De afgelopen week begon mijn Märklin Br 03 wat onregelmatig te rijden, dus dacht ik: ik zal het anker een keer schoon moeten maken, dus de zaak gedemonteerd (om bij het motordeksel te komen moet je de achter-loopas demonteren), het viel allemaal wel mee, er zat geen echte vaste/dikke koek tussen de lamellen van het loopvlak voor de koolborstels.
Dus schoongemaakt en de boel weer gemonteerd, maar tot mijn verbazing werd het rijgedrag niet beter, goede raad is duur, maar toen viel me te binnen dat ik de speling van de drijfstangen maar eens moest controleren.
Ja hoor, de speling op de "niet-tandwielkant" was op een bepaalde stand weg, het wiel was t.o.v. de as wat verschoven, wat terug geschoven, de speling weer gecontroleerd, overal o.k. en de lok rijdt weer als een zonnetje.
Twee leerpunten:
onregelmatig rijgedrag bij loks met drijfstangen kan komen door t.o.v. de as verschoven wielen
als je de wielen met de hand wil laten draaien om te controleren of er iets niet goed zit of om de wielen schoon te maken, doe dit dan aan de kant van de tandwielen.
De afgelopen week begon mijn Märklin Re 4/4I uit de Tee Bavaria Set te slippen op het steilste stukje helling van mijn baan, dat komt meer voor, betekent dat ik de baan daar, en de desbetreffende lok even moet poetsen.
Bij het van de rails halen van de lok zakte gelijk één draaistel eruit, dus er was meer aan de hand, na het openen van de lok bleek dat het stukje plastic waarmee het draaistel in de hoogte gefixeerd wordt, gebroken te zijn, zie foto.

Helemaal snappen waarom doe ik niet, temeer daar de breuk erg recht en glad is, maar het komt meer voor, de E230561 Halteklammer, is een nummer met een "E", dus een typisch vervangingsonderdeel.
De lok is bijna 3 jaar oud, dus geen garantie meer, ik heb inmiddels bij Keuterman gevraagd of zij dit onderdeel op voorraad hebben.
Groet, Anne W