Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
hoi Arjan,

even een vraagje...is het de bedoeling :  1 x OC32 voor 2 x SP04? of een aparte voeding per 2 x SP04?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ruud,

Ik bedoel één voeding voor alles. Met een 5A voeding, zoals ik heb, kun je heel veel van stroom voorzien.

Vanuit deze voeding worden groepen verbruikers voorzien. Eén groep is de OC's, een tweede groep max 2 SP04's, een derde groep de volgend etwee SP04's, en zo voort. Ieder groep voorzie je tussen de voeding en de verbruiker van een inschakel vertraging. Die vertraging stel je zo in dat ze na elkaar "af gaan". Dus de groepen worden na elkaar van stroom voorzien. Op deze manier blijft de inschakelpiek beperkt.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Arjan,

dank je voor het duidelijke antwoord. :thumbup:
de puzzelstukjes vallen steeds meer op hun plekje.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
hoi luitjes,

ik overweeg om een oc32 aan te schaffen voor de aansturing van de servo's en daarbij neem ik het advies van Arjan en Ben over tov een 5A voeding.
1 ding is mij nog niet duidelijk en met een voorbeeld probeer ik de vraag te verduidelijken.

op de hardware pin 1 is servo 1 aangesloten en op pin2 servo 2 etc etc.
Nu werk ik met iTrain  O:-D en als voorbeeld heeft servo 1, zijnde een magneetartikel,  adres 50.
hoe moet ik adres 50 instellen in de OC32?
alvast excuses als deze vraag al diverse keren in diverse topics gesteld is.

mvg,

Ruud
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb ook nog een kleine vraag, want ik wil graag meerdere OC's gaan gebruiken voor het aansturen van servo's en de bijbehorende puntstukken.
Het liefste wil ik op 1 OC32 32 servo's koppelen en op een andere OC32 de relais voor de puntstukken.
Hoe zou ik deze 2 OC's kunnen koppelen, zodat ze tegelijkertijd omgaan. Is het eventueel zo simpel door de hetzelfde aders te geven?

Groet,
Bert
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 :)

thx Ben en als je achteraf over nadenkt, zo simpel.. O:-D
de handleiding van Leon is in veel zaken erg duidelijk maar dit soort dingen kan je moeilijk vinden .

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bert,

Ik vermoed dat het inderdaad zal werken wanneer je ze beiden dezelfde DCC adressen geeft. Dan werkt het met DCC. Stuur je de OC32 via een andere interface, dan heb je een probleem.
Daarnaast is het veel eenvoudiger op één OC32 16 servo's en 16 (enkele) relais voor polarisatie aan te sluiten. Je vervangt op beide OC32 dan maar twee van de vier drivers voor weerstandbankjes i.p.v. op één OC32 alle 4.
Ik zou het niet gekunstelder maken dan nodig is. Door het slim te programmeren stuur je ook in het 16-16 geval met één adres zowel servo als relais. De opzet zit in de library met standaard instellingen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Arjan,

Ik zal me er nog eens verder in verdiepen. Op 1 OC de servo's en de de andere de relais is in de kast iets makkelijker, maar ik zal eens dokteren. Voor decrelais gebruik ik trouwens helemaal geen weerstandsbank of driver, maar er komt een flatkabel in te zitten, waardoor alleen de uitgang van de relais op de 37-polige stekker van de OC komt te zitten. De ingangen van de relais komen op 2 andere 37-polige connectoren te zitten, zodat de kast universeel te gebruiken is.

Groetjes,
Bert
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik begrijp jou gedachte om de servo's en relais te scheiden voor een goede overzicht, maar qua programmering lijkt het mij weer onoverzichtelijk.

Zie hier ook dit stukje tekst. Bron VPEB:

Deze apparaatdefinitie gebruikt de volgende uitgangen: 
  [N+0] voor de aansturing van 1 servo
  [N+16] voor de aansturing van 1 monostabiel relais

De reden dat gekozen is voor [N+16] voor het relais is dat de servo een uitgang nodig heeft
met weerstandsbank en het relais een uitgang met sink driver. Ze moeten dus op
verschillende ?banken? zitten. De aansluitingen [N+0] en [N+16] zitten op de connector
tegenover elkaar, dat bedraad vrij overzichtelijk
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
hoi luitjes,

Vraagje over geschikte servo's voor de OC32...weet alleen niet of deze vraag hier thuis hoort, maar goed.
Als je op het internet surft, zie je dat er enorm veel servo's zijn , in verschillende prijsklasses, snelheden, kracht etc ect.
maar wat is nu een goede degelijke maar ook redelijk stille servo voor wisselaandrijvingen die door een OC32 wordt aangestuurd.
Hoor graag adviezen en gebruikerservaringen.
Alvast bedankt,

mvg,

Rud
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ruud,

Bij Conrad:

  • Topline ES-05 JR
Bij Hobbyking.com:

  • EM 8g / 1.4kg / .12sec Micro Servo
  • Turnigy TGY-50090M Metal Gear 9g Analog Servo
De laatste hebben metalen tandwielen. Ik heb er één van maar kan nog niet zeggen of ie het langer volhoudt dan de anderen. Die doen het ook nog  :P
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Arjan,

:thumbup:
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: rthuinte op vrijdag 17 april 2015, 12:47:20
Soms is het ook goed om iets te bekennen dat niet echt handig is.... Wat blijkt nu, ik had het servo stekkertje van de wissel (2) even los gehaald omdat deze irritant stond te brommen bij het instellen van de eerste wissel... Nadat het instellen van wissel 1 gereed was, heb ik hier niet meer bij nagedacht en wou verder gaan met het instellen van wissel 2... Op deze manier is het natuurlijk wel logisch dat wissel 2 niet gaat reageren ....  :-( :-( :-( :-(

Ondertussen heb ik de stekker van de servo wel aangesloten, maar ondanks dat valt het programmeren mij nog wel wat tegen. Ik probeer allereerst de middenpositie te vinden, maar hier ontdek ik al de nodige problemen. Daarbij merk ik dat de servo's af en toe ook behoorlijk staan te "klapperen" en dat ze behoorlijk warm (zeg maar gerust heet) worden... Ik vermoed dat dit te maken heeft met storingen ... Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?? En hoe hebben jullie dit opgelost ??
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik stuur de instructie "Suspend Servo" mee, hier links te zien, in dit geval 2,08 sec. Na die tijd schakelt de servosturing uit. Is dat te kort maak je de waarde hoger.



Gr, Ben.

Edit: aanpassing.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hé goed bezig Ben. Dat van die suspend vind ik een goeie tip. Ga ik ook doen!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Er is een experimentele versie firmware beschikbaar:

OC32 Firmware 3.0.1

Aanpassing van de DCC decoder routines
De OC32 is met deze aanpassingen minder gevoelig voor stoorsignalen op de DCC ingang.
Vorige versies van de OC32 konden minder goed overweg met sommige digitale centrales. Dat is met deze release verbeterd.


Met groet,
Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Ben,
Ik overweeg een OC32 aan te schaffen voor het aansturen van Servo's en heb je uitleg hierover gelezen.

Ik heb de volgende vraag: schakelt de OC32 de spanning naar de servo uit zodra deze de eindstand bereikt heeft of is dat is te stellen? Dit om het bekende 'jitteren' te voorkomen.

Albert.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Albert, dit is gewoon in te stellen. Wordt hier in dit topic vermeld.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47093.msg980922#msg980922
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi Barry,
Bedankt voor je reactie. Ik ben weer een stapje verder.

Albert.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben , Allen,

Ik heb een klein vraagje ivm de power supply die jullie gebruiken om een OC32 aan te sturen met een 25 tal servo wissels aangesloten.

Ben net bezig geweest om een 2de OC32 op dezelfde psu te hangen (zonder servo nog) en de voeding viel regelmatig uit.
Nu is deze voeding een die uit een zware server komt en die levert 12.6 volt , 675 watt en is dus al 56Ampere in totaal.

Nu zou ik voor de tweede oc32 dan nogmaals zo een voeding moeten installeren ?
Mij lijkt dit wel zeer veel amperage nodig om een 25tal servo aan te sturen. die lopen over een 6tal SP04 printjes.

Ik heb er een lichtere voeding opgehangen (18A) en die wilt zelfs niet opstarten omdat denkelijk de load te zwaar is.

Bart
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Het kan aan mijn lekenschap liggen, maar dat vind ik bizar dat zo'n voeding het niet aan kan. Heb een voeding van rond de 130W en die stuurt met het grootste gemak 5 servo 's aan. Ik zie niet in waarom 25 van die kleine monsters meer zouden verbruiken dan een magnetron op middelste stand  8o  :P

Misschien lees je hier nog wat: klik .
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dat lijkt me niet helemaal in orde Bart. Ik heb hier meer dan 45 servo's en relais draaien op één 9V voeding van 5A plus nog het nodige aan ledverlichting. Ik denk dat er iets anders loos is?

Suspended (uitgesteld opstarten) aangevinkt?



Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoy Ben,

Ja suspended start staat aan. heb geen problemen met ze te starten.  Heb eigenlijk twee ringleidingen, 1 voor het schaduwstation en 1 voor de hoofdplaat, later komt er nog 1 ringleiding bij aan de andere kant van de kamer. Daar hangen enkel de OC32 en misschien (moet ik nakijken) een 5 tal s88  decoders op.

Vanuit de OC32 vetrekken een 8tal UTP kabels waarmee ik de SP4 printjes aanstuur waarop de servo's hangen. die jitteren wel even en dan wordt het stil. Heb ook de suspend servo commando ingesteld.
nu heeft dit al een jaar gewerkt tot ik verleden week een extra sp4 printje heb bijgehangen + 4 servo's heb aangesloten. Gisteren hang ik er een 2de oc bij en kreeg het volgende effect.

Alles start, heb communicatie met de 2 oc32 modules via de pc. ben aan het instellen en ineens na  een minuut of 4/5 valt alles uit. voeding staat nog aan maar geen communicatie met de modules meer en geen reactie.  Bij afzetten en herstarten voeding begint alles weer normaal.

Bart
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als de communicatie weg valt staat je OC32 dan nog idle te knipperen?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nee beide oc32 vallen uit ,groene led stopt, allee alle leds branden niet meer

Zal eens met een grote oude transfo proberen die maar 14A is. Die is nietzo modern elektronisch
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Toch geen wisselspanning?

Ik heb het niet op die grote stromen, je zult je bedrading daar op aan moeten passen wetende dat er 14A kan gaan lopen bij een kortsluiting.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
nee enkel gelijkspanning.  De ringleidingen zijn 1.5 mm². 

Zoals gezegd heb ik nu een 12volt server voeding staan van 675 watt dus dat is 56A max.

Ik snap echt niet waarom die printjes en servo's zo veel voeding verwachten.  Ik was ooit begonnen met een 12V 5A labo voeding en na een 12 tal servo's gaf die het op ook omdat het te veel amperage trok. Dat kon je daar duidelijk op zien.

Dus weet niet wat er bij mij dan verkeerd loopt.  8o
Misschien eens in het dynamo forum vragen.

Bart
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
56 Ampere ???

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als je alle printjes los haalt, behalve die nieuw aangesloten print. Blijft het dan uitvallen? En alles aansluiten behalve die nieuwe?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bij het instellen van de servo's onder de wissels kun je de opdracht "suspend servo" meegeven. Bij het testen in de Config van de OC32 werkt dat perfect,
echter bij het testen via de centrale of iTrain werkt "suspend servo" niet waardoor de servo soms blijft brommen.
Iemand enig idee hoe dit komt?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Het werkt gewoon hoor. Maar is het brommen weg als de baanspanning is afgeschakeld?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als de oc32 spanningsloos is stopt het brommen. Na het zetten van de wissel bromt de servo zo'n 5 á 6 sec.
Suspend staat ingesteld op 1,5 sec.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Er staat spanning op je servo, dat veroorzaakt brommen. Spanning daarmee bedoel ik dat hij ( het armpje) waarschijnlijk ergens tegenaan komt.

Grt Rieske
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als het brommen stopt werkt Suspend toch? De servo heeft tijd nodig om z'n eind te bereiken. Hoe lang heb je zelf ingesteld bij MaxSpd.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Maxspd staat op 40. Het vreemde is dat het wel werkt via test in de Config, maar niet met schakelen via iTrain.
Misschien dat ik de tijd van suspend servo wat langer moet zetten.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Effe stof weg blazen hier :D.

Voor de belangstellende, er is een nieuwe OC32 versie uit. http://www.vpeb.nl
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dank voor het delen Barry,

Hij ziet er weer strakker uit en is makkelijker aan te sluiten, wat ik niet uit de introductie haal zijn de event ingangen.
Zouden deze er nog op zitten? Dat wil ik in de toekomst namelijk gaan gebruiken.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Communicatie
? De OC32 heeft twee RJ45 sockets voor aansluiting in de RS485 Dinamo bus. Daarnaast
blijft de mogelijkheid een 3-polige wire-end connector te gebruiken.
? De ?tweede seriële interface? van de OC32/NG is standaard RS232. De TTL
selectiemogelijkheid is nog wel mogelijk, maar wordt niet meer standaard aangeboden.
? De "tweede seriële interface" kan tevens worden gebruikt als RS485 interface. Deze
mogelijkheid wordt niet standaard aangeboden, maar is een speciale optie.


Mvg,
Peter
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat

Helemaal duidelijk is het me niet Peter, maar ik ga er vanuit dat jij de laatste zin bedoeld en het dus als optie mogelijk is ?


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De handleiding is te downloaden (OC32/NG 0.9 Handleiding), zei het tot nu toe alleen in het Engels.
http://www.vpeb.nl/ondersteuning/documenten-oc32/

Zie 3.1 Interface functions
DCC Interface, RS485 interface, RS232 interface


Mvg,
Peter
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De Events input zit er nog gewoon op, zie blz. 44.

Ook is bij vervanging van oude versie naar nieuwe versie de programmering over te zetten.

De nieuwe versie is verbeterd qua aansluitingen en mogelijkheden.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Peter en Barry, bedankt voor jullie antwoorden  :thumbup:

Ik kan mijn plannen dus gewoon uitvoeren, ik heb een nieuwe OC32 met aansluit connector liggen en die gaat in de verkoop zodat ik straks allemaal dezelfde versie heb.


mvg,

Peter Degeluidsman

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De OC32/NG is op voorraad bij de leveranciers. De "full" versie is ?91,50 met uiteraard als voordeel dat je geen DS32 connector module meer nodig hebt.

@citaat "Oud en nieuw" kun je naast elkaar gebruiken, verkopen is nergens voor nodig. ;)

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
 @citaat

Deze versie zit ook standaard in een kastje volgens mij, dan heb ik allemaal dezelfde  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik ben wat aan het beginnen en inlezen met de OC32 en vraag me af welke voeding ik het beste kan kopen. Ik lees over een afgevlakte gelijkstroomtrafo van 2 of meer Ampere. Welke is aan te raden? Ik was gisteren in een elekronicazaak in Rotterdam waar men geen benul had wat ik bedoelde en ik had de gegevens van van Perlo bij me. Als je een adres in de regio Rotterdam weet.....
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Zoals je waarschijnlijk in de handleiding hebt gelezen kun je de oc32 en de verbruikers op verschillende manieren van een voeding voorzien. Persoonlijk vind ik een voeding van 9volt een makkelijk voltage. Verder is het ook afhankelijk wat je met de oc32 gaat aansturen. De voeding moet iig gestabiliseerd zijn, dat bedoelen ze met vlakke spanning.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoy,

Even vervolledigen van mijn vorige posts. De problemen zijn van de baan nadat ik op aanraden van leon 2 9 volt meanwell voedingen heb aangeschaft.

Bart
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Kan iemand me in Jip-en-Janneke taal uitleggen wat het verschil is tussen de OC32/NG en de OC32/NG Full?

Albert.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben den Hollander
gast

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De Full decoders hebben naast de standaard inputs RS232 / TTL / RS485 als extra ook DCC en Event inputs aan boord.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Betekent dat, dat ik de standaard uitvoering niet met een DCC signaal vanaf mijn centrale kan aansturen?