Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

OC32 als veelzijdige DCC decoder

Gestart door Frotter maandag 18 november 2013, 19:54:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: robert39 op dinsdag 30 december 2014, 19:40:59
Hallo,
er is ook een oc32 cursus bij hip in Werkendam, misschien iets voor jou ??
mvg Robert

De beginners workshops zitten helemaal vol Robert, alleen voor de gevorderden workshop zijn nog een paar plaatsen.
De workshops worden door Leon van Perlo zelf gegeven  :)


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Nee, that's not it!

ze moeten op de plek waar nu de IC's zitten. op de plek van de sink-driver.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
heb ik het mis of is dat de verkeerde sink-driver bank ? volgens handleiding zit bankje 1 linksvoor bij de brede stekker(stekker van je af) toch? en dan staan deze rode streepjes niet in de eerste sink-driver bank
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Je hebt gelijk Arjan, ik keek naar het ene weerstandsbankje en dacht dat Brietdijk dat bedoelde.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
op onderstaande foto is een OC32 gevuld met 4 sink-bankjes let wel dat deze kleiner zijn als een sourcedriver. die eruit halen dus.



Foto van mijn OC32 voor 32 servo's te bedienen.

Klik voor grote foto 2x hier.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik zie geen sink bankjes maar weerstandbankjes Opa.

We vallen trouwens een beetje in herhaling, alles over bankjes is al zes keer gezegd en staat ook in de gebruiksaanwijzing. Ik doe even niet meer mee vrienden. ;)

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik zal morgen ff een goede foto maken. Zie dat het niet allemaal dezelfde ic's zijn die erop zitten. Hip niet dat ik hetzelfde heb als jurrien.

Verder snap ik de bedoeling van de weerstanden, bedankt Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Heb nog even goed gekeken en kwam erachter dat ik een bril nodig heb 8).

Op de voet 0...7 waar de sink-drivers horen zit bij mij een 4116R-1-221, dit is een 220 OHM netwerkweerstand. Op de overige 3 voetjes zitten sink-drivers op.



Weet niet hoe ze standaard geleverd worden. Misschien hebben ze dit zo gedaan omdat ik er ook een SP04R bij bestelde???

Excuus voor de eventuele verwarringen die ontstaan zijn ;)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Vandaag een poging gedaan om beweging in de servo te krijgen, maar helaas geen beweging in te krijgen.

Ik heb het als volgt aangesloten:
- Aparte voeding voor de OC32 (12vdc) en de power-jumper verwijderd.
- Ik heb communicatie via OC32config.
- Aparte voeding (5 vdc gestabiliseerd) waarvan de min aangesloten zit op de min van de SP04 en de min van de OC32.
- De plus gaat rechtstreeks naar de plus van de SP04.
(De servo draait iets zodra ik deze op de SP04 aansluit).

Dit is dus volgens het schema in de handleiding, maar daar staat niet de SP04 bij afgebeeld waar misschien ook het probleem kan zitten?
Verder de instructies gevolgd volgens handleiding en hier uitleg hier in dit topic.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Barry,

Ik weet dat er bij OC32config links onderaan vinkjes kunnen staan die juist wel of niet aangevinkt moeten zijn.
Hier heb ik zelf een lange tijd naar gezocht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Spoorman op vrijdag 13 december 2013, 20:16:54

Een servo heeft 3 aansluitdraden: GND, V+ en Input. Deze sluit je aan zoals aangegeven waarbij Qx een uitgang van de OC32 is. Merk op dat de min van de voeding doorverbonden moet zijn met de GND van de OC32:



Van Perlo heeft een handig printje, de SP04. Deze zorgt dat de aangeboden voedingspanning wordt teruggebracht naar 5V en je kunt er 4 servo's op prikken:



Overigens: om servo's aan te sturen dient de OC32 voorzien te zijn van weerstand bankjes. De voeding van de SP04 kun je betrekken vanuit de OC32 of van een separate 7 - 15V DC voeding. In het laatste geval ook weer de min doorlussen aan GND.

Alle plaatjes hebben als bron VPEB en foto's zijn van mezelf tenzij anders aangegeven.


Fijne jaarwisseling en een happy new year.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Vandaag beweging in de servo kunnen krijgen. Het probleem was een simpel vinkje in de tab "General" die aan stond bij 0...7 Sink-driver.

Helaas treedt nu een nieuw probleem op. De oranje led op de OC32 blijft knipperen en de servo gaat in hetzelfde ritme van het ledje mee. Dit gebeurde toen ik de instellingen naar de OC32 stuurde. Ik denk dan ook dat ik de OC32 moet resetten, want ik kan hem niet meer uitlezen. Helaas is mijn account nog steeds niet geupgrade waardoor ik niet de AVBootloader software kan downloaden. De upgrade is al ruim voor de kerstdagen aangevraagd.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Je OC32 zal in een lus zitten. Er is een no_init zip file om het op te lossen.

Uploaden van zip files hier lukt niet. PB me maar even je mailadres dan stuur ik je alles op.

Gr, Ben.

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bij deze kan ik melden dat de oc32 weer werkt en dat ik ook de servo werkend heb in iTrain. 8) B)

Vraag me niet wat het probleem was, want dat weet ik zelf ook niet. :P Het klopte wel wat Ben al zei, dat de oc32 in een lus zat. Het lukte gewoon niet om de oc32 te resetten met AVRootloader. (Nu wel dus)

http://youtu.be/IIpCtQwV5QA

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Beetje out of the box, maar ik gebruik momenteel een OC32 om MET Koploper en ZONDER centrale een analoge baan te besturen, niet met DCC natuurlijk, maar dit draadje lijkt mij wel wat ruimer dan DCC alleen.
Ik gebruik het voordeel van de OC32 dat die direct met de PC aan te sturen is. In combinatie met een HSI-88 die de terugmeldingen leest rechtstreeks op de PC is bij analoog rijden de centrale dus zelfs overbodig.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54178.0
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 06:54:31
Beetje out of the box,

Als je alleen maar de naam OC-32 gebruikt ben je al welkom in dit draadje O:-D

vr.gr.
Jurrien
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bedankt voor de warme ontvangst Jurrien :-)
En ik hoop dat ik wat analoge rijders op ideeën kan brengen, met een OC32 kunnen zij ook gebruik maken van het onvolprezen Koploper en hun relais logica misschien eindelijk aan de kant schuiven.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Over het onderwerp "analoog en Koploper met OC32" lopen 3 topics, het lijkt me niet zo zinvol het dan ook hier uitgebreid te gaan bespreken. Melding met links volstaat denk ik dan maar.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54178.0

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53792.0

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48945.0

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Je hebt helemaal gelijk Ben, ik wist ook niet goed waar het te plaatsen, 't is nogal een hybride geval, maar wat ik belangrijk vind is dat mensen die hier nog nooit aan gedacht hebben er weet van krijgen, dus een beetje extra reclame kan nooit kwaad.
Ik wil er wel op wijzen dat de 3 draadjes waar jij het over hebt niet allemaal over hetzelfde gaan, er is een duidelijk onderscheid tussen enkel analoog rijden met Koploper zonder centrale, waar je er zonder OC32 niet komt om (eenvoudig) rechtstreeks met de PC schakelopdrachten te geven en rijden met alles door elkaar waar de OC32 gebruikt enkel wordt omdat het gewoon de beste keuze is om veel relais mee aan te sturen, maar waar elke andere schakeldecoder via een centrale de klus ook kan klaren.

Maar er is bij deze genoeg reclame gemaakt, wie geïnteresseerd is in 1 van beide systemen weet zijn weg nu wel te vinden, alhoewel het jammer is dat het via dit draadje niet meer mag, want jij ziet DCC als groot voordeel om de OC32 te kunnen gebruiken zonder PC (kunnen de meeste andere schakeldecoders toch ook),  terwijl het net zelfs een groter voordeel is de OC32 te kunnen gebruiken met enkel een PC en zonder centrale, want dat kunnen de andere nu net niet.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik schrijf nergens dat het niet mag Fred. :) Vrijheid blijheid kerel.

De 3 links die ik plaats helpen zoekers die meer info willen over je aardige geknutsel.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Neen, je zegt dat het niet zinvol is, dat is inderdaad een nuance, maar ik hou mij niet graag bezig met niet zinvolle dingen, vandaar dat ik dit dan ook maar interpreteer als niet mogen :-)

Maar de titel heeft het toch over de veelzijdigheid van de OC32, dan moeten we ons toch niet beperken tot het klakkeloos kopiëren van de prachtige handleiding van Leon?
We mogen er toch wel iets aan toevoegen dat in de handleiding niet aan bod komt en nuttig kan zijn voor iemand die er niet direct aan denkt? Zo onzinnig lijkt mij dat toch niet.

Wat is ten andere de zin om hier hele stukken uit de  handleiding van Leon, die voor iedereen al op diverse plaatsen beschikbaar is, hier klakkeloos te kopiëren?
Daar kun je toch eenvoudigweg een link naar plaatsen? Dan moeten we het hier over niks meer hebben...

Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik ben niet op zoek naar een discussie over de zin en onzin van wat dan ook. Ik gaf slechts mijn mening. Terug naar de inhoud graag: de OC32.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Toch maar even hier vragen ;)  Ik gebruik een digitrax shief Xtra centrale nu kan ik een OC32 aansluiten op het DCC signaal , maar waar haal ik bij die centrale het DCC signaal vandaan, ik neem niet aan dat ik de rail A en B uitgang moet gebruiken? of toch wel.

Ik hor graag iets erover.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: Opa-Bullcat op zaterdag 10 januari 2015, 22:10:40
ik neem niet aan dat ik de rail A en B uitgang moet gebruiken? of toch wel.

Heeft eigenlijk helemaal niets met de OC32 te maken.... maar inderdaad je moet het even van het railsignaal aftappen. Dus de rail A en B uitgang, daar zit ook het DCC-signaal op.

Groet Ronald.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hoi allen,

Nu ik de OC32 werkend heb ga ik steeds beter de werking en logica begrijpen. Maar nu vraag ik me af of er ergens configuratie voorbeelden zijn. Ik heb er wel een paar gevonden op het dinamo forum maar daar blijft het dan ook bij.
Weten jullie meer voorbeelden te vinden of is het misschien een idee om hier een aparte topic voor te maken?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Barry, waar ben je naar op zoek?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Voor mezelf was ik bijv. aan het spelen met servo's op de deuren van een lokloods. Krijg zelf het nastuiteren niet voor elkaar. Maar misschien zijn er meer mensen op zoek naar voorbeelden of ideeën wat je met de oc32 kan doen.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ben,

Leuk om te lezen.
Ik ben binnenkort ook toe aan een OC32, om mijn verlichting te kunnen schakelen.

Dus ik begin eerst maar eens op pagina 1.

Goed initiatief

Wim
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ook ik ga er eentje aanschaffen.

groet
Harald
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Vandaag wederom bezig geweest met het programmeren van de OC32. Na lang gepuzzel krijg ik het nu voor elkaar om de servo te programmeren en de slag is nu correct ingesteld. Het DCC adres is ook ingesteld (adres 1) (de dipswitches staan ingesteld op adres 0), echter ik kan deze wissel nu niet schakelen vanuit mijn CS2. Ook in de CS2 staat het adres ingesteld op 1 voor deze wissel.

Ik heb de CS2 al eens opnieuw opgestart, ik heb de OC32 al een paar keer van de voeding afgehaald en om eerlijk te zijn snap ik het probleem niet echt.

Zou het kunnen komen omdat ik deze wissel eerst met een ESU decoder heb bestuurd en deze heb ik nu vervangen door een OC32?

Zijn er meer mensen met dit probleem of hebben jullie een oplossing hiervoor.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: rthuinte op donderdag 29 januari 2015, 22:09:31

Ook in de CS2 staat het adres ingesteld op 1 voor deze wissel.


De OC32 luistert alleen naar DCC. Het kan zijn dat wissel 1 in je CS2 ingesteld staat op Motorola protocol.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Bedankt voor je reactie. De wissel staat ingesteld als DCC, dus dat zou goed moeten zijn.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, lees hier waarom.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Dat ga ik vanavond eens uitproberen, dan kan ik in ieder geval kijken of er daadwerkelijk een adres ingelezen wordt.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hij geeft de juiste DCC adressen aan. Ik merk wel dat mijn configuratie programma er anders uit ziet als het plaatje dat jij hebt meegestuurd. Waarschijnlijk heb ik dus een andere versie, maar dat zou toch niet uit moeten maken. Ik.zie dat jij bepaalde vinkjes hebt aan staan die ik überhaupt  niet kan kiezen. Zoals de package retention en de basic  state invert.

Moet ik de oc32 nog apart aanmelden op de cs2? Ik heb namelijk alleen de adressen ingesteld, maar verder geen aanmelding gedaan op de central station.

Wederom bedankt voor het meedenken
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Citaat van: rthuinte op vrijdag 30 januari 2015, 21:18:16
Ik merk wel dat mijn configuratie programma er anders uit ziet als het plaatje dat jij hebt meegestuurd. Waarschijnlijk heb ik dus een andere versie, maar dat zou toch niet uit moeten maken.

Dat maakt wel uit. Het plaatje van Ben is gemaakt van versie 0.0.2.3.d (zie je onderaan het scherm). Dat is de laatste versie in productie. Er zijn wel nieuwere versies, maar die zijn nog experimenteel.
Ik neem aan dat jouw OC32 ook versie 0.0.2.3.d heeft.

De wissel staat ingesteld op de CS als DCC, dat zou goed moeten gaan. Heb je wel het juiste adres ingesteld? De OC32 werkt standaard vanaf adres 0 terwijl DCC vanaf 1 nummert. Het kan dus zijn dat je één lager moet gaan zitten.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Volgens mij heb ik de adressen goed staan. Ik heb de module als 0 ingesteld met behulp van de dipswitches. Vervolgens heb ik voor DCC het begin adres op 1 gezet, net zoals in mijn cs2. De eerste wissel heb ik dan aangesloten op pin  0 en dit zou dan overeenkomen met DCC adres 1.

Ik zal morgen eens kijken naar de versie van de OC32 en kijken of deze overeenkomt met het programma. Ik dacht dat dit niet uitmaakte, maar krijg het idee, gebaseerd op je antwoord, dat dit ook een verschil kan maken.

Ik kom er weer op terug
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
De versie van mijn software geeft aan 0.0.2.0 en deze heb ik van de internetsite (VPEB) gedownload. Hoe kan ik deze updaten (op de website is dit de laatste versie en vandaar dat ik ervan uitging dat het zo moest werken)?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als ik dit hier allemaal lees dan wordt ik bang voor volgende week in Werkendam voor de workshop OC32.
Ik snap er de ballen van.  Ben benieuwd, maar als totale neofiet klinkt dit hier allemaal ingewikkeld :P
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
R Huinte,

Je kan deze uploaden met het programma AVbootloader.

Je moet wel ff zoeken om dit te vinden.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
let even op. Er zijn twee soorten software met hetzelfde nummer. De één is de firmware in de OC32. Die vraag je op met de knop Request version uit het schermpje van Ben. Deze firmware installeer je met de AVbootloader. Wel even de handleiding erbij, want het komt precies (maar is goed beschreven)
Passend bij de firmware is OC32Config programmatuur. Die kun je gewoon downloaden en starten op de PC.
Zorg nou dat je beide op versie 0.0.2.3 d hebt, dan ben je helemal bij.

Paul, het is inderdaad een steile leercurve. Maar het is te doen ;)
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Waar kan ik versie 0.0.2.3d downloaden?
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Arjnan,

Ik heb geen toestemming om betreffende link te bekijken??
Ook al ben ik ingelogd.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Da's vreemd Wim....

Je logt in op Dinamousers.net
links een keuze menu; kies de onderste "File Galleries"
In het vervolg lijstje kies "Software"
En in het vervolg daarop, kies "Ox32"
Je kunt dan onder "Firmware" en "OC32 Config de files downloaden.

Als je daar niet bij kunt even kontakt opnemen met PiCommIT, want dan is er iets niet goed met je rechten.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Net geprobeerd om met de nieuwe versie van OC32config, de wissels aan te sturen, maar deze reageert niet op het aanstuur commando vanuit de cs2.

Om wat meer info te geven, als ik de groene en oranje led wil laten knipperen op een dcc commando, dan gebeurt er ook niets. Ik meet wel een spanning op de Dcc klem die gelijk is aan de spanning die ik op mijn voedingsleiding voor de baan heb. Ik meet dan trouwens ongeveer 8 volt... Ik dacht zelf dat dit iets hoger zou moeten zijn.

Daarnaast heb ik deze dcc adressen vroeger voor de esu servo decoders gebruikt. Deze zijn nu vervangen door de Oc32. Moet ik deze misschien uit het geheugen van de cs 2 halen?? Of moet ik de oc32 nog aanmelden op de cs2?? Wellicht moet ik de CS2 qua wissels helemaal leeg halen?

Alvast bedankt voor het meedenken
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Ik neem aan dat de servo werkt bij test in OC32config. Wellicht komt de DCC adresrange van de OC32 niet overeen met de DCC wissel adressen in de CS2?

Op tabblad "general" kun je de OC32 DCC adressen uitlezen.

Gr, Ben.
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Rhuinte,

Probeer de tip van Ben eens.

Wim
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Hallo Ben en Wim,

Bedankt voor het meedenken. Dit heb ik inderdaad gedaan en dan krijg ik de adressen 1 ... 32 te zien. Dit klopt en ik probeer de wissel met adres 1 in de CS2 te schakelen. Maar baserend op de ledjes krijg ik geen signaal binnen. Kan ik op de een of andere manier meten of het signaal wel uit de CS2 komt (ik heb alleen een multimeter tot mijn beschikking).

Ik ga zo boven nog maar eens kijken of mij wellicht weer wat te binnen schiet... Wederom bedankt voor het meedenken!
Re: OC32 als veelzijdige DCC decoder
Als je hem aangesloten hebt op de CS2, heb je dan ook nog verbinding met de U485?

Want het lijkt mij dat het het een of ander moet zijn.
Heb er zelf geen ervaring mee, dus geen idee of het dan echt niet werkt.

Groeten Sander