als het lukt een filmpje. :)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi allemaal,

Sinds een tijdje een OC32 in mn bezit.
De laatste tijd aan het experimenteren en dat gaat aardig maar .......
Klein probleempje, misschien door de vele bomen het bos niet meer zien?

Experimenten met servo motor om wissels aan te drijven gaat goed.
Maar om een Water kolom tussen de sporen van middenstand naar 90gr links en van middenstand naar 90 gr rechts voor elkaar te krijgen.
Ik zie het ff niet een goede hint zou welkom zijn.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Harald,

Ik zou het doen net als met een servo voor een wissel, alleen maak je nog een derde "Aspect"bij.
Aspect 0= links
Aspect 1= midden
Aspect 2= rechts

Weet verder niet hoe je gedacht had de servo aan te sturen. via Koploper, iTrain of ander programma of met drukknop/schakelaar via "Event" ingang op de OC32?

De afbeeldingen staan in omgekeerde volgorde, sorry :D
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Kun je dit aansturen met 1 schakelaar ?

Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Omdat je 3 standen hebt zal dit niet gaan met 1 schakelaar. Ik als iTrain gebruiker zou dan een 3-weg wissel aanmaken of een sein met 3 standen.
Zie filmpje van mijn test.

https://youtu.be/sqyJWiOEy-M
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bedankt voor de info. had al een beetje het vermoeden dat het met 1 schakelaar niet zou gaan maar soms zijn er verborgen trukjes maar het zei zo.
Zal mijn waterkraan een beetje moeten aanpassen want ik heb maar 2 standen.
Voor ik het vergeet, ik zal volgende week eens een poging doen om een filmpje te maken van de werkende 3-wegwissel maar ben daar geen held in.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als je iTrain gebruikt dan kun je doormiddel van "Acties" de servo aansturen. In mijn voorbeeld heb ik een actie aangemaakt die de servo naar links zet en na 5sec weer terug naar het midden. Deze actie kan bijvoorbeeld door een melder (eventueel vertraagd) geactiveerd worden.

https://youtu.be/AemEmtZYKLE
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nog een voorbeeld om het af te leren :D.
Heb het zooitje even in mijn testbaan geïmplementeerd. Als de melder geactiveerd word dan zal de kraan na 5sec naar de juiste kant gedraait worden en na 5sec weer terug naar het midden. De vertragingstijden kunnen naar eigen wens ingevuld worden.
Ook is het mogelijk dat de kraan draait als een bepaalde loc bij de kraan stopt of wacht. De keuze is reuze :D.

https://youtu.be/a545qFte2-g
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi Barry,

Zal binnenkort dit eens gaan experimenteren, alvast bedankt.
Je "hoort" nog van mij.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: keeszondag op zondag 01 december 2013, 22:15:19
Ben, als ik OC32-en (dus meerdere...) wil gebruiken om alleen CH seinen aan te gaan sturen (Schneider zelfbouw) met iTrain, wat moet ik dan bestellen:

OC32;
RS485 connector;
voeding voor OC32 (wat is je advies)
en verder???

bij voorbaat bedankt voor het meedenken!
Is hier ooit een antwoord op gekomen? Voeding: 7,5 V=. Zie verder de Handleiding van de OC32.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Ferdi op zaterdag 01 november 2014, 19:46:00... Het wachten is nu op de volgende versie van iTrain waar ook de Nederlandse seinen met cijferbak voorgeprogrammeerd zijn. ...
Ze komen er aan. Nog even geduld.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De OC32 kan al enige tijd ook voor max. 32 inputsignalen gebruikt worden.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: treinbert op zondag 04 februari 2018, 09:27:00
Voor de gevorderden geeft Leon van Perlo een workshop op 10 maart in Houten bij de HCCm.

Opgeven via HCCm.
Voor gevorderden heb ik een Excel-bestand gemaakt. Daarmee kun je def- en dat-bestanden analyseren. Er worden zo'n 25 regels op het scherm zichtbaar. De effecten van de opdrachten in de OC32 zijn dan gemakkelijker te controleren.
Uploaden gaat hier helaas niet. Stuur een mij een e-mail en ik stuur je dat bestand toe.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
'k Heb ook nog een Excelbestand met stap-voor-stap-handleidingen. Daarin wordt het downloaden van de Bootloader en OC32-config-bestanden beschreven. Het bestand is instelbaar op:
a) Bootloader of OC32;
b) RS485 of RM-U / UCCI;
c) Windows XP of Windows 10.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo,
Heeft iemand een idee voor een oplossing van het volgend probleem.
Ik heb enkele oc32 in gebruik waarvan 1 volledige voor servo's. Deze Oc32 wordt gevoed door 12V gelijkspanning.
De OC32 zijn verbonden met de ecos (dcc). Nu is het zo als ik de Oc32'ers opstart er verschillende servo's zijn
die een korte beweging maken. Ik heb reeds alle bedrading nagekeken maar daar kan het niet aan liggen. Op de
Oc32 gebruik ik weerstandsbanken van 220 ohm. Moet deze misschien wat hoger zijn ? Dit probleem stelt zich ENKEL bij
het opstarten. Nadien blijven de servo's mooi hun positiestand behouden.
Iemand een oplossing ?
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dit heb ik ook gehad. Door eerst de oc32 in te schakelen en daarna de spanning naar de servos was het bij mijn opgelost.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Gebruik jij misschien 2 voedingen? 1 voor de oc32 te voeden en 1 voor de servo's te voeden
Ik gebruik 1 voeding 12V/5A om zowel mijn oc32 te voeden alsook om de servo's te voeden. Dus alles gaat
gelijktijdig aan.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik gebruikte alleen een 7volt voeding en een schakelaar tussen de + uit de OC32 en de + naar de sp04?s.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bij mijn volgende nieuwe baan (dit najaar) ga ik het anders doen. Een 5volt voeding puur voor de OC32. Deze sluit je aan op pwr en gnd van de power connector. En een 7 volt voeding voor de servo?s. De powerjumper op de OC32 moet dan verwijdert zijn. Op deze manier kun je ook meerdere verschillende voedingen gebruiken en ze zijn apart in te schakelen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: brietdijk op vrijdag 02 maart 2018, 19:38:51Een 5volt voeding puur voor de OC32. Deze sluit je aan op pwr en gnd van de power connector.
Op de PWR-ingang moet minimaal 7 V= staan. Want de interne spanningsregelaar 'snoept' ook wat van de spanning af. Er is ook een rechtstreekse aansluiting voor de 5 V=, maar dat zou ik niet adviseren wegens spanningsverlies in de toevoerdraden tussen voeding en OC32.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Sorry ik bedoel idd 7v ipv 5v :P
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo,
Ik heb even een tekening gemaakt waarbij door 1 centrale voeding en een schakelaar de oc32 eerst worden geschakeld en nadien de servo's. Ik weet niet of de tekening klopt. Om het overzichtelijk te houden heb ik de stuurdraden van de sp04 weggelaten.

servo

Mvg

755philippe   ;)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb de test gedaan met tussen de voeding een schakelaar te plaatsen zodat ik met dezelfde voeding eerst de OC32 aan zet en met de schakelaar wat later de servo's start Maar het probleem blijft. Nu heb ik wel een voeding van 12V/5A om de servo's te voeden en stel ik met de vraag of deze voeding niet te zwaar is om servo's aan te sturen. Zou een gewone stekkervoeding van 7V niet beter zijn ? Of kunnen jullie mij zeggen welke voeding jullie gebruiken ?
Om te testen had ik een stekkervoeding van 10,5V gebruikt en kreeg precies toch iets minder (on)willekeurige bewegingen bij het opstarten.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
In het servo menu rechtsonder een vinkje gezet bij "suspended"? Dat maakt dat de servo niet eerder wordt aangestuurd totdat er een commando komt.

Ik draai de hele boel hier op 9V/5A DC.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Even alles nagekeken en op 2 plaatsen was ik vinkje vergeten te zetten. Nu hoor ik wel bij het opstarten dat er servo's even wat geluid maken doordat ze even 1mm naar voor en dan terug op hun positie komen te staan. Dit is wel verwaarloosbaar maar ik wou even weten of dit bij jullie ook zo is.
Mvg

755philippe
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik had het ook en een vinkje suspended hielp niet. Het was bij mij echt een stoorsignaal naar de servo?s.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
als alles volgens planning verloopt wordt over de OC32 op de eerst volgende Stamtafel Flevoland verteld en gedemonstreerd.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Heb ook ergens gelezen dat een weerstand ergens overheen plaatsen ook helpt om stoorsignalen tegenstelling gaan. Weet zo even niet welke waarde deze miet hebben en waar precies te plaatsen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi

Die weerstand is 4K7
Zelfde als er op de SP04R zit (en niet op de SP04) voor tegengaan van dat gejitter.
Deze zit tussen de + voeding(plus) en de stuurdraad (bij elke per servo)
Ook een keramische cond. van 100nF tussen de - voeding(min) en stuurdraad.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dank voor je info Harald. Ik heb idd nog de sp04 ipv de sp04r.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik ga voor mij 24 servo's voor mijn draaischijfloods zelf een print maken.
Zelfde als SP04R maar dan voor 24 uitgangen op 12 V met een stab iC L7805.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Wat je hier ziet is dat het spanningsverschil van 12V - 5V = 7V omgezet wordt in warmte, nodeloze belasting van de voeding dus.

Citaat van: 755philippe op vrijdag 02 maart 2018, 20:56:39

servo


Geschakelde voedingen kosten tegenwoordig een habbekrats, niets houd je tegen gewoon 5V te pakken, daarmee zijn de SP04 printjes ook overbodig.



Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi Ben,

Er zit een stabilisatie IC tussen (voor 24 servo's) L7805 zonder koelplaat, gaat heel goed.
Zelfde verhaal voor de OC32 zelf daar zit een stab. IC op voor 5V wordt alleen gebruikt voor de OC32 zelf.
Verder is bij een (iets) hogere voedings spanning 12V een dunnere draad nodig zijn allemaal peanuts.
En deze 12 V= voeding (komen er meerdere) en zelfs 24 V= gebruik ik ook voor allerlei andere zaken
Er zijn dus meerdere wegen na ..... een voeding.  ;) 

groet
Harald