Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

In hoogte vastzetten van stroomafnemers

Gestart door Gerard zaterdag 16 november 2013, 22:11:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
In ander efficiente methode is gebruik van een zeer dunne koperdraad. Dit is nog dunner als de nylondraad en makkelijk ook door het schroefoog op het dak mee door te halen.

Ik heb dit toegepast voor mijn SBB loks.  Practisch onzichtbaar ook en de panto kan zelfs met de draad nog  perfect dicht ook.

Tot op heden nog geen breuk gehad.
Groetjes
Peter
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Peter,

Heb je hier foto's van? Ik ben benieuwd naar de bevestigingspunten.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vooral naar "de truc" om de koperdraad door het schroefoog te halen.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Ik zal vanavond even een paar foto's hiervan maken en aansluitend hier posten
Greetz
Peter
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Hierbij een paar  foto's van gefixeerde pantograven met een fijn koperdraadje.

Deze zitten er al aardig wat jaartjes tussen.  Bedoeling is dat de panto onder de rijdraad blijft zonder dus op en neer gaande bewegingen te maken.
In het laatste geval moet in toegeven dat de draad bij veelvuldig plooien kan breken daar het tenslotte een koperdraadje blijft.

Qua zichtbaarheid heb ik mijn best gedaan het zo zichtbaar mogelijk te fotograferen... Viel uiteindelijk nog niet mee.
Ik heb de draad eigenlijk gewoon rechtstreeks aan de panto en door een klein scharnieroogje aan de panto bevestigd. 
Vergt beetje handigheid met pincetten om op deze wijze knopen te leren leggen en goede ogen  8) ;)

Zelfs met neergedaalde panto is het draadje amper te zien

Peter
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Bedankt voor de foto's :thumbup:. Die maken jouw verhaal een stuk duidelijker :thumbup:.