Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 10 februari 2015, 20:12:55
Als je hem aangesloten hebt op de CS2, heb je dan ook nog verbinding met de U485?

Want het lijkt mij dat het het een of ander moet zijn.
Heb er zelf geen ervaring mee, dus geen idee of het dan echt niet werkt.

Groeten Sander

Dit ga ik zo eens proberen, want ik heb inderdaad beide verbindingen aangesloten. Dit klinkt op zich wel als een mogelijke oplossing. Ik hou jullie op de hoogte !
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Helaas, ook dit blijkt niet de oplossing te zijn. Ik ben zelf een beetje voorzichtig qua resetten van de OC32, maar wellicht dat ik deze toch moet resettten en de firmware opnieuw moet uploaden.

Via mijn laptop (OC32config) blijft de wissel gewoon goed werken. Wellicht ligt het probleem dan toch in mijn CS2?? Kan het te maken hebben met de versie van mijn CS2 (ook deze heb ik qua software niet up-to-date, omdat hij tot nu toe goed werkte voor hetgeen ik er mee doe)?? Moet ik wellicht de CS2 resetten, zodat alle wissel gegevens definitief verwijdert worden (misschien dat deze toch nog onbewust gelinkt is aan de vorige ESU decoders, die op hetzelfde adres werkten)??
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Controleer in het CS2 eens het protocol van de wisseladressen: staat wissel 1 op DCC en niet toevallig op Motorola?

In OC32 config werkt het wissel goed dus firmware laden of resetten heeft niet zo veel zin.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Het protocol staat op DCC. Ik ben het mei je eens, ook mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt vanuit de cs 2.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Misschien een overbodige vraag; maar heb je het digitale signaal wel aangesloten?

Je zou drie paren draden naar de OC32 moeten hebben:

  • stroom
  • RS485
  • dcc

Het klinkt alsof je geen communicatie tussen de CS en de OC hebt.
Ik zou op de onderste laag beginnen en zo verder deduceren.

Zijn de DCC draden aangesloten?
zo ja: Opnieuw strippen en aansluiten.
  |       maken ze wel goed contact?
  |        zo ja:Sluit de OC direct aan op de digitale uitgang van de CS.
  |          |      Stel in de CS de adres range 1-32 in op DCC.
  |          |      Reageert de OC nu wel?
  |          |      zo ja: kijk de digitale stroomvoorziening na
  |          |      zo nee: sluit een ander DCC device aan op de CS
  |          |                 doet die het wel?
  |          |                 zo ja: sluit een andere DCC centrale aan op de OC
  |          |                    |      doet ie het nu wel?
  |          |                    |      zo ja: fout zit in de CS. Daar heb ik geen verstand van en kan je niet verder helpen
  |          |                    |      zo nee, OC resetten of even overleggen met de leverancier
  |          |                 zo nee: fout zit in de CS, blijkbaar stuurt ie geen DCC commando's uit
  |        zo nee, maak de bedrading in orde
zo nee, maak de bedrading in orde

Ik heb even een aantal stappen proberen te structureren  :D
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
En als aanvulling daar op: zit dit IC wel op jou print gemonteerd?



Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Geweldig!!!!!! De OC32 direct aangesloten op de CS2 en het werkt!!!! De wissel beweegt alleen nog verkeerd om, maar hij beweegt in ieder geval.

Waarschijnlijk is er dan toch een probleem bij het aansluiten van de Oc32 op de rondleiding en dan naar de cs2. Ik ga dit nu ook stap voor stap doornemen en kijken tot hoe ver ik kan gaan.

Bedankt allemaal voor het meedenken en met name het stappenplan was eengoed idee. Achteraf denk je dan altijd bij jezelf waarom heb ik dat zelf niet bedacht....

Sorry voor het vervuilen van deze post met waarschijnlijk een probleem die toch op de en of anderemanier met den slecht contact te maken heeft
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: rthuinte op woensdag 11 februari 2015, 21:19:12

Sorry voor het vervuilen van deze post .........


Nou dat valt wel mee. :)

Mooi dat het werkt, veel plezier er mee.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Door al dat stoeien weet ik nu wel waarom de wissel verkeerd on beweegt... Omdat ik zoveel pogingen gewaagd heb om hem aan de praat te krijgen heb ik ik ook de basic packet state invert aangevinkt. Deze nu dus weer uitgezet en d wissel beweegt zoals hij zou moeten bewegen.

Nu kan ik de overige 16 wissels ook in gaan stellen!!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Mooi dat het werkt :thumbup:

Niet dat we er nu iets aan hebben, maar er schoot mij iets te binnen wat ik gelezen had in de handleiding van de oc32.
Ik citeer:
Indien mogelijk, gebruik een aansluiting die niet direct verbonden is met de spoorstaven.
Kortsluitingen en stoorsignalen beïnvloeden dan mogelijk de werking van accessory
decoders, zoals de OC32


Dit is dus nu bevestigd... :D
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Inderdaad. Ik heb dit ook gelezen in de handleiding. Toch ben ik benieuwd hoe dit praktisch te doen is. Ik ben nog in de begin fase en heb alleen een schaduw station dat klaar is. Heb daardoor de beschikking over een cs2 en over de oc32 (en enkele terugmeld modules). Hierdoor komt de OC32 dus automatisch aan mijn rails te hangen. Of zie ik dit verkeerd??

Is er een makkelijke oplossing on dit te verhelpen??
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Gewoon 2 draadjes leggen van CS2 naar OC32. Dat ook je rail hier aan zit is onvermijdelijk.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dit is inderdaad ook hoe ik het gedaan heb.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: rthuinte op woensdag 11 februari 2015, 23:39:00
Heb daardoor de beschikking over een cs2 en over de oc32 (en enkele terugmeld modules). Hierdoor komt de OC32 dus automatisch aan mijn rails te hangen. Of zie ik dit verkeerd??
Als je de centrale, terugmelders en OC32 goed aangesloten hebt ligt de massa van de OC32 vrij van railmassa.


Mvg,
Peter
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
CiteerAls je de centrale, terugmelders en OC32 goed aangesloten hebt ligt de massa van de OC32 vrij van railmassa.

Dat vind ik raar. Alle componenten (bijv. wisseldecoders) die een aangestuurd worden met een digitaal signaal zitten toch allemaal op dezelfde uitgang van een centrale?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De OC32 is voorzien van een optocoupler tussen het DCC signaal en de microcontroller van de OC32.
Die optocoupler zorgt ervoor dat deze gescheiden blijven.


groeten Dylan
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik had dit inmiddels vernomen ja. Ik zeg niks meer haha ;-)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Er is geen probleem, gewoon doen wat er in de gebruiksaanwijzing staat. ;)

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: brietdijk op donderdag 12 februari 2015, 18:23:12
Ik had dit inmiddels vernomen ja. Ik zeg niks meer haha ;-)

Waarom niet? Zo leer jij bij en ik ook !

groeten Dylan
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder

Citaat van: minitreintje op donderdag 12 februari 2015, 18:05:32
De OC32 is voorzien van een optocoupler tussen het DCC signaal en de microcontroller van de OC32.
Die optocoupler zorgt ervoor dat deze gescheiden blijven.
Dylan was een van de weinige die wakker is, de rest sliep nog  :D.


Mvg,
Peter
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: minitreintje op vrijdag 13 februari 2015, 07:20:07

Waarom niet? Zo leer jij bij en ik ook !


Er valt niet zo veel te leren Dylan. Brietdijk heeft vast een PB gehad van Freak waarin wordt uitgelegd waarom de DCC ingang gescheiden.

Zo werkt dat hier, on-topic maar weer.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hi
Heb inmiddels ook mijn OC32 binnen dus lees en leer mee.
groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben vorige week op cursus geweest bij HIP.  Proefopstelling gemaakt met een drie licht zwitsers sein.
Bij test op OC32 branden de lichtjes mooi zoals het moet.  Als ik dit dan koppel aan iTrain, dan brand rood als iTrain groen aangeeft, en groen als iTrain rood aangeeft.  Waarschijnlijk zet ik de pinconfiguratie niet juist, maar ik zie het verdorie niet.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Is er geen mogelijkheid om de OC32 te programmeren in Linux?
Anders launch ik dat eens in Wine...

groeten Dylan
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Opazwitserland op vrijdag 13 februari 2015, 16:48:35
... dan brand rood als iTrain groen aangeeft, en groen als iTrain rood aangeeft.  .....

Al eens naar de aspects gekeken?
Aspect 0 komt overeen met rechtdoor komt overeen met het groene knopje op een keyboard
Aspect 1 komt overeen met afslaan komt overeen met het rode knopje op een keyboard

Als je nu kijkt wat er onder aspect o geconfigureerd staat is dat Rood = Fb0
En onder aspect 1 staat groen.
Dus beide aspects even omdraaien.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Arjan,
Bedankt man, daar zit ik nu al uren naar te turen.  Opgelost.  Thanks
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Zat net onder het schaatsen nog even te denken; je kunt natuurlijk ook in itrain aangeven dat het sein verkeerd is aangesloten. (aangenomen dat die optie in itrain bestaat)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Arjan,  ik denk zelfs dat ik dat gedaan heb, ik zag op dat moment in iTrain de aspects van dat sein staan en heb die omgedraaid.  En jij bedoelde waarschijnlijk de aspects van de OC wijzigen.  Ik ben eruit geraakt en dat is het belangrijkste. Bij het denkend schaatsen toch nergens tegengebotst >:-D
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb dat ook weleens, maar draai dan de draadjes om aan de OC.
Ook in iTrain kun je de aspects omdraaien.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Draden omwisselen werkt wel als er alleen rood of groen geschakeld moet worden. Het is een ander verhaal wanneer er meerdere lampen aan/uit moeten.
Paul gebruikt Zwitserse seinen en daar komt dit veel bij voor. De seinbeelden worden met een "multibit" commando geschakeld. Dit commando schakelt poorten aan/uit overeenkomstig een opgegeven bit-patroon. Wanneer nu de draden en dus de kleuren zijn veranderd gaat dat niet meer goed.

Bij de definitie van meer dan twee seinbeelden, zul je zien dat ook de aspecten 2 tot n gevuld zijn. Bij de opvolgende pins staat dan bij aspect 0 en 1 een jump commando naar de hogere aspects bij de eerste pin.

Om later eventuele fouten te kunnen traceren of veranderingen aan te brengen, zou ik er altijd voor kiezen dit probleem middels de configuratie aan te passen. persoonlijk vind ik het vinkje "verkeerd aangesloten" al niet wenselijk, omdat dit een cofiguratie aanpassing op een andere plaats is. Daar kun je heel lang naar zoeken  :o)

Ik zal eens kijken of ik een aangepaste definitie file kan maken, waarin de aspects omgedraaid zijn. Ik heb ergens een handleiding van Leon daarvoor gezien.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: ArjanM op zaterdag 14 februari 2015, 08:47:45
Ik zal eens kijken of ik een aangepaste definitie file kan maken, waarin de aspects omgedraaid zijn. Ik heb ergens een handleiding van Leon daarvoor gezien.

Nou dat hoeft dus niet meer. In de nieuwe versie 3.0 is dit al opgenomen:
Citeer
Omdat de samenhang van definities die horen bij een Apparaat nu bekend is kun je vanaf 3.0 ook je eigen DeviceDefinitions maken, bewaren en hergebruiken. Elke zo gemaakte DeviceDefinition komt dan in een aparte Device Definition File terecht, maar desgewenst kun je die later samenvoegen. Dat samenvoegen is Op dit moment een (relatief eenvoudig) handmatig proces.
bron: DinamoUsers.net, Leon van Perlo, beschrijving OC32 3.0
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dat klopt Arjan.  De draden omwisselen had ik al getest, maar dan stuur je alle andere aspects blijkbaar in de war.  Voorlopig werkt het prima.  Test nog wat andere mogelijkheden uit.  Bedankt voor het meedenken.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Mij lijkt dat je de correcte aspects in de OC32 "standaard" moet laten en het probleem in iTrain op moet lossen. Naar ik begrijp wordt het CH stelsel ondersteund dus erg ingewikkeld zal het niet zijn.

Dit om het generiek te houden. Nieuwe definities is echt iets voor gevorderden.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,

Het is een keuze. Het aanpassen van de gegeven definities is een eerste stap op weg naar gevorderd zijn ;) Maar je hebt gelijk, je moet wel weten wat je doet.

Ikzelf beschouw de Apparaat Definities als een voorzet. Zo pas ik de servo commando reeks standaard aan met een suspend commando aan het einde en moet ook de timing voor aanroepen van het polarisatie relais worden aangepast (los van de instelling van de servo)
Ik vind het niet logisch dat sein rood op de groene knop is geplaatst. Dat is niet alleen voor het CH sein zo, ook de Duitse definities hebben hier last van.

Morgen ga ik me eens verdiepen in de nieuwste versie 3.0 (firmware 3.5). Leon schrijft dat het nog makkelijker is geworden zelf definitie files te maken. Dan kun je je eigen definities overal standaard toepassen :D

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,
Jij hebt gelijk.  Ik heb het sein terug gecofigureerd in de OC.  Alles terug in ITrain op standaard gezet.  Nu doet het sein het zonder wijziging in iTrain.  Ik had vermoedelijk iets fout ingesteld op de OC.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Om met 1 oc32 verschillende dingen aan te sturen bijv. servo's en verlichting heb je 2 verschillende voedingen nodig. Nu heb ik op bank 1 een weerstandsbank zitten en op bank 2 een sinkdriver, dus op bank 1 komen de servo's en op bank 2 de verlichting. Kan ik zonder problemen een aparte voeding voor de servo's en een aparte voeding voor de verlichting aansluiten? Is hier bijv een aansluit voorbeeld van?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dat kan, aansluitvoorbeelden staan in de handleiding vanaf blz. 30.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik vroeg me dat af omdat alle gnd aansluiting van de oc32 een gezamelijke gnd zijn. Als ik dan bijv. leds aansluit (bank2 sink-driver) moet dan de min van de voeding op gnd van de oc32, de leds tussen de plus van de voeding en de uitgang van de oc32? Dit begrijp ik uit de handleiding maar wil ff zekerheid ;).
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Yep.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dan begrijp ik het toch goed :D. Wilde het zeker weten voordat ik mijn oc32 op opblaas.

Bedankt Ben!!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Heb nu zoals ben in een ander topic 1x een 9volt voeding die zowel de oc32 voed als de servo's en verlichting. Toch makkelijker als meerdere voedingen :P.

Nu een andere vraag.... Ik heb als test een lantaarn (gloeilamp) van 6volt aangesloten met voorschakelweerstand vanwege de voeding van 9volt. Heb hem eerst rechtstreeks op de voeding aangesloten om de lichtsterkte te bepalen voor de juiste weerstand en toen aangesloten op de sinkdriver. Nu zie ik dat de lichtsterkte via de oc32 flink minder is dan rechtstreeks aangesloten op de 9volts voeding. Is de sinkdriver dan zelf ook een soort weerstand weerstand?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De uitgang van je oc is 5 volt, dus dat scheelt 4 volt ten opzichte van de oc.
De sink driver is een soort schakelaar in de min lijn van je spanning.
Er zit wel een blusdiode in.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb geen uitgangspanning omdat ik de powerjumper niet gebruik. Dus de 9 volt voeding is aangesloten op PWR en gnd. Heb de lantaarn alsvolgt aangesloten: - van de voeding op de gnd van de oc32, lantaarn tussen + van de voeding (dezelfde 9v voeding) en de uitgang van de oc32.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De sink driver is een transistor schakeling die zo'n 2V van de spanning af snoept, dat verklaart wat je ziet.

Dit heeft er dus niets mee te maken:

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 17 februari 2015, 21:09:14

De uitgang van je oc is 5 volt, dus dat scheelt 4 volt ten opzichte van de oc.


Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Helder! Ik ga de OC32 steeds leuker vinden. :P
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: rthuinte op woensdag 11 februari 2015, 23:39:00
Inderdaad. Ik heb dit ook gelezen in de handleiding. Toch ben ik benieuwd hoe dit praktisch te doen is. Ik ben nog in de begin fase en heb alleen een schaduw station dat klaar is. Heb daardoor de beschikking over een cs2 en over de oc32 (en enkele terugmeld modules). Hierdoor komt de OC32 dus automatisch aan mijn rails te hangen. Of zie ik dit verkeerd??

Is er een makkelijke oplossing on dit te verhelpen??

Vandaag eens geprobeerd of het bovenstaande ook daadwerkelijk werkt, maar helaas is dit niet het geval. Kan het zijn dat de ringleiding teveel storing veroorzaakt??

Een directe verbinding van de cs2 naar de oc32 werkt wel. Mijn ringleiding is installatie draad waarvan ik de isolatie heb verwijdert. hierop soldeer ik dan voor iedere sectie de stroomdraden aan. In totaal zal de ringleiding een lengte hebben van rond de 15 meter. Begin en einde Zijn niet met elkaar verbonden.

Welke opties heb ik nu nog open?? Moet er uiteindelijk wellicht een booster naar de ringleiding gebruikt worden, zodat mijn dcc minder storing heeft??
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ze adviseren om het DCC signaal voor de boosters af te tappen of zo dicht mogelijk bij de centrale.
Rijdende loc,s schijnen te kunnen storen op het DCC signaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik heb nu de centrale op klemmen uit bedraad, als een soort distributie klem. Van daar ga ik dan naar de rondleiding, oc32 en terug meld modules. Ik neem aan dat ik nog voor dit distributie blok de oc32 moet aansluiten. Zelf dacht ik dat dit niet uit zou moeten maken omdat dit allemaal parallel aangestuurd wordt.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: degeluidsman op woensdag 11 maart 2015, 17:48:33
Ze adviseren om het DCC signaal voor de boosters af te tappen of zo dicht mogelijk bij de centrale.
Rijdende loc,s schijnen te kunnen storen op het DCC signaal.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Even voor de duidelijkheid. Ik heb nog geen booster maar mijn vermoeden was dat ik deze nodig heb
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nee hoor,

Leon gaf in zijn workshop aan dat ( indien mogelijk ) het DCC signaal voor de booster af te takken.
Dit had O.a. Te maken met het niet omzetten van wissels als de booster afgeschakeld was.

Bestuur je je baan met koploper of iTrain? Dan is het veel makkelijker om via de U485 rechtstreeks vanuit je pc de oc32 aan te sturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman