Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen

Gestart door AlbertG zaterdag 07 december 2013, 16:26:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Ik heb 6 containerwagens van Piko (57729 en vergelijkbaar) die nu nog voorzien zijn van gelijkstroomwielen. Dat loopt niet helemaal lekker op de wissels, dus ik wil ze vervangen door gelijkstroomwielen maar  hoe doe ik dat zonder onderdelen af te breken?
Heeft iemand tips voor me hoe ik de gelijkstroomwielen er uit kan halen en wisselstroomwielen weer terugplaatsen?

Albert.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Hallo Albert,

Ik ken deze draaistellen niet maar ga er voor het gemak vanuit dat deze van kunststof zijn?
Voorzichtig de zijkant iets naar buiten buigen en de as verwijderen, het erin zetten gaat op dezelfde manier.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Ik zet altijd de kop van een hele kleine schroevendraaier tussen het wiel en draai dan voorzichtig een kwart. Is meestal voldoende om de wielas er uit te wippen. Vervolgens dit ook bij de andere kant hetzelfde.

Inmiddels bij zo'n 30 wagons en rijtuigen gelukt zonder ongelukjes.

Groeten,

Jan
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Bedankt voor de reacties. Met deze tips moet het lukken. Volgende week eerst wielen kopen in Houten.

Albert.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Wel letten op juiste aslengte en wieldiameter :important:
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Bij de container wagens moet je wel het stukje kunstof aan beiden zijde goed in de gaten houden.
Als je de veel drukt klikt hij naar buiten , en kan het voorkomen (zeker bij de wat oudere wagens) dat de haakjes afbreken van die kunstof geleiders.
Je kan dan nog 2 dingen doen.....drupje 2sec. lijm of nieuwe bestellen.

Mvg: Alex
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Overigens kun je prima met de Piko 2rail wielen op C-rail rijden mits je de wielen even samen knijpt naar 14mm. Daar is allerlei ingewikkelde apparatuur voor beschikbaar maar ik doe het tussen duim en wijsvinger en een schuifmaat. Spaart je geld uit. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
En dat werkt prima , alleen misschien vervelend als je met bezet melders werkt , maar verder werkt het prima.

Op Ben's aanraden 4 gelijkstroom assen op 14mm gezet en het rijd weer  :thumbup:

Had een mooi tank wagonnetje van Piko gekregen destijds ivm defecte decoder , maar met die assen was rijden niet mogelijk.

Nu met de opnieuw afgestelde assen rijd het weer prima.

Mvg: Alex
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Bedankt voor de aanvullende tips.
Ik kan eerst proberen of ik de wielen op 14 mm kan drukken. Als dat werkt kan ik de kosten voor de nieuwe wielen besparen.
Kan ik meteen de lengte van de assen opmeten om te voorkomen dat ik de verkeerde koop (mocht het nog nodig zijn)

Albert.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Dat met wisselstromen en detectie was al meerdere malen aangehaald hier , en dat lijkt me duidelijk dat als je met detectie rijd de wagon niet herkend word als er geisoleerde assen onder zitten.
Wat men vaak bij 4 assers doen is , als je hetzelfde type wisselstroom assen hebt , je de gelijk stroom assen goed afstelt , en dan om en om een gelijkstroom een wisselstroom....dan spaar je geld uit , en het werkt verder allemaal prima.
Dit moet je uiteraard niet bij 1 wagon/rijtuig doen , maar als je er een berg hebt spaart dat toch weer aardig uit.

Mvg: Alex
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Bedankt voor de aanvulling.
Dat de gelijkstroomassen niet detecteren was me bekend. De trein met deze wagens rijdt alleen vooruit. Mocht dat in de toekomst anders worden kan ik er altijd nog andere assen in zetten. Als een trein nu een wagen verliest wordt dat sowieso niet gedetecteerd omdat ik alleen aan het begin en aan het eind van een blok een sensor heb liggen.
De wagens zijn 2-assers

Albert.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Je kunt de isolatie op de gelijkstroomas overbruggen met geleidende lak. Heb je tóch detectie.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Of je trekt het wiel even uit elkaar aan de geisoleerde kant en klemt een dun draadje tussen as en wielisolatie. Overigens ook een prima manier om stroomdetectie te realiseren maar da's een ander onderwerp. :)





Alle foto's: bron Gerolf Peeters met toestemming.

Gr, Ben.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Ik heb de tips (behalve de laatste) in de praktijk gebracht. 2 stukjes 8 mm MDF op elkaar geplakt en afgevijld tot 14 mm dik om te voorkomen dat ik de wielen te ver naar elkaar toe schuif.
Het verwijderen van de wielen met een klein schroevendraaiertje werkt perfect. Terugplaatsen ook trouwens.
Ik heb op deze manier 2 wagens aangepast en toen bleek het resultaat tegen te vallen. De wagens lopen misschien iets rustiger over de wissels maar maken nog steeds veel lawaai. Toen bleek de oplossing opeens veel simpeler: gewoon de plastic containers vastzetten met dubbelzijdig klevend plakband  :D
OVerigens ga ik de andere wielen ook nog aanpassen.

Hier een filmpje van de containerwagens: Klik hier

Allemaal bedankt voor de tips.

Albert.
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Heb je dat stukje ook gelezen over de koppelingen bij deze wagons?

Als ze vaak ontsporen is een klein drupje olie in 1 v/d 2 gaatjes voldoende om het probleem op te lossen.

Mvg: Alex
Re: Piko containerwagens voorzien van wisselstroomwielen
Bedankt Alex.
Die tip heb ik gelezen en toegepast.

Albert.