Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

In hoogte vastzetten van stroomafnemers

Gestart door Gerard zaterdag 16 november 2013, 22:11:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Ik wil de stroomafnemers van mijn loc?s en treinen vastzetten, en wel zodanig dat ze -als ze onder de draad uit zouden schieten- niet omhoog gaan en verderop weer verward raken in de bovenleiding en de trein met een schok tot stilstand komt met kans op schade aan bovenleiding en/of stroomafnemer.

Nu heb ooit ergens gelezen dat sommigen de draaipunten vastzetten, maar dat wil ik niet omdat ik de loc?s en treinen weer in hun doos wil kunnen verpakken als ze niet nodig zijn. Dan moeten de stroomafnemers weer gewoon neergeklapt kunnen worden.

Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die draad gebruiken. En daar heb ik een paar vragen over. Zijn er forumleden die dit al eens gedaan hebben en zoja, hoe?
Welke draadsoort is het mooiste (lees: meest onzichtbaar) om te gebruiken? Ik dacht zelf aan hele dunne vislijn, die schijnt vrijwel onzichtbaar te zijn en is ook redelijk sterk. Alleen vraag ik me af of de dunste vislijn dun genoeg is om door de stroomafnemers te kunnen leiden. Maar wie niks probeert zal ook niks leren.
Is nylondraad als alternatief voor vislijn ook bruikbaar? En dan denk ik hierbij aan wit draad, dat lijkt me het meest onzichtbaar.

Er zijn verschillende soorten stroomafnemers dus een standaard antwoord zal er niet zijn, maar zijn er nog dingen waar ik speciaal op zou moeten letten? Wat moet ik vooral niet doen en wat zou wel kunnen?

Ik wil overigens niet álle stroomafnemers op deze manier gaan behandelen: per loc of trein is één stroomafnemer voldoende.

Ik heb al een mal gemaakt in de vorm van een stuk spoor met bovenleiding om de hoogte te kunnen bepalen.

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Hallo Gerard,
ik lees veel over doorzichtig nylon vissnoer...

bijv. op Stummi's forum.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Gerard,

Ik gebruik gewoon zwart ijzergaren.

Dirk Jan
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Je kunt inderdaad nylon vislijn nemen. Verkrijgbaar met diameters van 4/100 tot 200/100. 
Als voorbeeld de trekkracht van 0.14 van trabucco is zo?n 3.9Kg en nauwelijks zichtbaar.
Je kunt deze zo monteren dat de stroomafnemer net niet de rijdraad raakt en kan er dan ook nooit onderuit schieten.
De nylon draad kun je plaatsen vanaf de schroef waarmee de pantograaf op het dak is gemonteerd tot aan het midden van de afnemer die tegen de rijdraad komt.


Mvg,
Peter
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Gerard,

Ik gebruik zelf naaigaren. Ik neem dit in de kleur die best past bij de panto's of eventueel dak loc. Dit betekent dus meestal grijs (meerdere varianten) en zwart.
Wel moet ik regelmatig (2x jaarlijks) controleren op sterkte en eventueel preventief vervangen.

Guy
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Wim op zaterdag 16 november 2013, 22:17:55
ik lees veel over doorzichtig nylon vissnoer...
bijv. op Stummi's forum.
Bedankt, misschien moest ik daar maar eens even ga kijken.

Citaat van: Didero op zaterdag 16 november 2013, 22:38:21
Ik gebruik gewoon zwart ijzergaren.
Ik ben bang dat je zwart blijft zien, vooral op foto's. Maar ijzergaren is wel erg sterk, bedankt.

Citaat van: Freak op zaterdag 16 november 2013, 22:40:53
Je kunt inderdaad nylon vislijn nemen. Verkrijgbaar met diameters van 4/100 tot 200/100. 
Als voorbeeld de trekkracht van 0.14 van trabucco is zo?n 3.9Kg en nauwelijks zichtbaar.
Met zo'n trekkracht zou je er geen omkijken meer naar hebben :thumbup:. Ik zal eens gaan kijken in een hengelsportzaak. Bedankt.
CiteerJe kunt deze zo monteren dat de stroomafnemer net niet de rijdraad raakt en kan er dan ook nooit onderuit schieten.
De nylon draad kun je plaatsen vanaf de schroef waarmee de pantograaf op het dak is gemonteerd tot aan het midden van de afnemer die tegen de rijdraad komt.
Ik heb bij mijn probeersel (zie hieronder) inderdaad al gemerkt dat je het touwtje in het midden van de panto moet fixeren, anders trekt de zaak scheef. En dat moeten we niet hebben.

Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 16 november 2013, 23:16:44
Ik gebruik zelf naaigaren. Ik neem dit in de kleur die best past bij de panto's of eventueel dak loc. Dit betekent dus meestal grijs (meerdere varianten) en zwart.
Wel moet ik regelmatig (2x jaarlijks) controleren op sterkte en eventueel preventief vervangen.
Naaigaren lijkt me niet zo sterk, daarom heb ik liever iets waarbij je na het monteren geen omkijken meer hebt. Maar ja, ik ben dan ook een beetje lui :wink:. Bedankt voor je reactie.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :thumbup:. Het blijkt in elk geval dat ik niet de enige ben die de stroomafnemers vast zet.
Ik ben met zomaar een stukje touw en mijn mP 3030 aan het experimenteren geweest en hieronder zie je de resultaten tot nu toe:


<een flinke knoop een één kant en onder de stroomafnemer gefrot - 1>


<een flinke knoop een één kant en onder de stroomafnemer gefrot - 2>


<het losse eind heb ik onder de veer door gefriemeld en hangt nu los aan de andere kant van de mP>


<zonder bovenleiding, de stra met touwtje>


<zonder bovenleiding, de stra zonder touwtje>


<het verschil lijkt me duidelijk>

Dit stukje touw is veel te zichtbaar en gaat hem dus niet worden (het was ook maar een probeersel), maar het lijkt me wel duidelijk wat de bedoeling is. Dit touwtje kan heel makkelijk weer verwijderd worden, maar ik heb meteen een idee hoe ik dit moet gaan aanpakken.
De stroomafnemer-met-touwtje kan gewoon neergeklapt worden en de mP kan zo weer in zijn verpakking.
Dit is een éénbeens stroomafnemer en het gaat vrij makkelijk omdat je er van één kant vrij makkelijk bij kan. Bij een schaar-stroomafnemer zal het minder eenvoudig gaan denk ik. Maar goed, daar komen we vanzelf wel achter.

Tot slot nog even de ?mal? die ik een paar dagen geleden in elkaar geknutseld heb:


<een plankje, een paar afgekeurde stukken rails en de bovenleiding>

Deze mal kan overigens ook gebruikt worden voor het fotograferen van nieuwe aanwinsten :biggrin:.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Freak op zaterdag 16 november 2013, 22:40:53
Je kunt deze zo monteren dat de stroomafnemer net niet de rijdraad raakt en kan er dan ook nooit onderuit schieten.
Zo moet het uiteindelijk gaan worden (wel met een ander draad, ik ga voor de vislijn):


<er zit 2 mm ruimte tussen bovenleiding en schuitje>

De foto is niet de allerscherpste van het jaar, maar duidelijk genoeg.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Gisteren heb ik even op Google gezocht naar hengelsportwinkels in Eindhoven. Het zijn er niet veel, maar ik vond er eentje niet ver hier vandaan. Ik er naartoe, blijkt die alleen open te zijn van woensdag t/m zaterdag :sad:.
Vanmorgen moest ik even bij mijn treinenmeneer zijn en nadat ik mijn spulletjes had vroeg ik hem of hij heel misschien nylondraad had. Dat had hij niet, maar hij verwees me naar de winkel voor schilder-, teken- en kunstbenodigdheden aan de overkant van de straat, recht tegenover de treinenwinkel.
En jawel, daar konden ze me helpen:
Een klosje draad van 50 m voor het vorstelijke bedrag van ? 1,78. Ik heb mijn draad en kan aan de slag :thumbup:.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Is die draad niet wat dik?
Deze is 0,06 mm "dik" dus nagenoeg onzichtbaar. ===> klik
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
De nylondraad die ik nu heb is net zo dik als het touwtje wat ik eerder gebruikte. Die had ik meegenomen als voorbeeld.

Edit: vergelijk deze 2 foto's eens. Ik heb even een stukje nylondraad door de stroomafnemer gefrot alleen om het verschil te laten zien:




Het verschil lijkt me duidelijk genoeg, dacht ik.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
De eerste poging om de stroomafnemer te fixeren is mislukt :cry:. Wat Peter (Freak) voorstelde:
Citaat van: Freak op zaterdag 16 november 2013, 22:40:53
De nylon draad kun je plaatsen vanaf de schroef waarmee de pantograaf op het dak is gemonteerd tot aan het midden van de afnemer die tegen de rijdraad komt.
ging niet door omdat het draadje en de schroef niet samen door de schroefopening pasten en na een aantal pogingen het nylondraad de strijd opgaf en brak :cry:.


Terug naar af dus en iets nieuws bedenken. De stroomafnemer werd weer op het dak vastgezet en een nieuw draadje met een paar knopen erin onder het schuitje gefrot en weer vastgezet met secondelijm.
Het ?losse eind? heb ik een paar keer om de opstaande delen op het dak (ik heb geen idee hoe ze in de 1:1-wereld heten :oops:) gedraaid en vastgezet met seconde lijm.
Dat ging een stuk beter en hieronder kun je zien wat het geworden is:


Het nylondraad is op deze foto's wel te zien, maar dat valt in de praktijk erg mee: het is nagenoeg onzichtbaar. Toch ga ik hier nog even met de verfkwast aan de slag. Ook de afstand tussen het schuitje en de draad vallen in het echt erg mee, al wil ik bij de volgende trein de afstand wel verkleinen.




Morgen gaat dit ?prototype? (of handmonster) de baan op en zullen we zien of het daadwerkelijk doet waarvoor het bedacht is en -ook niet onbelangrijk- hoe het er in de praktijk op de baan uitziet.

Het volgende slachtoffer wordt het broertje (of zo je wilt zusje) van de 3030, de gele Eurailscout "Jim". Daarna is de serie 1600/1700/1800 (in totaal 4 loc's) aan de beurt. Deze hebben allemaal ongeveer dezelfde stroomafnemers als de ?3030?.

Zo af en toe zal ik hier de voortgang en de resultaten laten zien.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Gerard, die dingen heten "isolatoren". 
Maar ziet er niet verkeerd uit, behalve dan het omwikkelen aan de dakzijde, dat vind ik wat minder fraai.

Gr.  Charlie
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Charlie op dinsdag 19 november 2013, 19:19:59
Gerard, die dingen heten "isolatoren".
Aha, en zo leer je weer eens wat. Bedankt.
CiteerMaar ziet er niet verkeerd uit, behalve dan het omwikkelen aan de dakzijde, dat vind ik wat minder fraai.
Dank je. Ik kon nu even geen andere oplossing bedenken. Maar dit is ook het prototype, misschien vind ik nog wel een betere of mooiere oplossing. Mocht jij iets weten, dan hoor ik het graag.
(In het echt zie je het overigens veel minder en ik ga er ook nog eens met de verfkwast langs.)
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Je kunt dat draad ook bewerken met een oude soldeerboutpunt, zodat je een verdikking krijgt aan het draadeind. Ik heb ooit visdraad gebruikt om een uitgevallen niet van drijfstangen te vervangen. Een uiteinde plat maken met de bout, door het gat halen en aan de andere kant ook afplatten met de bout. Misschien kan je dat ook toepassen in jouw situatie. Neem wel een afgeschreven punt, want er blijven wel draadrestanten aan kleven.
Alternatief is, als het draad dun genoeg is, om het te knopen en de knoop met een druppel blanke nagellak te verstevigen. Misschien kan je ook met de nagellak een verdikking maken in plaats van met de solderbout.
Ik gebruik visdraad o.a. ook om vogels boven mijn baan te laten hangen. De Preiservogel is dan met een druppel nagellak aan de draad bevestigd (en de draad met een lusje aan een balk van het dak).

Succes, Paul
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: pajomaho op dinsdag 19 november 2013, 22:41:48
Je kunt dat draad ook bewerken met een oude soldeerboutpunt, zodat je een verdikking krijgt aan het draadeind. Ik heb ooit visdraad gebruikt om een uitgevallen niet van drijfstangen te vervangen. Een uiteinde plat maken met de bout, door het gat halen en aan de andere kant ook afplatten met de bout. Misschien kan je dat ook toepassen in jouw situatie. Neem wel een afgeschreven punt, want er blijven wel draadrestanten aan kleven.
Oei, dan moet ik eerst even een soldeerpunt "afschrijven" :wink:. Ik zal eens kijken of jouw methode toepasbaar is. Ik heb nog zat loc's en treinen die in aanmerking komen voor een behandeling. Bedankt :thumbup:.
CiteerAlternatief is, als het draad dun genoeg is, om het te knopen en de knoop met een druppel blanke nagellak te verstevigen. Misschien kan je ook met de nagellak een verdikking maken in plaats van met de solderbout.
De draad is dun genoeg om te knopen en dat heb ik ook gedaan bij het eind dat in de stroomafnemer zit. Ik heb de knoop verstevigd met secondelijm door de hele knoop even rond te draaien in een druppeltje lijm. Daarna heb ik de knoop zelf weer vastgezet in de stroomafnemer met een drup secondelijm.
CiteerIk gebruik visdraad o.a. ook om vogels boven mijn baan te laten hangen. De Preiservogel is dan met een druppel nagellak aan de draad bevestigd (en de draad met een lusje aan een balk van het dak).
Vogeltjes is wel leuk om even in gedachten te houden. Bedankt voor de tip :thumbup:.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
LS

Ik bedenk ook maar wat en dat is het volgende :

Als je de pantograafveertjes verwijderd en zodoende de spanning er afhaalt, zou het dan mogelijk zijn om de panto's te fixeren op de gewenste werkhoogte met een druppeltje van een lijmsoort die later wel makkelijk is te verwijderen .
Het fixeren zou dan op de scharnierpunten van de pantograaf moeten geschieden.
Het is zo maar ff hardop meedenken hoor! ;) , dus ik weet niet of dit gaat werken en laat dit dus graag over aan de handige Harries /Marietjes onderons. :D

gr Koos

Het alternatief is anders een heel klein gaatje in de kap boren en dan zo de draad aan binnenzijde kap vastzetten.
Gelijk aan de manier waarop de pantograaf wordt bediend van de oude trams (middels een koord binnenzijde tram).
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Misschien werkt jouw idee wel, maar dat wil ik juist niet. In de openingspost zei ik dat ik de stroomafnemers weer ingeklapt moeten kunnen worden als de loc of trein weer terug in de doos gaat.

Toch bedankt voor het meedenken :thumbup:.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: B100 op dinsdag 19 november 2013, 23:16:29
Het alternatief is anders een heel klein gaatje in de kap boren en dan zo de draad aan binnenzijde kap vastzetten.
Gelijk aan de manier waarop de pantograaf wordt bediend van de oude trams (middels een koord binnenzijde tram).
Een klein gaatje boren in een metalen kap lijkt me erg lastig en of je dan de juiste hoogte van de stroomafnemer kan bepalen... Daar zou je dan eerst voor elke loc- of treintype weer een malletje voor moeten maken.
Bovendien: gaatjes verminderen de waarde bij een evt. verkoop.

De '3030' heeft vanmorgen zijn eerste proefrondjes probleemloos afgelegd. Nu staat de "Jim" op de knutseltafel om dezelfde cw* te ondergaan.

*cw = constructiewijziging
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Nadat de ?3030? en de ?Jim? de cw hebben ondergaan is de serie 1600/1700/1800 aan de beurt. Deze serie bestaat uit 4 loc?s. Als eerste is de '1601' naar de lijnwerkplaats gekomen. Deze loc is van de serie van 4 mijn laatste aankoop geweest (koopdatum 25-7-2009).


<de 1601 is klaar...>


<... en kan weer in dienst genomen worden>

Mijn eerste aankoop van deze loc-serie was de '1855' (21-08-2003) en die staat als volgende gepland.


<de 1855 wordt de volgende loc...>


<... en staat al klaar om de cw te ondergaan>

De afstand tussen schuitje en draad op de mal is ±3 mm. Als de trein over het luchtspoor rijdt raakt de stroomafnemer toch de bovenleiding. Dat komt waarschijnlijk doordat de masten (dus ook de draden) lager uitkomen. Voor mij is dat geen probleem, maar het viel me vanmiddag op tijdens de proefrit van de '3030'.

Ik zal jullie op voorhand vast geruststellen, ik laat niet iedere loc of trein zien die ik onderhanden neem. Maar zo af en toe laat ik hier iets zien in de hoop dat iemand er wat aan heeft.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Vind het niet erg hoor Gerard, om foto's te zien van iedere loc die je onder handen neemt.
vind je materiaal zeker de moeite waard om te tonen... :thumbup:
vind het ook een mooie oplossing.

groet Winno
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: wvniersen op donderdag 21 november 2013, 07:48:18
Vind het niet erg hoor Gerard, om foto's te zien van iedere loc die je onder handen neemt.
vind je materiaal zeker de moeite waard om te tonen... :thumbup:
Bedankt voor je compliment, maar niet alle loc's en treinen zullen hier voorbij komen. Ik zal wel af en toe hier iets laten zien en iets vertellen over de ervaringen.
Citeervind het ook een mooie oplossing.
Dank je wel.

De hele serie 1600/1700/1800 heeft de cw ondergaan. De 1601 mocht -als vertegenwoordiger van deze serie- even proefrijden. Dat leverde geen problemen op, maar wel een paar opmerkelijke verschillen tussen het luchtspoor en de vrije baan. Op het luchtspoor hangt de bovenleiding lager dan op de vrije baan:


<de 1601 op het luchtspoor - 1>


<de 1601 op het luchtspoor - 2>


<de 1601 tussen station en luchtspoor>


<de 1601 op de vrije baan>

En dan  nog even de 3030 die na een lange proefrit even terugkwam voor een laatste controle:


<de 3030 op het terrein van Nedtrain - 1>


<de 3030 op het terrein van Nedtrain - 2>


<de 3030 op het terrein van Nedtrain - 3>

Ik denk dat ik mag constateren dat de cw tot nu toe geslaagd is. Of de nylondraad zich op lange(re) termijn goed houdt zal de toekomst leren.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Na de 2 mP's en de serie 1600/1700/1800 waren de 2 Koplopers aan de beurt:

Vervolgens de Plan V:



<duidelijker kan ik het verschil niet maken>

Bij de Plan V heb ik voor het lijmen van de nylondraad gewone Fallerlijm gebruikt, omdat hier de daken van plastic zijn. Bij de metalen daken (en opbouw) van de Märklintreinen heb ik secondelijm gebruikt.

Ohja, bijna vergeten: een foto van de mal die ik gebruik voor de afstand bovenleiding - schuitje:


<een simpel stukje karton van 3 mm dik>

Voor de liefhebbers staan er meer plaatjes in mijn foto-album. Hier zal ik in de loop van de tijd van elke loctype of trein een paar foto's plaatsen.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Hoi Gerard, ik zie dat het steeds beter lukt me je pantografen project.  Wellicht kun een voorbeeld naar de gastendag meenemen.
Dan kunnen we  het ook live  bewonderen.

Gr . John
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Ik zal eens kijken of er nog een plekje over is in mijn tas :wink:.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Gerard,

Er zal vast ruimte over zijn in je tas. Ben ik helemaal niet bang voor.
Tot morgen.

Groetjes Dennis
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Deze "ombouw" staat sinds vandaag ook in de 3rail wiki beschreven: klikkie doen.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Zomaar even een tussendoortje:


<foto van Myron>


<zelfde locatie, zelfde trein, andere datum :wink:>
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
hey, nog niet gezien dit draadje.  8o

Tis dat ik voornamelijk diesel heb, maar voor de enkele e-loks kan het inderdaad wel werken bij mij. (zodra er een bovenleiding is  :D )
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: julian op zondag 24 november 2013, 22:18:11
hey, nog niet gezien dit draadje.  8o
Schaam je je niet? :cry:
CiteerTis dat ik voornamelijk diesel heb, maar voor de enkele e-loks kan het inderdaad wel werken bij mij. (zodra er een bovenleiding is  :D )
Denk je eraan om tegen die tijd een donatie op mijn rekening over te maken i.v.m. © en ®? Een paar Bosche Bollen worden ook geaccepteerd :wink:.

Nadat een aantal loc?s en treinen de cw hadden ondergaan kwam ik tot de ontdekking dat het hoog tijd was om de mal eens aan te passen. Ik zat vanaf het begin te klooien met een los stukje karton om de afstand te bepalen tussen draad en schuitje. En dat stukje karton was natuurlijk altijd onvindbaar als je het nodig had en daarbij kwam dat je dan ook nog eens een hand tekort kwam.
Ik zag dat een ijsstokje even dik was als dat kartonnetje en toen bedacht ik dat ik dat ijsstokje net zo goed aan de draad kon lijmen. Eerst met alleslijm en toen dat eenmaal goed en recht op zijn plaats zat een paar flinke druppels secondelijm erover.


<1>


<2>


<3>


<4>


<5>

Van dichtbij ziet het er misschien niet uit, maar het werkt wel. En daar gaat het uiteindelijk toch om.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Leuk gedaan zo en opzich niet verkeerd om zo de panto schijn te laten werken! :)

Groetjes,

Antal
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Ziet er goed uit :thumbup:

Nooit meer stroomloze eloks :lol:

Dennis
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Gerard op maandag 25 november 2013, 23:17:46
Ik zag dat een ijsstokje even dik was als dat kartonnetje en toen bedacht ik dat ik dat ijsstokje net zo goed aan de draad kon lijmen.
Hey Gerard, die mal is een prima idee.  :thumbup:
Als je nu de gehele bovenleidingsdraad van ijsstokjes voorziet, dan kan je die visdraadjes aan de stroomafnemers ook weglaten. :D :P
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr.  Charlie
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Kappa op donderdag 28 november 2013, 14:49:03
Citaat van: Gerard op maandag 25 november 2013, 23:17:46
Ik zag dat een ijsstokje even dik was als dat kartonnetje en toen bedacht ik dat ik dat ijsstokje net zo goed aan de draad kon lijmen.
Hey Gerard, die mal is een prima idee.  :thumbup:
Als je nu de gehele bovenleidingsdraad van ijsstokjes voorziet, dan kan je die visdraadjes aan de stroomafnemers ook weglaten. :D :P

In dat geval komen wij de al benodigde ijsstokjes wel aflikken  :D

gr koos
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Antal op donderdag 28 november 2013, 12:38:10
Leuk gedaan zo en opzich niet verkeerd om zo de panto schijn te laten werken! :)
Bedankt. Ik kreeg het idee tijdens het plaatsen van de bovenleiding op het luchtspoor. Sommige masten bleven in het begin niet echt mooi recht staan (dat is later ook weer opgelost), dus ik zag de bui al hangen :sad:.

Citaat van: minirailz op donderdag 28 november 2013, 13:17:31
Ziet er goed uit :thumbup:
Bedankt.
CiteerNooit meer stroomloze eloks :lol:
Dat is in elk geval wel het idee hierachter :wink:.

Citaat van: Kappa op donderdag 28 november 2013, 14:49:03
Citaat van: Gerard op maandag 25 november 2013, 23:17:46
Ik zag dat een ijsstokje even dik was als dat kartonnetje en toen bedacht ik dat ik dat ijsstokje net zo goed aan de draad kon lijmen.
Hey Gerard, die mal is een prima idee.  :thumbup:
Dank je.
CiteerAls je nu de gehele bovenleidingsdraad van ijsstokjes voorziet, dan kan je die visdraadjes aan de stroomafnemers ook weglaten. :D :P
[zucht... :(]

Citaat van: B100 op donderdag 28 november 2013, 18:08:37
In dat geval komen wij de al benodigde ijsstokjes wel aflikken  :D
Daar heb ik al mensen voor: mijn neefjes van 10 en 12 jaar.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
De produktie van vandaag:


<de 1307 en de 1008>
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Gerard,

Ik had me ook aal eens zitten afvragen hoe dat vastzetten eigenlijk moet en heb met veel belangstelling jouw vorderingen gevolgd.
Vandaag liep ik op Stummi's tegen deze bijdrage aan. Voordeel van de daar getoonde methode is dat het zo weer te verwijderen is en de panto geen lijmresten heeft. Nadeel, vind ik, dat er twee draadjes lopen, terwijl jij er maar één hebt. 
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Zonder mezelf op mijn borst te willen rammen vind ik mijn methode mooier omdat je inderdaad maar één draadje ziet. En zelfs dat ene draadje zie je bij mij nauwelijks.
Bedankt voor de link, het is altijd leuk om te zien hoe anderen dat aanpakken.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Nâh Gerard, klop jezelluf maar op de borst, want jouw methode ziet er inderdaad beter uit. Ik mis alleen de ijsstokjes op je laatste foto :D
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Kappa op donderdag 28 november 2013, 23:31:54
Nâh Gerard, klop jezelluf maar op de borst, want jouw methode ziet er inderdaad beter uit.
Dank je wel :thumbup:.
CiteerIk mis alleen de ijsstokjes op je laatste foto :D
:eek: Kijk eens aan de rechterkant van de foto of had je je brilletje niet op? :mrgreen:
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Hoi Gerard.

Onlangs op Houten een pluklok gekocht met gefixeerde stroomafnemers, zoals jij wenst.

Deze had enkele slagen dun garen om de onderste 2 stangen, welke door het gaatje van de schroef waren getrokken, waarbij deze werden vastgezet door de klemkracht van de schroef aan de pantograaf.
bij het omhoog veren van de pantograaf wordt deze ruimte nl iets groter, waardoor de slag wordt beperkt.

Gr, Marcel
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Het is me eerlijk gezegd niet voor de volle 100% duidelijk :oops:. Zou je daar eens wat foto's van kunnen laten zien?
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Ik zal eens proberen.

Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Aha, dat is een stuk duidelijker. Bedankt voor het maken van de foto :thumbup:.

Ik ben vandaag weer verder gegaan, de Blokkendoos werd binnengebracht voor de cw:






Deze trein bestaat uit 4 bakken en die hebben in totaal 6 stroomafnemers, maar ik heb er slechts één gefixeerd. Ik zag op diverse foto's dat dit treinstel normaal gesproken maar één stroomafnemer omhoog heeft staan.
Overigens was dit nog een heel aparte truc omdat de stroomafnemers bij de Mat'24 heel anders zijn dan de treinen die ik tot nu toe onder handen genomen heb.
Omdat deze trein nu toch aan de beurt was heb ik meteen maar zo'n 50-60 AJ-tjes een levenslang treinabonnement gegeven.

Ik moet nu nog de serie 1100 behandelen (deze serie bestaat uit 4 loc's: 1 x Märklin en 3 x Roco), de Mat'46 en de Mat'54.

(:offtopic:: ik heb gisteren en eergisteren in mijn 2 Koplopers ook elk zo'n 50-60 AJ-tjes een plaats gegeven.)
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
De grijs/gele 1113 mag even poseren, mede namens de turquoise 1110 en de blauwe 1150...
... die vandaag de cw ondergaan hebben. Dit zijn 3 Roco-loc's. De enige M*-1100 die ik heb, de 1144 staat als volgende klaar.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Netjes gedaan Gerard.
Ze hebben het maar druk in de wp* met deze cw's.
Heb je tijdelijk extra personeel in dienst genomen om deze cw's binnen de contractuele verplichtingen op te leveren?
*wp=werkplaats
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Is de 3 mm speling eigeluk wel nodig , als die tot aan de draad zit en zou er naast schieten drukken de schuitjes um wel weer onder de draad toch ?
Aan andere kant op hete zomerdagen zal die we dichter onder de draad staan :-)
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Citaat van: Kappa op woensdag 04 december 2013, 22:45:23
Netjes gedaan Gerard.
Dank je wel voor het compliment.
CiteerZe hebben het maar druk in de wp* met deze cw's.
Heb je tijdelijk extra personeel in dienst genomen om deze cw's binnen de contractuele verplichtingen op te leveren?
*wp=werkplaats
De lijnwerkplaats heeft het er inderdaad erg druk mee. Vanavond is ook de 1144 afgeleverd, dus je kunt wel nagaan dat er overuren gedraaid worden.
Maar het einde is gelukkig in zicht. De Hondekop (Mat'54) is morgen aan de beurt en hopelijk is er ook nog tijd voor de Muizeneus (Mat'46). Daarna volgt als laatste de DB-loc 40-072.
Dankzij de enorme inzet van het personeel hoefden er geen extra mensen ingehuurd te worden. Uiteraard krijgt het personeel een extra Kerst-gratificatie, maar dat weet men nog niet :wink:.

Citaat van: jumbo op woensdag 04 december 2013, 22:57:37
Is de 3 mm speling eigeluk wel nodig , als die tot aan de draad zit en zou er naast schieten drukken de schuitjes um wel weer onder de draad toch ?
Aan andere kant op hete zomerdagen zal die we dichter onder de draad staan :-)
Die speling is nodig omdat de bovenleiding op het luchtspoor lager hangt dan op de rest van de baan (zie de foto's van de 1601 eerder in het topic). Better safe than sorry.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
De finale nadert: de Hondekop staat model namens zichzelf en de Muizeneus (resp. Mat?54 en Mat?46) die gisteren en eergisteren binnengenomen zijn en inmiddels de werkplaats weer hebben verlaten.


<de voorlaatste cw is uitgevoerd>

Hieronder de foto van de laatste loc die vandaag de cw heeft ondergaan. Het was de eerste e-loc die ik kocht (zat in het startpakket dat ik in 2003 kocht) en deze was als laatste aan de beurt.


<de DB 40  072>

Hiermee is het hele project officieel afgesloten. Het was soms een gefriemel en gefrot en soms heb ik dingen gezegd die me op het forum een ban van minstens een week opgeleverd zouden hebben (:oops:), maar het is uiteindelijk gelukt.

Het complete fotoverhaal is hier te bekijken. Daar staan alle loc?s en treinstellen die nu met een nylondraadje door het leven gaan.

Edit: het is compleet :offtopic:, maar de Mat'54 heeft nu ook een 30-tal AJ-tjes aan boord.
Re: In hoogte vastzetten van stroomafnemers
Nog even een nabrander: laatst zag ik een paar foto's van 4-delige Blokkendoostreinen, waar ook de achterste stroomafnemer tegen de draad stond. Dat heb ik bij mijn Blokkendoostrein dan ook maar aangepast:


Zo, en nu is het dan echt afgelopen. Tenzij er hier nog loc's en/of treinen met stroomafnemers binnenkomen.